BIO

Born on 13 November 1979 in Piła; daughter of the fire safety engineer Augustyn Mueller and the communications engineer Teresa, née Baron. She was a pupil at the Maria Skłodowska-Curie Grammar School in Piła. After completing her advanced secondary education in 1998, she studied Polish Philology at the University of Warsaw (UW), graduating in 2003 with a master's degree. Her master's thesis was about Tymoteusz Karpowicz. She started a doctoral degree but did not complete it. She took up writing poetry, making her debut in 2001 as a prize winner in the second edition of the Single Poem Competition organized by the editors of the periodical "Młoda Polonistyka". Her winning poem, Korekta (Proofreading), appeared in the issue 4 of the periodical the same year. She also published her first literary reviews in "Młoda Polonistyka" in 2001/02, which was the biannual journal of UW Polish philology students. During this period, she also published in the poetry column Czas na debiut (Time for a debut) in the periodical "Cogito", while she contributed journalistic pieces to the Bydgoszcz-based periodical "Pod Wiatr". Between 2001 and 2003, she attended writing workshops at the Old Town House of Culture and was a member of the "po-etyczna" (a play on words meaning po-etic and post-ethical) group based there. She ws co-editor of the periodical "Noc Poetów". In December 2002, alongside Marcin Cecko, Maria Cyranowicz, Michał Kasprzak and Jarosław Lipszyc, she presented the "Manifest neolingwistyczny" (Neolinguistic Manifesto), which was subsequently published in 2003 under the title Manifest Neolingwistyczny v. 1.1. in the periodical "LiteRacje" (no. 1). She also published the article ReinkluzJa (ReinclusIon) in the same periodical. She collaborated with "LiteRacje" and the periodical "Wakat/Notoria" until 2006. Her poems, articles and reviews also appeared in periodicals including "Pogranicza" (2001 and 2004), "Studium" (2001-2003), "Twórczość" (2001 and 2004; including

Twórczość

1. Plebania. Scenariusz oraz dialogi odcinków 173, 179, 191 oraz współpraca scenariuszowa w odcinkach 182, 185 serialu telewizyjnego. Reżyseria: W. Solarz (173, 191, 185), J. Sztwiertnia (179, 182). Telewizja Polska 2001-2003.

2. Somnambóle fantomowe. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa; Studium Literacko-Artystyczne przy Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003, 48 s. Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego „Studium, t. 55.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska [2017], plik w formacie PDF.

3. Zagniazdowniki. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa; Studium Literacko-Artystyczne przy Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego 2007, 43 s. Biblioteka Studium. Nowa poezja polska, 92.

Na grzbiecie także tytuł: Gniazdowniki .

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia w 2008.

4. Stratygrafie. [Szkice]. Wrocław: Biuro Literackie 2010, 359 s. Szkice, 10.

Na okładce: Anamorfozy, utopie, melancholie.

Nagrody

Nagroda Warszawskiej Premiery Literackiej w 2010, Nagroda Literacka Czterech Kolumn w 2011 (łącznie z poz. ).

Zawartość

Etymony: Ta dziwna bezbronność zwana poezją; Être altéré. Źródło Derridy; Znaczenie z przejęzyczenia. Dramaty niekomunikacji Cypriana Norwida; Mapa do Kratylandii. Sennik pokładowy; Co knuje ponik kolny? O podstępnej maszynce tekstowej Wielimira Chlebnikowa; Co jest tak bardzo, że aż być nie musi? O tachionach, odwrotnych sobowtórach i innych istotach nadświetlnych w literaturze współczesnej; Stratygrafia, czyli w jakie chowanki gra wiersz lingwistyczny?. – Anamorfozy: Pierworodny świata na Ultima Thule; Księga Wejścia do Xięgi Tymoteusza Karpowicza; „Odleżyna w znaku równości”. Fizjologia lektury Tymoteusza Karpowicza; Biblijny wiatr wielkich słów. Norwid, Karpowicz – reaktywacja pytań; Timszel. Dla Tymoteusza Karpowicza. – Odkrytki: Nenia Nieńki, czyli stratygrafia krytyczna; Poetyckie odkrywanie języka, czyli z jakiego wyboru w jaką kombinację?; Metaxu – tam, gdzie załamuje się głos; Nauczki dla awangardy; Zaufać przejęzyczeniu; Kruchcjata i wznieśnienie; W żalu nie utulleni (powieść lingwistyczna jako „mechanizm wzruszeń”); Księga astygmacji – ZOOM; Tęcza, tęcza i po tęczy; Akrostych nie jest chorobą skórną; Seryjnie i obosiecznie. Roztwory przesycone Marty P.; Szantaże, sztafaże, szafarze, czyli poczytaj mi dziecię, a rozgrzeszyć cię każę; Zawieszki mistyczne; Pierwszy dzień Armagedonu (apokaliptyczny apokryf według Kobierskiego). – Mondegreeny: Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley; Od żywej rtęci do żywej tęczy: wiecznie zielone życie Lady Mondegreen.

5. Wylinki. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2010, 48 s. Poezje, 54.

Nagrody

Nagroda Literacka Czterech Kolumn w 2011 (łącznie z poz. ).

6. Powlekać rosnące. (Apokryfy prenatalne). [Szkice]. Wrocław: Biuro Literackie 2013, 275 s. Szkice, 18.

Teksty publikowane wcześniej? w serii Epifania i bergamotki na portalu literackie.pl.

Zawartość

PRE: Księga Widzeń Epifanii z Maligno (introit); Solidny pater noster od matki anarchii (antyfona); Prenatal w powidoku (kolekta). – NATAL: Embrionka i emblematka (gloria); Praca marzenia słownego, czyli Epifania i bergamotki (confiteor). – PRO: Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie (epikleza); Wywołać ubywające (lavabo); Kto się boi małych dziewczynek? (anamneza).

7. intima thule. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2015, 63 s. Poezja, 115.

Nagrody

Nominacja do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius” w 2016, nominacja do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy w 2016.

8. Mistyczne masthewy = Mystische musthaves. Gedichte. [Przeł.:] K. Golimowska, D. Kraus. Wien: hochrot 2016. DNB online.

Tekst równoległy polski i niemiecki.

9. Piraci dobrej roboty i strofy o innych stworach. [Dla dzieci]. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2017, 95 s.

10. Waruj. Ilustracje: J. Łańcucka. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2019, 85 s. Poezje, 191.

Połączenie utworu poetyckiego z komiksem.

Nagrody

Nominacja do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius2020 , nominacja do Nagrody im. W. Szymborskiej w 2020 .

11. Hista & her sista. [Wiersze]. Rysunki: J. Łańcucka. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2021, 54 s.

Nagrody

Nominacja do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius2022.

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

angielski

Free over blood. [Red.:] D. Jung, M. Orliński. Londyn 2011.
Scattering the dark. [Wybór i oprac.] K. Kovacik. Buffalo 2015.

hiszpański

Luz que fue sombra. [Oprac.] A. Murcia, G. Beltrán. Madrid 2021.

serbski

Srpsko-poljski most poezije = Polsko-serbski most poezji. [Oprac.] J. Stefanovic. [Przeł.:] A. Łasek, A. Šaranac. Kragujevac 2004.
Rečnik mlade poljske poezije. [Oprac. i przeł.] B. Rajčić. Beograd 2013.

Prace redakcyjne

1. Podziemne wniebowstąpienie. Szkice o twórczości Tymoteusza Karpowicza. Pod red. B. Małczyńskiego, K. Mikurdy, J. Mueller. Wrocław: Biuro Literackie 2006, 2012, 356 s. Reflektor, 5.
2. Solistki. Antologia poezji kobiet (1989 – 2009). Red.: M. Cyranowicz, J. Mueller, J. Radczyńska. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury 2009, 239 s. Biblioteka Nowych Poetów, 32.
3. Połów. Poetyckie debiuty 2011. Wybór i redakcja: R. Honet, J. Mueller, M. Podgórnik. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 182 s. Poezje, 73.
4. Warkoczami. Antologia nowej poezji. Red.: S. Głuszak, B. Gula, J. Mueller. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury 2016, 404 s. Wspólny Pokój, 2.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Staromiejski Dom Kultury 2016 , plik w formacie PDF.
5. Wybieganie z raju 2006-2012. [Antologia wierszy]. [Redakcja:] J. Mueller, K. Sztafa. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2017, 430 s.
6. Połów. Poetyckie debiuty 2017. Wybór i redakcja: J. Mueller, M. Podgórnik, M. Sendecki. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2018, 153 s. Poezje, 172.
7. Połów. Poetyckie debiuty 2018. Wybór i redakcja: D. Mateusz, J. Mueller. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2019, 111 s.Poezje, 186.
8. Połów. Poetyckie debiuty 2019. Wybór i redakcja: D. Mateusz, J. Mueller. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2020, 139 s. Poezje, 208.

Omówienia i recenzje

• Ankieta dla IBL PAN 2022.

Autor o sobie

J. Mueller: Jak nie zostałam neolingwistką. „Odra2011 nr 6.

Wywiady

Nic ci się nie nagra.... Rozm.: D. Pado, I. Stokfiszewski. „Studium2003 nr 3/4 [dot. twórczości i krytyki literackiej J. Mueller].
Prostokątny spłachetek przyjemności. Rozm. M. Topolski. „Czas Kultury2011 nr 6.
Duch antologii jest wspólnopokojowy. [Z S. Głuszak, B. Gulą, J. Mueller rozm. P. Witkowski]. „Odra2016 nr 3 [dot. antologii „Warkoczami”].
Zamieszkaj w tekście, który czytasz. „Nowa Dekada Krakowska2016 nr 1/2.
Śmierć nie jest żadnym narzędziem. O życiu i twórczości Wielimira Chlebnikowa z Joanną Mueller rozm. K. Samsel. „Elewator2017 nr 1.

Słowniki i bibliografie

• Informacje na stronie internetowej portalu iterackie.pl Zob. link [dostęp 11 grudnia 2022].

Ogólne

Artykuły

J. Klejnocki: Samplujący didżeje (O nowym warszawskim lingwizmie). „Studium2003 nr 3/4 [dot. m.in. M. Kasprzaka, J. Lipszyca i J. Mueller].
J. Kotara: Anamorfozy. W malarstwie, w psychoanalizie. A w literaturze?. „Studium 2005 nr 6/2006 nr 1.
R. Pruszczyński: Ethos liryki, estetyka lingwizmu. O poezji Joanny Mueller. „LiteRacje2005 nr 2.
T. Cieślak-Sokołowski: Drogi do Absolutu w tzw. poezji lingwistycznej. O jednym wierszu Stanisława Barańczaka i Joanny Mueller. W: Doświadczenie religijne w literaturze XX wieku. Opole 2006.
A. Jarzyna: Norwid Joanny Mueller. „Modernista, który przeżył postmodernizm”. „Kresy 2008 nr 76 [dot. recepcji twórczości C. Norwida w poezji J. Mueller].
P. Bogalecki: Mówisz miszmasz. „Polonistyka2009 nr 2 [dot. wiersza „La pasjonata konfesjonata”].
A. Kremer: Poza język? Utopie w poezji Joanny Mueller. „Tekstualia2009 nr 2.
E. Dąbrowska: Pejzaż stylowy nowej literatury. Artystyczne języki, formy, gatunki. Opole 2012, passim.
E. Dąbrowska : Gry stylem – językiem – tekstem. Wizualizacje – architekstura – sztuka interaktywna . „Kwartalnik Opolski2014 nr 2/3 [dot. m.in.].
K. Szopa: Pisanie zwiastunne” jako poetyka narodzin w eseistycznej twórczości Joanny Mueller. W: Zamieranie fikcji. Katowice 2014.
A. Bagłajewski: Norwid wśród praprawnuków (przykład Joanny Mueller). W: Poezja i egzystencja. Lublin 2015.
P. Bogalecki: Od apokryfu do „anarchomistycyzmu. Postsekularne narracje (liryczne) Joanny Mueller. „Świat i Słowo2015 nr 1.
A. Jarzyna: Pokot, czyli Rodzaje śmierci w porządku wyobraźni. (Czytając Justynę Bargielską i Joannę Mueller). W: Jakieś rozwiązania. Poznań 2016.
K. Felberg-Sendecka: Joanna Mueller. Powst. 2017 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 11 grudnia 2022].
J. Grądziel-Wójcik: Nowe kobiety? O projektach kobiecości we współczesnej twórczości poetek. W: Nowa Kobieta – figury i figuracje. Szczecin 2017.
E. Kuliś: Forma(n)tka. Tropy podmiotu matczynego w twórczości Joanny Mueller. „Ruch Literacki2017 z. 4.
I. Skrzypczak: Neolingwizm dla dzieci w poezji Joanny Mueller. W: Wiersze-biedronki. Poznań 2018.
I. Skrzypczak: Od sytuacji lirycznej do architekstury. Julian Przyboś w poezji Joanny Mueller. W: Wiosna Juliana Przybosia. Poznań 2018.
E. Sołtys-Lewandowska: (Nie) możliwe wyzwanie autentyczności?. Indywidualizm w postsekularnej poezji kobiet. W: Formy (nie)obecności. Kraków 2018 [dot. też M. Lebdy].
A. Waligóra: Autotematyzm w poezji kobiet. Zarys problematyki (na przykładzie utworów Krystyny Miłobędzkiej i Joanny Mueller). W: Formy (nie)obecności. Kraków 2018.
K. Witczak: O „rodzeniu się” poezji w twórczości Joanny Mueller. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka 2018 t. 33.
P. Rojek: Matrioszka tańczy i rewindykuje wnętrzności. O twórczości Joanny Mueller. „Nowy Napis2019 nr 1.
K. Szopa: Femina communia i reprodukcja życia społecznego w poezji Joanny Mueller. W: Fort Legnica, Port Wrocław, Stacja Literatura. Kraków 2020.

Somnambóle fantomowe

J. Bierut: Droga do Mękki. „Czas Kultury2003 nr 6.
P. Krupiński: Abólia. „Pogranicza2003 nr 3.
A. Kulówna: Nowe słowa. „Ha!art2003 nr 3/4.
A. Poprawa: Ode mnie, odemknie. „Odra2003 nr 11.
I. Stokfiszewski: Stało się. „FA-art2003 nr 1/2.
L. Szaruga. „Nowe Książki2003 nr 5.
T. Cieślak-Sokołowski. „Dekada Literacka2004 nr 2.
P. Mackiewicz. „Akcent2004 nr 1/2.

Zagniazdowniki

K. Fiołek: By złożyło się lepiej. „Lampa2007 nr 11.
A. Kałuża: Archelingwistka. „Nowe Książki2007 nr 11.
P. Sobolczyk: Sielojoanki, Joannosilki, Kisilojanki…Kresy2007 nr 4.
R. Wiśniewski. „Red2007 nr 3/4.
T. Cieślak-Sokołowski: Kto się boi Zagniazdowników?Dekada Literacka2008 nr 4.
A. Kałuża: Czarna i biała magia języka. „Dodatek Literacki2008 nr 1.
M. Orliński: A kto tego słowa nie wypowie, ten nie będzie żył. „Twórczość2008 nr 9, przedruk w tegoż: Płynne przejścia. Mikołów 2011.

Stratygrafie

I. Słomak: Książka krytyczna – na gorąco. „FA-art2010 nr 3/4.
J. Borowiec: Żywioły języka. „Nowe Książki2011 nr 3.
K. Lisowska: Warstwy pisania. „Czas Kultury2011 nr 6.

Wylinki

M. Bolach: Blizny na słowach. „Wyspa2011 nr 1.
G. Czekański: Neolingwizm nieprzetrawiony. Wylinki i inne takie. „Odra2011 nr 6.
K. Federowicz: Przez zamiecie i burze do przyjemności czytania. „Dekada Literacka2011 nr 3.
D. Gostyński: Entropia i postczłowiek. Kilka przykładów z poezji współczesnej. W: Pejzaże destrukcji. Poznań 2019 [dot. m.in. J. Mueller].

Powlekać rosnące

K. Szopa: Gra w uniki. „FA-art2013 nr 4.
P. Małochleb: Macierzyństwo i kobiecość. „Nowe Książki2014 nr 5.
E. Sołtys-Lewandowska: Powlekać rosnące” Joanny Mueller. Wiwisekcja macierzyństwa. „Autobiografia2018 nr 1.

intima thule

J. Beczek: W imię znaczenia. „Nowe Książki2015 nr 6.
A. Biedrowska: Macierzyństwo, czyli „mistyczny masthew. „FA-art2015 nr 3.
E. Kącka: Alma Mueller in scriptorio. „Elewator2016 nr 2.

Piraci dobrej roboty i strofy o innych stworach

J. Czechowska: Oceany możliwośći. „Znak2018 nr 2.
K. Zabawa: Podsłuchiwanie rzeczywistości” – o trzech wierszach dziecięcych Joanny Mueller. W: W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane… . Katowice 2018.
K. Zabawa: Sofa strofek” dla całej rodziny. „Nowe Książki2018 nr 6.

Waruj

K. Szopa: Waruj, siostro, waruj!Znak2020 nr 1.