• Z. Łapiński: Gramatyka poezji. „Znak” 1959 nr 61/62.
• J. Błoński: Liryka Białoszewskiego. „Życie Literackie” 1961 nr 39, przedruk w tegoż: Język właściwie użyty. Kraków; Bielsko-Biała 2019.
• J. Prokop: Poezja językoznawcza. „Twórczość” 1961 nr 2.
• J. Jenne: Perforizm Mirona Białoszewskiego. „Merkuriusz Polski — Życie Akademickie”, Londyn 1962 nr 11/12.
• Z. Bieńkowski: Słowo i wyobraźnia. „Odra” 1964 nr 1.
• A. Sandauer: Poezja rupieci. (O twórczości Mirona Białoszewskiego). „Kultura” 1966 nr 29-30, przedruk w tegoż: Samobójstwo Mitrydatesa. Warszawa 1968, Liryka i logika. Warszawa 1969, Poeci czterech pokoleń. Kraków 1977.
• J. Trznadel: O Białoszewskim. W tegoż: Róże trzecie. Warszawa 1966.
• S. Barańczak: Miron Białoszewski albo indywidualizm. „Nurt” 1968 nr 3, przedruk w tegoż: Nieufni i zadufani. Wrocław 1971.
• M. Chołocińska-Marszałek: Eksperymenty Białoszewskiego. „Przegląd Humanistyczny” 1968 nr 3.
• M. Pustkowski: Miron Białoszewski czyli język kaleki. „Litteraria” 1972 t.4.
• A. Sandauer: O Białoszewskim: Teatr Osobny. W tegoż: Matecznik literacki. Kraków 1972, przedruk w tegoż: Poeci czterech pokoleń. Kraków 1977.
• M. Głowiński: Małe narracje Mirona Białoszewskiego. W tegoż: Gry powieściowe. Warszawa 1973.
• P. Dybel: Poezja na luzie. „Twórczość” 1976 nr 10.
• M.G. Levine: Fragments of life: Miron Białoszewski's poetic vision. „Slavic and East European Journal”, Bloomington 1976 vol. 20 nr 1.
• „Poezja” 1976 nr 2 [numer poświęcony M. Białoszewskiemu; m.in.: K. Gąsiorowski: Otwarte koło; Z. Bauer: Powrót czy ucieczka? (W stronę prozy); [Krytycy o Mironie Białoszewskim]; L. Żuliński: W „rupieciarni” Białoszewskiego].
• S. Gąssowski: Miron Białoszewski. W tegoż: Współcześni dramatopisarze polscy 1945-1975. Warszawa 1979.
• M. Janion: Życie wewnętrzne na Lizbońskiej. W tejże: Odnawianie znaczeń. Kraków 1980 [problematyka autobiografizmu].
• A. Janus: Świat folkloru dziecięcego a poezja Mirona Białoszewskiego. „Polonistyka” 1980 nr 2/3.
• I. Libucha: „Dramatyka” Mirona Białoszewskiego. „Dialog” 1983 nr 10.
• K. Rutkowski: Wielogłosowość wypowiedzi Białoszewskiego. „Twórczość” 1983 nr 9.
• A. Tchórzewski: Imperatyw „Placu”. „Poezja” 1984 nr 10, przedruk w tegoż: Z poczekalni na Parnas. Toruń 2004.
• „Poezja” 1985 nr 12 [numer poświęcony M. Białoszewskiemu, tu m.in.: (Rozmowa J.Z. Brudnickiego z L. Solińskim): Mówią językiem psalmów; (Rozmowa Z. Taranienki z L.E. Stefańskim): O „Teatrze na Tarczyńskiej” trzydzieści lat później; S. Prószyński: Wspominając Mirona...].
• S. Barańczak: Nieznany autokomentarz Białoszewskiego. „Tygodnik Powszechny” 1986 nr 5.
• E. Berberyusz: Zabrali mi piec. „Więź” 1986 nr 2/3.
• J. Majcherek: Gramatopisarz niedosceniony. „Teatr” 1986 nr 5.
• A. Sandauer: Podzwonne Białoszewskiego. „Polityka” 1986 nr 5.
• A. Zieniewicz: Zapis o niejasnej intencji. „Miesięcznik Literacki” 1986 nr 12.
• S. Barańczak: Widok z dziewiątego piętra. Pożegnanie z Białoszewskim. W tegoż: Przed i po. Londyn 1987, przedruk pt. Pożegnanie z Białoszewskim. W: Literatura „źle obecna” w szkole. Wrocław 1991.
• L. Soliński: W cztery lata po śmierci Białoszewskiego (Dając do druku pisaninę Mirona). „Poezja” 1987 nr 9.
• E. Balcerzan: Poezja „słowiarska” — poezja lingwistyczna [Miron Białoszewski, Tymoteusz Karpowicz, Witold Wirpsza]. W tegoż: Poezja polska w latach 1939-1965. Cz. 2. Ideologie artystyczne. Warszawa 1988.
• P. Dybel: „Ja jestem w środku. Po prostu”. (O poezji Mirona Białoszewskiego). „Miesięcznik Literacki” 1988 nr 7.
• M. Jastrun: O wierszach Mirona Białoszewskiego. W tegoż: Forma i sens poezji. Warszawa 1988.
• P. Kowalski: Oswajanie kultury czyli świat w oczach wielkomiejskiego plebejusza. „Sprawozdania Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego” 1986 wyd. 1988.
• K. Krasoń: Wojna w twórczości Mirona Białoszewskiego i Tymoteusza Karpowicza. „Przegląd Humanistyczny” 1988 nr 6.
• J. Musiał: Białoszewski. „Twórczość” 1988 nr 6.
• L. Soliński: Między lękiem a cierpliwością, czyli Białoszewski w roku 1952. „Poezja” 1988 nr 2.
• J. Baran, A. Sandauer: Ustalanie charakteru. (O Mironie Białoszewskim rozmawiają Artur Sandauer i Józef Baran). „Poezja” 1990 nr 4/6 (rozmowa nagrana w 1988).
• S. Bortnowski: Białoszewski – Nikifor (Próba paraleli). „Język Polski w Szkole Średniej 1990/1991” wyd. 1990 z. 3.
• E. Buczek: Mirona Białoszewskiego literackie związki z ziemią krośnieńską. „Studia i Materiały Muzeum Okręgowego w Krośnie” 1990 t. 5.
• E. Sławkowa: Kategoria gramatyczna kategorią filozoficzną (na przykładzie kategorii osoby w tekstach Mirona Białoszewskiego). „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego. Język Artystyczny” 1990 t. 7.
• „
Teksty Drugie”
1991 nr 6 [numer poświęcony M. Białoszewskiemu].
M.in.: Listy do Eumenid [13 poetyckich listów Białoszewskiego z 1983 (z okresu leczenia w praskim szpitalu na ulicy Grenadierów oraz w szpitalu w Aninie), adresowanych do prof. Marii Janion (Pani Misi), prof. Marii Żmigrodzkiej (Pani Maryny) i dr Małgorzaty Baranowskiej (Pani Małgosi)] z komentarzem T. Sobolewskiego; J.J. Lipski: Miron widziany przeze mnie, przedruk w tegoż: Tunika Nessosa. Warszawa 1992; W. Tomasik: Białoszewskiego sztuka-dla-iblu. Glosa pokonferencyjna [dot. relacji między literaturoznawcami i poetą].
• S. Barańczak: Miron Białoszewski. From „dramas of grammar” to the cabaret of history. W: Slavic drama. The question of innovation. Proceedings. Ottawa 1991.
• K. Karasek: Kopernik z Tarczyńskiej. „Literatura” 1991 nr 6.
• J. Jarzębski: Dwa bieguny dokumentu: Mackiewicz — Białoszewski. W tegoż: W Polsce czyli wszędzie. Warszawa 1992.
• K. Nowosielski: Śmierć i pułapki języka. „Tytuł” 1992 nr 2.
• M. Baranowska: Jest się człowiekiem. „Res Publica Nowa” 1993 nr 4.
• H. Duda: Złożenia typu „fabrykokościół”, „śniego-lód” w twórczości Mirona Białoszewskiego. „Roczniki Humanistyczne 1991/1992” wyd. 1993 t. 39/40 z. 6.
• J. Kopciński: „Żywioł wszelaki” Mirona Białoszewskiego. „Teksty Drugie” 1993 nr 3.
• E. Wiegandt: „Jak trwoga to do Boga”. Wybrane przykłady świadomości kryzysowej z twórczości Józefa Wittlina, Juliana Stryjkowskiego, Tadeusza Różewicza i Mirona Białoszewskiego. W: Proza polska w kręgu religijnych inspiracji. Lublin 1993, przedruk w tejże: Niepokoje literatury. Poznań 2010.
• Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa. Bd. 4. Biographien; Bibliographische Hinweise; Verzeihnis der ausgestellten Werke; Personenregister. [Oprac.:] R. Stanisławski, Ch. Brockhaus. Bonn 1994 [tu m.in. opracowania dot. M. Białoszewskiego].
• A. Osiecka: Czytaj mnie, bo rzadko przychodzę na świat. „Życie Warszawy” 1994 dod. „Ex Libris” nr 53 [wspomnienie], toż „Nowy Dziennik”, Nowy Jork 1994 nr z 19 V dod. „Przegląd Polski”.
• G. Borkowska: „Pędy, rytmy”. Jeszcze o Białoszewskim. „Teksty Drugie” 1995 nr 5.
• B. Owczarek: Poza autobiografią. O prozie Mirona Białoszewskiego. „Twórczość” 1995 nr 10, przedruk pt. Proza Mirona Białoszewskiego. Poza autobiografią — sens bezinteresowności. W tegoż: Poetyka powieści niefabularnej. Warszawa 1999.
• M. Zielińska: Warszawa – dziwne miasto. Warszawa 1995, passim [dot. Warszawy w twórczości następujących pisarzy: M. Białoszewski, T. Konwicki, B. Prus, I. B. Singer, L. Tyrmand].
• A. Łopata: Motyw ars poetica w twórczości M. Białoszewskiego. „Język Polski w Szkole Średniej 1995/1996” wyd. 1996 z. 3.
• M. Brzóstowicz: „Osobność” i rodzinność Mirona Białoszewskiego. „Kresy” 1996 nr 28, przedruk w tejże: Wizerunek rodziny polskiej w polskiej prozie współczesnej. Poznań 1998.
• A. Fiut: Pod(różne) strategie Białoszewskiego. „Kwartalnik Artystyczny” 1996 nr 1, przedruk w tegoż: Być (albo nie być) środkowoeuropejczykiem. Kraków 1999.
• M. Głowiński: Białoszewski: codzienność i teatr. „Teatr” 1996 nr 10.
• A. Legeżyńska: Białoszewski na „biegunie”. Uwagi o głównych regułach strategii twórczej. „Kresy” 1996 nr 4.
• H. Pustkowski: Mirona Białoszewskiego wariacje epistemologiczne. „Mazowieckie Studia Humanistyczne” 1996 nr 2.
• T. Woźniak: I ty możesz zostać mistykiem. Zestaw ćwiczeń z dodaniem dziewięciu wierszy Mirona Białoszewskiego. „Teksty Drugie” 1996 nr 2/3.
• J. Fazan: Fizjologia i metafizyka, czyli o „nudnociekawym byciu” jako temacie poezji Mirona Białoszewskiego. „Ruch Literacki” 1997 nr 2.
• J. Grądziel: Miron Białoszewski. Prawo smaku rzeczy nieobecnych. „Kresy” 1997 nr 4.
• H. Konicka: Kulturowy sens gatunkowych decyzji Mirona Białoszewskiego. „Teksty Drugie” 1997 nr 1/2.
• A. Makowski: Papierowy Mahomet i inne figury niezdeterminowania. „Teksty Drugie” 1997 nr 3.
• M. Stala: Drzwi do piekła. O jednym wierszu Mirona Białoszewskiego. W tegoż: Druga strona. Kraków 1997.
• M. Stala: Teatr istnienia i teatr niebycia albo czy Białoszewski jest poetą metafizycznym. W tegoż: Druga strona. Kraków 1997.
• A. Stankowska: Słowo „współczesne” — słowo „rzeczywiste” — słowo „lingwistyczne”. Miron Białoszewski oraz poeci Nowej Fali wobec świata i języka; W. Wielopolski: Przestrzenie zaludniane sobą. O prozatorskich autoportretach Mirona Białoszewskiego. W: Przez znaki do człowieka. Poznań 1997.
• A. Kalbarczyk: Analiza i dekonstrukcja. O epistemologii poetyckiej parafabularnych utworów Mirona Białoszewskiego. W: Fabularność i dekonstrukcja. Lublin 1998.
• E. Rzewuska: Panie profesor u Białoszewskiego. Listy do Eumenid. W: Lustra historii. Warszawa 1998.
• L. Soliński: Karuzela z Rozaliami. „Teksty Drugie” 1998 nr 1/2.
• L. Soliński: Tarczyńska 11 m. 33. „Magazyn Literacki” 1998 nr 1.
• M. Zielińska: Białoszewski i zapachy. W: Lustra historii. Warszawa 1998.
• W. Jajdelski: Symbolika czystości i brudu w twórczości szpitalnej Mirona Białoszewskiego. „Pamiętnik Literacki” 1999 z. 3.
• J. Kopciński: NIBY-JA, niby-on, czyli zbiorowe ustalanie persony Mirona Białoszewski. (Na podstawie wspomnień o poecie). „Teksty Drugie” 1999 nr 1/2.
• A. Legeżyńska: Miron Białoszewski: Nauka podstarzałości. W tejże: Gest pożegnania. Poznań 1999.
• T. Mika: Pomiędzy mówieniem i pisaniem. O „mówioności” Białoszewskiego. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1999 t. 6.
• A. Pomarańska-Szumska: Madonny tańczące na błędach ubezdźwięcznionych. O rodzajach tańca w poezji Mirona Białoszewskiego. W tejże: Jak tańczy współczesna poezja? Warszawa 1999.
• L. Soliński: Kwadrat mowy o Mironie. „Teksty Drugie” 1999 nr 1/2.
• K. Budrowska: „Jak by się tu wyjęzyczyć?” Mirona Białoszewskiego zmagania z językiem. „Nowy Test” 2000 nr 1.
• S. Falkowski, P. Stępień: Białoszewski. Dobry poeta Miron. W tychże: Żyrafa, czyli po co i jak czytać poetów współczesnych. Warszawa 2000.
• M. Gołąb: Krytycy o Białoszewskim — wieloznaczność i problemy metodologiczne. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Scientiae Artium et Litterarum” 2000 z. 9.
• M. Witkowski: Z tysiąca i jednej kołdry. Sny i wróżby w twórczości Mirona Białoszewskiego. „Studium” 2000 nr 4.
• M. Frątczak: Możliwość i niemożliwość rzeczywistości. „Kresy” 2001 nr 47 [autobiografia jako materiał literacki w twórczości M. Białoszewskiego].
• A. Gleń: Myśleć całość. O relacji podmiotowo-przedmiotowej w późnej twórczości Mirona Białoszewskiego. W: Obecność i przemijanie. Opole 2001.
• J. Kopciński: JA-Gustaw, czyli Mickiewicz według Białoszewskiego. „Dialog” 2001 nr 5/6, przedruk w: Na początku wieku. Rozważania o tradycji. Poznań 2002.
• A. Kula: O tradycji literackiej w poezji Mirona Białoszewskiego. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2001 z. 4.
• W. Matuszyński: Mirona Białoszewskiego „czekanie w powietrzu”. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica” 2001 z. 2.
• L. Murawska-Péju: Wolność w łupinie orzecha. „Pokaz” 2001 nr 35.
• J. Sławiński: Miron Białoszewski: Być sobie jednym; Miron Białoszewski: „Ballada od rymu”; Miron Białoszewski: epigramaty na leżąco [dot.: Leżenia]. W: tegoż Prace wybrane. T. 5. Przypadki poezji. Kraków 2001 .
• A. Zieniewicz: Miron Białoszewski: teatr osobny. W tegoż: Obecność autora. Warszawa 2001.
• J. Baran: Pozbywanie się balastu, czyli opowieść o życiu, śmierci i twórczości Mirona Białoszewskiego. „Nowy Dziennik” , Nowy Jork 2002 nr z 28 VI dod. „Przegląd Polski”.
• J.Z. Brudnicki: Rozmowy o poezji. „Nawias” 2002 nr 1.
• S. Falkowski: „Trzeba więcej uważać”. Mirona Białoszewskiego szkoła skupienia. „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2002.
• A. Gleń: Prywatna mitologia śmierci Mirona Białoszewskiego. „Kresy” 2002 nr 3/4.
• T. Gruchot: Fizycznie metafizyczna poezja Mirona Białoszewskiego. „Topos” 2002 nr 4/5.
• B. Pawłowska-Jądrzyk: Projekt sensowności chaosu. Metafizyka bylejakości. W tejże: Sens i chaos w grotesce literackiej. Kraków 2002.
• J. Płuciennik: Figury niewyobrażalnego. Notatki z poetyki wzniosłości w literaturze polskiej. Kraków 2002, passim.
• J. Potkański: O podmiocie tanecznym, czyli wiersz choreograficzny Białoszewskiego. W: Taniec i literatura. Pułtusk Warszawa 2002.
• T. Sobolewski: Listy od Mirona. „Gazeta Wyborcza” 2002 nr 180.
• J. Kornhauser: Dzienniki poetyckie Mirona Białoszewskiego. „Kwartalnik Artystyczny” 2003 nr 1.
• J. Kunicka: Od Genesis do Apokalipsy. Miron Białoszewski wobec wybranych aspektów biblijnej Historii Zbawienia. „Ruch Literacki” 2003 nr 2.
• B. Sienkiewicz: Białoszewskiego obroty rzeczy i języka. „Pamiętnik Literacki” 2003 z. 3.
• B. Szleszyński: Miron Białoszewski. „Culture.pl” [on-line] 2003. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 14 lipca 2020].
• I. Tomczyk: Filmikowanie w twórczości Mirona Białoszewskiego. „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.
• A. Wiedemann: Pożegnanie „żywej mowy”. W 20-lecie śmierci Mirona Białoszewskiego (1922–1983). O poecie i jego literackich spadkobiercach. „Tygodnik Powszechny” 2003 nr 25.
• M. Wojtak: Eksperymenty stylistyczne Mirona Białoszewskiego. W: Style literatury (po roku 1956). Katowice 2003.
• A. Gleń: Co zrobić z tą świętością? Motywy religijne w późnej twórczości Mirona Białoszewskiego. „Kwartalnik Opolski” 2004 nr 2/3.
• A. Gleń: „Zostać u siebie”. Późna twórczość Białoszewskiego a ateizm. „Kresy” 2004 nr 1/2.
• B. Lentas: Liczenie siebie. Komentarze do autoportretu Białoszewskiego w roku Gombrowicza. „FA-art” 2004 nr 1.
• M. Mokrzycka-Pokora: Teatr Mirona Białoszewskiego. „Culture.pl” [on-line] 2004 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 8 maja 2024].
• A. Poprawa: Motywy muzyczne w pisarstwie Mirona Białoszewskiego. „Teksty Drugie” 2004 nr 3.
• K. Dybciak: Filozofia „małoznaczności”; Powstańcza mironiada. W tegoż: Trudne spotkanie. Kraków 2005.
• A. Hejmej: Tekst (dźwiękowy) Mirona Białoszewskiego. „Przestrzenie Teorii” 2005 [nr] 5.
• M. Pawełczyk: Nagi poeta, czyli Białoszewski bez płaszcza autobiografizmu. „Forum Akademickie” 2005 nr 7/8.
• E. Rybicka: Blokowidła Mirona Białoszewskiego, czyli terapia wierszem. „Autoportret” 2005 nr 4.
• P. Sobolczyk: Neologizmy Białoszewskiego. „Przestrzenie Teorii” 2005 [nr] 5.
• A. Gleń: Późna twórczość Mirona Białoszewskiego wobec języka i wyobrażeń chrześcijańskich. „Studia i Szkice Slawistyczne” 2006 nr 7.
• A. Karpowicz: „Ready made”. Przedmiot w prozach Mirona Białoszewskiego. „Pamiętnik Literacki” 2006 z. 1.
• A. Klamecka: Aporie intymności. O kilku aspektach korespondencji sztuk w poezji Mirona Białoszewskiego. „FA-art” 2006 nr 4.
• T. Kunz: „Ja: pole do przepisu”. Miron Białoszewski, czyli literatura jako forma istnienia. „Teksty Drugie” 2006 nr 5.
• J. Łukasiewicz: Mirona Białoszewskiego określanie przestrzeni, czyli władza pisarza (nad epoką). W tegoż: Jeden dzień w socrealizmie i inne szkice. Katowice 2006.
• Z. Majchrowski: Filolog w Teatrze Osobnym. W tegoż: Mickiewicz i wiek dwudziesty. Gdańsk 2006.
• E. Winiecka: „Kocham tę rzeczywistość”, czyli lingwistyczne wyjścia z tekstu. (Na przykładzie poezji Tymoteusza Karpowicza i Mirona Białoszewskiego). „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2006 t. 13.
• M. Zaleski: Białoszewski idylliczny. „Teksty Drugie” 2006 nr 5.
• J.Z. Brudnicki: A po co nam tyle prawdy. W tegoż: Ćwiczenia z wolności. Toruń 2007.
• A. Gleń: Mitologia – mistyka – liturgia. W bezbożnym świecie późnej twórczości Mirona Białoszewskiego. „Pamiętnik Literacki” 2007 z. 4.
• A. Klamecka: Lingwistyczne przydechy – refleksje nad późną twórczością Mirona Białoszewskiego. W: Starość raz jeszcze... Katowice 2007.
• A. Płaczkiewicz: Miron Białoszewski – jak radzić sobie z rzeczywistością. „Kresy” 2007 nr 1/2.
• P. Sobolczyk: Białoszewski pokazuje język. „Polonistyka” 2007 nr 6.
• P. Sobolczyk: Jaki lingwizm? Miłobędzka – Białoszewski. „Kresy” 2007 nr 1/2.
• A. Szóstak: Horyzont wyobraźni: Miron Białoszewski, Jerzy Harasymowicz; Miron Białoszewski: mit wysłowiony; Jerzy Harasymowicz: mit zobrazowany. W tejże: W poszukiwaniu tożsamości. Zielona Góra 2007.
• A. Śliwa: Miasteczka Rzeszowszczyzny w poezji Mirona Białoszewskiego. „Fraza” 2007 nr 2.
• M. Zaleski: Idylla kobyłecka i idylla własnego pokoju. W tegoż: Echa idylli. Kraków 2007 [dot. S. Swena Czachorowskiego i M. Białoszewskiego].
• P. Sobolczyk: Homobiografia: Miron Białoszewski. „Pogranicza” 2008 nr 6.
• J. Falkowski: Spotkania z ludźmi i kulturą w poezji Mirona Białoszewskiego. Leonardo i twarze z Matejki. „Colloquia Litteraria” 2008 [nr] 1/2.
• A. Karpowicz: „Merzbau” i „Zlep”. Estetyczne modele kultury oparte na tolerancji w twórczości Kurta Schwittersa i Mirona Białoszewskiego. W: Literatura, kultura, tolerancja, redakcja. Kraków 2008.
• Z. Lisowski: Miron Białoszewski: poezja rupieci czy rupiecie poezji? W tegoż: Poznawanie poezji. Lublin 2008.
• P. Michałowski: Poezja jako poznanie. (Bolesław Leśmian, Julian Przyboś, Wisława Szymborska, Miron Białoszewski). W tegoż: Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej. Kraków 2008.
• P. Sobolczyk: Białoszewski jako wychowawca. „Dekada Literacka” 2008 nr 5/6.
• T. Sobolewski: Miron aktor. „Wyspa” 2008 nr 1.
• P. Śliwiński: Miron, mistrz zza kulisy. „Tygodnik Powszechny” 2008 nr 24.
• T. Sobolewski: Jadwiga, Miron i Hoża. „Zeszyty Literackie” 2009 nr 2 [dot. J. Stańczakowej].
• K. Pietrych: Spotkanie trzecie. Miron Białoszewski. W tejże: Co poezji po bólu. Empatyczne przestrzenie kultury. Łódź 2009.
• T. Sobolewski: Randka z rzeczywistością. „Konteksty” 2009 nr 1/2 [dot. obrazu Warszawy w twórczości M. Białoszewskiego].
• B. Śniecikowska: The space of a socialist housing district, the space of a modern poem. The sensual art of Miron Białoszewski. „Art Inquiry. Recherches sur les arts”, Łódź 2009 vol. 11.
• A. Śliwa: Zobaczyć miasto – usłyszeć miasto. Przestrzeń miejska w twórczości Mirona Białoszewskiego. „Annales Universitatis Paedagogicae. Studia Linguistica” 2010 t. 5 .
• J. Grądziel-Wójcik: „Piękno zamieszkałe”? Architektoniczne wizualizacje doświadczenia w poezji Mirona Białoszewskiego. W: Kulturowe wizualizacje doświadczenia. Warszawa 2010.
• A. Karpowicz, J. Łojas: Warszawski „zlep”. Miasto Mirona Białoszewskiego – Miron Białoszewski w mieście. „Przegląd Humanistyczny” 2010 nr 3.
• P. Michałowski: Białoszewski na granicy teorii przekładu. „Tekstualia” 2010 nr 1 [dot. relacji twórczości M. Białoszewskiego z poezją lingwistyczną S. Barańczaka] .
• J. Napiórkowski: Rewolucja Białoszewskiego. „Nowa Okolica Poetów” 2010 nr 1/2.
• K. Pietrych: Białoszewski i PRL. W: PRL – Świat (nie) przedstawiony. Poznań 2010.
• Cz. Miłosz: Dar nieprzyzwyczajenia. Nowy poeta polski. „Zeszyty Literackie” 2011 nr specjalny.
• K. Rodowska: Dzikie atramenty albo szkoła obmowy Mirona Białoszewskiego. „Nowa Okolica Poetów” 2011 nr 35.
• J. Armatowska: Miron Białoszewski i Emmanuele Lévinas oswajanie istnienia. Fenogram w pięciu odsłonach. „Teksty Drugie” 2011 nr 6.
• M. Byliniak: Wiersze idą do słuchu. „Dwutygodnik.com” [on-line] 2011 nr 72. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 7 maja 2024] [o dźwiękowych aspektach twórczości Białoszewskiego].
• J. Grądziel-Wójcik: „Blok, ja w nim”. Doświadczenie architektury a rewolucja formy w późnej poezji Mirona Białoszewskiego. W: W kręgu literatury i języka. Analizy i interpretacje. Gliwice 2011.
• J. Kopciński: Człowiek transu: magnetofonowe sesje Mirona Białoszewskiego. „Teksty Drugie” 2011 nr 4.
• A. Nowaczewski: Mieszkaniec nazw. O ulicach Mirona Białoszewskiego. W tegoż: Szlifibruki i flâneurzy. Gdańsk 2011.
• P. Sobolczyk: Sławiński, Białoszewski, interpretacja. „Teksty Drugie” 2011 nr 6 .
• B. Śniecikowska: Haiku? Senryū? Mironū? Poezja Mirona Białoszewskiego wobec gatunków orientalnych. „Pamiętnik Literacki” 2011 z. 3.
• S. Chutnik, A. Wiedemann: Pisanie Mironem. Jak Białoszewski inspiruje pisarzy? „Gazeta Wyborcza” 2012 nr 47.
• A. Karpowicz: Audiosfera, Formowanie, Dary. W tejże: Proza życia. Mowa, pismo, literatura: Białoszewski, Stachura, Nowakowski, Anderman, Schubert, Redliński. Warszawa 2012.
• Z. Król: Poezja uważna Mirona Białoszewskiego. „Res Facta Nova” 2012 nr 13 .
• B. Latawiec: Miron Białoszewski jako kolekcjoner: Zadra (1980). W tejże: Zegary nie do zatrzymania. Mikołów 2012.
• J. Olejniczak: Białoszewski. Autoportrety. W: Stolice i prowincje kultury. Warszawa 2012.
• E. Balcerzan: Miron Białoszewski. Góra – dół. W tegoż: Pochwała poezji. Mikołów 2013.
• M. Bednarek: Narracyjne klejnoty (Sawaszkiewicz, Szaniawski, Białoszewski). W tejże: (M)ikrokosmos literacki. Poznań 2013.
• K. Chrobak: O lingwistycznym sposobie postrzegania świata na podstawie twórczości Wandy Chotomskiej oraz Mirona Białoszewskiego. „Guliwer” 2013 nr 3.
• J. Faryno: ebo – ężyc (co i jak widzi Białoszewski). W: Między człowiekiem i człowiekiem. Siedlce 2013.
• M. Gliński: Miron – człowiek audiowizualny. „Culture.pl” [on-line] 2013 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 7 maja 2024].
• N. Ambroziak: „To tylko rodzaj czasu. Płeć czasu”. Białoszewskiego radio z babą. „Communicare. Almanach antropologiczny” 2014 t. 4 pt. Twórczość słowna / Literatura.
• A. Karpowicz: Mironizm: praktyki, konteksty i gatunki miejskie. „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2014 nr 5.
• E. Mikuła: Rzeczywistość PRL-u kontra emerykański sen. Zachodnie doświadczenie Mirona Białoszewskiego = Polish reality versus the american dream. Miron Białoszewski experinces the United States of America. W: Doświadczenie. Łódź 2014.
• W. Parfianowicz-Vertun: Spotkanie, którego nie było. Białoszewski i Hrabal w Nowym Jorku. „Teksty Drugie” 2014 nr 6.
• P. Sobolczyk: Paradoksy prozatorskiej ekonomii: Maciej Malicki – Miron Białoszewski. „Fragile” 2014 nr 3/4.
• A. Świeściak: Miron Białoszewski: alienacja i utopia. O neoawangardowych kontekstach poezji Białoszewskiego. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2014 [t.] 24 .
• K. Zemlak: Pacjent: Miron Białoszewski: Rozpoznanie: zawał mięśnia sercowego; Historia choroby. W tejże: Pisarz w roli pacjenta. Literatura dokumentu osobistego jako relacja z przebiegu procesu leczenia. Wrocław 2014 .
• J. Grądziel-Wójcik: „Święte życie na Lizbońskiej”. Architektura i sacrum w poezji Mirona Białoszewskiego. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2015 nr 30 .
• A. Karpowicz: „Krajobraz jako oko”. Powidoki Mirona Białoszewskiego. W: Więcej niż obraz. Gdańsk 2015.
• A. Karpowicz: Rytm prozy – rytm życia. Miron Białoszewski „ciało w ciało” z miastem. W: Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze. Białystok 2015.
• A. Karpowicz: Topo-Grafia (w) ruchu. Sztuka chodzenia Mirona Białoszewskiego. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2015 nr 4.
• K. Pietrych: Jak medytują poeci? W: Ślady, zerwania, powroty... Metafizyka i religia w literaturze współczesnej. Kraków 2015.
• K. Cudzich-Budniak: Zjawiska intermedialne w realizacji prozy Mirona Białoszewskiego. W: Transpozycje. Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej. Kraków 2016.
• A. Oku, M. Nishi, M. Numano: Tōō-no sōzōryoku. Gendai tōō bungaku gaido. Kyōto 2016 [dot. m.in. twórczości M. Białoszewskiego].
• M. Bukowiecka: Między tekstem a nagraniem. Formy niesystemowej dźwiękowości w poezji Mirona Białoszewskiego. „Teksty Drugie” 2017 nr 4.
• A. Kopkiewicz: Chroboty, echa, oho! Słuch i inne zmysły w poezji Mirona Białoszewskiego. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2017 [t.] 30.
• L. Pascale: Come tradurre Białoszewski? Considerazioni a margine di alcune versioni italiane, francesi e russe. „Kwartalnik Neofilologiczny” 2017 z. 4 [materiały z konferencji Il traduttore e le muse – sul tradurre la poesia (Tłumacz i muzy – o tłumaczeniu poetyckim), zorganizowanej w 2016 w Warszawie].
• P. Passini, J. Kopciński: Pudełko. Odczynianie guseł Mirona Białoszewskiego. „Annus Albaruthenicus” 2017 t. 18.
• K. Pietrych: Białoszewski (nie)zaangażowany. Rekonesans. W: Formy zaangażowania. Pisarki i pisarze w kulturze XX i XXI wieku. Poznań 2017.
• A. Fiut: Ameryka Białoszewskiego. „Kwartalnik Artystyczny” 2018 [nr] 1.
• A. Karpowicz: Zielnik Mirona Białoszewskiego. Rośliny, miasto, literatura. „Teksty Drugie” 2018 nr 2.
• D. Korczyńska-Partyka: Urbonatura – hybrydyczna przestrzeń miasta. Na przykładzie twórczości Mirona Białoszewskiego. „Teksty Drugie” 2018 nr 2, przedruk w: Poetyki ekocydu. Historia, natura, konflikt. Warszawa 2019.
• K. Koziołek: Ukryć szwy Europy. Co jest pod „Perugą” Mirona Białoszewskiego? W: W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane... Księga jubileuszowa dedykowana profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej. Katowice 2018.
• Ł. Kraj: Romantycy na krańcach literatury. Czym są „Dziady” w interpretacji Mirona Białoszewskiego? W: O dziennej i nocnej stronie romantycznego podróżowania. Kraków 2018.
• P. Michałowski: Miron Białoszewski – między bliskim czytaniem a ścianą wiersza. W: Autorzy naszych lektur na nowo odczytani. Szczecin 2018 .
• A. Płaczkiewicz: Against dualities with life-writing. (Miron Białoszewski). W: Being Poland. A new history of Polish literature and culture since 1918. Toronto; Buffalo; London 2018 .
• T. Sobolewski: Ludwik i Miron. „Konteksty” 2018 nr 3 [dot. L. Heringa i M. Białoszewskiego].
• F. Tomaszewski: Wypędzanie poety i zabijanie poezji. O Mironie Białoszewskim... W: Literatura polska i perspektywy nowej humanistyki. Katowice 2018.
• T. Wójcik: Nieodczytany epizod. Student Miron Białoszewski. W: Poeci-studenci podziemnego Uniwersytetu Warszawskiego wobec romantyzmu. Warszawa 2018.
• K. Ziarek: Białoszewski w Ameryce. Language migrations. W: Diaspora polska w Ameryce Północnej. Gdynia 2018.
• J. Roszak: „Sufitowość” ma znaczenie. Przeklętość figuralna w wierszach Mirona Białoszewskiego. W: Widma „przeklętego”. Pisarki i pisarze w kulturze XX i XXI wieku. Poznań 2019.
• P. Bogalecki: Błogosławieństwa awangardy. „Pisarz pism nie św.” Miron Białoszewski. „Wielogłos” 2019 nr 2.
• M. Bukowiecka: Kontrasty, deformacje, demontaże. Literackie przetwarzanie form nieliterackich w literaturze polskiej po 1956 roku = Contrasting, deforming, dismantling. Literary processing of non-artistic language in Polish literature after 1956. „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2019 t. 62 z. 2 [dot. m.in. twórczości M. Białoszewskiego].
• T. Kaliściak: Białoszewski, męskie pornoutopie i kapitalizm. „Czas Kultury” 2019 nr 1.
• A. Karpowicz: Eksperymenty „lizbońskie” Mirona Białoszewskiego. W: Tradycje eksperymentu/eksperyment jako doświadczenie. Kraków 2019.
• A. Karpowicz: Wibracje Mitsuku. Archiwum głosu Mirona Białoszewskiego. „Teksty Drugie” 2019 nr 3.
• J. Kopciński: „Pudełko” na dusze. W: „Gangliony pękają mi od niewyrażalnych myśli”. Prace ofiarowane Profesorowi Lechowi Sokołowi. Warszawa 2019 [dot. „Dziadów” A. Mickiewicza inscenizowanych przez M. Białoszewskiego].
• T. Kunz: Miron Białoszewski. Pole do przepisu. W tegoż: Więcej niż słowa. Literatura jako forma istnienia. Kraków [2019] .
• A. Poprawa: Jojke. Białoszewski awangardowy? W: Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy. T. 2. Kraków 2019.
• A. Skrzypczyk: Audiowizualność osobna. Motywy i formy muzyczne w utworach poetyckich Mirona Białoszewskiego. W: Mody teatralne. Przemiany. Przegląd teatraliów. Gdańsk 2019.
• P. Sobolczyk: Między Lalą-Niemcem a Podobnie-Żydem męskość polska może się wydarzyć. (O Białoszewskim). „Fragile” 2019 nr 3, toż on-line . Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 7 maja 2024].
• T. Sobolewski: Miron, performer własnego życia . Poeta, grzesznik i mistyk. „Gazeta Wyborcza” 2019 nr 202.
• A. Śliwa: „El Greco walił biel na chama”. Miron Białoszewski wobec dzieł sztuki. W: (Dy)fuzje. Związki literatury i sztuki w Polsce po 1945 roku. Łódź 2019.
• J. Wiśniewski: Poeci o słuchaniu muzyki. Trzy wybrane lektury. „Ethos” 2019 nr 2 [dot. wierszy S. Barańczaka, M. Białoszewskiego (pt.: Rano sprawdzania i zapominania i zaskoczenia, Na ulotnienie, Bach – organy) i K.I. Gałczyńskiego].
• P. Bogalecki: Na scenie czy estradzie tekstu? Teatralne konteksty wierszy-partytur Mirona Białoszewskiego i Mariana Grześczaka. W tegoż: Wiersze-partytury w polskiej poezji neoawangardy. Białoszewski, Czycz, Drahan, Grześczak, Partum, Wirpsza. Kraków 2020 Awangarda/Rewizje .
• A. Rydz: Botaniczne konceptualizacje pamięci Mirona Białoszewskiego. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” 2020 [t.] 8.
• E. Suszek: (Nie)obecność samego siebie w poezji Mirona Białoszewskiego. W tejże: Figuracje braku i nieobecności. Miłobędzka, Białoszewski, Kozioł. Kraków 2020 .
• P. Bogalecki: Cykanie i poetyka (Białoszewski – Sommer). „Autobiografia” 2021 nr 1 [dot.: M. Białoszewski: Kochać taka sztuka; P. Sommer: Przegięcie] .
• M. Głowiński: Miron Białoszewski. W tegoż: Tęgie głowy. 58 sylwetek humanistów. Warszawa 2021 .
• A. Kremer: Home Literary Salons Visiting Miron Białoszewski and Wisława Szymborska. W tejże: The sound of modern Polish poetry. Performance and recording after World War II. Cambridge, Massachusetts; London, England 2021. Wyd. jako dokument elektroniczny: tamże 2022, plik w formacie PDF.
• E. Rybicka: „Trynkowanie mrówkowca”. Mirona Białoszewskiego poetyka doświadczenia blokowego. W: Sztuka inwencji. Ryszarda Nycza praktykowanie humanistyki. rozmowy, inspiracje, kontynuacje. Kraków 2021.
• L. Styrcz-Przebinda: Podkarpaciem urzeczony. Ziemia krośnieńska i jej okolice w zaczarowanym kręgu poezji Białoszewskiego. „Studia Pigoniana” [online] 2021 t. 3 nr 3. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 7 maja 2024].
• A. Karpowicz: Którędy wyjść z siebie? Szkice do audiobiografii Mirona Białoszewskiego. „Autobiografia” 2022 nr 2.
• M. Bukowiecka: Między tekstem a nagraniem. Formy niesystemowej dźwiękowości w poezji Mirona Białoszewskiego. W tejże: Literackość form nieliterackich. Białoszewski, Buczkowski, Masłowska, Redliński, Różewicz. Warszawa 2022 .
• M. Dubrowska: Rapowanie na Saskiej Kępie. O MIronie Białoszewskim w Muzeum Literatury. „Gazeta Wyborcza” 2022 nr 240 [dot. wystawy: „Patyk, na który nawija się niebo. O Mironie Białoszewskim”, Muzeum Literatury w Warszawie 7 X 2022 – 22 I 2023].
• E. Dutka: Góry śmieci. (Nie)poręczna metafora. „Świat i Słowo” = „World and Word” 2022 nr 1 [także o twórczości Z. Rokity].
• A. Karpowicz: Białoszewski (nie)osobny. 2022 Rokiem Mirona Białoszewskiego. „LiryDram” 2022 nr 35.
• A. Karpowicz: „Tutejsi”. Miejskie hybrydy. W: „Który tak śpiewa?” Ptaki w kulturze. Kraków 2022.
• E. Kącka: Szaman w beczce. „Tygodnik Powszechny” 2022 nr 28.
• K. Lubczyński: Wielki „Jąkała” polskiej literatury. „Dziennik Trybuna” 2022 nr 241/242, toż on-line: Zob. link [dostęp 7 maja 2024].
• M. Łukaszuk: Poeta, artysta... Norwid, Schulz, Leśmian, Czapski, Wat, Czechowicz, Białoszewski. Warszawa 2022, passim.
• M. Miernecka: Szafa z kochankami. Praktyki przesłaniania, odsłaniania i zasłaniania historii Obór w twórczości Mirona Białoszewskiego. „Białostockie Studia Literaturoznawcze. BSL” 2022 [nr] 21.
• A. Poprawa: Na szklannych harmoniki wekach. Z nagrań Białoszewskiego. „Autobiografia” 2022 nr 2.
•
Setna rocznica Urodzin Mirona Białoszewskiego. „
Kwartalnik Artystyczny”
2022 [nr] 2 .
Tu m.in. artykuły: T. Sobolewski: Ten Bóg / zajmująca osoba; A. Poprawa: Pamiętnik duszy z powstania warszawskiego; P. Sobolczyk: Święte tańce – pisma nieświęte; A. Sobolewska: Od Jestem do Się. Parareligijna duchowość Mirona Białoszewskiego .
• J. Sobolewska: Miron Białoszewski. Wyrozumiany po śmierci. „Polityka” 2022 nr 1/2.
• J. Sobolewska: Wychodził na miasto po tekst. „Polityka” 2022 nr 29.
• B. Śniecikowska: Audiozabawa – audiozagadka – audiobiografia. O poetyce dźwięku w twórczości Kurta Schwittersa i Mirona Białoszewskiego. „Autobiografia” 2022 nr 2.
• A. Wawrzyńczak: O konceptach lingwokulturowych w literaturze i jej przekładach. Słów kilka o nowym wydawnictwie naukowym Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. „Studia Pigoniana” 2022 nr 5 [m.in. o badaniach nad twórczością M. Białoszewskiego].
• A. Wójtowicz: Miron w Lublinie (i Paryżu). „Akcent” 2022 nr 2.
• M. Czerwiński: Białoszewski. (Anty)literacki efekt egzystencji. W tegoż: Uskok. O Stanisławie Przybyszewskiej i innych. Gdańsk 2023 .
• J. Kopciński: Michał Głowiński w świecie i zaświacie Leśmiana. „Autobiografia” 2023 nr 1 [z odniesieniami do badań M. Głowińskiego nad twórczością M. Białoszewskiego] .
• P. Kozłowski: Obroty ludzi. „Twórczość” 2023 nr 1 [o wystawie: Białoszewski nieosobny, Warszawa, 1 lipca – 1 grudnia 2022].
• P. Sobolczyk: Reporter w retrospekcji i retrojekcji. „Autobiografia” 2023 nr 2.