BIO
Urodzony 25 sierpnia 1947 w Poznaniu; syn Zygmunta Bajona, adwokata, i Krystyny z domu Śmigielskiej, farmaceutki. Po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu studiował prawo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza; w 1970 uzyskał magisterium. Na przełomie 1967 i 1968 przebywał przez sześć miesięcy w Wielkiej Brytanii. Debiutował jako prozaik w 1970 opowiadaniem pt. Leżąc przy tej dziurze, opublikowanym w „Miesięczniku Literackim” (nr 8). W 1970-74 studiował na Wydziale Reżyserii Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi, uzyskał absolutorium. Podczas studiów był członkiem Zrzeszenia Studentów Polskich. W 1972-73 odbywał podróże do Wielkiej Brytanii, Francji, Grecji, Włoch, Turcji, Austrii, Czechosłowacji i na Węgry. Zawarł związek małżeński z Elżbietą Taraszkiewicz. Od 1975 był członkiem Związku Literatów Polskich (do rozwiązania Związku w 1983). Jako reżyser debiutował w 1977 filmem fabularnym pt. Powrót. Następnie zajmował się pisaniem scenariuszy filmowych i reżyserią filmową. Pełnił funkcję zastępcy dyrektora Studia Filmowego Dom. W 1993-99 był producentem czterech filmów. Reżyserował filmy fabularne według własnych scenariuszy oraz filmy dokumentalne (m.in. Poszukiwany Ryszard Kapuściński, 1998). Zajmował się reżyserią spektakli dla Teatru Telewizji (w 1994, 1998 i 2002) oraz reżyserią teatralną, m.in. w Teatrze na Piętrze w Poznaniu, w Starym Teatrze w Krakowie i Teatrze Dramatycznym w Warszawie. W 1999 podjął współpracę z Uniwersytetem Śląskim (UŚl.) w Katowicach z Zakładem Reżyserii Telewizyjno-Filmowej Wydziału Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego. W tymże roku na podstawie osiągnięć artystycznych w dziedzinie filmu uzyskał stopień doktora, a w 2002 doktora habilitowanego. W 2003 został zatrudniony na UŚl. na stanowisku adiunkta, a od 2004 na stanowisku profesora nadzwyczajnego. W 2003 wszedł w skład zarządu Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2002). Mieszka w Warszawie.
Twórczość
1. Białe niedźwiedzie nie lubią słonecznej pogody. [Powieść]. Warszawa: Czytelnik 1971, 229 s.
Nagrody
2. Proszę za mną na górę. [Opowiadania]. Warszawa: Czytelnik 1975, 69 s.
Zawartość
3. Serial pod tytułem. [Powieść]. Warszawa: Czytelnik 1976, 225 s. Wyd. 2 tamże 1979.
4. Powrót. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1977.
5. Rekord świata. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1977.
6. Zielona ziemia. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1978.
7. Aria dla atlety. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1979.
8. Klincz. Scenariusz filmowy. [Współautor:] P. Andrejew. Ekranizacja 1979.
9. Wahadełko. [Utwór dramatyczny w 1 akcie]. „Dialog” 1980 nr 2 s. 5-12.
10. Wahadełko. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Telewizja Polska 1981. Por. poz. ↑.
11. Wizja lokalna 1901. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1981.
12. Limuzyna Deimler-Benz. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1983.
13. Engagement. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Telewizja Polska 1984. Por. poz. ↑.
14. Biała wizytówka. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Telewizja Polska 1986.
15. Magnat. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1987.
16. Bal na dworcu w Koluszkach. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1989.
17. Pensjonat Słoneczny Blask; Pension Sonnenschein. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1990.
18. Sauna. Komedia w 3 aktach. „Dialog” 1990 nr 4 s. 5-41. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1992. Prapremiera: Kraków, Teatr Satyry Maszkaron 1990.
Nagrody
19. Engagement. Sztuka w 1 akcie. Prapremiera: Poznań, Scena na Piętrze 1992. Por. poz. ↑.
20. Lepiej być piękną i bogatą. Scenariusz i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1993.
21. Ambasador. Scenariusz i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1994.
22. Podsłuch. [Powieść]. Warszawa: Tenten 1994, 139 s.
Przekłady
rosyjski
23. Poznań'56. Scenariusz filmowy. [Współautor:] A. Górny. Reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 1996. Wyd.: Poznań: WIS 1997, 100 s.
24. Szanghai 1937. Scenariusz filmowy. Ekranizacja (Niemcy, Austria, Chiny)1996.
25. Szczun. Z Filipem Bajonem o Poznaniu, o wielkopolskiej trylogii filmowej rozmowy prawie o wszystkim. [Rozm.] W. Braniecki. Poznań: W Drodze 1998, 163 s.
26. Benzyna. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Telewizja Polska 2005.
27. Fundacja, czyli Wahadełko II. Scenariusz filmowy i reżyseria: F. Bajon. Ekranizacja 2005.
28. Cień po dniu. Powieść autobiograficzna. Warszawa: Wydawnictwo Jeden Świat 2006, 329 s.
Adaptacje
Omówienia i recenzje
Wywiady
Zob. też poz. ↑.