BIO

[P]] Born on 23 December 1979 in Żernica, near Gliwice. He studied sociology on the Interfaculty Individual Studies Programme in Humanities at the University of Silesia (UŚ) in Katowice, receiving a master's degree in 2003. He also started a degree in philosophy there but never graduated. During his studies he was active as an antiques trader, focusing mainly on historical weapons. He later founded a firm that produced replicas of cold weapons. He developed extensive knowledge of military memorabilia, participated in historical European martial arts, and was active in the field of shooting as a sport. He was interested in history, including the history of Silesia. He worked at the department of international copyright at a Gliwice-based publishing house, meaning that he often travelled abroad. From 2001, he published articles and column pieces on subjects including military memorabilia and Silesian identity. His first text, Metafizyka walki (The Metaphysics of Battle), appeared in the journal "Fronda" (2001, no. 25/26), where he continued to publish between 2004 and 2007. He made his debut as a prose writer in 2003 with the short story Obłęd rotmistrza von Egern (The Madness of the Cavalry Captain von Egern), which appeared in the monthly "Science Fiction" (no. 23). He published journalistic texts and prose pieces (initially in the science-fiction genre) in periodicals including "Opcje" (2001, and 2003–10), "Esensja" (2004, 2007, and 2010–14), "Nowa Fantastyka" (intermittently 2004–11), "Broń i Amunicja" (2006–08), "Christianitas" (2006–07; in 2007 he served as editor of the literature section), "Czas Fantastyki" (2006–07 and 2010), "Fantastyka" (2006 and 2008), "Arcana" (2007–11; including from 2008 to 2011 Wypisy z dziennika. [Diary Excerpts] parts 1–14), "44/Czterdzieści i Cztery. Magazyn Apokaliptyczny" (2008–11), and "Polityka" (including, from 2010, contributions to the regular column Kawiarnia Literacka [Literary Café]). From 2006, he focused solely on his literary work. He travelled regularly as a tourist, including taking the Trans-Siberian Railway three times while still a student, when he also visited China and Mongolia. He also visited Svalbard on several occasions. In 2015, he received the Kościelski Award from the Geneva-based Kościelski Foundation. In 2017, he was awarded the O!Lśnienia Culture Prize of the onet.pl portal. In 2003, he married the architect Agata, with whom he has two sons. He lives in Pilchowice, near Gliwice.

Twórczość

1. Obłęd rotmistrza von Egern. [Opowiadania]. Lublin: Fabryka Słów 2005, 296 s. Kuźnia Fantastów. Wyd. 2 Kraków: Wydawnictwo Literackie 2024.

Zawartość

Obłęd rotmistrza von Egern; Otchłań; Anna; Cud domu brandenburskiego.

2. Epifania wikarego Trzaski. [Powieść]. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 2007, 166 s. Behemot. Wyd. 2 poprawione Kraków: Wydawnictwo Literackie 2023.

Srebrne Wyróżnienie Nagrody Literackiej im. J. Żuławskiego w 2008.

3. Sternberg. [Powieść]. Warszawa: SuperNOWA — Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA 2007, 302 s. SuperNowa..

4. Prawem wilka. [Opowiadania]. Warszawa: SuperNOWA — Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA 2008, 287 s. SuperNowa..

Zawartość

Bodhisatwa; Żywot i śmierć św. Felicjana; Maniera Tenebrosa; Rondo na maszynę do pisania….

5. Przemienienie. [Powieść sensacyjna]. Dębogóra: Wydawnictwo Dębogórza 2008, 285 s. Wyd. nast. tamże [2022].

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Dębogóra: Wydawnictwo Dębogórza 2008, pliki w formacie EPUB, MOBI.

Przekłady

francuski

Transfiguration. [Przeł.] E. Ewa Rawicz-Władyka. [Paris] 2010.

6. Zabawy z bronią. Dębogóra: Wydawnictwo Dębogórza 2009, 230 s.

Dot. broni palnej.

7. Zimne wybrzeża. [Powieść]. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie Oddział Publicat 2009, 245 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Code Red Tomasz Stachewicz, 2014, plik w formacie EPUB, MOBI.
Na okładce podtytuł: Spitsbergen, szpiedzy i niedźwiedzie polarne.

8. Wieczny Grunwald. Powieść zza końca czasów. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2010, 209 s. Zwrotnice Czasu. Historie Alternatywne, 3. Wyd. nast.: wyd. 2 tamże 2011; wyd. 2 [!] poprawione Kraków: Wydawnictwo Literackie 2013, tamże: wyd. 3 2017. Biblioteka Newsweeka. Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 21, wyd. 2 poprawione 2018.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta: A. Mastalerz. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2019, 1 płyta CD, wyd. nast. tamże 2021.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2013, plik w formacie EPUB, MOBI.
W 2011 wyróżnienie Nagrody Literackiej im. J. Mackiewicza, nominacja do nagrody kanału Telewizji Polskiej Kultura, Gwarancja Kultury.

9. Wyznania prowincjusza. [Szkice literackie]. Warszawa: Fronda Pl 2010, 203 s.

Szkice drukowane częściowo w 2004–2010 w czasopismach.

Zawartość

Krótka podróż sentymentalna; Rosja za szybą; Pusty stryczek. O „Wieszaniu” Rymkiewicza; Aksolotl narodów; Umieranie Sándora Máraiego; Wyznania prowincjusza; Narodowość jako akt woli; Forma związków niebezpiecznych; Post-apokalipsy; Kościół i fantastyka; Zły policjant i wskrzeszenie Łazarza; Babilon i mimesis; Przełamując uprzedzenia; Powieść o ludziach radzieckich. „Życie i los” Wasilija Grossmana; Mała Rosja w krainie ostrych gór. Zapiski spitsbergeńskie; Na marginesie „Ostatnich dni Europy” Waltera Laqueura; Konserwatyzm jako klęska; Rozpacz, chrześcijaństwo i konserwatyzm; Lampart na marmurowej skale [dot.: G. Tomasso di Lampedusa: Lampart; E. Jünger: Na marmurowych skałach].

10. Tak jest dobrze. [Opowiadania]. Warszawa: Powergraph, 2011, 232 s. KontraPunkty..

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Powergraph, 2011, plik w formacie EPUB, MOBI. Kontrapunkty..

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia w 2012.

Zawartość

Gerd; Ona płynie w moich żyłach; Masara; Dwie przemiany Włodzimierza Kurczyka; Uderz mnie; Tak jest dobrze.

Adaptacje

filmowe

Adaptacja opowiadania Tak jest dobrze: Scenariusz krótkometrażowego filmu fabularnego i reżyseria: M. Sauter. Ekranizacja 2019.

11. Morfina. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2012, 578 s. Wyd. nast. jako dodruk: 2013, 2014, 2016.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2012, plik w formacie EPUB, MOBI, mp3.
Wyd. jako dokument dźwiękowy pt. Morfina. Warszawa 1939. Kobiety, narkotyki i zdrada: Czyta M. Stuhr. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2016, 2 płyty CD.

Nagrody

W 2012 nagroda Śląski Wawrzyn Literacki, w 2013 Nagroda Paszport „Polityki”, nominacja do finału Nagrody Literackiej Nike i Nagroda Publiczności Nike, przyznawana w plebiscycie czytelników „Gazety Wyborczej”, nominacja do finału Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia, w 2015 nominacja do nagrody stowarzyszenia Esprit d’Europe Prix de Livre Européen (European Book Prize).

Przekłady

czeski

Morfium. [Przeł.] M. Alexa. Brno 2017 , wyd. także jako dokument elektroniczny: Brno 2017.

francuski

Morphine. [Przeł.] K. Barbarski. Paris 2016.

macedoński

Morfium. [Przeł.] I. Trajkovski. Skopje 2016.

niemiecki

Morphin. [Przeł.] O. Kühl. Berlin 2014.

rumuński

Morfina. Varşovia 1939: femei, droguri şi trădare. [Przeł.] C. Godun. Cluj-Napoca 2015.

serbski

Morfijum. [Przeł.] J. Jović. Belgrad 2016.

słoweński

Morfij. [Przeł.] S. Pavlović. Ljubljana 2016.

ukraiński

Morfìj. Roman. [Przeł.] O. Ukraïnec']. Harkìv 2018.

węgierski

Morfium. [Przeł.] G. Körner. Budapest 2015.

Adaptacje

teatralne

Adaptacja i dramaturgia: J. Murawski. Reżyseria: E. Marciniak. Wystawienie: Katowice, Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego 2014 [śląska nagroda Złotej Maski za przedstawienie roku i reżyserię w 2015].

filmowe

Inspiracja szkolnej etiudy fabularnej pt. Osadzony: Scenariusz i reżyseria: K. Hordowicz. Ekranizacja (Uniwersytet Śląski, Wydział Radia i Telewizji) 2018.

12. Dom na polach. [Opowiadanie dla dzieci]. Ilustracje: R. Bujnowski. Kraków: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki 2013, 17 s. Seria Małego Klubu Bunkru Sztuki..

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: [Kraków :] Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki 2013 , 1 płyta CD.

13. Sztuka życia dla mężczyzn, czyli Bezużyteczny podręcznik życia towarzyskiego i uczuciowego dla brzydkich, grubawych, łysiejących i nieszczególnie inteligentnych oraz ciekawy esej o życiu towarzyskim i uczuciowym dla wszystkich pozostałych, może zawierać śladowe ilości kpin. [Współautor:] P. Baciąga. Warszawa: Świat Książki 2013, 333 s.

14. Drach. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2014, 394 s. Wyd. nast. jako dodruki tamże: 2015, 2017, 2019, 2020, 2021, 2022. Por. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta A. Mastalerz. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018, 2 płyty CD.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta D. Chojnacki. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018, 1 płyta CD.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2014, plik w formacie EPUB, MOBI, PDF.

Nagrody

Nagroda Fundacji im. Kościelskich w Genewie, nominacja do finału Nagrody Literackiej Nike w 2015, «Brücke Berlin»-Preis w 2016.

Przekłady

francuski

Drach. [Przeł.] L. Waleryszak. Paris 2018.

na gwarę śląską

Przeł. G. Kulik. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018, 388 s., wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018, pliki w formacie EPUB, MOBI.

niemiecki

Drach. [Przeł.] O. Kühl. Berlin 2016, wyd. nast. Reinbek bei Hamburg 2016, tamże: 2017, 2020.

15. Wieloryby i ćmy. Dzienniki. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2015, 276 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2015, plik w formacie EPUB, MOBI.

Przekłady

niemiecki

Wale und Nachtfalter. Tagebuch vom Leben und Reisen. [Przeł.] O. Kühl. Berlin 2019, wyd. także jako dokument elektroniczny: Reinbek 2019, plik w formacie EPUB..

16. Król. [Powieść]. Przekł. dialogów na język jidysz E. Geller. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2016, 432 s. Wyd. nast. jako dodruki tamże 2020, 2022. Por. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta M. Stuhr. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2016, 1 płyta CD, wyd. nast. tamże 2020.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2016, pliki w formacie EPUB, MOBI.
Ciąg dalszy zob. poz. .

Nagrody

Nominacja w 2017 do Nagrody Literackiej Gdynia, nominacja w 2021 do finału międzynarodowego konkursu literackiego Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju wraz z tłumaczem na język angielski S.G. Bye'em.

Przekłady

angielski

The king of Warsaw. [Przeł.] S.G. Bye. Seattle 2020.

czeski

Král. [Przeł.] M. Benešová. Brno 2020.

hebrajski

Melekh. [Przeł.] M. Borenshṭeyn. [Posłowie:] Y. Beḳer. Yerushalayim 2023, wyd. także jako dokument elektroniczny.

hiszpański

El rey de Varsovia. [Przeł.:] B. Wyrzykowska, E. Rabasco. Barcelona 2023.

niderlandzki

De koning. [Przeł.] Ch. Pothuizen. Amsterdam 2019, wyd. także jako dokument elektroniczny: Amsterdam 2019, plik w formacie EPUB.

niemiecki

Der Boxer. [Przeł.] O. Kühl. Berlin 2018, wyd. 2 Hamburg 2020, wyd. jako dokument elektroniczny: Berlin 2018, plik w formacie EPUB; adaptacja teatralna: Adaptacja i reżyseria: E. Marciniak. Hamburg, Thalia Theater 2019.

ukraiński

Korol'. [Przeł. O. Ukraïnec']. Harkìv 2020.

węgierski

A király. [Przeł. G. Körner]. Budapest 2018.

włoski

Il re di Varsavia. [Red.] F.M. Cataluccio. [Przeł.] F. Annicchiarico. Palermo 2020, wyd. także jako dokument elektroniczny: Palermo 2020, plik w formacie EPUB.

Adaptacje

teatralne

Adaptacja: P. Demirski. Reżyseria: M. Strzępka. Warszawa, Teatr Polski 2018.
Adaptacja i reżyseria: E. Marciniak. Hamburg, Thalia Theater 2019.

17. Ballada o pewnej panience. Wszystkie najważniejsze opowiadania. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2017, 314 s. Wyd. nast. jako dodruk 2018.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta 12 aktorów. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2017, płyta CD, plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2017, pliki w formacie EPUB, MOBI.

Zawartość

Ballada o pewnej panience; Ballada o Jakubie Bieli; Ewa i duchy; Moje życie z Kim; W piwnicy; Gerd; Masara; Dwie przemiany Włodzimierza Kurczyka; Uderz mnie; Tak jest dobrze; Fade to: black.

18. Lepiej byś tam umarł. [Wywiad rzeka; współautor:] K. Mamed. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal 2017, 250 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018, plik w formacie EPUB, MOBI.

19. Królestwo. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018, 348 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta: M. Stuhr, A. Grochowska, E. Abart. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018, plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2018, plik w formacie EPUB, MOBI.

Przekłady

niderlandzki

Het zwarte koninkrijk. [Przeł.] Ch. Pothuizen. Amsterdam 2021, wyd. także jako dokument elektroniczny: Amsterdam [2021], plik w formacie EPUB.

niemiecki

Das schwarze Königreich. Roman. [Przeł.] O. Kühl. Berlin 2020, wyd. nast. tamże 2022.

20. Drach. Dramma per musica. Libretto. Muzyka: A. Nowak. Prapremiera: Tychy, Festiwal Auksdrone, Mediateka 2019. Por. poz..

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2020, płyty CD i winylowa.

21. Jak nie zostałem poetą. [Zbiór felietonów]. Kraków: Wydawnictwo Literackie [2019], 172 s.

22. Słodki koniec dnia. Scenariusz filmu fabularnego. [Współautor:] J. Boruch. Reżyseria: J. Boruch. Ekranizacja 2019.

23. Król. Serial telewizyjny w 8 odcinkach. Scenariusz: Sz. Twardoch (odcinki: 1, 3, 8 oraz dialogi), D. Łukasińska (odcinek 2 i 5), Ł.M. Maciejewski (odcinki: 4, 6-7). Reżyseria: J.P. Matuszyński. Telewizja Canal+ 2020. Por. poz..

Wyd. jako dokument audiowizualny: Warszawa: Kino Świat Sp.z o.o. 2020, 4 DVD.

24. Pokora. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020, 515 s. Wyd. nast. tamże: dodruk 2021.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta M. Żurawski. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020; wyd. jako dokument dźwiękowy łącznie z przekł. śląskim: Przekład i kosultacja: G. Kulik. Czyta Sz. Twardoch. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2022, 1 płyta CD w formacie mp3.

Przekłady

niemiecki

Demut. Roman. [Przeł.] O. Kühl. Hamburg 2022.

Adaptacje

teatralne

Adaptacja i reżyseria: R. Talarczyk. Wystawienie: Katowice, Teatr Śląski im. S Wyspiańskiego 2021.

25. Wielkie Księstwo Groteski. [Felietony]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2021, 236 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta J. Chabior. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2021, plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2021, plik w formacie EPUB, MOBI.
Teksty publikowane w 2016-2020 na stronach portali SILESION.PL, onet.pl, portalu społecznościowym autora oraz na łamach pism „Pani” i „Gazeta Wyborcza”.

26. Byk. [Monodram]. Prapremiera: Reżyseria: R. Talarczyk, Sz. Twardoch. Warszawa, Teatr Studio im. S.I. Witkiewicza 2022 (wykonanie: R. Talarczyk). Wyd. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2022, 86 s.

Spektakl Teatru Studio w koprodukcji z Fundacją Teatru Śląskiego „Wyspiański”, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Instytutem im. J. Grotowskiego we Wrocławiu i w partnerstwie z Teatrem Korez w Katowicach.

27. Chołod. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2022, 450 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta B. Topa i Sz. Twardoch i inni. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2022, plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2022, plik w formacie EPUB, MOBI.

Omówienia i recenzje

Autor o sobie

Wypisy z dziennika. [Cz. 1–14]. „Arcana2008 nr 3/4, nr 5–6, 2009 nr 1, 2/3–6, 2010 nr 1–5, 2011 nr 1, 4.
Dziadek Jorg. „Wysokie Obcasy Extra2016 nr 12 [w cyklu:] Jak mnie wychowano.
Jak spotkałem „Króla. „Gazeta Wyborcza2016Książki” nr 3.

Wywiady

Zob. też Twórczość poz. .

Esbecki thriller z Katowic. Rozm. A. Kontek. „Polska. Dziennik Zachodni2008 nr 155 [dot.: Przemienienie].
Pisać na chłodno, pisać na wkurzeniu. Rozm. K. Głuch. „Czas Fantastyki2008 nr 4.
Człowiek, którego mielą żarna historii. Rozm.: Ł. Orbitowski, J. Urbaniuk. „Lampa2010 nr 7/8 [dot.: Wieczny Grunwald].
Dobrze mi tu. Rozm. M. Rutkowska. „Nasz Dziennik2010 nr 225.
Odmawiam naprawiania świata. Rozm. F. Memches. „Uważam Rze2011 nr 43.
Człowiek pomiędzy w czasach pomiędzy. Rozm. R. Ostaszewski. „Nowa Dekada Krakowska2013 nr 3.
Czytanie jest szkodliwe. Rozm. B. Prandzioch. „Reflektor2013 nr 2.
Na Śląsku antypolski resentyment przybierze na sile. Rozm. A. Czupryn. „Polska. Metropolia Warszawska2013 nr 98.
Nie jestem od zbawiania świata. Rozm. K. Kazimierowska. „Uważam Rze2013 nr 3.
Nie jestem śląskim apostołem. Rozm. E. Niewiadomska. „Gazeta Wyborcza2013 nr 296 dod. „Katowice”.
Nie reprezentuję, z nikim nie sympatyzuję. Rozm. M. Zasada. „Polska. Dziennik Zachodni2013 nr 76.
Nie wyjadę do Warszawy. Rozm. B. Kęczkowska. „Gazeta Wyborcza2013 nr 15 dod. „Katowice”.
Pisanie i libido. Rozm. A. Bartosiak. „Playboy2013 nr 10.
Pisarz, krawiec, żołnierz, szpieg. Rozm. A. Makowska. „Newsweek Polska2013 nr 3.
Polskość jest kobieca. Rozm. J. Sobolewska. „Polityka2013 nr 5.
Szczepan Twardoch: więzi was polskość. Rozm. D. Wodecka. „Gazeta Wyborcza2013 nr 70.
Ślady po książkach. Rozm. A. Luboń. „Elle2013 nr 4.
Uwiodła mnie Warszawa. Rozm. B. Kęczkowska. „Gazeta Wyborcza2013 nr 9 dod. „Stołeczna” [dot.: Morfina].
Z nikim nie sympatyzuję. Rozm. M. Zasada. „Polska. Metropolia Warszawska2013 nr 26 dod. „Fokus”.
Dziewczyna i pistolet. Rozm. M. Felis. „Gazeta Wyborcza2014 nr 289 dod. „Wysokie Obcasy” nr 48.
Na front bez morfiny. Rozm.: E. Niewiadomska i D. Kortko. „Książki. Magazyn do Czytania2014 nr 4 [dot.: Drach].
Rewolucje tu się nie zdarzają. Rozm. M. Olszewski. „Tygodnik Powszechny2014 nr 6.
Śląsk jako ciało. Rozm. J. Sobolewska. „Polityka2014 nr 48.
Zawód pisarz. Rozm. P. Hykawy-Zabłocki. „Logo2014 nr 8.
Historie mówione szeptem. Rozm. M. Wapińska. „Dziennik Gazeta Prawna2015 nr 1.
Mogą mi skoczyć. Rozm. J. Tomczuk. „Newsweek Polska2015 nr 41 [dot. m.in.: Wieloryby i ćmy].
Biję bo lubię. Rozm. M.I. Niemczyńska. „Gazeta Wyborcza2016 nr 248.
Mistrz Szczepan Twardoch. Rozm. M. Domagalik. „Pani2016 nr 1.
Na górze się bywa. Rozm. A. Szarlik. „Twój Styl2016 nr 1.
Siła to za mało. Rozm. M. Strzelecka. „Uroda Życia2016 nr 11.
Według prostych zasad. Rozm. M. Wapińska. „Dziennik Gazeta Prawna2016 nr 205 dod. „Kultura”.
Bądź mężczyzną, nie fantazjuj. Rozm. F. Konopczyński. „Przekrój2017 nr 3.
Nie chcę być człowiekiem jednego tematu. Rozm. A. Czupryn. „Polska. Metropolia Warszawska2017 nr 24 dod. „Magazyn”.
Nie jestem polskim inteligentem. Rozm. M. Olszewski. „Gazeta Wyborcza2018 nr 245.
Skandowanie mnie żenuje. Rozm. G. Wysocki. „Gazeta Wyborcza2020 nr 220 dod. „Wolna sobota”.
Maszyna do mielenia ludzi. Rozm. J. Sobolewska. „Polityka2022 nr 12 [dot.: Byk].
Nie boję się Rosji. Rozm. J. Tomczuk. „Newsweek Polska2022 nr 43.
Poza granicami języka. Rozm. P. Goźliński. „Gazeta Wyborcza2022 nr 247.
Twardoch: Nasi dziadkowie z Wehrmachtu byli tylko kierowcami? Za co więc dostali te medale? Rozm. W. Mrozek. „Gazeta Wyborcza2022 nr z 18 III [dot.: Byk].
Jądro jasności. Rozm. M. Ochędowska. „Tygodnik Powszechny2023 nr 4 [dot. m.in.: Chołod].

Ogólne

Artykuły

B. GANCARZ: Pisarz dla prawdziwych mężczyzn. „Arcana2010 nr 92/93.
D. NOWACKI: Mistrz Szczepan z Pilchowic. „Tygodnik Powszechny2013 nr 28 dod. „Festiwal Conrada”.
D. NOWACKI: Narodziny gwiazdy (Szczepan Twardoch). W tegoż: Ukosem. Katowice 2013.
B. PAWŁOWICZ: Złodzieje duszy. „Zwierciadło2013 nr 1.
A. HERBICH: Rykoszet Szczepana Twardocha; P. SEMKA: Zygzaki mentora z Pilchowic. „Do Reczy2014 nr 2 [artykuły dot. reakcji pisarza na decyzję Sądu Najwyższego, wg której Ślązaków nie można uznać za odrębny naród].
M.I. NIEMCZYŃSKA: Pisarz nie wiedźmin: zasad mieć nie musi. „Gazeta Wyborcza2015 nr 160.
J. SOBOLEWSKA: Literacka grupa wsparcia. „Polityka2015 nr 19 [dot. też: Ł. Orbisowski, W. Szostak, J. Żulczyk].
M. ADAMSKI: Pisarz a samochód. Od dyskursu fascynacji motoryzacyjnych Stanisława Lema i Sławomira Mrożka do ostracyzmu nad Szczepanem Twardochem, ambasadorem marki samochodów Mercedes-Benz. W: Miasto. Przestrzeń zróżnicowana językowo, kulturowo i społecznie. 6. Bydgoszcz 2016.
M. KUBE: Książki patrzą w przeszłość. „Rzeczpospolita2016 nr 290 [dot. także twórczości A. Domosławskiego i C. Łazarewicza].
L. MUERTE: Twardoch. „FA-art2016 nr 3.
C. ROSIŃSKI: Między szybkością a spowolnieniem. Zabiegi narracyjne w prozie Szczepana Twardocha. W: Szybkość w kulturze. Warszawa 2016.
B. WYDERKA: Gwara w twórczości nowej fali prozaików śląskich: Wojciech Kuczok i Szczepan Twardoch. „Stylistyka2016 t. 25.
J. ZAJĄC: Tożsamość, męskość i etyka przemocy. O twórczości Szczepana Twardocha. W: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych. Cz. 2. Katowice 2016.
A. BYRSKA: Język kobiecy jako złudzenie? Pytania o istnienie narracji uwarunkowanej przez płeć. „Wielogłos2017 nr 2 [dot. m.in. prozy Sz. Twardocha].
D. KARPIUK: Przemiany Szczepana Twardocha. „Newsweek Polska2017 nr 42.
P. LEHR-SPŁAWIŃSKI: Stylizacja gwarowa, obcojęzyczność i polszczyzna ogólna w tyglu aparycji językowej na przykładzie ostatnich powieści Szczepana Twardocha. „Studia Pragmalingwistyczne2017.
B. Kiszka-Pytel: Nazwy własne a problemy tożsamościowe – na podstawie opowiadań Szczepana Twardocha. W: Z nazwą w świat. Filologiczna podróż z Profesor Ireną Sarnowską-Giefing. Poznań 2018.
K. LIMANÓWKA: Wypełnianie białych plam. Śląska przeciw-historia Szczepana Twardocha. „Historyka2018.
D. GAC: W końcu nie ma nic. „Teatr2019 nr 2 [dot. adaptacji teatralnych powieści Sz. Twardocha].
K. MASŁOŃ: Przemienienia Szczepana Twardocha. Od prawa do lewa. Dopiero pod sztandarem LGBT poczuł się Szczepan Twardoch właściwą osobą na właściwym miejscu. Przy okazji wykazując się politycznie. „Do Rzeczy2020 nr 35, polemika: K. Varga: Transfiguracja Masłonia, czyli Rozpacz z powodu Twardocha. „Gazeta Wyborcza2020 dod. „Duży Format” nr 34.
G. TOMICKI: Klątwa Twardocha. „Twórczość2020 nr 3.
K. WĘGRZYNEK: Od Augustyna Świdra do Szczepana Twardocha. Obraz powstań śląskich i plebiscytu w polskiej literaturze. W: Powstania śląskie i plebiscyt górnośląski w przestrzeni publicznej : kinematografia – muzyka – literatura – publicystyka. Katowice, Warszawa 2020.
M. JAKUBOWSKA: Przedstawiciele mocy we współczesnej polskiej literaturze fantasy. W: Sacro-pop. Wyrażanie świętości w kulturze masowej. Słupsk 2021 [dot. m.in. Sz. Twardocha].
K. MASŁOŃ: Twardoch w worku pokutnym: nagroda i głosy sprzeciwu. Gdyby Szczepan Twardoch rzucał zgniłymi jajami w Jarosława Kaczyńskiego czy choćby prezydenta Dudę, zachwycał się platformerstwem i robił w TVN za eksperta od spraw wszelakich, nie tylko na Nagrodę im. Kazimierza Kutza by zapracował, Ponieważ jednak jest inaczej, musi w worku pokutnym pochodzić jeszcze trochę – trzeba zadośćuczynić za grzechy prawicowej młodości. „Do Rzeczy2022 nr 9.
M. SOLECKI: List otwarty do Szczepana Twardocha. „Topos2022 nr 1.
P. WOJTASZEK: To jest mój Heimat”. Górny Śląsk we wczesnej prozie Szczepana Twardocha. „Fraza2022 nr 1/2.
N. LEMANN: Smok, Maja, Kali i śmierć. „Histoire croisée” i omnipotentni narratorzy w twórczości Szczepana Twardocha. „Roczniki Humanistyczne2023 z. 1.
E. PISARZ: Wzruszenie, czyli... dupa blada. „Migotania2023 nr 2.
E. PROKOP-JANIEC: Multilingual turn a współczesna literatura polska. „Teksty Drugie2023 nr 3.
M. WALASZCZYK: Rekonstruktor śląskości wyobrażonej. „Sieci2023 nr 50.
P. WOJTASZEK: Formy męskości i kobiecości we wczesnej twórczości Szczepana Twardocha. „Prace Literaturoznawcze2023 [nr] 11.

Obłęd rotmistrza von Egern

M. TROCKI: Uwaga! Twardoch!Opcje2005 nr 1.

Epifania wikarego Trzaski

L. WOŁOSIUK: Kuszenie Szczepana Twardocha. „Arcana2010 nr 92/93 [dot. też: Przemienienie].

Sternberg

J. DUKAJ: Rewolucja, której nie było. Mit IV RP w prozie. „Tygodnik Powszechny2007.
F. ŁAJSZCZAK: Mounstar. „Christianitas2007 nr 31/32.
D. MARKIEWICZ: Fajna ta historia. „Esensja2007 nr 6.
M. WOLSKI: Nad pięknym krwawym Dunajem. „Gazeta Polska2007 nr 32.

Prawem wilka

P. KOFTA: Gra na twardych warunkach. „ Dziennik2009 nr 1 dod. „Kultura”.
K.B. MALINOWSKI: Prawem histofantasy. „Lampa2009 nr 3.

Przemienienie

J. DARSKI: Pierwszy thriller esbecki. „Gazeta Polska2008 nr 28.
L. WOŁOSIUK: Kuszenie Szczepana Twardocha. „Arcana2010 nr 92/93 [dot. też: Epifania wikarego Trzaski].

Zob. też Wywiady.

Zimne wybrzeża

J. GAŁKA: Mała zimna wojna. „Esensja2010 nr 1.

Wieczny Grunwald

M. CETNAROWSKI: Wieczne powroty. „Fantasy&Science Fiction2010 nr 3 [dot. też: W. Szostak: Chochoły].
P. DUNIN-WĄSOWICZ: Rycerstwo mleczne kontra mięsne. „Polityka2010 nr 35.
B. KACHNIARZ: Polska i Niemcy, a ja gdzieś pośrodku. „Rzeczy Wspólne2010 nr 2.
D. NOWACKI: Matka Polska kontra Germania. „Gazeta Wyborcza2010 nr 203, polem.: W. ORLIŃSKI: Narodowa fantastyka, czyli Polacy kontra prawdziwi Polacy. „Gazeta Wyborcza” 2010 nr 211.
M. ORAMUS: Z piekła do piekła. „Dziennik Polski2010 nr 164.
J. OSTROMĘCKI: Wojna, tożsamość i mity. „Nowa Fantastyka2010 nr 9.
M.B. WANDOWICZ: Monolog wiecznotrwałego mizantropa. „Esensja2010 nr 7.
R. WIŚNIEWSKI: Neverending historyk. „Odra2010 nr 12.
A. KOPIŃSKI: Książka po trzykroć niemożliwa. „Czterdzieści i Cztery : 442011/2012 nr 3.
W. ŻYSZKIEWICZ: Jubileuszowy laur dla poety. Nagroda im. Mackiewicza po raz dziesiąty. „Tygodnik Solidarność2011 nr 48 [dot. m.in. Wieczny Grunwald].
R. KNAPEK: Bękart – Duch. „FA-art2013 nr 4.
M. CYBOWSKI: Nie oddzielam. „Esensja2014 nr 5.
M. GOŁUŃSKI: Między gnozą a kabałą. Egzemplifikacje religijności w powieściach o wojnie polsko-krzyżackiej napisanych około roku 2010. „Świat i Słowo2014 nr 2.
K. ŚLIWIŃSKA: Ich, Mischling. Literarisches Sprechen aus der Position des Dazwischen in „Wieczny Grunwald” und „Morphin” von Szczepan Twardoch. W: Deutschland- und Polenbilder in der Literatur nach 1989. Göttingen 2015 .
T. GĘSINA: Podróż przez czasoprzestrzenie jako próba odnalezienia tożsamości. O powieści Wieczny Grunwald Szczepana Twardocha. W: Inny w podróży. T. 2. Narracje podróżnicze w XX i XXI wieku. Rzeszów 2017 s. 180-189.
B. MUILWIJK: Wallenrodian” conspiracy revisited twice and not quite. Marcin Wolski's „Wallenrod” and Szczepan Twardoch's „Wieczny Grunwald”. W: Truth” and fiction. Conspiracy theories in Eastern European culture and literature. Bielefeld [2020].
J. SZUMAŃSKA: Mit bitwy pod Grunwaldem i mit rycerski w powieści Szczepana Twardocha „Wieczny Grunwald. Powieść zza końca czasów. „Zagadnienia Rodzajów Literackich2021 z. 4.
J. SZUMAŃSKA: Mit bitwy pod Grunwaldem i mit rycerski w powieści Szczepana Twardocha „Wieczny Grunwald. Powieść zza końca czasów. „Zagadnienia Rodzajów Literackich2021 t. 64 z. 4.

Zob. też Wywiady.

Tak jest dobrze

A. HORUBAŁA: Droga na szczyt. „Uważam Rze2011 nr 29.
D. KOZŁOWSKI: Gdzieś poza światem. „Śląsk2011 nr 11.
D. NOWACKI: Dobre, smutne i prawdziwe. „Gazeta Wyborcza2011 nr 160.
M.B. WANDOWICZ: Grunwaldy każdego z nas. „Esensja2011 nr 8.
M. ZWIERZCHOWSKI: Śmiech przez łzy. „Polityka2011 nr z 26 VII.
M. WÓJTOWICZ: Wpływ braku miłości na samoakceptację kobiety. Analiza problemu na podstawie utworów pt. „Maszkaron” Patrycji Pustkowiak i „Masara” Szczepana Twardocha. W: Kobieta w literaturze, sztuce i muzyce. Ujęcie interdyscyplinarne. T. 1. Lublin 2021.

Morfina

A. HORUBAŁA: Strategia renegata. „Uważam Rze2012 nr 46.
J. LUBELSKI: Rozpacz i ukojenie. „Rzeczpospolita2012 nr 281.
D. NOWACKI: Wallenrod nie daje rady. „Gazeta Wyborcza2012 nr 265.
S. ARLAK: Czym Stefan Twardoch postanowił sprowokować czytelników?Polska. Metropolia Warszawska2013 nr 13 dod. „Kocham Czytać”.
J. BIELAWA: Być albo nie być Willemannem. „Śląsk2013 nr 2.
W. CHMIELEWSKI: Lucyferiada. „Czterdzieści i Cztery. 442013 nr 6.
M. DUDA: Narodowe uzależnienia. „Wyspa2013 nr 1.
K. KUBISIOWSKA: Kim jest Willemann. „Tygodnik Powszechny2013 nr 42 dod. „Angelus”.
P. MICNAS: Tożsamość wielokrotna Konstantego Willemana. „Esensja2013 nr 1.
M. MIKOŁAJEC: Morfina, czyli o potencjalności. „FA-art2013 nr 4.
K. MROZIŃSKI: Tożsamość narodowa i kryzys męskości. „Twórczość2013 nr 7.
M. ORSKI: Powieść łotrzykowska XXI wieku?Nowe Książki2013 nr 2.
B. PRANDZIOCH: Werbigeracje, degeneracje, szaleńcze narracje. „Znak2013 nr 1.
C. ROSIŃSKI: Strzeż się Polski. „Odra2013 nr 4.
J. SOBOLEWSKA: Polska, męskość, ciemność. „Gazeta Wyborcza2013 nr 215.
M. SOWIŃSKI, K. TRZECIAK: Obcość, monumentalność, polityczność. Strategie wywoływania wrażenia w najnowszej prozie polskiej. „Czas Kultury2013 [nr] 6 [dot. także: J. Dukaj: Perfekcyjna niedoskonałość; W. Myśliwski: Ostatnie rozdanie].
E. STANIOS: Ulepiony z żeńskiej gliny. „Akcent2013 nr 4.
W. TURANT: W poszukiwaniu tożsamości. „Śląsk2013 nr 12.
K. VARGA: Pojedynek na pupy, czyli jaka Polska lepsza. „Gazeta Wyborcza2013 nr 85 dod. „Duży Format”.
A. ARASZKIEWICZ: Węgierskie morze, czyli seksizm (anty)martyrologii. „Czas Kultury2014 [nr] 3.
M. BIZIOR: Morfina Szczepana Twardocha, czyli Jak (nie)istnieć romantycznie. W: Romantyzm użytkowy. Długie trwanie romantyzmu w kulturze polskiej. Szczecin 2014.
J. KAPICA-CURZYTEK: Próba sił. „Esensja2014 nr 1.
L. SZARUGA: Pro / za i przeciw. „EleWator2014 nr 1 [dot. m.in.: Morfina].
K. BIELEWICZ: Granice cielesności w „Morfinie” Szczepana Twardocha. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica2015 [nr] 3.
A. GŁOWACKA: Taniec na wulkanie. „Teatr2015 nr 3.
A. HADUŁA: Wspomnienia z gwiezdnego pyłu. „Didaskalia2015 nr 125.
K. KASPEREK: Kochanki, morfina i kryzys męskości – „Morfina” Szczepana Twardocha. W: Seksualność w najnowszej literaturze polskiej. Toruń 2015.
M. KUCZEK: Czas wyboru. O „Morfinie” Szczepana Twardocha. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria2015 nr 15.
M. LUBELSKA: Jak jest zrobiona „Morfina” Szczepana Twardocha. W: Widnokręgi literatury – Wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane Profesor Teresie Walas. Kraków 2015.
K. ŚLIWIŃSKA: Ich, Mischling. Literarisches Sprechen aus der Position des Dazwischen in „Wieczny Grunwald” und „Morphin” von Szczepan Twardoch. W: Deutschland- und Polenbilder in der Literatur nach 1989. Göttingen 2015 .
J. TABASZEWSKA: Zepsuty afekt. W: Ciała zdruzgotane, ciała oporne. Afektywne lektury XX wieku. Warszawa 2015.
B. VALIGURSKA-OLEJNIČAK: Morfij” Mihaila Bulgakova i „Morfij” Ŝepana Tvardoha: o „bytii v odinočku” skvoz' prizmu problemy dvojstvennosti. „Przegląd Rusycystyczny2015 nr 4, wersja polska: Morfina” Michaiła Bułhakowa i „Morfina” Szczepana Twardocha, czyli O doświadczaniu samotności w kontekście problemu narkomanii . W: Samotność . Aspekty, konteksty, wymiary. T. 2. Gdańsk 2016.
B.A. BADURA: Deutschland im Rausch von „Morphin” von Szczepan Twardoch. Wie deutsch kann ein polnischer Roman sein? „Transfer2016 t. 1.
M. KOZA: Nie ja oczy otwieram. Etyczne czytanie i „Morfina” Szczepana Twardocha. „Teksty Drugie2016 nr 4.
M. KUZIAK: Sen polski”: przypadek romantyków i nie tylko. „Teksty Drugie2016 nr 5.
M. MIKIEWICZ: Afektywność rozkoszy erotycznej i narkotycznej na przykładzie „Morfiny” Szczepana Twardocha. W: Rozkosz w kulturze. Katowice 2016.
W. PAWLIK-KWAŚNIEWSKA: Kobieta eugeniczna bohaterką „Morfiny” Szczepana Twardocha. W: Tożsamość kobiet w Polsce. Interpretacje. T. 2. W XX i XXI wieku. Olsztyn 2016.

Sztuka życia dla mężczyzn

M. MIECZNICKA: Wszystkie implikacje noszenia poszetki. „Tygodnik Powszechny2013 nr 26 dod. „Książki w Tygodniku”.
K. VARGA: Mercedes Twardocha, czyli sztuka życia dla mężczyzn. „Gazeta Wyborcza2015 nr 170 dod. „Duży Format”.

Drach

J. CIEŚLAK: Irytująca powieść o Śląsku. „Rzeczpospolita2014 nr 282.
M. CIEŚLIK: Twardoch źle obsadzony. „Rzeczpospolita2014 nr 289 dod. „Plus Minus”.
W. ENGELKING: Na ciele Behemota. O „Drachu” Szczepana Twardocha. „Kultura Liberalna” [on-line] 2014 nr z 16 XII Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 lutego 2015].
R. KOZIOŁEK: Śląska bestia. „Tygodnik Powszechny2014 nr 49 dod. „Książki w Tygodniku”, przedruk w tegoż: Dobrze się myśli literaturą. Wołowiec; Katowice 2015.
D. NOWACKI: Tako rzecze drach. „Gazeta Wyborcza2014 nr 279.
Ł. SATURCZAK: Na Śląsku, czyli wszędzie. „Newsweek Polska2014 nr 49.
K. UNIŁOWSKI: Kaj som te chopy? O nowej powieści Szczepana Twardocha. „FA-art2014 nr 4.
J. ZAJĄC: Gdzie ty mieszkasz? Między swemi. W jakim kraju? W… ziemi. „ArtPAPIER” [on-line] 2014 nr 24. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 lutego 2015].
A. KOWALCZYK: Wymiary wojny. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria2015 [nr] 15.
A. MADALIŃSKI: Miriadami swoich oczu. „Gazeta Wyborcza2015 nr 219.
P. MAŁOCHLEB: Człowiek, drzewo, sarna, kamień. „Twórczość2015 nr 3.
K. PIETRYCH: Naturalistyczna (przy)powieść o ludzkim losie. „Nowe Książki2015 nr 5.
M. PIOTROWIAK: Do-tkliwość wojny: „Omijam czule trawy, kiedy idę drogą...” Wojciecha Bąka i „Drach” Szczepana Twardocha. W: Balaghan. Mikroświaty i nanohistorie. Katowice 2015.
K. REK. „Christianitas” [on-line] 2015 nr z 15 I Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 lutego 2015].
C. ROSIŃSKI: Tak samo, chociaż inaczej. „Odra2015 nr 7/8.
W. RUSINEK: Genesis z Dracha. „Twórczość2015 nr 5.
E. STANIOS-KORYCKA: Drzewo, człowiek, sarna, kamień. To samo. „Akcent2015 nr 3.
M. STECIĄG: Lingua receptiva” w powieści Szczepana Twardocha „Drach. „Socjolingwistyka2015 t. 29.
H. WANIEK: Kto ty jesteś?Przegląd Polityczny2015 nr 131.
K. BERETA: Uśmierceni przez Twardocha. „Śląsk2016 nr 2.
A. CZYŻAK: Śląskie lochy i smoki. Wariacje historyczne Szczepana Twardocha. „Czytanie Literatury2016 nr 5.
E. DUTKA: Tajna historia mówiona. „Drach” Szczepana Twardocha jako głos (z) peryferii. „Świat i Słowo2016 nr 2.
A. FIDERKIEWICZ: Druga płyta Szczepana Twardocha. „Czterdzieści i Cztery. 442016 nr 8.
R. MAKARSKA: Tekstowa wielojęzyczność jako zapisywanie miejsca. Regionalizm, polikulturowość i wielojęzyczność nowej literatury z Europy Środkowej. „Wielogłos2016 nr 2 [dot. też: J. Vrak: Obyčejne vĕci].
J. SOBOLEWSKA: Przedwojenne Sin City. „Polityka2016 nr 41 [dot. też: Król].
K. BRAKONIECKI: Widnoksiąg. „Borussia2017 [nr] 59 [dot. też: Z. Kadłubek: Bezbronne myśli].
M. KRYŚ: Hrdlak i inni. Odmieńcy we współczesnej literaturze śląskiej (Janosch, Kutz, Twardoch). W: Szczęśliwy, kto poznał Janoscha. Literackie korzenie tożsamości = Von dem Glück, Janosch gekannt zu haben. Literarische Wurzeln der Identität. Wrocław 2017.
M. MIKOŁAJEC: Drach – czyli więcej niż metafora. Kilka spostrzeżeń. W: Regionalizm literacki. Historia i pamięć. Kraków 2017.
D. ŁUCZAK: Nacechowania językowe jako element idiostylu na przykładzie powieści Szczepana Twardocha Drach i jej przekładu na język niemiecki. W: Tłumaczenia w XXI wieku. Warszawa 2018.
M. WOŹNIAK: Sposoby ukazywania pamięci o Polsce we współczesnej prozie. W: Społeczeństwo polskie dziś. Samoświadomość, uznanie, edukacja. Warszawa 2018 [dot. także M. Nowakowskiego]..
M. KWAŚNICKA: Drach. Wygodne śląskie rozmycie. „Nowy Napist2019 nr 1.
K. BABICKI: Fotografia jako medium pamięci. Szkic na podstawie „Hanemanna” Stefana Chwina i „Dracha” Szczepana Twardocha. „Ethos2021 nr 3.
R. BEDNARCZYK: Czorni jak diobły po szychcie. „Śląsk2021 nr 6.

Zob. też Wywiady.

Wieloryby i ćmy

W. CHMIELEWSKI: Zapiski Ślązaka. „Rzeczpospolita2015 nr 261.
M. MIKOŁAJEC: Nie takie „Wieloryby i ćmy” straszne (jak je malują). „Śląskie Studia Polonistycznne2015 nr 2.
D. NOWACKI: Blogaski w okładkach. „Gazeta Wyborcza2015 nr 257 [dot. też: J. Dehnel: Dziennik roku chrystusowego].
J. SOBOLEWSKA: Od Facebooka do sztambucha. „Polityka2015 nr 43 [dot. też: J. Dehnel: Dziennik roku chrystusowego; P. Siemion: Dziennik roku węża].
A. WĘGRZYNIAK: Pozwól prowadzić się dharmie. „FA-art2015 nr 4.
G. WYSOCKI: Gombrowiczów trzech: Twardoch, Dehnel, Siemion. „Gazeta Wyborcza2015 dod. „Książki” nr 3 [dot. też: J. Dehnel: Dziennik roku chrystusowego; P. Siemion: Dziennik roku Węża].
E. DUTKA: Śląski mikrokosmos lęku i trwogi. „Postscriptum Polonistyczne2016 [nr] 2.
M. ROBERT: Dziennik w kostiumie. „Nowe Książki2016 nr 5.
M. TOMCZOK: Boks, gwałt, męskość (na przykładzie „Wielorybów i ciem. Dzienników” oraz „Króla” Szczepana Twardocha). „Autobiografia2017 nr 2.
M. TOMCZOK: Kule wodne. Dzienniki pisarzy w kulturze narcyzmu. „Kultura Współczesna2020 nr 1 [dot. też: W. Kuczok: Rozmemuary; Ł. Orbitowski: Rzeczy utracone].

Zob. też Wywiady.

Król

A. HORUBAŁA: Szczepan Twardoch – pisarz zawodowy. „Do Rzeczy2016 nr 42.
M. KUBE: Gangi dawnej Warszawy. „Rzeczpospolita2016 nr 256.
J. KURKIEWICZ: Król”: kilka za i przeciw. „Gazeta Wyborcza2016 dod. „Książki” nr 3.
W. MROZEK: O nowym Twardochu. „Gazeta Wyborcza2016 nr 237.
D. NOWACKI: Męskie fantazje Twardocha. „Gazeta Wyborcza2016 nr 239.
J. SOBOLEWSKA: Przedwojenne Sin City. „Polityka2016 nr 41 [dot. też: Drach].
M. SOWIŃSKI: Łomot. „Tygodnik Powszechny2016 nr 44 dod. „Książki w Tygodniku” nr 7/9.
K. VARGA: Bolo powraca, czyli Polska według Twardocha. „Gazeta Wyborcza2016 nr 234 dod. „Duży Format” nr 40.
J. BIELAWA: Z majchrem na wieloryby. „Nowe Książki2017 nr 3.
J. CRETTENAND: Król” a sprawa polska. „Elewator2017 nr 2.
J. ENGELGARD: Żydzi Szczepana Twardocha. „Myśl Polska2017 nr 9/10.
Z. JAZIENICKI: Liwjatan. „Twórczość2017 nr 4.
J. KRÓL: Z majchrem na wieloryby. „Nowe Książki2017 nr 3.
E. KRZYWICKA: Gangi starej Warszawy, czyli Jak wygląda stolica w kryminale. „Polska Metropolia Warszawska2017 nr 3 [dot. także: R. Mróz: Świt, który nie nadejdzie; G. Kalinowski: Śmierć frajerom].
M. MOTAS: ONR w powieści Twardocha. „Myśl Polska2017 nr 13/14.
R. OSTASZEWSKI: Gangsterski król. „Nowa Dekada Krakowska2017 nr 1/2.
C. ROSIŃSKI: Wirtualne kłamstwo. „Odra2017 nr 2.
Z. SOBCZAK: Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu. „Opcje2017 nr 1/2.
M. SZLACHETKA: Dwie Warszawy i gwałtowne ciecie noża. „Akcent2017 nr 1.
M. TOMCZOK: Boks, gwałt, męskość (na przykładzie „Wielorybów i ciem. Dzienników” oraz „Króla” Szczepana Twardocha). „Autobiografia: literatura, kultura, media2017 nr 2.
A. GŁOWACKA: Zębate koła historii. „Opcja2018 nr 1/2.
J. HASZCZYŃSKI: Król” Twardocha? Gdzieś to już czytałem. „Rzeczpospolita2018 nr 81 [dot. także: K. Yasmina: Anges meurent de nos blessures].
E. FELDMAN-KOŁODZIEJUK: Marząc o Izraelu” – analiza wątku syjonistycznego w „Królu” Szczepana Twardocha. W: Żydzi Wschodniej Polski. Ser. 7, Między Odessą a Wilnem. Wokół idei syjonizmu. Białystok 2019.
P. OTRĘBA: Mały Izrael. Obraz Warszawy w Królu Szczepana Twardocha. „Media i Społeczeństwo2019 nr 11.
E. PROKOP-JANIEC: Król” Szczepana Twardocha a nowsze i starsze wzory warszawskich narracji kryminalnych. W: Apetyt na literaturę. Kraków 2019.
D. ROCHECKA-SEMBRATOWICZ: Sensy czy fasady? O chwytach narracyjnych w „Królu” i „Królestwie” Szczepana Twardocha. „Maska2019 nr 3.
P. WÓJCIK: Demony przeszłości. Więzy pamięci i tradycje powieści gotyckiej. „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia2020 [t.] 8 [dot. też: J. Dehnel: Ale z naszymi umarłymi].
J. ŻUREK: Gry przemocy w powieściach „Król” i „Królestwo” Szczepana Twardocha. „Teksty Drugie2021 nr 5.
N. HAKLIK: A Varsó-Lemberg-Tajpej express. Kritikák kortárs világirodalomról . Budapest 2022 [dot. m.in. : Król].
A. STERN: Nie mógł sobie wybaczyć... „Miasteczko Poznań2022 [nr] 1 [dot. przekładu niemieckiego: Der Boxer].
J. TABASZEWSKA: Poland's false symmetry. How Szczepan Twardoch's Jakub Szapiro knocks out the myth of Polish-Jewish conflict. W: Voicing memories, unearthing identities. Studies in the twenty-first-century literatures of Eastern and East-Central Europe. Wilmington, DE 2023.

Recenzje adaptacji teatralnych

I. UBERMAN: Z króla bokser. „Teatr2019 nr 11 [dot. adaptacji w Hamburgu].

w Warszawie

P. MORAWSKI: Inna polityka jest możliwa. „Dialog2018 nr 10.
P. MORAWSKI: Inna polityka jest możliwa. „Dialog2018 nr 10.
W. MROZEK: West End pod czerwona flagą. „Gazeta Wyborcza2018 nr 117.
J. PAPUCZYS: Efektowne historie. „Didaskalia2018 nr 147.
J. SIERADZKI: Kompensacje. „Odra2018 nr 7/8.
K. ZALEWSKI: Gangsterzy. „Teatr2018 nr 9.
E. BANIEWICZ: Król. O dwudziestoleciu bez znieczulenia. „Twórczość2019 nr 1.

Ballada o pewnej panience

D. NOWACKI: Opowiadania na czas oczekiwania. „Gazeta Wyborcza2017 nr 260.
M. ORSKI: Źli mężczyźni i zimne kobiety. „Nowe Książki2018 nr 3.

Królestwo

P. BRATKOWSKI: Król, który został wrakiem. „Newsweek Polska2018 nr 45.
J. CIEŚLAK: Królestwo przemocy. „Rzeczpospolita2018 nr 253.
Ł. GRZYMISŁAWSKI: Dawid i Daniel, Daniel i Dawid. „Książki. Magazyn do czytania2018 nr 5.
D. NOWACKI: W Królestwie Twardocha. „Gazeta Wyborcza2018 nr 254.
G. NUREK: Detronizacja Szapiro, Twardoch w formie. „Gazeta Wyborcza2018 nr 277 dod. „Kraków”.
T. PLATA: Polskość w gardle. „Polityka2018 nr 51/52.
K. KOWALCZUK: We wnętrzu kaszalota. „Śląsk2019 nr 4.
B. MATCZAK: Chciałem siebie takiego widzieć. „Nowe Książki2019 nr 3.
D. ROCHECKA-SEMBRATOWICZ: Sensy czy fasady? O chwytach narracyjnych w „Królu” i „Królestwie” Szczepana Twardocha. „Maska2019 nr 3.
S.J. ŻUREK: Gry przemocy w powieściach „Król” i „Królestwo” Szczepana Twardocha. „Teksty Drugie2021 nr 5.
M. TOMCZOK: Powieść mityczna o Zagładzie. Uwagi wstępne. „Pamiętnik Literacki2022 z. 4.

Jak nie zostałem poetą

P. IMIELA: Kaszalot. „Śląsk2019 nr 11.
M. LIBICH: W kolejnym ze światów Szczepana Twardocha. „Nowe Książki2019 nr 7/8.
N. SZOSTAK: Oto portret kokieta. „Gazeta Wyborcza2019 nr 98.

Król. Serial telewizyjny

J. CIEŚLAK: Polityka staje się ringiem. „Rzeczpospolita2020 nr 261.
J. GAJDA-ZADWORNA: Królewski ring. „Sieci2020 nr 45.
P. GOCIEK: Jajo Lewiatana. Nowy serial Canal+ . „Król” według Twardocha – ładnie nakręcona gangsterska fantazja historyczna z mało oryginalnym przesłaniem: „Wszystko ch..”. „Do Rzeczy2020 nr 47.
M. JAKUBOWIAK: Role, rólki i przeboje. Serialowa ekranizacja powieści Szczepana Twardocha „Król” jest największym sukcesem w jego projekcie. „Tygodnik Powszechny2020 nr 48.
A. KYZIOŁ: Dawno temu w Warszawie. „Polityka2020 nr 44.
J. TOMCZUK: Być jak Szapiro. „Newsweek Polska2020 nr 45.
J.S. MAJEWSKI: Warszawa w „Królu. „Stolica2021 nr 1/2.

Pokora

J. CIEŚLAK: Los śląskiego outsidera i polska tromtadracja. „Rzeczpospolita2000 nr 217.
P. KOFTA: W historii i poza historią. „Dziennik Gazeta Prawna2020 nr 193.
T. MIŁKOWSKI: Czas na pokorę. „Dziennik Trybuna2020 nr 226.
D. NOWACKI: Gdy pan Nikt chce zostać Kimś. „Książki. Magazyn do czytania2020 nr 4.
Z. ROKITA: Twardochologom. „Przegląd Polityczny2020 nr 163/164.
J. SOBOLEWSKA: Gniew i upokorzenie. „Polityka2020 nr 38.
K. WĘGRZYNEK: Ślązak zbuntowany. Recenzja „Pokory” Szczepana Twardocha. „Zaranie Śląskie2020 nr 6.
A. ŻOR. „Res Humana2020 nr 6.
E. KAWKA: Przed sobą nie da się uciec. „Śląsk2021 nr 3.
W. LIPOWSKI: Miejsce na ziemi. „Śląsk2021 nr 8.
G. RONGE: Postać złożona z upokorzeń. „Nowe Książki2021 nr 1.
W. TURANT: Pokora Ślązaków. „Odra2021 nr 4.
J. ZALEWSKI: W poszukiwaniu penisa. „ Akcent2021nr 3.
B. GAWROŃSKA: PetterssonThe world of George Grosz's pictures and the world depicted in the novel „Pokora” by Szczepan Twardoch. „Polilog Studia Neofilologiczne2022 nr 12.
P. WOJTASZEK: Upokorzony przez historię. „Fraza2022 nr 1/2.
L. DRONG: Denationalizing Upper Silesia in Szczepan Twardoch's fiction. W: Reimagined communities. Rewriting nationalisms in European literary discourses [on-line] Göttingen 2023.
K. TOKARSKA-STANGRET: Frajsztat na Marsie. „Teatr2023 nr 1 [recenzja adaptacji teatralnej; dot. także adaptacji: Byk].

Wielkie Księstwo Groteski

J. PETROWICZ: Spojrzeć w tremo. „Nowe Książki2022 nr 3.

Byk. [Monodram]

J. CIEŚLAK: Kibolskie porachunki. „Teatr2022 nr 5.
W. LIPOWSKI: Sprowadzić świat do siebie. „Śląsk2022 nr 4.
D. NOWACKI: Bycze intermedium. „Nowe Książki2022 nr 7/8.
A. WICH: Ocielony byk. „Twórczość2022 nr 9.
D. DĄBROWSKA: Destrukcyjna siła resentymentu. „Byk” Szczepana Twardocha. „Roczniki Humanistyczne2023 z. 1.
K. TOKARSKA-STANGRET: Frajsztat na Marsie. „Teatr2023 nr 1 [recenzja adaptacji teatralnej; dot. także adaptacji: Pokora].

Chołod

P. KOFTA: Pamiętać o każdej duszy. „Dziennik Gazeta Prawna2022 nr 238.
M. LIBICH: Bardzo, bardzo zimno. „Książki. Magazyn do czytania2022 nr 5.
A. WOSIK: Chłodne miejsca. „Śląsk2022 nr 12.
J. KOŹBIEL: Zabawić egzotyką. „Książki. Magazyn literacki2023 nr 2.
A. ŻOR: Mam kłopot z recenzją tej książki. „Res Humana2023 nr 1.