BIO

Born on 29 May 1959 in Warsaw; son of Andrzej Sosnowski and Zofia Kozłowska; grandson of Władysław Kozłowski, author of children's and youth literature, editor-in-chief of "Świerszczyk" and translator of Russian-language literature. He was a pupil at the Jan Kochanowski Grammar School No. XXVIII in Warsaw, completing his advanced secondary education in 1978. He then studied English philology at the University of Warsaw (UW), graduating with a master's degree in 1984. He was then appointed assistant at the Institute of English Philology at UW. He made his debut as a poet in 1986 with the poems Agonia (Agony) and Poranek niedzielny (Sunday morning) that appeared in the periodical "Powściągliwość i Praca" (nos 2/3). He made his debut as a translator and literary critic in 1987 in "Literatura na Świecie" (nos 5/6) with translations of Ezra Pound's poems, which were accompanied by a commentary, Chińskie wiersze Ezry Pounda (Ezra Pound's Chinese Poems). In 1989, he spent three months in Canada collecting material at the University of Western Ontario in London for his doctoral thesis on the works of Ezra Pound. He then continued to research in the USA, although he never completed his thesis. He continued to write poetry. In 1992, he returned to Warsaw. In 1993, he joined he editorial board of the monthly "Literatura na Świecie". He focused primarily on translations from English, later also translating from French. His poems, articles, reviews, prose pieces and translation appeared in periodicals including "Akcent" (1988 and intermittently 1990-94), "Twórczość" (1988-98, and intermittently 2006-09), "Literatura na Świecie" (1989 and from 1992), "Odra" (1992, 1994, and intermittently 1996-2006; in 1997/98 he published proses pieces here as: Earthling, and also had the regular column S.O.A.P. in that period, and 2014), "Kresy" (1993, 1995-97, 2000, and 2002), "Czas Kultury" (1995 and 2008), "Res Publica Nowa" (1996 and 1999), "Tygodnik Powszechny" (1998-99 and 2010-11), "Arkusz" (2002-03), "Nowe Książki" (from 2015), "Bliza" (2016), and "Opowiadanie" (2016). He joined the Polish Writers' Association (SPP) in 1994. He taught courses on modernist poetry, while from 1995 to 2005 he conducted a course he designed on teaching twentieth-century US-American poetry at the Institute of English Studies at UW. He joined the Polish PEN Club in 1999. In 1997, he received a lifetime achievement award from the Geneva-based Kościelski Foundation in recognition of his poetry; in 1998, he received the prize of the monthly "Odra"; in 2008, the Silesius Wroclaw Poetry Prize for his volume Po tęczy (On a rainbow); in 2011, the Gdynia Literary Prize in the Individual Prize category, with particular recognition for his volume Poems; the 2013 Kamień (Stone) Prize, awarded at the Lublin Literary Encounters City of Poetry Festival (Lubelskie Spotkania Literackie – Festiwal "Miasto Poezji"); and in 2017 he again received the Gdynia Literary Prize and the Silesius Wroclaw Poetry Prize, both as lifetime achievement awards. He lives in Warsaw.

Twórczość

1. Dom bez kantów. [Wiersze; autorzy:] A. Sosnowski, T. Pióro, K. Kozioł. Chicago: The Movable Feast Press 1992. Wyd. 2 [zmienione] Legnica: Centrum Sztuki – Teatr Dramatyczny 1998, 36 s. Fort Legnica’98, 2.

2. Życie na Korei. [Wiersze]. Red. i wybór wierszy: K. Karasek. Warszawa: Przedświt 1992, 47 s. Biblioteka Poetycka „Przedświtu, 5. Przedruk zob. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Wrocław: Biuro Literackie 2016, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda im. K. Iłłakowiczówny za najlepszy debiut poetycki w 1992, Nagroda Młodych za 1992 przyznana przez miesięcznik „Literatura”.

Adaptacje

w formie komiksu

wiersza pt. Latem 1987. [Rysunki:] M. Kotłowski. W: Powrót barbarzyńców i nie. Wrocław 2013 s. 51-54. Poezje, 94.

3. Nouvelles impressions d’Amérique. [Proza poetycka]. Warszawa: Przedświt 1994, 118 s. Wyd. 2 uzupełnione Wrocław: Biuro Literackie 2004, 126 s. Wielki Kanion, 2. Przedruk zob. poz. .

Utwór powstał podczas pobytu w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych w 1989-1992.

4. Sezon na Helu. [Wiersze]. Lublin: Stowarzyszenie Literackie „Kresy 1994, 45 s. Biblioteka „Kresów”. Seria Poetycka, 6. Przedruk zob. poz. .

Nagrody

Nagroda Główna w konkursie Fundacji Kultury w 1994.

5. Oceany. [Poemat]. Wrocław: Pomona 1996, 15 s.

6. Cover. [Poemat]. Legnica: Centrum Sztuki – Teatr Dramatyczny 1997, 12 s. Barbarzyńcy i Nie, 5. Przedruk zob. poz. , .

7. Stancje. [Wiersze i proza poetycka]. Lublin: Stowarzyszenie Literackie „Kresy 1997, 67 s. Biblioteka „Kresów”. Seria Poetycka, 10. Przedruk zob. poz. .

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Nike w 1998.

8. Konwój; Opera. [Wiersze, proza poetycka]. Wrocław: Pomona 1999, 93 s. Przedruk zob. poz. .

Zawartość

Zawiera m.in. poemat „Cover” [poz. ].

9. Zoom. [Wiersze]. Kraków: Zielona Sowa; Studium Literacko-Artystyczne przy Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego 2000, 35 s. Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego „Studium, 26. Przedruk zob. poz. .

10. Wiersze. [Wybór]. Legnica: Biuro Literackie Port Legnica 2001, 69 s. Port Legnica 2001, 7.

11. Taxi. [Wiersze]. Legnica: Biuro Literackie Port Legnica 2003, 52 s. Port Legnica 2003, 8. Wyd. 2 z posłowiem G. Jankowicza: Kołobrzeg: Biuro Literackie 2023. Poezje (Biuro Literackie), 260. Reinterpretacje. Przedruk zob. poz. .

12. Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2005, 29 s. Więcej Poezji, 15. Przedruk zob. poz. .

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia w 2006.

13. Warszawa. [Album]. Tekst: A. Sosnowski, T. Pióro. Fot.: M. Atkins. Warszawa: Wig Press 2005, 202 s.

14. Dożynki. 1987-2003. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2006, 266 s.

15. Najryzykowniej. Wrocław: Biuro Literackie 2007, 252 s. Szkice, Biuro Literackie,1.

Zbiór szkiców i impresji krytycznych z 1991-2003.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii eseju w 2008.

Zawartość

Najryzykowniej” (u [R.] Wojaczka); Liryzm Dyckiego [dot.: E. Tkaczyszyn-Dycki: Kamień pelen pokarmu]; „Apel poległych” (o poezji naiwnej i sentymentalnej w Polsce) [dot. m.in. K. Jaworskiego i J. Podsiadły]; Współczesność [B.] Zadury; Jeszcze o konfucjańskim ukłonie Goethego w Cieplicach; Hamlet, dekonstrukcja – i program [A.] Rimbauda; Ostatnia miłość literatury [dot.: M.P. Markowski: Efekt inskrypcji]; O poezji flow i chart [dot. przekładu J. Ashbery’ego: Flow Chart]; Końce poezji („druga prezentacja” Elizabeth Bishop) [dot. szkicu J. Ashbery’ego]; „To, co dzieje się w wierszu...”; Skarb kibica („foremki” x 5) [dot. form poetyckich]; „Ah... Roussel” [dot. powieści Raymonda Roussela: Locus Solus]; Introducing Nothing (Henry Green) [dot. powieści]; Glosa o Jane Bowles [dot.: J. Bowles: Dwie poważne damy]; Efekt Firbanka [dot.: R. Firbank: Zdeptany kwiatuszek]; Poezja trzeciego nieba (z genealogii pewnego modernizmu) [dot.: E. Pound: Cantos]; Z przełożeń Propercjusza: Pound [dot.: E. Pound: Homage to Sextus Propertius]; [R.] Frost, [P.] Larkin i [W.H.] Auden u Stanisława Barańczaka; „Najryzykowniej” (2).

16. Po tęczy. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2007, 45 s. Poezje – Biuro Literackie, 5. Przedruk zob. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Wrocław: Biuro Lit. 2019, pliki w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Wrocławska Nagroda Poetycka Silesius w 2008, nominacja do Nagrody Literackiej Nike 2008.

17. Dla tej ciemnej miłości dzikiego gatunku. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury 2008, 73 s. Biblioteka Poezji Współczesnej, 4.

Wybór wierszy i prozy poetyckiej.

18. Pozytywki i marienbadki. (1987-2007). [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2009, 494 s. Dożynki, t. 9.

Zawartość

Zawiera wiersze z tomów: Życie na Korei [poz. ]; Nouvelles impressions d’Amérique [poz. ]; Sezon na Helu [poz. ]; Cover [poz. ]; Stancje [poz. ]; Konwój; Opera [poz. ]; Zoom [poz. ]; Taxi [poz. ]; Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi [poz. ]; Po tęczy [poz. ].

19. Poems. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2010, 37 s. Poezje, 45.

Nagrody

Nagroda Literacka Gdynia w kategorii Nagroda Osobna w 2011.

Przekłady

włoski

2010. L’annuario mondiale della poesia. Vol. 1. [Przeł.] G. Tomassucci. [Pontedera] 2011.

20. Sylwetki i cienie. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 51 s. Poezje, 86.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Wrocław: Biuro Literackie 2019, pliki w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Literacka Gdynia w kategorii poezji w 2013.

21. Stare śpiewki. (Sześć godzin lekcyjnych o poezji). Wrocław: Biuro Literackie 2013, 100 s. Szkice – Biuro Literackie, 20.

Zbiór szkiców stanowiących zapis cyklu wykładów na temat poezji wygłaszanych we Wrocławiu w latach 2007-2008.

Nagrody

Nominacja do nagrody Śląski Wawrzyn Literacki w kategorii książka roku 2013.

Zawartość

Wiersz i taniec [dot. m.in. wiersza A. Ważyka: Przy Ścianie Wschodniej]; Wiersz i seks [dot. m.in. wiersza J. Ashbery’ego: Czym jest poezja]; Wiersz i sen [dot. m.in. wierszy J. Ashbery’ego i T. Różewicza]; Wiersz i jawa [dot. m.in. wierszy C.K. Norwida i A. Wata]; Wiersz i śmiech [dot. m.in. wierszy K. Kocha i K. Jaworskiego]; Wiersz i płacz [dot. m.in. J. Ashbery’ego i E. Bishop].

22. Dom ran. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2015, 57 s. Poezje, 119.

23. Pracownia Poetycka Silesius: Darek Foks, Andrzej Sosnowski. Red.: A. Kałuża, G. Jankowicz. Wr: Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy 2015, 78 s.

Zawartość

Zawiera m.in. teksty A. Sosnowskiego: pt. „I ta zaskakująca konkluzja pozostaje w mocy”, s. 42-49; Prozy, s. 51-57 oraz tekst G. Jankowicza pt. „Poezja, która się ujmuje”, s. 58-77.

24. Zmienia to postać legendarnych rzeczy. [Wiersze]. Wybór i oprac. [oraz posłowie] G. Jankowicz. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury 2016, 303 s. Biblioteka Poezji Współczesnej, 102.

Zawartość

Zawiera wiersze z tomów: Dom ran [poz. ], Sylwetki i cienie [poz. ], Poems [poz. ], Po tęczy [poz. ], Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi [poz. ], Taxi [poz. ], Zoom [poz. ], Konwój. Opera [poz. ], Stancje [poz. ], Sezon na Helu [poz. ], Nouvelles impressions d’Amerique [poz. ], Życie na Korei [poz. ].

25. Trawers. [Wiersze]. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2017, 46 s. Poezje, 149.

26. Elementaże (1&2). [Proza wspomnieniowa]. Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza 2023, 107 s.

Wydania osobne tekstów poetyckich w opracowaniu muzycznym, m.in.

Wybory wierszy w opracowaniu muzycznym grupy Chain Smokers z recytacjami A. Sosnowskiego

Trackless. Wrocław: Biuro Literackie 2007, 1 płyta CD [z tomu „Dożynki. 1987-2003”].
Dr Caligari resetuje świat. Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. T. Karpowicza 2011, 1 płyta CD.
Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi. Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. T. Karpowicza 2021, 1 płyta CD.

Wybory utworów literackich w przekładach

angielski

Lodgings. Selected poems. [Przekł.] B. Paloff. Rochester N.Y. 2011.
Speedometry. [Przekł.] R. Mengham. London 2014.

słoweński

Drugo lahko počaka. [Przekł.] P. Čučnik. Ljubljana 2012.
Oceani. Izbrane pesmi in izbrana proza. [Przekł.] P. Čučnik. Ljubljana 2017.

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

angielski

Young poets of a new Poland. [Tłum. i oprac.:] D. Pirie. London 1993.
Prague writers' festival. Ancient evenings = Festival spisovatelů. Starověké večery. Praha 1996 [tekst w języku angielskim i czeskim].
Free over blood. [Oprac.:] D. Jung, M. Orliński. London 2011.
City of memory. A bilingual anthology of contemporary Polish poetry. [Oprac. i przeł.] M.J. Mikoś. Bloomington, IN 2015.

bułgarski

Miłość nie jest tym słowem. Antologia poetek i poetów polskich debiutujących po roku 1989 = Lûbov ne e dumata. Antologiâ na polski poetesi i poeti, debûtirali sled 1989 godina. [Wybór i wstęp:] J. Dehnel, M. Woźniak. Plovdiv 2014.
Antologiâ na novata polska poeziâ. [Oprac. i przeł.:] B. Dankov. Sofiâ 2006.

czeski

Prague writers’ festival. Ancient evenings = Festival spisovatelů. Starověké večery. [Przekł.] W. Powaga. Praha 1996 [tekst w języku angielskim i czeskim].

hiszpański

[Ciento uno] 101. (6 poetas polacos contemporáneos). [Wybór i wstęp:] M. Ziętara. [Przekł.:] M. Ziętara, M. Barrientos. Santiago de Chile 2008.

niemiecki

Das Unsichtbare lieben = Kochać to co niewidzialne. Wybór i posłowie: D. Danielewicz-Karski. Köln 1998.

rosyjski

Pol’skie poèty XX veka. [Wybór i przekł.:] N. Astaf’eva, V. Britanišskij. T. 2. Sankt-Peterburg 2000.
Sovremennye pol’skie poety. Sankt-Peterburg 2022.

serbski

Moj poljski pesnički XX vek. [Oprac.:] B. Rajčić. Beograd 2012.
[Sto] 100 savremenih pol̂skih pesnika. [Tłum. i wybór:] G. Łatuszyński. Pančevo 2022.

słoweński

Akslop poljska nazaj. Ljubljana 2005.

szwedzki

[Sjutton] 17 polska poeter. [Red.:] I. Grönberg. Stockholm 2003.

ukraiński

Dzvoni zimoju. [Przeł.:] D. Pavličko. Kiïv 2000.
[P’jatdesjati] 50 pol’s’kich poetiv. [Przeł. i oprac.:] D. Pavličko. Kiïv 2001.

węgierski

Varsò fölött az ég. Budapest 2007.
A csend visszhangjai. [Red. i przekł.] G. Cséby. Keszthely 2010.
A sárkány szemébe nézek és vállat vonok. Budapest 2021.

włoski

Inattese vertigini. [Przeł.:] A. Amenta, L. Costantino. Udine 2010.

Przekłady

1. J. Ashbery: No i wiesz. [Wiersze]. Wybór: B. Zadura. Posłowie: A. Sosnowski. Przeł.: P. Sommer, A. Sosnowski, B. Zadura. Warszawa – Duszniki Zdrój: Fundacja Literatura Światowa, Muzeum Papiernictwa w Dusznikach 1993, 72 s.
2. R. Firbank: Księżna Zubaroff. (Komedia). Przeł.: T. Pióro, A. Sosnowski. „Literatura na Świecie1994 nr 12 s. 75-270.
3. N. Burke: Images while drowning = Obrazy w oczach tonącego. [Wiersze]. Przeł.: L. Marjańska, A. Sosnowski, E. Pachnik. Wyd. 2 [właśc.1] Łódź: SLKKB [Stowarzyszenie Literackie im. K.K. Baczyńskiego] 1997, 77 s. Seria Poetycka – Stowarzyszenia Literackiego im. K.K. Baczyńskiego, 44.
4. R. Firbank: Zdeptany kwiatuszek. [Powieść]. Przekł. i posłowie: A. Sosnowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1998, 167 s.
Druk fragmentu: „Literatura na Świecie1994 nr 12.
5. J. Bowles: Dwie poważne damy. [Powieść]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2005, 223 s.Spojrzenia. Wyd. nast. łącznie z poz. pt. Dwie poważne damy; W letnim domku. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 313 s. Proza, 16.
6. H. Mathews: Osobne przyjemności. [Wiersze]. Przeł.: T. Pióro, K. Kozioł, A. Sosnowski. Wrocław: Biuro Literackie 2008, 84 s. Poezje – Biuro Literackie, 14.
7. R. Roussel: Dokumenty mające służyć za kanwę. [Opowiadania]. Przeł. z francuskiego A. Sosnowski. Wrocław: Biuro Literackie; Miejska Biblioteka Publiczna 2008, 73 s. Proza – Biuro Literackie,1.
8. M. Blanchot: Tomasz Mroczny; Szaleństwo dnia. [Opowiadania]. Przeł. z francuskiego: A. Wasilewska, A. Sosnowski. Wrocław: Biuro Literackie 2009, 102 s. Proza – Biuro Literackie, 3.
9. R. Firbank: Studium temperamentu. [Opowiadania]. Wybór, oprac. i posłowie: G. Jankowicz. Przeł. z angielskiego: G. Jankowicz, A. Sosnowski. Wrocław: Biuro Literackie 2009, 89 s. Proza, 2.
Tu w tłum. A. Sosnowskiego: Daleko stąd; Wiatr i róże; Legenda o św. Gabrieli; Sceny z życia Ronalda Firbanka [współautor przekładu: G. Jankowicz].
10. J. Ashbery: Cztery poematy. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 109 s. Poezje – Biuro Literackie, 69.
11. J. Bowles: W letnim domku. [Utwór dramatyczny]. Wyd. łącznie z poz. pt. Dwie poważne damy; W letnim domku. Wrocław: Biuro Literackie 2012 s. 201-313. Proza, 16.
12. J. Cage: Przeludnienie i sztuka. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 81 s. Poezje, 75.
13. J. Schuyler: Trzy poematy. Przekł.: M. Sendecki, A. Sosnowski i B. Zadura. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 104 s. Poezje, 78.
Tu w tłum. A. Sosnowskiego i B. Zadury poemat pt. Poranek poematu, s. 21-71.
14. P. Gizzi: Imitacja życia i inne wiersze. Wybór: K. Bartczak. Przekł.: K. Bartczak i A. Sosnowski. Mikołów: Instytut Mikołowski 2013, 71 s. Biblioteka Arkadii, 96.
15. E. White: Zapominanie Eleny. [Powieść]. Przekł.: A. Sosnowski, Sz. Żuchowski. Wrocław: Biuro Literackie 2013, 152 s. Proza, 23.
16. H.V. Green: Kochając. [Powieść]. Wrocław: Biuro Literackie 2015, 234 s. Proza, 33.
17. E. Bishop: Santarém. Wiersze oraz trzy małe prozy. Wybrał, przełożył i posłowiem opatrzył A. Sosnowski. Stronie Śląskie: Biuro Literackie 2018, 95 s. Poezje (Biuro Literackie), 177. Wyd. 2 Kołobrzeg: Biuro Literackie 2023.
18. E. Bishop: Amerykańska Szkoła Pisania. (Szkice i opowiadania). [Przeł.:] J. Pielichowski, A. Sosnowski, M. Szuster. Wybrał i posłowiem opatrzył J. Pielichowski. Stronie Śląskie; Kołobrzeg: Biuro Literackie 2020, 227 s. Proza (Biuro Literackie), 57.
19. J. Ashbery, J. Schuyler: Gniazdo dudków. [Powieść]. [Przeł.:] T. Pióro, A. Sosnowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2022, 240 s. Proza Światowa.

Zob. też Prace redakcyjne poz. .

Prace redakcyjne

1. W. Faulkner: Suchy wrzesień. Opowiadania. Przeł.: Z. Kierszys, J. Zakrzewski, E. Życieńska. Wybór i posłowie: A. Sosnowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1993, 268 s.
2. E. Pound: Pieśni. Wyboru dokonał i posłowiem opatrzył A. Sosnowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1996, 186 s.
Tu też 6 pieśni w przekł. A. Sosnowskiego.
3. A. Ważyk: Wiersze i dwa poematy. Wybór i posłowie: A. Sosnowski. Wrocław: Biuro Literackie 2011, 116 s. Poezja Polska od Nowa 3, 44.
4. Awangarda jest rewolucyjna albo nie ma jej wcale. [Red. tomu, autorzy wyboru wierszy:] J. Orska, A. Sosnowski. Autor wstępu: A. Sosnowski. Autorka posłowia: J. Orska. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury 2019, 675 s. Biblioteka Poezji Współczesnej, 121.

Zob. też Przekłady poz. .

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 2024.

Wywiady

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca. Rozm.: M. Grzebalski, D. Sośnicki. „Nowy Nurt1994 nr 15, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
50 lat po Oświęcimiu i inne sezony. Rozm.: M. Maciejewski, T. Majeran. „Czas Kultury1995 nr 2, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
W stronę snu, w stronę śmierci. „Odra1996 nr 2, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
Trop w trop. Rozm. J. Gutorow. „Strony1997 nr 5/6, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
O przygodach pewnego języka. Rozm. H. Szczur. „Dekada Literacka1998 nr 1/2.
Podróż przez archiwum. Rozm. S. Bereś. „Odra2000 nr 12, przedruk w: S. Bereś: Historia literatury polskiej w rozmowach XX-XXI wiek. Warszawa 2002; w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
Ta karczma zoom się nazywa. Rozm. J. Gutorow. „Kresy2000 nr 2/3, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010 [dot.: Zoom].
Czy jesteś w takim razie poetą ponowoczesnym? Rozm. M.P. Markowski. „Nowy Wiek2001/2002 nr 7/8, przedruk w: Lekcja żywego języka. Kraków 2003; w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
Bing Bang, jak to się czasem mówi. Rozm. G. Jankowicz. „Dziennik Portowy2003 nr 9, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
Dziewczynka z zapałkami i bez (parrhésia). Rozm. J. Fiedorczuk. „Dziennik Portowy2003 nr 9, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
Przyjemność jest rozumieniem. Rozm. A. Świeściak. „Opcje2003 nr 6.
Filantropia języka. Rozm.: J. Sobolewska, M. Sendecki. „Przekrój2007 nr 38.
Jesteśmy jak słabe zwierzęta. A. Sosnowski rozm. z A. Pyzik o eskapizmie w czasach późnego PRL, tańczących słowach i [D.] Bowiem. „Lampa2007 nr 12.
Niewielki odwet na „prawdziwym” życiu. Rozm. G. Jankowicz. „Odra2008 nr 6, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
Rzeczywistość i przeżywanie. Rozm.: J. Borowczyk, M. Larek. „Czas Kultury2008 nr 3, przedruk w: Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wrocław 2010.
Coś innego niż tak zwana śmierć. Rozm. G. Jankowicz. „Twórczość2009 nr 9.
Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim. Wybór, oprac. i wstęp: G. Jankowicz. Wrocław: Biuro Literackie 2010, 197 s. Rozmowy, 4.
[Dziesięć]10 książek na smugę cienia. Rozm. D. Wodecka. „Gazeta Wyborcza2011 nr 214.
Krótko i na temat. Rozm. A Wolny-Hamkało. „dwutygodnik.com” [on-line] 2011 nr 63. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.dwutygodnik.com/artykul/2509-krotko-i-na-temat.html) [dostęp 20 lipca 2016].
W kantorku. Rozm. K. Siwczyk. „Polska. Metropolia Warszawska2011 nr 83, przedruk w: K. Siwczyk: Kinkiety w piekle. Mikołów 2012.
Odsłuch. Rozm.: M. Staśko, D. Gostyński. „Czas Kultury2015 nr 4.
Hegel rozumnie stronił od ironii. Rozm. M. Sowiński. „Tygodnik Powszechny2017 nr 20.
Whimsical. O poezji Elizabeth Bishop. Rozm. K. Samsel. „Elewator2019 nr 2.

Zob. też Twórczość poz. .

Słowniki i bibliografie

Literatura Polska XX w. Przewodnik encyklopedyczny. T. 2. Warszawa 2000 (M. Jentys).

Ogólne

Książki

Lekcja żywego języka. O poezji Andrzeja Sosnowskiego. Red.: G. Jankowicz. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa; Studium Literacko-Artystyczne przy Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003, 217 s. Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego, „Studium, 61.

Zawartość

G. JANKOWICZ: Otwarcie: hasos; G. JANKOWICZ: Sosnowski i nowoczesność; Czy jesteś w takim razie poetą ponowoczesnym? (z Andrzejem Sosnowskim rozmawia Michał Paweł Markowski). – Szkice o książkach: J. GUTOROW: Implozja [dot.: Życie na Korei]; J. FIEDORCZUK: Być więc i nie być [dot.: Sezon na Helu; J.A. Rimbaud: Sezon w piekle]; G. JANKOWICZ: Poetyka rygoru; A. WIEDEMANN: Ta mała na „ś” [dot.: Stancje]; T. PIÓRO: Czas to biurokracja, którą tworzą wszyscy [dot.: Konwój. Opera]; J. MUELLER: Księga astygmacji [dot.: Zoom]; G. JANKOWICZ: Szatnia systemu. – Szkice o wierszach: K. FRANCUZIK: Seria wierszy i odbić [dot. wiersza „Czym jest poezja”]; M. CZERKASOW: „Wild Water Kingdom” Andrzeja Sosnowskiego [dot. wiersza z poz. ]; J. MOMRO: Wśród święta nieograniczonego i samotnego [dot. wiersza: „Pięć sążni w dół”]; R. CHŁOPEK: Kogo śmieszy „Cover”?; Big Bang, jak to się czasem mówi (z Andrzejem Sosnowskim rozmawia Grzegorz Jankowicz); G. JANKOWICZ: Koniec wszystkich rzeczy.
K.A. FELBERG: Melancholia i ekstaza. Projekt totalny w twórczości Andrzeja Sosnowskiego. Warszawa: Fundacja na Rzecz Badań Literackich i Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk 2009, 110 s.
Wiersze na głos. Szkice o twórczości Andrzeja Sosnowskiego. Red.: P. Śliwiński. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury 2010, 305 s. Wielkopolska Biblioteka Poezji, 22; Krytyka, 4.

Zawartość

P. ŚLIWIŃSKI: Zamiast wstępu; A. SOSNOWSKI: Szerokość poetycka zero [wiersz]; A. POPRAWA: O tym Sosnowskim, jak się mówi; J. FIEDORCZUK: „Cudzysłów”; M. LAREK: Projektowanie doświadczeń. O „Życiu na Korei”; A. LIPSZYC: Weird science. Język, los i głos we wcześniejszej poezji Andrzeja Sosnowskiego; M. JAWORSKI: Czym nie jest poezja; E. WINIECKA: Poezja, ta dziwna świeca. Glosa o słowach i rzeczach do jednego wiersza Andrzeja Sosnowskiego; G. JANKOWICZ: Czy wiersz może być zbawiony?; J. ORSKA: Co robi poezja?; A. BIELIK-ROBSON: A poem should not mean but live. Oznaki życia w późnej poezji Andrzeja Sosnowskiego; K. HOFFMANN: Gdzie koniec tęczy nie dotyka pustyni. Sosnowski i Bielik-Robson; P. PRÓCHNIAK: Poema: widowisko. (Na marginesie „Poems”); J. ROSZAK: Kim jestem Ja i kim jesteś Ty (w poezji Andrzeja Sosnowskiego)?; G. OLSZAŃSKI: Pióro Sosnowskiego i aparat Atkinsa; P. KACZMARSKI: W stronę spamhaus. Wstęp do czytania „Zabaw wiosennych”; I. OKULSKA: Miłość i fetysz a spotkanie języków. W związku z Ronaldem Firbankiem; N. RAPP: Gra (ze) śmiercią; A. CZYŻAK: Asereje; A. KOPKIEWICZ: Beautiful outlaw – o obcych słowach w poezji Andrzeja Sosnowskiego; J. MOMRO: Afekt i alienacja; J. GUTOROW: Mutacja; A. KAŁUŻA: Powietrze. Poezja Andrzeja Sosnowskiego w perspektywie filozofii sztuki ziemi i nowych mediów [dot.: Pozytywki i marienbadki; przedruk pt. W powietrzu. W tejże: Wielkie wygrane. Mikołów 2011]; A. ŚWIEŚCIAK: „Wild Water Kingdom”. Andrzeja Sosnowskiego czas unieważniony [dot. wiersza z poz. ]; M. KORONKIEWICZ: Wszystkie ciała Sosnowskiego; K. FELBERG: Andrzej Sosnowski: pozycje].
M. KORONKIEWICZ: I jest moc odległego życia w tej elegii. Uwagi o wierszach Andrzeja Sosnowskiego. Wrocław: Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza; partner wydawniczy Strefa Kultury Wrocław 2019, 119 s.
Kwitek rozumienia. Wybór tekstów o twórczości Andrzeja Sosnowskiego. Wybór i oprac. tekstów: M. Koronkiewicz. Kraków: Instytut Literatury 2023, 334 s. Nowa Krytyka i Esej.

Zawartość

M. KORONKIEWICZ: „Dopiero później zrozumiałem, że...” albo Sosnowski, jak go czytają; J. GUTOROW: Różnica i powtórzenie; J. ORSKA: Czy Andrzej Sosnowski jest poetą romantycznym? O transcendentalnej bufonerii; G. JANKOWICZ: Czy wiersz może być zbawiony?; J. GUTOROW: Mutacja; M. LAREK: Projektowanie doświadczeń. O „Życiu na Korei”; G. JANKOWICZ: Poezja, która się ujmuje; M. KORONKIEWICZ: Poszukiwanie życia; A. ŚWIEŚCIAK: „Co – to jest poezja”. Andrzeja Sosnowskiego lekcja awangardy; J. ORSKA: Don Giovanni. Z nieustającym odniesieniem do Sosnowskiego; P. KACZMARSKI: Bezsenność satelitów. O Andrzeju Sosnowskim; D. KUJAWA: Rzesza niezastąpionych najemnych konsumentów; J. SKURTYS: I wszystkie długi zostaną spłacone. O „Trawersie” Andrzeja Sosnowskiego; M. KORONKIEWICZ: Umrzeć z ciekawości; W. PIETRZAK: Poezja życia/poezja instrukcji. „Poems” Andrzeja Sosnowskiego w kontekście teorii poezji Ezry Pounda; I. OKULSKA Polski Ashberry w Ameryce.

Artykuły

K. MALISZEWSKI: Precyzja chaosu. (Na marginesie wierszy Andrzeja Sosnowskiego). „Nowy Nurt1995 nr 21, przedruk w tegoż: Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy. Bydgoszcz 1999.
J. GUTOROW: Andrzej Sosnowski: być albo nie być i być. „Kresy1997 nr 2.
M. MACIEJEWSKI: Sytuacje języka, sytuacje podmiotu – o twórczości Andrzeja Sosnowskiego. W: Śladami człowieka książkowego. Poznań 1997.
M. STALA: Oddech obłoków. Notatka. „Tygodnik Powszechny1997 nr 48, przedruk w tegoż: Przeszukiwanie czasu. Kraków 2004.
J. KOTARA: Granice poznania w poetyckim doświadczeniu. [A.] Rimbaud, Sosnowski w świetle podstawowych pojęć i odkryć psychoanalizy. „Studium1998 nr 11/12.
J. FIEDORCZUK: Powiedzieć to inaczej niż tak i niż nie”, czyli jak mówić po końcu świata – parę pytań pomiędzy wierszami książek Sosnowskiego. „Dziennik Portowy2001 nr 3.
K. MALISZEWSKI: Sosnowski. Dalsze zabawy. W tegoż: Zwierzę na J. Wrocław 2001.
G. JANKOWICZ: Końce poezji. Andrzej Sosnowski i literatura wyczerpania. „FA-art2002 nr 2/3.
G. JANKOWICZ: Poza zasadą intensywności. (Andrzej Sosnowski o poezji). „Studium2002 nr 2, przedruk w wersji. rozszerzonej pt. Sosnowski i nowoczesność. W: Lekcja żywego języka. Kraków 2003.
J. GUTOROW: Dwa razy o Andrzeju Sosnowskim. W tegoż: Niepodległość głosu. Kraków 2003 [rec.: Cover; Zoom].
A. NIEWIADOMSKI: Poezja niezrozumiała, czyli o nadzwyczaj trwałym nieporozumieniu krytycznym. Rekonesans badawczy. „Teksty Drugie2004 nr 4.
A. ŚWIEŚCIAK: Tak się obraca świat w nierzeczywistość. O ruchu i przestrzeni w twórczości Andrzeja Sosnowskiego. „Teksty Drugie2004 nr 4.
K. MALISZEWSKI: Nowa poezja polska 1989-1999 . Wrocław 2005 , passim.
J. ORSKA: Czy Andrzej Sosnowski jest poetą romantycznym?Odra2006 nr 5.
J. GUTOROW: Andrzej Sosnowski. Wiersz wychodzi z domu. W tegoż: Urwany ślad. Wrocław 2007 [dot.: Życie na Korei; Sezon na Helu; Konwój. Opera; Zoom].
P. KĘPIŃSKI: Konwój zatonął na brzegu. Andrzej Sosnowski ma dystans. W tegoż: Bez stempla. Wrocław 2007.
M. CZERWIŃSKI: Nie chciałem tak tego powiedzieć. Przypadek (kontrolowany) i inne zagadnienia (w) twórczości Andrzeja Sosnowskiego. W: Wyobraźnia i pedanteria. Wrocław 2008.
T. KUNZ: Modernizm jako przestrzeń interpretacji. Z dodaniem kilku uwag o nieoczywistych powinowactwach dwóch polskich poetów współczesnych. „Dekada Literacka2008 nr 2/3 [dot. też A. Szlosarka].
M. LAREK: Erotyczne tryby. (Przyboś, Sosnowski). „Tekstualia2008 nr 1.
D. SOŚNICKI: Fortuna i fatum. „Czas Kultury2008 nr 3.
A. TRYKSZA: Strategie ruchomych przestrzeni tekstu w utworach Andrzeja Sosnowskiego. W: Barbarzyńcy, klasycyści? Lublin 2008.
E. WINIECKA: Trzaski i musowanie rzeczy na języku. „Polonistyka2008 nr 4.
J. POTKAŃSKI: Kapłaństwo Andrzeja Sosnowskiego. „Tekstualia2009 nr 2.
A. ŚWIEŚCIAK: O dwóch przypadkach reprezentacji. Wokół motywu daty. (Tomasz Różycki i Andrzej Sosnowski). W: Nowa poezja polska. Kraków 2009.
P. ZAJĄC: Literatura jako zdrada. „Twórczość2009 nr 9.
G. JANKOWICZ: Czy możliwa jest poezja radykalna? Andrzej Sosnowski i polityka literatury. W: Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. T. 1. Katowice 2010 .
A. ŚWIEŚCIAK: Melancholia ponowoczesna. Andrzej Sosnowski. W tejże: Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku. Kraków 2010 .
I. OKULSKA: Język (wy)grywa. Gry językowe poezji Andrzeja Sosnowskiego w przekładzie [na język angielski i niemiecki]. „Kwartalnik Językoznawczy” [on-line] 2011 nr 1. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 20 lipca 2016].
G. TOMICKI: W warunkach zupełnej wolności. O teoretycznych podstawach poezji Andrzeja Sosnowskiego. „FA-art2011 nr 3/4.
K. FELBERG: Współczesne przynaglenia. (O „Amy Foster” Conrada). „Świat i Słowo2012 nr 1 [dot. m.in. A. Sosnowskiego].
A. JEŻYK: Z gołą głową i boso. O dziewczynce z zapałkami w poezji Andrzeja Sosnowskiego. „Fragile2012 nr 2.
P. KACZMARSKI: Pa pa pam. „Odra2012 nr 4 [dot. głównie Dr Caligari resetuje świat. Wybór wierszy w oprac. muzycznym].
A. MIRAHINA: Widmowy refren. „dwutygodnik.com” [on-line] 2012 nr 77 Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.dwutygodnik.com/artykul/3245-widmowy-refren.html) [dostęp 20 lipca 2016].
I. OKULSKA: Polski Ashbery w Ameryce. „Przekładaniec2012 nr 26.
N. RAPP: Idea poezji (według) Stanisława Barańczaka i Andrzeja Sosnowskiego. „Twórczość2012 nr 8.
E. RAJEWSKA: E.E. and the American dream: [S.] Barańczak, [M.] Białoszewski, [A.] Sosnowski. „Rocznik Komparatystyczny2013 t. 4.
J. TABASZEWSKA: Gubienie śladów i tropienie przesunięć, czyli czytelnik w grze Andrzeja Sosnowskiego. „Teksty Drugie2013 nr 5, przedruk w tejże: Poetyki pamięci. Współczesna poezja wobec tradycji i pamięci. Warszawa 2016.
A. KLEPEK-DROZD: Andrzej Sosnowski. Sztuka mówienia o śmierci. W: Doświadczając. Szkice o twórczości (anty)modernistycznej. Katowice 2014.
M. CHRUŚCIEL: Idiom poetycki” Andrzeja Sosnowskiego wobec przeobrażeń współczesnej polszczyzny. W: Dialog z tradycją. T. 4. Język, komunikacja, kultura. Kraków 2015.
A. KAŁUŻA: [T.] Różewicz i poeci „innych” końców poezji (Andrzej Sosnowski i Darek Foks). W tejże: Pod grą. Kraków 2015.
Nowa poezja polska wobec tradycji. Warszawa 2015.

Zawartość

Tu artykuły: K. GÓRNIAK: Ezra Pound Andrzeja Sosnowskiego – poety, tłumacza, krytyka; D. KOTUŁA: Język jako sposób na życie. Andrzej Sosnowski i John Ashbery w niezupełnie harmonijnym dwugłosie; J. TABASZEWSKA: Od kontestacji do eksploracji. Problematyka tradycji w twórczości Marcina Świetlickiego, Tomasza Różyckiego, Andrzeja Sosnowskiego i Jacka Podsiadły.
G. JANKOWICZ: Czy możemy to puścić w jakimś innym języku? Silesius 2017. „Tygodnik Powszechny2017 nr 20.
J. ORSKA: Transition – translation. Andrzej Sosnowski's translation of „Three Poems” by John Ashbery. „Polish Journal for American Studies2017 vol. 11.
A. CZYŻAK: Dusza nie ma sylwetki, więc nie rzuca cienia. Widzenie Andrzeja Sosnowskiego. W: Widzenie awangardy. Poznań 2018.
P. MARCINKIEWICZ: Raymond Roussel, John Ashbery, Andrzej Sosnowski and their image-complex-based cross-linguistic triptych. „Studia Filologiczne”, Racibórz 2018 t. 6.
A. ŚWIEŚCIAK: Andrzej Sosnowski i awangardowa autonomia. W: Tradycje eksperymentu / eksperyment jako doświadczenie. Kraków 2019.
J. TABASZEWSKA: Awangardowe i ariergardowe tradycje w nowej polskiej poezji na przykładzie twórczości Andrzeja Sosnowskiego. „Zagadnienia Rodzajów Literackich2019 t. 62 z. 2.
P. KACZMARSKI: Bezsenność satelitów. O Andrzeju Sosnowskim. W: Fort Legnica, Port Wrocław, Stacja Literatura. Kraków 2020.

Zob. też Twórczość poz. .

Życie na Korei

J. MIKOŁAJEWSKI: Warto czytać wiersze. „Życie Warszawy1992 dod. „Ex Libris” nr specjalny z XII.
T. MAJERAN: Wschód nad Wisłą. „Czas Kultury1993 nr 3.
J. WOLSKI: Nie tylko rozum. „Akcent1993 nr 4.
J. GUTOROW: Szaleństwo i metoda. „Strony1996 nr 1 [dot. też: Sezon na Helu].
K. MALISZEWSKI: Korea, ocieractwo, nieudana schadzka. „Kresy2002 nr 2 (50).
M. CZERKASOW: Wild Water Kingdom” Andrzeja Sosnowskiego. „Nowy Wiek2003 nr 9, przedruk w: Lekcja żywego języka. O poezji Andrzeja Sosnowskiego. Kraków 2003.

Nouvelles impressions d’Amérique

M. MACIEJEWSKI: Podróże w czasie nie przedstawionym. „Czas Kultury1994 nr 4.
T. MAJERAN: 600 słów na marginesie „Nouvelles impressions d’Amérique. „Nowy Nurt1994 nr 11.
B. ZADURA: Otwarcie. „Twórczość1994 nr 10, przedruk w tegoż: Szkice, recenzje, felietony. T. 2. Wrocław 2007.
L. ŻULIŃSKI: Nowe impresje egocentryczne. „Wiadomości Kulturalne1994 nr 12.
T. SŁAWEK: O wrażeniach. „Kresy1995 nr 1.
G. JANKOWICZ: Sosnowski: Poetyka rygoru. „Ha!art2002 nr 11/12, przedruk fragmentu w: Lekcja żywego języka. Kraków 2003.
K. FELBERG: Tertium datur. „Kresy2005 nr 63.
Ł. MAŃCZYK: Andrzej Sosnowski obok kategorii wyobraźni poetyckiej. Na przykładzie „Nouvelles impressions d’Amérique”. W: Wyobraźnia poetycka XXI wieku. Kraków 2014.
D. BUJNO: Nouvelles impressions d’Amérique” Andrzeja Sosnowskiego jako próba zapisu doświadczenia. W: Literatura i doświadczenie. Białystok 2015.
I. PORĘBA: Bo gdzież są nieposkromieni czarni, złowrodzy czarni, czarni nieujarzmieni?. „Nouvelles impressions d'Amerique” Andrzeja Sosnowskiego jako prze-pisanie utworów Raymonda Roussela. „Czasopismo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich2023 t. 34.

Sezon na Helu

M. CISŁO: Flirt z Kaliope. „Nowy Nurt1994 nr 6.
L. SZARUGA: Na jałowym brzegu. „Dekada Literacka1994 nr 14/15, przedruk w tegoż: Powrót poetów. Kraków 1997.
J. WOLSKI: Język wyjęty z zawiasów. „Kwartalnik Artystyczny1994 nr 4.
M. CISŁO: Poczciwa Euterpe. „Pracownia1995 nr 13.
J. GUTOROW: Szaleństwo i metoda. „Strony1996 nr 1 [dot. też: Życie na Korei].

Cover

R. CHŁOPEK: Kogo śmieszy „Cover”? W: Lekcja żywego języka. Kraków 2003, przedruk w wersji zmienionej pt. „Cover” jako pomyłka i dowcip. O poemacie Andrzeja Sosnowskiego. „Twórczość” 2005 nr 8 [porównanie z poematem F. O’Hary'ego: In memory of my feelings].

Stancje

M. GOŁAK: Pokoje do wynajęcia. „Kartki”, Białystok 1997 nr 16.
T. MAJERAN: Recenzja o Andrzeju Sosnowskim. „Odra1997 nr 12.
K. MALISZEWSKI: Mniej pięknych i trudnych zdań pod słynną melodią do snu. „FA-art1997 nr 2/3.
D. PAWELEC: Po trzykroć pustka. „Nowe Książki1997 nr 9.
K. PIEŃKOSZ: Stancje i stance. „Sycyna1997 nr 24.
P. ŚLIWIŃSKI: Ponad, pod, pomiędzy. „Res Publica Nowa1997 nr 11.
B. CHOJNACKA: Inercja kontrolowana. „Pogranicza1998 nr 2.
K.C. KĘDER: Ostatni taki Baczewski. W obronie wierszoklectwa pseudointelektualnego. „FA-art1998 nr 1/2, przedruk w tegoż: Wszyscy jesteście postmodernistami!. Katowice 2011 [dot. też: M.K.E. Baczewski: Fortepian Baczewskiego i inne konstrukcje; M. Biedrzycki: pył/łyp].
D. WALCZAK-DELANOIS: Oswajanie absurdu. „Arkusz1998 nr 5 [dot. też: D. Foks: Misterny tren; T. Pióro: Wiersze okolicznościowe].
B. WOŁOWICZ: Nieznane i napisane. „Czas Kultury1998 nr 3.
M. WABIK: Z mapą przez obce terytorium. „Ha!art2000 nr 1.
G. CZEMIEL, J. FIEDORCZUK, A. KREMER, Z. WARSO, K. WINIARSKA: Poza zasadą mierzalności. O „Tachymetrii” Andrzeja Sosnowskiego. „Twórczość2008 nr 10.

Konwój; Opera

J. GUTOROW: Kilwater. Po lekturze nowych próz Andrzeja Sosnowskiego. „Twórczość1999 nr 9, przedruk w tegoż: Urwany ślad. Wrocław 2007.
[K.C. KĘDER] J. SZAKET: Opera omnia. „FA-art1999 nr 4, przedruk w tegoż: Wszyscy jesteście postmodernistami!. Katowice 2011.
P. KĘPIŃSKI: Konwój zatonął na brzegu. „Czas Kultury1999 nr 3.
T. KOMENDANT: Opus. „Studium1999 nr 3/4.
J. KORNHAUSER: Czyżby język zapadał w karygodną drzemkę?Tygodnik Powszechny1999 nr 23.
M. SAWICZEWSKA-LORKOWSKA: Opera z klocków. „Topos1999 nr 4.
P. ŚLIWIŃSKI: Reakcje łańcuchowe. „Res Publica Nowa1999 nr 11/12.
E. DUNAJ: ... jest koniecznością. „Akcent2000 nr 1/2.
T. PIÓRO: Czas to biurokracja, którą tworzą wszyscy. „Odra2000 nr 1, przedruk w: Lekcja żywego języka. Kraków 2003.

Zoom

J. KLEJNOCKI: XYZ” [on-line] „Latarnik 2000 nr 48. Dostępny w Internecie: Link wygasł [dostęp 17 stycznia 2010].
J. GUTOROW: Przypisy do legendy. „Odra2001 nr 4.
J. KORNHAUSER: Dziennik poetycki. (1). „Kwartalnik Artystyczny2001 nr 1, przedruk pt. Andrzej Sosnowski: Zoomowy konwój. W tegoż: Poezja i codzienność. Kraków 2003.
J. SOBOLEWSKA: Sieć języka. „Nowe Książki2001 nr 2.

Zob. też Wywiady.

[Cz. Miłosz] Jan Syruć: Wiersze

J. BIERUT: Topografia moich snów. „Akcent2001 nr 4.
M. WITKOWSKI: The best of Andrzej Sosnowski. „Czas Kultury2001 nr 4.

Taxi

J. BIERUT: Środki rozczulające. „Kresy2003 nr 4, przedruk (jako dwugłos pt. J. Bierut i P. Mackiewicz o „Taxi” Andrzeja Sosnowskiego) z: P. MACKIEWICZ: Taxi po Kolei. „Akcent” 2003 nr 4.
G. JANKOWICZ: Szatnia systemu. „Studium2003 nr 5/6.
S. KUŹNICKI: Gra w domino. „Topos2003 nr 6.
J. ORSKA: Rozhuśtać mysz…Odra2003 nr 7/8.
A. ŚWIEŚCIAK: Taxi driver... „Opcje2003 nr 4/5.
M. WITKOWSKI: Pan tak kocha znaczenia, a one tak wszędzie…Nowe Książki2003 nr 10.
M. LAREK: Białe szaleństwo” – kilka objaśnień. „Polonistyka2009 nr 2 [analiza wiersza].

Dożynki. 1987-2003

G. JANKOWICZ: Tunel na końcu światła. „Przekrój2006 nr 8.
J. MOMRO: Wygasanie języka. „Tygodnik Powszechny2006 nr 26 dod. „Książki w Tygodniku” .
A. PYZIK: Dożynki nie do zarżnięcia. „Lampa2006 nr 6.
A. WIEDEMANN: Mizerykordia. „Arte2006 nr 5.
G. CHOLEWA: Poezja kontra muzyka – remis. „Gazeta Wyborcza2007 nr 88 dod. „Wrocław” [dot.: Trackless. Wybór wierszy w opracowaniu muzycznym].
T. SZEWCZYK: Wieńcowiny. „Twórczość2007 nr 9.

„Najryzykowniej”

G. JANKOWICZ: Czytać to, czego nigdy nie zapisano. Ryzykowne doświadczanie lektury – szkice Andrzeja Sosnowskiego. „Tygodnik Powszechny2007 nr 8.
P. MACKIEWICZ: Pokerowa zagrywka. „FA-art2007 nr 4, przedruk w tegoż: Małe i mniejsze. Katowice 2013.
J. MADEJSKI: Co dzieje się w wierszu?Nowe Książki2007 nr 8.
A. PYZIK: Tam, gdzie go nie ma. „Lampa2007 nr 9.
J. MOMRO: Precyzja dekonstrukcji. „Dekada Literacka2008 nr 2/3.
K. MALISZEWSKI: Pasjonujący apel o niezależność literatury. „Dziennik2009 nr 109.
A. KOŁODZIEJ: Powiedzieć to inaczej niż tak i niż nie. „Estetyka i Krytyka2010 nr 2 specjalny.
M. BRĄGIEL: Wiersz i okolice – praktyczny przewodnik. O eseistyce Andrzeja Sosnowskiego. Powst. 2014. [on-line] „Nowa Dekada”. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 20 lipca 2016] [dot. też: Stare śpiewki].

Po tęczy

J. GUTOROW: Trudna kontynuacja: Andrzej Sosnowski – poezja zmiennych rytmów. „Tygodnik Powszechny2007 nr 41, przedruk zmieniony pt. Andrzej Sosnowski – trudne powtórzenie. W tegoż: Księga zakładek. Wrocław 2011.
P. MACKIEWICZ: Rozkosz z nieznajomą panią. „Nowe Książki2007 nr 11.
M. JURZYSTA: Andrzej, jak jasno!Odra2008 nr 11.
M. ORLIŃSKI: Konkretna nadrealina. „Twórczość2008 nr 7, przedruk w tegoż: Płynne przejścia. Mikołów 2011.
M. RADZIWON: Ton robi muzykę. „Gazeta Wyborcza2008 nr 146.
J. ROSZAK: Gdzieś ponad tęczą, gdzieś po tęczy. „Topos2009 nr 4.
A. KAŁUŻA: Popiół i funky. W tejże: Bumerang. Wrocław 2010.
J. MUELLER: Tęcza, tęcza i po tęczy. W tejże: Stratygrafie. Wrocław 2010.

„Dla tej ciemnej miłości dzikiego gatunku”

P. MACKIEWICZ: Ani tym, ani żadnym innym słowem. „Nowe Książki2009 nr 2.

Pozytywki i marienbadki

M. LAREK: Analityk miłości. „Czas Kultury2009 nr 6.
A. WOLNY-HAMKAŁO: Pogoń rzeczy za słowami. „Gazeta Wyborcza2009 nr 169.

Poems

E. BIELA: Wiersze jak żelazne druty. „Akant2010 nr 11.
G. JANKOWICZ: Głosy na czatach. „Tygodnik Powszechny2010 nr 12.
P. KACZMARSKI: Po tęczy, po Ems. „Odra2010 nr 7/8.
A. KOPKIEWICZ: Tilt & poems. „Dekada Literacka2010 nr 3.
I. OKULSKA: Doktor Caligari re-cytuje świat. „Czas Kultury2010 nr 3.
P. PRÓCHNIAK: Poema: widowisko. „Bliza2010 nr 3, przedruk w: Wiersze na głos. Poznań 2010.
B. SUWIŃSKI: Poezja wpadająca w ucho. „Strony2010 nr 6.
A. ŚWIEŚCIAK: Obiecałem ci wszystko. W tejże: Lekcje nieobecności. Mikołów 2010.
A. WOLNY-HAMKAŁO: Poemat jako ruch. „dwutygodnik.com” [on-line] 2010 nr 25. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.dwutygodnik.com/artykul/917-poemat-jako-ruch.html) [dostęp 20 lipca 2016].
M. KORONKIEWICZ, J. SKURTYS, P. KACZMARSKI: W sprawie jednej książki. „Odra2011 nr 7/8.
F. MATERKOWSKI: Spektakl fałdy. „Fraza2011 nr 1.
W. PIETRZAK: Poezja życia / poezja instrukcji. „Poems” Andrzeja Sosnowskiego w kontekście teorii poezji Ezry Pounda. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka2013 t. 22.

Sylwetki i cienie

G. JANKOWICZ: Złudne łuny. „Tygodnik Powszechny2013 nr 3.
A. KOPKIEWICZ: Pound’s not dead. [on-line] „dwutygodnik.com2013 nr 101. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.dwutygodnik.com/artykul/4275-pounds-not-dead.html) [dostęp 20 lipca 2016].
P. MACKIEWICZ: Kraina niewygasłych wulkanów. W tegoż: Małe i mniejsze. Katowice 2013.
J. MADEJSKI: Poetyka ekstremalna. „Nowe Książki2013 nr 6.
K. NICZ. „Polska. Metropolia Warszawska2013 nr 48.
P. NADOLNY: Motywy akwatyczne w poezji polskiej po roku 2000. „Elewator2017 nr 3 [dot. m.in. A. Sosnowskiego.].

Stare śpiewki

M. BRĄGIEL: Wiersz i okolice – praktyczny przewodnik. O eseistyce Andrzeja Sosnowskiego. „Nowa Dekada” [on-line] Powst. 2014. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 20 lipca 2016] [dot. też: „Najryzykowniej”].
K. FELBERG-SENDECKA: Wiersz każe nam patrzeć w dół. „Nowa Dekada” [on-line] Powst. 2014. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 20 lipca 2016].
J. KRZYŻANOWSKI: Sześć wykładów o rozgryzaniu wiersza. „eleWator2014 nr 4.

Dom ran

M. ANGIELSKA: Wymiar ludzkiej egzystencji. „Projektor2015 nr 3.
W. JURASZ. „Dziennik Polski2015 nr 59 dod. „Magnes”.
K. NOLBERT: Jeśli nie splin to co?Topos2015 nr 6.
A. POPRAWA: Animula Andrzeja Sosnowskiego. „Odra2015 nr 3.
A. PYZIK: Szum centrali. „dwutygodnik.com” [on-line] 2015 nr 154. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.dwutygodnik.com/artykul/5765-szum-centrali.html) [dostęp 20 lipca 2016].
J. SOBOLEWSKA: Cały wachlarz brzmień. „Polityka2015 nr 8.
M. WABIK: Poetycki raport z czasu uderzenia komety w polską kulturę. „Akant2015 nr 6.

Trawers

M. WABIK: Autoparodie i nawiązania. „Akant2017 nr 12.
M. WOŹNIAK: Soczewka Sosnowskiego. „dwutygodnik.com” [on-line] 2017 nr 207. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 7 września 2017].

Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi [2005]

P. KOZIOŁ: Zawilgły precyzyjne przyrządy. „Lampa2005 nr 1.
P. MACKIEWICZ: Co dla mnie było chwilą. „Twórczość2005 nr 2/3.
J. ORSKA: Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi?Nowe Książki2005 nr 2.
J. ROSZAK: Mówi po polsku?Topos2005 nr 3.
M. ŚWIETLICKI: Pięknie niepotrzebne. „Przekrój2005 nr 47.

A. Ważyk: Wiersze i dwa poematy

K. LISOWSKI: Ważyk według Sosnowskiego. „Nowe Książki2011 nr 6.