BIO

[The author did not respond to the questionnaire requesting information for this entry]. Born in 1983 in Warsaw. She made her debut in 1999 with the poem O kobiecie (About a woman), which appeared in the poetry periodical "Poezja Dzisiaj". She graduated with a degree from the Faculty of Theatre Studies at the Theatre Academy in Warsaw in 2006. She then started a doctoral degree at the Institute of Polish Culture at the University of Warsaw (UW), but soon left the programme. She published her debut play, Wodewil (Vaudeville) in the theatre monthly "Dialog" in 2007 (nos 7/8). In subsequent years, she continued to write plays, including works for children, while also working as a dramaturge at various theatres. She was awarded grants by, among others, the Polish Ministry of Culture and National Heritage (2006), the Foundation for Promoting Culture (2007), the French Government (2008; supervised by Prof. Michał Masłowski↑), and the Young Poland programme (2013). She contributed pieces of criticism, plays and and translations in "Teatr" (2004 and 2007), "Scena" (2004), "Konteksty" (2006-2008 and 2010), "Dialog" (2007, 2011, 2013, 2017, 2019, and 2020), "Tygodnik Powszechny" (2007), and "Notatnik Teatralny" (2012/2013). In 2010, she was awarded the Gdynia Playwrighting Prize for her play Ciała obce (Foreign Bodies). She participated in theatre workshops organized by the Drama Laboratory (Laboratorium Dramatu) in Warsaw run by Ivan Vyrypaev, and in summer theatre workshops at Sala Beckett in Barcelona in 2011 run by Simon Stephens. She collaborated with the Faculty of Theatre Studies at the Theatre Academy in Warsaw. She travelled regularly to Latin America. In 2020, she took up a position as the head of the repertory department at the H. Konieczko Polski Theatre in Bydgoszcz before becoming deputy director of repertory at the same theatre. She joined the chapter of the AURORA City of Bydgoszcz Playwrighting Prize in 2021. On 22 October 2020, she spent several hours under arrest following protests against more restrictive abortion laws in Poland. She lives in Warsaw. She is married to the photographer, cultural anthropologist, and essayist Tomasz Szerszeń. They have a daughter, Natalia.

Twórczość

1. Wodewil. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2007 nr 7-8 s. 43-67.

2. Zina. [Utwór dramatyczny]. Powst. 2008 . Prapremiera jako sztuka czytana: Reżyseria: A. Figura. Warszawa, Laboratorium Dramatu przy Teatrze Dramatycznym 2009.

3. Ciała obce. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2011 nr 2, s. 12-41. Prapremiera: radiowa: Reżyseria: P. Wodziński. Polskie Radio 2011; teatralna: Reżyseria: J. Kowalski. Dramaturgia: J. Holewińska. Gdańsk , Teatr Wybrzeże 2012; telewizyjna: Reżyseria: J. Kowalski. Telewizja Polska 2013 .

Pierwowzorem postaci bohaterki dramatu była Ewa Hołuszko, która przed zmianą płci była działaczem opozycji antykomunistycznej jako Marek Hołuszko.

Nagrody

Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna w 2010, nominacja do finału europejskiego konkursu teatralnego StueckeMarkt 2012, III nagroda dla emisji radiowej w konkursie na festiwalu europejskich nadawców publicznych Prix Europa w 2012.

Przekłady

angielski

Wystawienie: Reżyseria: D. Schweizer. New York, Theatre Workshop 2013.
Foreign Bodies. Tłum. A. Zapałowski. W: (A)pollonia. Twenty-first-century Polish drama and texts for the stage. Kolkata 2014.

niemiecki

Fremde Körper. Tłum. B. Hartmann. W: Personen. Neue Theaterstücke aus Polen. Berlin 2016.

rosyjski

Inorodnye tela. [Przeł. P. Ûstovaâ]. W: Antologiâ sovremennoj pol'skoj dramaturgii 2. Moskwa 2015.

4. Rewolucja balonowa. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: S. Batyra. Warszawa, Teatr Powszechny im. Z. Hübnera 2011.

Druk fragmentu: „Dwutygodnik” [on-line] 2011 nr 58. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 28 czerwca 2022].

Przekłady

angielski

Bubble revolution. [Przeł.] A. Zapałowski. Wystawienie: Reżyseria: J. Currivan. Dublin, Theatre Upstairs, Polish Theatre Ireland 2013 [spektakl grany w ramach Polish Saturdays na zmianę po polsku i angielsku].

5. 12/70. [Utwór dramatyczny]. „Notatnik Teatralny2012/2013 nr 70/71 s. 146-153. Wystawienia zob. Przekłady.

Przekłady

hiszpański

Wystawienie: Reżyseria: T. Sauerteig. Barcelona, Teatr Sala Beckett 2011.

niemiecki

[Przeł.] B. Hartmann. Wystawienie radiowe: Reżyseria: S. Hoster. Deutschlandradio Kultur 2013.

6. Niemands Land = Ziemia niczyja. [Utwór dramatyczny]. Autorzy: J. Holewińska, L. Kittstein. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: F. Heuel. Münster, Theater im Pumpenhaus, Bonn, Fringe Ensemble/Phoenix 5 2012 [prapremiera niemiecka]; Reżyseria: F. Heuel. Warszawa,Teatr Powszechny im. Z. Hübnera 2013 [prapremiera polska].

7. Krzywicka/krew. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2013 nr 6 s. 12-50. Prapremiera: radiowa: Reżyseria: D. Bałazy. Polskie Radio 2014; teatralna: Reżyseria: A. Kerger-Moś. Legnica , Teatr im. H. Modrzejewskiej 2016.

Utwór poświęcony Irenie Krzywickiej .

Nagrody

Nominacja do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2013.

8. Skarpety i papiloty. [Utwór dramatyczny]. Ilustrował: R. Romanowicz. Warszawa: Tashka 2013, 38 s. Prapremiera: Reżyseria: T. Man. Wrocław , Wrocławski Teatr Lalek 2013.

9. Dolce Vita. [Utwór dramatyczny]. Współautor: J. Kowalski. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: J. Kowalski. Opole, Teatr im. J. Kochanowskiego 2014; telewizyjna: Reżyseria: L. Frankiewicz. Telewizja Polska 2022.

10. Good Night Cowboy. [Sztuka teatralna]. Współautor: J. Kowalski. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: J. Kowalski. Wałbrzych, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w kooprodukcji z: Warszawa, Teatr WARsawy 2015.

11. Kalkstein/Czarne Słońce. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: J. Grabowiecka. Kraków, Teatr Łaźnia Nowa w kooprodukcji z: Tarnów, Teatr im. L. Solskiego 2015.

12. Granice/Borders/Alhudud. [Sztuka teatralna]. Prapremiera: Reżyseria: B. Frąckowiak. Bydgoszcz, Teatr Polski im. H. Konieczki 2016.

13. Natka i pięść. [Bajka dla dzieci]. W: E2RD. Współautorzy: P. Rozenek, D. Odija, S. Chutnik i in. Ilustracje: J. Parkita. Warszawa: TASHKA 2016 s. 57-61.

14. Akademia Pani Beksy. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2017 nr 7/8 s. 47-73. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: R. Drobniuch. Kielce, Teatr Lalki i Aktora „Kubuś 2017.

15. Hiroshima/Love. [Sztuka teatralna]. Współautor: T. Szerszeń. Prapremiera: Reżyseria: J. Holewińska. Warszawa, Biennale Warszawa 2019.

16. Turyści. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2019 nr 2 s. 16-46.

17. Katyń. Teoria barw. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2020 nr 12 s. 14-44. Prapremiera: Reżyseria: W. Faruga. Bydgoszcz , Teatr Polski 2021.

18. Plac zabaw. Monodram dla nastolatków albo dla rodziców [on-line] Powst. 2020. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 21 września 2022].

19. Ameryka. [Sztuka teatralna]. Współautor: T. Szerszeń. Prapremiera: Reżyseria: J. Holewińska. Bydgoszcz, Teatr Polski 2022.

20. Czerwony kapturek. [Sztuka teatralna]. Prapremiera: Reżyseria: W. Faruga. Bydgoszcz, Teatr Polski 2022.

21. Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu. [Sztuka teatralna]. Prapremiera: Reżyseria: W. Faruga. Bydgoszcz, Teatr Polski 2023.

Słuchowiska radiowe, m.in.

Muzykant. Reżyseria: J. Warenycia. Polskie Radio 2016.

Adaptacje

J. Wassermann: Kaspar Hauser. [Utwór dramatyczny]. Adaptacja: S. Batyra, J. Holewińska. Wystawienie: Reżyseria: R. Czechowski. Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 2009 .
T. Williams: Kotka na rozpalonym blaszanym dachu. Wystawienie: Reżyseria: J. Kowalski. Dramaturgia: J. Holewińska. Poznań, Teatr Polski 2011.
E. Bronte: Wichrowe Wzgórza. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Reżyseria: J. Kowalski. Dramaturgia: J. Holewińska. Warszawa, Teatr Studio im. S.I. Witkiewicza 2012.
P. Calderon de la Barca: Życie jest snem. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Reżyseria: J. Kowalski. Dramaturgia: J. Holewińska. Gdańsk, Teatr Wybrzeże 2013.
Mizantrop. [Utwór dramatyczny]. Współautor: K. Kowalski. Wystawienie: Reżyseria: J. Kowalski. Dramaturgia: J. Holewińska. Poznań, Teatr Polski 2014 .
Utwór inspirowany komedią Moliera „Mizantrop”.
F. Flaubert: Pani Bovary. [Utwór dramatyczny]. Adaptacja i dramaturgia: J. Holewińska. Wystawienie: Reżyseria: J. Kowalski. Lublin, Teatr im. J. Osterwy 2015.
M. Faber: Szkarłatny płatek i biały. [Utwór dramatyczny]. Adaptacja i dramaturgia: J. Holewińska. Wystawienie: Reżyseria: J. Kowalski. Warszawa, Teatr Studio im. S.I. Witkiewicza 2016.
P.P. Reszka: Diabeł i tabliczka czekolady. [Utwór dramatyczny]. Adaptacja: J. Holewińska, J. Kowalski. Wystawienie: Reżyseria: J. Kowalski. Dramaturgia: J. Holewińska. Lublin, Teatr im. J. Osterwy 2017.
J. Iwaszkiewicz: Matka Joanna od Aniołów. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Reżyseria: W. Faruga. Dramaturgia: J. Holewińska. Warszawa, Teatr Narodowy 2020.

Omówienia i recenzje

Wywiady

Obecnie nieobecne. Z J. Holewińską rozmawiała J. Jaworska. „Dialog2011 nr 2 [dot.: Ciała obce].
Rewolucja 30-latków. Z J. Holewińską rozmawiała I. Szymańska. „Gazeta Wyborcza2011 nr 272 dod. „Gazeta Stołeczna ” [dot.: Rewolucja balonowa].
Weź ty się uczesz. Z J. Holewińską rozmawiała J. Jaworska. „Dialog2013 nr 6 [dot.: Krzywicka/krew].
Na trudne czasy. Z J. Holewińską rozmawiała J. Jaworska. „Dialog2017 nr 7/8 [dot.: Akademia Pani Beksy].
Jestem kolonizatorką. Z J. Holewińską rozmawiała J. Jaworska. „Dialog2019 nr 2 [dot.: Turyści].
By dramaty żyły. Rozm. A.M. Skrzypek. „Dialog” [on-line] 29 kwietnia 2022. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 13 marca 2023].
Julia Holewińska odkryła swoją „Amerykę. Maradona z Isaurą spotykają Kolumba. Rozm. S. Zakrzewska. „Gazeta Wyborcza2022 nr 216 dod. „Bydgoszcz” [dot. m.in.: Ameryka].
Julia Holewińska o Festiwalu Prapremier. Teatr na placu boju o inny kształt świata i ludzi. Rozm. W. Borakiewicz. „Bydgoszcz Informuje” [on-line] 2.10.2023. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://bydgoszczinformuje.pl/julia-holewinska-o-festiwalu-prapremier-teatr-na-placu-boju-o-inny-ksztalt-swiata-i-ludzi/) [dostęp 25 maja 2024].
Tekst jest najważniejszy. Rozm. A.L. Piotrowska. „ZAiKS” [on-line] 2023 nr z 10 I. Dostępne w internecie: Zob. link [dostęp 13 marca 2023].
Widzę zmianę w myśleniu o kolektywności i prowadzeniu teatru. Rozm. S. Zakrzewska. „Wysokie Obcasy2023 nr z 18 IV.
Emocjonalny rollercoaster. Rozm. A. Nowak. „Sceny Polskie2024 nr 17.

Wodewil

D. Chętkowski: Żywe bestie i zdechłe tygrysy. „Dialog2007 nr 7/8.

Zina

J. Krakowska. „Dialog2008 nr 4.

Ciała obce

Wolność, równość, transformacja. Rozmowa T. Boguckiej, K. Dunin, J. Krakowskiej i M. Mosiewicz. „Dialog2011 nr 2 [dot.: Ciała obce].
M. Baran: To ja byłem Ewą. Prowokująca premiera w Wybrzeżu. „Gazeta Wyborcza2012 nr 42 dod. „Trójmiasto”. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
B. Borek: Gender trouble w Wybrzeżu. Powst. 2012 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
Co wieczór umieram na scenie w Sopocie. Z E. Hołuszko rozmawia M. Baran. „Gazeta.pl ” [on-line] Powst. 2012. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022] [rozmowa z E. Hołuszko, bohaterką „Ciała obcego”].
A. Kochanowska: Ciała obce” w reż. Kuby Kowalskiego. „Dwutygodnik ” [on-line] 2012 nr z II. Dostęp w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
Ł. Rudziński: Niemęski Adam, czy męska Ewa – o transseksulanych pułapkach płci w Teatrze Wybrzeże. „Trójmiasto.pl ” [on-line] 2012. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
K. Zalewska: Pytania, jakich nie znała „Solidarność. Powst. 2012 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
J. Korus: Dopiero teraz będę ja. „Teatr dla Was ” [on-line] Powst. 2013. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
P. Zaremba: Intymność pani „S. „W Sieci2013 nr 11.
K. Lech: Memory, communism, and foreign words in Julia Holewińska’s „Foreign bodies. „Translation Ireland2014 nr 2.
W. Formella: Ciebie nie ma. O zgubnych skutkach dychotomii płci na przykładzie spektaklu „Ciała obce” w reżyserii Kuby Kowalskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. „Fragile2019 nr 3.
W. Kowalski: Dostęp do intymności zakazany. „Teatr dla Was ” [on-line] Powst. 2021. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].

Zob. też Wywiady.

Rewolucja balonowa

J. Derkaczew: Teatr mówi: transformacja musi odejść. „Gazeta Wyborcza2011 nr 288.
A. Diduch: Zrobieni w balona. „Nowa Siła Krytyczna ” [on-line] Powst. 2011 nr z 8 XII. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
Rewolucja 30-latków. Z J. Holewińską rozmawiała I. Szymańska. „Gazeta Wyborcza2011 nr 272 dod. „Gazeta Stołeczna ” [dot.: Rewolucja balonowa].
J. Wakar: Bez koturnów. „Kultura Liberalna ” [on-line] 2011 nr 151. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
T. Miłkowski: Pokolenie „Nic”?. „Przegląd2012 nr 51-52.
A. Tomasiewicz: Balony zamiast barykad. „Teatr dla Was ” [on-line] Powst. 2012. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
H. Cusack. „irishtheatremagazine ” [on-line] Powst. 2013. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp: 20 września 2022] [dot. wystawienia w Irlandii].

Zob. też Wywiady.

Niemands Land = Ziemia niczyja

I. Steinböck: Okropności wojny. Tłum. I. Nowacka [on-line] Powst. 2012. Dostępne w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
R. Jesswein: Uwolnić się od przeszłości. „Kurier Szczeciński2013 nr 26.
S. Spichalski: Kinderland. „Teatr dla Was ” [on-line] Powst. 2013. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
I. Szymańska: Młodzi na ziemi niczyjej. „Gazeta Wyborcza2013 nr 14 dod. „Stołeczna ”.

Krzywicka/krew

E. Hevelke: To nie ja byłam Ewą. Powst. 2016 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
M. Piekarska: Kobiece do krwi ostatniej. „Gazeta Wyborcza2016 nr 56 dod. „Wrocław”.
S. Spichalski: Chór kobiet. „Teatr dla Was ” [on-line] Powst. 2016. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].

Zob. też Wywiady.

Skarpety i papiloty

J. Kowalska: Feminizm dla przedszkolaka. „Teatralny.pl ” [on-line] Powst. 2013. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
M. Piekarska: Ciekawskie słoniątko, wolny duchem kot i papiloty lisiczki. „Gazeta Wyborcza2013 nr z 3 XII dod. „Wrocław”.
A. Prodeus: Pomarańczowa rewolucja [on-line] Powst. 2013. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
I. Szajner: Feminizmem w przedszkolaka. „Kultura Online ” [on-line] Powst. 2013. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].

Dolce vita

Ł. Maciejewski: Moja żywa ręka. „Teatr2014 nr 12.
M. Rossa: Dymanie biało czerwonej w pupę czyli lambada w Sopocie. „Teaktura Opolska ” [on-line] Powst. 2014. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
A. Tomasiewicz: Kandyzowanie życia. „Teatr dla Was ” [on-line] Powst. 2014. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].

Kalkstein/Czarne Słońce

Ł. Gazur, R. Gąsiorek: Chęć okiełznania wolności artysty. „Dziennik Polski2016 nr 20 [dot. krytycznych opinii radnych Tarnowa o spektaklu].
J. Sieradzki: Cwałowanie ojczyzny. Powst. 2016 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
B. Stelmach-Kutrzuba: Podglądanie antybohaterów. „Temi2016 nr 5.

Granice/Borders/Alhudud

A. Kopkiewicz: Ściana na lewo. „Dwutygodnik ” [on-line] 2016 nr z 11 III. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
A. Nowak: Granice empatii i humanizmu. „Teatr dla Was ” [on-line] Powst. 2016. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
J. Pluta: W Teatrze Polskim będzie o uchodźcach. Bez kompromisów. „Gazeta Pomorska2016 nr 45.
W. Raczyńska: Raj-Europa na granicy wytrzymałości. „Bydgoszcz Inaczej ” [on-line] Powst. 2016. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
J. Reszka: Pieprzyć wasze wartości. Pod jakim hasłem demonstrować w Europie?. „Express Bydgoski2016 nr 49.

Akademia Pani Beksy

A. Bielawska: Zjawiskowy musical na otwarcie sezonu [on-line] Powst. 2017. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
L. Cichocka: Nie musisz być grzeczna i chodzić w różowym. „Echo Dnia2017 nr 216.
R. Koziej: Akademia Pana Kleksa – żeńska reaktywacja. „Radio Kielce ” [on-line] Powst. 2017. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
A. Kozłowska-Piasta: Protest song z różem w tle. „Projektor 2017 nr 6.
M. Wadowski: Witajcie w szalonej akademii Pani Beksy. I uczcie się życia. „Gazeta Wyborcza2017 nr z 18 IX dod. „Kielce”.

Zob. też Wywiady.

Katyń. Teoria barw

Zob. też Wywiady.

Kłamstewka katyńskie. Z J. Holewińską rozmawiała J. Jaworska. „Dialog2020 nr 12 [dot.: Katyń. Teoria barw].
A. Kosicka-Pajewska: Dramatyczność kolorów historii. „Przestrzenie Teorii2021 nr 36.
K. Lemańska: Kłamstwa katyńskie [on-line] Powst. 2021. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
J. Reszka: Katyń wreszcie podjęty i zdjęty... z pomnika – (nie)rocznicowa premiera w Teatrze Polskim. „Express Bydgoski ” [on-line] 2021 nr z 18 IX. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
A. Stern: W przeklętym kręgu barw. „Teatr dla Wszystkich ” [on-line] 2021 nr z 23 IX. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
B. Pitak-Piaskowska: Kolory i kłamstwa [on-line] Powst. 2022. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 30 czerwca 2022].
S. Szczurek: Rozróżniać kontury [on-line] Powst. 2022. Dostępny w Internecie: Zob. link [30 czerwca 2022].

Ameryka

W.J. Kieler: Córczyzna. „Teatrologia.info” [on-line] 22 września 2022. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 13 marca 2023].
J. Milanowski: Zanim wypił kieliszek czerwonego burgunda. „Gazeta Wyborcza” [on-line] 3 lutego 2022. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 13 marca 2023].
A. Nowak: Odwrócić kontury jak Garcia?. „e-Teatr” [on-line] 12 września 2022. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 13 marca 2023].
J. Reszka: Święty Diego, zbuntowana Isaura i skazany Krzysztof K. Czy to wystarczy do dekolonizacji Ameryki?. „Express Bydgoski” [on-line] 10 września 2022. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 13 marca 2023].
A. Stern: Argentyński Gombro [on-line] Powst. 2022. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 20 września 2022].

Zob. też Wywiady.

Czerwony Kapturek

A. Nowak: Kapturek 22!. „e-Teatr” [on-line] 31 stycznia 2022. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 13 marca 2023].

Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu

M. Centkowski: Obrazy władzy. „Vogue Polska2023 nr 10.
P. Hildt: Ceaușescu pożera lentilky. „E-Teatr” [on-line] 19.12.2023. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].
A. Jazgarska: Czekając na barbarzyńców. „Teatr2023 nr 12.
W. Kowalski: Lenuta czy Lentilky? Zbrodnia i kara. „Teatr dla Wszystkich” [on-line] 5.12.2023. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].
J. Milanowski: Premiera w Teatrze Polskim. Polimery zła na scenie na przykładzie schyłku pary rumuńskich dyktatorów. „Gazeta Wyborcza2023 nr z 6 XI dod. regionalny „Bydgoszcz”.
A. Nowak: Ostatnie chwile dyktatora. „E-Teatr” [on-line] 16.10.2023. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].
J. Reszka: Festiwal Prapremier 2023. Samotność opuszczonych dyktatorów. „Express Bydgoski” [on-line] 15.10.2023. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].
M. Rewerenda: Sny o śmierci dyktatora. „Czas Kultury” [on-line] 2023 nr 21. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 25 maja 2024].
J. Wakar: Szczury i bogowie. „JacekWakar.pl” [on-line] 20.11.2023. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].

Mizantrop

J. Bończa-Szabłowski: Na tropach Mizantropa. „Rzeczpospolita” [on-line] 18 lutego 2014. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].
M. Kaźmierska: Jak przegadać Moliera. „Gazeta Wyborcza” dod. regionalny „Poznań” 17 lutego 2014. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 13 marca 2023].
W. Mrozek: Molier z fajerwerkami. „Gazeta Wyborcza” [on-line] 26 lutego 2014. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].
J. Ostrowska: Książę (niezłomny) i aktoreczka albo jak zostać mizantropem. „Teatralny.pl” [on-line] 24 lutego 2014. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].
P. Skrzydelski: Strefa złudzeń. „W Sieci2014 nr 12 [dostęp 26 maja 2024].
E. Szczepanik: Alcest, ostatni niezłomny. „Teatr dla Was” [on-line] 27 lutego 2014. Dostępny w internecie: Zob. link [dostęp 26 maja 2024].