BIO

[P]Born on 23 February 1975 in Warsaw. She studied at the University of Warsaw (UW), graduating with a master's degree in 1998. She made her debut as a poet the same year, with the poems [Obudziłam się] (I woke up), [Chciałabym mieć mistrza] (I would like to have a master), [Tamtej wiosny] (That spring), [Wtedy właśnie postanowiłam] (It was then that I decided), Statek (Boat), Statek II (Boat II), and Warszawa – Serock (Warsaw to Serock), which were published in the periodical "Akcent" (no. 3). Her poems, prose pieces, articles, reviews and translations from English appeared in journals and publications including "American Studies" (1999 and 2001), "Studium" (1999-2002 and 2004), "Dziennik Portowy" (2000 and 2002-04), "Literatura na Świecie" (2000, 2002-03, 2005-10, 2015, 2019, and 2021), "Akcent" (2001-02 and 2004), "Kresy" (2002 and 2004), "Twórczość" (2002-03, 2008, and 2010-2014; including in 2002-03? the series of articles Stany Zjednoczone [United States]), "Nowy Wiek" (2003), "FA-art" (2004), "Gazeta Wyborcza" (2007, 2014, 2018, and 2023), "Wyspa" (2008), "Tekstualia" (2009), "Fragile" (2010-11, 2014), "Res Publica Nowa" (2010-12), "Tygodnik Powszechny" (2010-11 and 2013), "Polish Journal for American Studies" (2011), "Radar" (2011), "Elewator" (2012), "Przekrój" (2012), "Zadra" (2012), "Opcje" (2016), "Czas Kultury" (2017), "Znak" (2017 and 2019-21), "LiryDram" (2018-19 and 2021), "Odra" (2018), and "Pogranicza" (2019). In parallel to her literary output, she was active as a researcher at the Department of North American Cultures and Literatures at the Institute of English Studies at UW. In her research, she focused on themes including the theory of literature, twentieth-century US-American poetry, ecocriticism, and feminism. She was a Fulbright Fellow at Cornell University in 2002. In 2003, she was awarded a doctorate in the humanities from UW and in 2016 a habilitation degree for her publication series Ekopoetyka a konwencje poezji amerykańskiej XX wieku (Ecopoetics and conventions in twentieth-century US-American poetry). She joined the Association for the Study of Literature and Environment (ASLE) and the editorial board of the ecocritical publication series with Lexington Books (Rowman and Littlefield Publishing Group). She was co-founder of the Centre for Environmental Humanities at UW and then in 2020 of the School of Ecopoetics (alongside Filip Springer) at the Institute of Reportage in Warsaw, where she also taught. Together with Gerardo Beltrán, she ran the www.ekopoetyka.org portal. She participated in numerous international literary festivals and in a project bringing together seven European female poets, Metropoetica: Women Writing Cities (2009), which resulted in the 2013 volume Metropoetica. She was awarded the Wisława Szymborska Prize in 2018 for her volume Psalmy (Psalms). She was twice nominated for the lifetime achievement award in the Julian Tuwim Literary Prize (2020 and 2023). She lives in Warsaw and Serock.

Twórczość

1. Listopad nad Narwią. [Wiersze]. Legnica: Biuro Literackie Port Legnica 2000, 43 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Biuro Literackie 2019, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda w Konkursie Literackim Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w 2002.

2. Bio. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2004, 40 s. Więcej Poezji, t. 1.

Nagrody

Austriacka nagroda Huberta Burdy w 2005, przyznana za wiersze z tomu „Bio” opublikowane w czasopiśmie „Manuskripte” w przekładzie D. Daume.

3. Planeta rzeczy zagubionych. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2006, 37 s. Więcej Poezji, t. 28.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Biuro Literackie 2019, plik w formacie EPUB, MOBI.

4. Tlen. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2009, 45 s. Poezje, 31.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: [Warszawa]: Fundacja Nowoczesna Polska [2017], plik w formacie PDF.

5. Poranek Marii i inne opowiadania. Wrocław: Biuro Literackie 2010, 97 s. Proza, 7. Przedruk zob. poz. .

Zawartość

Mamo, moje ciało chce tańczyć; Imago; Poranek Marii; Medulla; Zetka; Święto Niepodległości; Orgaspace; Wiersz dla Matyldy.

6. Biała Ofelia. [Powieść]. Wrocław: Biuro Literackie 2011, 186 s. Proza, 11.

7. Tuż-tuż. [Wiersze]. [Zdjęcia:] R. Kobierski. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 42 s. Poezje, 82 .

8. Komiks wierszem w trybie żeńskim. Przypowieść. Wrocław: Biuro Literackie 2014, 58 s. Poezje, 103.

9. Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. [Szkice]. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra 2015, 255 s.

Zawartość

Wstęp: Wyobraźnia w czasach antropocenu; Początki; Druga fala. – Co to jest natura?: „Natura” i natura; Natura w poezji [dot. wierszy Cz. Miłosza „Do Natury” i A. Wata „*** Być myszą”]; Antropocentryzm/biocentryzm; Oblicza dziczy. – Od sielanki do apokalipsy: Sielankowe początki; Pastoralizm w literaturze amerykańskiej [dot.: L. Marx: Machine in the garden]; Postpastoralis; Apokalipsa [dot.: R. Carson: Silent spring ]. – Poezja i ekologia: Ekopoezja; Dwa łabędzie [dot. wiersza „Swan” (Łabędź) M. Oliwer]; Ekopoetyka [dot.: F. Gander, J. Kinsella: Redstart]; Śmieci jako temat (eko)poetycki. – Od ekofeminizmu do ekologii queer: Fiolet; Feminizm i ekologia. Podstawy sojuszu; Boginie i cyborgi; Queerowanie natury. – Konkluzja: Cyborg w ogrodzie: Przypis psychoanalityczny; Ogród. – Aneks: Wywiady przeprowadzone przez Julię Fiedorczuk: Wywiad z Adamem Dickinsonem; Wywiad z Lawrencem Buellem; Wywiad z Gregiem Garrardem; Wywiad z Jonathanem Skinnerem.

10. Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji = Ecopoética. Una defensa ecólogica de la poesía = Ecopoetics. An ecological „defense of poetry”. [Esej]. [Współautor:] G. Beltrán. Varsovia: Museo de Historia del Movimiento Popular Polaco; Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia 2015, 288 s. Biblioteka Iberyjska.

Tekst w języku polskim, hiszpańskim i angielskim.

11. Nieważkość. [Powieść]. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy 2015, 281 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Wydawnictwo Marginesy 2015, plik w formacie EPUB, PDF.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Nike w 2016.

12. Złożoność nie jest zbrodnią. Szkice o amerykańskiej poezji modernistycznej i postmodernistycznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2015, 170 s.

Zawartość

1. Zaczynając od Pounda?; 2. Całkiem dosłownie; 3. Ekologiczna wyobraźnia Marianne Moore; 4. Prawo anarchii. O religiach Laury Riding i Laury (Riding) Jackson; 5. Pytania w kwestii domu. Elizabeth Bishop; 6. John Ashbery, poeta romantyczny; 7. Paradoksy i oksymorony (o poezji i krytyce w USA na przełomie wieków).

13. Bliskie kraje. [Opowiadania]. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy 2016, 283 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Wydawnictwo Marginesy 2016, plik w formacie EPUB, PDF.

Zawartość

Strefa unikania: Właśnie tu wybuduję świątynię; Bóg z plastiku; Strefa unikania; Lśnienie; Rozgwiazda; Hotel Logos; W drodze. – Bliskie kraje: Mech; Matka Boska Grawitacja; Pieśń nad pieśniami; Punk dla menedżerów; Stwórczyni gwiazd; Bliskie kraje; Wojna, – Poranek Marii [z poz. ]: Mamo, moje ciało chce tańczyć; Imago; Poranek Marii; Medulla; Zetka; Święto Niepodległości; Orgaspace; Wiersz dla Matyldy.

Przekłady

ukraiński

Nedalekì kraï. [Przeł.] V.V. Dmitruk. Černìvcì 2019.

14. Psalmy. (2014-2017). [Wiersze]. Wrocław: Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza 2017, 55 s.

Nagrody

W 2018 Nagroda Poetycka im. W. Szymborskiej oraz nominacja do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius.

15. Każdy śnił swój sen. [Opowiadanie]. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska 2018, 8 s. Wolne Lektury.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta M. Szufladowicz. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska [2018?], plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska 2018, plik w formacie EPUB, MOBI.

16. Inne możliwości. O poezji, ekologii i polityce. Rozmowy z amerykańskimi poetami. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra 2019, 172 s.

Zapis 6 rozmów przeprowadzonych w 2013-2017 z amerykańskimi poetami: C.T. Dungy, F. Gander, B. Hillman, W.S. Merwin, E. Shockley, G. Snyder.

17. Pod słońcem. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020, 452 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy w 2021.

Przekłady

litewski

Po saule. Romanas. [Przeł.] K. Uscila. Vilnius 2022.

serbski

Pod suncem. [Przeł.] M. Markić. Beograd 2023.

18. Astrostrada z girlandami. Wiersze zebrane. Fotografie: R. Kobierski. Wrocław: Warstwy 2023, 219 s.

Zawartość

Zawiera poz.: , , ,, , , – nadto wiersze rozproszone publikowane w latach 2012-2022.

19. Dom Oriona. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2023, 199 s. Wyd. łącznie z przekł. anielskim i chińskim pt.: Gelie yu shangtong de jiyi. Liehu bi = Orion's shoulder. [Przeł.] W. Lin. [Red.] D. Bei. Nanjing: Jiangsu Fenghuang Wenyi Chubanshe 2018, 44 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta H. Chojnacka. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2023, plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2023, plik w formacie PDF.

Przekłady

angielski

Gelie yu shangtong de jiyi. Liehu bi = Orion's shoulder. [Przeł.] W. Lin. [Red.] D. Bei. Nanjing 2018 [tekst w języku angielskim, chińskim i polskim].

chiński

Gelie yu shangtong de jiyi. Liehu bi = Orion's shoulder. [Przeł.] W. Lin. [Red.] D. Bei. Nanjing 2018 [tekst w języku angielskim, chińskim i polskim].

Artykuły w czasopismach i książkach zbiorowych, m.in.

Can poetry save the Earth?Polish Journal for American Studies2014 vol. 8 s. 7-15.
Time as a source of irony in selected poems by John Ashbery. „American Studies1999 vol. 18 s. 67-72.
Jak to znaczy. Czas i ironia w poezji Johna Ashbery'ego. „Studium2000 nr 2/3 s. 43-56.
The problem with self. Laura Riding's „Collected Poems”. W: American portraits and self-portraits. Lublin 2002.
Milczenie wyroczni – o wierszach Laury Riding. W: W pałacu Możliwości. Białystok 2003.
Prawo anarchii. O religiach Laury Riding i Laury (Riding) Jackson. „Literatura na Świecie2003 nr 7/8 s. 178-201.
Natural Truth. Laura Riding, L-A-N-G-U-A-G-E and the romantic connection. W: Poetics of America. Explorations in the literature and culture of the United States. Warsaw 2004 s. 101-115.
Pytania w kwestii domu: Elizabeth Bishop. W: Piękniejszy dom od Prozy. Białystok 2005 s.?
A gift of Words. Laura (Riding) Jackson's „The telling”. W: Mosaics of words. Essays on the American and Canadian literary imagination in memory of Professor Nancy Burke. Warsaw 2006 s. 225-235.
John Ashbery, poeta romantyczny. „Literatura na Świecie2006 nr 7/8 s. 315-323.
Against simulation. „Zen” terrorism and the ethics of self-annihilation in Don Delillo's „Players”. W: Ideology and rhetoric. Newcastle upon Tyne 2009 s. 41-50.
Death as death. Laura Riding and the limits of poetry. „Polish Journal for American Studies2009 vol. 3 s. 61-70.
Paradoksy i oksymorony. (O poezji i krytyce w USA na przełomie wieków). „Literatura na Świecie2010 nr 11/12 s. 222-241.
The problems of environmental criticism. „Polish Journal for American Studies2011 vol. 5 s. 7-13.
The profession of humility. Marianne Moore's ethical artifice. „Polish Journal for American Studies2013 vol. 7 s. 19-34.
Pułapki empatii (Dziecię boże). W: Cormac McCarthy. Warszawa 2014 s. 73-94.
Radical East? Some notes on Pound’s „Ignorant” translations from the chinese. „Acta Philologica2014 nr 45 s. 50-61.
A Rose is Eros. Forrest Gander and the ecopoetics of listening. W: New perspectives on American poetry. From Walt Whitman to the present. Olomouc 2015 s. 167-178.
Chrzest pragnienia. Intertekstualna teologia Louise Erdrich. W: Pisarze pochodzenia indiańskiego: Momaday, Silko, Erdrich, Alexie, Vizenor . Warszawa 2015 s. 153-166.
Metafory w każdym życiu. [Współautor:] M. Rosiński. W: Po humanizmie. Gdańsk 2015 [dot.: J. Mueller: Powlekać rosnące; Wylinki].
All of the bees in a hive are having imagination. An interview with Brenda Hillman. „Polish Journal for American Studies2017 vol. 11 s. 7-17.
Ulotne utopie „Innego kraju. W: James Baldwin. Warszawa 2021 s. 95-110.

Wybory utworów literackich w przekładach

angielski

Oxygen. [Przeł.] B. Johnston. Brookline, MA 2017.

hiszpański

Oxígeno. [Wybór, przekł., przypisy:] G. Beltrán. México 2017.

serbski

Grafikon. Izabrane pesme. [Przeł.] M. Markić. Novi Pazar 2019.

szwedzki

Syre. [Przekł., wybór i posłowie:] I. Grönberg. Stockholm 2017.

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

angielski

Scattering the dark. An anthology of Polish women poets. Buffalo 2015.

bułgarski

Miłość nie jest tym słowem. Antologia poetek i poetów polskich, debiutujących po roku 1989 = Lûbov ne e dumata. Antologiâ na polski poetesi i poeti, debûtirali sled 1989 godina. [Tłum.:] D.G. Hamze, P. Karag'ozov, D. Lau-Bukovska. Plovdiv 2014 .

duński

Polsk poesi. [Tłum.:] F. Larsen, P. Partyka. [Vester Skerninge] 2022.

hiszpański

Poesía a contragolpe. Antología de poesía polaca contemporánea. (Autores nacidos entre 1960 y 1980). [Tłum.:] G. Beltrán, X. Farré, A. Murcia. Zaragoza 2012.
Luz que fue sombra. Diecisiete poetas polacas (1963-1981). [Tłum.:] A. Murcia, G. Beltrán. Madrid 2021.

niemiecki

Alles ist! Alles ist! Alles ist nur was es ist. Lyrik an Oder und Rhein. Ein Übersetzungsprojekt . Düsseldorf 2013. Schriftenreihe der Kunststiftung NRW. Literatur, 1[tekst w języku niemieckim, niderlandzkim i polskim].

rosyjski

Sovremennye pol'skie poèty. Sankt-Peterburg 2022.

serbski

Rečnik mlade poljske poezije. Antologija poezije poljskih pesnika rođenih 1960-1990. godine. [Tłum.] B. Rajčić. Beograd 2013.
Konradov kaput. Savremena pol̂ska pripovetka. [Tłum.] M. Markić. Kral̂evo 2017.

słoweński

Akslop, poljska nazaj. Antologija novejše poljske poezije. Ljubljana 2005.

węgierski

A sárkány szemébe nézek és vállat vonok. 31 kortárs lengyel költő. [ Budapest] 2021.

Przekłady

1. J. Ashbery: Inne tradycje. Tłum. J. Fiedorczuk. Kraków: Wydawnictwo i Księgarnia Korporacja Ha!art 2008, 185 s. Linia Krytyczna, 1.
2. L. (Riding) Jackson: Korona dla Hansa Andersena. Utwory wybrane. Opowiadania. Tłum. J. Fiedorczuk. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 148 s. Proza, 14.
3. L. (Riding) Jackson: Obroty cudów. Utwory wybrane. Wiersze i eseje. Tłum. J. Fiedorczuk. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 115 s. Poezje, 68.
4. L. Anderson: Język przyszłości. Przeł. J. Fiedorczuk. Wrocław: Biuro Literackie 2012, 73 s. Poezje, 76.
5. F. Gander: Bądź blisko. [Wiersze]. Tłum. J. Fiedorczuk. Kraków: Lokator Media 2020, 94 s.
6. O. Bragina: Voda pam’âti = O. Brahina: Woda pamięci. Przeł.: J. Fiedorczuk, N. Trochym. Lviv: Dzhezva 2022, 45 s. Bìblìoteka Ukraïns'koï Poezìï pered Licem Vìjni, Vipusk 2 = Biblioteka Poezji Ukrainy w Obliczu Wojny, Seria 2.
Tekst w języku ukraińskim i polskim.

Prace redakcyjne

1. The Routledge companion to ecopoetics. [Red.:] J. Fiedorczuk, M. Newell, B. Quetchenbach, O. Tierney. Milton: Taylor & Francis Group 2023, 458 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Milton: Taylor & Francis Group 2023.

Omówienia i recenzje

Autor o sobie

Patrzenie z ukosa. „dutygodnik.com” [on-line] 2022 wyd. 350. Dostępne w Internecie: Zob. link [dostęp 18 maja 2024].

Wywiady

Kiedyś biegałam. Teraz chodzę szybko. Rozm. M. Malicki. „Studium2002 nr 2.
Obietnica rozkoszy i gwarancja rozkładu. Rozm. D. Wodecka. „Gazeta Wyborcza2011 nr 274.
Nienawidzę hasła: „powrót do Natury. Rozm. A. Byrska. „Fragile” [on-line] 2014 nr 3-4. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 października 2023].
Potrzebujemy żywotnej, empatycznej wyobraźni. Rozm. D. Lekowska. „Czas Kultury2017 nr 2.
Jestem obok i niczego nie oczekuję. Rozm. A. Marchewka. „Znak2018 nr 12.
To będzie niespokojne lato. Rozm. M. Nogaś. „Gazeta Wyborcza2018 nr 138.
Poezja jest dla mnie praktyką uważności. Rozm. M. Zynger. „LiryDram2019 nr 23.
Jesteśmy w gościach. Rozm. M. Nogaś. „Gazeta Wyborcza2020 dod. „Wysokie Obcasy” nr 19.
Julia Fiedorczuk: Żyję bardzo mocno przez lektury. Rozm. M. Libich [on-line] Powst. 2020. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 października 2023].
Oddycham, więc myślę. W: Słowo i płeć. Rozmowy Janiny Koźbiel. Pruszków 2022.

Słowniki i bibliografie

Julia Fiedorczuk. W: Tekstylia. O „rocznikach siedemdziesiątych. Kraków 2002.

Ogólne

Artykuły

A. Kałuża: Poezja kobieca. Kilka uwag o tomikach jednego rocznika i jednej płci. „Opcje2002 nr 4/5.
A. Wolny-Hamkało: Jak żyją młode polskie poetki?. Agnieszka Wolny-Hamkało namówiła siebie i koleżanki, by otworzyły swoje kalendarze oraz odpowiedziały na niewygodne pytania dotyczące ról społecznych, dyskryminacji i kobiecości. „Lampa2006 nr 3.
A. Gurbin: Czas ciała. O poezji Julii Fiedorczuk. W: Liryka Polska XX Wieku. Seria 4. Katowice 2007.
A. Świeściak: Najwyższa fikcja” melancholii. Julia Fiedorczuk. W tejże: Melancholia w poezji polskiej po 1989. Kraków 2010.
T. Cieślak-Sokołowski: Kres obiektywny. O trzech likwidacjach awangardy. (Adam Ważyk, German Ritz, Julia Fiedorczuk). W: Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Kraków 2015.
M. Brągiel: Miłość współcześnie – język i doświadczenie. O poezji Julii Fiedorczuk, Justyny Bargielskiej i Marty Podgórnik. W: Oblicza miłości. Lublin 2016.
D. Stefańska: O zmianach w definiowaniu kobiecości na przykładzie wybranych opowiadań Julii Fiedorczuk. W: Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii. T. 6. Katowice 2016.
A. Węgrzyniak: Oddycham więc jestem. Poezja Julii Fiedorczuk. „Białostockie Studia Literaturoznawcze2016 [t.] 9.
J. Grądziel-Wójcik: Świat „na końcu języka”, słowem. O poezji Julii Fiedorczuk. „Czas Kultury2017 nr 2.
E. Sołtys-Lewandowska: (Nowa) kobieta postsekularna we współczesnej poezji. W: Nowa Kobieta – figury i figuracje. Szczecin 2017.
E. Sołtys-Lewandowska: Zaśpiewać, zapamiętać („znowu i znowu i znowu”). „Czas Kultury2017 nr 2.
A. Byrska: Proza Julii Fiedorczuk i Justyny Bargielskiej. Powieściowe formy pograniczne. „Maska2018 nr 3.
B. Englender: Jeśli chodzi o wojnę, to widziałam tylko zdjęcia. Dwa oblicza fotografii w poezji Julii Fiedorczuk. W: Tekst, słowo, obraz. Łódź 2018.
J. Grądziel-Wójcik: bliżej ziemi, bliżej życia. O dwóch wiosnach Juliana Przybosia i Julii Fiedorczuk. W: Wiosna Juliana Przybosia. Poznań 2018.
J. Grądziel-Wójcik: Instrukcje obsługi kobiety i świata. O (eko)poezji Julii Fiedorczuk. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka2018 t. 33.
J. Grądziel-Wójcik: Konstelacje neoawangardy w poezji kobiet na przykładzie twórczości Julii Fiedorczuk. „Zagadnienia Rodzajów Literackich2018 z. 2, przedruk w: Płeć awangardy. Katowice 2019.
D. Lekowska: Poetyckie lekcje uważności. Ekokrytyczne spojrzenie na poezję Julii Fiedorczuk. W: The crisis of imagination. Obrazowanie przyrody w literaturze i filmie. Rzeszów 2018.
K. Maliszewski: Bez zaszeregowania. O nowej poezji kobiet. „Twórczość2018 nr 3.
E. Rajewska: Abulia i energia. O pewnym wierszu Julii Fiedorczuk (dla Elizabeth Bishop). W: Formy (nie)obecności. Szkice o współczesnej poezji kobiet. Kraków 2018.
A. Węgrzyniak: Ćwiczenie ekologicznej wyobraźni. O poezji Julii Fiedorczuk. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka2018 [t.] 33.
Z. Zalewska: Gala w Krakowie. „LiryDram2018 nr 19.
D. Gostyński: Entropia i postczłowiek. Kilka przykładów z poezji współczesnej. W: Pejzaże destrukcji . Poznań 2019.
M. Rudaś-Grodzka: Syrenizm. Poezja Julii Fiedorczuk. „Teksty Drugie2020 nr 5, przedruk w: Boginie, bohaterki, syreny, pajęczyce. Warszawa 2020.
A. Juchniewicz: Praktykowanie oporu. O „rewolucyjnej” poezji Julii Fiedorczuk. „Czytanie Literatury2022 nr 11.

Listopad nad Narwią

R.J. Kobierski: Drwina z listopada. „Studium2000 nr 5/6.
J. Momro: Między względnością. O rzeczach, obrazach i marzeniach. „Ha!art2000 nr 2/3.
K. Bańka: Dziwna łagodność oczywistości – „Listopad nad Narwią” Julii Fiedorczuk. „Akcent2001 nr 1/2.
A. Galant: Poezja dobra w dotyku. „Pogranicza2001 nr 4.
K. Lisowski: O czym pisują młode poetki?. „Nowe Książki2001 nr 1.
A.M. Rogulska: Poetycka tymczasowość. „Pro Arte2001 nr 14/15.
G. Tomicki: Ludzki sposób na przetrwanie. „FA-art2001 nr 2.
K. Gryko: Narew dream. „Czas Kultury2003 nr 2/3.

Bio

M. Baran: Cztery kobiety. „Przekrój2004 nr 22 [dot. m.in. J. Fiedorczuk].
A. Kałuża: Kołysane powiekami oczy. „Studium2004 nr 2/3.
R. Senktas: Tkanka, tkanina, tlen. „Dziennik Portowy2004 nr 11.

Planeta rzeczy zagubionych

K. Fiołek: Lekcja geografii poetyckiej. „Lampa2006 nr 12.
M. Glosowitz: Baśń podszyta ciałem. „Opcje2006 nr 4.
G. Hetman: W jaskini wiersza. „FA-art2007 nr 1/2.
J. Orska: Dom przedstawiony. „Studium2007 nr 3/4.
A. Piech-Klikowicz: Od wewnątrz. „Nowe Książki2007 nr 2.
J. Winiarski: Sen ogniem podszyty, baśń podszyta ciałem. „Red2007 nr 2.

Tlen

K. Dąbrowska: Kameralnie i kosmicznie. „Nowe Książki2009 nr 4.
M. Glosowitz: Ekoboom!Portret2009 nr 1 (28).
K. Hoffmann: O-żywienie. „Czas Kultury2009 nr 3.
A. Kałuża: Podróże. „Tygodnik Powszechny2009 nr 19.
A. Świeściak: Oddycham, więc jestem. „Opcje2009 nr 1, przedruk w tejże: Lekcje nieobecności. Mikołów 2010.

Poranek Marii i inne opowiadania

M. Bolach: Poszukiwania kobiecości. „Wyspa2010 nr 2.
G. Drăgan. „Zadra2010 nr 1/2.
I. Słomak: Literatura jest kobietą. „FA-art2010 nr 1/2.
M. Tomczok: Jesteś, ale cię nie ma. „Nowe Książki2010 nr 7.
R. Ziora: Ślepe patrzenie i głośne milczenie. „Śląsk2010 nr 10.
A. Wódkowska: Mamo, moje ciało cierpi!Czas Kultury2011 nr 5.
I. Klimek: Być mięsem, a stawać się światłem. Wstręt jako sposób konturowania kobiecej podmiotowości w „Poranku Marii i innych opowiadaniach” Julii Fiedorczuk. „Ruch Literacki2017 z. 3.
A. Byrska: Uciec, zagrzebać się pod liśćmi. „Fragile2020 nr 1/2 [dot. opowiadania „Medulla”].

Biała Ofelia

S. Bauman: Most nad światami. „Nowe Książki2011 nr 7.
A. Dobiegała: Tkanina ze słów. „Twórczość2011 nr 11.
D. Foks. „Bluszcz2011 nr 6.
A. Godzińska. „Zadra2011 nr 3/4.
K. Lisowska. „Dodatek Literacki2011 nr 8.
A. Marchewka: Czułość przychodzi, kiedy ta druga osoba nie widzi. „Lampa2011 nr 7/8.
M. Mazur: Oniryczna kobiecość. „Pomosty2011 t. 16.
A. Galant: Brak słów, nadmiar skóry. „Pogranicza2012 nr 1.
A. Byrska: Białe Ofelie. „Fragile2015 nr 4.
K. Lisowska: Reprezentacja nowych technologii komunikacji w prozie podejmującej temat homoseksualności. Analiza wybranych utworów. W: Teksty kultury uczestnictwa. Warszawa 2016 [dot. m.in. J. Fiedorczuk].

Tuż-tuż

D. Kijek: Julia i jej Wonderland. „Opcje2012 nr 3.
K. Dąbrowska: Ciche prawdy w najgłębszym sercu. „Nowe Książki2013 nr 1.
M. Glosowitz. „FA-art2013 nr 1/2.

Cyborg w ogrodzie

A. Kałuża: Na pomoc wyobraźni. „Tygodnik Powszechny2015 nr 20 dod. „Książki w Tygodniku”.
A. Łaszczuk: Wprowadzenie do ekokrytyki. „Przegląd Humanistyczny2016 nr 4.

Nieważkość

I. Boruszkowska: Z daleka widok jest piękny. „Nowa Dekada Krakowska2015 nr 3/4.
W. Rusinek: Puzzle pamięci. „Twórczość2015 nr 8.
M. Zduniak-Wiktorowicz: Balansowanie. „Nowe Książki2015 nr 8.

Bliskie kraje

W. Rusinek: Sploty, mity, przebłyski. „Twórczość2016 nr 12.
M. Zduniak-Wiktorowicz: Wyjedźmy gdzieś blisko. „Nowe Książki2016 nr 10.

Psalmy

J. Skurtys: Pochwała wielości. „Odra2018 nr 7/8.
A. Filipowicz: Zdepsychologizować niepokój. O „Psalmach” Julii Fiedorczuk z perspektywy posthumanistycznej. W: (Nie)pokój w tekstach kultury XIX-XXI wieku. Gdańsk; Sopot 2021.

Pod słońcem

M. Boczkowska: Niech twoja pamięć będzie moim domem. „Twórczość2020 nr 6.
B.P. Klary: Gorące bułki. 12. „Elewator2020 nr 4 [dot. m.in.].
J. Niedziejko: Tło historii na pierwszym planie. „Fragile2020 nr 1/2.
M. Orski: Pod słońcem pierwszej i ostatniej „matki. „Odra2020 nr 5.
D. Pachocki: Kiedy poeci mówią prozą. „Nowe Książki2020 nr 7/8.
W. Stanisławski: Czytanie jako sport ekstremalny. Przeczucie pożogi, pewność przemijania. „Sieci2020 nr 26.

Dom Oriona

K. Dunin: Czy to wina Ferrante, że literatura pełna jest genialnych przyjaciółek. „Krytyka Polityczna” [on-line] 2023. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 października 2023].
A. Marchewka: Wszystko tu się łączy. „Znak2023 nr 9. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://www.miesiecznik.znak.com.pl/wszystko-tu-sie-laczy/) [dostęp 18 maja 2024].
D. Nowacki: Eliza smutną ma twarz. „Książki. Magazyn do Czytania2023 nr 3.
M. Trusewicz: Śmierć domatora. „CzasKultury” [on-line] 2023 nr 23. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://czaskultury.pl/artykul/smierc-domatora/) [dostęp 18 maja 2024].
A. Warnke [on-line] Powst. 2023. Dostępne w Internecie: Zob. link [dostęp 16 października 2023].
U. Dobrzańska: Spacery podgwiezdne. „Twórczość2024 nr 3.
M. Książek: Biostalgia, czyli tęsknota za nieuchwytnym. „Przekrój” [on-line] 2024. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://przekroj.org/swiat-ludzie/biostalgia-czyli-tesknota-za-nieuchwytnym/) [dostęp 18 maja 2024].