BIO

Urodzony 7 maja 1927 w Toruniu; syn Józefa Taborskiego, oficera Wojska Polskiego, i Ireny z domu Brauer, lekarki dentystki. Do 1939 mieszkał w Toruniu i tu uczęszczał do szkoły powszechnej. W czasie okupacji niemieckiej przebywał w Krakowie, gdzie ukończył Miejską Szkołę Handlową. W lutym 1943 wstąpił do Armii Krajowej (AK). W tymże roku przeniósł się do Warszawy i kontynuował naukę na tajnych kompletach Gimnazjum Fundacji W. i A. Górskich. Jednocześnie brał udział w działalności konspiracyjnej AK jako żołnierz pułku „Baszta”. Walczył w powstaniu warszawskim na Mokotowie, gdzie został ranny; w sierpniu 1944 rozpowszechniany był jego wiersz podpisany konspiracyjnym pseudonimem Juliusz. Po upadku powstania został wywieziony do obozu jenieckiego Stalag X B w Sandbostel. Uwolniony wiosną 1945 przez wojska brytyjskie, udał się do Lubeki, gdzie we wrześniu 1946 zdał maturę w Liceum Polskim. W grudniu 1946 wyjechał do Anglii i przebywał początkowo w obozie Tilstock koło Whitchurch. Od 1947 studiował na University of Bristol; w 1950 uzyskał dyplom Bachelor of Arts w zakresie anglistyki, teatrologii i filologii klasycznej, a w 1953 dyplom Master of Arts w zakresie teatrologii. W 1947-52 pełnił funkcję prezesa koła studentów polskich na tymże uniwersytecie (oddział Polskiego Katolickiego Stowarzyszenia Uniwersyteckiego „Veritas”). Debiutował na łamach londyńskiego tygodnika „Życie”: w 1948 wierszem pt. Prośba (nr 26), w 1950 artykułem o dramacie George'a Bernarda Shawa pt. Saint Joan nr 52/53), a w 1952 jako tłumacz przekładem na język angielski dramatu Jerzego Zawieyskiego pt. Ocalenie Jakuba, wystawionego przez University of Bristol Drama Studio. W 1953 zamieszkał w Londynie, gdzie do 1955 był pracownikiem naukowym University College of London. W 1954-55 pełnił funkcję wiceprezesa Zrzeszenia Studentów i Absolwentów Polskich na Uchodźstwie. W 1954 otrzymał III nagrodę w Konkursie Literackim Młodych, zorganizowanym przez Związek Pisarzy Polskich na Obczyźnie. Kontynuował do 1957 współpracę z tygodnikiem „Życie”; w 1956 prowadził kolumnę poetycką. W 1954 wchodził w skład zespołu redakcyjnego miesięcznika „Życie Akademickie”, w 1955 należał do założycieli, a następnie był członkiem zespołu redakcyjnego „Merkuriusza Polskiego” (1957-58). W 1955-63 należał do grupy literackiej miesięcznika „Kontynenty – Nowy Merkuriusz.” Rozwijał twórczość poetycką, a także działalność krytyczną, publicystyczną i przekładową, publikując na łamach polskich czasopism emigracyjnych, m.in. w „Kulturze” (Paryż, 1955-58, 1960-61, 1975, 1993-2000), oraz w licznych czasopismach angielskich. Od 1956 zamieszczał wiersze i artykuły na tematy literackie i teatralne także w prasie krajowej, przede wszystkim w „Twórczości” (1956-81, z przerwami, oraz 1995, 2000), „Teatrze” (1956, 1965-68, 1974-75, 1987-89), „Tygodniku Powszechnym” (1957-85, z przerwami), „Odrze” (1958-88, z przerwami), „Dialogu” (1958-2000, z przerwami), „Współczesności” (1958-68, z przerwami), „Więzi” (1958-88, z przerwami, oraz 1995, 2000), „Życiu Literackim” (1958-89, z przerwami). W 1958 po raz pierwszy odwiedził Polskę i wygłosił na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim cykl wykładów o Byronie. W 1959-93 pracował w radiu brytyjskim – British Broadcasting Corporation (BBC); napisał wiele słuchowisk, redagował program kulturalny oraz ogłaszał na antenie relacje z festiwali teatralnych i innych wydarzeń artystycznych oraz liczne recenzje teatralne i filmowe. Uczestniczył jako obserwator i doradca w wielu festiwalach teatralnych w Polsce, Anglii, Francji. Kilkakrotnie brał udział w zjazdach tłumaczy literatury polskiej i w Warszawskiej Jesieni Poezji. W 1968 otrzymał za pracę przekładową nagrodę Fundacji A. Jurzykowskiego w Nowym Jorku, a w 1977 nagrodę Fundacji Kościelskich w Genewie. Publikował wiersze, recenzje i przekłady w londyńskich pismach emigracyjnych „Wiadomości” (1963, 1967, 1969-70) i „Oficyna Poetów” (1967-80, z przerwami) oraz w krajowych, m.in w „Poezji” (1966-89, z przerwami), „Literaturze” (1973-87, z przerwami), „Miesięczniku Literackim” (1974-88, z przerwami), „Literaturze na Świecie” (1975, 1977, 1979-80), „Magazynie Kulturalnym” (1976, 1978-79, 1981), „Théâtre en Pologne” (1978-79) i „Tygodniku Kulturalnym” (1979, 1981). Wyjeżdżał w 1970, 1975 i 1981 z wykładami z dziedziny teatrologii (m.in. na temat teatru Jerzego Grotowskiego) na uniwersytety amerykańskie. W 1982 pracował jako visiting professor w City University of New York Graduate Center w Nowym Jorku. Wiersze, przekłady z literatury angielskiej oraz artykuły literackie ogłaszał w kraju, m.in. w „Znaku” (1983, 1985), „Akcencie” (1988-89), „PAL. Przeglądzie Artystyczno-Literackim” (1998-2002), „Kwartalniku Artystycznym” (1998-2006), „Dialogu” (2005-06) oraz za granicą, m.in. w „Tygodniu Polskim” (Londyn, 1983-84) i „Związkowcu” (Toronto, 1984, 1988). W 1985 został członkiem Światowego Związku Żołnierzy AK oraz Środowiska Pułku AKBaszta”. W 1988-95 był członkiem Rady Fundacji im. L. Schillera w Warszawie. W 1989-93 redagował w Radiu BBC program pt. Sztuka nad Tamizą. W 1988 otrzymał nagrodę im. S.I. Witkiewicza za popularyzację polskiej kultury teatralnej za granicą, przyznawaną przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI), w 1990 i ponownie w 1995 nagrodę Stowarzyszenia Autorów „ZAiKS” za przekłady na język angielski. W 1991 został członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, a w 1994 członkiem Rady Fundacji Wspierania Inicjatyw Proeuropejskich „Proeuropa”. W 1998 otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Kultury Europejskiej (SEC) oraz nagrodę Porozumienia Wydawców Książki Historycznej „Klio”. W 2000 został członkiem Polskiego PEN Clubu. Odznaczony m.in. Krzyżem AK (1967), odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (1977), Warszawskim Krzyżem Powstańczym (1989). W 2006 za całokształt twórczości otrzymał nagrodę Związku Pisarzy Polskich za Granicą. Zmarł 6 grudnia 2010 w Londynie.

Twórczość

1. Czasy mijania. [Wiersze]. Londyn: Nakład Drukarni Polskiej, White Eagle Press 1957, 70 s. Przedruk zob. poz. .

Zawartość

Cykle: Pieśń pokolenia; Okiem rozpaczy; Nadzieją – miłość, – oraz poemat: Drzwi gnieźnieńskie [przedruk zob. poz. ].

2. Ziarna nocy. [Wiersze]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1958, 100 s.

Zawartość

Zawiera utwory z poz. , nowych liryków.

3. Przestępując granicę. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1962, 78 s.

Zawartość

Zawiera m.in. cykl: Z polskich wędrówek.

Adaptacje

telewizyjne

Telewizja Polska 1974.

4. Bednarze z Battersea. [Powieść radiowa]. Polskie Radio BBC (Londyn) 1963-1966.

5. Lekcja trwająca. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1967, 86 s.

Zawiera też przekłady utworów pisarzy: T. Campion, F. Quarles, J. Dryden, T.S. Eliot, R. Graves, W.H. Auden, R. Jarrel, S. Lanier, D. Thomas.

6. Nowy teatr elżbietański. [Szkice]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1967, 517 s.

Szkice drukowane w innej redakcji w czasopismach „Dialog” (1958, 1960, 1962-1963, 1965-1967), „Teatr” (1966), „Teatr i Film” (1957), „Życie Literackie” (1961).

Zawartość

Od autora. – Próba czasu: Somerset Maugham – dramaturg końca epoki; Thomas Stearns Eliot – pionier nowoczesnego dramatu poetyckiego; „... A dla mnie bukiet czerwonych róż” – o dramaturgii Seana O'Caseya; Dramat Grahama Greene'a; Polydore [V. de Castella] i inni – glossy do Szekspira współczesnego. – Młodzi i gniewni: Obsesyjny świat Johna Whitinga; Johna Osborne'a sztuki dla Anglii; Arnolda Weskera droga do Jeruzalem; Harold Pinter – czyli Absurd pozorny; John Arden, dramaturg eksperymentu. – Drogi nowoczesności: Św. Joanna slumsów – Joan Littlewood i jej Warsztat Teatralny; Peter Brook reżyser integralny; Stratford w ofensywie [dot. Królewskiego Teatru Szekspirowskiego]; Narodziny Teatru Narodowego [w Londynie]; Olivier gra Otella [dot. inscenizacji „Otella” w Teatrze Narodowym w Londynie]; Dzieje sezonu [1960/1961 w Londynie].

7. Polish plays in English translation. A bibliography. New York: The Polish Institute of Arts and Sciences of America 1968, 79 s. Por. poz. .

Druk fragmentów: Polish plays in English translation. „The Polish Review,” Nowy Jork 1964 nr 3 s. 63-101, oraz uzupełnione: Addenda i corrigenda. „Tamże1967 nr 1 s. 59-82; Modern Polish plays in English translation. „Tulane Drama Review” (USA) 1967 nr 3 s. 94-99.

8. Głos milczenia. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1969, 70 s.

Zawiera też przekłady utworów pisarzy: W.H. Auden, T. Campion, J. Dryden, L. Durrel, R. Lowell, D. Thomas.

9. Byron and the theatre. [Rozprawa]. Salzburg: Institut für Englische Sprache und Literatur Universität Salzburg 1972, 395 s. Salzburg Studies in English Literature. Poetic Drama, 1.

10. Wybór wierszy. Wyd. 2 [!]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1973, 197 s.

Zawartość

Zawiera także: Z nowych wierszy.

11. Duet. London: [Poets' and Painters' Press] 1975, 7 s.

Wiersze w języku polskim i angielskim.

12. Sieć słów. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1976, 60 s.

13. For the witnesses. [Wiersze w języku angielskim]. London: [Poets' and Painters' Press] 1978, 77 s.

14. Obserwator cieni. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1979, 51 s.

15. Miłość. Wybór wierszy. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1980, 89 s.

Cz. 1. wyboru tematycznego poezji; cz. 2-4 zob. poz. , , .
Zawiera utwory w 4. niezatytułowanych cyklach oraz: Z przekładów [wiersze autorów: C.V. Catullus, S. Propertius, T. Campion, J. Dryden, R. Graves, R. Lowell, L. Larkin].

16. Cudza teraźniejszość. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1983, 70 s.

17. Polish plays in translation. An annotated bibliography. [Współautrzy:] D. Gerould, S. Hart, M. Kobiałka. New York: The Graduate School and University Center of the City University of New York 1983, 133 s. Por. poz. .

Bibliografia opracowana pod auspicjami Institute for Contemporary East European Drama and Theatre of the Center for Advanced Study in Theatre Arts (CASTA).

18. Sztuka. Wybór wierszy. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1985, 171 s.

Cz. 2. wyboru tematycznego poezji; cz. 1, 3, 4 zob. poz. , , .
Zawiera utwory w cyklach: I. Poezja; II. Szekspir; III. Teatr; IV. Film; V. Opera – Balet; VI. Muzyka; VII. Plastyka.

19. Cisza traw. [Wiersze]. Kraków, Wrocław: Wydawnictwo Literackie 1986, 66 s.

20. Życie i śmierć. Wybór wierszy. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1988, 197 s.

Cz. 3. wyboru tematycznego poezji; cz. 1, 2, 4 zob. poz. , , .

21. Karola Wojtyły dramaturgia wnętrza. [Szkic]. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1989, 85 s.

22. Polityka. Wybór wierszy. Kraków: Oficyna Konfraterni Poetów 1990, 46 s.

Cz. 4. wyboru tematycznego poezji; cz. 1, 2, 3 zob. poz. , , .

23. Szekspir. [Wiersze]. Kraków: Oficyna Konfraterni Poetów 1990, [64] s.

24. Dobranoc bezsensie. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1991, 89 s.

Zawartość

Zawiera 2 niezatytułowane cykle oraz cykl: III. Sonety pośmiertne.

25. Moje powstanie wtedy i teraz. [Wspomnienia i wiersze]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1998, 278 s.

26. Przetrwanie. [Wiersze]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1998, 72 s.

27. Poezje wybrane. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1999, 446 s.

Zawiera także: Z nowych wierszy.

28. Drzwi gnieźnieńskie. Poemat = Gniezno door. Poem. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2000, 107 s. Zob. poz. .

Tekst w języku polskim i angielskim.

29. Ułamek istnienia. Wiersze przełomu wieków: 1998-2001. Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek [2002], 80 s.

30. Nowa era Big Brothera i inne wiersze. Toruń: A. Marszałek 2004, 58 s.

31. Wprost w moje serce uderza droga wszystkich. O Karolu Wojtyle – Janie Pawle II. Szkice, wspomnienia, wiersze. Toruń: A. Marszałek 2004, 402 s.

Zawartość

Cz. I. Poezja. Chrześcijańskie inspiracje [szkice]: Sakramenty: Eucharystia: „Pieśń o Bogu ukrytym”. Bierzmowanie: „Narodziny wyznawców”. Tajemnica przejścia: „Rozważanie o śmierci", – Pokłosie Soboru: Nowa przestrzeń wiary: „Kościoł: Pasterze i źródła”. Ziemia jedyna: „Wędrówka do miejsc świętych”; Natchnienia biblijne: Jakub poznaje Boga: „Myśl jest przestrzenią dziwną”. My Szymonowie z Cyreny: „Profile Cyrenejczyka”; Kobiety Biblii: Samarytanka: „Pieśń o blasku wody”. Matka Boga i ludzi: „Matka”. Weronika i Boski plan odkupienia: „Odkupienie szuka Twego kształtu, by wejść w niepokój wszystkich ludzi”; Nauki polskich dziejów: Elegia i robotnika pochwała pracy: „Kamieniołom”. Zmartwychwstanie a sens historii: „Wigilia Wielkanocna 1966”. Zawsze Jego kraj: „Myśląc ojczyzna”. Konflikt Kościół-Państwo rozwiązany: „Stanisław”; Poetyckie medytacje Jana Pawła II: Dar dla nas „Tryptyk rzymski”. – Cz. II. Dramaturgia wnętrza [szkice]: Dramaturg biblijnych źródeł współczesności; Sztuka zaginiona: „Dawid”; Dramat o cierpieniu: „Hiob”; Proroctwa dla Izraela i Polski: „Jeremiasz”; Konfrontacja rewolucji i miłosierdzia: „Brat naszego Boga”; Miłość i Małżeństwo: Przed sklepem Jubilera”; Dzieciństwo, ojcostwo, macierzyństwo: „Promieniowanie Ojcostwa”; Jego teatr idealny: „Na pulsie wielkich spraw narodu. – Cz. III. Spotkania i prace [wspomnienia]: Spotkanie krakowskie 1958; 1978 i potem; Dziennik rzymski I; Dziennik rzymski II; Dziennik rzymski III; Dziennik rzymski IV; Scena Watykańska; Na Wojtyliańskiej niwie; Spotkanie krakowskie 1997. – Cz. IV. Hołd poety [wiersze].

32. Plan B. Wiersze 2004-2006. Toruń: A. Marszałek 2007, 82 s.

Montaże utworów

Poza słowami. Muzyka: J. Maksymiuk. Wystawienie: Warszawa, Warszawska Opera Kameralna 1976.
A miłość przyjąć z jej nienasyceniem. Adaptacja: G. Gronczewska. Polskie Radio 1987.
Bolesław Taborski. Reżyseria: B. Folta. Telewizja Polska 1988.
Dobranoc, bezsensie. Scenariusz: A.M. Grabania. Wystawienie: Londyn, Teatr Małych Form, Polski Ośrodek Społeczno-kulturalnym 1993.

Przekłady i adaptacje

1. J. Zawieyski: Deliverance of Jacob. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Bristol, University of Bristol Drama Studio 1952.
2. G. Greene: Moc i chwała. [Powieść]. Paryż: Instytut Literacki 1956, 247 s. Wyd. nast.: z przedmową W. Żukrowskiego Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX" 1967, tamże wyd. 2 [!] 1970, wyd. 3 1978, wyd. 4 1985.
3. J. Kott: Shakespeare our contemporary. [Szkice]. [Wstęp:] M. Esslin. Garden City, N.Y.: Doubleday 1964, XX, 241 s. Wyd. nast.: z przedmową P. Brooka. London: Methuen 1964, tamże 1965; Garden City, N.Y.: Anchor Books 1966; [wyd.] 2 [!] [uzup.] London: Methuen 1967.
4. H. Pinter: Kochanek. [Utwór dramatyczny]. Dialog 1966 nr 8 s. 23-37. Wystawienie: Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 1968. Telewizja Polska 1972. Przedruk zob. poz. .
5. R. Graves: Wiersze. Wybór i tłumaczenie: B. Taborski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1968, 60 s.
6. J. Kott: Theatre notebook. 1947-1967. Garden City, N.Y.: Doubleday 1968, XIV, 268 s. Wyd. inne London: Methuen 1968.
7. H. Pinter: Kolekcja. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 1968. Polskie Radio 1968. Druk „Oficyna Poetów”, Londyn 1970 nr 3 s. 36-46. Przedruk zob. poz. .
8. H. Pinter: Kursy wieczorowe. [Utwór dramatyczny]. Polskie Radio 1968. Druk zob. poz. .
9. H. Pinter: Wieczór poza domem. [Utwór dramatyczny]. Telewizja Polska 1968. Druk zob. poz. .
10. H. Pinter: Krajobraz. [Utwór dramatyczny]. Dialog 1969 nr 4 s. 39-45. Wystawienie: Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 1970. Przedruk zob. poz. .
11. J. Arden: Szczęśliwa przystań. [Utwór dramatyczny]. Dialog 1970 nr 8 s. 33-72. Wystawienie: Wrocław, Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego 1971.
12. H. Pinter: Lekki ból. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 1970. Druk „Oficyna Poetów”, Londyn 1976 nr 2 s. 17-28. Przedruk zob. poz. .
13. W. Woroszylski: The life of Mayakovsky. New York: The Orion Press 1970, X, 562 s. Wyd. nast. London: V. Gollancz 1972.
14. H. Pinter: Dawne czasy. [Utwór dramatyczny]. „Dialog1972 nr 2 s. 59-76. Wystawienie: Warszawa, Teatr Współczesny 1972.15. Przedruk zob. poz. .
15. J. Kott: The eating of the gods. An interpretation of Greek tragedy. [Studia literackie i teatralne]. [Przeł.:] B. Taborski i E.J. Czerwiński. New York: Random House [1973], 334 s. Wyd. nast.: London: Eyre Methuen 1974; New York: Vintage Books [1974]; Evanston, HL: Northwestern University Press 1987.
16. K. Borchardt: Selection of paintings. [Wstęp:] P. Rouve. New York: Galerie Internationale 1975, 37 s.
17. D. Taylor: Egzorcyzm. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Kraków, Teatr „Bagatelaim. T. Boya-Żeleńskiego 1976.
18. R. Graves: Poezje wybrane. Wybór, przekł. i słowo wstępne: B. Taborski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1977, 154 s.
19. T. Burzyński, Z. Osiński: Grotowski's laboratory. Warszawa: Interpress 1979, 149 s.
20. On the road to active culture. The activities of Grotowski's Theatre Laboratory Institute in the years 1970-1977. [Tłumaczył] B. Taborski. [Oprac. i dokumentacja prasowa:] L. Kolankiewicz. Wrocław: [Instytut Teatr Laboratorium] 1979, 128 s.
21. H. Pinter: Zdrada. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Warszawa, Teatr Powszechny 1979. Druk „Dialog” 1979 nr 5 s. 40-66. Przedruk zob. poz. .
22. K. Wojtyła: The jeweler's shop. A meditation on the sacrament of matrimony, passing on occasion into a drama. London: Hutchinson 1980, 62 s. Wyd. nast.: New York: Random House 1980; San Francisco: Ignatius Press 1992.
23. The book of Lech Wałęsa. [Szkice publicystyczne]. [Przedmowa:] N. Ascherson. [Przekł.:] C. Wieniewska, J. Laskowski, B. Taborski. New York: Simon and Schuster 1982, 203 s.
24. S. Przybyszewska: The Danton affair. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: London, Royal Shakespeare Company 1986. Wyd. zob. poz. .
25. K. Wojtyła: The collected plays and writings on theater. [Tłumaczenie, wstęp i przypisy:] B. Taborski. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press 1987, X, 395 s.
26. H. Pinter: Górski język. [Utwór dramatyczny]. Druk „Kultura 1988 nr 51. Wystawienie: łącznie z: Dworzec Victoria [poz. ] i Jednego na drogę [poz. ↑] KrakówTeatr 38] Kraków, Teatr 38 1990. Przedruk zob. poz. .
27. S. Przybyszewska: The Danton case [poz. ]; Thermidor. Two plays. [Przeł.] B. Taborski. [Wstęp:] D. Gerould. Evanston, Ilinois: Northwestern University Press 1989, 297 s.
28. H. Pinter: Dworzec Victoria. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: łącznie z: Górski język [poz. ]: Jednego na drogę [poz. ↑] KrakówTeatr 38] Kraków, Teatr 38 1990. Przedruk 24a. Druk zob. poz. .
29. H. Pinter: Jednego na drogę. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: łącznie z: Górski język [poz. ]; Dworzec Victoria [poz. ↑] KrakówTeatr 38] Kraków, Teatr 38 1990. Druk zob. [poz. ].
30. H. Pinter: Przyjęcie. [Utwór dramatyczny]. Dialog 1991 nr 12 s. 60-68. Telewizja Polska 1995. Przedruk zob. poz. .
31. H. Pinter: Nowy ład świata. [Utwór dramatyczny]. FA-art 1993 nr 2/3 s. 20-24. Wystawienie: Kielce, Teatr im. S. Żeromskiego 2006. Przedruk zob. poz. .
Wystawienie łącznie z: Dworzec Victoria [poz. ].
32. H. Pinter: Światło księżyca. [Utwór dramatyczny]. Dialog 1993 nr 12 s. 85-104. Przedruk zob. poz. .
33. H. Pinter: Z prochu powstałeś. [Utwór dramatyczny]. Dialog 1996 nr 12 s. 19-29. Telewizja Polska 1998; Radio 2005. Przedruk zob. poz. .
34. H. Pinter: Ziemia niczyja. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: Poznań, Teatr Nowy 1996. Druk zob. poz. .
35. Our God's brother. Scenariusz filmowy. [Współautor:] K. Zanussi. Ekranizacja 1997.
Scenariusz na podstawie przekładu sztuki K. Wojtyły: Brat naszego Boga, dokonanego przez B. Taborski.
36. H. Pinter: Glosy rodzinne [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: łącznie z Dworzec Victoria [poz. ]; Niby-Alaska [poz. ] pt. Inne miejsca: Łódź, Teatr Studyjny 83 1997. Druk zob. poz. .
37. H. Pinter: Niby-Alaska. [Utwór dramatyczny]. Wystawienie: łącznie z Dworzec Victoria [poz. ]; Głosy rodzinne [poz. ] pt. Inne miejsca: Łódź, Teatr Studyjny 83 1997. Druk zob. poz. .
38. H. Pinter: Rocznica. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2000 nr 10 s. 78-95. Przedruk zob. poz. .
39. H. Pinter: Dramaty. T. 1-3. Sulejówek: Agencja Dramatu i Teatru „ADiT 2006, 451 + 444 + 303 s.
T. 2. Uwikłania rodzinne: Wieczór poza domem [poz. ]; Kursy wieczorowe [poz. ]; Kolekcja [poz. ]; Kochanek [poz. ]; Krajobraz [poz. ]; Dawne czasy [poz. ]; Zdrada [poz. ].
T. 3. W imię praw człowieka [w całości w przekł. B. Taborski]: Ziemia niczyja [poz. ]; Głosy rodzinne [poz. ]; Dworzec Victoria [poz. ]; Niby-Alaska [poz. ]; Jednego na drogę [poz. ]; Górski język [poz. ]; Nowy ład świata [poz. ]; Przyjęcie [poz. ]; Światło księżyca [poz. ]; Z prochu powstałeś [poz. ]; Rocznica [poz. ].
Tu w przekł. B. Taborskiego: T. 1. Komedie zagrożeń: Cieplarnia [utwór dramatyczny w 2 aktach]; Lekki ból [poz. ].
Nadto w każdym tomie wstęp pióra B. Taborskiego.

Inne przekłady

Przekłady utworów dramatycznych nadanych jako słuchowiska w polskich programach radia British Broadcasting Corporation

G. Cooper: Niestrawna ostryga. BBC 1967.
G. Cooper: Pod gąbczastym drzewem. BBC 1967.
G. Cooper: Przed poniedziałkiem. BBC 1967.
R. Adrian: Ładny, czysty arkusz papieru. BBC 1968.
J. Arden: Sprawa dobrych rządów. BBC 1968.
G. Cooper: Na granicy. BBC 1968.
Ch. Fry: Sen jeńców. BBC 1968.
J. Orton: Opryszek na schodach. BBC 1968.
Ch. Williams: Dom przy stajence. BBC 1968.
S. Conn: Broche. BBC 1969.
G. Cooper: Powrót generała Forefigera. BBC 1970.
P. Hawkins: Dynamiczny śmiertelny skok Tymoteusza Nasiadanego. BBC 1970.
H. Taylor: Reformatorka. BBC 1970.
T. Wright: Koniec gry. BBC 1970.
C. Dixon, D. Morrah: Przyjaciel Cezara. BBC 1971.
V. Havel: Protest. BBC 1971.
D. Taylor: Więźniowie. BBC 1971.
R. Adrian: Dodatkowe usługi – bezpłatnie. BBC 1972.
S. Conn: Król. BBC 1972.
P.J. Hammond: Czterostronny incydent. BBC 1972.
C. Itzin: Rogacze. BBC 1972.
I. Jellinek: Pastorałka. BBC 1972.
J. Jones: Słowo mówione. BBC 1972.
M. Moore: Aby się dostać. BBC 1972.
M.R. Robinson: Mikołaj Kopernik z Torunia. BBC 1973.
H. Baker: Pewnego popołudnia na 63. piętrze północnej ściany Piramidy Cheopsa Wielkiego. BBC 1974.
J. Laskowski: Galatea. BBC 1976.

Zob. też Prace redakcyjne poz. .

Prace redakcyjne

1. R. Lowell: Poezje. Wybór i posłowie B. Taborski. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1986, 326 s.
Tu także wiersze w przekł. B. Taborskiego.
2. K. Wojtyła: Opere Letterarie – Poesie e drammi. [Wstęp i przypisy:] B. Taborski. [Citta del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana] 1993, 590 s.
3. K. Wojtyła: Tutte le opere letterarie, poesie, drammi e scritti sul teatro presentazione di G. Reale. Saggi introductivi. [Wstęp i przypisy: B. Taborski]. Milano: Bompiani Il Pensiero Occidentale 2001, 1039 s.

Zob. też Przekłady poz. , 18, 24.

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 1967, 1974, 1979, 1988, 1989, 2000, 2001, 2002, 2006, 2007.

Autor o sobie

B. Taborski: „Moja wojna” – początek i koniec; Moje wyzwolenia. Zeszyty Historyczne”, Paryż 1996 z. 118 s. 45-94.
Moja kampania wrześniowa. Przegląd Artystyczno-Literacki. PAL 1999 nr 3 s. 10-22.

Wywiady

Rozmowa z Januszem Ihnatowiczem i Bolesławem Taborskim. Rozm. B.S. „Więź1958 nr 4.
Life for a life. Rozm. R. Gardner. Guardian”, Londyn 1972 nr z 24 I.
Poezja musi wiązać refleksję formą. Rozm. M. Orski. Odra 1981 nr 6.
Poezja, teatr, przekład. Rozm. A. Ziembicki. Nowe Książki 1981 nr 10.
Spowiedź emigranta. Rozm. G. Misiorowska. Poezja 1987 nr 8.
Nie wiemy co jest za rogiem. Rozm. B. Henkel. Scena 1988 nr 2.
Teatr: „work of love. Rozm. K. Miklaszewski. Życie Literackie 1988 nr 27.
Czytelnicy poezji są w kraju. Rozm. K. Lisowski. Kresy 1991 nr 8, przedruk w: K. Lisowski: Londyn – Toronto – Vancouver. Lublin 1993.
Trudna obecność. Rozm. K. Lisowski. Dekada Literacka 1991 nr 14.
Pragnę, aby widziano we mnie poetę polskiego. Gazeta Niedzielna”, Londyn 1999 nr 14.
Życie, praca, zadania twórcy na emigracji. Rozm. B. Tarnowska. Archiwum Emigracji 2000 z. 3.
Myślę i piszę po polsku, choćbym nawet pisał po angielsku... [Rozm.] K. Dorosz. Przegląd Powszechny 2002 nr 2.
Świat nie może być chaosem. (Rozmowa z B. Taborskim). Rozm. J. Koryl; Chciałbym być dobry. (Druga rozmowa z B. Taborskim). Rozm. J. Koryl. W: Przez lustra. Toruń 2002.

Słowniki i bibliografie

Pamiętnik Literacki”, Londyn 1983 t. 6.
Słownik współczesnych pisarzy polskich. Seria 2. T. 2. Warszawa 1978 (J. Czachowska).
[J. Zieliński] J. Kowalski: Leksykon polskiej literatury emigracyjnej. Lublin* 1989, wyd. 2 tamże 1990.
Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny. T. 2. Warszawa 2000 (Redakcja).

Ogólne

Książki

Przez lustra. Pisarstwo Bolesława Taborskiego. Szkice pod red. [i ze wstępem] W. Ligęzy i J. Wolskiego. Toruń: A. Marszałek 2002, 179 s. Wyd. 2 poprawione tamże 2003. [zawartość: J. Kryszak: Bolesław Taborski: poeta z tego świata; P. Sobolczyk: Pytanie o człowieka. (O wierszu „Świat, jaki ma być”); P. Tański: Miłość, Dasein, Śmierć. Czytając cykle liryczne Bolesława Taborskiego, przedruk w tegoż: Tradycja i talent. Toruń 2006; J. Wolski: Taborskiego zmagania z historią; B. Tarnowska: O wierszach Bolesława Taborskiego w języku angielskim; W. Ligęza: Muzyczne tematy i wariacje Bolesława Taborskiego; P. Sobolczyk: Czy „Biały niedźwiedź” może być jeszcze bielszy? O „Wierszach z przełomu wieków” Bolesława Taborskiego; W. Lewandowski: Bolesław Taborski. Pamiątki życia literackiego w „polskim Londynie” (i poza nim) w latach 1953-1966 z sylwetką własną na cudzym tle; A. Basak: „Gdy przewalił się grom, co boli”; A. Jamrozek-Sowa: Teatralne podróże Bolesława Taborskiego; P. Chróściel: Poeta w BBC].

Artykuły

Z. Broncel: Nagroda młodych. Ostatnie Wiadomości”, Mannheim 1954 nr 40.
[J. Bielatowicz] J.B.: Przekład „Mocy i chwały. Życie”, Londyn 1956 nr 49 [dot. przekł. B. Taborskiego].
[J. Jaksiński] J.J.: Młodzi poeci emigracji. II. Bolesław Taborski. Życie”, Londyn 1956 nr 22.
Z. Dolecki: Wisła – Tamiza – Styks płyną blisko siebie. Kierunki 1957 nr 26.
M. Danilewiczowa: Rzut oka na literaturę emigracyjną. Kontynenty”, Londyn 1961 nr 27/28 [m.in. o B. Taborskim].
T.J. Żółciński: Londyńscy poeci grupy „Kontynentów. Więź 1966 nr 4 [m.in. o B. Taborskim].
M. Sprusiński: Twarz poety i maska świata. Twórczość 1969 nr 3.
K. Nowicki: Poezja jako dokument. W tegoż: Pertraktacje. Warszawa 1971.
Z. Białas: Wiersz wolny regularny? Komentarz do przekładu „Epigramu” Roberta Lowella [dokonanego przez B. Taborskiego]. Literatura na Świecie 1987 nr 9.
Z. Lichniak: Na przykładzie Bolesława Taborskiego; Pomocny cytat; Taborski w Polsce wydawany. W tegoż: Mój skorowidz poezji polskiej na emigracji. Warszawa 1989.
D. Kawalec: Czasy mijania. O poezji Bolesława Taborskiego; A. Jamrozek-Sowa: Bolesława Taborskiego dialog z teatrem. W: Poetycki krąg „Kontynentów. Rzeszów 1997.
H. Zaworska: Trwaj sonato Mozarta. Literatura 1998 nr 7/8.
B. Tarnowska: Język moim łańcuchem. O dwujęzyczności poetów grupy „Merkuriusza” – „Kontynetów”. W tejże: Między światami. Olsztyn 2004 [dot. m.in. B. Taborskiego].

Czasy mijania

T. Karpowicz: Okiem rozpaczy. Nowe Sygnały 1956 nr 29.
J. Brzękowski: Poezja prosta. Kultura”, Paryż 1957 nr 7/8.
[A. Czarniawski] Ace. „Merkuriusz Polski”, Londyn 1957 nr 9.
L. Herdegen: Daleko od drapieżnej ziemi. Życie Literackie 1957 nr 25.
M. Kiersnowski. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierzydod. Kontury”, Londyn 1957 nr 192.
J. Kowalewski: My, krytycy personalistyczni. Ostatnie Wiadomości”, Mannheim 1957 nr 36.
R. Matuszewski: Polska muza nad Tamizą. Nowa Kultura 1958 nr 9.
W. Szymański: Uwertura tragiczna. Tygodnik Powszechny 1958 nr 14.

Ziarna nocy

B. Biernacka: Z warszawskich nowości poetyckich. Nowe Książki 1959 nr 3.
A. Stern: Poezja młodych. Życie Literackie 1959 nr 43.

Przestępując granicę

L. Elektorowicz: Miejsce poety. Życie Literackie 1962 nr 32.
K. Nowicki: Poszukiwanie miejsca. Pomorze 1962 nr 16.

Lekcja trwająca

R. Cyganowska. „Tygodnik Powszechny1967 nr 29.
K. Mętrak: Zauroczony polszczyzną. Kultura 1967 nr 28.
J. Witan: Debiuty – eksperymenty. Nowe Książki 1967 nr 14.
P. Kuncewicz: Między poetyką a znaczeniem. Nowe Książki 1968 nr 20.
L. Sokół. „Poezja1968 nr 6.
W.P. Szymański: W stronę metodologii: Tkwijmy jako niedomotylki. W: Proza, poezja 1967. Warszawa 1968.
J. Pieszczachowicz: Anglosaskie echa. W tegoż: Pegaz na rozdrożu. Łódź 1991.
W.P. Szymański: Tkwimy jako niedomotylki. W tegoż: Między ciemnością a świtem. Kraków 2005.

Nowy teatr elżbietański

K. Braun: Polskie refleksje nad książką o teatrze angielskim. Kamena 1967 nr 17.
Z. Florczak: Imponujący teatr w Anglii. Nowe Książki 1967 nr 21.
Z. Greń: Rewolucja „dla siebie”, czyli Taborski o „gniewnych Anglikach. Odra 1967 nr 10.
B. Kazimierczyk: O teatrze obiektywnie i nie tylko. Kierunki 1967 nr 41.
J. Kydryński. „Życie Literackie1967 nr 27.
M. Masłowski: Stary i nowy teatr angielski. Miesięcznik Literacki 1967 nr 7.
G. Sinko: Świadek angielskiej rewolucji teatralnej. Dialog 1967 nr 6.
J.S. Sito. „Tygodnik Powszechny1967 nr 27.
Z. Grabowski: Współczesny teatr angielski. Wiadomości,” Londyn 1968 nr 13.
W. Krajewska. „Pamiętnik Literacki1968 z. 1.

Polish plays in English translation

A. Kreczmar. „Le Théâtre en Pologne”, Warszawa 1969 nr 7.
A. Landsbergis. „The Polish Review”, Nowy Jork 1969 nr 3.
I. Nagurski. „Slavic Review”, Nowy Jork 1969 nr 2.
[J. Timoszewicz] (vit). Teatr 1969 nr 4.

Głos milczenia

W.P. Szymański: Czy myśl ujdzie cało?Poezja1969 nr 12.
S. Balbus: Jaki ma być świat?Życie Literackie1970 nr 21.
T. Halikowska. „Wiadomości”, Londyn 1970 nr 21.
J. Bierezin: Głos pełen niepokoju. Więź 1971 nr 10.

Byron and the theatre

J. Kydryński: Byron w teatrze i... dla teatru. Życie Literackie 1973 nr 43.
G. Sinko: Głos teatrologa o Byronie. Teatr 1973 nr 20.
W. Krajewska. „Pamiętnik Teatralny1974 z. 1.

Wybór wierszy [2000]

E. Mróz: Antynomie. Nowe Książki 1973 nr 18.

Sieć słów

M. Chrzanowski: W sieci słów, w sieci świata. Nowe Książki 1977 nr 2.
K.Ł. Paluch: W sieci słów. Życie Literackie 1977 nr 14.
J. Zacharska: Mędrzec niemodny. Literatura 1977 nr 7.

For the witnesses

A.C. Lupack. „The Polish Review”, Nowy Jork 1979 nr 3.

Obserwator cieni

E. Biela: Poezja gościem świata. Fakty 1979 nr 32.
A. Kaliszewski: Cień Apokalipsy. Życie Literackie 1979 nr 49.
L. Żuliński: Niebo gwiaździste nade mną... Magazyn Kulturalny 1981 nr 2.

Miłość

A. Lam: Głosy i echa. Nowe Książki 1981 nr 10, przedruk w tegoż: Lupus in fabula. Kraków 1988.
K. Roszak: W służbie Erosa. Literatura 1981 nr 25.

Cudza teraźniejszość

E. Batko: Światła odbite. Nowe Książki 1983 nr 3.
M.E. Cybulska: Łódź nadziei. „Tydzień Polski”, Londyn 1983 nr 22.
S. Jurkowski: Rejs do dobrej przystani. Tygodnik Kulturalny 1983 nr 42.
M. Skwarnicki. „Tygodnik Powszechny1984 nr 7.
R. Matuszewski: Lektury poetyckie. Miesięcznik Literacki 1985 nr 9.

Sztuka

R. Biliński: Ratujmy ból sztuki. Odra 1986 nr 9.
Z. Chojnowski: Metasztuka. Życie Literackie 1986 nr 21.
G. Misiorowska: Głos w obronie sztuki. Kultura 1986 nr 32.

Cisza traw

Cz. Sobkowiak: Jakże bolesna jest odpowiedź każda. Nowe Książki 1987 nr 11/12.
J. Drzewucki: Kontemplacja i kontestacja. Pismo Literacko-Artystyczne 1988 nr 4.

Moje powstanie wtedy i teraz

M. Jagiełło: Rozrachunek. Nowe Książki 1991 nr 1.
J. Tazbir: Kres romantyzmu. Polityka 1998 nr 48.
J. Ciechanowski. „Zeszyty Historyczne”, Paryż 1999 z. 129.

Przetrwanie

J. Koźmiński: Dziwny hula wiatr. Nowe Książki 1998 nr 9.
J. Wolski: Taborskiego strategia przetrwania. Opcje 1998 nr 3.

J. Prevért: Poezje wybrane

W. Kaliszewski: Słowa i rzeczy. Więź 1999 nr 9.
W. Pyczek: Poeta z tego świata. Nowe Książki 1999 nr 9.
L. Szaruga: Uwikłany w historię. Kultura”, Paryż 1999 nr 11.
J. Sikora: Tropienie piękna. Twórczość 2000 nr 12.

Drzwi gnieźnieńskie

T.J. Żółciński. „Nowe Książki2001 nr 5.

Ułamek istnienia

L. Szaruga: Fragment wielkiej przygody. Twórczość 2003 nr 5.

Nowa era Big Brothera i inne wiersze

L. Szaruga: Poezja wobec popkultury. Opcje 2004 nr 3.
T. Cieślak-Sokołowski: Intel” w świecie „trogów. Fraza 2005 nr 1/2.
P. Sobolczyk: Poetycka kamera na Big Brothera. Pogranicza 2005 nr 1.

„Wprost w moje serce uderza droga wszystkich”

K. Dorosz: Duchowa wędrówka. Przegląd Powszechny 2005 nr 9.
J. Gałkowski: O „rzeczy”, myśli i słowie Karola Wojtyły. Akcent 2005 nr 3.
W. Ligęza: Cztery dialogi – Bolesław Taborski o twórczości Karola Wojtyły – Jana Pawła II. W: Hermeneutyka nauczania Jana Pawła II. Bielsko-Biała, Kraków 2006.