BIO
Urodzony 20 lipca 1888 w Bielsku (obecnie Bielsko-Biała); syn Tytusa Zegadłowicza, z pochodzenia Rusina, nauczyciela gimnazjalnego, duchownego kościoła greckokatolickiego, i Elżbiety Kaiszar, z pochodzenia Czeszki, nauczycielki gry na fortepianie. Dzieciństwo spędził w majątku ojca w Gorzeniu Górnym; u niego też pobierał początkowe nauczanie. W 1899-1906 uczęszczał do Gimnazjum w Wadowicach, a następnie do 1911 studiował polonistykę i historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (dyplomu nie uzyskał). Był członkiem Akademickiego Artystyczno-Literackiego Koła „Życie” im. J. Słowackiego. W 1908 debiutował wierszami ogłoszonymi w tomie pt. Tententy. Powróciwszy do Gorzenia Górnego, pracował jako nauczyciel gimnazjalny. Jednocześnie w 1911-12 publikował na łamach „Głosu Narodu” recenzje literackie w rubryce pt. Nowe powieści (podpisany: E.Z.). Po wybuchu I wojny światowej został powołany do armii austriackiej, z której z początkiem 1916 został zwolniony z powodu złego stanu zdrowia. Wrócił wówczas do Gorzenia Górnego i zajął się pracą na gospodarstwie. W 1915 poślubił Marię Kurowską. W 1917 nawiązał kontakt z grupą ekspresjonistów poznańskich, wydających dwutygodnik „Zdrój”, w którym ogłaszał wiersze (1918-20, 1922). W 1919-21 przebywał w Warszawie, gdzie był zatrudniony w Ministerstwie Sztuki i Kultury, najpierw jako referent, a potem kierownik Wydziału Literatury. W czasie wojny polsko-bolszewickiej w 1920 pracował w referacie literackim II Oddziału Generalnego Inspektoratu Armii Ochotniczej. Po powrocie do Gorzenia Górnego zajął się majątkiem, m.in. założył z żoną wytwórnię kilimów, przy której działały też Ludowe Kursy Kilimiarstwa Beskidzkiego. Jednocześnie rozwijał twórczość literacką; utwory, które pisał w tym okresie (1919-27), wydawał w bibliofilskich edycjach zaprzyjaźniony wadowicki drukarz Franciszek Foltin (Fołtyn). W 1920 współpracował z „Gospodą Poetów”, a w 1921-22 z wychodzącym nieregularnie pismem poświęconym poezji i sztuce „Ponowa”, którego był także współzałożycielem i członkiem komitetu redakcyjnego (podpisany tu: Damjan Żbik, Kuźma Żbik). W 1922 założył wraz z Edwardem Kozikowskim i Janem Nepomucenem Millerem regionalistyczną grupę literacką Czartak oraz pismo o tej samej nazwie, które współredagował (1922, 1925, 1928). Publikował też w „Myśli Narodowej” (1925-26). W połowie lat dwudziestych zaczął także uprawiać twórczość prozatorską i dramaturgiczną. Poznał wówczas aktorkę Stanisławę Wysocką, która występowała w jego sztukach, a także je reżyserowała; pozostawał z nią przez kilka lat w bliskich związkach. W 1927, kiedy objęła ona dyrekcję Teatru Polskiego w Poznaniu, został kierownikiem literackim tej sceny oraz od 1929 redaktorem wydawanego przez ten teatr pisma „Świat Kulis” (do 1930). Był wraz z malarzem Władysławem Roguskim założycielem Klubu Literacko-Artystycznego „Ździebko” (1928-29). Pełnił funkcję doradcy literackiego oficyny Księgarnia Świętego Wojciecha i redaktora naczelnego miesięcznika „Tęcza” (1928-29; drukował tu w 1927-31) oraz kierownika odczytowego (1928), a potem dyrektora programowego i członka zarządu rozgłośni poznańskiej Polskiego Radia (1929-31). W tym czasie zaprzyjaźnił się z Janem Kuglinem, drukarzem i bibliofilem, dyrektorem Drukarni Rolniczej w Poznaniu, który był nakładcą bibliofilskich wydań jego utworów. Uczestniczył w 1928 w zjeździe poetyckim zorganizowanym przez Ludwika Hieronima Morstina w jego majątku w Pławowicach pod Proszowicami (Miechowskie). W 1930 został powołany do Instytutu Popierania Twórczości Literackiej jako reprezentant poezji. Po ogłoszeniu w grudniu 1931 na łamach „Dwutygodnika Literackiego” Listu pasterskiego (nr 1; podpisany: Emilencja), zwróconego przeciw endeckim i klerykalnym środowiskom Poznania, utracił zajmowane stanowiska i w 1932 powrócił do Gorzenia Górnego. W 1933 urządzono mu tam uroczyste obchody dwudziestopięciolecia pracy literackiej (przyznane wówczas wyróżnienia – tytuł obywatela honorowego Wadowic oraz nazwanie ulicy jego imieniem – odebrano po ukazaniu się drukiem Zmór). W 1933 poznał Marię z Wrzosków Stachelską, która została adresatką jego tomów poetyckich (Czarny dzień, Wrzosy). W 1933-35 wykładał historię sztuki w Konserwatorium Muzycznym w Katowicach oraz był kierownikiem literackim tamtejszego Teatru Polskiego (do 1934). Współpracował z rozgłośnią katowicką Polskiego Radia. W tym okresie zbliżył się do kół lewicowych. Był członkiem Związku Młodzieży Ludowej (ZML), pełnił funkcję prezesa Małopolskiego ZML i redagował jego miesięcznik „Wieś” (1934-35). Należał do Związku Zawodowego Literatów Polskich w Krakowie; był okresowo jego wiceprezesem. W 1935 otrzymał Złoty Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury za wybitną twórczość literacką. Uczestniczył w 1936 w Zjeździe Pracowników Kultury we Lwowie, na który wspólnie z Marianem Czuchnowskim przygotował referat pt. Literatura proletariacka. W tymże roku nawiązał kontakt z jednolitofrontowym „Dziennikiem Popularnym”, drukował też w „Obliczu Dnia” (1936), „Sygnałach” (1936, 1938-39) i „Nowym Życiu” (1938-39). W latach następnych brał udział w akcjach antyfaszystowskich. W 1937 poznał Marię Koszyc-Szołajską, lewicową dziennikarkę, z którą był związany do końca życia, także jako z współpracowniczką w działalności literackiej. W 1939 w jej towarzystwie odbył objazd po Polsce z odczytami. Po wybuchu II wojny światowej przebywał początkowo w Gorzeniu Górnym, włączonym do Rzeszy. W 1940 wyjechał z powodu choroby do Sosnowca. Kontynuował twórczość literacką, powstały wówczas m.in. nowe dramaty i przekłady (większość w rękopisach, częściowo zaginionych), dziennik z okresu 31 VIII-11 X 1939 (druk pt. Skróty kronikarskie. „Wadoviana” 2000 nr 4), a także pisany wspólnie z M. Koszyc rodzaj dziennika osobistego i literackiego (Myśli „Definicjusza”. Uwagi i adnotacje „Krytycjuszki” 22 XII 1940 – 24 II 1941) oraz początki powieści Sen (druk zachowanych fragmentów „Polityka” 1971 nr 9). Odznaczony Orderem Polonia Restituta (1931). Zmarł 24 lutego 1941 w Sosnowcu.
W domu E. Zegadłowicza w Gorzeniu Górnym funkcjonowało po II wojnie światowej muzeum prywatne poświęcone poecie, prowadzone przez rodzinę; od 1968 pozostawało pod opieką Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, a od 1976 państwa, które przejęło je w 1980 na własność; po długotrwałym remoncie Muzeum E. Zegadłowicza wznowiło działalność w 1995 przy pomocy Fundacji Czartak.
Od 2002 organizowany jest corocznie Ogólnopolski Konkurs Literacki i Rzeźbiarski im. E. Zegadłowicza.
Twórczość
1. Tententy. Wiersze. [Autorzy:] E. Zegadłowicz, W. Orłowski, [W. Zabiełło] W. Topor. Kraków: Nakład autorów; Skład główny Księgarnia D.E. Friedleina; Warszawa: E. Wende 1908, 101 s.
2. Nad rzeką. [Poematy]. Kraków: Nakład autora; Skład główny Księgarnia D.E. Friedleina; Warszawa: E. Wende i Sp. 1910, 85 s.
3. Powrót; Rycerz krzyżowy; Miasto. Poezje i poematy. Kraków: Nakład autora; Skład główny Księgarnia D.E. Friedleina; Warszawa: E. Wende i Spółka 1911, 86 s.
4. Imagines; Erato; Na e-strunie; Elegie; Tristia; Transfiguracja. [Cykle wierszy]. Powst. 1916. Kraków: Nakład autora; Drukarnia Związkowa 1919, 300 s.
5. Odejście Ralfa Moora. [Poemat]. „Zdrój” 1919 nr 9/10 s. 146-153, 11/12 s. 191-206. Wyd. osobne [Poznań:] „Zdrój” 1919, 88 s.
6. Ballady. Sześć ballad z poematu „Dziewanny”. Gorzeń Górny, Warszawa: Nakład autora; Drukarnia F. Foltina w Wadowicach 1920, 54 s. Przedruk zob. poz. ↑.
7. Dziewanny. Sześć ballad wtórych. Gorzeń Górny, Warszawa: Nakład autora; [Drukarnia] F. Foltina w Wadowicach 1921, 48 s. Przedruk zob. poz. ↑.
Adaptacje
radiowe
8. U dnia, którego nie znam stoję bram. Poema symfoniczne wysnute z misteriów snów nadrannych noc pierzchliwą doganiających, dzień zdmuchujący gwiazdy witających spod szczelin wpół przymkniętych powiek. Spisał srebrną dłonią księżniczki Astralu Inki Tödwen Ralf Moor na liściu klonu upadłego do jej stóp w alei parku strzeżonego przez Sfinx uskrzydloną. Poznań: „Zdrój”; Drukarnia F. Foltina 1921, 27 s. Przedruk zob. poz. ↑.
9. Gody pasterskie w Beskidzie. „Wielkiej Nowiny” część wtóra. Sześć ballad z poematu „Dziewanny” części trzeciej, księgi wtórej. Powst. 1923. Wyd. [Wadowice:] Nakład autora; Drukarnia F. Foltina 1925, 99 s. Przedruk zob. poz. ↑.
10. Kolędziołki beskidzkie. Wadowice: Drukarnia F. Foltina 1923, 47 s. Przedruk zob. poz. ↑, ↑.
Inne formy wydań
Adaptacje
teatralne
11. Niam-Niam. Antologia poezji murzyńskiej. Przeł.: E. Zegadłowicz, E. Kozikowski. Wadowice: Drukarnia F. Foltina 1923, 32 s. Wyd. nast. Bielsko-Biała: Beskidzka Oficyna Wydawnicza BTSK [Beskidzkie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne] 1985.
Zawartość
12. Powsinogi beskidzkie. Sześć ballad z poematu „Dziewanny”. Wadowice: Drukarnia F. Foltina 1923, 55 s. Wyd. nast. Gorzeń Górny: „Czartak” [1925], 77 s. Przedruk zob. poz. ↑, ↑, ↑. Por. poz. ↑.
Adaptacje
teatralne
radiowe
telewizyjne
Wyd. osobne Ballady o powsinodze beskidzkim świątkarzu: pt. Ballada o Wowrze, powsinodze beskidzkim, świątkarzu, o Bogu prawdziwym i Chrystusie frasobliwym rzeźbiącym patrona Beskidu zob. poz. ↑, pt. Ballada o świątkarzu zob. poz. ↑.
13. Wielka Nowina w Beskidzie. Sześć ballad z poematu „Wielka Nowina”. („Dziewanny” część druga, księga trzecia). Powst. 1923. Wyd. Wadowice: Drukarnia F. Foltina 1924, 70 s. Przedruk zob. poz. ↑, ↑.
Przekłady
czeski
14. Zielone Święta. Poezje i medytacje. Gorzeń Górny: Nakład autora; Drukarnia F. Foltina w Wadowicach 1923, 23 s. Przedruk zob. poz. ↑, ↑.
15. Ballada o Wowrze, powsinodze beskidzkim, świątkarzu, o Bogu prawdziwym i Chrystusie frasobliwym rzeźbiącym patrona Beskidu. [Wadowice:] Nakład autora; Drukarnia F. Foltina 1924, 15 s. Zob. poz. ↑.
Przekłady
czeski
Adaptacje
radiowe
16. Głaz graniczny. Dramat w 3 aktach. Powst. 1924. Prapremiera: Poznań, Teatr Nowy 1925. Wyd. z przedmową F. Siedleckiego Warszawa: „Życie Teatru” 1925, XVI, 78 s. Przedruk zob. poz. ↑ (t. 1).
Adaptacje
radiowe
17. Kantyczka rosista. [Poemat]. Wadowice: Drukarnia F. Foltina 1924, 30 s. Przedruk zob. poz. ↑.
18. Lampka oliwna. Tragedia w 3 aktach. Prapremiera: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1924. Wyd. Wadowice: Drukarnia F. Foltina; Kraków: Skład główny Księgarnia S.A. Krzyżanowskiego 1924, 91 s. Przedruk zob. poz. ↑ (t. 1).
19. Łyżki i księżyc. Groteska straganowa w 3 aktach. Powst. 1924. Prapremiera: Poznań, Teatr Nowy 1928. Wyd. przygotowane i wstępem zaopatrzone przez K. Szymanowskiego Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 1957, 174 s.
Adaptacje
teatralne
20. Nawiedzeni. Misterium balladowe w 3 aktach. Wadowice: Drukarnia F. Foltina 1924, 115 s. Przedruk zob. poz. ↑ (t. 1).
Adaptacje
radiowe
21. Noc Świętego Jana Ewangelisty. Misterium balladowe w siedmiu sferach. Wadowice: [Drukarnia] F. Foltina 1924, 58 s.
22. Przyjdź Królestwo Twoje. [Poemat]. Wadowice: Drukarnia F. Foltina 1924, 30 s. Przedruk zob. poz. ↑.
Zawartość
23. Alcesta. Dramat w 4 aktach. Prapremiera: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1925. Druk w: Dramaty. Szamotuły 1932 zob. poz. ↑ (t. 2) s. 5-130.
24. Betsaba. Dramat w 3 aktach z epilogiem. Powst. 1926. Prapremiera: Lublin, Teatr Miejski 1927. Druk w: Dramaty. Szamotuły 1932 zob. poz. ↑ (t. 2) s. 131-250.
25. Godzinki; Gorzkie żale; Zwiastowanie; Miedza; Ziarna na opoce. [Cykle wierszy]. Poznań, Warszawa: Księgarnia Św. Wojciecha [1926], 94 s. Przedruk (z pominięciem cyklu Ziarna na opoce) zob. poz. ↑.
26. Krąg. Fragment poematu. Paryż, Kraków 1926, 42 s. Polskie Towarzystwo Przyjaciół Książki w Paryżu; Polskie Towarzystwo Miłośników Książki w Krakowie. Przedruk zob. poz. ↑.
27. Dom jałowcowy. Poezje. MCMXX-MCMXXVI. Warszawa: F. Hoesick 1927, 338 s.
Zawartość
28. Dziewanny. Poemat MCMXIX-MCMXXVI. Warszawa: J. Mortkowicz 1927, 485 s.
29. Gdy się Chrystus rodzi... Widowisko jasełkowe w 4 obrazach z interludiami kukiełkowymi. Prapremiera: Poznań, Teatr Polski 1927. Wyd. Poznań: Drukarnia Handlowa 1930 [antydatowane 1929], 92 s.
Zawartość
Adaptacje
radiowe
30. Siedem pieśni zgrzebnych o Janie Kasprowiczu. Rysunki: Z. Pronaszko. Kraków: Towarzystwo Miłośników Książki 1927, 51 s. Wyd. 2 Poznań: Towarzystwo Bibliofilów Polskich 1928. Przedruk zob. poz. ↑, ↑.
31. W obliczu gór i kulis. [Przemówienia, odczyty, szkice, wiersze]. Poznań: Fiszer i Majewski; Drukarnia Rolnicza P.G. pod kierownictwem J. Kuglina [1927], 191 s.
Zawartość
32. Wigilia. Dramat w 5 aktach. Powst. 1927. Druk w: Dramaty. Szamotuły 1932 zob. poz. ↑ (t. 2) s. 251-444. Por. poz. ↑.
33. Żywot Mikołaja Srebrempisanego. [Cykl powieściowy]. 1927-1936.
Cz. 1. Godzina przed jutrznią. Poznań, Warszawa: Księgarnia Św. Wojciecha [1927], 378 s.
Przekłady
czeski
Cz. 2. Spod młyńskich kamieni. Poznań, Warszawa: Księgarnia Św. Wojciecha [1928], 335 s.
Cz. 3. Cień nad falami. Poznań, Warszawa: Księgarnia Św. Wojciecha [1929], 420 s.
Adaptacje
radiowe
Wyd. nowe, skrócone łączne cz. 1-3 w 1 tomie pt. Uśmiech. Kronika z zamierzchłej przeszłości. Z ilustracjami Z. Pronaszki. Kraków: Księgarnia Nowoczesna 1936 [antydatowane 1935], 576 s. Wyd. nast. z posłowiem i komentarzami E. Kozikowskiego Kraków: Wydawnictwo Literackie 1956.
Cz. 4. Zmory. Kronika z zamierzchłej przeszłości. Warszawa: Druk. W.L. Anczyc i S-ka 1936 [antydatowane 1935], 495 s. Wyd. nast.: wyd. 2 Kraków: Księgarnia Powszechna 1936; wyd. 3 z ilustracjami Z. Pronaszki Kraków: Księgarnia Nowoczesna 1936; Kraków: Wydawnictwo Literackie 1957, tamże: wyd. 2 [!] 1965, wyd. 3 1984, wyd. 3 [!] 1985, wyd. 4 1992.
Adaptacje
filmowe
34. Ballada o świątkarzu. Z drzeworytami J. Wowra. Poznań: Towarzystwo Bibliofilów 1928, [16] s. Zob. poz. ↑.
35. Flora – Caritas – Sofia. Posągi i poezje. Poznań: Fiszer i Majewski; Drukarnia Rolnicza pod zarządem J. Kuglina 1928, 49 s. Przedruk zob. poz. ↑.
Zawartość
36. Widma wskazówek. Elegie. Poznań: Nakład autora i typografa [J. Kuglina]; Drukarnia Rolnicza P.G.; Skład główny Księgarnia Uniwersytecka Fiszer i Majewski 1928, [22] k. Przedruk zob. poz. ↑.
37. Aktor wieczny. (Prolog na uroczyste otwarcie sezonu „Spazmami Modnymi” Wojciecha Bogusławskiego w Teatrze Polskim w Poznaniu 1 października 1929 roku). Prapremiera: Poznań, Teatr Polski 1929. Druk „Świat Kulis” 1929 z. 17 s. 1-6. Wyd. osobne. Poznań: Nakład J. Kuglina; Rolnicza Drukarni i Księgarnia Nakładowa 1929 [14] k.
38. Dęby pod pełnią. Poezje. MCMXXVI-MCMXXVIII. Warszawa: F. Hoesick 1929, 323 s.
Zawartość
39. Do Jana Kuglina w Poznaniu. Poznań: Nakład J. Kuglina; Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa 1929, [9] s.
40. Dziesięć ballad o powsinogach beskidzkich. Z drzeworytami barwnymi Z. Pronaszki. Wyd. 4 [!]. Poznań: Towarzystwo Bibliofilów Polskich; Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa pod kierownictwem J. z Bogumina Kuglina 1929, XII, 181 s. Por. poz. ↑.
Zawartość
Przekłady
czeski
41. Gawęda poety z typografem. W: Pamiętnik III Zjazdu Miłośników Książki we Lwowie. Lwów 1929 s. 33-43. Wyd. osobne Lwów: Towarzystwo Miłośników Książki; Nakład i druk J. z Bogumina Kuglin w Rolniczej Drukarni i Księgarni Nakładowej 1929, 15 s. Wyd. nast. Katowice: Oddział Śląski Towarzystwa Przyjaciół Książek 1984.
42. Głośniki płonące. Poznań: Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa pod zarządem J. Kuglina 1929, [24] s.
Zawartość
43. Prolog i poezja do: „Tatry”. Balet-opera w 4 aktach. Scenariusz i muzyka: F. Nowowiejski. Prapremiera: Poznań, Teatr Wielki 1929. Druk fragmentu: „Świat Kulis” 1929 z. 5 s. 1-2.
Przekłady
rosyjski
44. W biały dzień. Poznań: Nakład J. Kuglina 1929, 32 s.
45. Chleb i wino. [Poemat]. Poznań: Nakład J. z Bogumina Kuglina; Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa 1930, [9] s. Wyd. nast. Wadowice: WZPT [Wojewódzkie Zakłady Przemysłu Terenowego] 1960.
46. Pallas Atene. Poznań: Nakład J. Kuglina; Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa 1930, [19] s.
47. Tam, gdzie graniczą Stwórca i natura. Odczyt o Kasprowiczu, wygłoszony na akademii w Inowrocławiu z okazji odsłonięcia pomnika wielkiego syna ziemi kujawskiej w dniu 7 września 1930 roku. „Dziennik Kujawski” 1930 nr 211-213, odbitka. [Inowrocław 1930], 15 s.
48. Nad brzegami zodiaku. [Wiersze]. Poznań: Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa pod kierownictwem J. Kuglina 1931 [antydatowane 1930], 101 s.
Zawartość
Adaptacje
radiowe
49. Budziejowickie łąki. [Wiersze]. [Poznań:] Nakład J. Kuglina; Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa 1932, 27 s.
Przekłady
czeski
50. Dramaty. T. 1-2. Szamotuły 1932: Drukarnia Nakładowa J. Kawalera 1932, 328 + 444 s.
51. Duma o obronie Sigetu. [Poemat]. [Poznań:] Nakład J. Kuglina; Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa 1932, [15] s.
52. Podkowa na progu. [Poemat]. Firenze: Oficyna Florencka Tyszkiewiczów 1932, 67 s.
53. Pieśń o Śląsku. [Poemat]. Poznań: Nakład J. Kuglina; Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa 1933, 29 s. Przedruk zob. poz. ↑.
54. Podsłuchy. [Wiersze]. Warszawa: F. Hoesick 1933, 116 s.
Zawartość
55. Pokosy. Wybór poezji 1907-1932. Układu dokonał, wstępem oraz bibliografią zaopatrzył K. Foryś. Wadowice 1933, 93 s. Wydawnictwo Komitetu Jubileuszowego 25-lecia pracy twórczej Emila Zegadłowicza.
56. Światła w okopach. Poznań: Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa pod kierownictwem J. Kuglina 1933, 17 s.
57. Gra w zielone, czyli świadome ojcostwo. Heca w 3 aktach z prologiem. [Współautor:] S. Essmanowski. Powst. ok. 1934.
58. Czarny dzień. [Poemat]. Gorzeń Górny: Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa w Poznaniu pod zarządem J. Kuglina 1935, [13] s.
59. Wrzosy. [Wiersze]. [Poznań: Nakład J. Kuglina; Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa] 1935, [48] k. Wyd. nast. w oprac. i z posłowiem T. Olszewskiego Bielsko-Biała: Beskidzka Oficyna Wydawnicza BTSK [Beskidzkie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne] 1988.
Adaptacje
teatralne
60. Pokój dziecinny. Dramat. Gorzeń Górny: Biblioteka Gorzeńska 1936, 70 s. Przedruk ze wstępem E. Kozikowskiego „Dialog” 1959 nr 8 s. 5-49. Prapremiera: Wadowice, Klub Pracy Twórczej „Beskidnicy” 1982.
Wystawienia następne
61. Martwe morze. Pamiętnik Jana w Oleju Zydla. Powieść. Pierwodruk fragmentu pt. Egzystencje. Powieść współczesna. Cz. 1. Wieloboki. „Dziennik Popularny” 1937 nr 1-82 [z przerwami]. Wyd. osobne całości Warszawa: F. Hoesick 1939, 351 s. Wyd. nast. z przedmową A. Piwowarczyka Kraków: Wydawnictwo Literackie 1954, XXX, 317 s.
62. Piszemy listy. [Autorzy:] E. Zegadłowicz i czytelnicy „Zmór”. Warszawa: Księgarnia Powszechna 1937, 194 s.
63. Kantata młodzieży śląskiej. Recital zbiorowy z chórami i orkiestrą. Słowo wstępne: L. Kobiela. Katowice [1938], 11 s. Biblioteka Sceniczna Śląskiego Związku Teatrów Ludowych.
64. Motory. [Powieść]. Ilustracje: S. Żechowski. T. 1-2. Kraków: Sirinks 1938 [antydatowane 1937], 359 + 413 s. Wyd. nast.: Wstęp i ustalenie tekstu: J. Tynecki. Oprac. materiałów z procesu „Motorów”: M. Kuna. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie 1981, tamże: 1982, 1988.
Adaptacje
teatralne
65. Powsinogi beskidzkie. Dziesięć obrazów scenicznych w inscenizacji autora. Ilustracja muzyczna: H. Gadomski. Z drzeworytami J. Wowra. Warszawa: Instytut Teatrów Ludowych 1938, 209 s. Por. poz. ↑.
66. Interview. Dramat w 3 aktach. [Współautor:] M. Koszyc. Powst. II 1939.
67. Progi. Powieść. [Współautor:] M. Koszyc. Powst. 1937-1939. Druk fragmentu ze wstępem i komentarzem M. Kwiatkowskiego: „Nurt” 1965 nr 5.
68. Rzecz rodzima. [Satyra]. Warszawa: Podwarszawska Drukarnia Leśna 1939, [6] s.
69. Wasz korespondent donosi... Dramat. Powst. ok. 1939.
70. Domek z kart. Dramat w 3 aktach. Powst. 1940. Druk fragmentu aktu 3: „Przekrój” 1946 nr 79 s. 6-7. Prapremiera: Warszawa, Teatr Współczesny 1953. Wyd.: Według inscenizacji Edwina Axera w Państw. Teatrze Współczesnym w Warszawie. (Uwagi inscenizacyjne oprac.: J. Cichocka, J. Kulczyński). Warszawa: Czytelnik 1954, 97 s. Telewizja Polska 1981.
Przekłady
rosyjski
Adaptacje
filmowe
71. Dziewczyna. [Cykl wierszy i prozy poetyckiej]. Powst. 1939-1940. Druk fragmentu: „Kamena” 1970 nr 1; „Magazyn Kulturalny” 1972 nr 2. Wyd. w wyborze i ze wstępem A. Zegadłowicza. Oprac. tekstu: J. Kajtoch. [Bielsko-Biała:] Beskidzka Oficyna Wydawnicza BTSK [Beskidzkie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne] 1987, 62 s.
72. Sind Sie Jude? Sztuka w 5 obrazach z prologiem i epilogiem. [Współautor:] M. Koszyc. Powst. 1941.
73. O Jędrzeju Wowrze, snycerzu beskidzkim. Wspomnienia, szkice, wiersze i opowiadania. [Autorzy:] E. Zegadłowicz, E. Kozikowski. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1957, 192 s.
74. Wiersze wybrane. Wyboru dokonał E. Kozikowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1957, 293 s.
75. Emila Zegadłowicza kolędziołek beskidzkich siedem: o koszałkach i opałkach, o wyraju zasobku skrzyniego, o drodze po drugiej stronie ziemi, o nibyżeniaczce rajtara z wierzbą, o skrzypcach zamarychostowych, o targach przetargach, o drodze rozbieżnej. Z drzeworytami L. Urbańskiego. Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych 1958, 18 s. Zob. poz. ↑.
76. Poezje wybrane. Wybór i przedmowa: T. Olszewski. Nota biograficzna: J. Bandrowska-Wróblewska. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1971, 160 s.
77. Wiersze o miłości. Wybór i wstęp: J. Kajtoch. Bielsko-Biała: Beskidzka Oficyna Wydawnicza BTSK [Beskidzkie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne]; Wadowice: Wadowicka Oficyna Wydawnicza TMZW [Towarzystwo Miłośników Ziemi Wadowickiej] 1984, 132 s. Wyd. 2 tamże 1986.
78. Myśli. Wstęp i wybór: M. Ziemianin. Zakopane: Oficyna Wydawnicza Związku Podhalan 1987, 59 s.
79. Wybór poezji. Wybór, wstęp i nota edytorska: I. Maciejewska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1987, 205 s.
80. Korespondencja. [Autorzy:] E. Zegadłowicz, Stefan Żechowski, M. Ruzamski. Wstęp, oprac. tekstu i przypisy: M. Wójcik. T. 1. 1936-1937; t. 2. 1938-1944. Kielce: Wydawnictwo Akademickie Świętokrzyskiej 2002, 427 + 233 s.