BIO

Urodzony 23 kwietnia 1940 w Czechowicach; syn Władysława Paszka, urzędnika, i Anieli z domu Paszek. W 1954-58 uczęszczał do Liceum Ogólnokształcącego im. M. Curie-Skłodowskiej w Czechowicach-Dziedzicach, tu zdał maturę. Od 1958 studiował filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim (UJ) w Krakowie; w 1963 uzyskał magisterium. Następnie do 1965 pracował jako nauczyciel języka polskiego w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Tarnowskich Górach. Ożenił się w 1965 z Lucyną Kowalską, nauczycielką. W 1966-69 uczęszczał na studium doktoranckie Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk (IBL PAN) w Warszawie. Debiutował w 1968 referatem pt. Funkcja archaizacyjna metaforyki „Popiołów, wygłoszonym w Toruniu na konferencji poświęconej problematyce prozy polskiej XX w. W 1969-71 uczył języka rosyjskiego w Technikum Leśnym w Brynku i języka angielskiego w Technikum Odzieżowym w Tarnowskich Górach. W 1970 obronił w IBL rozprawę doktorską pt. Metaforyka „Popiołów” Stefana Żeromskiego (promotor prof. Henryk Markiewicz). Szkice i recenzje z zakresu historii literatury okresu Młodej Polski, teorii i praktyki badań stylistycznych, translatologii i tekstologii publikował m.in. na łamach „Pamiętnika Literackiego” (od 1970), „Ruchu Literackiego” (od 1971), „Tekstów” (1972-81) i „Tekstów Drugich” (1990-91). W 1971-73 pracował jako adiustator w Dziale Wydawnictw Uniwersytetu Śląskiego (UŚ) w Katowicach. W 1973 otrzymał stanowisko adiunkta w Wyższej Szkole Nauczycielskiej w Cieszynie, będącej Filią UŚ. W 1975 przeniósł się na UŚ., gdzie pracował w Instytucie Literatury i Kultury Polskiej. W 1975 został członkiem Komisji Historycznoliterackiej Oddziału PAN w Katowicach (w 1990-96 jej przewodniczący); w 1988 wszedł w skład komitetu redakcyjnego serii Spotkania z Literaturą, wydawanej przez tę Komisję. Należał do zespołu autorskiego Bibliografii piśmiennictwa polskiego na Śląsku. „Śląski Korbut (t. 2. Bibliografia piśmiennictwa polskiego na Śląsku XVII i XVIII w.; wyd. 1980). W 1977 habilitował się na podstawie rozprawy pt. Styl powieści Wacława Berenta na UJ i w 1978 otrzymał stanowisko docenta UŚ. W 1985 objął funkcję kierownika Zakładu Historii Literatury Poromantycznej na UŚ. W 1987 otrzymał tytuł naukowy profesora i stanowisko profesora nadzwyczajnego. Od tegoż roku do 1990 był prodziekanem Wydziału Filologicznego UŚ. W 1990-2004 redagował serię Historia Literatury Polskiej, wydawaną przez UŚ. W 1993-2005 był jurorem Tarnowskiego Konkursu Poetyckiego (od 2006 Konkurs Poetycki im. ks. J. Twardowskiego). W 2005 został przewodniczącym rady naukowej Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. I. Opackiego UŚ. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1988) oraz Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2005). Mieszka w Tarnowskich Górach.

Works

1. Metaforyka „Popiołów” Stefana Żeromskiego. Powst. 1970. Maszynopis, 320 s.

Maszynopis rozprawy doktorskiej w Bibliotece Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.

2. Stylistyka. Przewodnik metodyczny. Katowice: Uniwersytet Śląski 1974, 216 s.

Zawartość

Wprowadzenie. – I. Fonostylistyka: Harmonia naśladowcza; Instrumentacja głoskowa [na przykładzie twórczości W. Berenta, J. Joyce'a, J. Przybosia, A. Puszkina i S. Żeromskiego]. – II. Logostylistyka: Neologizm; Archaizm; Gwara; Obrazowanie (tropy); Synonim i homonim; Wieloznaczność; Składnia; – III. Ideostylistyka: Mowa pozornie zależna; Cudze słowo; Słowa – klucze; Stylizacja; Aluzja literacka. – Bibliografia.

3. Wiedza o literaturze na użytek szkoły. Powst. 1974. Maszynopis powielony, 18 s.

Materiały Konferencji „Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa” zorganizowanej przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w dniach 18-22 XI 1974. Maszynopis w Bibliotece Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.

4. Styl powieści Wacława Berenta. Katowice: Uniwersytet Śląski 1976, 136 s. Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 140.

Rozprawa habilitacyjna.

Zawartość

Cz. I: O ekspresji dźwiękowej „Żywych kamieni”; O wieloznaczności w „Oziminie”; O stylizacji w „Próchnie”. – Cz. II: Tajemnica stylu „Próchna”; „Próchno” – „Popioły” [S. Żeromskiego] – „Pałuba” [K. Irzykowskiego]: paralela stylistyczna; Berent a Joyce.

5. Sztuka aluzji literackiej: Żeromski – Berent – Joyce. Katowice: Uniwersytet Śląski 1984, 172 s. Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 641.

Zawartość

Wstęp. – Aluzje literackie w „Popiołach” [S. Żeromskiego]; „Popioły” jako źródło aluzji; Aluzje literackie w „Próchnie” [W. Berenta]; „Próchno” jako źródło aluzji; Aluzje literackie w „Ulissesie” [J. Joyce'a]; „Ulisses” w literaturze polskiej; Funkcje aluzji literackich w powieściach Żeromskiego, Berenta, Joyce'a. – Zamknięcie. – Aneks: Aluzja literacka w liryce; Aluzja literacka w dramacie; Motyw żywych kamieni w twórczości Wyspiańskiego i Berenta.

6. Wacław Berent – pisarz elitarny. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1990, 39 s. Prace Komisji Historycznoliterackiej Polskiej Akademii Nauk Oddział w Katowicach.

Opracowanie dla celów szkolnych.

7. Gustaw Herling-Grudziński. Katowice: Śląsk 1992, 88 s.

Popularna monografia pisarstwa G. Herlinga-Grudzińskiego oraz wybór recenzji.

8. Tekst i styl „Popiołów. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1992, 93 s. Prace Komisji Historycznoliterackiej Polskiej Akademii Nauk Oddział w Katowicach.

9. Przeczytacie „Ferdydurke” [Gombrowicza]. Szkolna encyklopedia języków Ferdydurki. [Współautor:] F. Mazurkiewicz. Katowice: Książnica 1998, 154 s.

Opracowanie dla celów szkolnych.

10. Żeromski. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 2001, 231 s. A to Polska właśnie.

11. Muchomory i zimowity. Kłącza i złącza powieści XX wieku. Katowice: Uniwersytet Śląski 2003, 151 s.

Zawartość

Po stu latach; Madame nad Popiołami [dot.: A. Libera: Madame]; Wieloryb pod Pałuby [dot.: Wieloryb. Wypisy źródłowe]; Muchomory a zimowity [dot.: O. Tokarczuk: Dom dzienny, dom nocny]; Graal u Berenta i Eco [dot.: Berent: Żywe kamienie; U. Eco: Baudolino]; Ferdydurke przed prof. MMAA [dot.: W. Gombrowicz: Ferdydurke; S. Themerson: Wykład profesora Mmaa]; Dziewczęce imię Achillesa [dot.: J. Andrzejewski: Miazga]; Po postulatach; Aneks; Styl teatrologii Vincenza [dot. S. Voncenz: Na wysokiej połoninie]; Granice intertekstualności.

12. M-szał słówek. Piątki, czyli 24 000 słów pięcioliterowych z przedłużeniami (i bez nich), tudzież 4000 haseł słownika trudniejszych wyrazów. Katowice: Uniwersytet Śląski 2005, 304 s.

Artykuły w czasopismach i książkach zbiorowych, m.in.

Funkcja archaizacyjna metaforyki „Popiołów” [S. Żeromskiego]. W: O prozie polskiej XX wieku. Wrocław 1971 s. 9-38.
Symbol naczelny „Popiołów” Żeromskiego. Pamiętnik Literacki 1971 z. 3 s. 51-84.
Ów halcyjon. Teksty 1972 nr 3 s. 91-107.
Danae Żeromskiego. Teksty 1974 nr 1 s. 71-84.
O polisemii „Oziminy” Berenta. Pamiętnik Literacki 1975 z. 1 s. 167-190.
Humor w „Popiołach” Żeromskiego; Polifoniczność „Oziminy” Berenta. W: Lektury i problemy. Warszawa 1976 s. 150-163; 164-175.
Nadziemska moc wyobraźni. (O metaforyce Żeromskiego na przykładzie „Popiołów”). Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 1977 nr 162 s. 9-28.
Świat ognia” w literaturze lat 1890-1918. W: Młodopolski świat wyobraźni. Kraków 1977 s. 133-190.
Iryzujące aluzje „Próchna. Pamiętnik Literacki 1978 z. 4 s. 279-296.
Jak powstawało „Próchno” [W. Berenta]. W: W kręgu przemian polskiej prozy XX wieku. Wrocław 1978 s. 5-26.
Artysta w powieści katastroficznej. W: Katastrofizm i awangarda. Katowice 1979 s. 7-22.
Styl Struga. W: Proza Andrzeja Struga. Warszawa 1981 s. 111-122.
Zasadzki tekstu „Popiołów. Pamiętnik Literacki 1981 z. 1 s. 223-254.
Stylistyczna problematyka nowelistyki Sienkiewicza. W: Henryk Sienkiewicz. Tradycja – kreacja – styl. Katowice 1982 s. 26-52.
Iwaszkiewicz i Joyce. O dwóch próbach literackiej fugi. Twórczość 1983 nr 2 s. 82-91 [dot. J. Iwaszkiewicz: Wieczór u Abdona, J. Joyce: Ulisses].
ABC semantyki tekstu „Latarnika. W: Latarnik” Henryka Sienkiewicza – interpretacje. Katowice 1984 s. 120-137.
Berent i naturalizm. W: Problemy literatury polskiej okresu pozytywizmu. Wrocław 1984 s. 241-255.
Beatrycze” – „Telimena. (Eros i styl w „Dziennikach” Żeromskiego). Rocznik Świętokrzyski 1985 s. 53-67.
Motory” i pornografia. W: Szkice o twórczości Emila Zegadłowicza. Rzeszów 1985 s. 99-109.
O trzech polskich przekładach „The waste land” Eliota. Poezja 1985 nr 10 s. 9-28.
Polotny staffizm Wierzyńskiego. W: Studia o twórczości Kazimierza Wierzyńskiego. Katowice 1986 s. 7-27.
Popioły” – źródło a tekst. W: Teoretyczne aspekty powieści historycznej. Katowice 1986 s. 93-108.
O bibliofilstwie Berenta. Studia Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego 1988 t. 2 s. 56-69.
O starzeniu się tekstów literaturoznawczych. Teksty Drugie 1990 nr 5/6 s. 49-61.
Poezja i wyobcowanie. O „Koncercie na głos kobiecy” Niemojowskiego. W: Literatura a wyobcowanie. Lublin 1990 s. 131-143.
Scrabble. Teksty Drugie 1990 nr 3 s. 145-152.
Styl Vinzenza. Ruch Literacki 1991 nr 5 s. 499-509.
Impresjonizm w Młodej Polsce. Stylistyka 1993 t. 2 s. 69-86.
Kicz i styl. Stylistyka 1994 t. 3 s. 124-134.
Obcy i Berent. „Prace Polonistyczne” Seria 50: 1995 s. 123-137.
Blady blask. Plagiat i antyplagiat filologów. W: Złota księga. Ścieżkami współczesnego literaturoznawstwa i językoznawstwa. Opole 2001 s. 247-260.
Profuzja profecyj w „Oziminie. Teksty Drugie 2004 nr 6 s. 145-156.

Prace redakcyjne

1. Młoda Polska. Wybór tekstów do ćwiczeń z historii literatury. Przygotowanie i wybór: J. Paszek. Katowice: Uniwersytet Śląski 1977, 184 s.
2. W. Berent: Próchno. Oprac. [i wstęp:] J. Paszek. Wrocław, Kraków: Wydawnictwo Ossolineum 1979, XCV, 388 s. Biblioteka Narodowa I, 234. Wyd. 2 zmienione tamże 1998, LXXXIX, 354 s.
3. Studia o Zegadłowiczu. Pod red. J. Paszka. Katowice: Uniwersytet Śląski 1982, 141 s. Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 468.
4. Studia o Berencie. Pod red. J. Paszka. Katowice: Uniwersytet Śląski 1984, 144 s. Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 659.
5. S. Żeromski: Pisma zebrane. Pod red. Z. Golińskiego. Seria 2. [T.] 9-11. Popioły. Oprac. J. Paszek. Warszawa: Czytelnik 1988, 274 + 287 + 414 s.
6. Studia o twórczości Elizy Orzeszkowej. Pod red. J. Paszka. Katowice: Uniwersytet Śląski 1989, 150 s. Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 1058.
7. Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki, manifesty, komentarze. Red.: J. Paszek. Warszawa: Fundacja Astronomii Polskiej 1993, 640 s.
8. S. Żeromski: Popioły. Oprac. tekstu: J. Paszek. Wstęp i bibliografia: I. Maciejewska. Komentarz: A. Achmatowicz. T. 1-2. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1996, CXV, 509 + 574 s. Biblioteka Narodowa I, 289.
9. S. Żeromski: Syzyfowe prace. Z opracowaniem szkolnym. Wstęp i objaśnienia: J. Paszek. Katowice: Książnica 1997, 309 s.

Analyses and reviews

Questionnaire for IBL PAN 1988, 1998, 2006.

Styl powieści Wacława Berenta

R. Nycz. „Pamiętnik Literacki1977 z. 4.
M. Zaczyński. „Ruch Literacki1979 nr 1.

Sztuka aluzji literackiej: Żeromski – Berent – Joyce

J.T. Baer. „The Polish Review”, Nowy Jork 1986 nr 1 [dot. też: Studia o Berencie].
W. Bolecki. „Pamiętnik Literacki1987 z. 1.

Wacław Berent – pisarz elitarny

J.T. Baer: Wacław Berent – a writer for our time. The Polish Review”, Nowy Jork 1992 nr 2.

Gustaw Herling-Grudziński

J.T. Baer. „The Polish Review”, Nowy Jork 1994 nr 2.

Tekst i styl „Popiołów”

J.T. Baer. „The Polish Review”, Nowy Jork 1994 nr 1.

Żeromski i naturalizm

J. Zieliński: Portret spękany, lecz dość wierny. Nowe Książki 2001 nr 10.

W. Berent: Próchno

W. Głowala: Berent dla trzech. Teksty 1980 nr 1.
J.T. Baer: The life of the nation and its cultural continuity: Recent scholarship and new edition of Wacław Berent. Antemurale”, Rzym 1984/85 s. 125-38.

Studia o Berencie

J.T. Baer. „The Polish Review”, Nowy Jork 1986 nr 1 [dot. też: Sztuka aluzji literackiej].
I. Sikora. „Pamiętnik Literacki1987 z. 1.