• O kilku przekazach tekstu... [Mikołaja z Wilkowiecka Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim]. „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej” 1965 T. 3 s. 49-86.
• Teatralia w zbiorze Adama Wolańskiego i nieznane materiały do dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce. „Pamiętnik Literacki” 1965 z. 3 s. 167-178.
• W sprawie autorstwa kodeksu dramatycznego Jagiellońskiego 2384. „Pamiętnik Literacki” 1967 z. 1 s. 185-204.
• Z zagadnień baroku w szkolnym dramacie jezuickim w Polsce wieku XVII. W: Dramat i teatr. Wrocław 1967 s. 9-27.
• Poetyka Sarbiewskiego i niektóre problemy baroku w dramacie szkolnym jezuitów w Polsce wieku XVII. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 1968 nr 168 s. 41-66.
• Spór o autorstwo „Historii o chwalebnym Zmartwychwstaniu”. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 1968 nr 168 s. 25-40.
• Rękopiśmienne teatralia staropolskie w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej: W kręgu Akademii Krakowskiej; Popularny dramat religijny; Szkolna scena jezuicka; Dramat literacki. „Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej” 1970 nr 1/2 s. 89-131.
• Autorzy tekstów dramatycznych w rękopisie 182 Biblioteki Jagiellońskiej. „Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej” 1971 nr 1/2 s. 105-132.
• Pigoniowe spotkania ze staropolszczyzną. W: Stanisław Pigoń, człowiek i dzieło. Kraków 1972 s. 195-206.
• „Dafnis” i „Paskwalina”. (Z problemów epiki romansowej Samuela Twardowskiego). „Ruch Literacki” 1975 nr 5 s. 303-317.
• „Nadobna Paskwalina” wobec „Dafnidy”. (Z problemów genetycznych epiki romansowej Samuela Twardowskiego). „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie” 1978 z. 68 s. 9-44.
• Sul teatro dei Gesuiti nell' antica Polonia. „Archivium Historicum Societatis Jesu”, Rzym 1982 nr 101 s. 319-328.
• Życiowy profil poety. (O drodze twórczej Karola Wojtyły). „Znak” 1982 nr 6 s. 556-578.
• Narrator i narracja w „Nadobnej Paskwalinie” Samuela Twardowskiego. „Ruch Literacki” 1984 nr 1/2 s. 67-81.
• Odsiecz wiedeńska Jana III w staropolskim teatrze szkolnym. „Pamiętnik Teatralny” 1984 z. 1/2 s. 103-112.
• O polonistyce uniwersyteckiej we Włoszech. „Ruch Literacki” 1985 nr 2 s. 127-138.
• Intermedium polskie XVII wieku. Próba typologii. „Pamiętnik Literacki” 1986 z. 1 s. 101-138.
• Barokowy dramat i teatr szkolny w Polsce. Wśród zadań publicznych i religijnych. W: Popularny dramat i teatr religijny w Polsce. Lublin 1990 s. 7-26.
• „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” na tle misterium rezurekcyjnego; Jezuicka scena religijna w Polsce XVII wieku. W: Dramat i teatr religijny w Polsce. Lublin 1991 s. 57-71, 73-97.
• Pomiędzy realnością a symbolem. (Obraz Wisły w poezji staropolskiej). „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej” 1991 s. 27-41.
• Wokół genezy sztuki o Bracie Albercie. „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 1991 nr 1-2 s. 147-157.
• Humanistyczna droga do Europy. (Na marginesie korespondencji Erazma z Polakami). W: Listowne Polaków rozmowy. List łacińskojęzyczny jako dokument polskiej kultury XVI i XVII wieku. Warszawa 1992 s. 22-37.
• Wariacje na lutnie; Odrzucić miłość. „Filomata” 1992 nr 408 s. 126-137, 145-154.
• Staropolszczyzna Mickiewicza. Staropolszczyzna Miłosza. Pomiędzy sprzeciwem a dopełnieniem. W: Dawność kulturowa w literaturach słowiańskich drugiej połowy XX wieku. Opole 1993 s. 105-114.
• Teatr jezuicki w Polsce: między swojskością a cudzoziemszczyzną. W: Jezuici a kultura polska. Kraków 1993 s. 227-241.
• Wschód na Zachodzie? (Obraz Orientu w teatrze szkolnym doby baroku. W: Unia brzeska, geneza, dzieje i konsekwencje w kulturze narodów słowiańskich. Kraków 1994 s. 200-217.
• „Dafnis drzewem bobkowym” [S. Twardowskiego] wobec „Gofreda” [T. Tasso]. „Miscellanea Łódzkie” 1995 [z.] 1 s. 13-22.
• Nad brulionem: „Brata Alberta”. W: Servo Veritatis. Spotkania naukowe poświęcone myśli Jana Pawła II. T. 2. Kraków 1996 s. 203-223.
• Prolegomena teatrologiczne do „Komuniji duchownej świętych Borysa i Gleba”. „Krakowskie Zeszyty Ukrainoznawcze” 1996-1997 s. 31-43.
• „Narodziny wyznawców” Karola Wojtyły. W: Benedyktyńska praca. Kraków 1997 s. 39-50.
• O cyklu w literaturze staropolskiej. (Wprowadzenie). „Ruch Literacki” 1997 z. 4 s. 477-489.
• Twórca polskiego misterium – Mikołaj z Wilkowiecka. W: Pisarze staropolscy. Sylwetki. T. 2. Warszawa 1997 s. 208-248.
• O aktorach i sztuce aktorskiej w staropolskim teatrze szkolnym jezuitów. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1998 t. 5 s. 47-65.
• Św. Wojciech i „Bogurodzica” jako czynniki kształtowania polskiej świadomości narodowej (od początku renesansu w Polsce). „Ruch Literacki” 1998 z. 6 s. 699-719.
• Bóbbio – światło na oświecenie średniowiecza. „Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej” 1999 nr 1/2 s. 19-29.
• Samuel ze Skrzypny Twardowski – „Nadobna Paskwalina”. W: Lektury polonistyczne. [Seria I] Średniowiecze-Renesans-Barok, t. III. Kraków 1999 s. 138-160.
• Słowo poetyckie jako element kultury kresowej u Adama Mickiewicza i Czesława Miłosza. [Współautor:] J. Okoniowa. W: Mickiewicz i Kresy. Kraków 1999 s. 43-54, przekł.: włoski: Mickiewicz e Miłosz sul ruolo della parola poetica. (La parola poetica come elemento della cultura dei Kresy nel „Pan Tadeusz”) W: Per Mickiewicz. Varsavia-Roma 2001.
• Włosko-polsko-ruska „Descensio ad inferos”. W: Tradycja i inwencja. Łódź 1999 s. 5-19.
• Dürer, Rej, Fijałkowski, czyli o sztuce przedstawieniowej i abstrakcyjnej; O wierszu w „Nadobnej Paskwalinie” Samuela Twardowskiego. W: Od średniowiecza ku współczesności. Łódź 2000 s. 72-82; 127-145.
• Literacki barok na Słowińszczyźnie w oczach Zachodu. W: Barok w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Warszawa 2000 s. 149-167.
• „Podróż do Ziemi Świętej” Karola Wojtyły. W: Inspiracje chrześcijańskie w kulturze Europy. Cz. 2. Łódź 2000 s. 133-158.
• Postać Parysa w dramatach polskiego renesansu. „Ruch Literacki” 2000 z. 1 s. 11-30, przekł. francuski: Le personnage de Pâris dans le drame polonaise de la Renaissance. W: Le Heros légendaire sur les scenes du théâtre et de l'opera. Cittǎ di Castello 2001.
• Staropolszczyzna w „Panu Tadeuszu”. W: „Pan Tadeusz” i jego dziedzictwo. Poemat. Kraków 2000 s. 48-65.
• Zur Zyklusproblematik in der ältéren polnischen Literatůr (Prolegomena). W: Zyklusdichtung in der slavischen Literaturen. [Bern] 2000 s. 389-402.
• Ambrozjana. W: Jezuicka ars historica. Kraków 2001 s. 429-440.
• O cyklu w poezji staropolskiej (nurt nieklasyczny). W: Cykl literacki w Polsce. Białystok 2001 s. 583-596.
• Od Bizancjum do Bath. Miasta i ich metamorfozy. W: Podróże po historii. Kraków 2001 s. 202-216.
• Postać Chrystusa w dramatach staropolskich. W: Chrystus w literaturze polskiej. Lublin 2001 s. 77-109.
• „Uciec by, umrzeć by, laurem wzrosnąć...”. W: Sarmackie theatrum. T. 1. Wartości i słowa. Katowice 2001 s. 55-71.
• Włochy w badaniach naukowych Stanisława Kota. W: Stanisław Kot – uczony i polityk. Kraków 2001 s. 201-215.
•
Misterium. Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim. W: Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach.
T. 2. Renesans. Bochnia-Kraków-Warszawa
2002 s. 139-
165.
• Franciszek Bohomolec [biogram]; Teatr [oświecenia]; Wojciech Bogusławski [biogram]. W: Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach. T. 4. Oświecenie. Bochnia-Kraków-Warszawa [2003] s. 237-238; 163-198; 239-242.
• Kolędy i kancjonały; Pastorałki dramatyczne; Samuel Twardowski [biogram]; Samuel Twardowski [omówienie twórczości]; Teatr [baroku]. W: Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach. T. 3. Barok. Bochnia-Kraków-Warszawa [2003] s. 485-500; 501-512; 536-540; 353-376; 113-142.
• Mikołaj Radziwiłł Sierotka i jego podróż do Ziemi Świętej w teatrze szkolnym jezuitów. W: Radziwiłłowie. Obrazy literackie. Biografie. Świadectwa historyczne. Lublin 2003 s. 217-230.
• O kanon literatury polskiego baroku dla Europy. W: Barok polski wobec Europy. Warszawa 2003 s. 455-469.
• O sztuce poetyckiej Samuela Twardowskiego. W: Wielkopolski Maro. Samuel ze Skrzypny Twardowski i jego dzieło w wielkiej i małej ojczyźnie. Poznań 2003 s. 61-75.
• Tablica z napisem rymu słowiańskiego, Justowi Lipsjuszowi przez Wespazjana Kochowskiego zgotowana (Próba interpretacji). W: Wespazjan Kochowski. W kręgu kultury literackiej. Lublin 2003 s. 55-72.
• I viaggi di Juliusz Słowacki in Italia – Impressioni ed immagini del paese. W: Il viaggio come realtà e come metafora. Łask 2004 s. 205-219.
• Kłamstwo panegiryczne czy monarszy autorytet? (Samuel ze Skrzypny i Wacław Potocki wobec udziału Władysława Wazy w wojnie chocimskiej 1621 roku). W: Literatura i pamięć kultury. Lublin 2004 s. 211-231.
• Miasto w poezji Jana Kochanowskiego. W: Corona scientiarum. Warszawa 2004 [właśc. 2005] s. 219-231.
• „Szczęśliwa moskiewska ekspedycja” Samuela Twardowskiego jako cykl narracyjny. W: Cykl i powieść. Białystok 2004 s. 59-74.
• Wokół jubileuszy Mikołaja Reja (Obchody 400 rocznicy urodzin w Akademii Umiejętności w Krakowie). „Ruch Literacki” 2004 z. 2 s. 155-171.
• Konstanty Ildefons Gałczyński wobec tradycji staropolskiej (na przykładzie poematu „Wit Stwosz”). W: Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Kraków 2005 s. 473-491.
• O petrarkizmie w sonetach miłosnych Adama Mickiewicza (konteksty wileńskie). W: Petrarca a jedność kultury europejskiej – Petrarca e l'unità della cultura europea. Warszawa 2005 s. 517-536.
• O włoskich podróżach i poetyckich obrazach Juliusza Słowackiego. W: Literatura – kulturoznawstwo – uniwersytet. Kraków 2005 [właśc. 2006] s. 37-57.
• Rej romantyków, Rej pozytywistów. W: Mikołaj Rej – w pięćsetlecie urodzin. Łódź 2005 s. 593-620.
• Św. Genezjusz w dramacie jezuickim XVII w. W: Etos życia – etos sztuki. Wokół legendy o św. Genezjuszu – aktorze. Łódź 2005 s. 75-87.
• Doświadczenie starości w przesłaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II. W: Dojrzewanie do pełni życia. Starość w literaturze polskiej i obcej. Lublin 2006 s. 45-56.