BIO

Urodzona 30 sierpnia 1913 w Wilnie; córka Seweryna Sławińskiego, inżyniera kolejowego, i Heleny z Kurnatowskich. Od 1922 uczęszczała do Gimnazjum im. E. Orzeszkowej. Po zdaniu w 1930 matury studiowała filologię polską i romańską na Uniwersytecie Stefana Batorego (USB) w Wilnie; w 1934 uzyskała magisterium. W czasie studiów brała udział w działalności Koła Polonistów Słuchaczy USB i Akademickiego Klubu Włóczęgów. Należała też do Stowarzyszenia „Iuventus Christiana” i w 1932/33 była prezeską Koła Wileńskiego. W piśmie tego stowarzyszenia pt.Iuventus Christiana” debiutowała w 1933 artykułem pt. Z rozważań nad Ewangelią (nr 6). W tymże roku opublikowała artykuł pt. Szopka myślooddawców, dotyczący szopki akademickiej w USB w wileńskim czasopiśmie „Pax” (nr 3; podpisana: I.Sł.), z którym współpracowała do 1937. W 1934-35 odbyła praktykę bibliotekarską. W 1935 uzyskała stypendium doktoranckie z Funduszu Kultury Narodowej i kontynuowała studia w Warszawie (1935/36) i w Wilnie. Ogłaszała artykuły i recenzje w dzienniku wileńskim „Słowo” (1936-38). Równocześnie uczyła języka polskiego w gimnazjum i przygotowywała rozprawę doktorską pt. Typy dramatu w epoce Młodej Polski. Od października 1938 do sierpnia 1939 jako stypendystka Funduszu Kultury Narodowej studiowała teatrologię i literaturę powszechną na Sorbonie w Paryżu. Po wybuchu II wojny światowej nadal przebywała w Wilnie i pracowała głównie jako robotnica. W czasie okupacji niemieckiej brała udział w tajnym nauczaniu, początkowo w Wilnie (1941-42), a następnie w Glinciszkach pod Wilnem (1942-44). Była członkiem Armii Krajowej. Po wycofaniu się Niemców pracowała w 1944-45 w archiwum miejskim w Wilnie. W końcu kwietnia 1945 wyjechała z Wilna w ramach tzw. akcji repatriacyjnej. Przez krótki czas pracowała w gimnazjum w Białymstoku, a od października 1945 była asystentką w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika (UMK) w Toruniu. W 1946 uzyskała tamże doktorat na podstawie pracy pt. Tragedia w epoce Młodej Polski (promotor profesor Konrad Górski). Artykuły i recenzje ogłaszała w tym czasie w „Tygodniku Powszechnym” (1946-52), „Arkonie” (1947-49) „Odrze” (1947-49) i „Znaku” (1947-52). Od 1947 wchodziła w skład Komisji Filologicznej Towarzystwa Naukowego w Toruniu. W 1949 została współpracownikiem Komisji Historii Literatury Polskiej Akademii Umiejętności. Działała w stowarzyszeniach katolickich. Usunięta w 1949 z UMK, prowadziła przez rok wykłady w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku, a od kwietnia do października 1950 pracowała w bibliotece Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Następnie została zaangażowana przez Katolicki Uniwersytet Lubelski (KUL) początkowo na stanowisko adiunkta, a od 1951 zastępcy profesora. W tymże roku złożyła pracę pt. O komediach Norwida, która miała stanowić podstawę habilitacji; na skutek zmiany ustawy o stopniach naukowych kolokwium habilitacyjne odbyło się dopiero w 1953. Była współredaktorem (od 1953) wielu tomów wydawnictwa Towarzystwa Naukowego KULRoczniki Humanistyczne”. Należała do twórców Teatru Akademickiego KUL (1952) i przez wiele lat była jego opiekunem. W 1954 została członkiem czynnym Towarzystwa Naukowego KUL (1960-62 wiceprezes). W 1956 otrzymała nominację na profesora nadzwyczajnego i kierownika Katedry Teorii Literatury oraz Literatury Porównawczej KUL. W tymże roku weszła w skład redakcji „Tygodnika Powszechnego”. W 1957 prowadziła wykłady w Montrealu w Kanadzie, a w 1958/59 przebywała jako stypendystka Forda w Yale University w USA. Była członkiem komitetu redakcyjnego „Zeszytów Naukowych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” (1958 nr 1-3 i 1965-68). W czasopiśmie tym, a także w innych pismach naukowych m.in. w „Rocznikach Humanistycznych”, „Pamiętniku Literackim”, „Pamiętniku Teatralnym”, „Dialogu” publikowała rozprawy i eseje oraz artykuły dotyczące historii i teorii literatury oraz teatru. W 1960 została członkiem Lubelskiego Towarzystwa Naukowego. W 1962-64 pełniła funkcję dziekana Wydziału Nauk Humanistycznych KUL. W 1965 i 1966 opracowywała dział Literatura angielska (w 1966 również Literatura australijska) w „Roczniku Literackim”. W 1968 otrzymała tytuł profesora zwyczajnego. Wygłaszała wielokrotnie jako visiting professor cykle wykładów z teatrologii na uniwersytetach zagranicznych: w USA w Brown University, Providence (1968/69), w University of Illinois (Summer School 1969), w uniwersytecie katolickim w Louvain w Belgii (1971/72, 1973/7474), w uniwersytecie we Fryburgu w Szwajcarii (1979), w Toronto w Kanadzie (1982). W 1969-71 była członkiem Komitetu Nauk o Literaturze Polskiej PAN. W 1973 weszła w skład komitetu redakcyjnego Encyklopedii katolickiej. Od 1976 pełniła funkcję kierownika Katedry Dramatu i Teatru KUL. W 1976-78 prowadziła zajęcia na Uniwersytecie Gdańskim. W 1981 była promotorem w postępowaniu przygotowawczym nadania przez KUL doktoratu honoris causa Czesławowi Miłoszowi. W tym czasie została członkiem Komisji Episkopatu do Spraw Społecznego Przekazu. W 1983 przeszła na emeryturę; prowadziła nadal seminaria magisterskie i doktoranckie na KUL i Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 1986 otrzymała nagrodę im. księdza l. Radziszewskiego przyznawaną przez Towarzystwo Naukowe KUL. W 1988 została członkiem Rady Naukowej Instytutu Jana Pawła II, a w 1989 członkiem Polskiego PEN Clubu. W 1994 otrzymała nagrodę Fundacji A. Jurzykowskiego w Nowym Jorku (w dziedzinie historii teatru), a w 1995 nagrodę im. K. Pruszyńskiego, przyznaną przez Polski PEN Club. W 1996 odbyła się uroczystość odnowienia jej doktoratu na Wydziale Humanistycznym UMK. Odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1974), medalem „Za wybitne osiągnięcia w dziele umacniania patriotycznej więzi Polonii z Macierzą” (1984). Zmarła 18 stycznia 2004 w Warszawie.

Twórczość

1. O Norwidzie pięć studiów. [Autorzy:] K. Górski, T. Makowiecki, I. Sławińska. Toruń: Księgarnia Naukowa T. Szczęsny 1948 [właśc. 1949], 129 s.

Tu I. Sławińska: Za kulisami Tyrteja. [Współautor:] T. Makowiecki, s. 33-64; „Słodycz” – miniatura tragiczna, s. 93-109. Przedruk zob. poz. .

2. Tragedia w epoce Młodej Polski. Z zagadnień struktury dramatu. Toruń: Towarzystwo Naukowe 1948, 184 s. Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Prace Wydziału Filologiczno-Filozoficznego.

Rozprawa doktorska przygotowana w 1938-1939 pt.Typy dramatu w epoce Młodej Polski”.

Zawartość

Problem tragedii w końcu XIX wieku; „Tragedia Atmosfery”. Typ maeterlinckowski; Tragedia klasyczne Wyspiańskiego; Tragedia historyczne i narodowa; Próba syntezy; Posłowie.

3. O komediach Norwida. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1953, 276 s. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Rozprawy Wydziału Historyczno-Filologicznego.

Rozprawa habilitacyjna.

Zawartość

I. Przedmowa. – Dojrzewanie koncepcji dramatycznej. – II. Współczesności oblicze: O miłość zupełną i kobietę żywą; Stygmat salonu; Problem artysty i poezji; „Ogólna całość cywilizacyjna.” – III. Struktura dramatyczna: Elementy strukturalne: Rodzaje konfliktów; Postaci; Struktury językowe; Elementy teatralnej wizji; Zasady ogólne: Amplituda potoczności i patosu; Śmiech, uśmiech, ironia...; Koncepcje strukturalne; Ewolucja dramatycznego stylu. – IV. Na tle komedii pozytywistycznej: Na tle komedii pozytywistycznej.

4. O rozmowach w III części „Dziadów. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1957, 30 s. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Wykłady i Przemówienia. Przedruk zob. poz. .

5. Sceniczny gest poety. Zbiór studiów o dramacie. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1960, 298 s.

Zawartość

Główne problemy struktury dramatu; „Ciąg scenicznych gestów w teatrze Norwida”; O rozmowach w III części „Dziadów” [poz. ]; Przywołanie przestrzeni w dramacie Słowackiego „Zawisza Czarny”; O badaniu wizji teatralnej Wyspiańskiego; „Egzegeza komunałów”. (O Bałuckim); Ku definicji dramatu poetyckiego; Aneks: Spór o tragedię redivivus.

6. Świadomość teatralna Norwida. (Wstępne refleksje metodologiczne). [Warszawa: Instytut Badań Literackich 1967], 18 s.

7. Reżyserska ręka Norwida. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1971, 330 s.

Zawartość

I. Próby syntetycznych ujęć: Reżyserska ręka Norwida; Terminologia teatralna Norwida; Metafora w dramacie; „Ciąg scenicznych gestów”. – II. Zbliżenia: „Słodycz” – miniatura tragiczna [poz. ]; Za kulisami „Tyrteja” [współautor: T. Makowiecki, poz. ]; Znaki przestrzeni teatralnej w „Krakusie”; „Podróż do kresu nocy”. – III. Norwid na scenie: Problemy teatralne „Kleopatry”; Komediodrama „Aktor”; „Wanda” w teatrze lalkowym. – IV. Ekspansja teatralnego widzenia: O prozie epickiej Norwida. Z zagadnień warsztatu poety-dramaturga.

8. Współczesna refleksja o teatrze. Ku antropologii teatru. [Studia]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1979, 484 s. Por. poz. .

Zawartość

Założenia książki. – Teatr w oczach filozofów: Egzystencjalna filozofia teatru; Z inspiracji Ingardena; Tragizm czy „odor mataphysicus”? (Spór o tragedię znów odnowiony). – Symbol, mit, archetyp: Preliminaria krytyki symbolicznej; Od psychoanalizy do psychokrytyki i z powrotem. – Socjologiczne widzenie teatru. – Semiologia teatru: In statu nascendi: Praga 1931-1941; Semiologia teatru – dziś; Próby matematyzacji teatru. – Kluczowe problemy: Sytuacje i postaci; Gest i słowo; Przestrzeń i czas; Zamiast podsumowania. – Bibliografia.

Przekłady

angielski

artykułu: Z inspiracji Ingardena. W: Drama und theater. München 1991.

francuski

Le théâtre dans la pensé contemporaine. [Przeł.:] F. Rosset. Louvain-la-Neuve 1985.

litewski

artykułu Przestrzeń i czas: Erdre ir laikas. [Przeł.] G. Gabrenas. Kvantai Meno Kulturos zurnalas Koras”, Wilno [marzec] 1990.

ukraiński

artykułu Gest i słowo: [Przeł.] M. Duškov. Domesti”, Sambor 1993 nr 72-73.

węgierski

artykułu Gest i słowo: [Przeł.] N. Kiraly. Kultura és Közösség”, Budapest 1991 nr 1.

włoski

artykułu: Semiologia teatru: In statu nascendi: Praga 1931-1941. Biblioteca Teatrale”, Roma 1978.

9. Moja gorzka europejska ojczyzna. Wybór studiów. Oprac.: O. Sieradzka. Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX 1988, 288 s.

Zawartość

Słowo od autora. – I: „Co powiedział Grom”. (Przekaz poetycki Thomasa Stearnsa Eliota); Dramaty Thomasa Stearnsa Eliota; W krainie poezji, żartu i walki. (O „Magii” Chestertona); Idee teatralne Claudela; Siedem demonów Claudela; Wyzwanie teatru Claudela; Claudel – homme de théâtre; „... I ma Elektry głos”. Zakorzenienie Simone Weil; Czarny płomień Fedry [J. Racine'a]. – II: Jerzy Bernanos; Ukrzyżowany na papieskim tronie; August Strindberg i wczesny ekspresjonizm polski; Kariera teatralne Gozziego w Polsce i gdzie indziej. – III: Współczesny teatr liturgiczny; Nowa obecność Biblii w dramacie współczesnym; Dramat i teatr w refleksji teologicznej; Świat jako spektakl.

Przekłady

angielski

artykułu August Strindberg i wczesny ekspresjonizm polski. W: Strindberg and modern Theatre. Stockholm 1975.
artykułu Nowa obecność Biblii w dramacie współczesnym: „Théatre. Opera. Ballet”, Paris 1996 nr 3.

francuski

artykułu Kariera teatralna Gozziego w Polsce i gdzie indziej. W: Le théatre européen face a l'invention: allégories, merveilleux, fantasque. Paris 1989.

niemiecki

artykułu Ukrzyżowany na papieskim tronie. Reinhold Schneider Blatter”, Freiburg 1987.

10. Odczytywanie dramatu. [Studia]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1988, 319 s.

Zawartość

Od autorki; Czytanie dramatu; Ku definicji dramatu poetyckiego; Dramat religijny: jego wyróżniki i paradygmaty; Wizja teatralne jako problem badawczy; Gest i słowo w perspektywie antropologicznej; O rozmowach w III części „Dziadów”; Metafora w dramacie; Przywołanie przestrzeni w dramacie Słowackiego „Zawisza Czarny”; Znaki przestrzeni teatralnej w „Krakusie” Norwida; „Podróż do kresu nocy”; Kropla czasu w teatrze Norwida; Dwie koncepcje czasu w strukturach dramatycznych: Turgieniew i Norwid; Struktura czasowa dramatu Brechta „Życie Galileusza”; Teoria rzeczywistości i znak teatralny.

Przekłady

angielski

artykułu Ku definicji dramatu poetyckiego: „Zagadnienia Rodzajów Literackich1960 z. 2.
artykułu: Dwie koncepcje czasu w strukturach dramatycznych: Turgieniew i Norwid: W: For Wiktor Weintraub. The Hague 1975.

francuski

artykułu Struktura czasowa dramatu Brechta „Życie Galileusza. W: Création théatrale et savoir scientifique en Europe. Paris 1992.

serbski

artykułu Teoria rzeczywistości i znak teatralny: [Przeł.] L. Rosič. Kniževna Kritika”, Beograd 1978 z. 3.

11. Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1990, 433 s.

Zmieniona wersja poz. 8.

Przekłady

czeski

Divadlo v současnđm myšleni. [Przeł.] J. Robal. Praha 2002.

12. Szlakami moich wód... [Wspomnienia]. Wstęp: M. Maciejewski. Lublin: Norbertianum 1998, 210 s. Wyd. 2 Lublin: Norbertinum 2004.

Artykuły w czasopismach i książkach zbiorowych, m.in.

Uwagi o stylu „Hymnów” Kasprowicza. Alma Mater Vilnensis 1935 z. 12 s. 25-35.
Wokół teatru Karola Huberta Rostworowskiego. Ateneum 1938 nr 4/5 s. 689-698.
Groza słowa. (O poezji Jerzego Lieberta). Znak 1949 nr 2 s. 118-133.
Oblicze współczesności w komediach Norwida. Znak 1952 nr 1 s. 60-70.
Problematyka badań nad językiem dramatu. Roczniki Humanistyczne 1953 [wyd. 1955] z.1 s. 25-60.
O strukturze słownej III części „Dziadów. Roczniki Humanistyczne 1954/55 s. 141-156, przedruk w: Dramat polski XIX i XX wieku. Lublin 1987 s. 11-24.
Jeden motyw antyczny w poezji Norwida: bruk rzymski. Roczniki Humanistyczne 1957 z. 2 s. 129-140.
Badania literackie w Ameryce: rozwój dyskusji metodologicznej. Kwartalnik Neofilologiczny 1960 nr 3 s. 181-201; przekł. czeski w: Zapadni litérarni veda a estetika. 1966.
Teoria dramatu na Zachodzie. (1945-1960). Pamiętnik Literacki 1961 z. 3 s. 290-316, 1962 z. 1 s. 283-309.
Wkład Francji w nową estetykę teatru. Kwartalnik Neofilologiczny 1962 nr 3 s. 227-247.
Powrót do „Fedry” [J. Racine'a]. Kwartalnik Neofilologiczny 1963 z. 3 s. 205-235.
Problem gatunków literackich w kręgu krytyków z Chicago. Zagadnienia Rodzajów Literackich 1963 z. 1 s. 105-121.
Chrześcijaństwo w przemyśleniach Norwida. Znak 1966 nr 4 s. 721-732.
Inicjacja teatralna Claudela. Kwartalnik Neofilologiczny 1966 nr 4 s. 395-413.
Struktura dzieła teatralnego. Propozycje badawcze. W: Problemy teorii literatury. Wrocław 1967 s. 290-309 [zmieniona i poszerzona wersja wcześniejszej rozprawy w książce: Sceniczny gest poety Twórczość poz. ], przedruk w: Materiały z zakresu wiedzy o współczesnym teatrze. Łódź 1972 s. 25-52, pt. Główne problemy struktury dramatu. Propozycje badawcze. W: Wprowadzenie do nauki o teatrze. T.1. Wrocław 1974 s. 84-107, wyd. 2 tamże 1976, w: Problemy teorii dramatu i teatru. Wrocław 1988 s. 21-37; przekł. słowacki [Przeł.] Š. Koperdan. W: Slovo, vyznam, dielo. Bratislava 1972.
Współczesny teatr religijny na Zachodzie. Znak 1967 nr 11 s. 1413-1427.
Stanisław Wyspiański. On the hundreth anniversary of his birth. The Polish Review”, Nowy Jork 1969 nr 3 s. 57-67.
Ewangelia miłosierdzia współcześnie odczytana. [Współautor:] M. Gogacz. W: Ewangelia miłosierdzia. Poznań 1970 s. 273-313.
The slavic contribution to the great theatrical reform. (Some proposal for investigation). W: Z polskich studiów slawistycznych. Seria 4. Nauka o literaturze. Warszawa 1972 s. 29-39.
Krakus” Norwida w życiu teatralnym Młodej Polski. Pamiętnik Teatralny 1973 z. 2 s. 205-232.
Sacrum w młodym teatrze polskim. W: Z zagadnień kultury chrześcjańskiej. Lublin 1973 s. 531-541; przekł. francuski „Cahiér Théâtre Louvain” 1974 [nr] 21 s. 39-57; w: La littérature contemporaine polonaise et le sacré. Lublin 1978 s. 136-159.
Przypowieść o Wielkim Złodzieju. („Straszny czwartek w domu pastora” Karola Ludwika Konińskiego). W: Nowela. Opowiadanie. Gawęda. Warszawa 1974 s. 171-190, wyd. 2 uzupełnione tamże 1979 s. 217-236.
Rodzinne tradycje w dramaturgii polskiej. W: Wkład Polaków do kultury świata. Lublin 1976 s. 605-618.
Main trends in recent theatre science. Roczniki Humanistyczne 1977 z. 1 s. 21-33.
Miciński i Hellerau. W: Studia o Tadeuszu Micińskim. Kraków 1979 s. 303 -323 s.
Mitotwórcza funkcja krytyki teatralnej. (Na przykładzie Młodej Polski). W: Wokół teorii i historii krytyki teatralnej. Katowice 1979 s. 193-205.
Religijny horyzont twórczości Miłosza. W Drodze 1981 nr 10 s. 68-77.
Współczesny dramat biblijny. Przegląd Powszechny 1982 nr 3 s. 52-64, przedruk w: Biblia a literatura. Lublin 1986 s. 465-478.
Refleksja nad „mitem współczesnym” wczoraj i dziś. W: Wśród mitów teatralnych Młodej Polski. Kraków 1983 s. 20-44.
Wolność i świętość słowa w przekazie poetyckim Norwida. W: Literatura polska w kulturze chrześcijańskiej Europy. Lublin 1983 s. 23-35; przekł. francuski w: The common christian roots of the european nations. Florence 1982; przekł. angielski [Przeł.] A. Pasicki. W: Polish literature in the culture of christian Europe. Lublin 1983 s. 27-41.
Inspiracje chrześcijańskie w literaturze polskiej. (Kilka pytań nie tylko metodologicznej natury). Znak 1984 nr 4 s. 435-436.
Chrześcijańska drama” Norwida. Studia Norwidiana 1985/1986 s. 57-74, przedruk w: Dramat i teatr religijny w Polsce. Lublin 1991 s. 217-234.
Le théâtre liturgique au XXe siècle. (Genres et formes). W: Problèmes, interférences et genres au théâtre et les fétes en Europe. Paris 1985 s. 217-234.
Nauczyciele. Sylwetki. Biogramy. [Współautor:] Z. Dziubińska, M. Rutkowska-Wierszyłłowska. W: Była taka szkoła. Gimnazjum im. E. Orzeszkowej w Wilnie 1915-1939. Londyn 1987 s. 77-147.
Ukrzyżowany na papieskim tronie. (Papieski dramaty Schneidera). Tygodnik Powszechny 1987 nr 24 s. 7-8; przekł. niemiecki „Reinhold Schneider Blätter”, Freiburg 1987, Dezember s. 117-131.
Dramat i teatr w refleksji teologicznej. W: Dramat i teatr sakralny. Lublin 1988 s. 13-24.
The secret in Norwid's dramatic works. W: Cyprian Norwid (1821-1883). Poet – Thinker – Craftsman. London 1988 s. 78-90.
Kiedyż na ziemiach moich zaprowadzę ład?” (O ethosie poety i poezji według Thomasa Stearnsa Eliota). Ethos 1989 nr 8 s. 94-104.
Dziady” – dramat chrześcijański? Spór o „Dziady” redivivus. Ethos 1991 nr 13/14 s. 101-111.
Ingarden's theory of the „Stage play” and his successors. W: Drama und theater. München 1991 s. 323-336.
Europa przeciw-chrześcijańska i bękarcia (w teatrze Norwida). Ethos 1992 nr 4 s. 25-33.
Formacja religijna młodzieży wileńskiej w okresie II Rzeczypospolitej. W: Wilno – Wileńszczyzna jako krajobraz i środowisko wielu kultur. Białystok 1992 s. 219-234.
Mickiewicz (1798-1855). W: Patrimoine Littéraire Européen. T. 11 a. Paris-Bruxelles 1999 s. 347-360.
Norwid. (1821-1883). W: Patrimoine Littéraire Européen. T. 11 b. Paris, Bruxelles 1999 s. 473-482.

Przekłady

1. P. Claudel: Atłasowy trzewiczek. Wersja sceniczna. Ogród 1994 nr 3 s. 21-137. Przedruk w: P. Claudel: Wybór dramatów. Lublin 1998 s. 135-234.
2. J. de Romilly: Tragedia grecka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1994 [właśc. 1993], 193 s.
3. P. Claudel: Joanna D'Arc na stosie. W: P. Claudel: Wybór dramatów. Lublin 1998 s. 273-292.
4. O. Miłosz: Misteria. Wybór i oprac: I. Sławińska. Przekł. [z francuskiego:] I. Sławińska, B. Ostrowska. Przygotował do druku: W. Kaczmarek. Lublin: Red. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1999, 136 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski.
W przekł. I. Sławińskiej: Mefiboset. Misterium w 3 obrazach z epilogiem, s. 55-93.; Szaweł z Tarsu. Misterium w czterech obrazach, s. 95-135.

Prace redakcyjne

1. Myśl teatralna Młodej Polski. Antologia. Wybór: I. Sławińska, S. Kruk. Wstęp: I. Sławińska. Noty: B. Frankowska. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1966, 475 s.
Tu wstęp I. Sławińskiej: Młodopolska batalia o teatr, s. 5-38.
2. P. Claudel: Możliwości teatru. Wybór i wstęp: I. Sławińska. Przeł. M. Skibniewska. Noty: M. Uchańska. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1971, 263 s.
3. La littérature contemporaine polonaise et le sacré. Sacrum we współczesnej literaturze polskiej. Red.: I. Sławińska, S. Sawicki. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1978, 179 s. Université Catholique de Lublin. Institut des Recherches sur la Litterature religieuse.
4. Wśród mitów teatralnych Młodej Polski. Praca zbiorowa pod red.: I. Sławińskiej, M.B. Styk. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1983, 436 s.
5. Dramat i teatr sakralny. [Materiały z sympozjum zorganizowanego przez Katedrę Dramatu i Teatru oraz Zakład Badań nad Literaturą Religijną, Lublin 2-5 maja 1983]. Pod red. I. Sławińskiej [i in.]. Lublin: Red. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1988, 392 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski, Zakład Badań nad Literaturą Religijną.
6. Popularny dramat i teatr religijny w Polsce. Pod red.: I. Sławińskiej i M.B. Stykowej. Wstęp I. Sławińska. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1990, 224 s. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Rozprawy Wydziału Historyczno-Filologicznego.
7. Dramat i teatr religijny w Polsce. Red.: I. Sławińska, W. Kaczmarek. Wstęp I. Sławińska. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1991, 467 s., Religijne tradycje literatury Polskiej. T. 2.
8. Wokół współczesnego dramatu i teatru religijnego w Polsce (1979-1989). Pod red.: I. Sławińskiej i W. Kaczmarka. [Słowo wstępne I. Sławińska] Wrocław: Wiedza o Kulturze 1993, 321 s., Dramat w teatrze, teatr w dramacie.

Omówienia i recenzje

Ankiety dla IBL PAN 1957, 1976, 1979, 1985, 1988, 2000.

Wywiady

Nauczył mnie Norwid, co naprawdę cenne. Rozm. B. Mamoń. Tygodnik Powszechny 1993 nr 37.
Żarliwość i skupienie. Rozm. W. Chudy. Ethos 1995 nr 2/3.
Bezdomność i zakorzenienie. Rozm. M. Luboradzki. Sycyna 1998 nr 22.
Szlakiem moich miast. Rozm. G. Filip. Nowe Książki 1998 nr 6.

Słowniki i bibliografie

Słownik współczesnych pisarzy polskich. T. 3. Warszawa 1965.
A. Paluchowski: Bibliografia prac Ireny Sławińskiej 1933-1976. „Roczniki Humanistyczne1976 z. 1.
W. Kaczmarek: Bibliografia prac Ireny Sławińskiej 1977-1993. „Roczniki Humanistyczne1994 z. 1.
Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny. T. 2. Warszawa 2000 (Redakcja).
Bibliografia prac Ireny Sławińskiej. Oprac.: A. Paluchowski, W. Kaczmarek. W: Świat jako spektakl. Lublin 2003.

Ogólne

Książki

Świat jako spektakl. Irenie Sławińskiej na dziewięćdziesiąte urodziny. Red. W. Kaczmarek. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski 2003, 362 s. [Zawartość: J. Życiński: Człowiek z właściwościami. Wprowadzenie; A. Szostek: Słowo do Księgi na 90-lecie Profesor Ireny Sławińskiej. – Koleżanka: Cz. Miłosz; O dobrej koleżance; A. Hutnikiewicz: Toruńskie lata Pani Ireny. – Mistrzyni: E. Krasiński: Ciotka – Pani Profesor; B. Królikowski: „Ciotka” i jej seminarium; T. Kłak: O mojej mistrzyni. – Przywołana z pamięci: T. Styczeń: Wąwóz Łukoszyński; s. Z.J. Zdybicka: Dobra praca i piękna przyjaźń; ks. M. Kamiński: Co zostało w mojej pamięci?; ks. W. Wilk: W trosce o teatr seminaryjny; U. Żegleń: W Pewli, w Alpach i... w kuchni przy blinach; A. Sulikowski: Biwaki w Rogóźnie; M. Staniszewska: Kilka dni z życia wielkiej humanistki. – Na sesjach, w teatrze i w redakcjach: I. Mamcarz: Konferencje europejskie; E. Feliksiak: Nauczyciel akademicki, wędrowiec; M. Gawrychowska-Sowul: Białystok – Białowieża – Tykocin na szlakach Profesor Ireny Sławińskiej; W. Michalski: W „Akcencie”; L. Mądzik: Obecność Pani Profesor; J. Fert: Profesor Irena Sławińska i Norwidianum. – Szlaki badawcze: Z. Łapiński: szlakami naszego Norwida; W. Kaczmarek: Odczytywanie dramatów Norwida; K. Braun: Irena Sławińska i Paul Claudel; L. Kuchtówna: Pasje teatralne; T. Kowzan: Semiolog teatru; J. Ciechowicz: Było przyjemnie; S. Kruk: Jak inscenizować arcydzieła?; R. Strzelecki: Antropologia teatru; J. Japola: Imponderabiliów rozważanie. Ireny Sławińskiej przygoda z kulturą i cywilizacją anglo-amerykańską; T. Malec: Leksem „teatr”. Uwagi i refleksje. – Próba bilansu: W. Kaczmarek: Pasje i obowiązki; M. Maciejewski: Świadectwo i przesłanie].

Artykuły

M.B. Stykowa: Irena Sławińska. Biuletyn Informacyjny Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1985 nr 1.
M. Jasińska-Wojtkowska: Dzieło naukowe Ireny Sławińskiej „Tygodnik Powszechny 1987 nr 2.
A. Hutnikiewicz: Przemówienie na uroczystości odnowienia doktoratu prof. Ireny Sławińskiej; J. Speina: Prof. Irena Sławińska. W 50. rocznicę doktoratu. Przegląd Artystyczno-Literacki 1996 nr 7-8.
W. Kaczmarek: Teatr: „atrium ” spraw niebieskich. Ireny Sławińskiej odczytywanie dramatów Norwida. Studia Norwidiana 1997-1998 nr 15-16.
Cz. Miłosz: O dobrej koleżance. Nowe Książki 1998 nr 6.
W. Michalski: Profesor Irena Sławińska i Wschodnia Fundacja Kultury „Akcent. W tegoż: Słowa i twarze. Lublin 2003.
M.B. Styk: Literaturoznawca – teatrolog prof. dr Irena Sławińska. Summarium 2003.
Ethos 2004 nr 1-2 [tu m.in.: ks. T. Zasępa: Profesor Irena Sławińska jaką znałem; R. Berezecka: Z Panią Profesor w świat; T. Styczeń: Wąwóz Łukoszyński; M. Ołdakowska-Kuflowa: Po sąsiedzku; A. Sulikowski: Ireny Sławińskiej rozmowy i wycieczki].
J. Życiński: Laska wspólnego szlaku; W. Kaczmarek: Myślę o miłości do was...; J. Fert: W kręgu Norwida. Tygodnik Powszechny 2004 nr 5.
S. Sawicki: Irena Sławińska. Uczona europejskiego wymiaru. Teksty Drugie 2005 nr 1/2.

Tragedia w epoce Młodej Polski

K. Budzyk. „Polonistyka1949 nr 3; przedruk w tegoż: Studia z zakresu nauk pomocniczych i historii literatury polskiej. T. 1. Wrocław 1956.
M. Kridl: O tragedii w epoce Młodej Polski. The American Slavic and East European Review”, Nowy Jork 1950 nr 4.

O komediach Norwida

F. Araszkiewicz: Komedie Norwida. Tygodnik Powszechny 1954 nr 8.
J.W. Gomulicki. „Pamiętnik Teatralny1955 z. 2.
J. Pietrkiewicz. „The Slavonic Review”, Londyn 1955.

Sceniczny gest poety

R. Taborski. „Ruch Literacki1960 nr 3.
T. Terlecki: Słowo i gest. Wiadomości”, Londyn 1960 nr 49.
L. Eustachiewicz. „Pamiętnik Literacki1961 z. 1.
J. Kreczmar. „Pamiętnik Teatralny1962 z. 2.

Reżyserska ręka Norwida

M. Fik: Od Bogusławskiego do Schillera. Życie Literackie 1972 nr 7.
M. Fik: Renesans Norwida?Twórczość1972 nr 3.

Współczesna refleksja o teatrze

Z. Greń: Słowa. Życie Literackie 1979 nr 19.
L. Kolankiewicz: Czym jest antropologia teatru?Przegląd Humanistyczny1979 nr 8.
A.T. Kijowski: Teatrologia nie zna swoich granic. Dialog 1980 nr 1.
J. Popiel: Ku antropologii teatru. Twórczość 1980 nr 4.
E. Wolicka. „Znak1980 nr 11.

Moja gorzka europejska ojczyzna

K. Latawiec. „Ruch Literacki1990 z. 2/3.
J. Sikora: Antropologiczna wizja teatru. Akcent 1991 nr 4.

Odczytywanie dramatu

A. Dziurdzikowski: Szkoła lektury. Nowe Książki 1989 nr 10.

Szlakami moich wód...

A. Koss: lrena Sławińska. Kresy 1998 nr 4.
J. Leociak: Autobiografia i metafizyka. Nowe Książki 1998 nr 6.
W. Tkaczuk: Rygor i marzenie. Sycyna 1998 nr 19.
A. Kochańczyk: Kresy we wspomnieniach. Akcent 1999 nr 1.

Myśl teatralna Młodej Polski

L. Eustachiewicz: Teoria i praktyka teatralna Młodej Polski. Dialog 1966 nr 7.
D. Knysz-Rudzka. „Polonistyka1966 nr 5.

Wśród mitów teatralnych Młodej Polski

M.O. Bieńka. „Pamiętnik Teatralny1984 z. 1/2.

Dramat i teatr religijny w Polsce

I. Rupikowa. „Więź1992 nr 7.
J. Bartyzel: Od Mikołaja z Wilkowiecka do Karola z Wadowic. Arka 1993 nr 44/45.
J. Popiel: Religijne tradycje dramatu i teatru polskiego. Kresy 1993 nr 13.