BIO
Urodzona 2 października 1870 w majątku Polonisz (powiat kolski) w rodzinie ziemiańskiej; córka Stanisława Sempołowskiego (podpisującego się Sępołowski), i Marii z Potrzebowskich. Po utracie przez ojca majątku i następnie jego śmierci, spędziła dzieciństwo w majątku babki we wsi Wyszki. W 1878 rozpoczęła naukę na pensji Jadwigi Papi w Warszawie. Po ukończeniu w 1884 sześcioletniego kursu, pracowała na tejże pensji bezpłatnie jako początkująca nauczycielka. W 1887 zdała egzamin nauczycielski i podjęła pracę zarobkową, m.in. w rodzinie Leopolda Kronenberga, finansisty i działacza społecznego. Równocześnie kontynuowała studia na tajnym tzw. Uniwersytecie Latającym. Należała początkowo do Ligi Polskiej (później Ligi Narodowej) i uczestniczyła w pracach prowadzonych w Warszawskim Kole Oświaty Ludowej, a następnie w Kobiecym Kole Oświaty Ludowej. W działalności oświatowej, a także w podjętej w 1895 akcji organizowania opieki nad więźniami politycznymi współpracowała z działaczem oświatowym i politycznym Bolesławem Hirszfeldem. W 1894 założyła, a następnie do 1903 prowadziła tajną szkołę dla dziewcząt obejmującą kurs sześcioklasowego gimnazjum. Od 1897 opracowywała wspólnie z Julią Unszlicht-Bernsteinową parapodręcznikowe wydawnictwa dla dzieci. W tym czasie nawiązała współpracę z Wydziałem Czytelni Bezpłatnych Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności i weszła w krąg inteligencji radykalnej i socjalistycznej. W grudniu 1899 została wraz z częścią działaczy tego Towarzystwa aresztowana za pracę polityczną i osadzona na Pawiaku. Po zwolnieniu z więzienia za kaucją, w lutym 1900 wznowiła działalność oświatową, zajmując się szczególnie dokształcaniem nauczycieli ludowych. Uczestniczyła m.in. w utworzeniu szkoły rolniczej (tzw. Fermy Ogrodniczej) w Pszczelinie. W grudniu 1901, skazana jako poddana pruska na opuszczenie granic Cesarstwa Rosyjskiego, wyjechała do Krakowa. Od jesieni 1903 pracowała tam jako nauczycielka geografii w prywatnym I Gimnazjum Żeńskim. Kontynuowała działalność oświatową, pracując m.in. w III Kole Towarzystwa Szkoły Ludowej. Wygłaszała odczyty i publikowała artykuły dotyczące m.in. szkolnictwa w krakowskich czasopismach „Krytyka” i „Naprzód”. Po nielegalnym powrocie do Warszawy latem 1905 (formalną zgodę uzyskała dopiero w 1908) włączyła się do działań zainicjowanych przez Polski Związek Ludowy, które doprowadziły do zwołania zjazdu delegatów nauczycielstwa ludowego w Pilaszkowie pod Łowiczem i utworzenia na nim Związku Nauczycieli Ludowych. Zajmowała się sprawami oświaty dla dorosłych analfabetów. W 1906 zorganizowała Stowarzyszenie Kursów dla Analfabetów, brała udział w działalności Uniwersytetu dla Wszystkich (1905-09). Na gruncie oświatowym współpracowała z działaczami Polskiej Partii Socjalistycznej-Lewicy. W 1908 jako przedstawicielka prywatnych zrzeszeń pedagogicznych brała udział w I Międzynarodowym Kongresie Wychowania Moralnego w Londynie. W październiku tegoż roku została ponownie aresztowana wraz z innymi działaczami Uniwersytetu dla Wszystkich i trzy miesiące przebywała w więzieniu. Równocześnie od chwili powrotu do Warszawy zajmowała się też bardzo aktywnie opieką nad więźniami politycznymi. Kierowała działaniami Związku Pomocy dla Więźniów Politycznych, a od 1909 kontynuowała pracę w ramach Towarzystwa Pomocy Uwolnionym z Więzień „Patronat”. W 1913 podjęła wraz z Janiną Mortkowiczową wydawanie ilustrowanego dwutygodnika dla młodzieży pt. „Z bliska i z daleka”, z dodatkiem dla dzieci młodszych pt. „W słońcu”; wydawanie pisma przerwał w 1914 wybuch I wojny światowej. W tej sytuacji zainicjowała zorganizowanie Biura Porad dla Uchodźców Wojennych. Pod okupacją niemiecką założyła, wraz z działaczem ruchu robotniczego Tadeuszem Rechniewskim, zalegalizowany w listopadzie 1915 Uniwersytet Ludowy w Warszawie. W 1916-26 wraz z J. Mortkowiczową wydawała czasopismo dla dzieci i wychowawców „W słońcu”. Rozwijała ożywioną działalność publicystyczną, poruszając zwłaszcza sprawy przyszłego szkolnictwa polskiego w „Nowej Gazecie” (1914-18), „Myśli Polskiej” (1915-16), „Głosie Nauczycielskim” (1918-19), „Robotniku” (1919-20). Po wojnie kontynuowała pracę społeczno-oświatową oraz pedagogiczną, prowadząc m.in. wykłady w szkole Związku Nauczycielstwa Polskiego Szkół Powszechnych i w Wyższym Studium Pedagogicznym Wolnej Wszechnicy Polskiej. Kontynuowała też działalność w zakresie opieki nad więźniami politycznymi. W 1920 w związku z wymianą jeńców między Polską a Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) została przedstawicielem Towarzystwa Rosyjskiego Czerwonego Krzyża, mającego za zadanie opiekę nad jeńcami sowieckimi w Polsce, i jako funkcjonariusz tej organizacji zajmowała się do 1937 pomocą więźniom – obywatelom ZSRR. W tym zakresie współpracowała z kierownictwem Komunistycznej Partii Robotniczej Polski (później Komunistycznej Partii Polski) oraz z Międzynarodową Organizacją Pomocy Rewolucjonistom. Rozwinęła też szeroką działalność w dziedzinie opieki nad więźniami politycznymi w Polsce, zwłaszcza komunistami oraz Ukraińcami i Białorusinami oskarżonymi o działalność antypaństwową. W 1926 ogłosiła list otwarty do Józefa Piłsudskiego i ministra sprawiedliwości Wacława Makowskiego, protestując przeciw prześladowaniom politycznym. W tymże roku została honorową przewodniczącą Centralnego Międzypartyjnego Sekretariatu do Walki o Amnestię. Jako publicystka współpracowała z „Ogniwem” (1928-29), „Robotnikiem” (1930-38, z przerwami), „Naprzodem” (1937-38), „Epoką” (1938-39). W czasie II wojny światowej, podczas okupacji niemieckiej przebywała nadal w Warszawie. Brała udział w organizowaniu pomocy ofiarom wojny. W listopadzie 1939 wysłała do Józefa Stalina list protestujący przeciw aresztowaniom intelektualistów w zajętym przez ZSRR Lwowie. Organizowała pomoc dla Żydów, współpracując z Żydowskim Komitetem Narodowym. Zmarła 31 stycznia 1944 w Warszawie.
Twórczość
1. Starożytna Grecja i jej urządzenia, podług Guhla i Konera „Hellada i Roma” oraz P. Guiraud „Grecja”. Warszawa: M. Arct 1904, 114 s.
Zawartość
2. Niedola młodzieży w szkole galicyjskiej. (Kilka słów o szkole narodowej w Galicji). Kraków: Gebethner i Sp., „Naprzód” 1906, 58 s.
3. Żydzi w Polsce. Warszawa: Księgarnia Naukowa 1906, 56 s.
4. Z dna nędzy. [Publicystyka]. „Prawda” 1909 nr 14-18. Wyd. osobne Warszawa: Drukarnia K. Kowalewski 1909, 37 s.
5. Przewodnik po Powązkach. Drukowane fragmenty. „Z Bliska i z Daleka” 1913 nr 5 s. 85-90. Wyd. osobne wyd. 3 [!] Warszawa: Nasza Księgarnia 1934, 70 s.
6. Reforma szkolna 1862 roku. (Organizacja szkolnictwa elementarnego). Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze 1915, 118 s. Wyd. 2 Warszawa: J. Mortkowicz 1937.
7. Zapomniana karta z dziejów polskiego szkolnictwa. Odczyt wygłoszony w Towarzystwie Wzajemnej Pomocy Nauczycieli Szkół Elementarnych. Warszawa: Księgarnia Towarzystwo Wydawnicze 1917, 15 s.
8. Mazury Pruskie. Warszawa: Gebethner i Wolff 1920, 71 s.
9. Z tajemnic Ciemnogrodu. Warszawa: Książka 1924-1928.
[Cz. 1]. Walka o szkołę. 1924, 52 s.
Cz. 2. Działalność Ministerstwa WRiOP [Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego] w świetle własnych publikacji. 1928, 38 s.
10. Do bieguna północnego. (Z powodu wyprawy Amundsena). Warszawa: Książka 1925, 30 s.
11. Podręcznik do nauki o Warszawie. Warszawa: Spółka Akcyjna Polskiej Składnicy Pomocy Szkolnych 1925, XVI, 204 s.
12. List otwarty. [Do J. Piłsudskiego i W. Makowskiego]. Kraków: Nakład autorki 1926, 16 s.
13. Jan Henryk Pestalozzi. (Odczyt dla młodzieży). Warszawa: „Robotnik” 1927, 15 s.
14. O więzieniach. Powst. 1926-1928.
15. Wydawnictwo propagandowe a rzeczywistość życia. (Na marginesie książki p. ministra Cara). Warszawa: Książka 1929, 27 s.
16. Pomoc więzienna. 1. My – opieka nad więźniami politycznymi. Warszawa: Nakład autorki 1931, 37 s.
17. Na ratunek. [Powieść]. Warszawa: Rój 1934, 315 s. Wyd. nast.: wyd. 2 Warszawa: Książka 1946, wyd. 2 [!] z przedmową N. Gąsiorowskiej tamże 1948; wyd. 3 Warszawa: Książka i Wiedza 1949, tamże wyd. 4 1951, wyd. 6 [!] 1951, wyd. 7 1951; wyd. 8 przejrzane przez Cz. Centkiewicza Warszawa: Iskry 1953, tamże: wyd. 9 1955, wyd. 10 1961, wyd. 11 1966, wyd. 12 1969, wyd. 13 1981.
Przekłady
czeski
18. Pisma. Komitet red.: Z. Dębicka, M. Falski, N. Gąsiorowska, Ż. Kormanowa, A. Steinsberg. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1960.
T. 1. Życie i działalność Stefanii Sempołowskiej. Red.: N. Gąsiorowska, 291 s.
T. 2. W więzieniach. Red.: A. Steinsberg, 386 s.
T. 3. Pisma pedagogiczne i oświatowe. Red.: M. Falski, 561 s. Wyd. 2 Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 1962.
T. 4. Publicystyka społeczna. Red.: Ż. Kormanowa, 411 s.
Przekłady
Prace redakcyjne
Cz. 1. My – ludzie i przyroda, 118 s.
Cz. 2. Religia w życiu ludzkości, 171 s.
Cz. 3. Człowiek i ludzie, 341 s. Wyd. nast. tamże 1922.
[T.] 1. Wakacje. 1922, 23 s. Wyd. 2 tamże 1930.
[T.] 2. Bociany. 1922, 15 s. Wyd. 2 tamże [1930].
[T.] 3. Szkoła. 1922, 15 s. Wyd. 2 tamże 1931.
[T.] 4. J. Kasprowicz: Kiedym... 1922, 15 s. Wyd. 2 tamże 1931.
[T.] 5. H. Bobińska: O szarej godzinie. 1922, 15 s. Wyd. 2 tamże 1930.
[T.] 6. Lalki moich dzieci. 1922, 15 s.
[T.] 7. O staruszku, staruszce i złotej rybce. 1922, 12 s.
[T.] 8. A. Mickiewicz: Dziady. [Fragm. cz. II]. [1923], 22 s. Wyd. 2 tamże 1933.
[T.] 9. Rewolucja listopadowa. 1923, 20 s.
[T.] 10. S. Lagerlöff: Mała siostra miłosierdzia. 1922, 15 s. Wyd. 2 tamże 1930.
[T.] 11. M. Konopnicka: Jak to ze lnem było. 1923, 15 s.
[T.] 12. Boże Narodzenie. 1923, 15 s. Wyd. 2 tamże 1934.
[T.] 13. O. Wilde: Szczęśliwy książę. 1923, 15 s. Wyd. 2 tamże 1932.
[T.] 14. A. Dygasiński: Zając. 1923, 15 s. Wyd. 2 tamże 1932.
[T.] 15. M. Dąbrowska: Mikołaj Kopernik. 1923, 15 s.
[T.] 16. S. Rogoszówna: Jak sobie Jędruś „tiutkę” znalazł. 1923, 15 s.