BIO

Born on 24 April 1975 in Warsaw; daughter of the heart surgeon Marek Gawdziński and the nurse Janina Kamińska. After completing advanced secondary education in 1994, she continued her education at the College of Communication and Media (Wyższa Szkoła Komunikowania i Mediów Społecznych) in Warsaw (to 1997), before completing a two-year supplementary degree at the Faculty of Journalism at the University of Warsaw (UW). She participated in drama-writing classes led by Tadeusz Słobodzianek at Collegium Civitas. She made her debut with the drama Kurz (Dust) for which she won a prize at the Courageous Radom (Radom Odważny) theatre competition in 2005. She also worked as an interior designer. In 2013 she entered into a private and professional relationship with the theatre director Łukasz Chotkowski. She conducted drama-writing workshops together with Michał Walczak as part of the Transit Polonya project in Istanbul in 2014. The following year, she left for India together with Łukasz Chotkowski. At an ashram run by the Maitri non-governmental organisation she led workshops and conducted numerous interviews with widows. The material gathered in the course of the project provided the basis for the performance Wdowy z Vrindavan (The Widows of Vrindavan).

She married Wojciech Fertacz in 1997 (they are now divorced). Her son Antoni was born in 1997. She lives in Warsaw.

Twórczość

1. Absynt. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: A. Figura. Warszawa, Teatr Narodowy, Laboratorium Dramatu 2005. Druk w: Made in Poland. T. 2. Kraków 2006 s. 157–193.

Wystawienia następne

Reżyseria: R. Rychcik. Kraków, Stary Teatr 2006 (jako sztuka czytana).
Adaptacja i reżyseria: S. Żukowski. Tychy, Teatr Belfegor 2012.

Nagrody

II Nagroda na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni w roku 2006, wyróżnienie w konkursie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wystawienie sztuki współczesnej.

Przekłady

bułgarski

Absent. [Przeł.] M. Minkowska. W: S’’vremenna polska drama. Sofiâ 2008.

chorwacki

Apsint. Przekł. i reżyseria: T. Miletić-Oručević. Mostar, Teatr Pozorište Lutaka 2008.

czeski

Absinth. [Przeł.] J. Vobecký. Powst. 2009 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 14 maja 2024].

hebrajski

Przeł. A. Zajdman. Reżyseria: M. Zagouri. Wystawienie: Tel Awiw, Teatr Tmuna 2008, druk. w: Masa 'el paniym ha-heder. [Red.:] W. Piyš. Tel-’Abiyb 2008.

łotewski

Absinth. Reżyseria: J. Jonelis. Wystawienie: Ryga, Teātris Observatorija 2009.

rosyjski

Absent. [Przeł.] O. Čehova. W: Antologiâ sovremennoj pol’skoj dramaturgii. Moskva 2010, wystawienie jako sztuka czytana: Jarosław 2010.

rumuński

Absint. [Przeł.] L. Săvescu. W: Psihoterapolitica. Antologie de teatru polonez contemporan. Bucureşti 2011. Wystawienie: Reżyseria: C. Goga. Braszów, Teatr im. S. Alexandrescu 2012.

szwedzki

Absint. Wystawienie jako sztuka czytana: Przeł. I. Grönberg. Reżyseria: E. Holmström. Sztokholm, Turteater 2009.

2. Kurz. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2005. Prapremiera: Reżyseria: A. Trojanowska. Warszawa , Teatr Narodowy, Studio Dramatu, Scena Studio 2008 .

Wyróżnienie w konkursie Radom Odważny w 2005.

Przekłady

czeski

Prach. [Przeł.] J. Vobecký [on-line] 2015. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 20 maja 2024 ].

3. Hamlet 44. [Utwór dramatyczny; współautor:] A. Pałyga. Prapremiera: Reżyseria: P. Passini. Warszawa, Muzeum Powstania Warszawskiego 2008, toż Telewizja Polska 2008.

Utwór wystawiony w ramach obchodów 64. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego.

4. Trash story albo sztuka (nie) pamięci. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2008 nr 4 s. 37–50. Prapremiera: jako sztuka czytana: Opieka reżyserska: B. Zaczykiewicz. Warszawa, Teatr Studio 2008; teatralna: Reżyseria: E. Pietrowiak. Warszawa, Teatr Ateneum 2008; radiowa: Reżyseria: H. Rozen. Polskie Radio 2010; telewizyjna: Reżyseria: M. Miłoszewska. Telewizja Polska 2016. Przedruk w: Dramatopisarki dekady. Kraków; Warszawa 2012 s. 78–100 Dialog Najlepsze z Najlepszych; Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia 2. Warszawa 2013 s. 545–608.

Wystawienia następne

jako sztuka czytana: Reżyseria: J. Bunsch. Gdynia, Teatr Miejski 2008.
Reżyseria: I. Gańczarczyk, M. Stojowska. Opole, Teatr im. J. Kochanowskiego 2008.
Reżyseria: R. Drobniuch. Białystok, Festiwal Białysztuk 2008.
Reżyseria: M. Liber. Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 2012.
W antologii Trans/formacja tekst w wersji zmodyfikowanej, uzupełnionej przez Autorkę o Prolog.

Nagrody

Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna w 2008; Nominacja do finału w konkursie Ministerstwa Kultury na wystawienie sztuki współczesnej.

Przekłady

angielski

Trash story. [Przeł.] B. Paloff. W: (A) pollonia. London 2014; wystawienie: Reżyseria: M. Payne. Los Angeles, University of California [UCLA], School of Theatre 2014.

bułgarski

Trash Story. [Przeł.] M. Minkovska. W: Naslednici. Antologiâ nova polska dramaturgiâ. Sofiâ 2015.

czeski

Trash story. Przekł. i reż.: J. Vobecký. Wystawienie jako sztuka czytana: Ostrawa, Divadlo Silesia 2010, przekł. dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 20 maja 2024].

niemiecki

Trash story. Przeł. A. Volk. Reżyseria: B. Baranowska. Wystawienie: Berlin, Gorki Studio 2009, druk w: Personen. Neue Theaterstücke aus Polen. Berlin 2016.

rosyjski

Trash story. W: Antologiâ sovremennoj pol'skoj dramaturgii 2. Moskva 2015.

słowacki

Trash story. „Vlna”, Bratysława 2009 nr 37, wyst. jako sztuka czytana: Reżyseria: P. Fornayová. Bratysława 2009.

turecki

Trash story. Przeł. H. Koçyiğit. Wystawienie jako sztuka czytana: Reżyseria: F. Cetin. Stambuł, Galata-Perform 2014.

5. Białe baloniki. Sztuka magiczna. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. „Dialog2010 nr 3 s. 5–25. Prapremiera teatralna: Reżyseria: A. Biziuk. Łódź, Teatr Lalki i Aktora Pinokio 2010; radiowa: Reżyseria: K. Łęcka. Polskie Radio 2016.

Wystawienia następne

Reżyseria: P. Ratajczak. Szczecin, Teatr Współczesny 2010.

Nagrody

Nominacja do finału w konkursie Ministerstwa Kultury na wystawienie sztuki współczesnej.

Przekłady

czeski

Bílé balónky. [Przeł.] J. Vobecký. Wystawienie: Opawa, Sál Loutkového divadla 2012 [w ramach 6. edycji festiwalu Na cestě se uskuteční], przekł. dostępny w Internecie: Zob. link [dostę 20 maja 2024].

6. Nie gaście. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera jako sztuka czytana: Reżyseria: A. Trojanowska. Warszawa, Teatr Narodowy, Laboratorium Dramatu 2011. Druk: „Notatnik Teatralny” 2013 nr 70/71 s. 82–109.

7. Śmierć Kalibana. Śpiewka ludowa. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2011. Druk „Dialog” 2012 nr 3 s. 20–41.

Prapremiera w przekładzie niemieckim jako sztuka czytana: Kalibans Tod. Przeł. A. Volk. Reżyseria: J. Wagner. Berlin, Akademie der Künste 2011.

Nagrody

Nominacja do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2012 i do finału międzynarodowego konkursu sztuk współczesnych Stuckemarkt w Berlinie w 2012.

Przekłady

hiszpański

La muerte de caliban. Canción popular. [Przeł.] E. Bortklewicz. Powst. 2011 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 15 maja 2024], wystawienie jako sztuka czytana: Reżyseria: C.León. Madryt, Teatro Valle-Inclan 2011.

niemiecki

Kalibans Tod. Przeł. A. Volk. Prapremiera jako sztuka czytana: Reżyseria: J. Wagner. Berlin, Akademie der Künste 2011, wystawienie następne: Reżyseria: D. Friedel. Berlin, Theatertreffen 2012.

rosyjski

Smert‘ Kalibana. Reżyseria: T. Larina. Moskwa, Centrum Meyerholda 2015.

8. Śmierć szczęśliwa. [Utwór dramatyczny]. Współautor: A. Pałyga. Prapremiera: Reżyseria: Ł. Witt-Michałowski. Lublin, Scena Prapremier In Vitro 2011.

9. [Trzy] III Furie. [Utwór dramatyczny; współautorki:] S. Chutnik, M. Sikorska-Miszczuk. Prapremiera: Reżyseria: M. Liber. Legnica, Teatr im. H. Modrzejewskiej, Scena na Piekarach 2011, toż Telewizja Polska 2012. Druk w: Transfer. Teksty dla teatru. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2015 s. 65-106.

Na podstawie powieści S. Chutnik pt. „Dzidzia” i na motywach wspomnień S. Dąmbskiego pt. „Egzekutor”.

Nagrody

Nagroda „Laur Konrada” oraz nagroda dziennikarzy i fotoreporterów na XIV Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach dla reżysera, M. Libery w 2011.
Nagroda Promocyjna im. K. Krzanowskiego na XLVII Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie w 2012 dla autorek tekstu.

10. Bez tajemnic. [Scenariusz odcinków 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 serii drugiej i odcinków 1, 6, 11, 16, 21, 26, 31 serii trzeciej serialu telewizyjnego]. Reżyseria: J. Borcuch (odcinki w serii drugiej), W. Smarzowski (odcinki w serii trzeciej). Telewizja HBO 2012–2013.

11. Lecimy?! [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: zespół. Kraków, Teatr Bez Rzędów 2013.

12. Barwy szczęścia. [Scenariusz poszczególnych odcinków serialu telewizyjnego]. Reżyseria:Zob. link . Telewizja Polska 2014–2024.

Scenariusz odcinków: 1200, 1203, 1206, 1209, 1212, 1215, 1218, 1221, 1224, 1227, 1247, 1250, 1253, 1256, 1259, 1262, 1265, 1268, 1271, 1274, 1277, 1280, 1283, 1286, 1289, 1298, 1301, 1304, 1308, 1311, 1314, 1316, 1323, 1326, 1329, 1332, 1335, 1344, 1347, 1351, 1354, 1357, 1360, 1363, 1365, 1369, 1392, 1395, 1398, 1401, 1404, 1407, 1410, 1413, 1416, 1418, 1422, 1425, 1428, 1431, 1434, 1437, 1440, 1446, 1449, 1455, 1458, 1463, 1466, 1469, 1471, 1474, 1477, 1480, 1483, 1486, 1491, 1494, 1497, 1500, 1503, 1506, 1509, 1512, 1515-1516, 1521, 1524, 1527, 1530, 1539, 1542, 1545, 1551, 1556, 1560, 1564, 1568, 1572, 1576, 1580, 1584, 1588, 1592, 1602, 1605, 1607, 1612, 1616, 1620, 1624, 1628, 1632, 1644, 1648, 1652, 1656, 1660, 1664, 1668, 1671, 1676, 1678, 1684, 1688, 1692, 1696, 1700, 1704, 1708, 1712, 1716, 1728, 1732, 1736, 1740, 1744, 1748, 1756, 1760, 1764, 1768, 1772, 1776, 1780, 1784, 1788, 1792, 1796, 1800, 1804, 1814, 1818, 1822, 1826, 1830, 1833, 1836, 1842, 1846, 1850, 1854, 1858, 1862, 1866, 1870, 1874, 1878, 1882, 1886, 1890, 1894, 1898, 1902, 1906, 1910, 1914, 1917, 1920, 1923, 1926, 1930, 1934, 1938, 1941, 1944, 1947, 1950, 1954, 1958, 1962, 1965, 1968, 1971, 1974, 1978, 1982, 1985, 1988, 1991, 1994, 1997, 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2021, 2024, 2027, 2030, 2033, 2036, 2040, 2043, 2048, 2052, 2055-2056, 2061, 2064, 2067, 2070, 2073, 2076, 2079, 2082, 2085, 2088, 2091, 2094, 2097, 2100, 2103, 2106, 2109, 2112, 2115, 2118, 2121, 2124, 2127, 2130, 2132, 2134, 2136, 2138, 2140, 2142, 2144, 2146, 2149, 2152, 2154, 2156-2157, 2160, 2163, 2166, 2169, 2172, 2175, 2178, 2181, 2184, 2187, 2190, 2193, 2196, 2199, 2202, 2205, 2208, 2211, 2214, 2217, 2219, 2221, 2223, 2229, 2232, 2235, 2238, 2241, 2243, 2246, 2249, 2252, 2255, 2258, 2261, 2264, 2267, 2269, 2272, 2274, 2276, 2280, 2284, 2288, 2291, 2294, 2298, 2301, 2304, 2307, 2310, 2313, 2316, 2320, 2324, 2328, 2332, 2337, 2341, 2345, 2349, 2353, 2357, 2361, 2365, 2369, 2373, 2376, 2380, 2384, 2388, 2392, 2395, 2398, 2401-2402, 2405, 2411, 2414, 2418, 2422, 2426, 2430, 2434, 2438, 2446, 2450, 2454, 2458, 2461, 2465, 2469, 2473, 2477, 2481, 2485, 2489-2490, 2494, 2498, 2510, 2521, 2533, 2544, 2550-2551, 2556, 2562-2563, 2567, 2571, 2575, 2579, 2584, 2587, 2590, 2595, 2598-2599, 2603, 2607, 2611, 2615, 2619, 2626, 2630, 2634, 2638, 2642, 2646, 2649, 2652, 2655, 2659, 2663, 2668, 2673, 2678, 2682, 2684, 2692, 2696, 2702, 2707, 2712, 2718, 2723, 2728, 2733, 2739, 2744, 2754, 2759, 2764, 2769, 2774, 2779, 2784, 2789, 2794, 2799, 2804.

13. Fragmenty z życia małżeńskiego. Zapis dokumentalny. [Utwór dramatyczny; współautor:] Ł. Chotkowski. „Dialog2014 nr 9 s. 174190.

14. Głodni Jan i Małgorzata. [Utwór dramatyczny; współautor:] M. Pabian. Prapremiera: Reżyseria: N. Korczakowska. Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 2014.

15. Iwona, księżniczka z Burbona. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: L. Frankiewicz. Warszawa, Teatr Powszechny 2015.

16. Jak umierają słonie. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: Reżyseria: M. Liber. Szczecin, Teatr Współczesny 2015.

17. Paluchy i szuflady. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: Reżyseria: P. Juszczak. Łomża, Teatr Lalki i Aktora 2016.

18. O dziewczynce, która podeptała chleb. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Reżyseria: P. Jaszczak. Kalisz, Teatr im. W. Bogusławskiego 2017.

Utwór na motywach baśni H. Ch. Andersena.

19. Ostatni syn. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: P. Jaszczak. Warszawa, Teatr Żydowski im. E. Rachel i I. Kamińskich 2017.

Nagrody

Dwie nagrody i wyróżnienie na Festiwalu Teatrów dla Dzieci Korczak 2019.

20. Puppenhaus. Kuracja. [Utwór dramatyczny]. Reżyseria: J. Piaskowski. Warszawa, TR 2017.

Utwór inspirowany dramatem D. Lebovića: Lalka z łóżka nr 21.

Nagrody

Nagroda Główna na 13. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w 2018; nagroda Ministerstwa Kultury w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za najlepszy tekst w 2018.

21. Rosemary. [Utwór dramatyczny]. Premiera: Reżyseria: W. Faruga. Katowice, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego 2019.

Spektakl inspirowany filmem R. Polańskiego „Dziecko Rosemary”.

Nagrody

Nagroda Złota Maska w województwie śląskim w kategorii Spektakl roku w 2019.

22. Władczyni much. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: K. Dworakowski. Kraków, Teatr Ludowy 2020.

23. Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979. [Utwór dramatyczny]. Premiera: Reżyseria: W. Faruga. Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 2021. Druk: „Dialog” 2022 nr 2 s. 47-78.

Nagrody

Wyróżnienie w 27. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w sezonie 2020/21; nominacja do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2022.

24. Panoptikon. Freak show. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: P. Jaszczak. Bergen (Norwegia), Open Window Theatre 2023.

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

angielski

(A)pollonia. [Red.:] K. Duniec, J. Klass, J. Krakowska. London 2014.

bułgarski

S’’vremenna polska drama. [Red.:] S. Borisova. Sofiâ 2008.
Naslednici. Antologiâ nova polska dramaturgiâ. [Wybór] J. Kopciński. Sofiâ 2015.

hebrajski

Masac’el paniym ha-heder. [Red.:] W. Piyš. Tel-’Abiyb 2008.

niemiecki

Personen. Neue Theaterstücke aus Polen. [Red.:] J. Krakowska, A. Volk in Zusammenarbeit mit dem Polnischen Institut Düsseldorf. Berlin 2016.

rosyjski

Antologiâ sovremennoj pol’skoj dramaturgii. [Red.:] K. Starosel’skaâ. Moskva 2010.
Antologiâ sovremennoj pol'skoj dramaturgii 2. [Przedm.:] R. Pawłowski. Moskva 2015.

rumuński

Psihoterapolitica. Antologie de teatru polonez contemporan. [Red.:] I. Popovici. Bucureşti 2011.

Adaptacje

A. Popescu: Sklep z zabawkami. Przeł. D. Bieńkowska. Opracowanie dramaturgiczne: M. Fertacz. Wystawienie: Reżyseria: Ł. Kos. Warszawa, Teatr Lalka 2005.
H. Müller: Król kłania się i zabija. Adaptacja: A. Korytkowska-Mazur, M. Fertacz. Wystawienie: Reżyseria: A. Korytkowska-Mazur. Warszawa, Teatr Dramatyczny 2011.
M. Nahacz: Bocian i Lola. Adaptacja pt. Warszawa — Grabiny 6:12: M. Fertacz. Wystawienie: Reżyseria: P. Ratajczak. Warszawa, Teatr IMKA 2012.
Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert. Prapremiera: Reżyseria: Ł. Chotkowski. Dramaturgia i układ tekstu: M. Fertacz. Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 2014.
W powstaniu tekstu udział wzięły więźniarki z Zakładu Karnego w Krzywańcu: Ewa Kasińska, Kasiulek, Kaśka D., Kret, Mariola Sopel, Żmija.
Wdowy z Vrindavan. Prapremiera jako sztuka czytana: Reżyseria: Ł. Chotkowski. Dramaturgia: M. Fertacz. Warszawa, Teatr Powszechny 2015.
W powstaniu tekstu udział wzięły wdowy z indyjskiego miasta Vrindavan.
K. Gutzkow: Uriel Akosta. Adaptacja pt. Pussy Acosta. Wizerunek własny. Prapremiera jako sztuka czytana. Reż. G. Wdowik. Warszawa, Teatr Żydowski 2016.

Omówienia i recenzje

• Ankieta dla IBL PAN 2016.

Wywiady

Dojrzałość. Rozm. J. Kopciński. „Teatr2008 nr 9.
Syf bocianiego gniazda. Rozm. J. Jaworska. „Dialog2008 nr 4 [dot.: Trash story].
Nie ma strachu, nie ma bólu. Rozm. J. Jaworska. „Dialog2010 nr 3.
Jeśli denerwuje, to dobrze. Rozm. J. Jaworska. „Dialog2012 nr 3 [dot.: Śmierć Kalibana].
Bezwstyd. Rozm. J. Jaworska. „Dialog2014 nr 9 [dot.: Nikt nie byłby mną lepiej].
Na walizkach. Rozm. J. Jaworska. „Dialog2022 nr 2.

Ogólne

Artykuły

R. PAWŁOWSKI: Magda Fertacz. W tegoż: New Polish drama. Warsaw 2008.
M. ŻÓŁKOŚ: Teatr wyznania. O dramatach Magdy Fertacz. „Teatr2008 nr 9.
D. KARPIUK: Taka mała sztuczka. „Newsweek Polska2015 nr 49.

Absynt

J. DERKACZEW: Płonąca panna młoda. „Gazeta Wyborcza2005 nr 273.
J. LUTOMSKA: Bunt przeciw zakłamanemu życiu. „Rzeczpospolita2005 nr 273.

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

I.N. CZAPSKA: Bez ciepełka. „Życie Warszawy2005 nr 272.

Hamlet 44

J. BOŃCZA-SZABŁOWSKI: Hamlet pełen wątpliwości. „Życie Warszawy2008 nr 181.
J. CZAPLIŃSKI: Kto to „my”? Kto to „oni”? „Didaskalia2008 nr 87.
Ł. DREWNIAK: Kamyki na szaniec. Ostatnia wódka Hamleta. „Przekrój2008 nr 34.
Ł. KAMIŃSKI, I. SZYMAŃSKA: Wnukowie chcą pamiętać. „Gazeta Wyborcza2008 nr 178 dod. „Stołeczna”.
T. MOŚCICKI: Rocznicowe głupstwa zamiast hołdu dla powstańców. „Dziennik2008 nr 183.
K. PAPROCKA: Powstanie tu i teraz. „Teatr2008 nr 10.
T. STANKIEWICZ-PODHORECKA: Być albo nie być jako tło. „Nasz Dziennik2008 nr 183.

Trash story albo sztuka (nie) pamięci

W. SZCZAWIŃSKA: Dziewczynki i inne demony. „Dialog2008 nr 4.

Zob. też Wywiady.

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

J. WAKAR: Gry pamięci. „Dziennik2008 nr 278.
D. WYŻYŃSKA: Obudzić zbiorową pamięć. „Gazeta Wyborcza2008 nr 272 dod. „Co Jest Grane”.
J. KOZŁOWSKA: Lalki i potworki, czyli weryfikacje Pamięci. „Teatr2009 nr 2.

w Zielonej Górze

P. DOBROWOLSKI: Blizny matki. „Teatr2012 nr 9.
Z. HACZEK: Te duchy wołają o pamięć. „Gazeta Lubuska2012 nr 145.
J. KORUS: Demony pamięci. Powst. 2012 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].
P. DOBROWOLSKI: Wykorzenienie i osadzenie. Dramat zmiennych granic w polskim teatrze współczesnym. „Porównania2013 t. 13 [dot. też.: P. Demirski: Niech żyje wojna!!!; J. Klata: Transfer!].
M. PIEKARSKA: Była duża stodoła. Pożegnałam się i poszłam. „Odra2013 nr 10.
M. PIEKARSKA: Historia ze śmietnika. Poniemieckiego. „Gazeta Wyborcza2013 nr 143 dod. „Wrocław”.

Białe baloniki

J. HERNIK-SPALIŃSKA: Nowa baśń. „Dialog2010 nr 3 [dot. też: J. Dukaj: Wroniec; M. Walczak: Ostatni tatuś].

Recenzje realizacji teatralnych

w Łodzi

Ł. KACZYŃSKI: Białe baloniki”, czyli o życiu, które nie może nie boleć. „Polska. Dziennik Łódzki2010 nr 33.
J. RYBUS: W „Pinokiu” zakręci się łza. „Gazeta Wyborcza2010 nr 29 dod. „Łódź”.
J. SIERADZKI: Zezowate rybki. „Przekrój2010 nr 36 [dot. też wystawienia w Szczecinie].

w Szczecinie

I. IWASIÓW: Smutek dziecka. „Teatr2010 nr 9.
[A.D. Liskowacki] ADL: Mamma kochana. „Kurier Szczeciński2010 nr 134.
A. ŁUKASZUK: Białe baloniki” — koszmar z krainy Mammy. „Gazeta Wyborcza2010 nr 154 dod. „Szczecin”.
J. SIERADZKI: Zezowate rybki. „Przekrój2010 nr 36 [dot. też wyst. w Łodzi].

Śmierć Kalibana

K. BOJARSKA: (Nagie) życie Kalibana i pytania o sztukę. „Dialog2012 nr 3.

Zob. też Wywiady.

III Furie

Ł. DREWNIAK: Karanie Polski. „Przekrój2011 nr 16/17.
J. KOWALSKA: Odwołać historię. „Teatr2011 nr 5.
M. PIEKARSKA: Historia furiosa na legnickiej scenie. Naprawdę warto! „Gazeta Wyborcza2011 nr 61 dod. „Wrocław”.
M. PIEKARSKA: Rozgrzeszmy się sami. „Gazeta Wyborcza2011 nr 65.
K. RADOMSKI: Oskarżam historię…. Powst. 2011 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 12 maja 2024].
A. DIDUCH: Co nas kręci, co nas podnieca. Powst. 2012 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/134186.html) [dostęp 12 maja 2024].
Ł. KACZYŃSKI: Polaku! Ty wieśniaku!Polska. Dziennik Łódzki2012 nr 46.
J. KORUS: III Furie. Odwołać historię? Powst. 2012 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/135871.html) [dostęp 12 maja 2024].
M. ROCZNIK: Przeszłość nierozliczona. Konkrety.pl 2012 z 15 II [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. wygasł [dostęp 12 maja 2024].
R. SAS: Geje walczą z komarami. „Express Ilustrowany2012 nr 48.
S. SPICHALSKI: Matka Polka jest wku****na. Powst. 2012 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 12 maja 2024].
B. URBANKOWSKI: III Furie. Głupie, brzydkie, za to pyskate. „Gazeta Polska2013 nr 3.

Fragmenty z życia małżeńskiego

• Zob. Wywiady.

Iwona, księżniczka z Burbona

W. MROZEK: O biedzie dla gimbazy. „Gazeta Wyborcza2015 nr 68 dod. „Stołeczna”.
A. TOMASIEWICZ: Iwona, księżniczka bez ajfona. Powst. 2015 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 19 maja 2024].

Jak umierają słonie

E. KOSZUR: Jak umierają ludzie ze strachu na wojnie. „Głos Szczeciński2015 nr 115.
E. PODGAJNA: Jak ujmierają słonie. Głos fotoreporterów wojennych. „Gazeta Wyborcza” dod. „Szczecin2015 nr 112.
K. STRÓŻAK: W pogoni za krwią. „Kurier Szczeciński2015 nr 99.

O dziewczynce, która podeptała chleb

R. KORDES: Kaliska dziewczynka Andersena. „Życie Kalisza2017 nr 9.

Ostatni syn

H. KAROLAK. „Gość Niedzielny2017 nr 47.
M. ŻELAZOWSKA: Kim jest Bog?Teatrologia.info” [on-line] 2018. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 7 czerwca 2024].

Puppenhaus. Kuracja

A. HERBUT: Miłość czyni wolnym. dwutygodnik.com [on-line] 2017 nr 209. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 28 maja 2024].
J. KOPCIŃSKI: Widok z Koziej: Lalki w siatce. „Teatr2017 nr 6.
W. MROZEK: Makabryczno-komiczna rewia o traumie i prostytucji. „Gazeta Wyborcza” [on-line] 2017. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 26 marca 2024].
T. STANKIEWICZ-PODHORECKA: Propagowanie antybohatera. „Nasz Dziennik2017 nr 99.
K. TOMASIK: Seksualność wyklęta. dwutygodnik.com [on-line] 2017 nr 211. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 28 marca 2024].
Ł. MACIEJEWSKI: Łotocki. AICT [on-line] 2018. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 7 czerwca 2024].

Rosemary

HENRYKA WACH-MALICKA: „Rosemary”, czyli kobieta nie musi już sznurować gorsetu i ust. „Polska. Dziennik Zachodni2019 nr 83.
W. LIPOWSKI: Rosemary. między rozpaczą a (nie)szczęściem. „Śląsk2019 nr 5.

Tysiąc nocy i jedna

J. CIEŚLAK: Duchowny prezydentem. „Rzeczpospolita2021 nr 70.
Ł. MACIEJEWSKI: Oriana – Oniria. „Teatr2021 nr 5.
P. DOBROWOLSKI: Czarny piątek/czarny poniedziałek. „Dialog2022 nr 2.

Nikt nie byłby mną lepiej

D. KARPIUK: Bo nie mogę tego znieść. „Newsweek Polska2014 nr 41.
P. NODZYŃSKA: Nikt nie byłby mną lepiej. Gdy teatr oddaje głos więźniarkom. „Gazeta Wyborcza2014 nr 111 dod. „Zielona Góra”.

Zob. też Wywiady.