BIO
Urodzony 3 listopada 1877 w majątku Rybna pod Krakowem w rodzinie ziemiańskiej; syn Joachima Rostworowskiego i Heleny z Moszyńskich; ojciec Jana Rostworowskiego, poety i prozaika. W 1888 rozpoczął naukę, początkowo eksternistycznie, w Gimnazjum św. Anny w Krakowie, a po krótkiej przerwie w 1894, był uczniem Krajowej Średniej Szkoły Rolniczej w Czernichowie. W tym okresie rozpoczął twórczość dramatyczną; trzy pierwsze utwory dramatyczne (Aryston, Śmierć proboszcza, Baba. Obrazek z Zakładu Naukowo-Wychowawczego w Czernichowie) zaginęły prawie w całości (z ostatniego utworu zachował się tylko I akt). Po ukończeniu w 1898 szkoły, odbywał roczną praktykę rolną w majątku krewnych w Iwnie w Wielkopolsce. W 1899-1900 studiował rolnictwo na uniwersytecie w Halle. Z tego okresu pochodzą pierwsze jego próby poetyckie; część powstałych wówczas wierszy weszła do wydanego w 1901 pierwszego zbiorku pt. Tandeta. W połowie 1900 powrócił do Polski i zatrzymał się w Czarkowach (powiat Pińczów) w majątku wujostwa Pusłowskich. W 1901-07 studiował teorię muzyki (m.in. kompozycję u Hugona Riemanna) i filozofię w Lipsku, a następnie do 1908 w Berlinie. W tym czasie skomponował m.in. sześć pieśni do słów Heinricha Heinego (wyd. 1908; po 1910 nie podejmował już w zasadzie prób w tym zakresie). Napisał też wówczas powieść Pan Sitowiecki. Wśród nocnej ciszy, której rękopis zniszczył. Od 1908 mieszkał w Czarkowach i zajmował się twórczością literacką. W 1910 debiutował na scenie teatralnej jako autor dramatu pt. Pod górę. W 1914 przeniósł się do Krakowa. Kontynuował pracę literacką nad zamierzonym cyklem ośmiu dramatów poświęconych historii chrześcijaństwa (powstały tylko dwa). Po wybuchu I wojny światowej ze względu na zły stan zdrowia został zwolniony z obowiązku służby w wojsku austriackim. Zajął się działalnością polityczną; został członkiem Stronnictwa Demokratyczno-Narodowego i tajnej Ligi Narodowej. W 1918 ożenił się z Różą Popielówną. W 1920 zgłosił się do wojska i został odkomenderowany do służby propagandowej. Zaczął uprawiać publicystykę. Od 1920 współpracował z redakcją „Głosu Narodu”; tu m.in. ogłaszał artykuły polityczne i literackie, a także recenzje teatralne (do 1922 w stałej rubryce Z teatru). Był prezesem Straży Narodowej w Krakowie (1926-27). Działał społecznie, m.in. jako prezes oddziałów krakowskich Związku Inteligencji Polskiej, Towarzystwa Obrony Ziem Wschodnich, Związku Dziennikarzy Polskich oraz prezes honorowy Stowarzyszenia Opieki Społecznej nad Młodzieżą. Od 1926 należał do Obozu Wielkiej Polski (OWP) i w 1927-28 redagował pismo partii „Trybuna Narodu”. Od 1929 pełnił funkcję prezesa Oddziału Krakowskiego Związku Zawodowego Literatów Polskich. W 1933 został powołany do Polskiej Akademii Literatury; zrezygnował z członkostwa w 1937 w proteście przeciw atakowi prezesa Akademii, Wacława Sieroszewskiego, na arcybiskupa kardynała Adama Sapiehę (w związku z jego poleceniem przeniesienia trumny Józefa Piłsudskiego do innej krypty na Wawelu). Po rozwiązaniu w 1933 OWP, został członkiem Stronnictwa Narodowego i z ramienia Stronnictwa był w 1934-37 radnym miasta Krakowa. Odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1936). Zmarł 4 lutego 1938 w Krakowie.
Twórczość
1. Tandeta. Poezje. Kraków: Nakład autora, G. Gebethner i Spółka 1901, 84 s.
2. Tetralogia poetycka. Poezje. Kraków: G. Gebethner i Spółka 1907-1909.
Cz. 1. Pro memoria. 1907, 100 s.
Cz. 2. Maya. 1908, 32 s.
Cz. 3. Ante lucis ortum. 1908, 54 s.
Cz. 4. Saeculum solutum. 1909, 38 s.
3. Żeglarze. Studium sceniczne w 3 aktach. Powst. 1908. Druk „Museion” 1912 nr 3 s. 73-127, nr 4 s. 68-109, nr 5 s. 57-102.
4. Pod górę. Dramat w 3 obrazach. Kraków: G. Gebethner i Spółka 1910, 127 s. Prapremiera: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1910.
Wystawienia następne
5. Echo. Studium dramatyczne w 3 aktach. Prapremiera: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1911.
6. Via Crucis. [Poemat]. „Miesięcznik Literacki i Artystyczny” 1911 nr 10 s. 321-334, nr 11 s. 339-416.
7. Judasz z Kariothu. Dramat w 5 aktach. Powst. 1912. Prapremiera: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1913. Wyd. Kraków: G. Gebethner i Sp. [1913], 206 s. Wyd. 2 tamże 1913. Przedruk zob. poz. ↑, ↑, ↑, ↑. Telewizja Polska 1981.
Nagrody
Adaptacje
radiowe
8. Paweł z Tarsu. [Utwór dramatyczny]. Akt 1. Powst. 1912. Druk w: Dramat i teatr modernistyczny. Wrocław 1990 s. 199-222.
9. Kajus Cezar Kaligula. Dramat w 4 aktach. Prapremiera: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1917. Wyd. Kraków: S.A. Krzyżanowski 1917, 159 s. Przedruk zob. poz. ↑, ↑, ↑, ↑.
Adaptacje
radiowe
10. Bratnie dusze. Krotochwila w 3 aktach z prologiem. Prapremiera: Krakowski Teatr im. J. Słowackiego 1918.
11. Miłosierdzie. Charitas. Misterium w 3 obrazach z prologiem. Prapremiera: (z dodanym epilogiem) Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1920. Wyd. Kraków: S.A. Krzyżanowski 1920, 91 s. Przedruk zob. poz. ↑, ↑.
12. Straszne dzieci. Bajka w 3 aktach. Prapremiera: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1921. Wyd. Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze 1922, 114 s. Polskie Radio 1938.
13. Zmartwychwstanie. Fantazja dramatyczna w 4 częściach ku czci Adama Mickiewicza. Prapremiera: Warszawa, Teatr Polski 1922. Wyd. Kraków: S.A. Krzyżanowski 1923, 99 s.
14. Antychryst. Tragedia w 3 aktach. Prapremiera: Poznań, Teatr Polski 1925. Wyd. Lwów: Wydawnictwo Polska 1925, 143 s.
15. Czerwony marsz. Fantazja dramatyczna. „Gazeta Warszawska” 1929 [dod. powieściowy], 31 s. Polskie Radio 1929 (recytacja całości przez autora). Wyd. osobne Warszawa: „Gazeta Warszawska” 1930, 31 s. Wyd. 3 zmienione Kraków: Wydawnictwo Związku Zawodowego Literatów Polskich 1936, 54 s. Prapremiera: fragmentu Warszawa, Teatr Reduta 1934.
16. Niespodzianka. Prawdziwe zdarzenie w 4 aktach. Prapremiera: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1929. Wyd. Kraków: S.A. Krzyżanowski 1929, 140 s. Telewizja Polska 1969. Przedruk zob. poz. ↑, ↑, ↑.
Nagrody
Adaptacje
radiowe
17. Prawda o ślubach cywilnych. [Publicystyka]. Włocławek: Drukarnia Diecezjalna 1929, 14 s.
18. Przeprowadzka. Sztuka w 4 aktach. Prapremiera: Poznań, Teatr Polski 1930. Wyd. zob. poz. ↑, ↑. Telewizja Polska 1979 [łącznie z poz. ↑].
Adaptacje
radiowe
19. U mety. Sztuka w 4 aktach z epilogiem. Prapremiera: Poznań, Teatr Polski 1932. Telewizja Polska 1979 (łącznie z poz. ↑). Wyd. zob. poz. ↑, ↑.
20. Zygzaki. O świecie; O sobie; O Bogu. Wiersze różne. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1932, [69] s.
21. Don Kiszot za kulisami. (Fraszka w 3 aktach i 2 odsłonach). Powst. ok. 1935. Druk fragmentów aktu III: pt. Jubileusz. „Gazeta Warszawska” 1935 nr 115; pt. Don Kiszot za kulisami „Kurier Literacko-Naukowy” 1938 nr 7. Druk całości w: K.H. Rostworowski: Pisma wybrane. Londyn 1966 s. 491-560, zob. poz. ↑.
22. Pisma. T. 1-2. Warszawa: F. Hoesick 1936, 1937, 440 + 395 s.
T. 1: Judasz z Kariothu [poz. ↑]; Kajus Cezar Kaligula [poz. ↑]; Miłosierdzie [poz. ↑].
T. 2: Niespodzianka [poz. ↑]; Przeprowadzka [poz. ↑]; U mety [poz. ↑].
23. Wielkanoc. Autorzy tekstów: K. Rostworowski, E. Zegadłowicz, S. Wyspiański. Układ tekstu i reżyseria M. Kotlarczyk. Wystawienie: Kraków, Teatr Rapsodyczny 1948.
24. Pisma wybrane. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas” 1966, 561 s.
Zawartość
25. Dramaty wybrane. Wstęp: M. Czanerle. T. 1-2. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1967, 457 + 392 s.
T. 1: Judasz z Kariothu [poz. ↑]; Kajus Cezar Kaligula [poz. ↑].
T. 2: Niespodzianka [poz. ↑]; Przeprowadzka [poz. ↑]; U mety [poz. ↑].
26. Wybór dramatów. Oprac.: J. Popiel. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1992, CXLIV, 573 s. Biblioteka Narodowa I, 281.
Zawartość
Omówienia i recenzje
• K.H. Rostworowski: Autobibliografia Karola Huberta Rostworowskiego. „Wiadomości Literackie” 1938 nr 9.