• Próby dramatyczne Tytusa Czyżewskiego. „Dialog” 1968 nr 2 s. 68-79.
• Odbiorca teatralny wobec nowatorskich propozycji. (Na przykładzie warszawskiego Teatru Artystycznego). W: Tradycja i nowoczesność. Wrocław 1971 s. 69-88, przedruk w: Wprowadzenie do nauki o teatrze. T. 3. Wrocław 1978.
• Eksperyment w teatrze i „Teatr Eksperymentalny”. W: Z teorii teatru. Poznań 1972 s. 102-132.
• „Siła fatalna” romantycznego gestu. „Teksty” 1972 nr 5 s. 120-135.
• Z problemów geografii teatru. W: Biografia – geografia – kultura. Wrocław 1975 s. 219-247.
• Z problemów interpretacji aktorskiej w teatrze polskim XIX wieku. „Studia Polonistyczne” 1975 nr 2 s. 125-144.
• Szarlatan i teatr. „Teksty” 1976 nr 2 s. 28-46.
• Krzesła Moliera i „Krzesła” Ionesco. (Szkic niesceniczny w 3 aktach). „Teksty” 1977 nr 5/6 s. 190-211.
• Sufler i Napoleon Stefana Jaracza. „Dialog” 1977 nr 10 s. 156-164.
• Teatr albo „trzeba mieć ciało...”. „Teksty” 1977 nr 2 s. 116-134.
• Przestrzeń domu w dramacie i teatrze. „Pamiętnik Literacki” 1978 z. 2 s. 87-110.
• Krytyka znawców i krytyka profanów. W: Wokół teorii i historii krytyki teatralnej. Katowice 1979 s. 85-95.
• Martwym być na życia scenie. „Teksty” 1979 nr 3 s. 76-96.
• Teatr jako interpretator dzieła literackiego. W: Zagadnienia literaturoznawczej interpretacji. Wrocław 1979 s. 233-256, przedruk w: Problemy teorii dramatu i teatru. Wrocław 1988.
• Obraz i słowo w ramie sceny. W: Pogranicza i korespondencje sztuk. Wrocław 1980 s. 129-139.
• Polskie „szkoły żon”. „Pamiętnik Literacki” 1980 z. 1 s. 81-122.
• Wanda w świątyni dziejów. „Studia Polonistyczne” 1980 nr 8 s. 103-117.
• Czas teraźniejszy recenzenta – czas teraźniejszy teatru. (O felietonach teatralnych Witolda Noskowskiego). W: Szkice o krytyce teatralnej. Katowice 1981 s. 42-66.
• Przestrzenie narodowej tragedii. „Pamiętnik Literacki” 1981 z. 2 s. 43-82.
• Teatralność i sceniczność. W: Miejsca wspólne. Warszawa 1985 s. 63-85, przedruk w: Problemy teorii dramatu i teatru. Wrocław 1988.
• Wędrówka jako model życia i twórczości aktora w teatrze polskim w XIX wieku. W: Z dziejów teatru krakowskiego. Kraków 1985 s. 167-194.
• „Monodram” z pierwszych stron „Teatru” (1952). W: Polska krytyka teatralna lat 1944-1980. Katowice 1986 s. 56-72.
• Teatr prowincjonalny i prowincja teatralna w XIX stuleciu. W: Polski teatr prowincjonalny. Łódź 1987 s. 11-33.
• Tragedia i komedia w krytyce teatralnej pierwszego dwudziestolecia XIX wieku. W: Od tragedii do groteski. Katowice 1988 s. 7-24.
• Projekt scenicznego ukształtowania słowa w komedii czasów stanisławowskich. W: Kultura żywego słowa w dawnej Polsce. Warszawa 1989 s. 218-243.
• Recenzje teatralne Wilama Horzycy. 1921-1930. „Pamiętnik Teatralny” 1989 z. 2/4 s. 313-324, przedruk w: Krytycy teatralni XX wieku. Wrocław 1992.
• Komedioopera polityczna powstania listopadowego. W: Warszawa teatralna. Warszawa 1990 s. 129-147.
• Sługa dwóch panów: dwoisty żywot dramatu. „Teksty Drugie” 1990 nr 5/6 s. 80-92, przedruk w: Problemy teorii literatury. Seria 4. Wrocław 1998.
• Święte legiony. Rzecz o mechanizmach sakralizacji w dramacie popularnym lat dwudziestych. W: Popularny dramat i teatr religijny w Polsce. Lublin 1990 s. 207-243.
• Sejm Wielki i Konstytucja 3 Maja w dramacie polskim XIX i XX wieku. W: Sejm Czteroletni i jego tradycje. Warszawa 1991 s. 329-366.
• Teatr i dramat europejski w XVIII wieku. W: Europa i świat w epoce oświeconego absolutyzmu. Warszawa 1991 s. 32-87.
• Dramat nieobecny. [Dot. literatury emigracyjnej]. „Dialog” 1992 nr 3 s. 117-127, przedruk w: Między Polską a światem. Warszawa 1992.
• „Dramat scenicznie ułożony”. W: Dramat i teatr pozytywistyczny. Wrocław 1992 s. 223-232.
• Dramat, teatr, polityka (1791-1792). W: „Rok Monarchii Konstytucyjnej”. Warszawa 1992 s. 123-136.
• Farsa mieszczańska a relacje międzytekstowe. W: Między tekstami. Warszawa 1992 s. 314-338.
• „Portret krytyczny” Bolesława Leśmiana. W: Krytycy teatralni XX wieku. Wrocław 1992 s. 23-39.
• Nie tylko o farsie. W: Sztuka aktorska a dramat. Warszawa 1993 s. 231-250.
• Polski Hamlet, czyli „Bitwa nad Mozgawą”. W: Od Shakespeare'a do Szekspira. Gdańsk 1993 s. 119-133.
• Świat Fredrowskich jednoaktówek. „Pamiętnik Literacki” 1993 z. 1 s. 27-51.
• „Cud nad Wisłą”. Obrazy wojny polsko-sowieckiej 1920 roku w dramacie popularnym lat dwudziestych. „Roczniki Humanistyczne” 1994 z. 1 s. 123-135, przekł. francuski w: L'Europe et son combat pour la liberté à travers le théâtre et l’opéra. Paris 1996.
• Komedie Aleksandra Fredry a komediopisarstwo polskie XIX wieku. W: Księga w dwusetną rocznicę urodzin Aleksandra Fredry. Wrocław 1994 s. 109-122, przedruk w: Wypisy z prac naukowych do ćwiczeń z historii literatury romantyzmu. Szczecin 1997.
• La Pologne et l'Europe dans la troisième partie des „Aieux” d’Adam Mickiewicz. W: Le théâtre et l'Opera tous le signe de l'histoire. Paris 1994 s. 109-120.
• Światło duszy i lampy rozumu. W: Teatr i dramat polskiej emigracji 1939-1989. Poznań 1994 s. 265-281, przekł. angielski w: „Renesance” 1995 vol. 47 nr 3-4.
• Komedia w epoce Młodej Polski. W: Stulecie Młodej Polski. Kraków 1995 s. 519-532.
• O dramatach przepolszczonych. W: Oświecenie: kultura i myśl. Gdańsk 1995 s. 279-300.
• Tajemnice Poznania. „Kronika Miasta Poznania” 1995 nr 4 s. 27-54.
• Teatralna Odyseja: o twórczości scenicznej Drugiej Emigracji. W: Mobilizacja uchodźstwa do walki politycznej 1945-1990. Londyn 1995 s. 248-279.
• Alojzy Feliński; Franciszek Wężyk; Ludwik Kropiński; Antoni Hoffmann. W: Pisarze polskiego Oświecenia. T. 3. Warszawa 1996 s. 173-198; 304-332; 333-360; 586-608.
• Dramat z dramatem. W: Wiedza o literaturze i edukacja. Warszawa 1996 s. 450-465.
• Dwie sztuki Tadeusza Różewicza. „Kartoteka” i „Do piachu” jako przykład sukcesu i porażki. „Poznańskie Studia Polonistyczne” 1996 t. 23 s. 225-248, przekł. niemiecki w: Polnisch-deutsche Theaterbeziehungen seit dem zweiten Weltkrieg. Tübingen 1998.
• Pierwsza komedia Aleksandra Fredry. W: W krainie pamiątek. Wrocław 1996 s. 89-99.
• Silva w teatrze i teatr Silvy. W: Archiwum „Wiadomości”. T. 2. „Wiadomości” i okolice. Toruń 1996 s. 39-56.
• Szkoła jednoaktówki w teatrze polskim lat 1800-1830. W: Gatunki dramatyczne a typy teatru. Łódź 1996 s. 31-44.
• „Teatr mój widzę powszechny...” Wojciecha Bogusławskiego zbiór zasad funkcjonowania sceny ojczystej. „Wiek Oświecenia” 1996 t. 12 s. 27-42.
•
W labiryncie... W:
Stanisław Wyspiański. Studium artysty.
Kraków 1996 s. 51-
66.
• „Małe Zwierciadło” Cypriana Norwida. „Poznańskie Studia Polonistyczne” 1997 t. 24 s. 129-150.
• Fredro albo o niejednoznaczności. W: Nie tylko o Norwidzie. Poznań 1997 s. 207-219.
• Kilka uwag o parodii w dawnym teatrze. W: Przez znaki – do człowieka. Poznań 1997 s. 331-351.
• „Kościuszko pod Racławicami” Anczyca – arcydzieło patriotycznej sceny popularnej. W: Kościuszko – powstanie 1794 roku – tradycja. Warszawa 1997 s. 285-304.
• Lwów w dramacie polskim XVIII, XIX i XX wieku. W: Teatr polski we Lwowie. Warszawa 1997 s. 104-121.
• Od „Szewskiego święta” do pogrzebu szewca. W: Igraszki trafu, teatru i tematów. Poznań 1997 s. 59-73.
• DOM emigracyjnego dramatu. W: Dramat i teatr emigracyjny po roku 1939. Wrocław 1998 s. 123-160.
• Dramatopisarstwo Pierwszej i Drugiej Emigracji. „Polonistyka” 1998 nr 6 s. 324-334.
• Noc i dzień w trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza. W: Pośród spraw publicznych i teatralnych. Warszawa 1998 s. 129-142.
• Noc włoska i „Noc amerykańska”. W: Konteksty polonistycznej edukacji. Poznań 1998 s. 383-394.
• „Zamknijcie drzwi od kaplicy...”. W: Księga Mickiewiczowska. Poznań 1998 s. 73-101.
• Karol Szymanowski pisze operetkę... W: Opera polska w XX wieku. Poznań 1999 s. 47-60.
• Słowacki teatralny. W: Słowacki współczesny. Warszawa 1999 s. 124-144.
• Uśmiech kota z Cheshire; „Horsztyński” Słowackiego: historia, chaos, dramat. W: Na schodach Klio. Poznań 1999 s. 15-34; 51-79.