BIO

Born on 30 July 1974 in Tarnow. He completed his secondary education at the Adam Mickiewicz Grammar School (No. 3) in Tarnow before studying philosophy at the Jagiellonian University (UJ) in Krakow. He made his debut as a sixteen year-old with the short story Złota Galera (Golden Galley), which was published in 1990 in the monthly "Fantastyka" (no. 2). He collaborated with this periodical and then with "Nowa Fantastyka" as a prose writer, columnist and reviewer of sci-fi and fantasy novels (1990–2009; including the regular column published between 2003 and 2005 Biblioteka Babel [Library of Babel]). He also published columns and reviews in "Fenix" (1991–93), "SFinks" (1996–2002; including discussions of new books in the column Godne polecenia [Worth reading]), the online magazine "Esensja" (2000–04; http://www.esensja.pl; including interviews with Wit Szostak and Łukasz Orbitowski as part of the S.O.D. cycle), the monthly "Science Fiction" (2001–05; including reviews of non-existent books in the column Księgarnia alternatywna [Alternative bookship], while he also published film reviews in 2004/05), the quarterly "Czas Fantastyki" (2004–12; as a columnist), in "Tygodnik Powszechny" (since 2006; columns and reviews), and from 2007 to 2009 (in conjunction with Jacek Dehnel) he published column pieces on the Wirtualna Polska portal's book section (ksiazki.wp.pl). In 2012, he became an essayist with the periodical "Książki Magazyn do Czytania". He has regularly been nominated for the prestigious Paszport "Polityki" Prize (2004, 2006, 2008 and 2009). In 2008 he won the "SFinks" award for writer of the year. He was awarded the Bronze Medal for Merit to Culture – Gloria Artis in 2014. She lives in Krakow.

Twórczość

1. Xavras Wyżryn. [Powieści]. Warszawa: SuperNOWA 1997, 319 s. Przedruk zob. poz. .

Zawartość

Zanim noc, s. 15–171; Xavras Wyżryn, s. 174–319.

Przekłady

włoski

Gli imperi tremano. [Przeł.] F. Annichiarico. [Massa] 2012.

2. Katedra. [Opowiadanie]. Powst. 1998–1999. Druk w: W kraju niewiernych. Warszawa 2000 zob. poz. s. 395–447. Wyd. osobne: Ilustracje: T. Bagiński. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2003, 91, [28] s. Wyd. nast. tamże: 2008 + 1 dysk optyczny DVD, 2017-2024.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2015, pliki w formacie EPUB, MOBI. Mini-booki Jacka Dukaja ,wyd. nast. tamże 2017.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta A. Ferency. Kraków : Wydawnictwo Literackie 2020 , 1 płyta audio (CD).

Nagrody

Nagroda Fandomu Polskiego im. J.A. Zajdla w 2000.

Przekłady

czeski

Katedrála. [Przeł.] P. Weigel. W: Polská ruleta. Polskie sci-fi povidky. Plzeň 2003.

hiszpański

La catedral. [Przeł.] A. Serraller Calvo. Ciudad de México 2022.

włoski

La cattedrale. [Przeł.:] M. Valenti, J. Kulik. W: La cattedrale. Roma 2013.

Adaptacje

filmowe

Scenariusz i reżyseria krótkometrażowego filmu animowanego: T. Bagiński. Ekranizacja 2002 [film wielokrotnie nagradzany i nominowany do nagrody amerykańskiej Akademii Filmowej – Oscar.

3. W kraju niewiernych. [Opowiadania]. Warszawa: SuperNOWA 2000, 538 s. Wyd. nast.: tamże: 2003. Polska Fantastyka, [2004], 2005, [2006]; wyd. 2 przejrzane Kraków: Wydawnictwo Literackie 2008, tamże: [2009], 2010, 2011, 2014, 2016, 2017. Biblioteka „Newsweeka” – Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 23; 24, tamże 2018, 2023.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie, pliki w formacie EPUB, MOBI; wyd. osob. poszczególnych opowiadań: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2015, pliki w formacie EPUB, MOBI. Mini-booki Jacka Dukaja..

Nagrody

Nagroda czytelników pisma „SFinks” w 2001, nagroda Śląskiego Klubu Fantastyki Śląkfa w 2001.

Zawartość

Ruch Generała; Irrehaare; Muchobójca; Ziemia Chrystusa; Katedra [poz. ]; Medjugorje; In partibus infidelium.

Przekłady

słoweński

V deželi nevernikov. [Przeł.] J. Unuk. Vnanje Gorice 2021.

ukraiński

V kraû nevìrnih. [Przeł.] A. Pavlišin. Lvìv 2021.

4. Aguerre w świcie. [Mikropowieść]. Druk w: Wizje alternatywne 3. Olsztyn: Solaria 2001 s. 250358. Przedruk zob. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2015, pliki w formacie EPUB, MOBI. Mini-booki Jacka Dukaja.

Nagrody

Nominacja do nagrody im. J.A.Zajdla w 2001.

5. Czarne oceany. [Powieść]. Warszawa: SuperNowa 2001, 494 s. Wyd. nast.: wyd. 2 przejrzane Kraków: Wydawnictwo Literackie 2008, wyd. 3 t. 1-2 tamże 2017. Biblioteka „Newsweeka” – Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 27, 28.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2008 , pliki w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Fandomu Polskiego im. J.A. Zajdla w 2001, nagroda czytelników pisma „SFinks” w 2002.

6. Córka łupieżcy. [Mikropowieść]. Druk w: Wizje alternatywne 4. Olsztyn: Solaria 2002 s. 463–601. Wyd. osobne: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2009, 130 s. Biblioteka „Newsweeka” – Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 16.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2009, pliki w formacie EPUB, MOBI.

Przekłady

węgierski

Zuzanna és a világmindenség. [Przeł.] Z. Mihályi. [Budapeszt] 2012.

7. Extensa. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2002, 163 s. Wyd. nast. tamże: [2003], 2005, 2008, 2010, 2012, 2016. Biblioteka „Newsweeka” – Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 6, tamże 2017.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2008 , pliki w formacie EPUB, MOBI.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta W. Barwiński. Kraków: Wydawnictwo Literackie; Warszawa: Audioteka 2021 , 1 płyta CD.

Przekłady

węgierski

Extensa. [Przeł.] Z. Mihályi. [Budapeszt] 2012.

8. Inne pieśni. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2003, 628 s. Wyd. nast. tamże: 2008, [2009], [2010], 2014, 2016 t. 1-2. Biblioteka „Newsweeka” – Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 11, 12, tamże: 2017, 2019, 2022.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2008 , pliki w formacie EPUB, MOBI.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta K. Gosztyła. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2009, 2011, 1 płyta CD w formacie mp 3.

Nagrody

Nagroda Fandomu Polskiego im. J.A. Zajdla w 2003, nagroda czytelników pisma „SFinks” w 2004.

Przekłady

bułgarski

Drugi pesni. [Przeł.] S. Borisova. Sofiâ 2015.

rosyjski

Inye pesni. [Przeł.] S. Legeza. Moskva 2014 , wyd. nast. tamże 2020.

węgierski

Más dalok. [Przeł.] Z. Mihályi. Budapest 2015.

9. Perfekcyjna niedoskonałość. Pierwsza tercja progresu. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2004, 450 s. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 2005, dodruki: 2007, 2008, 2010, 2011, 2014, 2015, 2016, 2016. Biblioteka „Newsweeka”-Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 8, tamże: 2016 , 2021, 2023.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2008, pliki w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Fandomu Polskiego im. J.A. Zajdla w 2004.

Przekłady

rosyjski

Ideal'noe nesoveršenstvo. Pervaâ terciâ progressa. [Przeł.] S. Legeza. Moskva 2019.

10. Xavras Wyżryn i inne fikcje narodowe. [Powieść i opowiadania]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2004, 273 s. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 uzup. 2009, wyd. 3 2012, 2016. Biblioteka „Newsweeka” – Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 18.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2011, pliki w formacie EPUB, MOBI; wyd. osobne opowiadań: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2015, pliki w formacie EPUB, MOBI. Mini-booki Jacka Dukaja.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta A. Ferency. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2012 , 1 płyta CD w formacie mp3.

Zawartość

Zawiera powieść Xavras Wyżryn [poz. ] — nadto opowiadania: Sprawa Rudryka Z.; Przyjaciel prawdy; Gotyk.

11. Lód. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2007, 1050 s., wyd. nast. [t. 1–3] tamże 2016. Biblioteka „Newsweeka” – Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 1-3.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2007 , pliki w formacie EPUB, MOBI.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta F. Kosior. Kraków : Wydawnictwo Literackie 2021 , płyta audio CD, nagranie w formacie mp3 [3 płyty z albumu trzypłytowego].

Nagrody

Nagroda Fandomu Polskiego im. J.A. Zajdla (2007), Nagroda Fundacji im. Kościelskich w Genewie (2008), Nagroda Literacka im. J. Żuławskiego (2008), Nagroda czytelników pisma „SFinks” (2008), Nagroda Śląskiego Klubu Fantastyki Śląkfa (2008), Nagroda The European Union Prize for Literature (2009); nominacje do Literackiej Nagrody Europy Środkowej „Angelus”, Nagrody im. J. Mackiewicza i Nagrody Literackiej Nike w 2008.

Przekłady

angielski

Ice. [Przeł.] U. Phillips. London 2024.

bośniacki

Led. [Przeł.] Z. Perić. Sarajevo 2021.

bułgarski

Led. [Przeł.:] V. Deânova, V. Velčev. Sofiâ 2017.

chorwacki

Led. [Przeł.] A. Cvitanović. Zagreb 2022.

czeski

Led. [Przeł.:] M. Benešová, M. Alexa. Brno 2021.

macedoński

Mraz. [Przeł.] F. Dimevski. Skopje 2013.

serbski

Led. [T. 1-3]. [Przeł.] J. Jović. Beograd 2018, 2019, 2020.
Led. [Przeł.] B. Stapić. Sarajevo 2021.

ukraiński

Kriga. [Cz. 1-4]. Przeł. A. Pavlišin. Lviv 2018.

Adaptacje

teatralna: Adaptacja i reżyseria: J. Opryński. Lublin , Teatr Provisorium 2013.

12. Kto napisał Stanisława Lema? [Opowiadanie]. Druk w: S. Lem: Doskonała próżnia. Warszawa 2008 s. 203–214.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2015, pliki w formacie EPUB, MOBI. Mini-booki Jacka Dukaja.
Opowiadanie w formie recenzji nieistniejącej książki o S. Lemie.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Fandomu Polskiego im. J.A. Zajdla w 2008.

Przekłady

angielski

The Apocryphia of Lem. [Przeł.] D. Stok. W: Lemistry. A Celebration of the Work of Stanisław Lem. [Manchester] 2011.

ukraiński

Hto napisav Stanìslava Lema. [Przeł.] V. Jaznievič. W: Golos Lema. Ternopìl' 2017.

13. Wroniec. [Powieść]. Ilustracje: J. Jabłoński. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2009, 245 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2007 , pliki w formacie EPUB, MOBI.
Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta J. Peszek. Kraków : Wydawnictwo Literackie 2009, 1 płyta CD w formacie mp3.

Nagrody

W 2010 Nagroda Specjalna im. J. Żuławskiego i nominacja do finału Literackiej Nagrody Europy Środkowej „Angelus”.

Adaptacje

teatralne

Adaptacja i reżyseria: J. Bielunas. Warszawa, Teatr Kamienica 2010.
Adaptacja: M. Pakuła. Reżyseria: J. Peszek. Wrocław, Wrocławski Teatr Lalek 2011.

14. Król Bólu. [Opowiadania]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2010, 820 s. Wyd. nast. [t. 1-3] tamże: 2017. Biblioteka „Newsweeka” – Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe, 32, 2020.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2011, pliki w formacie EPUB, MOBI; wyd. osobne poszczególnych opowiadań: Wydawnictwo Literackie 2015. Mini-booki Jacka Dukaja, pliki w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Fandomu Polskiego im. J.A. Zajdla w 2010, nagroda czytelników pisma „SFinks” w 2011, nadto opowiadanie „Szkoła” nagrodzone w plebiscycie na najlepsze opowiadanie (polskie i zagraniczne) opublikowane na łamach „Nowej Fantastyki” w 1996, opowiadanie „Serce Mroku” uhonorowane w 1999 nagrodą czytelników pisma „SFinks” i nagrodą Asocjacji Polskich Pisarzy Fantastów „Srebrny Glob” w kategorii „Opowiadanie roku”.

Zawartość

Linia oporu; Oko potwora; Szkoła; Król Bólu i pasikonik; Crux [Prace redakcyjne poz. ; Serce Mroku; Aguerre w świcie [poz. ]; Piołunnik.

15. Science fiction. [Powieść]. Druk w: Science Fiction. [Warszawa]: Powergraph 2011 s. 575–788.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: [Warszawa:] Book-Rage 2012, pliki w formacie MOBI, EPUB, PDF; Warszawa: Code. Red Tomasz Stachewicz [2014].

Nagrody

Nagroda Literacka im. J. Żuławskiego w 2012.

16. Portret Nietoty. [Opowiadanie]. Druk w: Zachcianki. Dziesięć zmysłowych opowieści. Warszawa: Świat Książki — Weltbild Polska 2012 s. 61–134.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny:Kraków: Wydawnictwo Literackie 2015, pliki w formacie EPUB, MOBI. Mini-booki Jacka Dukaja..
Opowiadanie nominowane do Nagrody im. J.A. Zajdla 2012.

17. Nieskończona opowieść z Jackiem Dukajem. [Opowiadanie]. Powst. 2013. Dostępne w Internecie: Zob. link [dostęp 26 stycznia 2024].

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy pt. Rewolucja. exe. Czyta M. Reczek. [Warszawa:] Audioteka 2014. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 26 stycznia 2024].
Utwór powstał przy współpracy użytkowników serwisu Gadżetomania w ramach akcji Nieskończona opowieść (nieskonczona-opowiesc.gadzetomania.pl).

18. Starość aksolotla. [Powieść interaktywna]. Koncepcja, opracowanie wizualne i filmowe: Fish Ladder; Platige Image. Wyd. jako dokument elektroniczny: [Poznań:] Allegro 2015, pliki w formacie EPUB, MOBI, PDF. Wyd. pt. Starość Aksolotla. Hardware dreams. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2019, 271 s. Wyd. nast. tamże 2021. Por. poz. .

Przekłady

angielski

The old axalotl. [Przeł.] S. Bill. [Poznań:] Allegro 2015, 160 s.

węgierski

Érkezés a sötétségbe. Hardware dreams. [Przeł.] Z. Mihályi. Budapest 2021.

19. Imperium chmur. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020, 282 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Warszawa : Fundacja Edukacji Nowoczesnej [2021 ], wyd. nast. tamże [2022], 1 płyta CD.

20. Kierunek: Noc. [Serial w 12 odcinkch]. Scenariusz: J. George, J. Dukaj. Reżyseria: I. Calfat i D. Verheye. Ekranizacja (serwis VOD Netflix) 2020. Por. poz. .

21. Po piśmie. [Eseje]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020, 411 s. Wyd. nast. tamże: 2021, 2023.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta M. Kowalik. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020 , 1 płyta CD.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020 , plik w formacie EPUB, MOBI, mp3.

Zawartość

Intro; Trzecia wojna światowa ciała z umysłem; Szczęśliwi uprawiacze nudy; Do kresu nadziei; Sztuka w czasach sztucznej inteligencji; Żyj mnie; Po piśmie; Outro.

Wybory utworów literackich w przekładach

La Cattedrale. [Przeł.:] M. Valenti, J. Kulik. Roma 2013, dostępny także jako dokument elektroniczny.

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

angielski

The Dedalus book of Polish fantasy. [Przeł.] W. Powaga. Sawtry, Wielka Brytania; New York 1996.
The European Union Prize for Literature. Twelve winning authors. [Przeł.] S. Bill. [Brussels] 2009.
A Polish book of monsters. Five dark tales from contemporary Poland. [Wybór i przekł.] M. Kandel. New York 2010.
Conradology. [Red.:] B. Harrison & M. Raczyńska. Manchester 2017.

azerski

Müasir Polyak nəsr antologiyası. [Oprac.] L. Kaleta. [Przeł.] F. Qiyayi. Bakı 2008.

czeski

Polská ruleta. Polskie sci-fi povidky. [Przeł.] P. Weigel. Plzeň 2003.
Sfinx – Polská ruleta. 2. [Przeł.] P. Weigel. Plzeň 2005.

niemiecki

Auf der Strasse nach Oodnadatta. [Wybór:] W. Jeschke. [München] 2002.

rosyjski

Pol‘skaâ fentezi. Moskva 2002.
Inostrannaâ literatura. Istorii prošlogo i buduščego, pol’skaâ literatura segodnâ. [Oprac.] K. Starosel‘skaâ. [Moskva] 2006.
Pol’skie trupy. Moskva 2008.
Formula krovi. Moskva 2011.
Devâtnadcat’ stražej. Sbornik. [Przeł.] S. Legeza. Har’kov 2017.
Golos Lema. Antologiâ v čest' Stanislava Lema. Moskva 2017.

słowacki

Železný general. Antológia polskej fantastiky. [Przeł.:] M. Ferko, H. Králik. [Bratislava] 2006.

ukraiński

Devâtnadcat' stražej. Sbornik. [Wybór: V. Areneva]. Har'kov 2017.

Przekłady

1. J. Conrad: Serce ciemności. Spolszczył J. Dukaj. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2017, 163 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2017, pliki w formacie EPUB, MOBI.

Prace redakcyjne

1. PL + 50. Historie przyszłości. [Antologia opowiadań]. Wybór i wstęp: J. Dukaj. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2004, 557 s.
Tu J. Dukaja: Crux [zob. Twórczość poz. ].

Omówienia i recenzje

• Ankieta dla Instytutu Badań Literackich PAN 2016, 2024.

Autor o sobie

Spowiedź rówieśnika. Nowa Fantastyka 2012 nr 11.
Świat bez książek? Nie mogę się doczekać. Książki. Magazyn do Czytania 2015 nr 1.

Wywiady

Arystoteles miał rację. Rozm. D. Materska. Nowa Fantastyka 2003 nr 4.
Zaskoczyła mnie siła „Katedry. Rozm. Ł. Maciejewski. Dziennik Polski 2003 nr 68.
Żywa katedra. Rozm. M. Szczyrba. Słowo Polskie 2003 nr 81 [dot.: Katedra].
Konsekwencje wyobraźni. Rozm. ESENSJA. "Esensja". Powst. ok. 2004 [on-line]. Dostępny w Internecie: zob. link [dostęp 29 stycznia 2024] [dot. Perfekcyjna niedoskonałość].
Żyjemy w złotej erze fantasy. Rozm. P. Ciemniewski. Dekada Literacka 2004 nr 5/6.
Oczywiście, że to literatura. Rozm. Ł. Wróbel. Nowe Książki 2005 nr 2.
Wszczepki i żywokryst. (Kiedy temat bierze pisarza za gardło). Rozm. P. Dunin-Wąsowicz. Lampa 2006 nr 4, przedruk w tegoż: Rozmowy lampowe 1993–2007. Warszawa 2007.
Jestem sierotą po literaturze. Rozm. J. Demiańczuk. Dziennik Polska – Europa – Świat 2007 nr 298.
Polska z drugiej strony lustra. Rozm. W. Orliński. Gazeta Wyborcza 2007 nr 301.
Autor po napisaniu książki powinien się zastrzelić. Rozm. J. Winiarski. Studium 2007/2008 nr 5/6.
Wywiad z Jackiem Dukajem. [Rozm.] J. Żerański. Powst. 2008/2009 [on-line]. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 11 grudnia 2023].
Dusza z uchem przy grobie. Co nam przyniesie przyszłość. Rozm.: L. Jedlicka, R. Wiśniewski. „Tygodnik Powszechny2009 nr 1/2.
Stan wojenny trzeba zrobić. Rozm. W. Orliński. Gazeta Wyborcza 2009 nr 260, dodatekDuży Formatnr 43 [dot.: Wroniec].
Totalna imersja. Rozm. J. Borowczyk. Czas Kultury 2009 nr 6.
Moc generowania sensów. Esensja 2010 nr 10.
O Wrońcu i innych bajkach. Rozm. R. Kur. Wyspa 2010 nr 2.
Czuję się jak kukułczy podrzutek. Rozm. W. Orliński. Gazeta Wyborcza 2011 nr 277.
Wywiad z Jackiem Dukajem: o czytnikach, przyszłości książki i „Starości aksolotla. Rozm. R. Drozd [on-line]. Powst. 2015. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 11 grudnia 2023].
Człowiek nie istnieje. Rozm. D. Karpiuk. Newsweek Polska 2017 nr 18/19.
Jacek Dukaj: Nie zamierzałem zostać „autorem Josepha Conrada. Rozm. M. Rajkowski. „Teologia Polityczna” [on-line] 2017 nr z 29 XI. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 11 grudnia 2023].
Nie piszę dla czytelników. Rozm. A. Pluszka [on-line]. „dwutygodnik.com" 2017 nr 225. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 11 grudnia 2023].
Transfuzja ciemności. Jacek Dukaj o nowym przekładzie „Jądra ciemności” Josepha Conrada. Rozm.: J. Sobolewska, E. Bendyk. Polityka 2017 nr 46.
Jacek Dukaj: nie ma powrotu do świata sprzed fake news. Rozm. P. Bollin [on-line] Powst. 2018 Dostępny w Internecie: Zob. link[dostęp 11 grudnia 2019].
Ministerstwo sensu. Rozm. M. Sowiński. „Tygodnik Powszechny2019 nr 24 [dot.: Po piśmie].
System operacyjny duszy. Jacek Dukaj mówi Michałowi Szułdrzyńskiemu. „Rzeczpospolita2019 nr 297 [dot.: Po piśmie].
Na pokładzie statku „Przyszłość. Jacek Dukaj w rozmowie z Karolem Kleczką. „Znak2023 nr 1.

Słowniki i bibliografie

• [Hasło w:] Encyklopedia fantastyki [on-line]. Dostępna w Internecie: Zob. link[dostęp 11 grudnia 2023].
P. Dunin-Wąsowicz, K. Varga: Jacek Dukaj. W: Parnas Bis. Słownik literatury polskiej urodzonej po 1960 r. Warszawa 1995. Wyd. nast.: wyd. 2 poprawione i rozszerzone Warszawa 1995, wyd. 3 i ostatnie [!] (zaktualizował P. Dunin-Wąsowicz). Warszawa 1998, [wyd. 4] tamże 2005.

Ogólne

Książki

J. CZURKO: Poetyka heterotopii w literaturze i sztuce współczesnej (na przykładach porównawczego ujęcia prozy Jacka Dukaja). [Praca doktorska]. Łódź 2014, 331 s. Dostępna w Internecie: Zob. link [dostęp 11 grudnia 2023].
P. GORLIŃSKI-KUCIK: Między (tech)gnozą a uchronią. Proza Jacka Dukaja. [Praca doktorska]. Powst. 2015, 229 s.; wyd. pt. TechGnoza, uchronia, „science fiction”. Proza Jacka Dukaja. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2017, 435 s.
Doświadczenia Dukaja. Gdańsk; [Sopot]: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2016, 110 s.

Zawartość

.M. ROMANOWSKI: Doświadczenia Dukaja; M. DAJNOWSKI: Jacka Dukaja bajka o żelaznym wilku (i żelaznej Suce) [dot. Wrońca]; T. ZIÓŁKOWSKI: Dzieci nowego świata – obraz postczłowieka w „Linii oporu” Jacka Dukaja; K. CHOJNOWSKI: Wizerunek postaci nie-ludzkich w „Extensie” i „W kraju niewiernych”; T.P. BOCHEŃSKI: Intermedialne strategie czytania. „Serce Mroku” Jacka Dukaja, „Jądro ciemności” Josepha Conrada i Rammstein; P. OSAK, K.M. TOMALA: Historia to (nie) bajka: o możliwościach adaptacji „Wrońca” Jacka Dukaja na potrzeby szkolnej edukacji polonistycznej; Z. KALICKA-KARPOWICZ: Codzienność w przyszłości. Neologizmy w „Córce łupieżcy” Jacka Dukaja a tendencje językowe w polszczyźnie; Aneks: B. BŁASZCZYŃSKI: Pierwomyśl.
Ł. KUCHARCZYK: Granice ludzkiego poznania. O wybranych aspektach twórczości Jacka Dukaja. Kraków: Instytut Literatury 2024, 183 s. Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika „Nowy Napis.

Artykuły

G. ROGACZEWSKI: Odczytywanie światów Jacka Dukaja. Esensja 2004 nr 1.
J. ŚLÓSARSKA: Katedra” i „Inne pieśni”, „Żywokryst” oraz „Morfy” i „Formy” w literackiej i filmowej kosmologii Jacka Dukaja i Tomasza Bagińskiego. W: Między słowem a obrazem. Księga Pamiątkowa dla Uczczenia Jubileuszu Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. Kraków 2005.
K. UNIŁOWSKI: Lord Dukaj albo fantasta wobec mainstreamu. FA-art 2007 nr 4.
T. MIZERKIEWICZ: Wirtualny odbiorca wirtualny. Albo o tym, jak Jacek Dukaj wymyślił czytelników współczesnej literatury polskiej. Czas Kultury 2009 nr 6.
M. MROWIEC: Juliusz Słowacki i Jacek Dukaj – lodowaty dialog między tekstami. „Postscriptum Polonistyczne2009 nr 2.
I. PIĘTA: Dlaczego czytamy fantastykę. Rozważania o prawdzie na przykładzie prozy Jacka Dukaja. Roczniki Humanistyczne 2009 z. 1.
M. SCHRUBA: Russland als Schauplatz der polnischen Gegenwartsliteratur (Sławomir Mrożek, Janusz Głowacki, Jacek Dukaj). Zeitschrift für Slavische Philologie 2011 nr 2.
I. PIĘTA: Funkcja obcości (inności) w kształtowaniu się tożsamości „Ja” podmiotowego w twórczości Jacka Dukaja. Konteksty Kultury 2012 nr 8.
D. KORWIN-PIOTROWSKA: Dukaj: polisensoryczna funkcja ciszy. W: Sensualność w kulturze polskiej: przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności. Warszawa 2013.
P. PRZYTUŁA: Poza postmodernizm. Jacek Dukaj i spór o uniwersalia. Prace Literaturoznawcze 2013 nr 1.
I. PIĘTA: Bóg, człowiek, świat w prozie Jacka Dukaja. W: Motywy religijne we współczesnej fantastyce. Białystok 2014.
M. BŁASZKOWSKA: Poblask migotliwy na granicy percepcji. Polska literatura fantastyczna wobec granic Symbolicznego. W: Literatura na granicach. Monografia naukowa. Kraków 2015.
N. LEMANN: Miejsca (nie)PODobne. Toponimia w historiach alternatywnych. W: Mikrotoponimy i makrotoponimy w komunikacji i literaturze. Łódź 2015.
M. KOBIELSKA: Eksperymentalna literatura antropologiczna: Jacek Dukaj i jego tekst-laboratorium. W: Projekt na daleką metę. Prace ofiarowane Ryszardowi Nyczowi. Warszawa 2016.
D. KORWIN-PIOTROWSKA: Świat niemożliwy, czyli nasz. Wokół prozy Jacka Dukaja. W: Filozofia w literaturze – literatura w filozofii 2. Światy możliwe. Interpretacje. Rzeszów 2016.
J. PACYNIAK: Jenseits der Katastrophen. Narrationen des Endes bei Jacek Dukaj und Christian Kracht. Zeitschrift für Slawistik 2016 nr 4.
O. DAWIDOWICZ-CHYMKOWSKA: Użyteczna czy bezużyteczna? Bomba atomowa w twórczości Jacka Dukaja. Przegląd Humanistyczny 2017 nr 1.
S.P. KUKULAK: Historia alternatywna w polskiej fantastyce. Przypadki Jacka Dukaja i Jacka Piekary. „Nowa Dekada Krakowska2017 nr 1/2.
A. ŁEBKOWSKA: Co nowego w „teatrze mowy”?Wielogłos2017 nr 34, przedruk w: Apetyt na literaturę. Kraków 2019 [dot. także Z. Kruszyńskiego i O. Tokarczuk].
T. MIZERKIEWICZ: Practising the history of literary studies within the studies of particular authors. Przegląd Filozoficzno-Literacki 2017 nr 2 [dot. także Z. Haupta i S. Różewicza].
I. MIKOŁAJCZAK: Neologizmy artystyczne jako przedmiot badań nad poprawnością językową. (Na materiale wybranych utworów Jacka Dukaja). „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza2019 nr 2.
D. NOWACKI: Wolno, normalnie, szybko. „Opcje2019 nr 4 [dot. także O. Tokarczuk].
K. BARTOSIAK: Pretekst: po-tekst. Refleksje o przyszłości czytania i pisania. W: Język, literatura, komunikacja. Gorzów Wielkopolski 2020.
P. PRZYTUŁA: O naśladownictwie cech gier komputerowych w literaturze. Przypadek imersywnej fikcji Jacka Dukaja. „Media, Kultura, Komunikacja Społeczna2020 nr 4.
P. PRZYTUŁA: Poza granice języka. Innowacje językowe w prozie Jacka Dukaja (rodzaje i funkcje). „Prace Językoznawcze2020 [z.] 2.
T. PINDEL: Andrzeja Sapkowskiego i Jacka Dukaja rozważania o fantastyce. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica2021 [t.] 9.
P. PRZYTUŁA: Krytycznie o gatunku. Lema i Dukaja poglądy na fantastykę naukową. „Bibliotekarz Podlaski2021 nr 3.
P. PRZYTUŁA: Temat poszukiwania ojca w twórczości Jacka Dukaja. „Prace Literaturoznawcze2021 nr 9.
W. HAMERSKI: Jacek Dukaj i wiek XIX. W: Romantyczna fantastyka. III Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej. Poznań 2022.

Xavras Wyżryn; Zanim noc

T.A. OLSZAŃSKI: Dukaj na manowcach. Miesięcznik ŚKF 1997 nr 97.
M. ORAMUS: Zanim moc. Nowa Fantastyka 1997 nr 7.
R. OSTASZEWSKI: Zbrodniczy bohater. Gazeta Wyborcza 2004 nr 121 dodatekKultura”.
E. KOZAK: Paradygmat kat – ofiara w powieści Jacka Dukaja „Zanim noc. W: Paradygmat kat-ofiara w literaturze i sztuce europejskiej w latach 1989-2014. Warszawa 2015.

Katedra

• Zo. też Wywiady.
P. KRUSZEWSKI: Zgromadzenie święte” – „Katedra” Jacka Dukaja. W tegoż: Sacrum i mythos w polskiej literaturze fantastycznej. [Praca doktorska]. Katowice 2017. Dostępna w Internecie:Zob. link [dostęp 11 grudnia 2023].
M.M. LEŚ: Między sacrum a symulakrum. Przestrzeń chaosu w „Katedrze” Jacka Dukaja. „Świat i Słowo2020 nr 2.
M.M. LEŚ: Katedra” Jacka Dukaja. Fantastyka metareligijna. W: Sacrum w literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Kraków 2021.

W kraju niewiernych

Ł. JONAK: Matrix i Irrehaare, czyli koniec cyberpunku. Nowa Fantastyka 1999 nr 12.
Ł. JONAK: Szok poznawczy. Nowa Fantastyka 2000 nr 12.
R. PAWLAK: Udane podsumowanie. Fenix 2000 nr 9.
G. WIŚNIEWSKI: Taktyka spalonej ziemi. Esensja 2000 nr 1.
M. ORAMUS: W krainie wiernych. Dziennik Polski 2001 nr 167.
P. GORLIŃSKI-KUCIK: Podróż dwudziesta druga do krainy niewiernych. Konteksty Kultury 2013 nr 10 [dot. też S. Lem: Dzienniki gwiezdne].
J. ŚLÓSARSKA: Nazgul i Chrystus. Dystopijne lustra komunikacyjne w prozie Jacka Dukaja (na podstawie opowiadań z tomu „W kraju niewiernych”). W: Problemy utopii i antyutopii w literaturach słowiańskich i historii Słowian. Bielsko-Biała 2014.
K. CHOJNOWSKI: Wizerunek postaci nie-ludzkich w „Extensie” i „W kraju niewiernych. W: Doświadczenia Dukaja. Gdańsk 2016.

Czarne oceany

M. ORAMUS: W ślepym zaułku. Nowa Fantastyka 2001 nr 12.
W. ORLIŃSKI: Władza leży między. Gazeta Wyborcza 2001 nr 251.
T. LEWANDOWSKI: Lekcja fantastyki dla zaawansowanych. Nowe Książki 2002 nr 2.
D. NOWACKI. „FA-art2002 nr 1.
E. REMIEZOWICZ: Wykład profesora Dukaja. Esensja 2002 nr 1.
A. GĘBALA: Cyber metafizyka. O „Czarnych oceanach” Jacka Dukaja. FA-art 2009 nr 1/2.
J. CZURKO: Za horyzontem antropologii. Trans i posthumanistyczne wizje we współczesnej kulturze na przykładzie filmu „Avatar” Jamesa Camerona oraz powieści „Czarne oceany” i „Perfekcyjna niedoskonałość” Jacka Dukaja. „Dyskursy o Kulturze2012 [t.] 6.
P. KRUSZEWSKI: Cyberprzestrzeń i atomizacja. Teoretycznoliterackie glosy na tle nowoczesnej science fiction. W: Na boku. Katowice 2016.

Córka łupieżcy

P. KOFTA: Miasto miast. Dziennik 2009 nr 49 dod.Kultura”.
D. MARKIEWICZ: Archeologia według Dukaja. Esensja 2009 nr 4.
M. BRZÓSTOWICZ-KLAJN: Niewidzialna obecność Obcych w „Głosie Pana” Stanisława Lema i „Córce łupieżcy” Jacka Dukaja. Quart 2015 nr 3/4.
Z. KALICKA-KARPOWICZ: Codzienność w przyszłości. Neologizmy w „Córce łupieżcy” Jacka Dukaja a tendencje językowe w polszczyźnie. W: Doświadczenia Dukaja. Gdańsk 2016.

Extensa

M. ORAMUS: Niebo za karę. Nowa Fantastyka 2002 nr 24.
Ł. PASSER: W poszukiwaniu istoty człowieczeństwa. Nowe Książki 2003 nr 2.
A. MAZURKIEWICZ: Outsiders. Akant 2005 nr 3.
M. KOBIELSKA: Trzy poziomy pamięci kulturowej? W: Tradycja współcześnie — repetycja czy innowacja? Kraków 2012.
B. NOWICKA: Przeczytaj to jeszcze raz: Dryf. Esensja 2017 nr 7.

Inne pieśni

M. CZUBAJ: Moc czarnoksiężnika. Polityka 2003 nr 47.
W. ORLIŃSKI: Wytrawny Dukaj. Gazeta Wyborcza 2003 nr 240.
E. REMIEZOWICZ: Odkrywanie nowego świata. Esensja 2003 nr 8.
A. KLĘCZAR: W formie niesamowitej. Dekada Literacka 2004 nr 5/6.
R. OSTASZEWSKI: Dukaj. Lemobójca. Opcje 2004 nr 1/2.
R. SZYMA: Z podszeptu Stagiryty. FA-art 2004 nr 2.
B. TOKARZ: Świadomość formy w powieści Jacka Dukaja „Inne pieśni. Zagadnienia Rodzajów Literackich 2014 z. 2.
W. KLAT: Nierealny kształt rzeczywistości w zwierciadle języka. W: Prawda – dobro – piękno. Warszawa 2015 [dot. też: T. Chiang: Stories of your life oraz S. Lem: Powrót z gwiazd].
K. CHOJNOWSKI: Wizerunek postaci nie-ludzkich w „Extensie” i „W kraju niewiernych. W: Doświadczenia Dukaja. Gdańsk 2016.

Perfekcyjna niedoskonałość

P. DUNIN-WĄSOWICZ: Perfekcyjny krok wstecz. Przekrój 2004 nr 49.
K.T. LEWANDOWSKI: Bolesne poszerzanie horyzontów. Lampa 2004 nr 11.
M. OLSZEWSKI: W saku przyszłości. Gazeta Wyborcza 2004 nr 282.
G. ROGACZEWSKI: Rezonans morfy i formy. Esensja 2004 nr 8.
M. ORAMUS: Świat za tysiąc lat. Dziennik Polski 2005 nr 64.
M. PĄKCIŃSKI: Światy Jacka Dukaja. Nowe Książki 2005 nr 2.
D. MARKIEWICZ: Zachwyt nie wychodzi z rozumienia. Esensja 2009 nr 1.
J. CZURKO: Za horyzontem antropologii. Trans i posthumanistyczne wizje we współczesnej kulturze na przykładzie filmu „Avatar” Jamesa Camerona oraz powieści „Czarne oceany” i „Perfekcyjna niedoskonałość” Jacka Dukaja. „Dyskursy o Kulturze2012 [t.] 6.
M. SOWIŃSKI: Obcość, monumentalność, polityczność. Strategie wywoływania wrażenia w najnowszej prozie polskiej. Czas Kultury 2013 nr 6 [dot. też: W. Myśliwski: Ostatnie rozdanie, Sz. Twardoch: Morfina].
B. ATŁAS-LEŚNIEWICZ: Przez maszynę do Boga. Transhumanistyczne koncepcje w „Perfekcyjnej niedoskonałości” Jacka Dukaja. Czytanie Literatury 2015 nr 4.
J. LIGMANOWSKA: W stronę nieśmiertelności. Człowiek transcendujący w „Fiasku” Stanisława Lema i „Perfekcyjnej niedoskonałości” Jacka Dukaja. Wiek XIX 2015.
B. NOWICKA: Nanomagia i chłopięce marzenia. Esensja 2016 nr 1.
G. RONGE: Kartezjusz – Lyotard – Dukaj. „Perfekcyjna niedoskonałość” jako propozycja oświecenia po uznaniu końca paradygmatu wielkich narracji. „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna2020 nr 26.
P. KRUGLIK: Językowe eksperymenty Jacka Dukaja i ich odzwierciedlenie w przekładzie. (Na materiale powieści „Perfekcyjna niedoskonałość”) „Studia Translatorica2021 [t.] 12, przekł. rosyjski: Terminy i psevdoterminy v naučnoj fantastike. (O russkom perevode „Ideal'nogo nesoveršenstva” Âceka Dykaâ). „Przegląd Rusycystyczny” 2022 nr 3.
E. KUJAWA: Postpłciowe deklinacje. Nowe formy gramatyczne w powieści Jacka Dukaja „Perfekcyjna niedoskonałość”. W: Język pisarzy. Problemy gramatyki. Warszawa 2021.

Zob. też Wywiady.

Xavras Wyżryn i inne fikcje narodowe

D. MARKIEWICZ: Ku chwale ojczyzny!Esensja2009 nr 10.

Lód

P. DUNIN-WĄSOWICZ: Lód, jak brylant. Tygodnik Powszechny 2007 nr 50.
P. KOFTA: Spojrzenie Pierre’a Menarda. Dziennik Polska – Europa – Świat 2007 nr 286.
W. ORLIŃSKI: Czy Polska jest konieczna?Gazeta Wyborcza2007 nr 283.
A. BAŁDYGA: Jeśli na końcu jest zero absolutne. Dekada Literacka 2008 nr 5/6.
W. BROWARNY: Historia bez gorsetu. Odra 2008 nr 4.
M. FOERESTER: Dorabianie gęby Dukajowi. Esensja 2008 nr 5.
P. MATUSZEK: Ontologiczna Syberiada. Nowa Fantastyka 2008 nr 2.
M. PABISEK: Posąg i jego syn. FA-art 2008 nr 1.
A. PIECH-KLIKOWICZ: Prawda Zimy i niepewność Lata. Nowe Książki 2008 nr 4.
W. HAMERSKI: SF: struktura lodu. Czas Kultury 2009 nr 6.
M. MROWIEC: Juliusz Słowacki i Jacek Dukaj — lodowaty dialog między tekstami. Postscriptum Polonistyczne 2009 nr 2.
J. CIERPISZ: Ten lód — to prawda ziszczona, materja sprowadzona poniżej zera Kelvina. Wybrane idee religijne w powieści Jacka Dukaja „Lód”. Ex Nihilo 2012 nr 2.
N. LEMANN: PODobni — niePODobni. „Muza dalekich podróży” Teodora Parnickiego i „Lód” Jacka Dukaja jako przykład dwóch sposobów alternatywizacji historii. Porównania 2012 nr 10.
M. BŁASZKOWSKA: Teatr lata w Mieście Lodu i gigantyczny księżycowy kompostownik. Obrazy ogrodów w „Lodzie” Jacka Dukaja i „Klubie Księżycowego Ogrodnictwa” Molly Brown. „Miasto. Tożsamość. Wspólnota2013 nr 19.
P. GORLIŃSKI-KUCIK: Jak zrobiony jest „Lód” Jacka Dukaja. FA-art 2013 nr 4.
M. KAŹMIERCZAK: Translating sensitive texts in the light of Cultural Turns: Jacek Dukaj’s „Lód. W: Translation im Spannungsfeld der cultural turns. Frankfurt am Main 2013.
K. WĄTROBA: Ponieważ język". „Lód” Jacka Dukaja i problem niewyrażalności. W: Wyobraźnia, pamięć, tożsamość. Studia, szkice, interpretacje. Tarnów 2014.
M. BŁASZKOWSKA: O wyborze między „nie istnieję” a „nie istnieje się” i o „drodze do ciał wskrzeszania”. Powrót do początku i próby zmienienia świata w „Lodzie" Jacka Dukaja. W: Początek. Kraków 2015.
P. GORLIŃSKI-KUCIK: Pamięć przeszłości versus Historia. O „Lodzie” Jacka Dukaja. „Tematy i Konteksty2015 nr 5.
A. NIEZNAJ: Przeczytaj to jeszcze raz. My nie marzniemy. „Esensja2017 nr 9.
E. WASILEWSKA: Złożone nazwy barw w tekście powieści „Lód” Jacka Dukaja. „Poradnik Językowy2017 z. 1.
Sztuka przekładu. Rozmowa z Michalą Benešovą, współautorką tłumaczenia „Lodu” Jacka Dukaja na język czeski, za które otrzymała najbardziej prestiżową czeską nagrodę literacką Magnesia Litera. Rozm. D. Palka. „Książki. Magazyn Literacki2022 nr 7/8.
T. RYRYCH: Przemrażanie historii. „Lód” Jacka Dukaja jako metapowieść historiozoficzna. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria2023.

Wroniec

A. MADALIŃSKI. „dwutygodnik. com” [on-line] 2009 nr z XI. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 stycznia 2024].
M. MAŁKOWSKA: Mroczna bajka z naiwną fabułą. Rzeczpospolita 2009 nr 290.
D. NOWACKI: Baśń o stanie wojennym. Gazeta Wyborcza 2009 nr 258.
M. PABISEK: Enesy-floresy i inne procesy. FA-art 2009 nr 3.
M. CIELECKI: W szponach wrońca. W Drodze 2010 nr 8.
E. DYDA: Kruki, wrony, enesy i bubeki…Fraza2010 nr 2.
J. HERNIK-SPALIŃSKA: Nowa baśń. Dialog 2010 nr 3 [dot. też dramatów: M. Walczak: Ostatni tatuś i M. Fertacz: Białe baloniki].
K. KNAPIK-GAWIN: Tańczący z mitami. Arterie”, Łódź 2010 nr 1.
K. KOSIŃSKI: Mała apokalipsa (nie tylko) dla dzieci. Więź 2010 nr 4.
M. MACHNIO: Wroniec, czyli bajkowy koszmar. Myśl.pl 2010 nr 17.
A. PIECH-KLIKOWICZ: Między Tajemnicami, Strachami i Potworami. Nowe Książki 2010 nr 3.
P. STERCZEWSKI: Jak się robi stan wojenny. Wokół „Wrońca. „Res Publica Nowa2010 nr 11/12.
K. WĄGROWSKI: Z Pozycjonistami na Bubeków i Członków. Esensja 2010 nr 10.
T. BUREK: Wroniec” albo o potwornej wronie, która bohaterów przeraziła wielce. Arcana 2011 nr 1.
M. KOBIELSKA: Dlaczego dzieci muszą żyć między Tajemnicami, Strachami i Potworami?. Pamięć o stanie wojennym we „Wrońcu” Jacka Dukaja. W: Trauma, pamięć, wyobraźnia. Kraków 2011.
M. KOBIELSKA: Stan wojenny trzeba zrobić. (Jacek Dukaj). Literatura jako przestrzeń polityki pamięci. W: Kultura po przejściach, osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze. Kraków 2011.
M. KOBIELSKA: Pamięć kulturowa jako konstrukcja. Adaptacje i przetworzenia „Wrońca” Jacka Dukaja. W: Opowiedzieć PRL. Warszawa 2011.
A. RATAJ: Dorównać Dukajowi. Teatr 2011 nr 6 [recenzja z wystawienia adaptacji].
P. ZAŃKO: Bajka niedokończona. „Wroniec” Jacka Dukaja. Ex Nihilo 2011 nr 1.
M. BŁASZKOWSKA: Nic innego się za nimi nie kryje, tylko rzeczy. Rola słowa we „Wrońcu” Jacka Dukaja. Maska 2014 nr 23.
M. RUSEK: W poszukiwaniu baśni o współczesności. „Wroniec” Jacka Dukaja i „Jak zostałam wiedźmą” Doroty Masłowskiej. W: (Przed)szkolne spotkania z lekturą. Katowice 2015.
M. DAJNOWSKI: Jacka Dukaja bajka o żelaznym wilku (i żelaznej Suce). W: Doświadczenia Dukaja. Gdańsk 2016.
P. OSAK, K.M. TOMALA: Historia to (nie) bajka: o możliwościach adaptacji „Wrońca” Jacka Dukaja na potrzeby szkolnej edukacji polonistycznej. W: Doświadczenia Dukaja. Gdańsk 2016.
J. LACHOWICZ, T. LINKNER: Pamięć dziecka o stanie wojennym we „Wrońcu” Jacka Dukaja. W: Nauki humanistyczne i społeczne. Cz. 2. Poznań 2017.
M. POTENT-AMBROZIEWICZ: Dlaczego dzieci muszą żyć między tajemnicami, strachami i potworami?” Pamięć o stanie wojennym we „Wrońcu” Jacka Dukaja. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF. Philologiae2017 nr 1.
M. BEDNAREK: Jaś i Małgosia w XXI wieku. O trawestacjach uwspółcześniających baśni w najnowszej literaturze polskiej. Literatura Ludowa 2018 nr 6 [dot. także L.K. Talki i M. Sieniewicza].
T. MIZERKIEWICZ: Pamiętna „Solidarność” w polskiej literaturze najnowszej. W: Polityka i pamięć w literaturze polskiej (od przełomu romantycznego). Studia przypadków. Poznań 2020 [dot. też: M. Bieńczyk: Przezroczystość, G. Debord, K. Miłobędzka: Pamiętam].
N. PANUSZEWSKA: Koszmar władzy. Potworność we „Wrońcu” Jacka Dukaja. „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna2021 nr 27.
A. DYTMAN-STASIENKO, J. STASIENKO: Cmiatlo and swiecien – Jacek Dukaj's concepts in the perspective of philosophy of light in visual media. W: Concepts. A travelogue. London 2022.

Zob. też Wywiady.

Król Bólu

D. MARKIEWICZ: Człowiek przekraczający. Esensja 2010 nr 10.
M. CETNAROWSKI: Prawda tkwi w oku Proteusza. Fantasy&Science Fiction 2011 nr 1.
T. EWERTOWSKI: Technologia jako źródło cierpień?Czas Kultury2011 nr 4.
W. ORLIŃSKI: Projektant sensów. Gazeta Wyborcza 2011 nr 7.
T. ROWIŃSKI: O bólu czytania. Wyspa 2011 nr 2.
D. BRZOSTEK: Bez lęku (przed wpływem?). Na marginesie „Oka potwora” Jacka Dukaja. Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna 2014 t. 20.
E. KOZAK: Kryzys sensu życia. Refleksja nad powieścią Jacka Dukaja „Linia oporu". W: Człowiek wobec sytuacji kryzysowych w literaturze, sztuce i kulturze. Siedlce 2014.
T.P. BOCHEŃSKI: Intermedialne strategie czytania: „Serce Mroku” Jacka Dukaja, „Jądro ciemności” Josepha Conrada i Rammstein. W: Doświadczenia Dukaja. Gdańsk 2016.
E. KOZAK: O mesjaszu i sarmatach, czyli Polska przyszłości w opowiadaniu Jacka Dukaja „Crux” (2003). „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna2019 nr 25.
M. REMBOWSKA-PŁÓCIENNIK: Hodowla przeciwciał. „Szkoła” Jacka Dukaja. W: Fragmenty dyskursu maladycznego. Gdańsk 2019.
D. AJDAČIĆ: O genetski izazvanim bolestima u romanu „Kralj Bola i skakavac” („Król Bólu i pasikonik”) Jaceka Dukaja. „Slavica Wratislaviensia2023 [t.] 177.

Science fiction

J. SZEJA: Pean dla science fiction [on-line] Powst. 2012. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 11 grudnia 2023].

Starość aksolotla

G. JANKOWICZ: Smutek robotów. Tygodnik Powszechny 2015 nr 13.
J. LECH: Wieczność porasta rdzą. Esensja 2015 nr 6.
M. MARTYNIUK: Starość aksolotla. Człowiek 2.0. Powst. 2015 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 11 grudnia 2023].
W. ORLIŃSKI: Tak kończy się świat. Errorem. Gazeta Wyborcza 2015 nr 57.
M. ZWIERZCHOWSKI: Mecha-książka. Polityka 2015 nr 11.
W. KALISZUK: Postapokalipsa i teraźniejszość. „Starość aksolotla” Jacka Dukaja Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF. Philologiae2016 z. 2.
K.M. MAJ: Starość aksolotla” Jacka Dukaja. Między multimodalnością a transmedialnością. „Ruch Literacki2017 z. 1.
J. WOŹNIAK: Życie po życiu albo republika bytów. „Starość aksolotla” Jacka Dukaja w perspektywie ekokrytycznej. „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna2019 nr 25.
M. BŁASZKOWSKA: Życie po śmierci świata. Postapokalipsa w „Głowie Kasandry” Marka Baranieckiego i „Starości aksolotla” Jacka Dukaja. „Ruch Literacki2020 z. 2.
G. RONGE: Zarzucony projekt. „Nowe Książki2020 nr 4.

Zob. też Wywiady.

Imperium chmur

P. GOCIEK: Kto pisze w głowie Dukaja. Od fantastyki do metafikcji. „Imperium chmur”, wywiedziona z „Lalki” Prusa historia alternatywna, to klucz do filozoficznych rozważań autora „Lodu”. „Do Rzeczy2020 nr 37.
W. STANISŁAWSKI: Czytanie jako sport ekstremalny. Sokrates spotyka Kyioko. „Sieci2020 nr 40.

Po piśmie

S. IWASIÓW: Żyje ten cyfrowy dryf. „Opcje2019 nr 3.
A. KARPOWICZ: Gdzieś obok. „Nowe Książki2019 nr 9.
M. TABACZYŃSKI: Po huku, po szumie, po piśmie. „dwutygodnik.com” [on-line] 2019 [nr] 258. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 stycznia 2024].
M. WANDOWICZ: Człowiek przymiotnikowy (o nieistotności statusu ontycznego). „Studia Philosophica Wratislaviensia2019 vol. 4.
P. KĘPIŃSKI: Wyzwalanie z pisma. „Twórczość2020 nr 1.
Z. SZCZYPIŃSKI: Wizja świata 2050 według Jacka Dukaja i co z niej wynika. „Bliza2020 nr 1.
J. TOKARSKI: Po przeżyciu. „Kronos2020 nr 3.
T. WALAS: Literatura po piśmie. „Nowa Dekada Krakowska2020 nr 3/4.
W. HAMERSKI: Jacek Dukaj i wiek XIX. W: Romantyczna fantastyka. III Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej. Poznań 2022.
D. ŻÓŁTOWSKI: Wokół „Po piśmie. Sens czytania i pisania. „Twórczość2023 nr 10.

Zob. też Wywiady.

J. Conrad: Serce ciemności

J. BOŻEK: Ekstrakt z Conrada, czyli Dukaj tłumaczy „Jądro ciemności. „Krytyka Polityczna 2017. Dostępny w Internecie:Zob. link ] [dostęp 11 grudnia 2023].
W. ORLIŃSKI: Jacek Dukaj spolszczył na nowo arcydzieło Conrada. Co ma wspólnego Steve Jobs z „Jądrem ciemności”. „Gazeta Wyborcza2017 nr 280.
J. SOBOLEWSKA: Gdzie ta groza?Polityka2017 nr 46.
A. DUDEK: Heart of message. An overview of stylistic devices used by Jacek Dukaj in „Serce ciemności”.TranslatoLogica. A Journal of Translation, Language and Literature2018 nr 2.
A. ADAMOWICZ-POŚPIECH: Od „Jądra ciemności” przez „Serce mroku” ku „Sercu ciemności”, czyli O eksperymentach przekładowych Jacka Dukaja. „Przekładaniec2021 nr 43.
K. CHOJNOWSKI: Ekspresjonizm i dionizyjskość w „Sercu ciemności” Jacka Dukaja jako adaptacji „Heart of darkness” Josepha Conrada. Analiza stylistyczno-semantyczna. W: Komunikacja międzykulturowa w świetle współczesnej translatologii. T. 9. Język, teksty, interpretacje. Gdańsk 2022.
M. KALANDYK: Od przekładu do spolszczenia. „Fraza2022 nr 1/2.

Zob. też Wywiady.