BIO
Urodzona 5 maja 1946 w Krakowie; córka Karola Kuryluka, redaktora lwowskich „Sygnałów” (1935-39) i „Odrodzenia” (1945-47), i Marii z Grabowskich (właśc. Miriam z domu Kohany[P]), literatki i tłumaczki. W 1959-64 w związku z objęciem przez ojca stanowiska ambasadora Polskiej Republiki Ludowej w Austrii, mieszkała w Wiedniu; tam też ukończyła gimnazjum. Następnie studiowała malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Warszawie. W tymże roku uzyskała stypendium na uniwersytecie w Urbino we Włoszech, przyznane przez Instituto Italiano w Wiedniu. W 1970-73 studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 1970 uzyskała dyplom na ASP w Warszawie. Od 1970 była członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków (do rozwiązania Związku w 1983). Jako krytyk literacki zadebiutowała w 1973 artykułem Jesienny świat. O poezji Georga Trakla, ogłoszonym w miesięczniku „Twórczość” (nr 6), a jako poetka w 1976 kolumną wierszy (Korale nawleka na sznur, Muszla i sen, Szałas pamięci, Wąż, jabłoń, cisza-ewig., Źdźbła trawy z Parku Centralnego) opublikowanych w tym samym piśmie (nr 6); (ogłaszała tu swoje utwory do 1981). W następnych latach drukowała wiersze, artykuły i recenzje na temat literatury i sztuki. Równolegle rozwijała twórczość artystyczną uprawiając malarstwo, grafikę, wykonując ilustracje do książek. W 1977 wyjechała do Londynu, gdzie przebywała półtora roku. W 1978 została członkiem Association Internationale des Critiques d'Art, a w 1979 członkiem Association Internationale des Arts Plastiques, w 1980 członkiem Polskiego PEN Clubu. W 1981 wyjechała do USA i zamieszkała w Nowym Jorku; zaczęła pisać w języku angielskim. W 1982 otrzymała stypendium Programu Europejskiej Wymiany z New York University. W 1983 została członkiem Amerykańskiego PEN Clubu. W tymże roku weszła w skład zespołu redakcyjnego wydawanych w Paryżu „Zeszytów Literackich”. W 1982-85 była stypendystką w Institute for the Humanities (New York University), a w 1984-85 Hodder Fellow University w Princeton. W 1984 została członkiem zespołu redakcyjnego pisma „Formations”, wydawanego w Chicago. W 1985 otrzymała nagrodę Human Right Award, przyznaną przez Fund for Free Expression, a w 1988 nagrodę literacką General Electric dla młodych pisarzy. W tym samym roku uzyskała stypendium Fundacji Rockefellera w National Humanites Center (Północna Karolina) oraz otrzymała nagrodę honorową na IV Międzynarodowym Triennale Rysunku we Wrocławiu. W 1991 przebywała w Japonii na stypendium Asian Cultural Council. W tymże roku weszła w skład zespołu redakcyjnego pisma „Private Arts”, wydawanego w Chicago. Brała udział w wielu wystawach artystycznych w kraju i za granicą. Wykładała w New School for Social Research w Nowym Jorku oraz na University of California w San Diego. Ogłaszała prace z zakresu historii sztuki w zagranicznych książkach i pismach specjalistycznych. Mieszka w Nowym Jorku i Paryżu.
Twórczość
1. Wiedeńska apokalipsa. Eseje o sztuce i literaturze wiedeńskiej około 1900. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1974, 327 s. Wyd. 2 zmienione pt. Wiedeńska apokalipsa. Eseje o kulturze austriackiej XX wieku. Warszawa: WAB 1999, 274 s.
2. Salome albo o rozkoszy. O grotesce w twórczości Aubreya Beardsleya. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1976, 222 s. Por poz. 7.
Zawartość
3. Hiperrealizm – Nowy Realizm. [Eseje o sztuce]. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1979, 222 s. Wyd. 2 tamże 1983.
Zawartość
4. Kontur. Wiersze z lat 1972-1975. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1979, 35 s.
5. Podróż do granic sztuki. Eseje z lat 1975-1979. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1982, 237 s. Wyd. nowe zmienione i rozszerzone pt. Eseje z lat 1975-1979 i eseje z lat późniejszych na ten sam temat. Warszawa: „Twój Styl” 2005, 204 s.
Zawartość
6. Pani Anima. Wiersze z lat 1975-1979. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1984, 69 s.
Zawartość
7. Salome and Judas in the cave of sex. The grotesque: origins, iconography, techniques. Evanston, IL: Northwestern University Press 1987, 371 s. Por poz. 2.
Zawartość
8. Veronica and her cloth: history, symbolism, and strukture of a „true” image. Oxford, Cambridge: B. Blackwell 1991, 272 s.
Przekłady
portugalski
włoski
wersja polska: Weronika i jej chusta: historia, symbolizm i struktura „prawdziwego” obrazu. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1998, 345 s.
9. Century 21. [Powieść]. [USA:] Dalkey Archive Press 1992, 344 s. Wyd. 2 tamże 1993.
Przekłady
polski
10. Grand Hotel Oriental. [Powieść]. [Wersja pierwotna w języku angielskim]. Powst. przed 1997.
Przekłady
polski
11. Encyklopedierotyk. [Powieść dot. R. Barthes'a]. Projekt okładki, stron tytułowych i układ tekstu: E. Kuryluk. Warszawa: Sic! 2001, 210 s.
12. Art mon amour. Szkice o sztuce. Warszawa: Sic! 2002, 207 s.
13. Goldi. Apoteoza zwierzaczkowatości. [Wspomnienia]. Projekt okładki i strony tytułowej, wybór i układ ilustracji: E. Kuryluk. Warszawa: „Twój Styl” 2004, 246 s.
14. Droga do Koryntu; On the way to Corinth. [Szkice o sztuce], Warszawa: „Twój Styl” 2006, 240 s.