BIO

Urodzony 10 listopada 1898 w Krakowie; syn Ignacego Kudlińskiego, urzędnika Sądu Apelacyjnego, i Kazimiery z Wdówków. Od 1909 uczęszczał do Gimnazjum im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie. Po wybuchu I wojny światowej i służbowej ewakuacji rodziny do Ołomuńca na Morawach, uczył się przez rok w polskim gimnazjum dla uchodźców, po czym powrócił do szkoły w Krakowie. Wiosną 1916 został powołany do armii austriackiej i wysłany do Szkoły Kadetów Kawalerii w Mödlingu pod Wiedniem, gdzie zdał zastępczą maturę, po czym został skierowany do Szkoły Oficerów Artylerii w Simmering. W lutym 1917 otrzymawszy urlop z wojska, zdał maturę w Krakowie. Następnie pełnił służbę jako podoficer obserwator w pułku ciężkiej artylerii na froncie austriacko-rosyjskim w Karpatach Wschodnich. Później walczył na froncie austriacko-włoskim. Po odniesieniu ran był niezdolny do czynnej służby i został przeniesiony do Krakowa. Od listopada 1918 służył jako podporucznik w Wojsku Polskim w pułku artylerii ciężkiej. Brał udział w wojnie polsko-bolszewickiej w 1920. Jesienią tegoż roku podjął studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po zdemobilizowaniu w 1922, zaczął równocześnie pracować w Bibliotece Jagiellońskiej. W 1923 ożenił się z Barbarą Miziewiczówną. W tymże roku uzyskał doktorat prawa i podjął pracę w Oddziale Krakowskim Banku Gospodarstwa Krajowego. Debiutował w 1927 opowiadaniem pt. Regaty, opublikowanym w „Gazecie Literackiej” (nr 12); w 1927 i w 1931-34 wchodził w skład redakcji tego pisma (tu też artykuły pod pseudonimem Kat). Był członkiem Związku Zawodowego Literatów Polskich w Krakowie i z jego ramienia od 1929 wchodził w skład Komisji Teatru przy Radzie Miejskiej. W 1932-38 współpracował z redakcją tygodnika „Zet”, ogłaszając recenzje i artykuły na temat teatru; w 1936-37 opublikował serię felietonów pt. Mielizny teatralne na łamach „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”; drukował też m.in. w „Pionie” (1933-35). Odbywał podróże zagraniczne, m.in. w 1932 z grupą pisarzy do Czechosłowacji oraz wycieczkę morską dookoła Europy, a w 1934 podróżował do Francji i Niemiec. W 1934 zorganizował w Krakowie eksperymentalny teatr debiutantów Mikroscena. W 1934 otrzymał nagrodę literacką m. Krakowa, a w 1936 Srebrny Wawrzyn Polskiej Akademii Literackiej. W 1936 i 1937 prowadził wykłady z zakresu literatury i teatru w Wakacyjnym Instytucie Sztuki. Współorganizował, a później kierował Krakowską Konfraternią Teatralną (1938-39), przy której powstał rodzaj szkoły teatralnej Studio 39. W czasie okupacji niemieckiej nadal mieszkał w Krakowie i pracował jako wicedyrektor w Banku Gospodarstwa Krajowego. Brał udział w pracach konspiracyjnych jako członek katolickiej organizacji Unia, w której zajmował się sprawami kultury – przede wszystkim literatury i teatru. Od 1940 prowadził z ramienia krakowskiej Delegatury Rządu akcję pomocy materialnej dla pisarzy. Opiekował się różnymi zespołami i grupami teatralnymi (m.in. Teatrem Rapsodycznym). W styczniu 1944 został aresztowany przez gestapo i przez cztery miesiące był w więzieniu na ulicy Montelupich. Po wojnie kontynuował pracę zawodową w Oddziale Krakowskim Banku Gospodarstwa Krajowego (do przejścia na emeryturę w 1947) i literacką. Działał w Komisji Teatru Szkolnego przy Kuratorium Oświaty w Krakowie (do 1974). Prowadził wykłady na temat teatru dla różnych środowisk i instytucji, m.in. w 1945 w Studium Teatralnym przy Starym Teatrze. W 1945-48 był recenzentem teatralnym „Tygodnika Powszechnego”, publikował też w „Tygodniku Warszawskim”. W 1948 został członkiem Polskiego PEN Clubu. W grudniu tegoż roku został aresztowany i oskarżony o nielegalną, antyustrojową działalność. Skazany na siedem lat więzienia, przebywał w zakładach we Wronkach, w Rawiczu, a od 1954 w Ośrodku Pracy w Potulicach. Po zwolnieniu z więzienia w 1955, wznowił pracę literacką. Współpracował jako recenzent teatralny i publicysta kulturalny m. in. z „Życiem Literackim” (w 1955 zatrudniony w dziale teatralnym), „Tygodnikiem Powszechnym” (od 1956, też pod pseudonimem Kat; 1957-59 członek redakcji), „Dziennikiem Polskim” (w 1959-66 prowadził dział teatralny; tu m.in. pisał od 1962 felietony do rubryki Tydzień teatralny). Publikował nadto m.in. w „Za i przeciw” (1958-69), „Dialogu” (1960-64), „Życiu i Myśli” (1962-71), „Życiu Literackim” (1965-75), „Kierunkach1966-69), „Scenie” (1970-73). W 1958-66 był członkiem zarządu Polskiego PEN Clubu. W 1959 przebywał przez dwa miesiące na stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki w Paryżu. W tymże roku po rozprawie rewizyjnej został zrehabilitowany. W 1961 był wraz z Klubem Krytyki Teatralnej w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Od 1962 działał aktywnie w Klubie Miłośników Teatru w Krakowie. Był członkiem Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) oraz Stowarzyszenia Kultury Europejskiej (SEC). W 1967 otrzymał nagrodę Wojewódzkiej Rady Narodowej i Miejskiej Rady Narodowej (MRN) w Krakowie za upowszechnianie kultury. Od 1968 był członkiem Rady Muzealnej Muzeum Historycznego m. Krakowa. W 1969 podjął na nowo działalność pedagogiczną i popularyzatorską, prowadził wykłady z dziedziny teatru, m.in. na kursach działaczy kulturalno-oświatowych na Uniwersytecie Ludowym w Wierzchosławicach. W 1969 był organizatorem środowiska krakowskiego PEN Clubu, a później jego sekretarzem. W 1973 uczestniczył w reaktywowaniu Oddziału Grodzkiego Towarzystwa Kultury Teatralnej. W tymże roku otrzymał nagrodę im. W. Pietrzaka za całokształt twórczości. W 1973/74-1976/77 i od 1980 prowadził zajęcia na Międzywydziałowym Studium Kulturalno-Oświatowym. W 1974-80 pełnił funkcję kolejno kierownika literackiego i doradcy literackiego w Teatrze Kolejarza w Krakowie. W 1976 otrzymał nagrodę Wydziału Kultury MRN w Krakowie, w 1979 nagrodę m. Krakowa w dziedzinie upowszechniania kultury. W 1989 został członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Wyróżniony odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” (1963), Złotą Odznaką m. Krakowa (1966), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1972), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (1975), odznaką honorową „Działacz Kultury Związku Zawodowego Kolejarzy” (1976), odznaką honorową „Zasłużony Popularyzator Wiedzy” (1978). Zmarł 7 października 1990 w Krakowie.

Twórczość

1. Pierwsza miłość panny Elo i inne nowele o sporcie. Kraków: Instytut Wydawniczy „Biblioteka Premiowa1928 [1929], 184 s.

Zawartość

Pierwsza miłość panny Elo; Regaty. Szkic; Dwa sporty i dwie kobiety; Biały fetysz; Bramkarza Kimbella 4 ważne mecze; Dziki Grohman.

2. Smak świata. Powieść biograficzna. Warszawa: Dom Książki 1930 [antydatowane 1929], 243 s. Wyd. 2 tamże 1931.

3. Wygnańcy Ewy. [Powieść]. Kraków: Drukarnia Polska Fr. Zemanka 1932, 439 s.

Nagrody

Nagroda literacka Związku Zawodowego Literatów Polskich w Krakowie w 1934.

4. Wuj Rafała i S-ka. Powieść. Lwów: Książnica Polska „Leopolita1936, 356 s.

5. Memoriał w sprawie utworzenia studium teatralno-dramatycznego. Kraków 1937, 14 s. powielone.

6. Rumieńce wolności. Powieść. Warszawa: Rój 1937, 329 s. Wyd. nast. w oprac. dla młodzieży jako wyd. 1 Warszawa: Nasza Księgarnia 1959, 313 s.

Ciąg dalszy zob. poz. .

7. Uroki. Powieść. T. 1-2. Lwów: Książnica-Atlas [1938], 320 + 331 s. Por. poz. .

8. Mantelupa. Wspomnienie. [Kraków:] Księgarnia Czytelnika 1946, 246 s.

9. Farbowane lisy. Powieść. Wrocław: Książnica-Atlas [1947], 259 s.

10. Świętokradca. Powieść. Wrocław: Książnica-Atlas [1947], 436 s.

11. Dziedzictwo zemsty. Pół-powieść. Wrocław: Książnica-Atlas 1948, 342 s. Wyd. 2 przejrzane i uzupełnione z podtytułem: Opowieść. Cytaty z „Hamletaprzeł. J. Paszkowski. Poznań: Pallotinum 1959, 358 s.

12. Pod teatralną szminką. Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX" 1957, 279 s.

Omówienia sztuk wystawionych w sezonie teatralnym 1955/1956 w rozdziałach: Wprowadzenie; Teatr starożytny; Teatr średniowiecza; Teatr czasów Odrodzenia; Teatr baroku i oświecenia; Romantyczny teatr francuski; Romantyczny teatr polski; Rosyjski teatr klasyczny; Nowoczesny teatr europejski; Współczesny teatr polski; Teatr rewolucji; Małe formy teatralne; Zamknięcie.

13. Dagerotyp Mr. Drumma. [Powieść]. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 1958, 230 s.

14. Z tarczą czy na tarczy. [Powieść]. Warszawa: Nasza Księgarnia 1960, 458 s.

Początek zob. poz. .
Przeróbka dla młodzieży poz. 7.

15. Gniew o Szoszannę. Powieść z dawnych dziejów Izraela. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1963, 509 s.

16. Maska i oblicze teatru. Zarys wiadomości o teatrze. Warszawa: Nasza Księgarnia 1963, 346 s.

17. Młodości mej stolica. Pamiętnik krakowianina z okresu między wojnami. Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX" 1970, 506 s. Wyd. 2 poszerzone Kraków: Wydawnictwo Literackie 1984, 527 s.

18. Rodowód polskiego teatru. Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX" 1972, 379 s. Przedruk w wersji skróconej zob. poz. wyd. 2.

19. Vademecum teatromana. [Warszawa:] Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1973, 359 s. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 poprawione 1976, wyd. 3 1978, wyd. 4 poszerzone i uzupełnione 1985, 429 s.

Zawartość

Od autora. – Cz. 1. Początki i rozwój dramatu; Cz. 2. Początek i rozwój sceny; Cz. 3. Wielka reforma czyli metryka teatru współczesnego; Cz. 4. Aktor. – W wyd. 2 nadto: Teatr w Polsce [skrót poz. ].

20. Dawne i nowe przypadki „teatrała. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1975, 428 s.

Zawartość

Przedmowa czyli auto da fé maniaka teatralnego. – I: Dawne czasy; Trzcina [dot. T. Trzcińskiego]; Ach, te aktory [dot. Z. Nowakowskiego i J. Sosnowskiego]; „Bagatela” [dot. teatru w Kraków 1919-1926]; Solski niezniszczalny; Rostwór [dot. K.H. Rostworowskiego]; Juliusz [Osterwa]; Frycz – i moje boje z teatrem oficjalnym; Witkacy – Lilka i pan Ludwik [dot. M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i L.H. Morstina]. – II. Za okupacji. – III. Wielka szansa (1945-1948). – IV. Po 1956 roku. – V. Śladem Tezeusza.

21. Opowiadania złośliwe i przewrotne. [Opowiadania]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1980, 245 s.

Zawartość

Galatea. (Przewrotny dialog męsko-damski); Saga rodu Grabowskich. (W retro-karykaturze); Hamulec bezpieczeństwa. (Podejrzana przygoda kolejowa, czyli swawola dziecka, i co z niej wynikło); Sen więźnia. (Dwuznaczna dialektyka marzeń i jawy).

22. Starość nie radość. [Wspomnienia]. Powst. 1985. Wyd. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1992, 289 s.

Słuchowiska radiowe, m.in.

Galatea, czyli Róża Jerychońska. Polskie Radio 1959 [por. Twórczość poz. ].
Hamulec bezpieczeństwa. Adaptacja: M. Komorowska. Polskie Radio 1959 [por. Twórczość poz. ].

Utwory niepublikowane, niedatowane

Zachowane w rękopisach [wg inf. w: Lekcja teatru Tadeusza Kudlińskiego. Kraków 1884 s. 135]: Bliźniacy. Powieść egzotyczna; Pamiętnik psa. [Powieść]; Poradnik dla teatrów świetlicowych. [Współautorzy:] F. Walczowski, J. Żuliński; Przyjaźń jest trudna. Opowiadania; Teatr Rewolucji Francuskiej. Rozprawa.

Adaptacje

Nowa realizacja Hamleta oparta na pomyśle Stanisława Wyspiańskiego. Inscenizacja: T. Kudliński. Adaptacja tekstu: W. Gorecki. Dekoracje i kostium: A. Bunsch. Plan gry oprac. zbiorowo. Warszawa: Biblioteka „Zet 1936, 30 s.

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 1951, 1957, 1963, 1966, 1967, 1978, 1988.

Wywiady

Tajemnice twórczości Tadeusza Kudlińskiego. Rozm. A. Jesionowski. Prosto z Mostu 1936 nr 51.
Ważne przestrzenie życia. Rozm. S. Dziedzic. W: S. Dziedzic: Dialogi trzy: Maria Dłuska, Konrad Górski, Tadeusz Kudliński. Kraków 2000.

Słowniki i bibliografie

Słownik współczesnych pisarzy polskich. T. 2. Warszawa 1964.
Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny. T. 1. Warszawa 2000 (J. Wojnowski).

Ogólne

Książki

Lekcja teatru Tadeusza Kudlińskiego. W osiemdziesiątą piątą rocznicę urodzin. Materiały z sesji naukowej poświęconej działalności teatralnej dr Tadeusza Kudlińskiego. Kraków, Wrocław: Wydawnictwo Literackie 1984, 139 s. [tu m.in.: A. Hausbrandt: Człowiek teatru; J. Michalik: Lekcja teatru Tadeusza Kudlińskiego; J. Ciechanowicz: Opisywanie teatru. (Tadeusz Kudliński o teatrze rapsodycznym); M.A. Derdowski: Teatr i dramat religijny w publikacjach Tadeusza Kudlińskiego; K. Pleśniarowicz: Tadeusz Kudliński wobec młodego teatru; K. Nowacki; Tadeusza Kudlińskiego „teatralne mielizny”; A. Hausbrandt: Biogram Tadeusza Kudlińskiego; Zestawienie ważniejszych nie opublikowanych prac; Zestawienie prac poświęconych Tadeuszowi Kudlińskiemu; T. Nyczek: Portrety Tadeusza Kudlińskiego [wykaz prac plastycznych]].

Artykuły

H. Michalski: Polski unanimista. Pion 1939 nr 7.
J.E. Płomieński: Twórczość Tadeusza Kudlińskiego. Życie i Myśl 1964 nr 11/12.
S. Lichański: Tadeusz Kudliński. Tygodnik Kulturalny 1966 nr 21.
W. Wnuk: W służbie teatru i literatury. Kierunki 1968 nr 44.
S. Wysłouch: Tadeusz Kudliński – zapomniany teoretyk symultanizmu. W tejże: Problematyka symultanizmu w prozie. Poznań 1981.
B. Mamoń: Popularyzator niestrudzony. Tygodnik Powszechny 1983 nr 46.
T. J. Żółciński: Wygnańcy bez ojczyzny. Argumenty 1987 nr 49 [dot. prozy].
E. Morawiec: 90 rocznica urodzin Tadeusza Kudlińskiego. Tygodnik Powszechny 1988 nr 48.
W. Wnuk: Tadeusz Kudliński (1898-1990) „Tygodnik Powszechny1990 nr 42.
A. Woldan: Cykliczny bieg czasu – saga rodzinna. Tadeusz Kudliński. „Saga rodu Grabowskich”. W tegoż: Mit Austrii w literaturze polskiej. Przeł.: K. Jachimczak, R. Wojnakowski. Kraków 2002.

Wygnańcy Ewy

J. Kisielewski Na marginesie powieści Tadeusza Kudlińskiego. Gazeta Literacka 1933 nr 9.
Cz. Jastrzębiec-Kozłowski. „Zet1933 nr 23.
K. L. Koniński. „Myśl Narodowa1933 nr 22.

Rumieńce wolności

E. Breiter. „Wiadomości Literackie1937 nr 19.
J. Janowski. „Pion1937 nr 6.
K. L. Koniński. „Myśl Narodowa1937 nr 14.
K. Wyka. „Gazeta Polska1937 nr 151, przedruk w tegoż: Stara szuflada. Kraków 1967.

Uroki

Z. Starowieyska-Morstinowa. „Kultura1938 nr 50.

Mantelupa

A. Madej. „Warszawa1946 nr 4.
J. Piwowarczyk: Więzienie i twórczy duch. Tygodnik Powszechny 1946 nr 34.

Farbowane lisy

S. Kisielewski: Noc inteligentów nie zgniłych. Tygodnik Powszechny 1947 nr 48, przedruk w tegoż: Z literackiego lamusa. Kraków 1979.
T. Kwiatkowski. „Odra1947 nr 39.
A. Madej. „Tygodnik Warszawski1947 nr 30.
H. Markiewicz: Między realizmem a plotkarstwem. Odrodzenie 1947 nr 48.

Świętokradca

A. Madej: W kręgu twórczości i miłosierdzia. Tygodnik Warszawski 1947 nr 47.
Z. Starowieyska-Morstinowa: Święty czy syn marnotrawny. Tygodnik Powszechny 1948 nr 3.
W. Woroszylski. „Odrodzenie1948 nr 18.

Dziedzictwo zemsty

J. Susuł: Nowa książka o „Hamlecie. Tygodnik Powszechny 1960 nr 12.
T. Terlecki: Opowieść o Hamlecie i „Hamlecie. Wiadomości”, Londyn 1960 nr 39, przedruk w tegoż: Rzeczy teatralne. Warszawa 1984.

Pod teatralną szminką

L. Kossobudzki: Recenzent-podróżnik. Nowe Książki 1957 nr 18.
J. Koenig. „Dialog1958 nr 2.

Maska i oblicze teatru

J.P. Gawlik: Elementarz teatru. Życie Literackie 1964 nr 31.

Młodości mej stolica

J. Dużyk: Pamiętnik Krakowianina. Twórczość 1970 nr 10.
W. Natanson: Kraków międzywojenny. Życie Literackie 1970 nr 31.
J. Susuł: Pamiętnik Tadeusza Kudlińskiego. Tygodnik Powszechny 1970 nr 44.
W. Zechenter: Kraków we wspomnieniach Tadeusza Kudlińskiego. Kierunki 1970 nr 20, polemika: T. Kudliński. „Tygodnik Powszechny” 1970 nr 23.
R. Lubas-Bartoszyńska: Pamiętnik czy esej? („Młodości mej stolica” Tadeusza Kudlińskiego). W tejże: Style wypowiedzi pamiętnikarskiej. Kraków 1983.
R. Lubas-Bartoszyńska: Wprowadzenie do problematyki intymności jako kategorii poznawczej w literaturze. Ruch Literacki 1984 nr 1/2 [na przykładzie: Młodości mej stolica].

Rodowód polskiego teatru

A. Boska. „Teatr1973 nr 5.
E. Morawiec. „Życie Literackie1973 nr 12.

Dawne i nowe przypadki „teatrała”

Z. Greń. „Życie Literackie1976 nr 9.

Starość nie radość

J. Dużyk. „Ruch Literacki1992 nr 4.