BIO

Urodzona 20 czerwca 1931 w Rakówce pod Biłgorajem (województwo lubelskie) w rodzinie nauczycielskiej; córka Hipolita Kozioła i Czesławy z domu Kargol. Dzieciństwo spędziła na Zamojszczyźnie i w Biłgorajskiem. Podczas II wojny światowej uniknęła przesiedlenia dzięki ucieczce do rodziny matki w Krzeszowie Dolnym nad Sanem, tam uczęszczała na tajne komplety gimnazjalne. W 1950 zdała maturę w Liceum Ogólnokształcącym im. M. Konopnickiej w Zamościu i rozpoczęła studia polonistyczne na Uniwersytecie Wrocławskim. Debiutowała w 1953 wierszem pt. Już jesień, ogłoszonym na łamach tygodniowego dodatku „Gazety Robotniczej” pt. „Sprawy i Ludzie” (nr 46); w piśmie tym publikowała następnie do 1958. W 1953 zaczęła działać w Kole Młodych Pisarzy przy Oddziale Wrocławskim Związku Literatów Polskich (ZLP). Po ukończeniu w tymże roku studiów I stopnia, w 1954-56 pracowała jako nauczycielka w Liceum Ogólnokształcącym w Bystrzycy Kłodzkiej. W 1956 przeprowadziła się do Wrocławia, gdzie przez dwa lata kierowała działem literackim redakcji „Poglądów”. W 1958 powróciła do pracy pedagogicznej i do 1964 uczyła języka polskiego w szkołach wrocławskich. W 1960 wyszła za mąż za Feliksa Przybylaka, germanistę, tłumacza literatury niemieckojęzycznej (zmarł w 2010). Rozwijała twórczość literacką, brała udział w wielu konkursach poetyckich (zdobyła m.in. pierwsze miejsce w I i II Kłodzkiej Wiośnie Poetyckiej w 1961 i 1962). Wiersze, fragmenty prozy, felietony i artykuły publikowała m.in. w „Odrze” (1958-60 i od 1964; tu m.in. od 1967 stały felieton pt. Z poczekalni), „Współczesności” (1959-64), „Tygodniku Kulturalnym” (1963-65), „Poezji” (1967-72). W 1963 została członkinią ZLP i weszła w skład zarządu Oddziału Wrocławskiego, przejmując równocześnie opiekę nad Dyskusyjnym Klubem Młodych Pisarzy. Była laureatką nagród literackich, m.in.: nagrody Czerwonej Róży (1963) nagrody im. W. Broniewskiego, przyznawanej przez Radę Naczelną Zrzeszenia Studentów Polskich (1964), nagrody im. S. Piętaka (1965), nagrody literackiej miasta Wrocławia (1965). Od stycznia 1965 do lutego 1967 pełniła funkcję dyrektorki Wrocławskiego Ośrodka Kultury, równocześnie była radną Dzielnicowej Rady Narodowej we Wrocławiu (Stare Miasto). Następnie pracowała jako nauczycielka w Technikum Elektroenergetycznym we Wrocławiu. W 1969 obroniła pracę magisterską pt. Sztuka opowiadania Ludwika Sztyrmera (promotor prof. Bogdan Zakrzewski ). W tymże roku otrzymała nagrodę Fundacji im. Kościelskich w Genewie, a w 1970 – nagrodę Ministra Kultury i Sztuki II stopnia. Od 1970 współpracowała ze Studenckim Teatrem „Kalambur”. W 1971 została członkinią Polskiego PEN Clubu. W 1971-76 była prezeską Wrocławskiego Oddziału ZLP, a od 1978 wchodziła w skład prezydium Zarządu Głównego ZLP (do rozwiązania Związku w 1983). Po zakończeniu pracy w szkolnictwie, była w 1972-2022 kierowniczką działu literackiego w redakcji „Odry” (kontynuowała tu m.in. druk cyklicznych felietonów pt. Z poczekalni, a od 2004 prowadziła także rubrykę pt. Zagraniczne sygnały literackie). W okresie stanu wojennego pracowała w Archidiecezjalnym Komitecie Charytatywnym. W 1982 została laureatką włoskiej nagrody Złoty Centaur przyznanej przez Akademię Sztuki i Pracy w Salsomaggiore. W 1988-2003 wchodziła do Zarządu Polskiego PEN Clubu. W 1989 była jednym z członków założycieli Stowarzyszenia Pisarzy Polskich (od 1993 członkini Zarządu Głównego). Podróżowała kilkakrotnie za granicę (jako stypendystka oraz z teatrem „Kalambur”), m.in. do Włoch, USA i Francji, brała udział w międzynarodowych festiwalach poezji w Belgii, Francji, Portugalii i Jugosławii; była na stypendiach literackich w Iowa City w USA (International Writing Program Uniwersytetu Iowa, 1991) i w Poitiers we Francji (1993). Za twórczość literacką otrzymała w 1997 przyznawaną przez władze Dolnej Saksonii Nagrodę Kulturalną Śląska (Haupt-Preis Schlesien des Landes Niedersachsen), a w 1998 nagrodę Polskiego PEN Clubu. Cykliczne felietony literackie zamieszczała na łamach regionalnego dodatku „Gazety Wyborczej” pt. „Gazeta Dolnośląska” (cykl pt. Mimochodem w 1998-2002) oraz w dodatku „Rzeczpospolitej” pt. „Plus Minus” (cykl pt. Inaczej mówiąc w 1999-2004). W 2000 otrzymała nagrodę Prezydenta miasta Wrocławia, a w 2002 literacką nagrodę im. J. von Eichendorffa (Der Eichendorff Literatur-Preis). W 2003 została doktorem honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego. Blisko przyjaźniła się z Czesławem Miłoszem i Wisławą Szymborską . W 2009 otrzymała tytuł honorowego obywatela miasta Wrocławia, zaś rok później honorowego obywatela miasta Biłgoraja. Otrzymała w 2011 Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius za całokształt pracy twórczej, w 2023 Nagrodę „Odry”, a w 2024 Nagrodę Literacką Nike za tom Raptularz. W 2024 uroczyście obchodziła jubileusz 93. urodzin zorganizowany w Sali Wielkiej Starego Ratusza we Wrocławiu. Odznaczona m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1974), Krzyżem Kawalerskim (marzec 1981) i Krzyżem Komandorskim (1997) Orderu Odrodzenia Polski, Złotą Odznaką Honorową Wrocławia (2020) oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2024). Mieszka we Wrocławiu.

Twórczość

1. Gumowe klocki. [Wiersze]. Wrocław: Związek Literatów Polskich Oddział we Wrocławiu 1957, 16 s.

2. W rytmie korzeni. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1963, 65 s.

Nagrody

Nagroda „Pióra” przyznana przez Klub Studentów Wybrzeża „Żak” w Gdańsku 1963.

Zawartość

Cykle: I. Powroty; II. Rzeczy zgubione; III. Blaszany wieniec; IV. Chwila liści; V. Pestki deszczu.

Przekłady

serbsko-chorwacki

W ritmu korenja. [Przeł.] B. Rajčić. Kruševac 1972.

3. Postoje pamięci. [Powieść]. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1964, 338 s. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 1973, wyd. 3 1977; wyd. 4 poprawione Wrocław: Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe 2004.

4. Smuga i promień. [Wiersze]. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1965, 54 s.

5. Lista obecności. [Wiersze]. [Warszawa:] Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1967, 54 s.

Zawartość

M.in. cykle: Ze snu; Biocenoza.

6. Poezje wybrane. Wybór i wstęp autorki. [Warszawa:] Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1969, 127 s.

Zawartość

Wiersze z tomów poz. , , .

7. Ptaki dla myśli. [Powieść]. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1971, 367 s. Wyd. nast. poprawione i rozszerzone Kraków, Wrocław: Wydawnictwo Literackie 1984, 387 s.

Adaptacje

teatralne

Scenariusz: B. Litwiniec. Wystawienie: Wrocław, Akademicki Ośrodek Teatralny „Kalambur 1977. Druk łącznie z tryptykiem Trzy światy [poz. ] pt. Biała skrzynia. (Inteligencka komedia uwikłania. Wg U. Kozioł) w: B. Litwiniec: Scenariusze teatralne. T. 1. Wrocław 1989.

8. Gonitwy. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Rzeszów, Zespół Teatralny przy Wyższej Szkole Inżynierskiej 1972.

9. W rytmie słońca. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1974, 54 s.

Zawartość

M.in. poemat: W rytmie słońca 1968 [pierwodruk „Miesięcznik Literacki1968 nr 12 s. 14-19].

Adaptacje

teatralne

poematu W rytmie słońca 1968: Reżyseria i oprac. inscenizacyjne: B. Litwiniec. Wystawienie: Wrocław, Studencki Teatr „Kalambur 1970. Druk w: B. Litwiniec: Scenariusze teatralne. T. 1. Wrocław 1989.

telewizyjne

Reżyseria i scenariusz: B. Litwiniec. Telewizja Polska 1972.

10. Kobieta niezależna. [Monodram]. „Scena1976 nr 12 s. 44-49. Przedruk w: Monodramy. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury 1984 s. 149-169.

11. Wybór wierszy. Warszawa: Czytelnik 1976, 197 s.

12. Biało i duszno. (Układ dramatyczny). „Scena1977 nr 10 s. 43-47. Por. poz. .

Przekłady

niemiecki

Weiss und Schwül. [Przeł.] Ch. Echert. [NRD] 1988.

13. Narada familijna. [Utwór dramatyczny]. „Teatr Polskiego Radia1978 nr 2 s. 36-50. Prapremiera radiowa: Polskie Radio 1978.

14. Przerwany wykład. [Monodram]. „Scena1978 nr 12 s. 41-42.

15. Z poczekalni (wybór felietonów) oraz Osobnego sny i przypowieści. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1978, 286 s.

Wybór felietonów drukowanych w „Odrze” w 1967-1976.

16. Król malowany. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: Reżyseria: B. Litwiniec. Wrocław, Ośrodek Teatru Otwartego „Kalambur 1979. Druk pt. Król malowany. (Na motywach baśni J.Ch. Andersena „Nowe szaty króla”). Wrocław: Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe, Ośrodek Teatru Otwartego „Kalambur 1986, 82 s.

Wystawienia następne

Informacje na stronie internetowej: Zob. link.

Przekłady

słowacki

Bábkový král. [Przeł.] D. Holákova. Bratislava 1988.

17. Weekend. [Utwór dramatyczny]. „Opole1981 nr 1 s. 14-16, nr 2 s. 14-16, 18.

18. Spartolino, czyli jak Rzempoła ze szwagrem Pitołą stracha przydybali. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: Reżyseria: B. Litwiniec. Wrocław, Ośrodek Teatru Otwartego „Kalambur 1982.

19. Trzy światy. [Dramaty]. Warszawa: Czytelnik 1982, 203 s.

Zawartość

Izba wytrzeźwień. – Trzy światy: Ich sen; Ich biuro; Ich rodzinne łono. (Tryptyk). – Ciamkanie. Tragedia, lecz jeśli kto woli, komedia.

Adaptacje

teatralne

tryptyku Trzy światy łącznie z Ptaki dla myśli [poz. ] pt. Biała skrzynia. (Inteligencka komedia uwikłania. Wg U. Kozioł). Scenariusz: B. Litwiniec. Druk w: B. Litwiniec: Scenariusze teatralne. T. 1. Wrocław 1989.

20. Podwórkowcy. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: J. Bunsch. Wałbrzych, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego 1983; radiowa: Polskie Radio 1984; telewizyjna: Telewizja Polska 1984.

21. Noli me tangere. [Opowiadania]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1984, 174 s.

Zawartość

Noli me tangere; Dzisiaj się chyba uśmieję; My i one; Awaria; Biało i duszno. (Nowela filmowa) [por. poz. ]; Literackie majówki; Turysta.

22. Poezje wybrane (II). Wstęp i wybór [oraz nota biograficzna]: U. Kozioł. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza [1985], 144 s.

23. Psujony. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. „Scena1985 nr 1 s. 38-41, nr 2 s. 38-44.

24. Magiczne imię. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1986, 35 s. Prapremiera: Poznań, Teatr Lalki i Aktora 1988.

Wystawienia następne

Reżyseria: W. Hejno, J. Przybyłowski. Wrocław, Wrocławski Teatr Lalek 1998.

25. Urszula Kozioł. [Wybór wierszy]. Posłowie: E. Nyrkowska. Warszawa: Czytelnik 1986, 126 s.

Wyd. miniaturowe.

26. Żalnik. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1989, 97 s.

27. Postoje słowa. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 1994, 173 s.

28. Wielka pauza. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1996, 112 s.

29. Im Zeichen des Feuers. Polnisch und deutsch. [Wybór wierszy]. [Przeł.:] H. Bereska, E. Novak. [Wybór i posłowie:] D. Nick. [Wyd.:] R.Th. Heiderhoff, V. Mundt. Eislingen: Heiderhoff 1997, 169 s.

Teksty w języku polskim i niemieckim; na karcie tytułowej i okładce tylko w języku niemieckim.

30. Osobnego sny i przypowieści. (Wyborek). [Miniatury literackie]. Wrocław: Okis 1997, 53 s. Zob. poz. .

31. Wiersze niektóre. W wyborze autorki. Warszawa: Bis 1997, 61 s.

32. Voll Geheimnis – ganz wie die Welt. Begegnungen auf der Grenze. [Wiersze]. [Autorzy:] U. Kozioł, J.-P. Lefebvre, J. Kühn. [Wyd. i posłowie:] B. Rech. Eislingen: Heiderhoff 1998, 154 s.

Teksty U. Kozioł w języku polskim i niemieckim.

33. W płynnym stanie. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1998, 82 s.

34. Stany nieoczywistości. [Wiersze]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1999, 381 s.

35. Supliki. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2005, 72 s.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Nike (2006), nominacja do Śląskiego Wawrzynu Literackiego (2006).

36. Przelotem. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2007, 112 s.

Nagrody

Finalistka Nagrody Literackiej Nike (2008), nominacja do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius w kategorii książka roku (2008).

37. Horrendum. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2010, 69 s.

38. Fuga 1955-2010. [Wiersze zebrane]. Wrocław: Biuro Literackie 2011, 725 s.

Zawiera także przekłady utworów E. Montalego.

39. 20 poesie scelte. Testo polacco a fronte [Wybór wierszy]. [Przeł.] P. Statutti. Piateda: Edizioni CFR 2014, 45 s.

Teksty w języku polskim i włoskim.

40. Klangor. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2014.

Nagrody

Nagroda Literacka m.st. Warszawy w kategorii „Poezja” (2015), nominacja do Nagrody Literackiej „Nike” (2015), nominacja do Nagrody Poetyckiej Orfeusz (2015).

41. Ucieczki. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2017, 68 s.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Poetyckiej Orfeusz (2017), nominacja do Nagrody Literackiej „Nike” (2017).

42. Znikopis. [Zbiór wierszy]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2019, 62 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2019, plik w formie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Poetycka im. K. Hoffmana „KOS” (2020).

43. Momenty. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2022, 43 s.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Poetyckiej Orfeusz (2023).

44. Raptularz. [Wiersze]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2023, 91 s. Dodruk tamże 2024.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2023, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Literacka Nike (2024), nominacja do Nagrody Poetyckiej Orfeusz (2024), Nagroda „Odry” za rok 2023 (2024).

Słuchowiska radiowe, m.in.

Izba wytrzeźwień. Adaptacja: Z. Kopalko. Polskie Radio 1972 [por. Twórczość poz. ].
Ich sen, ich rodzinne łono. Reżyseria: Z. Kopalko. Polskie Radio 1975 [por. Twórczość poz. ].
Narada familijna. Reżyseria: M. Wachowiak. Polskie Radio 1978.
Dzisiaj niedziela. Reżyseria: M. Kulesza. Polskie Radio 1981.
Natręctwa, przywidzenia. Reżyseria: M. Wachowiak. Polskie Radio 1981.
Miary szczęścia. Reżyseria: J. Warenycia. Polskie Radio 1995.

Wybory utworów literackich w przekładach

angielski

Poems. [Przeł.] R. Gral-Prokopczyk. Austin, TX 1989.

francuski

Exodes. [Przekł. i przedmowa] I. Macor. Corcoué-sur-Logne 2021.

niemiecki

Im Rhytmus der Sonne. [Wybór i posłowie:] J. Janke. [Przeł.:] A. Bostroem, Ch. Grosz, J. Janke. Berlin 1983.
Urszula Kozioł, Ludmiła Marjańska, Wisława Szymborska. [Wiersze]. [Red.: E. Piliszek, A. Sutowicz]. Leipzig 1996.
Im Zeichen des Feuers. [Wybór wierszy]. [Przeł.:] H. Bereska, E. Nowak. [Przedmowa, oprac.]: D. Nick. [Red.:] R. Heiderhoff, V. Mundt. Eisingen 1997.

włoski

20 poesie scelte. [Wybór wierszy]. [Przeł.] P. Statutti. Piateda 2014 [teksty w języku polskim i włoskim].

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

angielski

The new Polish poetry = Z nowej polskiej poezji. [Antologia]. [Oprac.:] P. Vangelisti, Paul, M. Holton.Pittsburgh 1978 [tekst w języku angielskim i polskim].
Ariadne's thread. [Antologia]. [Przeł.] S. Bassnett, P. Kuhiwczak. London, Boston 1988.
Polish poetry of the last two decades of communist rule. [Antologia]. [Red.:] S. Barańczak, C. Cavanagh. Evanston, IL 1991.
Ambers aglow. [Antologia]. [Wybór, przekł.]: R. Grol. Austin, TX 1996 [tekst w języku angielskim i polskim].
Scattering the dark. [Antologia]. [Wybór, oprac.]: K. Kovacik. Buffalo 2015.

chiński

Bolan ershi shiji shixuan. [Antologia]. [Przeł.] L. Yi. Shanghai 1992.
Bolan shi xuan. [T.] 2. [Antologia]. [Przeł.]: H. Lin, Z. Zhang, L. Yi. [Red.] H. Lin. Beijing 2023.

chorwacki

Gost u kući. [Antologia]. [Przeł.] Z. Malíc. [Red.] D. Malíc. Zagreb 2006.

czeski

Čistý zpěv. 10 současných polských básníků. [Antologia]. [Oprac. i przekł.]: J. Pilař. Praha 1974.
Setkáni nad Vislou. [Antologia]. [Wybór:] J. Pilař. Praha 1979.

francuski

Poésie des régions d'Europe. Pologne. [Antologia]. [Przeł.] J. Lisowski. Namur [1990].
Temoins. [Antologia]. [Przeł.:] L. Rey, G. Gaillaguet. St. Jean du Bruel [ok. 1990].
Poésie. [T.] 2. [Antologia]. [Oprac.]: K. Dedecius. [Przeł.:] C.H. Du Bord, K.A. Jeżewski, R. Bourgeois [i inni]. Montricher 2000.
Vingt-quatre poètes polonais. [Antologia]. [Przeł.] G. Lisowski. Neuilly-lès-Dijon 2003.

grecki

Dōdeka Polōnides poiītries. [Antologia]. [Przeł.] A. Tselénte. Athīna 1996.
Polōnoi poiītes. [Antologia]. [Wybór, przekł.]: S.E. Gyftákīs. Athī́na [2007].
Mikrī́ anthología europaïkī́ poíīsīs. Méros 3. [Oprac.] S.E. Gyftákis. Kalamáta, Athī́na 2008.

hiszpański

Infierno poetico de Polonia. [Antologia]. [Red., przekł. i wybór:] B. Piotrowski. Bogota 1982.
Poesia polaca. [Antologia]. [Przeł.:] S. Feijóo, H.Cz. Śliwiński, F. De Oraa [i inni]. [Red.] M. Suárez Recio. La Habana 1984.

kannada

Eppathaidu Polish kavitegalu. [Antologia]. [Przeł.:] T. Niranjana, Z. Reszelewski. Bangalore 1978.

macedoński

Sovremena polska poezija = Polska poezja współczesna. [Antologia]. [B.m.w.]: [B.w.] 1973 [tekst w języku macedońskim i polskim].
Sovremena polska poezija. [Antologia]. [Przeł.] P. Nakovski. Skopje 1996.
Drvoto vo svetskata poeziǰa. [Antologia]. [Wybór, red.]: S. Hristova-Jocik'. Skopǰe 2013.

niderlandzki

Een gevecht om lucht. [Antologia]. [Oprac.:] E. Dijk-Borkowska, J.W. Oovereem. Maasbree [1978].
Moderne poolse verhalen. [Antologia]. [Oprac.:]: K. Lesman, G. Rasch. Amsterdam 1982.

niemiecki

Polnische Lyrik der Gegenwart. [Antologia]. [Oprac. i przekł.:+]: K. Dedecius. Stuttgart 1973.
Polen. [Antologia]. [Wybór i przekł.]: K. Staemmler. Tübingen, Basel 1975.
Polnische Lyrik aus fünf Jahrzehnten. [Antologia]. [Oprac., wybór]: H. Bereska. [Przeł.]: H. Bereska, A. Bostroem, H. Czechowski [i inni]. Berlin 1975. Wyd. 2 Berlin, Weimar 1977.
Polnische Liebesgedichte. [Antologia]. [Oprac., przekł.]: K. Dedecius. Frankfurt am Main 1980, wyd. 2 tamże 1982.
Ein Jahrhundert geht zu Ende. [Antologia]. [Przeł.] K. Dedecius. Frankfurt am Main 1984.
Die Federn des weissen Adlers. [Antologia]. [Red., przekł.] K. Staemmler. Frankfurt am Main 1986.
Frauen in Polen. [Antologia]. [Red.] O. Mannheimer. München 1994.
Poesie. [T.] 2. [Antologia]. [Red., przekł.] K. Dedecius. Zürich 1996.
Polnische Lyrik aus 100 Jahren. [Antologia]. [Przeł.] J. Retz. [Przedmowa, red.]: S. Sterna-Wachowiak. Gifkendorf 1997.
Es ist Zeit. [Antologia]. [Przeł.] P. Gehrisch, D. Krause [i inni]. [Red.] J. Bernig, U. Rachowski. Dresden 1998 [tekst w języku niemieckim i polskim].
Voll Geheimnis – ganz wie die Welt. [Wiersze]. [Autorzy:] U. Kozioł, J.-P. Lefebvre, J. Kühn. [Wyd. i posłowie:] B. Rech. Eislingen 1998.
Orpheus versammelt die Geister. [Antologia]. [Oprac.]: P. Gehrisch, A. Helbig. [Przeł.] B. Eberspächer, P. Gehrisch. Dresden [po 2005].
Das Reicht für eine Irrfahrt durch Polen. [Wiersze]. [Przeł.] P. Gehrisch. Leipzig 2010.

rosyjski

Pol'skie poèty XX veka. [T.] 2. [Antologia]. [Przekł., red.:] V. Britanišskij, N. Astaf'eva. Sankt-Peterburg 2000.
Pol'skie poètessy. [Antologia]. [Przekł., oprac. i przedmowa]: N. Astaf'eva. Sankt-Peterburg 2002.
Sdelano v Pol'še, vek – XX. [Antologia]. [Wybór i przekł.:] A. Bazylewski. Moskva 2009.

rumuński

Lirica feminină poloneză. [Antologia]. [Wybór, przekł., oprac.:] N. Mareş. Bucureşti 2016.

serbski

Moj poljski pesnički XX vek. [Antologia]. [Oprac.] B. Rajčić. Beograd 2012.
100 savremenih pol̂skih pesnika. [Ks.] 1. [Antologia]. [Wybór, przekł.:] G. Łatuszyński. Pančevo 2019.

słoweński

Prošnja za srečne otoke. [Antologia]. [Wybór, przekł., posłowie:] R. Štefan. Radovljica 1999.

szwedzki

Polska berättare. [Antologia]. [Oprac., przekł.:] C. Berg. Stockholm 1996.
Kvinnligt och manligt i Polen. [Antologia]. Stockholm 2013.

węgierski

Az ismeretlen fa. [Antologia]. [Wybór, przekł.:] G. Gömöri. Washington 1978 [tekst w języku węgierskim i polskim].
Polscy poeci o węgierskim Październiku. Antologia. Wybór, wstęp i noty: G. Gömöri. Londyn 1986. Wyd. 2 poszerzone tamże 1996 [tekst w języku węgierskim i polskim].

włoski

Poesia della metamorfosi. [Antologia]. [Przeł.] G. Tomassucci. [Red.:] F. Doplicher, U. Piersanti, D. Zacchilli. Roma 1984.
Viaggio sulla cima della notte. [Antologia]. [Red.] P. Statuti. Roma 1988.

Prace redakcyjne

1. Pomosty. II wrocławski almanach młodych. Red.: U. Kozioł i J. Łukasiewicz. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1969, 241 s.
2. F. Przybylak: Wobec. Wiersze i przekłady. Wyboru dokonali: U. Kozioł i E. Ostrowski. Słowo wstępne: J. Łukasiewicz. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe 2011, 498 s.

Omówienia i recenzje

Ankiety dla IBL PAN 1973, 1989, 2003, 2005.

Autor o sobie

Puls własnej mowy. „Tygodnik Kulturalny1967 nr 6.
O Zjeździe ZLP i pracy pisarza mówi... „Wiadomości1972 nr 7.
Sposobem drzewa. W: Debiuty poetyckie 1944-1960. Warszawa 1972.
Po co piszę? Ankieta. „Kwartalnik Artystyczny1996 nr 4.
Za sprawą słowa. „Odra2003 nr 6 [przemówienie wygłoszone podczas uroczystości nadania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego].
Z powodu Puszkina. Urszula Kozioł o swoim gimnazjum i Zamościu. „Tygodnik Zamojski2008 nr 51-52.
Mój pierwszy raz w redakcji. [Oprac.] M. Piekarska. „Gazeta Wyborcza2011 nr 122 dod. „Wieża Ciśnień” nr 20.

Wywiady

Potrzebna jest wymiana poglądów. Rozm. I. Rajska. „Wiadomości1977 nr 15.
Urszula Kozioł. Rozm. W. Wiśniewski. W tegoż: Tego się nie dowiecie w szkole. T. 3. Warszawa 1983.
Akty strzeliste o miejscu urodzenia. Rozm. P. Szewc. „Nowe Książki1996 nr 10, przedruk w: P. Szewc: Wolność i współczucie. Kraków 2002.
Pokój z widokiem. Rozm. M. Podsiadły. „Gazeta Wyborcza2000 nr 24 dod. „Gazeta Dolnośląska”.
Poezja jako gra o życie. Rozm. K. Kwiecień. „Topos2006 nr 3.
Wiersz to jest obejrzenie się wstecz. Rozm. A. Kołodyńska. „Gazeta Wyborcza2008 nr 208 dod. „Wieża Ciśnień” nr 27.
Nie ma wyjścia, trzeba myśleć. Rozm. M. Piekarska. „Gazeta Wyborcza”, Wrocław 2010 nr 300.
Włosi górą. Rozm. M. Sendecki. „Przekrój2010 nr 21 [dot.: Horrendum].
Rozmowa z... Panią Urszulą Kozioł. Rozm. E. Niechcaj-Nowicka. „Książka i Czytelnik2011 nr 3.
Rozgardiasz szpargałów. Rozm. J. Mikołajewski. „Gazeta Wyborcza2013 nr 1 dod. „Wysokie Obcasy”.
Druga strona lustra. Rozm. Ł. Kot. „Zamojski Kwartalnik Kulturalny2014 nr 4.
Człowiek musi kochać. Rozm. B. Sadurski. „Gazeta Wyborcza2015 nr 36 dod. „Tygodnik Wrocław”.
Słowa, które mają moc poruszania sumień. Z Urszulą Kozioł o poezji i nauce, pisaniu i czytaniu, które już kiedyś było rozmawia Mariusz Urbanek. „Odra2021 nr 6.
Urszula Kozioł. W: O.M. Szelc: My, kobiety z Teatru Kalambur. Herstorie. Wrocław 2023.
I nagle od tego stukania pociągu dystychy wychodzą same. Nike 2024. Rozm. W. Szot. „Gazeta Wyborcza” 2024 nr 216.

Słowniki i bibliografie

Słownik współczesnych pisarzy polskich. Seria 2. T. 1. Warszawa 1977 (B. Winklowa).
Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny. T. 1. Warszawa 2000 (Redakcja).
D. Kowal, R. Ożgo: Regionalne zestawienia bibliograficzne. Henryk Rosiński, Kazimierz Kowalczyk, Urszula Kozioł, Piotr Szewc. Zamość 2011.

Ogólne

Książki

J. Łukasiewicz: Kozioł. [Przeł.] B. Grzegorzewska. Varsovie: Agencja Autorska, Czytelnik 1981, 53 s.
D. Szajnert: Kukułcze jajo z myśli przodków. O „Noli me tangere” Urszuli Kozioł. Łódź: 1995, 71 s.
M. Mikołajczak: Podjąć przerwany dialog. O poezji Urszuli Kozioł. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas 2000, 281 s.
Urszula Kozioł. [Oprac. i przekł.:] F. Przybylak, H.J. Althaus, A. Haas. [Red.:] E. Kalinowska-Styczeń, J. Czudec, A. Volk. Kraków: Villa Decius 2000, 27 s. [zawiera fragmenty wypowiedzi i utworów U. Kozioł oraz fragmenty recenzji jej książek; teksty w języku niemieckim].
E. Suszek: Figuracje braku i nieobecności. Miłobędzka, Białoszewski, Kozioł. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas 2020, 324 s.
A. Juchniewicz: Z wnętrza starości. O późnej poezji Urszuli Kozioł. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk 2023, 70 s.
Zawierszowani. Odkrywcy poetyckich światów. Interpretacje wierszy Urszuli Kozioł. Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Ridero 2023, plik w formacie PDF.

Artykuły

S. Barańczak: Pomiędzy niestałym” czyli poezja Urszuli Kozioł. „Odra1967 nr 12.
B.S. Kunda: Kwestie otwarte czyli o poezji Urszuli Kozioł. „Agora1968 nr 20.
J. Kwiatkowski: Dialog z Ziemią. W tegoż: Remont pegazów. Warszawa 1969.
S. Jaworski: Wybitne zjawisko poetyckie. W: Debiuty poetyckie 1944-60. Warszawa 1972.
K. Meloch: Urszuli Kozioł sprawy małe i duże. W tejże: Zaproszenie do kochania. Lublin 1972.
J. Łukasiewicz: Człapy. W tegoż: Republika mieszańców. Wrocław 1974.
I. Maciejewska: Poezja jako odpowiedzialność za świat. „Literatura1974 nr 23.
J. Szymura: Pierwotność i racjonalizm: Pierwotność i racjonalizm czyli Rzecz o poezji Urszuli Kozioł. „Ruch Literacki1974 nr 5.
F. Fornalczyk: O Urszuli Kozioł. Wczoraj i dziś oglądane „z zatrzymania”. W tegoż: Młodsi, starsi... Poznań 1976.
Cz. Sobkowiak: Znaki obecności. „Odra1977 nr 10.
L. Isakiewicz: Bunt pozornie zaangażowany. „Poezja1978 nr 5.
R.K. Przybylski: W rytmie słowa. „Nurt1978 nr 2.
W. Duszka: Kakofonia liryczna. „Ruch Literacki1981 nr 6.
S. Jurkowski: Dosadność natury. O twórczości Urszuli Kozioł. „Tygodnik Kulturalny1985 nr 13.
E. Mikoś: Zgadując przyszłość, ciebie myślę czasem. (Urszuli Kozioł dyskurs o ludzkiej egzystencji). „Język Polski w Szkole Średniej1990/1991 z. 2.
M. Garlińska: Poetyckie poznawanie świata Urszuli Kozioł. „Roczniki Humanistyczne1993 z. 1.
M. Mikołajczak: Urszuli Kozioł zaklinanie czasu. „Studia i Materiały. Filologia Polska. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Zielonej Górze1995 [z.] 8.
A. Zawada: Autoportret z czasem. „Tygodnik Powszechny1995 nr 18, przedruk w tegoż: Mit czy świadectwo? Wrocław 2000.
I. Misiak: Zewnętrzna i wewnętrzna przestrzeń, czyli o wzajemnych relacjach natury i poezji w wierszach Urszuli Kozioł. „Odra1996 nr 3, przedruk pt. Relacje natury i poezji w wierszach Urszuli Kozioł. W tejże: Zmysł czytania. Rzeszów 2003.
J. Drzewucki: Podwojone ja w poszukiwaniu wyższego porządku. „Pomosty1997/98 [t.] 2/3.
M. Mikołajczak: Praktyka poetycka Urszuli Kozioł w świetle problematyki wiersza wolnego. „Studia i Materiały. Filologia Polska. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Zielonej Górze1999 [z.] 10.
A. Zawada: Rytm i styl dokumentu; Czarna skrzynka. W tegoż: Mit czy świadectwo? Wrocław 2000 [dot. Żalnik; Postoje słowa; Wielka pauza].
J. Łukasiewicz: Perła Terborcha. W tegoż: Ruchome cele. Warszawa 2003.
J. Łukasiewicz: Poetka. „Pomosty2003 t. 8.
A. Pantuchowicz: Z zagadnień „bliskości” w liryce Urszuli Kozioł. W: Tkanina. Katowice 2003.
E. Bordzań: Bliska współczesność – Urszula Kozioł. „Aspekty2006 nr 3.
M. Gorlińska: Pejzaż Zamojszczyzny w poezji Urszuli Kozioł. W: Literackie twarze Zamojszczyzny. Zamość 2009.
M. Kłosiński: Urszuli Kozioł sen o narodzinach (lęku). „Świat i Słowo2009 nr 2.
M. Bernacki: Pustka, lód. O jednym wierszu Urszuli Kozioł. „Topos2010 nr 4.
A. Kronenberg: Naga w przewrotnym blasku sukni...” Postać Oblubienicy jako personifikacja mitu lata (zenitu, triumfu) w poezji Urszuli Kozioł, Ewy Filipczuk, Kazimiery Iłłakowiczówny. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica2010 z. 13.
K. Maliszewski: Wędrowna przemienność – o poezji Urszuli Kozioł. „Tygodnik Powszechny2011 nr 19.
A. Pantuchowicz: Poetyka pestki. Słowo i milczenie w poezji Urszuli Kozioł. W: Zaczytani. Bielsko-Biała 2012.
S. Stabro: W rytmie ponowoczesności. Liryka Urszuli Kozioł po roku 1989. W tegoż: Klasycy i nie tylko... Kraków 2012.
K. Wądolny-Tatar: Wariantywność poetyckich traktatów Urszuli Kozioł. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica2013 nr 1.
K. Jasińska: Kobieca twarz uczelni. „Przegląd Uniwersytecki2014 nr 1 [dot. m.in. U. Kozioł].
A. Poppa: (Interpretatora) kłopot ze starością. W: Interpretacja jako doświadczenie. Poznań 2015.
M. Jakóbiec-Semkowowa: Poetyckie rozważania o starości ręką kobiecą spisane. Desanka – Urszula – Elisaweta. „Slavica Wratislaviensia2016 nr 163 [dot. też: D. Maksimović, E. Bagrâna].
A. Poppa: Obcy jako konstytutywny element „ja. Późna poezja Bogusławy Latrawiec i Urszuli Kozioł. W: Ciała obce. Bydgoszcz 2016.
A. Bednarczyk: O uprawnieniach tłumacza (na przykładzie wierszy Urszuli Kozioł w tłumaczeniu Natalii Prockiej). W: Świat za tekstem. Katowice 2017.
J. Grądziel-Wójcik: Nowe kobiety? O projektach kobiecości we współczesnej twórczości poetek. W: Nowa Kobieta – figury i figuracje. Szczecin 2017 [dot. też: J. Bargielska, J. Mueller, M. Podgórnik, W. Szymborska, A. Świrszczyńska].
I. Gralewicz-Wolny: Pożegnanie poety. Kamieńska – Szymborska – Kozioł. W: Formy (nie)obecności. Kraków 2018.
K.Skibski: Zataję siebie w kropce tego wiersza. Językowe precjoza w poezji Urszuli Kozioł. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka2018 t. 32.
M. Zmyślna: Życie z kropką u nogi, czyli O nudzie inaczej (refleksje inspirowane poezją kobiet przełomu XX i XXI wieku). „Maska2018 nr 1 [dot. też: E. Lipska, W. Szymborska, E. Zechenter-Spławińska].
I. Staroń: Słowa ciemne od czarnej emalii. O kilku miniaturach poetyckich Urszuli Kozioł. „Metafora2019 nr 26.
M. Gajak-Toczek: Zdławiony szloch świata. Obraz starości w wybranych wierszach Desanki Maksimović i Urszuli Kozioł. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia2020 nr 11.
J. Sławek: Zagęszczenia wieloznaczeń. Gry językowe w poezji Urszuli Kozioł. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza2021 nr 2.
K. Wądolny-Tatar: Wiersz-luka, bezwiersz, znikopis. Negatywny autotematyzm w późnej poezji Urszuli Kozioł. W: Nowy autotematyzm? Poznań 2021.
W. Kaliszewski: Rozmowa z samą sobą. „Topos2024 nr 4.
R. Pikuła: I żebym nie potrąciła motyla, który zamyśla się nad kwieciem. Wehikuł znaczeń Urszuli Kozioł. „Przegląd2024, nr 42.
L. Pułka: Ten bezradny estetyzm. Laudatio poetriae singularis. „Odra2024 nr 9.
J. Rolińska: Rana, przez którą wdziera się światło. „Więź2024 nr 2 [dot. też: J. Hartwig, K. Miłobędzka, M. Pawlikowska-Jasnorzewska, A. Szymańska, W. Szymborska].
K. Siwczyk: Wychodząc z siebie. Laudacja przewodniczącego jury nagrody Nike. „Gazeta Wyborcza2024 nr 234.

W rytmie korzeni

[A. Bruzda] S. Dan: Rewelacyjny debiut. „Twórczość1963 nr 8.
J. Trznadel: ... powtórzę ciebie dalej .... „Współczesność1963 nr 16, przedruk w tegoż: Róże trzecie. Warszawa 1966.
D. Opacka-Walasek: Moje słowa nadrzeczne są i zwodne” (Urszula Kozioł: „Z mostu”). W: Poezja polska ostatnich dwustu lat. Kraków 2022.

Postoje pamięci

Cz. Miłosz: Przyziemne. „Kultura”, Paryż 1966 nr 10.
S. Melkowski: Dwa światy rozdzielone przepaścią. W tegoż: Domena prozy. Warszawa 1984 [dot. też: Ptaki dla myśli].
H. Bereza: Żywioły. W tegoż: Sposób myślenia. Warszawa 1989 [dot. też: Ptaki dla myśli].
W. Browarny: Pierwszy ląd” Urszuli Kozioł. „Odra2005 nr 10.

Smuga i promień

J. Przyboś: Poetka prawdziwa. „Tygodnik Kulturalny1965 nr 49, przedruk w: Proza, poezja 1965. Warszawa 1966.
R. Matuszewski: Znaki myśli. „Życie Literackie1966 nr 10.
W.P. Szymański: Za Safoną – przeciwko retoryce. „Twórczość1966 nr 2, przedruk w tegoż: Między ciemnością i świtem. Kraków 2005.
W.P. Szymański: Urszula Kozioł: „Skazy znaków. „Poezja1972 nr 4.

Lista obecności

S. Barańczak: Pomiędzy. „Nurt1967 nr 11, przedruk pt. Antynomie „bycia w świecie” albo Kobieca sztuka pośredniczenia: Pomiędzy w tegoż: Ironia i harmonia. Warszawa 1973.
J. Przyboś: Obecność poezji. „Nowe Książki1967 nr 22, przedruk w: Proza, poezja 1967. Warszawa 1968.
E. Lesner: Zur Relation zwischen der textuellen und subjektiven Unübersetzbarkeit in der interlingualen Kommunikation am Beispiel des Gedichtes von Urszula Kozioł „Nadnagość” und seiner deutschen Übersetzung. W: Paradigmen in der Translationsforschung Ein- und Aussichten. Wrocław 2017.

J. Prevért: Poezje wybrane

I. Smolka: W poszukiwaniu pewności. „Poezja1969 nr 11.

Ptaki dla myśli

E. Balcerzan: Jak są zrobione „Ptaki dla myśli. „Miesięcznik Literacki1972 nr 8.
S. Barańczak: Szymon zwany Piotrem. „Odra1972 nr 5.
L. Ludorowski: Licytacja lektur w labiryncie powieści. „Literatura1972 nr 10.
J. Ślósarska: Forma i otwarcie w powieści Urszuli Kozioł. „Ptaki dla myśli”. „Acta Universitatis Lodziensis1979 nr 50, przedruk pt. Happening. W tejże: Rozum, transcendencja i zło w literaturze. Warszawa 1992.
S. Melkowski: Dwa światy rozdzielone przepaścią. W tegoż: Domena prozy. Warszawa 1984 [dot. też: Postoje pamięci].
L. Ludorowski. „Kieleckie Studia Filologiczne1986 nr 3.
H. Bereza: Żywioły. W tegoż: Sposób myślenia. Warszawa 1989 [dot. też: Postoje pamięci].
E. Kuźma: Fantastyka postmodernistyczna. (Na przykładach z polskiej prozy). W: Fantastyka, fantastyczność, fantazmaty. Gdańsk 1994.
T. Mizerkiewicz: Metafizyczne przypadki w tekstowym świecie – o światopoglądzie powieści „Ptaki dla myśli” Urszuli Kozioł. W: Śladami człowieka książkowego. Poznań 1997.

W rytmie słońca

M. Grześczak: Głos pełnej dojrzałości. „Itd1970 nr 51/52.
J. Jakubowska: Sceniczna próba wiersza. „Poezja1971 nr 6.
J. Pieszczachowicz: W rytmie słońca – i cienia. „Regiony1975 nr 2, przedruk rozszerzone w tegoż: Pegaz na rozdrożu. Łódź 1991.
M. Zaleski: Lęki codzienne. „Nowy Wyraz1975 nr 3.
J. Łukasiewicz: W rytmie słońca 1968” – taniec. W tegoż: Oko poematu. Wrocław 1991.

Wybór wierszy [2000]

S. Sterna-Wachowiak: Kinestezja. „Twórczość1976 nr 12.

Noli me tangere

K. Mętrak: Sens wyrzeczenia. „Literatura1984 nr 12.
J. Łukosz: Pojedyncze przeżycie. „Pismo Literacko-Artystyczne1985 nr 2.
P. Szewc: Opowiadania Urszuli Kozioł. „Znak1985 nr 3.
M. Ratajczak: Siła aluzji – intertekstualny wymiar opowiadania „Noli me tangere” Urszuli Kozioł. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Scientae Artium et Litterarum2000 z. 9.
M. Ratajczyk: Czytelnik w przestrzeni intertekstualnej. Swoboda odbioru czy zniewolenie? Kalisz, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny 2010, 133 s. [dot. też: T. Parnicki: Tylko Beatrycze; D. Szajnert: „Kukułcze jajo z myśli przodków?”].

Żalnik

J. Adamowicz. „Kresy1990 nr 1.
B. Latawiec: Lament po polsku. „Kultura Niezależna1990 nr 62.
A. Szymańska: Szarowiersze. „Przegląd Powszechny1990 nr 5.
J. Łukasiewicz: Żalnik. W tegoż: Rytm, czyli powinność. Wrocław 1993.
A. Witko-Dłuska: Przyszłam na świat w dzikim skansenie. O poezji Urszuli Kozioł. „Akcent1996 nr 4.
T. Stefańczyk: Dwadzieścia pięć lat osobliwej kanikuły. O poemacie „Lato w mieście” Urszuli Kozioł. „Twórczość2008 nr 8.
E. Suszek: Wywoływanie dzieciństwa. Poetyckie transformacje czasu. W: Kategorie kultury. Czas. Kielce 2015 [dot. U. Kozioł: Powrót do pierwszych lądów; J. Hartwig: Powrót do domu dzieciństwa].

Postoje słowa

J. Łukasiewicz: Retrospektywa. „Odra1994 nr 12.
A. Szymańska: Nicowanie świata. „Przegląd Powszechny1994 nr 12.
K. Rodowska: Być poza sobą. „Nowe Książki1995 nr 6.
A. Legeżyńska: Biały karzeł mowy. (O wierszach Urszuli Kozioł). W tejże: Krytyk jako domokrążca. Poznań 2002.

Wielka pauza

J. Drzewuski: Poezja końca wieku. „Rzeczpospolita1996 nr 301.
J. Łukasiewicz: Wśród wielkich figur. Nowy tom wierszy Urszuli Kozioł. „Tygodnik Powszechny1996 nr 46.
J. Grądziel: Pod namiotem poezji. „Arkusz1997 nr 2.
P. Kajewski: Biegnąc po kole czasu. „Odra1997 nr 1.
K. Kłodawska: W chwili i przez nią. „Tygiel Kultury1997 nr 3.
A. Nasiłowska: Pasja i pauza. „Kresy1997 nr 1.
A. Szymańska: Wiersz – dowód na istnienie chwili. „Przegląd Powszechny1997 nr 2.

Im Zeichen des Feuers. [Wybór wierszy]

A. Więckowski: Urszuli Kozioł znaki ognia. „Odra2000 nr 3 [dot. też: Stany nieoczywistości].

W płynnym stanie

A. Szymańska: Szyfry istnienia. „Przegląd Powszechny1998 nr 10.
A. Dobrowolski: Wiersze odśrodkowo spiralne. „Odra1999 nr 6.
J. Drzewucki: Zapis chwili. W tegoż: Smaki słowa. Wrocław 1999.
S. Słowik: Pomiędzy niestałym”, czyli peregrynacja w krainę łagodności. „Fraza1999 nr 2/3.
P. Subocz-Białek: Claudea elegans wygląda trochę jak pióro. „W płynnym stanie” Urszuli Kozioł. „Metafora2019 nr 26.
K. Dzika-Jurek: Wypukłe lustro wiersza. „Akcent2023 nr 2.

Stany nieoczywistości

A. Więckowski: Urszuli Kozioł znaki ognia. „Odra2000 nr 3 [dot. też: Im Zeichen des Feuers].
L. Zubińska: Przemijanie w słowo. „Fraza2000 nr 4.

Supliki

Ł. Maciejewski: Wdzięczność. „Tygodnik Powszechny2005 nr 50.
T. Nyczek: Instrukcja obsługi bycia sobie raz. „Przekrój2005 nr 48.
D. Pawelec: Wsłuchać się w pustkę po słowie. „Fa-Art2005 nr 4.
J. Łukasiewicz: Intonacje. „Kwartalnik Artystyczny2006 nr 1 [dot. też: W. Szymborska: Dwukropek].
P. Mackiewicz: Rozsypane, rozproszone. „Odra2006 nr 1.
M. Mikołajczak: Odchodzę. Najnowsze wiersze Urszuli Kozioł. „Twórczość2006 nr 3.
T. Mizerkiewicz: Na strzępy. „Nowe Książki2006 nr 1.
E. Ostrowski: W rytmie skargi. „Śląsk2006 nr 1.
A. Szóstak. „Pro Libris2006 nr 4.

Przelotem

J. Drzewucki: Między dwoma słowami. „Rzeczpospolita2007 nr 257 dod. „Plus Minus”.
J. Klejnocki: Trochę poezji. Przemijanie. „Polityka2007 nr 43.
J. Łukasiewicz: Dzień obumarły. „Tygodnik Powszechny2007 nr 50.
T. Nyczek: Z bytu w praniebyt. „Odra2007 nr 12.
P. Łuszczykiewicz: Nowa Urszula Kozioł. „Twórczość2008 nr 5.
A. Morawiec: Zamieszkać w słowach. „Nowe Książki2008 nr 1.
M. Radziwon: Z gdzie indziej do nigdzie. „Gazeta Wyborcza2008 nr 142.
T. Dobrzyńska: ...wstępuję w nieprzejrzystą toń niezgłębionych przeznaczeń. Obraz pogrążania się w głębinie w wierszach Urszuli Kozioł z tomu „Przelotem”. W: Śmierć w wodzie i inne motywy akwatyczne w horyzoncie wyobraźni. Warszawa 2018.
T. Dobrzyńska: Twórcze użycie języka w tekście literackim (analiza wiersza Urszuli Kozioł „Jest mi miałko…” w ramach założeń poetyki lingwistycznej). „Poradnik Językowy2022 z. 7.

Horrendum

J. Drzewucki: Wiesz tyle co nic. „Twórczość2010 nr 11.
[T. Fiałkowski] Lektor: Druga strona. „Tygodnik Powszechny2010 nr 30.
P. Mackiewicz: Kruche co w zasięgu oka. „Nowe Książki2010 nr 8.
M. Piekarska: Czy to już wszystko?Gazeta Wyborcza2010 nr 127 dod. „Wrocław”.
A. Reszczyk: Chwytanie chwili. „Akcent2011 nr 1.

Zob. też Wywiady.

Fuga 1955-2010

[T. Fiałkowski] Lektor: Sztuka fugi. „Tygodnik Powszechny2011 nr 50.
J. Drzewucki: Naucz się nie mówić. „Twórczość2012 nr 3.
T. Sobolewski: Czarna skrzynka mojego wiersza. „Gazeta Wyborcza2013 nr 30.

Klangor

J. Drzewucki: Nic w niczym. „Odra2014 nr 7/8.
[T. Fiałkowski] Lektor: Czarna godzina. „Tygodnik Powszechny2014 nr 22.
J. Madejski: Lament, rozpacz i śpiew. „Nowe Książki2014 nr 7.
M. Pieczara-Ślarzyńska: Przeciągła nuta. „Twórczość2014 nr 9.
B. Suwiński: Łabędzi śpiew. „Topos2014 nr 4.
W. Kaliszewski: To, co przemija i to, co zostaje. „Wyspa2015 nr 1.
E. Suszek: Karmienie słowem. Tradycja genologiczna w „Klangorze” Urszuli Kozioł. W: Zamieranie gatunku. Katowice 2015.
P. Szewc: Dobranoc świecie. „Nowa Dekada Krakowska2015 nr 5.
A. Czyżak: Klangor” z portretem pokolenia w tle – pożegnanie Urszuli Kozioł. W: Pokolenie „Współczesności. Poznań 2016.
W. Ligęza: Nieobecność jakże obecna (o tomie „Klangor” Urszuli Kozioł). „Nowa Dekada Krakowska2017 nr 1/2.

Ucieczki

J. Drzewucki: Ja, nikt i milczenie. „Twórczość2016 nr 11.
B. Kaniewska: Bezradność uciekającej Eurydyki. „Nowe Książki2016 nr 9.
J. Łukasiewicz: Ucieczki, powinności, ślady. „Odra2016 nr 7/8.
T. Sobolewski: Wisielczo w proteście. „Gazeta Wyborcza2016 nr 155.
O. Płaszczewska: O przedmiotach i pamięci. „Świąteczne nieporządki” Urszuli Kozioł. Notatka z lektury. W: Czy są jakieś pytania? Kraków 2019.
K. Wądolny-Tatar: Ambiwalencja słowa i milczenia w zbiorze „Ucieczki” Urszuliu Kozioł. W: Przemilczane, niewypowiedziane... Ustka, Bydgoszcz 2019.
I. Gralewicz-Wolny: Z braku czasu tracę siebie. Wokół „Ucieczek” Urszuli Kozioł. W: Fragmenty dyskursu żałobnego. Gdańsk 2021.

Znikopis

P. Mackiewicz: Kim jest znikopis?Odra2019 nr 12.
A. Walter: Gdzie znikają poeci?Migotania2019 nr 4.
J. Drzewucki: Urszuli Kozioł nieodwołalna niepojmowalność. „Twórczość2020 nr 3.
Z. Fałtynowicz: Orfeusz 2020 [w roku epidemii]. „Topos2020 nr 4 [dot. m.in. tomiku U. Kozioł].
I. Gralewicz-Wolny: Szelest znikopisu. „Nowe Książki2020 nr 1.
B. Siwiec: Zapis znika. „Topos2020 nr 5/6.
Cz. Sobkowiak: Pora odlotu. „Pro Libris2020 nr 1/2.
B. Suwiński: Między mgnieniami. „Akcent2020 nr 2.

Momenty

P. Janicki: A co ty byś zrobiła?Epea2022 nr 2.
A. Nasiłowska: Samotność Urszuli Kozioł. „Nowe Książki2022 nr 9.
L. Pułka: Wszystko prawdziwe. „Odra2022 nr 9.
J. Głażewski: Ciemny ton białych wierszy. „Twórczość2023 nr 6.
L. Szaruga: Wywiązać się z wiersza. „Kwartalnik Artystyczny2023 nr 1.

Raptularz

K. Dzika-Jurek: Czas się nie starzeje. „Twórczość2024 nr 9.
R. Pikuła: I żebym nie potrąciła motyla, który zamyśla się nad kwieciem. Wehikuł znaczeń Urszuli Kozioł. „Przegląd2024 nr 42.