BIO

Born on 8 May 1976 in Warsaw. After completing secondary education he left for Sweden, working as a physical labourer in Stockholm. Upon returning to Poland he studied law and cultural history for a certain time at the Academy of Catholic Theology (now the Cardinal Stefan Wyszyński University – UKSW) in Warsaw. In 1995, he started working for the daily tabloid "Super Express", initially in the Warsaw section, reporting on criminal trials. He also wrote columns for the daily "Metropol". Between 2003 and 2008, he was editor at the weekly magazine "Newsweek Polska" where he also published numerous articles, including some on computer games, as well as reviews and interviews. In 2009, he wrote a regular column, Prosty męski świat (The Simple World of Men). He also published articles on computer games with the online portal Polygamia.pl. He made his debut as a prose writer in 2004 with the short story Historia portfela (The History of a Wallet), which was published in the weekly magazine "Polityka" (no. 7). He submitted the story for a competition organized by Jerzy Pilch and it was subsequently reprinted in the anthology Pisz do Pilcha. Opowiadań współczesnych trzydzieści i trzy (Write to Pilch: Thirty three contemporary short stories; Warsaw 2005; Miłoszewski used the pseudonym Erich Stein). In 2005, he published the horror novel Domofon (Intercom), while in 2008 the first in a cycle of crime novels about the prosecutor Teodor Szacki appeared. Several have since been translated into English. In November 2011, he was invited by the Polish Cultural Institute to attend the Eighth New Literature from Europe festival in New York. In 2012, he was a member of the jury of the 37th Polish Film Festival in Gdynia. In 2015, he received the prestigious Passport (Paszport) prize of the weekly "Polityka". In May 2016, he was a guest at the Book Expo America in Chicago and in March 2017 he was at the London Book Fair. He has also published articles in "Polityka" (2017). In June 2019 he joined the new writers' association Unia Literacka (Literary Union), becoming its secretary in January 2000. He lives in Warsaw.

Twórczość

1. Domofon. [Powieść]. Warszawa: W.A.B. 2005, 381 s. Seria „Z zegarkiem. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 2011; wyd. 2 [!] kieszonkowe: Warszawa: W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal; Edipresse – kolekcje 2015. Nowa Fala Polskiego Kryminału, 4, wyd. 3 2019.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta M. Maciejewski. Warszawa: Fundacja Klucz 2015, 1 płyta CD w standardzie Daisy.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: W.A.B. 2013, plik w formacie EPUB, MOBI.
Wg portalu culture.pl Z. Miłoszewski napisał scenariusz filmowy na podstawie tej powieści.

Przekłady

niemiecki

Domofon. [Przeł.:] J. Opielka, K. Opielka. München 2008.

słowacki

Domofón. [Przeł.] A. Horák. Bratislava 2016, wyd. też jako dokument dźwiękowy: Czyta D. Kubaň. Levoča 2017, 1 płyta CD w formacie mp3.

włoski

Il citofono. [Przeł.] R. Belletti. Roma 2022.

Adaptacje

radiowa

Radio (Olsztyn) 2014.

2. Góry Żmijowe. [Powieść dla dzieci]. Warszawa: W.A.B. 2006, 164 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: W.A.B. 2011, plik w formacie EPUB, MOBI.
Wyróżnienie w konkursie o Nagrodę Literacką im. K. Makuszyńskiego w 2006.

Przekłady

serbski

Zmijeve planine. [Przeł.] M. Duškov. Beograd 2009.

ukraiński

Zmìïnì gori. [Przeł.] B. Antonâk. L’vìv 2010.

3. Uwikłanie. [Powieść]. Warszawa: W.A.B. 2007, 323 s. Mroczna Seria. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 2009. Lato z Kryminałem, wyd. 3 2011. Mroczna Seria, wyd. 4 2012. Mroczna Seria; Warszawa: W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal; Edipresse – kolekcje 2015. Nowa Fala Polskiego Kryminału, 3, tamże: 2017, 2018, 2021. Prokurator Tadeusz Szacki, 1.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta R. Jarociński. Warszawa: Monodia Studio 2012, 1 płyta CD w formacie mp3. Trylogia z Teodorem Szackim.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: W.A.B. 2010, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Wielkiego Kalibru dla najlepszej powieści kryminalnej i sensacyjnej przyznana podczas V Międzynarodowego Festiwalu Kryminału we Wrocławiu w 2008.

Przekłady

angielski

Entanglement. [Przeł.] A. Lloyd-Jones. London 2010 [nagroda „starred review”, przyznana przez pismo „Publishers Weekly”; adaptacja radiowa: The reflection room; Antigone in Warsaw. Cz. 1-2. Radio BBC 2015].

chorwacki

Upleteni. [Przeł.] M. Martic. Zagreb 2012.

czeski

Zapleteni. [Przeł.] P. Peč. Brno 2011.

francuski

Les impliqués. [Przeł.] K. Barbarski. Bordeaux 2013, wyd. nast. Paris 2015 [nominacja do nagrody literackiej Prix SNCF du Polar (Francja), przyznawanej przez Francuskie Koleje Państwowe (SNCF) w 2014, nominacja do nagrody literackiej Prix du Polar Européen, przyznawanej przez francuski tygodnik „Le Point” w 2014, nominacja do nagrody literackiej Grand Prix des Lectrices de Elle, przyznawanej przez czytelników miesięcznika „Elle” w 2014].

hiszpański

El caso Telak. [Przeł.] F.J. Villaverde González. Madryt 2015, wyd. nast. Barcelona 2019.

japoński

Motsure. [Przeł.] T. Taguchi. Tōkyō 2018.

macedoński

Smrtonosna terapiĵa. [Przeł.] F. Dimevski. Skopje 2018.

niemiecki

Warschauer verstrickungen. [Przeł.] F. Griese. Berlin 2015.

rosyjski

Perepleteniȃ. [Przeł.] A. Nehaj. Moskva 2020.

ukraiński

Terapìâ zločinu. [Przeł.] B. Antonâk. L’vìv 2012.

włoski

Il caso costellazione. [Przeł.] B. Masini. Milano 2017.

Adaptacje

filmowe

Scenariusz: J. Bromski, J. Machulski. Reżyseria: J. Bromski. Ekranizacja 2011.

Wyd. łącznie z poz. , : pt. Trylogia kryminalna. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal 2014, 852 s. Mroczna Seria. Wyd. nast. tamże: pt. Szacki. Trylogia kryminalna. 2014. Mroczna Seria, pt. Trylogia kryminalna. [2015]. Mroczna Seria, pt. Szacki. Trylogia kryminalna. [2016]. Mroczna Seria, pt. Uwikłanie; Ziarno prawdy; Gniew. 2021 Prokurator Teodor Szacki [wyd. w formie pakietu].

4. Ziarno prawdy. [Powieść]. Warszawa: W.A.B. 2011, 396 s. Mroczna Seria. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 Warszawa: W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal 2015, 426 s. Nowa Fala Polskiego Kryminału, 2, 2018, 2021. Prokurator Teodor Szacki, 2. Por. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta R. Jarociński. Warszawa: Monodia Studio 2017, 1 płyta CD w formacie mp3. Trylogia z Teodorem Szackim.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: W.A.B. 2011, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Wielkiego Kalibru przyznana podczas Międzynarodowego Festiwalu Kryminału we Wrocławiu w 2012, nominacja do Paszportu „Polityki” w 2011.

Przekłady

angielski

A grain of truth. [Przeł.] A. Lloyd-Jones. London 2012 [nagroda „starred review” przyznana przez pismo „Publishers Weekly”, nominacja do nagrody Le Prix du Livre européen/European Book Prize w 2015].

białoruski

Dolâ praŭdy. [Przeł.] M. Kazloŭskaâ. Vilnius 2015, wyd. nast. Minsk 2015.

chorwacki

Zrno istine. [Przeł.] M. Martić. Zagreb 2016.

czeski

Zrnko pravdy. [Przeł.] T. Pogodová. Brno 2014.

francuski

Un fond de vérité. [Przeł.] K. Barbarski. Bordeaux 2014, wyd. nast. Paris 2016 [nominacja do nagrody literackiej Prix du Polar Européen, przyznawanej przez francuski tygodnik „Le Point” w 2015].

grecki

Énas kókkos alī́theias. [Przeł.] A. Chatzīgiannídī. Athī́na 2019.

hebrajski

Gariyn šelemet. [Przeł.] A. Zajdman. Tel-Aviv 2014.

hiszpański

La mitad de la verdad. [Przeł.] F.J. Villaverde González. Madrid 2016, wyd. nast. Barcelona 2019.

japoński

Ichimatsu na shinjitsu. [Przeł.] T. Taguchi. Tōkyō 2019.

macedoński

Troška vistina. [Przeł.] L. Tanuševska. Skopǰe 2015.

niemiecki

Ein körnchen wahrheit. Teodor Szacki ermittelt weiter. [Przeł.] B. Samborska. Berlin 2016, wyd. też jako dokument elektroniczny: Berlin 2016, plik w formacie ePub.

rosyjski

Dolâ pravdy. [Przeł.] O. Lobodzinska. Moskva 2014, wyd. nast. tamże 2021.

ukraiński

Zerno pravdi. [Przeł.] B. Antonâk. L’vìv 2013.

Wyd. łącznie z poz. , : pt. Trylogia kryminalna. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal 2014, 852 s. Mroczna Seria. Wyd. nast. tamże: pt. Szacki. Trylogia kryminalna. 2014. Mroczna Seria, pt. Trylogia kryminalna. [2015]. Mroczna Seria, pt. Szacki. Trylogia kryminalna. [2016]. Mroczna Seria, pt. Uwikłanie; Ziarno prawdy; Gniew. 2021 Prokurator Teodor Szacki [wyd. w formie pakietu].

5. Bezcenny. [Powieść]. Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal – Wydawnictwo W.A.B. 2013, 492 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta A. Chyra. Warszawa: Biblioteka Akustyczna 2013,1 płyta CD w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: W.A.B. 2013, plik w formacie EPUB, MOBI.
Tytuł „Najgorętsza Książka Lata 2013” w plebiscycie zorganizowanym przez kanał Kultura Telewizji Polskiej w ramach festiwalu Literackiego Sopot, nagroda Bestseller Empiku 2013 za najlepiej sprzedającą się powieść r. 2013 przyznana w 2014.

Przekłady

angielski

Priceless. [Przeł.] A. Lloyd-Jones. Seattle, WA 2018.

chorwacki

Neprocjenjiv. [Przeł.] M. Mladen. Zagreb 2021.

czeski

Nezaplatitelny. [Przeł.] T. Pogodová. Brno 2015.

francuski

Inavouable. [Przeł.] K. Barbarski. Paris 2017. Wyd. nast. tamże 2019.

ukraiński

Bezcìnnij. [Przeł.] M. Šagurì. Kiïv 2017.

6. Umrzeć przed śmiercią. Powst. 2013 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 listopada 2015].

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta A. Chyra. [Warszawa:] audioteka.pl 2013, 1 płyta CD w formacie mp3. Nieskończone Opowieści.
Opowiadanie współtworzone z użytkownikami portalu internetowego „Gadżetomania” w ramach akcji „Nieskończona opowieść”.

7. Gniew. [Powieść]. Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal 2014, 403 s. Wyd. nast.: Warszawa: W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal 2015, 475 s. Nowa Fala Polskiego Kryminału, 1; tamże: wyd. 3 2016, [wyd. 4] 2018, wyd. 5 2021. Prokurator Teodor Szacki, 3.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta R. Jarociński. Warszawa: Monodia Studio 2014, 1 płyta CD w formacie mp3. Seria o Teodorze Szackim.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: W.A.B. 2014, plik w formacie EPUB, MOBI.
Na stronie tytułowej wydania 1 dawna nazwa wydawnictwa: Wydawnictwo W.A.B.
Tytuł pierwotny: Na czerwonej ziemi.

Nagrody

Nagroda Paszport „Polityki” w kategorii „Literatura 2014” w 2015, tytuł „Najlepsza książka 2014 r.”, przyznany w plebiscycie zorganizowanym przez Radiowy Dom Kultury „Trójki” (głosowanie słuchaczy Programu III Polskiego Radia) w 2015, Nagroda Bestseller Empiku 2014 w kategorii „Literatura polska” za najlepiej sprzedającą się powieść r. 2014 w 2015, nominacja do Wawrzynu – Literackiej Nagrody Warmii i Mazur za r. 2014 w 2015, nominacja do Nagrody Wielkiego Kalibru dla najlepszej powieści kryminalnej i sensacyjnej 2014 w 2015, Nagroda Róża Gali 2015 w kategorii książka.

Przekłady

angielski

Rage. [Przeł.] A. Lloyd-Jones. Seattle, WA 2016.

chorwacki

Gnjev. [Przeł.] M. Mladen. Zagreb 2019.

czeski

Hněv. [Przeł.] T. Pogodová. Brno 2016.

francuski

La rage. [Przeł.] K. Barbarski. Paris 2016, wyd. nast. tamże: 2017, 2019.

hiszpański

La ira. [Przeł.] F.J. Villaverde González. Barcelona 2019.

japoński

Ikari. [T.] 1-2. [Przeł.] T. Taguchi. Tōkyō 2017.

niemiecki

Der Zorn der Vergessenen. Teodor Szacki ermittelt. [Przeł.] B. Samborska. München 2018.

ukraiński

Gnìv. [Przeł.] B. Antonâk. L’vìv 2015.

Wyd. łącznie z poz. , : pt. Trylogia kryminalna. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal 2014, 852 s. Mroczna Seria. Wyd. nast. tamże: pt. Szacki. Trylogia kryminalna. 2014. Mroczna Seria, pt. Trylogia kryminalna. [2015]. Mroczna Seria, pt. Szacki. Trylogia kryminalna. [2016]. Mroczna Seria, pt. Uwikłanie; Ziarno prawdy; Gniew. 2021 Prokurator Teodor Szacki [wyd. w formie pakietu].

8. Prokurator. Scenariusz serialu telewizyjnego w 10 odcinkach. [Współautor:] W. Miłoszewski. Reżyseria poszczególnych odcinków: J. Filipiak, M. Pieprzyca. Telewizja Polska 2015.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument audiowizualny: Warszawa: Telewizja Polska 2016, 3 dyski optyczne (DVD).

Nagrody

Polska Nagroda Filmowa Orły 2016 za najlepszy serial telewizyjny.

9. Ziarno prawdy. [Scenariusz filmowy]. [Autorzy:] Z. Miłoszewski, B. Lankosz. Reżyseria: B. Lankosz. Ekranizacja 2015. Por. poz..

Wyd. jako dokument audiowizualny: Warszawa: Agora S.A. [2016], 1 dysk optyczny (DVD).

10. Jak zawsze. [Powieść]. Warszawa: W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal 2017, 478 s. Wyd. 2 tamże 2018.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czytają: D. Kolak, K. Baar-Kochańska, K. Kaczor, M. Ruciński. Warszawa: W.A.B. 2017, 1 płyta CD w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: W.A.B. 2017, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Bestseller Empiku 2017 w kategorii „Literatura polska” za najlepiej sprzedającą się powieść r. 2017 w 2018; Książka Roku 2017 w kategorii „Literatura piękna”, wybrana przez czytelników w plebiscycie portalu „Lubimy Czytać” w 2018.

Przekłady

francuski

Te souviendras-tu de demain?. [Przeł.] K. Barbarski. Paris 2019, plik tekstowy w formie EPUB.

ukraiński

Vtorgnennâ. [Przeł.] M. Šagurì. Kiïv 2018.

11. Kwestia ceny. [Powieść]. Warszawa: W.A.B. 2020, 526 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czytają: A. Popławska, A. Jakubik, F. Kosior, R. Zawierucha. Warszawa: Biblioteka Akustyczna 2021, plik w formacie CD mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: W.A.B. 2020, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Bestseller Empiku 2020 w 2021.

Przekłady

francuski

Inestimable. [Przeł.] K. Barbarski. Paris 2021.

12. Mierzeja 1-2.[Serial audio]. [Autorzy:] W. Miłoszewski, Z. Miłoszewski. Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czytają: K. Gorczyca, P. Ciołkosz, M. Damięcki, K. Czeczot, S. Dela, J. Schejbal, G. Szponder, Sz. Kukla, A. Smołowik. Warszawa: Empik Go; Wydawnictwo W.A.B. 2022-2023, płyty CD w formacie mp3.

Drugi sezon pt. Ostatni przypływ.

Nagrody

Nagroda Bestseller Empiku 2022.

13. Uciekaj. [Powieść dla młodzieży]. Warszawa: W.A.B. 2023, 190 s. Hydropolis, 1.

14. Walcz. [Powieść dla młodzieży]. Warszawa: W.A.B. 2023, 253 s. Hydropolis, 2.

Wybory utworów literackich w przekładach

turecki

Kehribar ülkesinden yeni öyküler. [Przeł.] N. Yüce. İstanbul 2014.

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 2016.

Wywiady

Dobre tło, mroczne Coś. Rozm. B. Kęczkowska. „Gazeta Wyborcza2005 nr 73 dod. „Stołeczna” [dot. głównie: Domofon ].
Nienawidzę niechlujstwa. Rozm. M. Mizuro. „Odra2011 nr 11.
Pakiet. Rozm. W. Orliński. „Gazeta Wyborcza2011 nr 141 dod. „Wysokie Obcasy” nr 24 [dot. głównie: Uwikłanie].
Piszę, denerwuję, olewam. Rozm. K. Żyszkiewicz. „Polska. Metropolia Warszawska2012 nr 6 dod. „Kocham czytać”.
Autor nudzi się tak samo szybko jak czytelnik. „Polska. Metropolia Warszawska2013 nr 51 [dot. głównie: Bezcenny].
Uwikłany w Polskę. Rozm. P. Kofta. „Wprost2013 nr 27 [dot. głównie: Bezcenny].
W kryminale jest za ciasno. Rozm. C. Polak. „Dziennik Gazeta Prawna2013 nr 154 dod. „Kultura i Program TV” [na marginesie książki „Bezcenny”].
Co pisarzowi działa na nerwy w Olsztynie. Rozm. D. Ojcewicz. „Gazeta Wyborcza2014 nr 298 dod. „Olsztyn” [dot. głównie: Gniew].
Kończę już z trupami. Rozm. A. Czupryn. „Dziennik Polski2014 nr 259 [dot. głównie: Gniew].
Kryminał nigdy nie był moim ulubionym gatunkiem. Rozm. A. Czupryn. „Polska. Metropolia Warszawska2014 nr 85.
Kryminału już więcej nie napiszę. Rozm. A. Czupryn. „Polska. Metropolia Warszawska2014 nr 85 dod. „Magazyn”.
Pisarz to najnudniejszy zawód świata. Rozm. D. Kowalska. „Polska. Metropolia Warszawska2014 nr 31 dod. „Magazyn”.
Z nikim się nie prześpię, żeby dostać nagrodę. Rozm. M. Cieślik. „Rzeczpospolita2014 nr 289 dod. „Plus Minus”.
Dogadujemy się tylko ze sobą. Rozm. K. Mróz. „Gazeta Wyborcza2015 nr 194 dod. „Gazeta Telewizyjna” [rozm. z Z. i W. Miłoszewskimi dot. serialu „Prokurator” i innych adaptacji filmowych powieści Z. Miłoszewskiego].
Ile Szackiego jest w Szackim? Pisarz o ekranizacji swej książki. Rozm. P. Śmiałowski. „Kino2015 nr 1 [dot. adaptacji filmowej „Ziarno prawdy”].
Koniec z Szackim, czas na… Rozm. R. Grzela. „Gazeta Wyborcza2015 nr 24 [wywiad z Z. Miłoszewskim i B. Lankoszem dot. adaptacji filmowej „Ziarno prawdy”].
Nie chcę budować kariery pisarskiej na trupach. Rozm. D. Nowicka. „Polska. Metropolia Warszawska2015 nr 72 [dot. serialu „Prokurator”].
Pisarz niepokorny. Rozm.: J. Sobolewska, B. Chaciński. „Polityka2015 nr 10.
Polska – Woody Allen narodów. Rozm. M. Cieślik. „Wprost2015 nr 52.
Lubimy się bać. Rozm. K. Weiher. „Bliza2016 nr 1.
A my nie chcemy uciekać stąd. Rozm. M. Nogaś. „Gazeta Wyborcza2017 nr 210 [dot. głównie ruchu „Kultura Niepodległa” i jego manifestu, którego sygnatariuszem był m.in. Z. Miłoszewski].
Polska przeżywa teraz najlepszy moment w historii. Rozm. A. Sokalska. „Polska. Metropolia Warszawska2017 nr 90 [na marginesie „Jak zawsze”].
Trudno uprawiać seks, będąc pokłóconym. Rozm. D. Wodecka. „Gazeta Wyborcza2017 nr 292 dod. „Wysokie Obcasy” nr 49 [dot. głównie „Jak zawsze”].
Zawsze może być gorzej. Rozm. P. Bratkowski. „Newsweek Polska2017 nr 48 [dot. głównie „Jak zawsze”].
Dreszcz grozy na targach. Rozm. P. Kopeć. „Gazeta Wyborcza2018 nr 224 dod. „Kraków” [o bojkocie Krakowskich Targów Książki].
Chorzy na Polskę. Rozm. J. Sobolewska. „Polityka2020 nr 24.
Wolność od świata. Rozm. M. Nogaś. „Gazeta Wyborcza2020 nr 143 [dot. m.in. Kwestia ceny].
Z kobietami miałem problem. Rozm. V. Szostak. „Gazeta Wyborcza2020 nr 167 dod. „Wysokie Obcasy” nr 29 [dot. m.in. Kwestia ceny].
Zygmunt Miłoszewski: Kulturę zostawiono samą sobie. Rozm. D. Kowalska. „Polska. Metropolia Warszawska2020 nr 33.
Chęci do pisania to ja nie mam nigdy. Rozm. D. Kowalska. „Polska. Metropolia Warszawska2021 nr 44.
Bez gatunkowych ograniczeń. Rozm. A. Włoka. „Nowa Fantastyka2022 nr 12.
Ojcze, dlaczego się ocenzurowałeś?. Rozm. M. Nogaś. „Książki. Magazyn do Czytania2022 nr 6.
Zagubieni ojcowie. Rozm. J. Tomczuk. „Newsweek Polska2022 nr 46.
Moim dziedzictwem jest mazowieckie pole. Rozm. A. Boćkowska. „Spotkania z Zabytkami2023 nr 7.

Ogólne

Artykuły

M. MELLER: Miłoszewski, moja miłość. „Wprost2011 nr 41.
P. BRATKOWSKI: Szoł biznes i rewolucja. „Newsweek Polska2013 nr 25.
M. MAJEWSKI: Talent w okopach poprawności. „Gość Niedzielny2013 nr 33.
R. WOJTOŃ: Kryminał na kozetce, czyli o psychologizmie w twórczości Zygmunta Miłoszowskiego. W: Kryminał – gatunek poważ(a)ny? T. 1. Kryminał a medium (literatura-teatr-film-serial-komiks). Toruń 2015 [on-line], plik tekstowy w formacie PDF.
M. BERDYS: Symbolika miasta – labiryntu w powieściach Marka Krajewskiego i Zygmunta Miłoszewskiego. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego. Seria Scripta Humana2017 t. 9.
L. BĘDKOWSKI: Dyskurs w filmie, film w dyskursie. Na przykładzie filmowych adaptacji kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego. W: Na tropach psychologii w filmie. Cz. 1. Film w edukacji i profilaktyce. Warszawa 2018.
A. DEPTA: Adaptacje filmowe polskich powieści kryminalnych na przykładzie twórczości Zygmunta Miłoszewskiego. W: Adaptacje. 3. Implementacje, konwergencje, dziedziczenie. Katowice 2018.
L. BĘDKOWSKI: O kilku aspektach kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego i ich recepcji w świetle świadectwa odbioru trylogii o prokuratorze Szackim. W: Literatura popularna. T. 3. Kryminał. Katowice 2019.
K. KANIA-BŁACHUCKA: Nikt nie rodzi się z myślą, że zostanie mordercą. O prozie Zygmunta Miłoszewskiego. W: Skład osobowy. Cz. 3. Katowice 2019.
J. PRZERWA: Trylogia kryminalna Zygmunta Miłoszewskiego. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica2019 t. 7.
P. ŁAPIŃSKI: Wespół w zespół. Czynnik ludzki jako element francuskiego triumfu Zygmunta Miłoszewskiego. W: „Między Oryginałem a Przekładem2021 t. 1/4, przedruk w: Literatura piękna między oryginałem a przekładem... i dalej. Kraków 2021.

Domofon

J. KLEJNOCKI: Trup bez głowy, powieść z dreszczykiem. „Polityka2005 nr 13.
A. NĘCKA. „FA-art2005 nr 4.
R. OSTASZEWSKI: Potwory zza ściany. „Gazeta Wyborcza2005 nr 108.
P. ZAREMBA: Miejski obłęd. „Newsweek Polska2005 nr 12.
D. JURASZEK: Lepiej sprawdź, czy kabina znajduje się za drzwiami…. „Esensja” [on-line] 2006 nr z 31 III Dostępny w Internecie: Link wygasł [dostęp 16 listopada 2015].
M. WYRWICKA: Blokersi w pułapce. „Tygodnik Kulturalny2006 nr 1/3.
K. OLKUSZ: Konglomerat niesamowitości. „Domofon” Zygmunta Miłoszewskiego jako gra z klasycznym modelem literatury „weird fiction”. „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna2009 nr 15.

Zob. też Wywiady.

Góry Żmijowe

J. KLEJNOCKI: Bajka dla postmodernistów. „Newsweek Polska2006 nr 36.
J. METERA: Baśń uwspółcześniona. „Nowe Książki2007 nr 2.

Uwikłanie

P. BRATKOWSKI: Mordercza terapia. „Dziennik Polska – Europa – Świat2007 nr 76.
D. NOWACKI: Prokurator nigdy nie odpuszcza. „Newsweek Polska2007 nr 10.
M. PABISEK: Kryminał w erze Detektywów. „FA-art2007 nr 3.
J. PILCH: Właściwości pisarza rasowego. „Dziennik Polska – Europa – Świat2007 nr 87.
J. SZERSZUNOWICZ: Kryminał na miarę IV RP. „Kurier Poranny2007 nr 96.
P. ZAREMBA: Wciągające „Uwikłanie. „Dziennik Polska – Europa – Świat2007 nr 73.
F. MUSIAŁ: Miś”, czyli esbecki układ?Nasz Dziennik2011 nr 181.
D. NOWACKI: Rynek i pop, czyli pojednanie. W tegoż: Kto im dał skrzydła. Katowice 2011 [dot. m.in. Z. Miłoszewskiego].
M. KOWALCZYK: Dwie warstwy rzeczywistości. Echa PRL-u w „Uwikłaniu” Zygmunta Miłoszewskiego. W: Kryminał – gatunek poważ(a)ny? T. 2. Kryminał wobec problemów społeczno-kulturalnych [on-line] Toruń 2015, plik tekstowy w formacie PDF.
U. KOCHANOWSKA: Les anthroponymes dans le roman „Uwikłanie” de Zygmunt Miłoszewski et dans sa traduction en français. „Białostockie Archiwum Językowe2019 nr 19.

Zob. też Wywiady.

Recenzje adaptacji filmowych

F. NETZ. „Śląsk2011 nr 7.
M. PAROWSKI: Oni mogą wszystko. „Gazeta Polska2011 nr 24.
J. SZCZERBA: Kto za tym wszystkim stoi?Gazeta Wyborcza2011 nr 128.
M. WINIARCZYK: Morderstwo w Krakowie. „Najwyższy Czas!2011 nr 24 [dot. też filmu w reżyserii M. Łazarkiewicz: Maraton tańca].
K.J. ZARĘBSKI. „Kino2011 nr 6.

Ziarno prawdy [Powieść]

Z. PIETRASIK: Zbrodnia w Sandomierzu. „Polityka2011 nr 40.
M. SENDECKI: Miłe złego początki. „Przekrój2011 nr 42.
A. RYBAK: Czas żywych stereotypów. „Rzeczpospolita2012 nr 104 [rec. też: I. Ostachowicz: Noc żywych Żydów].
P. URBANIAK: Kryminał socjologizujący. „Nowe Książki2012 nr 1.
P.D. URBAN: Ziarno prawdy w kopcu nieprawd. „Tygodnik Solidarność2015 nr 43.
B. KOPER, J. MISIUN: Ziarno prawdy” jako nieklasyczna narracja spiskowa. „Czas Kultury2016 nr 2.
A. UBERTOWSKA: Rysa, dukt, odcisk (nie)obecności. O spektrologiach Zagłady. „Teksty Drugie2016 nr 2 [dot. też malarstwa Jonasza Sterna].
M. DOMAGALSKA: Ziarno prawdy? Mord rytualny w polskich kryminałach retro. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica2018 nr 4 [dot. m.in.: Ziarno prawdy].
P. KOWALSKA: Ziarno prawdy o Sandomierzu. Pisarskie opowieści o mordzie rytualnym w obliczu historycznej rzeczywistości. „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Społeczne2018 nr 4.
C. ROSIŃSKI: Preposteryjność sytuacji przestrzennej w „Ziarnie prawdy” Zygmunta Miłoszewskiego. „Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego2020 t. 6.

Zob. też Wywiady.

Bezcenny

M. CIEŚLIK: Historie wojenne. „Rzeczpospolita2013 nr 186 [rec. też: E. Cherezińska: Legion].
A. HORUBAŁA: Bezcenny, bezsensowny. „Do Rzeczy2013 nr 27.
M. KUBE: Zaginiony obraz Rafaela. „Rzeczpospolita2013 nr 146.
D. NOWACKI: Jednooki wśród ślepców. „Gazeta Wyborcza2013 nr 150.
M. STANISZEWSKA: Bestseller na lato, czyli gdzie jest Rafael?Metro”, Warszawa 2013 nr 2590.
M. WOLSKI: Rafael i Święty Piotr w kinie akcji. „Gazeta Polska2013 nr 34 [rec. też: M. Ławrynowicz: Mumia świętego Piotra].
A. GOŁĘBIOWSKI: The reconstruction of Lisa Tolgfor's idiolect in the English translation of Zygmunt Miłoszewski's „Bezcenny. „Acta Neophilologica2021 T. 23 nr 2.

Zob. też Wywiady.

Gniew

P. BRATKOWSKI: Pożegnanie z prawem. „Newsweek Polska2014 nr 43.
P. CZAPLIŃSKI: Prawo albo sprawiedliwość. „Książki. Magazyn do Czytania2014 nr 4.
A. KUBLIK: Panda to pobita kobieta. „Gazeta Wyborcza2014 nr 245.
M. MIZURO: Długie pożegnanie. „Nowe Książki2014 nr 12.
D. NOWACKI: Ostatnia lekcja pana Zygmunta. „Opcje2014 nr 4.
M. STANISZEWSKA: Szacki – prokurator gniewny. „Metro”, Warszawa 2014 nr 2883.
J. SZCZERBA: Bardzo długie pożegnanie. „Gazeta Wyborcza2014 nr 257.
K. VARGA: Czkawka kryminalna, czyli wielkość Miłoszewskiego. „Gazeta Wyborcza2014 nr 253 dod. „Duży Format”.
D.A. MYŚLAK: Modelowanie wyobrażeń o mieście i regionie na przykładzie „Gniewu” Zygmunta Miłoszewskiego. „Media, Kultura, Komunikacja Społeczna2015 t. 11 nr 4.
A. SASINOWSKI: Pseudopanda prosi o pomoc. „Kurier Szczeciński2015 nr 74.
O. ORZĄDAŁA: Zło patriarchatu. O „Gniewie” Zygmunta Miłoszewskiego jako kryminale zaangażowanym. „Prace Literaturoznawcze2021 nr 9.

Prokurator

A. KYZIOŁ: Gliniarz i prokurator. „Polityka2015 nr 37.
M. STECIAK: Prokurator. Nowa jakość w TVP. Powst. 2015 [on-line]. Dostępny w Internecie: Link wygasł [dostęp 16 listopada 2015].
J. SZCZERBA: Nowy serial: prokurator Proch od braci Miłoszewskich. Powst. 2015 [on-line]. Dostępny w Internecie: Link wygasł [dostęp 16 listopada 2015].

Zob. też Wywiady.

Ziarno prawdy [Scenariusz filmowy]

N. BUDZYŃSKA: Polski kryminał. „Przewodnik Katolicki2015 nr 6.
J. SZCZERBA, T. SOBOLEWSKI: Bezpieczne wskrzeszanie demonów. „Gazeta Wyborcza2015 nr 24.
M. WITKOWSKI: Szacki bez szadzi. „Wprost2015 nr 5.
B. ŻURAWIECKI: Ziarno prawdy. „Kino2015 nr 2.

Jak zawsze

A. HORUBAŁA: Literatura środka. Nowa powieść Zygmunta Miłoszewskiego. „Do Rzeczy2017 nr 45.
P. MAŁOCHLEB: Polska bez PRL. „Polityka2017 nr 45.
D. NOWACKI: W przeszłość hop na viagrze. „Gazeta Wyborcza2017 nr 276.
J. SZLACHTA-MISZTAL: To nie sen ani eksperyment, to rzeczywistość. „Śląsk2017 nr 12.
E. SZYBOWICZ: Miłoszewski ucieka przed chamem. „Książki. Magazyn do czytania2017 nr 4.
A. GRUSZCZYŃSKI: Warszawa, której nie było. „Gazeta Wyborcza2018 nr 44.
M. KITA: Rzeczywistość stworzona słowami. Galicyzmy jako element „języka alternatywnego” w „Jak zawsze” Zygmunta Miłoszewskiego. W: Reprezentacje świata w dyskursach. Katowice 2019.
J. WARMUZIŃSKA-ROGÓŻ: As usual or entirely different?. Playing with foreignness in the original and French translation of the novel „Jak zawsze” (As Usual) by Zygmunt Miłoszewski. „Konińskie Studia Językowe. KSJ2021 T. 9 nr 2.
J. WARMUZIŃSKA-ROGÓŻ: L'histoire de la Pologne revisitée ou le jeu de l'implicite et de l'explicite dans la traduction française de „Jak zawsze” de Zygmunt Miłoszewski. W: L'art de vivre, de survivre, de revivre. Łódź 2022.

Zob. też Wywiady.

Kwestia ceny

• Zob. Wywiady.
M. BRATKOWSKA: Skok na bombę. W żałobie po Szackim. „Książki. Magazyn do czytania2020 nr 3.