BIO
Urodzony 23 października 1927 w Radomiu; syn Jerzego Kołakowskiego, publicysty, działacza oświatowego i spółdzielczego (zginął w 1943 na Pawiaku), i Lucyny Pietrusiewicz, nauczycielki. Do szkół uczęszczał początkowo w Radomiu, a następnie w Łodzi. W czasie okupacji niemieckiej został razem z rodziną wysiedlony z Łodzi i mieszkał kolejno we wsi Skórnice w powiecie koneckim, w Garbatce pod Kozienicami, Warszawie i ponownie w Garbatce, gdzie krótko pracował jako robotnik w zakładach drzewnych. Jednocześnie uczył się samodzielnie; egzaminy z zakresu gimnazjum zdawał jako ekstern na kompletach tajnego nauczania. Po wojnie zdał maturę eksternistycznie w Łodzi i w 1945 rozpoczął studia filozoficzne na Uniwersytecie Łódzkim. W czasie studiów zajmował się działalnością polityczną jako członek Akademickiego Związku Walki Młodych „Życie” i Polskiej Partii Robotniczej (od 1948 Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, PZPR). W 1947-49 był młodszym asystentem w Katedrze Logiki i Metodologii Uniwersytetu Łódzkiego. W 1947 opublikował pierwszy artykuł z zakresu filozofii pt. Impresje dialektyczne w „Po prostu” (nr 4), a w 1948-49 zamieszczał w „Kuźnicy” artykuły i recenzje. W 1949 ożenił się z Tamarą Dynenson, w latach późniejszych lekarzem psychiatrą. W 1949 przeniósł się do Warszawy i kontynuował studia na Uniwersytecie Warszawskim (UW); w 1950 uzyskał magisterium. W tym czasie pracował w redakcji „Nowych Dróg”, gdzie w 1949-54 ogłaszał liczne artykuły. Po ukończeniu studiów pozostał w Katedrze Filozofii UW, pracował początkowo jako asystent. Od 1951 był członkiem redakcji „Myśli Filozoficznej” (w piśmie tym publikował do 1957), „Studia Logica”, „Biblioteki Klasyków Filozofii”. W 1953 obronił na UW pracę kandydacką pt. Spinoza jako zjawisko historyczne swojej epoki (promotor prof. Adam Schaff). Od 1954 pracował na UW jako adiunkt, następnie zastępca profesora (1954-56). Równocześnie w 1953-55 był pracownikiem Instytutu Nauk Społecznych przy Komitecie Centralnym PZPR, a od 1955 pracownikiem Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Studia i eseje publikował w czasopismach filozoficznych oraz w prasie literackiej, m.in. w „Po prostu” (1954-57), „Nowej Kulturze” (1955-61), „Przeglądzie Kulturalnym” (1955-57), „Twórczości” (1955- 66). W 1956-57 był członkiem redakcji „Nowej Kultury”; tu też w 1957 debiutował jako prozaik utworem pt. Klucz niebieski albo Opowieści budujące z historii świętej zebrane ku pocieszeniu i przestrodze (nr 5-17). W 1957 był redaktorem naczelnym dwumiesięcznika „Myśl Filozoficzna”, a w 1957-59 dwumiesięcznika „Studia Filozoficzne” (publikował tu do 1967). W 1957-58 przez rok przebywał we Francji i Holandii, gdzie prowadził studia nad myślą religijną XVII wieku. W 1959-68 kierował Katedrą Historii Filozofii Nowożytnej UW. W 1961 otrzymał nagrodę Klubu Krzywego Koła w Warszawie. W 1964 został mianowany profesorem nadzwyczajnym. Był członkiem Komitetu Filozoficznego PAN. W 1965 został członkiem Związku Literatów Polskich. Po wygłoszeniu na UW odczytu pt. Kultura polska w ostatnim dziesięcioleciu (druk fragmentu „Kultura”, Paryż 1967 nr 4) został w 1966 usunięty z PZPR. W 1968 otrzymał nagrodę Fundacji A. Jurzykowskiego w Nowym Jorku. W tymże roku, za poparcie studentów podczas wydarzeń marcowych, został usunięty z UW i objęty zakazem druku. Po otrzymaniu urlopu z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, w listopadzie 1968 wyjechał do Kanady jako visiting professor na McGill University w Montrealu. W 1969-70 wykładał w Berkeley w Stanach Zjednoczonych. Następnie przeniósł się do Anglii, gdzie pozostał na stałe; w 1970 podjął wykłady jako Senior Research Fellow w All Souls College w Oxfordzie. Od 1971 współpracował z paryską „Kulturą”, a następnie także z wydawanym początkowo w Uppsali, potem w Londynie, „Aneksem”. Wykładał także w Stanach Zjednoczonych w Yale University w New Haven (1975), w 1981-94 (przez część roku akademickiego) był profesorem Committee on Social Thought and the Department of Philosophy na Uniwersity of Chicago. W 1976 należał do sygnatariuszy Memoriału 59, wyrażającego protest przeciw projektowanym zmianom w Konstytucji Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Od tegoż roku był współorganizatorem międzynarodowej akcji pomocy dla Komitetu Obrony Robotników KOR (potem Komitetu Samoobrony Społecznej KOR), a w 1977-81 także członkiem Komitetu. Otrzymał w tym czasie nagrody: Friedenspreis des deutschen Buchhandels (1977), Prix Européen d'Essai (1980), Jefferson Award (1986), przyznawaną przez amerykańską National Endowment for Humanities. Współpracował z londyńskim „Pulsem” (od 1978) oraz z wychodzącymi w kraju poza zasięgiem cenzury: „Krytyką” (od 1978) i „Arką” (od 1978; w 1987-92 był w radzie patronackiej tego pisma). W 1981 należał do sygnatariuszy protestu intelektualistów przeciw stanowi wojennemu w Polsce. W 1982 został członkiem POLCUL Foundation (Fundusz Pomocy Niezależnej Literaturze i Nauce Polskiej). W 1983 otrzymał holenderską nagrodę Erasmus-Preis (Praemium Erasmianum), której połowę przekazał na fundusz stypendialny dla twórców i uczonych Europy Wschodniej. Od 1988 należał do Polskiego PEN Clubu. W 1991 został członkiem rzeczywistym Polskiej Akademii Nauk. W 1994 mianowano go honorowym obywatelem miasta Radomia; otrzymał wówczas też medal im. K. Pułaskiego. W 1999-2000 publikował w „Gazecie Wyborczej” cykl pogadanek poświęconych zagadnieniom filozofii pt. Mini-wykłady o maxi-sprawach. W 2004-06 przygotował cykl pt. O co nas pytają wielcy filozofowie emitowany w Telewizji Polskiej i publikowany następnie w „Tygodniku Powszechnym”. Otrzymał doktoraty honoris causa czterech uniwersytetów amerykańskich oraz krajowych: Uniwersytetu Łódzkiego (1992), Uniwersytetu Gdańskiego (1997) oraz Uniwersytetu Wrocławskiego (2002). Był laureatem wielu nagród, m.in.: nagrody Polskiego PEN Club im. J. Parandowskiego (1992), francuskiej nagrody Prix Tocqueville, przyznawanej myślicielom o międzynarodowej sławie za działalność służącą obronie wolności (1994), włoskiej nagrodę Nonino „dla mistrza naszych czasów” (1997) , Nagrody Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych za wybitne osiągnięcia w naukach humanistycznych i społecznych (pierwszy laureat tej nagrody w 2003), Medalu św. Jerzego, przyznanego przez „Tygodnik Powszechny” za „zmagania z wpływami ideologii, intelektualnymi schematami i myślowym konformizmem” (2006) oraz Wielkiej Nagrody Jerozolimskiej, przyznawanej na Międzynarodowych Targach Książki w Jerozolimie (2007). Należał do Międzynarodowego Instytutu Filozofii, Akademii Brytyjskiej, Bawarskiej Akademii Sztuki, Academia Europea, Académie Universelle des Cultures, Amerykańskiej Akademii Sztuk i Nauk (członek honorowy). W 2005 na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się uroczystość odnowienia jego doktoratu (równoznaczna z nadaniem doktoratu honoris causa). Odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1992), Orderem Orła Białego (1998), dyplomem ministra spraw zagranicznych za wybitne zasługi dla promocji Polski w świecie (2005). Mieszkał w Oxfordzie w Anglii. Tam też zmarł 17 lipca 2009; pochowany w Warszawie na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.
Twórczość
Poza pracami naukowymi z zakresu historii filozofii opublikował:.
1. Szkice o filozofii katolickiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1955, 265 s.
Zawartość
2. Klucz niebieski albo Opowieści budujące z historii świętej zebrane ku pouczeniu i przestrodze. „Nowa Kultura” 1957 nr 5, 6, 8, 9, 12, 14, 16, 17. Wyd. osobne Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1964, 103 s. Wyd. nast.: wyd. 2 tamże 1965; [wyd. 3] Warszawa: Prószyński i S-ka [2005].
Zawartość
Przekłady
angielski
chorwacki
czeski
francuski
hebrajski
niderlandzki
niemiecki
serbski
szwedzki
Wyd. łączne z poz. ↑ pt. Klucz niebieski albo Opowieści budujące z historii świętej zebrane ku pouczeniu i przestrodze; Rozmowy z diabłem. Warszawa: Czytelnik 1996, 237 s.
3. Światopogląd i życie codzienne. [Eseje filozoficzne]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1957, 205 s.
Zawartość
Przekłady
duński
niemiecki
4. [Trzynaście] 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych. [Opowiadania]. Powst. ok. 1960. Wyd. Warszawa: Czytelnik 1963, 101 s. Wyd. nast.: wyd. 2 tamże 1966; [wyd. 4] pt. [Trzynaście] 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki. Warszawa: Prószyński i S-ka 1998. Por. poz. ↑.
Zawartość
Przekłady
angielski
japoński
macedoński
niderlandzki
niemiecki
serbski
szwedzki
Adaptacje
teatralne
wyd. wspólnie z poz. ↑ pt. 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych; Cztery bajki o identyczności. Warszawa: Czytelnik 1995.
5. Wejście i Wyjście. Część I.: Kazanie księdza Bernarda; Część II.: System Księdza Jensena, czyli Wejście i Wyjście. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Warszawa, Teatr Ateneum 1961. Por. poz. ↑.
6. Wygnanie z raju. Scenariusz filmowy. „Dialog” 1961 nr 6 s. 51-69. Przedruk zob. poz. ↑.
Przekłady
niemiecki
7. Notatki o współczesnej kontrreformacji. Warszawa: Książka i Wiedza 1962, 117 s.
Zawartość
8. Fetysze racjonalizmu. Warszawa: Książka i Wiedza 1963, 280 s.
Zawartość
Przekłady
rosyjski
9. Faust. Powst. 1964. Druk „Puls” 1987 nr 35 s. 5-21. Przedruk „Dialog” 1989 nr 9 s. 5-23.
10. Rozmowy z diabłem. [Opowiadania]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1965, 121 s. Wyd. nast.: [wyd. 2] Warszawa: Prószyński i S-ka 1998, [wyd. 3] tamże [2005]. Przedruk zob. poz. ↑.
Zawartość
Przekłady
angielski
chorwacki
czeski
hebrajski
hiszpański
japoński
niemiecki
rumuński
serbski
szwedzki
Adaptacje
teatralne
Wyd. łączne z Klucz niebieski albo Opowieści budujące z historii świętej zebrane ku pouczeniu i przestrodze [poz. ↑] pt. Klucz niebieski albo Opowieści budujące z historii świętej zebrane ku pouczeniu i przestrodze; Rozmowy z diabłem. Warszawa: Czytelnik 1996, 237 s.
11. System Księdza Jensena albo Wejście i Wyjście. (Farsa w 2 aktach naśladowana z różnych autorów, nieoryginalna. Polemika optymistyczna z Beckettem). „Dialog” 1965 nr 6 s. 18-31. Por. poz. ↑. Przedruk zob. poz. ↑.
Przekłady
angielski
niemiecki
12. Żebrak i ładna dziewczyna. [Utwór dramatyczny] „Dialog” 1965 nr 11 s. 5-12. Przedruk zob. poz. ↑.
Przekłady
czeski
13. Kultura i fetysze. Zbiór rozpraw. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1967, 289 s. Wyd. 2 z podtytułem: Eseje. Tamże 2000.
Zawartość
14. Obecność mitu. [Eseje]. Powst. 1966-1967. Paryż: Instytut Literacki 1972, 131 s. Wyd. nast.: Kraków: Wydawnictwo ABC* 1981; Warszawa: Wydawnictwo „S”* [1983]; Warszawa: In Plus* 1986; Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 1994; [wyd. 6] Warszawa: Prószyński i S-ka 2003, [wyd. 7] tamże [2005].
Zawartość
Przekłady
angielski
hiszpański
niemiecki
serbski
15. Tezy o nadziei i beznadziejności. „Kultura”, Paryż 1971 nr 6 s. 3-21. Przedruk w tegoż: Tezy o nadziei i beznadziejności; Anty-tezy o nadziei. Odpowiedź Leszkowi Kołakowskiemu. Paris: Société Internationale d'Editions [ok. 1972], 74 s. Wyd. osobne: Poznań: Studencka Inicjatywa Wydawnicza* 1981, 23 s.; [Warszawa 1981] BIN*; Poznań: CDN* 1984.
16. My correct views on everything. „The Socialist Register” 1974. [Przekł. z angielskiego:] Moje słuszne poglądy na wszystko. „Aneks”, Londyn 1978 nr 18 s. 3-32. Wyd. osobne pt. Moje słuszne poglądy na wszystko. Odpowiedź na zamieszczony w roczniku „The Socialist Register” (1973) „List otwarty do Leszka Kołakowskiego pióra Edwarda Thompsona”, opublikowana w następnym (1974) numerze tego pisma. [Warszawa:] Społeczny Instytut Wydawniczy „Młynek”* [1981], 32 s. Wyd. nast. pt. Moje słuszne poglądy na wszystko: [b.m. 1984]* Biblioteczka Młodego NZS-iaka; Kraków: Promieniści* 1984. Przedruk zob. poz. ↑.
Przekłady
ukraiński
17. Ansprachen anlässlich der Verleihung des Friedenspreises. Bibliographie des Preisträgers. Frankfurt am Main: Buchhändler-Vereinigung 1977 [właśc. 1978], 66 s. Wyd. 2 tamże 1978.
Nagrody
Przekłady
polski
18. Epilog. [Esej]. [B.m.w.* ok. 1977], 5 s.
19. Trzy bajki o identyczności. „Zapis” 1978 nr 8 s. 135-139. Wyd. osobne [Wrocław]: Wydawnictwo „Wolni i Solidarni”* 1986, 10 s. Wyd. nast. łącznie z poz. ↑ pt. 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych; Cztery bajki o identyczności. Warszawa: Czytelnik 1995.
Zawartość
Przekłady
szwedzki
20. Eseje. Warszawa: [b.w.]* 1981, 101 s.
Zawartość
21. Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań. [Eseje]. Londyn: Aneks 1982, 333 s. Wyd. nast.: [Kraków:] Wszechnica Społeczno-Polityczna* 1983; Warszawa: Krąg* 1983; wyd. 2 poprawione Londyn: Aneks 1984, 333 s.; Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 2006.
Zawartość
Przekłady
francuski
Wyd. osobne esejów: Rewolucja jako piękna choroba; Jak być konserwatywno-liberalnym socjalistą; Katechizm. [Warszawa: NZS]* [1980], 22 s.
Wyd. osobne eseju: Kłopoty z Polską. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Numer Drugi”* [1982], 43 s. Wyd. nast.: [Warszawa: Wola* 1983]; Warszawa: Wydawnictwo CDN* 1983 [część nakładu skonfiskowała Służba Bezpieczeństwa]; Warszawa: Wydawnictwo Przedświt* [19]83; [Warszawa: Wydawnictwo Wola – „Solidarność”] KSR* [1983], 286-325 s. (Zeszyty [Wola-Solidarność]); wyd. 2 Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Numer Drugi”* [ok. 1984].
Wyd. osobne esejów: Jak być konserwatywno-liberalnym socjalistą?; Sprawa polska. W: „Obserwator Wielkopolski”. „NSZZ Solidarność”. Aneks 1983/1. Poznań: NSZZ Solidarność* (marzec) 1983, 10 s. powielone.
Wyd. osobne eseju: Kłopoty z chrześcijaństwem. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Numer Drugi”* [1983], 52 s.
Wyd. osobne eseju: Kłopoty z kulturą. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Numer Drugi”* [1983], 131 s.
Wyd. osobne esejów: Kłopoty z socjalizmem. [Cz.] 1-5. Kraków: [Wydawnictwo] Rota* 1983 (Seria Byk): 1. Jak być konserwatywno-liberalnym socjalistą?. Samozatrucie otwartego społeczeństwa, 18 s.; 2. O duchu rewolucyjnym; Rewolucja jako piękna choroba, 20 s.; 3. Marksistowskie korzenie socjalizmu, 23 s.; 4. Wolność i wolność; Dylemat zachodniego socjalizmu, 25 s.; 5. Euro- i azjatokomunizm: jedno czy dwoje? Ludobójstwo i ideologia., 29 s. Wyd. nast. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Numer Drugi”* [1983], 88 s.
Wyd. osobne esejów: Jak być konserwatywno-liberalnym socjalistą? O duchu rewolucyjnym; Rewolucja jako piękna choroba; Marksistowskie korzenie stalinizmu. Warszawa: In plus* 1986, 40 s.
22. Religion. If there is no God... On God, the Devil, Sin and other Worries of the so-called philosophy of religion. [Eseje]. New York: Oxford University Press 1982, 235 s. Wyd. nast.: Glasgow: Fontana 1982; New York: Oxford University Press 1983, wyd. 2 [!] London 1993.
Przekłady
francuski
niemiecki
rumuński
serbski
Wersja polska pt. Religia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Pokolenie* 1986, 119 s. Wyd. nast.: Kraków: Wydawnictwo -x-* 1987, 122 s.; Warszawa: Od Nowa* [1988]; pt. Jeśli Boga nie ma... O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii. [Przeł.] T. Baszniak, M. Panufnik. London: Aneks 1987, 151 s.; Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 1988, 1994; [wyd. 9] Warszawa: Brama 1990. Wyd. łączne z poz. ↑ pt. Jeśli Boga nie ma... O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii; Horror metaphysicus. Przeł. z angielskiego: T. Baszniak; M. Panufnik. Poznań: Zysk i S-ka 1999, 288 s.
Zawartość
23. Pałka i teoria. „Kultura,” Paryż 1984 nr 3 s. 3-13. Wyd. osobne Kraków: Promieniści* 1984, 12 s.
24. Bergson. Oxford: University Press 1985, 128 s.
Przekłady
polski
25. The general theory of not-gardening. „Journal of Antropological Society of Oxford” 1985.
Wersja polska: „Zeszyty Literackie”, Paryż 1986 nr 15 s. 5-6. Wyd. osobne pt. The general theory of not-gardening = Ogólna teoria nie-uprawiania ogrodu. Grafika: M. Bartczak. [Łódź]: Poprzeczna Oficyna Press Jacek Wdzięczak. [1991], [8] k. [teka], 30 s.
26. Winni (Solidarność) i niewinni (PZPR). (W odpowiedzi Andrzejowi Walickiemu). „Aneks”, Londyn 1985 nr 37 s. 12-25. Wyd. osobne [Warszawa:] Punkt* 1985, 30 s.
Zawartość
27. Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca. [Dla dzieci]. [Kraków:] Oficyna Literacka* 1986, 14 s., [4] k. [Wyd. 2] Kraków: Muchomor 2005.
28. Bajki różne; Opowieści biblijne; Rozmowy z diabłem. Londyn: Aneks 1987, 256 s. Wyd. nast. Warszawa: Iskry 1990.
Zawartość
29. Metaphysical horror. Oxford: Basil Blackwell 1988, 122 s. [Wyd. 2 w języku angielskim; red.:] A. Kołakowska. London: Penguin Books 2001.
Przekłady
czeski
estoński
litewski
niderlandzki
niemiecki
rumuński
serbski
węgierski
włoski
Przekład polski pt. Horror metaphysicus. [Eseje]. Warszawa: Res Publica 1990, 144 s. [Wyd. 2 w języku polskim] łączne z poz. ↑ pt. Jeśli Boga nie ma... O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii; Horror metaphysicus. Przeł. z angielskiego M. Panufnik. Poznań: Zysk i S-ka 1999, 288 s.
Nagrody
Zawartość
30. Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone z lat 1955-1968. Przedmowa, wybór, oprac.: Z. Mentzel. T. 1-3. Londyn: Puls 1989, 224 + 192 + 240 s. Wyd. nast. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA* 1989. Biblioteka Aletheia.
Zawartość
Przekłady
japoński
rosyjski
31. Cywilizacja na ławie oskarżonych. [Eseje]. Wybór: P. Kłoczowski. Warszawa: Res Publica 1990, 334 s.
Zawartość
32. God owes us nothing. A brief remark on Pascal's religion and on the spirit of Jansenism. [Studia]. Chicago: The University of Chicago Press 1998, X, 238 s.
Przekłady
serbski
węgierski
Przekład polski: Bóg nam nic nie jest dłużny. Krótka uwaga o religii Pascala i o duchu jansenizmu. Przeł. z angielskiego I. Kania. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 1994, 281 s. Wyd. 2 tamże 2001.
33. Freedom, fame, lying and betrayal. Essays on everyday life. [Szkice]. [Przeł.] A. Kołakowska. Boulder: Westview Press 1999, 143 s.
34. Moje słuszne poglądy na wszystko. [Eseje]. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 1999, 430 s. Por. poz. ↑.
Zawartość
35. Mini-wykłady o maxi-sprawach. [Szkice]. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 1997-2000, 108 + 111 + 100 s. Wyd. łączne pt. Mini-wykłady o maxi-sprawach. Trzy serie. Tamże 2003, 312 s.
Zawartość
Przekłady
chorwacki
czeski
niemiecki
rumuński
węgierski
włoski
36. Myśli wyszukane. Wybór: A. Pawelec. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 2000, 117 s.
37. O co nas pytają wielcy filozofowie. Seria 1-3. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 2004-2006, 105 + 113 + 115 s.
Zawartość
38. Wśród znajomych. O różnych ludziach mądrych, zacnych, interesujących i o tym, jak czasy swoje urabiali. Wybór i posłowie: Z. Mentzel. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 2004, 204 s.