BIO

Urodzony 22 stycznia 1943 w Białej Krakowskiej (obecnie Bielsko-Biała) w rodzinie inteligenckiej; syn Stefana Kierca i Wandy z Wojciechowskich. Ukończył Liceum Technik Plastycznych w Bielsku-Białej. Debiutował w 1961 wierszem pt. Narodziny Wenus, opublikowanym w „Kronice Beskidzkiej” (nr 38). Był członkiem grupy literackiej Skarabeusz (1961-63). Po zdaniu matury odbył w 1963-67 studia aktorskie w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie (na drugim roku studiów zagrał rolę Krzysztofa Cedro w filmie Popioły w reżyserii Andrzeja Wajdy). W 1967 ożenił się z Danutą Bączkowską, plastyczką. Był związany z zespołem MW-2 (Młodzi Wykonawcy Muzyki Współczesnej). W 1968-80 był członkiem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. W 1968-72 pracował jako aktor w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Równocześnie wykładał w Studiu Aktorskim Teatrów Lalek, na Wydziale Aktorskim Wyższej Szkoły Teatralnej oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Wyższej Szkole Muzycznej, a także na Uniwersytecie Wrocławskim. Prowadził teatr poezji w Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Inżynieryjnych. Rozwijał też twórczość literacką; wiersze i artykuły publikował m.in. w miesięcznikach „Odra” i „Poezja” (1966-72), „Nowym Wyrazie” (1972-79; członek redakcji), w „Scenie” (1973-83; tu w 1973-76 cykl felietonów dotyczących teatru pt. Głoski i litery). W 1970-72 należał do grupy literackiej Ugrupowanie Literackie 66. W 1972/73 był zatrudniony jako aktor w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, następnie w Lubuskim Teatrze im. L. Kruczkowskiego w Zielonej Górze i od 1976 ponownie w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Od 1979 należał do Związku Literatów Polskich (do rozwiązania Związku w 1983). W 1982/83 był kierownikiem artystycznym Teatru Lalek w Wałbrzychu oraz do 1985/86 pracował tam jako reżyser. W 1983-87 współtworzył działający poza cenzurą teatr NST (Nie Samym Teatrem) we Wrocławiu; jeden ze spektakli pt. Epitafium św. Kazimierza został wyróżniony przez Komitet Kultury Niezależnej Nagrodą Kulturalną Solidarności za rok 1985. W 1986 otrzymał nagrodę Fundacji POLCUL (Sydney), a w 1988 medal im. A. Kamieńskiej przyznany przez redakcję miesięcznika „W Drodze” i gdańskie środowisko twórcze. W 1989 był współzałożycielem, a następnie członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. W 1991/92 pełnił funkcję dyrektora artystycznego szczecińskiego Teatru Współczesnego. Po powrocie w 1992 do Wrocławia podjął pracę jako aktor w Teatrze Polskim. W 1994 otrzymał nagrodę im. J. Dormana przyznaną przez polski ośrodek ASSITEJ (Międzynarodowe Stowarzyszenie Teatrów dla Dzieci i Młodzieży). Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1978) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2006). Mieszka we Wrocławiu.

Twórczość

1. Nagość stokrotna. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1971, 58 s.

Nagrody

Nagroda im. T. Peipera w 1972.

Zawartość

Zawiera wiersz Jak ty oraz cykle: Dawno do lasu; Na oślep; Przerwa; Sen albo Tygrys; Księgozbiór; Zaimek.

2. Ciemny chleb. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1973, 55 s.

Zawartość

Cykle: Żegluga; Wniebowstąpienie; Jutrzenka; Koło młyńskie; Wywoływanie.

3. Kobieta w twórczości grupy „Beskid” 25 V – 18 VI 1975. Słowo wstępne: S. Oczko. Wiersz B. Kierc. Oprac. graficzne: Z. Zwolski. Bielsko-Biała: Miejska Biblioteka Publiczna 1975, [10] k.

4. Przyboś i. [Szkice]. Słowo wstępne: E. Balcerzan. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1976, 133 s.

Nagrody

Nagroda redakcji „Nowy Wyraz” w 1976.

5. Coraz weselsza, coraz mniej. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1979, 45 s.

6. Gajendralila. [Sztuka lalkowa dla dzieci]. Prapremiera: Wrocław, Wrocławski Teatr Lalek 1980.

7. Ktokolwiek. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1980, 43 s.

8. Teatr daremny. [Szkice i recenzje]. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1980, 113 s.

Zawartość

Teatr daremny; „Panna przebrana z wąsami” [dot.: Tirso de Molina: Zielony Gil]; Trzy, cztery [m.in. o H.Ch. Andersena: Nowe szaty króla]; „Piękno nieobecności” [dot. T. Karpowicza]; Zwycięska klęska [dot.: T. Karpowicza: Poezja niemożliwa?]; „Nagi, otwarty, dany na łup światła, krwawiący” [dot.: A.K. Waśkiewicz: Bezsenna jawa]; Światło codzienności [dot.: K. Miłobędzka: Dom, pokarmy]; Śmierć-zabajka [dot. J. Przybosia]; Spotkanie; Pierwszy ogień [dot. „Księgi Rodzaju” ze Starego Testamentu].

9. Niewinność. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1981, 58 s.

Zawartość

Cykle: Żywoty; Wiersze codzienne.

10. Wagary. [Utwór dramatyczny]. Scena 1981 nr 11 s. 39-47. Prapremiera: Białystok, Białostocki Teatr Lalek 1981.

Nagrody

Nagroda specjalna za wybitne wartości językowe w IV Ogólnopolskim Konkursie na Sztukę Lalkową dla Dzieci i Młodzieży w 1981.

11. Rezurekcja. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1982, 33 s.

Zawartość

Cykle: Śmierć i historia; II; Mitologia.

12. Tajemnica. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: Wałbrzych, Teatr Lalek 1983.

13. Modlitwa przeciw rozpaczy. [Wiersze]. Wrocław: Robotnicze Wydawnictwo Feniks* 1985, 47 s.

Adaptacje

Koncert poświęcony pamięci ks. J. Popiełuszki wg tekstów B. Kierca. Scenariusz i reżyseria: K. Wysota. Wystawienie: Warszawa, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej 1986*.

14. Prośba o ogień i pieśń. O siostrze Nulli. Scenariusz: B. Kierc. Prapremiera: poza cenzurą Laski 1985.

Dotyczy Lucyny Westwalewiczówny.
Wystawienie: też w innych miejscowościach do 1987.

15. Łagodny, miły. [Wiersze i proza poetycka]. Wrocław: Robotnicze Wydawnictwo Feniks* 1986, 34 s.

Zawartość

Zawiera cykl wierszy: Tym, którzy sobie nie mogą przebaczyć, – nadto proza poetycka: Życiorysy; 1981.

16. Pan Lusterkorilke. [Sztuka lalkowa dla dzieci]. Prapremiera: Wałbrzych, Teatr Lalek 1986.

17. Marsz weselny. [Scenariusz oparty na własnej twórczości poetyckiej]. Prapremiera (poza cenzurą): Wrocław, NST [Nie Samym Teatrem] 1987.

18. Źródło światła. [Wiersze]. Wrocław: Inicjatywa Wydawnictwo Aspekt* 1988, 32 s.

19. Dla radości. [Wiersze]. Szczecin: Książnica Szczecin 1992, 44 s.

Druk bibliofilski.

20. Wzniosły upadek anioła. [Eseje o J. Przybosiu]. Posłowie: A. Falkiewicz. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 1992, 153 s.

Zawartość

Wstęp. – Dotknięcie; Lament; Pusta Wielka: Prośba; Pod wiatr; Przygotowanie; Bóg-Ojciec; Ciocia Hala; Nagość; Sen; Błękitny; Wzniosły upadek anioła; Dziewczynka z zapałkami; „Ten diabelec”; Dziwny ból; Dziki ptak; Materia ekstatyczna; Płeć anioła; Próżnia czyli pełnia. – Posłowie.

21. Boże cielę albo dziurka wesołości. [Wiersze]. Szczecin: Barbara 1994, 59 s.

22. Sekundy. [Wiersze]. Wrocław: Wydawnictwo A 1994, 60 s.

23. Śpiąca królewna. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: Wrocław, Teatr Arka 1994.

24. Raz na zawsze. [Wiersze]. Wrocław: Ośrodek Kultury i Sztuki 1997, 45 s.

25. Tyber z piaskiem. Wybór wierszy z książek dawnych i nowych. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 1997, 179 s.

26. Czary. [Wiersze]. Wrocław: Nakład autora 1999, 87 s.

27. Moje kochanki. [Szkice]. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 2001, 225 s.

28. Cel sfer. [Szkice]. Trzebnica: L.L. Wróblewski; Wrocław: Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział 2003, 72 s.

29. Zaskroniec. [Wiersze]. Legnica: Biuro Literackie Port Legnica 2003, 61 s.

30. Ciało z mojego ciała. Szkice o obrazach Tadeusza Boruty. Kielce: Jedność 2005, 95 s.

31. Szewski poniedziałek. [Wiersze]. Wrocław: Biuro Literackie 2005, 53 s.

32. Plankton. Wrocław: Biuro Literackie 2006, 52 s.

Montaże utworów

• pt. Jestem drogą na podstawie tekstów M. Kundery, B. Kierc, Z. Dębickiego. Wystawienie: Wrocław, kościół św. Augustyna 1988*.

Przekłady i adaptacje

1. H. Kajzar: Gwiazda. Adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Rzeszów, Teatr im. W. Siemaszkowej 1973.
2. K. Makuszyński: 120 przygód Koziołka Matołka. Adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wrocław, Teatr Współczesny 1973.
Wystawiane też pt. Przygody Koziołka Matołka.
3. J. Przyboś: Śmieszni z gniewu, a z bólu tak bliscy. Monodram. Wystawienie: Adaptacja, reżyseria i wykonanie: B. Kierc. Telewizja Polska 1973.
4. A. Osiecka: Dixi. Adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Lublin, Teatr Lalki i Aktora im. H.Ch. Andersena 1975.
5. S. Themerson: 6 lub 3x6. Wg „Przygód Pędrka Wyrzutka”. Scenariusz [i reżyseria]: B. Kierc. Zielona Góra, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego 1975.
6. W. Shakespeare: Romeo i Julia. Oprac. tekstu, adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wrocław, Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego 1979.
7. Było. Wg tekstów W. Gombrowicza, J. Joyce'a, B. Kierca, T. Konwickiego, T. Różewicza. Scenariusz: B. Kierc, J. Weksler. Teksty piosenek B. Kierc. Wystawienie: Wrocław, Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego 1982.
8. [Dwadzieścia jeden] 21 zdań albo księżniczka na ziarnku grochu. Wg baśni H.Ch. Andersena. Przeł.: S. Beylin i S. Sawicki. Oprac. tekstu [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1982.
9. A. Mickiewicz: Co to będzie. Scenariusz na podstawie „Dziadów” [i reżyseria] B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1982.
10. M. Leaf: Fernando. Adaptacja [i reżyseria] B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1983.
11. A. Kamieńska: W Królestwie Plastelinii. Adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1984.
12. A. Kamieńska: O Królu Bardzo Ciekawym. Adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1985.
13. W. Shakespeare: Burza. Adaptacja pt. Wyspa Ariela: B. Kierc. Wystawienie: Bielsko-Biała, Teatr Lalek „Banialuka 1985.
14. J. Słowacki: Anhelli. Adaptacja [i reżyseria] B. Kierc. Wystawienie: poza cenzurą Wrocław, Teatr NST [Nie Samym Teatrem] 1985.
Przedstawienie dedykowane księdzu Jerzemu Popiełuszce.
15. J. Słowacki: Balladyna. Oprac. [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1985.
16. J. Andrzejewski: Złoty lis. Adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1986.
17. A. Mickiewicz: Z tobą ja gadam. Scenariusz [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1986.
18. Powrót taty. Wg tekstów A. Mickiewicza i C. Miłosza. Scenariusz: B. Kierc. Wystawienie: poza cenzurą Wrocław, Teatr NST [Nie Samym Teatrem] 1986.
Wystawiane też w innych miejscowościach do 1987.
19. T. Konwicki: Zwierzoczłekoupiór. Adaptacja [i reżyseria] B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1987.
20. Grimm: Śpiąca królewna. Adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1990.
21. W. Szymborska: Żona Lota. Scenariusz [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Szczecin, Teatr Współczesny 1990.
22. A. Kamieńska: Drugie szczęście Hioba. Scenariusz [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Szczecin, Teatr Współczesny 1991.
23. K. Makuszyński: Bajka o królewnie Marysi. Adaptacja [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Szczecin, Teatr Współczesny 1991.
24. Z. Herbert: Rovigo. Scenariusz [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Wrocław, Teatr Polski 1992.
25. J. Przyboś: Wzniosły upadek anioła. Scenariusz [i reżyseria]: B. Kierc. Wystawienie: Szczecin, Teatr Współczesny 1992.
26. J. Twardowski: Patyki i patyczki. Scenariusz B. Kierc. Wystawienie: Szczecin, Teatr Lalek „Pleciuga 1994.
27. A. Mickiewicz: Królewna lala. Inscenizacja [i reżyseria] B. Kierc. Wystawienie: Wałbrzych, Teatr Lalek 1998.

Prace redakcyjne

1. Wiosny dziejowe Juliana Przybosia. [Inscenizacja poetycka w 3 częściach]. Oprac.: B. Kierc. [Warszawa:] Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1969, 71 s.
2. R. Wojaczek: Utwory zebrane. [Wiersze i proza]. Wstęp: T. Karpowicz. Oprac.: B. Kierc. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1976, 381 s.
3. R. Wojaczek: Wiersze. Oprac. i posłowie: B. Kierc. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 1996, 332 s.
4. R. Wojaczek: Wiersze zebrane. Red. B. Kierc. Wrocław: Biuro Literackie 2005, 371 s.

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 1995.

Wywiady

Piasek z Tybru. Rozm. S. Bereś. Przegląd Powszechny 2000 nr 9.

Ogólne

Artykuły

S. Gostkowski: Rozbijać skostniałe warstwy zastoju. Nowy Wyraz 1974 nr 1.
T. Burzyński: ...Ze swej skóry czynić lustro cudzych marzeń. Scena 1978 nr 7.
S. Bereś: Pandemonium Bogusława Kierca. Integracje 1980 nr 10.
R. Cieślak, P. Urbański: Święta Teresa z Avila i Caravaggio, czyli pogranicza wrażliwości w twórczości Bogusława Kierca. W: Pogranicza wrażliwości w literaturze dawnej oraz współczesnej. Szczecin 1998.
R. Cieślak, P. Urbański: Pośladki Orfeusza. Mitologia antyczna w twórczości Bogusława Kierca. W: Literackie kresy i bezkresy. Szczecin 2000.

Nagość stokrotna

R. Krynicki: Utożsamienie wyodrębniające. Poglądy 1971 nr 20.
M. Bocian: Wierszowanie. Nadodrze 1972 nr 1.
J. Gondowicz: Przypisy do nagości. Nowe Książki 1972 nr 9.

Ciemny chleb

J. Gondowicz: Chleb nieczytelnej błyskawicy. Nowe Książki 1973 nr 19.
J. Niemczuk: Wieloznaczna dwuznaczność. Kultura 1973 nr 25.
J. Żernicki: Owoce i atrapy. Poezja 1973 nr 10.

Przyboś i

P. Dybel: O poezji inaczej. Nowe Książki 1976 nr 19.
S. Sterna-Wachowiak: Zwierzyniec Narcyza. Odra 1977 nr 10.

Coraz weselsza, coraz mniej

P. Dybel: Rozbite lustra. Literatura 1979 nr 38.
T. Komendant: Ochwacony koń. Odra 1980 nr 5.
A. Ogrodowczyk: Nieskończoność odbicia. Poezja 1982 nr 7.

Ktokolwiek

T. Komendant: Nim kur zapieje. Twórczość 1982 nr 1.
A.K. Waśkiewicz: Byłem samym jestem. Życie Literackie 1982 nr 5.

Teatr daremny

T. Komendant: Szantaż intymności. Twórczość 1982 nr 4.

Niewinność

S. Gostkowski: Bogusław Kierc. Wstydliwe zdanie miłosnej modlitwy. Poezja 1983 nr 7.

Dla radości

B. Twardochlib: Pożądanie świata. Nowe Książki 1993 nr 7.

Czary

A. Nasiłowska: Eros i metafizyka. Nowe Książki 2000 nr 5.
A. Szymańska: Czarodziejstwo niedospełnień. Przegląd Powszechny 2000 nr 9.

Moje kochanki

A. Falkiewicz: Świadectwa. Pomosty 2001/2002.
P. Majerski: Wizja, wiara, kontemplacja. Nowe Książki 2001 nr 6.

Cel sfer

A. Szymańska: Przyboś objawiony. Nowe Książki 2003 nr 4.

Zaskroniec

R. Ostaszewski: Krzaki gorejące, sójki i zaskrońce. Nowe Książki 2003 nr 9.
P. Mackiewicz: Toczy mi się spod stóp ziemia. Twórczość 2004 nr 9.

Ciało z mojego ciała

A. Sabor: Teologia i zmysły. „Tygodnik Powszechnydod. Książki w Tygodniku 2005 nr 14.

Szewski poniedziałek

T. Mizerkiewicz: Rozebrana mistyka i ubrany Eros. Nowe Książki 2005 nr 5.