BIO

Urodzony 20 lipca 1888 w Warszawie w rodzinie inteligenckiej; syn Bolesława Kiedrzyńskiego i Julii z Dolnych. Uczęszczał do prywatnych szkół Floriana Łagowskiego i Edwarda Rontalera, brał również lekcje malarstwa u Miłosza Kotarbińskiego, profesora Szkoły Rysunkowej Warszawskiej. Debiutował w 1903 baśnią sceniczną pt. Boruta dla teatru marionetek. W 1904-07 publikował w „Wieczorach Rodzinnych” m.in. krotochwile i drobne utwory sceniczne oraz współpracował jako autor jednoaktówek z Kołem Miłośników Sceny przy Warszawskim Towarzystwie Artystycznym. W 1905 brał udział w akcjach Polskiej Partii Socjalistycznej. W następnych latach publikował artykuły, prozę i recenzje, m.in. w czasopismach: „Społeczeństwo” (1908-10), „Bluszcz” (1909), „Prawda” (1909-12). W 1913 wyjechał na rok do Paryża, gdzie m.in. brał udział jako autor tekstów w czwartym programie (pt. Legion w Skutari) polskiego kabaretu literackiego Oberża Pieśniarska, prowadzonego m.in. przez Leona Reynela i Georga d'Ostoyę (właściwie Jerzego Suszczewskiego). Wybuch I wojny światowej zastał go w Paryżu. Powróciwszy do Warszawy latem 1914, kontynuował współpracę z L. Reynelem, przygotowując rewie polityczne wystawiane w Teatrze Małym. Po zajęciu Warszawy przez Niemców, wyjechał w sierpniu 1915 do Wilna, a wobec zbliżającego się frontu – do majątku Bielica, należącego do Karola Świackiego. W maju 1916, jako członek Centralnego Komitetu Obywatelskiego, wyjechał do Petersburga. Publikował tygodniowy felieton pt Trzy dni w wydawanym w Petersburgu piśmie „Głos Polski”. W 1917 przeniósł się do Mińska Litewskiego, gdzie wydawał tygodnik satyryczny „Antychryst” (1917). Następnie kierował teatrem żołnierskim w Bobrujsku. W 1917 ożenił się z Marią Łukowicz. W 1918 powrócił do Warszawy i do 1920 pracował jako urzędnik w wydziale propagandy sztabu Armii Ochotniczej przy Ministerstwie Spraw Wojskowych. Kontynuował pracę literacką, publikując liczne powieści, utwory dramatyczne, wiersze, artykuły i recenzje, m.in. w czasopismach: „Gazeta Policji Państwowej” (tu w 1920-21 stały dział Na placówce), „Teatr i Życie Wytworne” (1927-29), „Echo Tygodnia” (1928-29), „Kurier Warszawski” (1929-39; w 1931-32 stałe felietony pt. Blaski i nędze), „Świat” (1929-33), „Gazeta Kielecka” (1931-34), „Express Codzienny” (1935-36; tu stała rubryka Drobiazgi dnia). Był członkiem Związku Autorów Dramatycznych, a od 1930 Polskiego PEN-Clubu. Za całokształt twórczości literackiej w 1938 otrzymał Złoty Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury. W czasie okupacji niemieckiej mieszkał początkowo w Brwinowie pod Warszawą, a od 1942 w Nowej Wsi pod Warką, gdzie zmarł 19 lipca 1943.

Twórczość

1. Boruta. Baśń fantastyczna w 5 odsłonach dla teatru marionetek. Powst. 1903.

Inf.: L. Simon: Bibliografia dramatu polskiego 1765-1939. Warszawa 1971.

2. Fik-Fik i Fok-Fok. Krotochwila w 3 aktach. Wieczory Rodzinne 1904 nr 33/36 s.262-264.

3. Uleczona. Krotochwila w 1 akcie. Wieczory Rodzinne 1904 nr 44/47 s.350, 354.

4. Bezkrólewie. Komedia. Druk w: J. Piasecka: Wśród swoich. Warszawa: E. Szyller 1905 s. 166-192. Dod. powieściowy „Wieczorów Rodzinnych”.

5. Jesień. Dramat w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Towarzystwo Artystyczne Miłośników Sceny (w Eldorado) 1905.

6. Podarunek z Ameryki. Krotochwila w 1 akcie. Wieczory Rodzinne 1905 nr 50/52 s. 569-570, 582, 587-590.

7. Archeolog w opałach. Krotochwila w 1 akcie. Wieczory Rodzinne 1906 nr 23/28.

8. Fałszerz. Jednoaktówka. Prapremiera: Warszawa, Towarzystwo Artystyczne Miłośników Sceny (w Eldorado) 1906.

9. Gniazdko. Obrazek z ciepła rodzinnego w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Towarzystwo Artystyczne Miłośników Sceny (w Eldorado) 1906. Wyd. łącznie z poz. pt. Rozkosz życia. Wesoły dramat w 1 akcie; Gniazdko. Obrazek z ciepła rodzinnego w 1 akcie. Warszawa: S. Sadowski 1909 s. 63-111.

10. Wujaszek Lolo. Komedia w 3 odsłonach. Wieczory Rodzinne 1906 dod. do nr 41/43.

11. Chimera. Dramat w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1907.

12. Karzełki. Katastrofa rodzinna w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1908.

13. Pierścień rodzinny. [Utwór dramatyczny]. Powst. 1909. [Inf. rodziny].

14. Dzisiejsi. Sztuka w 3 aktach. Powst. 1910. Prapremiera: Warszawa, Teatr Rozmaitości 1911. Druk fragmentów „Scena i Sztuka” 1911 nr 15.

Wystawiane też pt. Jakoś to będzie.

Nagrody

I nagroda w konkursie Warszawskich Teatrów Rządowych w 1910.

15. Rozkosz życia. Wesoły dramat w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Amatorski Teatr Stowarzyszenia Handlowców 1910. Wyd. łącznie z poz. pt. Rozkosz życia. Wesoły dramat w 1 akcie; Gniazdko. Obrazek z ciepła rodzinnego w 1 akcie. Warszawa: S. Sadowski 1909 s. 1-63.

16. Wolna kobieta. Sztuka groteskowa w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1910. Por. poz. .

17. Julia i Romeo. Sztuka w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Towarzystwo Dramatyczne 1911.

18. Nuna. Krotochwila w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Zespół M. Łaskiej (przy ul. Oboźnej) 1911.

19. Złodziej. Krotochwila w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Teatr Momus [ok. 1911]. Wystawienie nast.: Wilno, Teatr Polski 1912.

20. Fatalne miłosierdzie. Powieść. Wyd. łącznie z poz. pt. Słodycz grzechu. Warszawa: Gebethner i Wolff 1912, 229 s.

21. Gra serc. Sztuka w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Rozmaitości 1912.

Przekłady

czeski

Wystawienie: Praga 1918.

22. Kawał nieboszczyka. Wodewil w 2 aktach. Piosenki i muzyka: J. Boczkowski. Prapremiera: Warszawa, Teatr Miniatury 1912.

Wystawiane też pt. Wesoły karawaniarz.

Adaptacje

Adaptacja: J. Mellerowicz: Wesoły karawaniarz. Dialog w 1 odsłonie. Trybuna Polska 1923 nr 9, 10.

23. Słodycz grzechu. Powieść. Wyd. łącznie z Fatalne miłosierdzie [poz. ] pt. Słodycz grzechu. Warszawa: Gebethner i Wolff [1912], 229 s. Wyd. osobne jako wyd. 2 Warszawa [1923], 190 s. Por. poz. .

24. Śladem kobiety. Romans trzech kochanków. Powieść. Warszawa: Z. Biliński, W. Maślankiewicz 1912, 174 s. Wyd. nast. Warszawa: I. Rzepecki 1923.

25. Pierścień miłosny. Sztuka w 3 aktach. Druk fragmentów: Polska Scena i Sztuka 1914 nr 1. Prapremiera: Warszawa, Teatr Rozmaitości 1916.

26. Rejent w klatce. Farsa w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Teatr Miniatury 1914.

27. Słodycz grzechu. Scenariusz filmowy. Ekranizacja 1914. Por. poz. .

28. Trujący kwiat. Powieść. Warszawa: I. Rzepecki 1914, 359 s. Wyd. 2 Warszawa 1924.

29. Warszawka i Krakusik. Revue w 5 odsłonach. [Współautor:] L. Reynel. Muzyka: F. Kagan. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1914.

Rękopis pt. Syreni śpiew. Romans warszawski czyli Krakusik i Warszawka w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

30. Ostatni występ Wilhelma. Revue. [Współautor:] L. Reynel. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1915.

Rękopis w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

31. Reduta trzech... Polityczna revue w 4 aktach. [Współautor:] L. Reynel. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały 1915. Wyd. Warszawa: J. Pawłowski i J. Świeściak 1916, 51 s.

32. Kołłątaj. Sztuka w 1 akcie. Prapremiera: Mińsk Litewski 1917.

33. Pożar. Powieść. Kurier Polski 1918 nr 236-327, 1919 nr 1-82. Wyd. osobne Warszawa: Gebethner i Wolff 1919, 354 s. Wyd. 2 Warszawa: I. Rzepecki 1923.

Przekłady

czeski

Požar. [Przeł.] F. Vondráček. Praha 1924.

34. Krzyk w nocy. Powieść. Warszawa: I. Rzepecki 1919, 235 s. Por. poz. .

35. Pocałunek wojny. Sztuka w 5 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Rozmaitości 1919.

36. Trybunał rewolucji. Tragedio-farsa w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Teatr Czarny Kot 1919.

37. Zaręczyny pod kulami. Sztuka w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, T. Żołnierski 1920. Wyd. Warszawa: Towarzystwo Łazik 1920, 37 s. Wyd. nast. [Warszawa: I. Rzepecki 1920], wyd. 2 tamże [1938].

38. Czysty interes. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały w (Filharmonii) 1921.

39. Dolina pragnień. Powieść. Warszawa: I. Rzepecki 1921, 147 s.

40. Oczy księżniczki Fathmy. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Polski 1921. Wyd. Warszawa: F. Hoesick 1921, 94 s.

41. Uśmiech szatana. Powieść. Warszawa: Nakład „Przegląd Wieczorny 1921, 231 s. Wyd. nast.: wyd. 2 Warszawa: Nakład Biblioteki Dzieł Wyborowych [1926]; wyd. 3 Warszawa: Wydawnictwo Pisarzy Współczesnych 1928.

42. Krzyk w nocy. Scenariusz filmowy. Ekranizacja 1922. Por. poz. .

43. Romans z pajacem. [Opowiadania]. Warszawa: I. Rzepecki 1922, 154 s.

Zawartość

Romans z pajacem; We śnie; Przy czarnej kawie; Róże panny Klary; W ostatniej chwili...; W lesie; Z tamtego świata; Pocałunek Judasza; W zmierzchu wiosennego dnia; Przerwana idylla.

44. Zabawa w miłość. Komedia w 4 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1922.

Rękopis w Bibliotece Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

45. Najszczęśliwszy z ludzi. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Letni 1923.

46. Cudowne medium. Komedia w 4 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Komedia 1924.

Rękopis w Bibliotece Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

47. Don Juan z Pipidówki. Farsa w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Teatr Szkarłatna Maska 1925.

Część przedstawienia: Szkarłatna maska. (Program czwarty).

48. Dym ofiarny. Powieść. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha [1925], 514 s.

49. Żona i nie żona. Powieść. Warszawianka 1925 nr 239-337. Wyd. osobne Poznań: Wielkopolska Księgarnia Nakładowa K. Rzepeckiego 1926, 346 s. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 1927, wyd. 3 [1931].

Przekłady

serbsko-chorwacki

Žena i ljubovca. [Przeł.] J. Benešić. Zagreb 1930.

50. Wino, kobieta i dancing. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Polski 1926. Druk w tomie poz. 62.

Wystawienie: też pt. Kobieta, wino i dancing.

51. Włoska krew. [Opowiadania]. Warszawa: I. Rzepecki [1926], 116 s.

Zawartość

Włoska krew; Tratoria; Fotografia na biurku; Moja sąsiadka z Via Santa Lucia; Człowiek bez określonego zajęcia.

52. Nie trzeba się niczemu dziwić. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1927. Wyd. Warszawa: Biblioteka Domu Polskiego 1927, 160 s.

Przekłady

włoski

Non bisogria meravigliarsi di niente. [Przeł.] L. Kociemski. Roma 1929, wyd. nast. Perugia 1930.

53. Zew morza. Scenariusz filmowy. Ekranizacja 1927.

54. Powrót do grzechu. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1928. Druk w tomie poz. 62.

55. Romans florencki. Sztuka romantyczna w 5 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Narodowy 1928. Druk Warszawa: Biblioteka Teatralna 1928, 192 s.

56. Tajemnica starego rodu. Scenariusz filmowy. Ekranizacja 1928.

57. Miłość bez grosza. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1929. Wyd. w tomie poz. 62.

58. Serce na ulicy. Powieść. Kurier Warszawski 1929 nr 128-326. Wyd. osobne: T. 1-2. Warszawa: Trzaska, Evert, Michalski [1930], 279 s.

Adaptacje

filmowe

Adaptacja: A. Stern. Ekranizacja 1931.

59. Marnotrawcy miłości. (Małpa do zabawy). Powieść. Poznań: Wielkopolska Księgarnia Nakładowa K. Rzepeckiego 1930, 277 s.

60. Nie rzucaj mnie, madame. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Letni 1930.

61. Piorun z jasnego nieba. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały 1930.

Wystawiane też pt. Czwarty do bridża. Łódź, Teatr Kameralny 1932.

62. Teatr. Warszawa: F. Hoesick 1930, 307 s.

Zawartość

Wino, kobieta i dancing [poz. ]; Powrót do grzechu [poz. ]; Miłość bez grosza [poz 57].

63. Dzień upragniony. Powieść. Kurier Warszawski 1932 nr 2-130. Wyd. osobne Warszawa: Trzaska, Evert, Michalski [1933], 304 s. Por. poz. .

64. Szczęście od jutra. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1932.

Maszynopis w Bibliotece Teatru Powszechnego w Warszawie.

Nagrody

Nagroda Literacka im. L. Reynela za najlepszy polski utwór dramatyczny w 1932.

65. Życie jest skomplikowane. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Letni 1932.

66. Ten stary wariat. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Letni 1933.

Inny tytuł: Ach, ten stary wariat.
Rękopis w Bibliotece Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

67. Cudzik i S-ka. Sztuka w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały Polski 1934.

Maszynopis w Bibliotece Teatru Powszechnego w Warszawie.

68. Kobieta i jej tyran. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Poznań, Teatr Polski 1934.

69. Ten i tamten. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Mały (w Filharmonii) 1934.

Rękopis w Bibliotece Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

70. Twarze bez masek. Powieść. Warszawa: Trzaska, Evert, Michalski [1934], 434 s.

71. Wiosna wśród kamienic. Powieść. Kurier Warszawski 1934 nr 242-358. Wyd. osobne Warszawa: Trzaska, Evert, Michalski [1935], 343 s.

72. Słońce za chmurą. Powieść. Polska Zbrojna 1935 nr 91-220. Wyd. osobne Warszawa: Trzaska, Evert, Michalski [1937], 395 s.

73. Raz się tylko żyje! Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Letni 1936.

74. Życie nad stan. Powieść. Kurier Warszawski 1936 nr 150-256. Wyd. osobne Warszawa: Trzaska, Evert, Michalski [1938], 300 s.

Ciąg dalszy zob. poz. .

75. Panna Coctail. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Bydgoszcz, Teatr Polski 1937.

76. Serce na wolności. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Poznań, Teatr Polski 1937.

77. W sidłach złudzenia. Powieść. Kurier Warszawski 1937 nr 284-358, 1938 nr 2-97. Wyd. osobne Warszawa: Trzaska, Evert, Michalski [1939], 447 s.

Część druga poz. 74.

78. Grzech powszedni. Powieść. Polska Zbrojna 1938 nr 157-307.

79. Dziewczyna z Marymontu. Komedia muzyczna. Powst. 1939.

Informacja jak w poz 1.

80. Kłamstwo Krystyny. Scenariusz filmowy. Ekranizacja 1939.

Adaptacje

filmowe

Adaptacja powieści Dzień upragniony [poz. ].

81. Ludzie dnia dzisiejszego. Sztuka w 3 aktach. Powst. przed 1939.

Informacja jak w poz. .

82. Pensjonat we dworze. Komedia w 3 aktach. Prapremiera: Warszawa, Teatr Letni 1939.

Maszynopis w Bibliotece Teatru Powszechnego w Warszawie.

83. Żona i nie żona. Scenariusz filmowy. Ekranizacja 1939 (premiera: 1941).

84. Błąd młodości. Komedia w 3 aktach. Powst. 1940. Prapremiera: Sosnowiec, Teatr Zagłębie 1957.

85. In vino veritas. Komedia w 1 akcie. Prapremiera: Warszawa, Teatrzyk Nowości 1941.

Wystawienie w programie rewii „Album miłości”.

86. Dziadek się żeni. Komedia w 3 aktach. Powst. przed 1943.

Streszczenie w języku angielskim: Grandfather gets married. „Teatr i Sztuka na Uchodźstwie”, Jerozolima 1943 nr 1 s. 10; toż w języku hebrajskim, tamże s. 11.

Prace redakcyjne

1. Do walki z bolszewizmem. Pod red. S. Kiedrzyńskiego. Warszawa: Wydawnictwo Zbiorowe Wydziału Propagandy Ministerstwa Spraw Wojskowych 1920, 67 s.

Omówienia i recenzje

Autor o sobie

S. Kiedrzyński: Dwadzieścia lat przyjaźni. W: Wspomnienia o Leonie Reynelu. Warszawa 1933.

Słowniki i bibliografie

Polski słownik biograficzny. T. 11. Wrocław; Kraków 1964-1965 (M. Sprusiński).
Słownik współczesnych pisarzy polskich. T. 2. Warszawa 1964.

Ogólne

Artykuły

A. Nowaczyński: Grubiński – Kiedrzyński. „Gazeta Warszawska Poranna1926 nr 109.
K. Troczyński: Raz się żyje” w Teatrze Polskim [w Poznaniu]. Nowy Kurier 1936 nr 77, przedruk w tegoż: Pisma teatralne. Kraków 2001.
W. Grubiński: Stefan Kiedrzyński. W tegoż: O literaturze i literatach. Londyn 1948.
K. Wroczyński: Stefan Kiedrzyński. W tegoż: Pół wieku wspomnień teatralnych. Warszawa 1957.
J. Parandowski: Pocałunek wojny. W tegoż: Kiedy byłem recenzentem. Warszawa 1963.
A. Grzymała-Siedlecki: Stefan Kiedrzyński. W tegoż: Nie pożegnani. Kraków 1972.
K. Woźniakowski: W kręgu jawnego piśmiennictwa literackiego Generalnego Gubernatorstwa (1939-1945). Kraków 1997, passim.

Dzisiejsi

W. Bukowiński. „Sfinks1911 t. 2.
J. Lorentowicz. „Nowa Gazeta1911 nr 161, przedruk w tegoż: Współczesny teatr polski. T. 2. Warszawa 1935.

Gra serc

W. Bukowiński. „Sfinks1912 t. 4.
T. Boy-Żeleński. W tegoż: Flirt z Melpomeną. Wieczór pierwszy. Warszawa 1920, wyd. nast. Warszawa 1963.

Pocałunek wojny

T. Boy-Żeleński. W tegoż: Flirt z Melpomeną. Wieczór drugi. Warszawa 1921, wyd. nast. Warszawa 1963.

Oczy księżniczki Fathmy

T. Boy-Żeleński. W tegoż: Flirt z Melpomeną. Wieczór czwarty. Warszawa 1924, wyd. nast. Warszawa 1963.

Wino, kobieta i dancing

A. Słonimski. „Wiadomości Literackie1926 nr 16.
Z. Wasilewski: Nowa sztuka Kiedrzyńskiego. „Myśl Narodowa1926 nr 16, przedruk w tegoż: Poeci i teatr. Warszawa 1929.
T. Boy-Żeleński. W tegoż: Flirt z Melpomeną. Wieczór siódmy. Warszawa 1928, wyd. nast. Warszawa 1964.
K. Troczyński: Dobre chęci. Nowy Kurier 1937 nr 107.

Nie trzeba się niczemu dziwić

Z. Wasilewski. W tegoż: Poeci i teatr. Warszawa 1929.

Powrót do grzechu

Z. Wasilewski: Nowe sztuki Stefana Kiedrzyńskiego. W tegoż: Poeci i teatr. Warszawa 1929.

Miłość bez grosza

W. Grubiński: Ordoński herbu de Grieux. Świat 1929 nr 9.
T. Boy-Żeleński: Premiera w Teatrze Małym. W tegoż: Flirt z Melpomeną. Wieczór dziewiąty. Warszawa 1930, wyd. nast. Warszawa 1995.
J. Lorentowicz. W tegoż: Współczesny teatr polski. T. 2. Warszawa 1935.

Serce na ulicy

L. Piwiński. „Wiadomości Literackie1930 nr 34.
A. Prędski: Powieść „C.D.N.. Przegląd Literacki 1930 nr 1.

Marnotrawcy miłości

J. Lorentowicz: Portrety wybitnego realisty. Dziennik Polski 1930 nr 235.

Nie rzucaj mnie, madame

T. Boy-Żeleński: Premiera w Teatrze Letnim. W tegoż: Flirt z Melpomeną. Wieczór dziesiąty. Warszawa 1932, wyd. nast. Warszawa 1965.
S. Lorentowicz: Współczesny teatr polski. T. 2. Warszawa 1935.

Piorun z jasnego nieba

T. Boy-Żeleński: Premiera w Teatrze Małym. W tegoż: Flirt z Melpomeną. Wieczór dziesiąty. Warszawa 1932 wyd. nast. Warszawa 1965.
J. Lorentowicz. W tegoż: Współczesny teatr polski. T. 2. Warszawa 1935.

Dzień upragniony

L. Piwiński. „Wiadomości Literackie1934 nr 3.

Szczęście od jutra

T. Boy-Żeleński. W tegoż: Okno na życie. Warszawa 1933, wyd. nast. Warszawa 1966.
J. Lorentowicz. W tegoż: Współczesny teatr polski. T. 2. Warszawa 1935.

Życie jest skomplikowane

T. Boy-Żeleński. W tegoż: Okno na życie. Warszawa 1933 wyd. nast. Warszawa 1966.
J. Lorentowicz. W tegoż: Współczesny teatr polski. T. 2 Warszawa 1935.

Ten stary wariat

T. Boy-Żeleński. W tegoż: Reflektorem w serce. Warszawa 1934, wyd. nast. Warszawa 1968.

Cudzik i S-ka

T. Terlecki: Teatr. Pion 1935 nr 11.
T. Boy-Żeleński. W tegoż: Perfumy i krew. Warszawa 1936, wyd. nast. Warszawa 1969.

Ten i tamten

T. Boy-Żeleński. W tegoż: Reflektorem w serce. Warszawa 1934, wyd. nast. Warszawa 1968.
K. Wierzyński. „Gazeta Polska1934 nr 25.

Raz się tylko żyje

T. Boy-Żeleński: Premiera w Teatrze Letnim. W tegoż: Krótkie spięcia. Warszawa 1938, wyd. nast. Warszawa 1969.

Panna Coctail

K. Troczyński: Ogórki, ogórki... Nowy Kurier 1938 nr 215.

Serce na wolności

K. Troczyński: Między farsą a dramatem. Nowy Kurier 1937 nr 21.

Pensjonat we dworze

T. Boy-Żeleński: Płacę i wymagam. Kurier Poranny 1939 nr 108.
A. Słonimski. „Wiadomości Literackie1939 nr 18, przedruk w tegoż: Gwałt na Melpomenie. T. 2. Warszawa 1959.