• Polska batalia o [P.] Claudela. „Summarium” 1979 nr 8 s. 185-201.
• Dwie polskie inscenizacje „Zamiany” Claudela. (Moralitet – 1925 i dramat ludzkich losów – 1977). „Roczniki Humanistyczne” 1981 z. 5 s. 41-55.
• O polskiej prapremierze „Zwiastowania”. (Nowe misterium i stare konwencje teatru). „Roczniki Humanistyczne” 1981 z. 5 s. 57-78.
• Teatr lubelski w latach 1896-1913. „Pamiętnik Teatralny” 1984 z. 3/4 s. 561-570; nadbitka: Warszawa: PAN Instytut Sztuki; Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1985.
• Dwa oblicza [P.] Claudela. W: Gdańsk teatralny. Historia i współczesność. Gdańsk 1988 s. 166-175.
• O badaniu sacrum w dramacie. Na przykładzie Paula Claudela. W: Dramat i teatr sakralny. Lublin 1988 s. 309-327.
• Bibliografia Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza 1886-1986. Oprac. W. Kaczmarek. W: S. Fita: Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza 1886-1986. Wrocław 1990 s. 169-200.
• Między religijnym misterium a dramatem narodowym. (O „Betlejem polskim” Lucjana Rydla.). W: Dramat biblijny Młodej Polski. Wrocław 1992 s. 7-39.
• Formy i przejawy współczesnego teatru religijnego w Polsce (1979-1989). W: Wokół współczesnego dramatu i teatru religijnego w Polsce (1979-1989). Wrocław 1993 s. 11-29.
• Bibliografia prac Ireny Sławińskiej 1977-1993. „Roczniki Humanistyczne” 1994 z. 1 s. 137-158, przedruk w: Świat jako spektakl. Lublin 2003.
• Stanisława Wyspiańskiego etyczna i estetyczna lektura Biblii. „Ethos” 1999 nr 4 s. 105-119.
• Teatr i „atrium spraw niebieskich”. Ireny Sławińskiej czytanie Norwida. „Studia Norwidiana” 1997-1998 [wyd. 1999 ] nr 15/16 s. 35-52.
• Zakryte oblicze Ojca. Transformacje biblijnego obrazu Boga w dramacie Młodej Polski. W: Obraz Boga Ojca w kulturze. Lublin 2000 s. 177-205.
• Stanisław Wyspiański „Sędziowie”. W: Dramat polski. Interpretacje. Cz. 1: Od wieku XVI do Młodej Polski. Gdańsk 2001 s. 368-388.
• Jean Kasprowicz (1860-1926). W: Patrimoine Littéraire. Auteurs européens du premiere XXe siecle. T. 1: De la drôle de paix ŕ la drôle de guerre 1923-1939. Anthologie en langue française sous la direction de Jean-Claude Polet. Bruxelles 2002 s. 157-166.
• Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939). W: Patrimoine Littéraire. Auteurs européens du premiere XXe siecle. T. 1. De la drôle de paix et la drôle de guerre 1923-1939. Anthologie en langue française sous la direction de Jean-Claude Polet. Bruxelles 2002 [właśc. 2003] s. 763-777.
• Jana Kasprowicza wieczna agonia duszy: Na wzgórzu śmierci. W: Prus i inni. Prace ofiarowane Profesorowi Stanisławowi Ficie. Lublin 2003 s. 605-625.
• Ksiądz profesor Marian Lewko (1936-2002). Teatrolog i wychowawca. „Seminare”, Lublin 2003 s. 17-26.
• Odczytywanie dramatów Norwida. W: Świat jako spektakl. Lublin 2003 s. 139-156.
• Pasje i obowiązki. W: Świat jako spektakl. Lublin 2003 s. 259-302, wersja zmieniona pt. Irena Sławińska – erudycja i praca. W: Teatr – Dramat – Sacrum. Lublin 2007 s. 25-55 [o drodze twórczej I. Sławińskiej].
• Dramat modernistyczny wobec kryzysu antropologicznego przełomu XIX i XX w. „Roczniki Humanistyczne” 2004 z. 1 s. 33-54.
• Irena Sławińska – dzieło i ethos. „Ethos”, Lublin 2004 nr 65/66 s. 427-446.
• Karola Wojtyły teatr personalistyczny. „Personalizm” 2003 wyd. 2004 nr 5 s. 55-66, przekł. angielski: Karol’s Wojtyła’s personalistic theater . Przeł. A. Głaz. Tamże.
• Kazimierza Brauna historia teatru. W: Horyzonty teatru. Szkice o twórczości Kazimierza Brauna. Toruń 2004 s. 55-77.
• Kazimierza Brauna historia teatru. W: Horyzonty teatru. Toruń 2004 s. 55-77.
• Krytyka i dramat francuski w programach i dyskusjach Młodej Polski. W: Dramat obcy w Polsce XIX i XX wieku. Lublin 2004 s. 99-110.
• Ksiądz Marian Lewko (1936-2002) – salezjanin, teatrolog, pedagog. W: Dramat obcy w Polsce. Lublin 2004 s. 381-394.
• Przeniknąć człowieka. Osoba i Słowo w dramaturgii Karola Wojtyły. „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 2004 nr 1 s. 133-141, przedruk w: Slovo v kulturè. [Cz.] 2. Gomel 2004 s. 133-137.
• Mickiewicz Ireny Sławińskiej. W: Wobec romantyzmu. Lublin 2006 s. 471-482.
• Bóg i człowiek w dramaturgii Młodej Polski. W: W kręgu polskiego dramatu i teatru religijnego XX wieku. Lublin 2007 s. 11-41.
• Wokół personalistycznej koncepcji teatru Karola Wojtyły. „Ethos”, Lublin 2007 nr 77/78 s. 225-242.
• Marian Maciejewski – uczony i katechista; Trzy kroki na drodze wiary. Preliminaria kerygmatycznej interpretacji dramatu i teatru. W: Czterdzieści i cztery studia ofiarowane profesorowi Marianowi Maciejewskiemu. Lublin 2008 s. 21-45; 71-92.
• Trzy kroki na drodze wiary. Preliminaria kerygmatycznej interpretacji dramatu i teatru. W: Czterdzieści i cztery studia ofiarowane profesorowi Marianowi Maciejewskiemu. Lublin 2008 s. 71-92.
• Chrystus w dramaturgii Młodej Polski. W: Modernizm. Zapowiedzi. Krystalizacje. Kontynuacje. Bydgoszcz 2009 s. 273-294.
• Prawda w teatrze. W: Prawda w literaturze. Lublin 2010 s. 323-335.
• Teatr a antropologia przełomu XX i XXI wieku. W: Dylematy dramatu i teatru u progu XXI wieku. Lublin 2011 s. 15-34.
• Istota teatru. „Roczniki Kulturoznawcze” 2011, wyd. 2012 t. 2 s. 89-107.
• Logos and the theatre. W: Logos et musica. In honorem summi romani pontificis Benedicti XVI. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien 2012 s. 437-448.
• Dziedzictwo antyku w twórczości Romana Brandstaettera (kilka przybliżeń). „Roczniki Humanistyczne” 2013 z. 3 s. 81-92.
• Tęsknota za transcendencją w teatrze PRL-u. W: Potrzeba sacrum. Literatura polska okresu PRL-u. Lublin 2013 s. 515-530.
• Chrześcijaństwo a teatr XX wieku. W: Dramat i teatr religijny. Wyróżniki i paradygmaty, Lublin 2014 s. 61-70.
• „Metoda” [M.] Maciejewskiego. „Colloquia Litteraria” 2014 [nr] 1 s. 83-92.
• Ś.P. Profesor Marian Maciejewski (1937-2013). [Współautor:] W. Pyczek. „Roczniki Humanistyczne” 2014 z. 1 s. 197-207.
• Analiza kerygmatyczna wobec aksjologii współczesnego literaturoznawstwa. „Roczniki Humanistyczne” 2015 z. 1 s. 57-73.
• Chrześcijański kontekst dramaturgii współczesnej. W: Religia w edukacji polonistycznej. Lublin 2015 s. 15-25.
• O dramacie nadziei. W: Z problematyki teatrologii i pedagogiki. Lublin 2015 s. 91-100.
• „Przyszłość zależy od miłości”. Szkic o dramacie Karola Wojtyły „Przed sklepem jubilera”. W: Poezja i egzystencja. Lublin 2015 s. 255-266.
• Spotkać Boga w człowieku. Jeszcze o trylogii dramatycznej Karola Wojtyły. W: Karol Wojtyła-Jan Paweł II artysta słowa. Lublin 2015 s. 121-161.
• Teodramatyka Balthasara w badaniach nad dramatem i teatrem religijnym. W: Literatura, kultura religijna, polskość. Warszawa 2015 s. 301-314.
• Horyzont antropologiczny młodopolskiego dramatu i teatru. W: Młoda Polska w najnowszych badaniach. Gdańsk 2016 s. 133-153.
• „Nacinanie sykomory”, czyli Jak badać chrześcijański wymiar dramatu i teatru XX wieku. „Colloquia Litteraria” 2016 [nr] 2.
• Religious theatre in Poland in 1978-1988. W: The theatre and religious drama nowadays. Lublin 2016 s. 11-29.
• Dotknięcie natury Boga. Uwagi o „Promieniowaniu ojcostwa” Karola Wojtyły. W: Czytanie dramatu. Miniatury analityczne. Lublin 2017 s. 95-105.
• Idolatria w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego. W: Idol w kulturze. Lublin 2017 s. 184-199.
• „Metoda” Maciejewskiego. „Colloquia Litteraria” 2017 nr 3 s. 87-97.
• Polonista na katedrze: służba prawdzie. (Kilka myśli o profesorze Czesławie Zgorzelskim). W: Po Zgorzelskim. Lublin 2017.
• Biblijna i/a modernistyczna koncepcja człowieka w dramacie młodopolskim. W: Biblia w dramacie. Gdańsk 2018 s.193-212.
• Chrześcijański wymiar literatury. W: Polonistyka na początku XXI wieku. T. 1. Literatura polska i perspektywy nowej humanistyki. Katowice 2018 s. 199-207.
• Dramat poetycki Claudela. W: Wokół dramatu poetyckiego XX wieku. Lublin 2018 s. 45-53.
• O Ewangelii ukrytej. Jakuba Malika kerygmatyczna interpretacja twórczości pozytywistów. „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 2018 nr 2 s. 205-215.
• Teatr wobec nadziei. W: Wobec nadziei. Aksjologiczne problemy dramatu i teatru XX i XXI wieku. Lublin 2018 s. 31-46.
• Wokół koncepcji teatru Karola Wojtyły. W: Karol Wojtyła – nie tylko teatr. Wadowice 2018 s. 9-21.
• Od doświadczenia człowieka do miłości osoby. Osoba i relacje osobowe w twórczości literackiej Karola Wojtyły-Jana Pawła II. „Ethos” 2019 nr 3 s. 351-376.
• Karol Wojtyła – teatr osoby. „Rocznik Humanistyczny” 2020 nr 1 s. 123-136.
• Personalistyczny wymiar sztuki teatru. W: Personalizm w nauce i kulturze. Studia i rozprawy. Lublin 2020 s. 91-116.
• Dramat imaginacyjny Wyspiańskiego. O niedrukowanej pracy Ireny Sławińskiej. „Pamiętnik Teatralny” 2021 nr 1 s. 113-129.
• Stefan Żeromski i Paul Claudel. Szkic do literackiej paranteli. W: Sztaluga i pióro. Księga jubileuszowa ku czci profesora Wacława Pyczka. Lublin 2021 s. 131-154.
• Od analizy dramatu do filozofii teatru. O pracach teatrologicznych Ireny Sławińskiej. „Pamiętnik Teatralny” 2023 nr 3 s. 99-123.
• „Sama z Nim”. Carmen Hernandez i budowanie wtajemniczenia chrześcijańskiego w ramach Drogi Neoaktechumenalnej. „Ethos” 2023 nr 3 s. 144-165.