BIO

Born on 9 February 1954 in Pyskowice; son of the metalworker and mechanic Karol Kaczmarek and Maria, née Oleszko. Between 1969 and 1974, he attended the Railway Technical School in Gliwice. After completing advanced secondary education, he studied Polish philology at the Catholic University of Lublin (KUL), graduating with a master's degree in 1978. He made his debut in 1979 with an article that was based on his master's thesis. The article was titled Polska batalia o [P.] Claudela (Poland's Struggle over [Paul] Claudel), which was published in the journal "Summarium. Sprawozdania Towarzystwa Naukowego KUL" (no. 8). The same year he was appointed trainee assistant at the Chair of Drama and Theatre at KUL before being made assistant in 1980. His research focused on Polish and European religious drama and theatre of the nineteenth and twentieth centuries. He spent month-long fellowships at the University of Geneva (Switzerland) in 1982 and 1986. He was awarded a doctoral degree in 1986 from KUL for his thesis Recepcja chrześcijańskiego wymiaru dramatu i teatru Claudela w Polsce (The Reception of Christian Dimensions of [Paul] Claudel's Drama and Theatre in Poland), which was supervised by Prof. Irena Sławińska. He was invited to Paris by the Société Paul Claudel, which he joined in 1983, for a month-long fellowship. He was appointed lecturer in 1988. He held a one month fellowship at Université Louvain–la Neuve in Belgium in 1991. He was awarded a habilitation degree in 1999 for his study Złamane pieczęcie Księgi. Inspiracje biblijne w dramaturgii Młodej Polski (The Broken Seal of the Scriptures: Biblical Inspirations in the Drama of Young Poland). In 2001, he was appointed associate professor at KUL, becoming Chair of Drama and Theatre at KUL in 2002. He spent another month at Université Louvain in Beligium in 2006. He was a member of many societies and associations, including the Historical and Philosophical Section of the KUL Scientific Society (Wydział Historyczno-Filologiczny Towarzystwa Naukowego KUL), which he joined in 1993 before being made corresponding member in 2007, and Société Internationale d’Histoire Comparée du Théâtre, de l’Opéra et du Ballet (Paris), which he joined in 1995. He was director of the Institute of Polish Philology at KUL between 2003 and 2008. He was made state-appointed professor in 2008, becoming associate dean of the Faculty of Humanities at KUL the same year. He served in this role until 2016. He visited Italy, France, Germany, Switzerland, Spain, Canada and the USA on many occasions. He married the Polish philologist Teresa Kotulska in 1977. They have two sons, Łukasz (b. 1979) and Andrzej (b. 1986). He lives in Lublin.

Twórczość

1. Claudel w Polsce. Chrześcijańskie perspektywy interpretacji dramatu i teatru. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1989, 258 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski. Wydział Nauk Humanistycznych.

Zmieniona wersja rozprawy doktorskiej.

2. Wezwani do nadziei. Religia – ateizm – wiara w dramacie współczesnym. Zarys problematyki. [Studium]. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1993, 174 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski. Wydział Nauk Humanistycznych.

3. Złamane pieczęcie Księgi. Inspiracje biblijne w dramaturgii Młodej Polski. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1999, 346 s.

Rozprawa habilitacyjna.

4. Od kontestacji do relacji. Człowiek wobec Boga w dramacie Młodej Polski. [Studium]. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2007, 276 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Humanistycznych. Katedra Dramatu i Teatru .

5. Przeniknąć człowieka. Chrześcijański horyzont dramatu i teatru XX wieku. [Studia]. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2016, 417 s. Opracowania i Teksty Dramatyczne, t. 11.

Zawartość

Słowo wstępne. – W kręgu teorii i historii: Istota teatru w perspektywie chrześcijańskiej; Teatr wobec chrześcijaństwa. Szkic historyczny; Teatr: między religijnością a chrześcijaństwem. – Kondycja człowieka a teatr: Człowiek „zredukowany w XX wieku. Zarys problemu; Teatr i dramat wobec „schyłku religii; Religia- ateizm- wiara w teatrze XX wieku. – Perspektywy badawcze: Jak badać dramat i teatr chrześcijański; „Teodramatyka” w badaniach nad dramatem i teatrem; Preliminaria kerygmatycznej interpretacji dramatu i teatru. – Transformacje dramatu i teatru religijnego: Zakryte oblicze Ojca. Transformacje biblijnego obrazu Boga w dramacie Młodej Polski; Chrystus w dramaturgii Młodej Polski; Tęsknota za transcendencją w teatrze PRL-u; Teatr religijny w Polsce 1979-1989. – Analizy i interpretacje: Sąd nad Bogiem i człowiekiem: S. Wyspiański, „Sędziowie”; Wieczna agonia duszy: J. Kasprowicz, „Na Wzgórzu Śmierci; Między religijnym woluntaryzmen a wiarą: K.H. Rostworowski, „Judasz z Kariothu” i „Paweł z Tarsu”; Spotkać Boga w człowieku. Jeszcze o „trylogii dramatycznej Karola Wojtyły; „Kenoza Odysa. Romana Brandstaettera reinterpretacja antycznego mitu. – Zakończenie.

6. Osoba na scenie. Wokół koncepcji teatru Karola Wojtyły. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2020, 212 s. Opracowania i Teksty Dramatyczne, 15.

Zawartość

Wstęp. – Wyobraźnia teatralna Karola Wojtyły: Wizja teatru przyszłości; Składniki teatralnego myślenia; Mickiewicz i teatr romantyczny; Wyspiański i teatr modernistyczny; Wobec wielkiej reformy teatru; Słowo w teatrze; Świadomość teatralna epoki (Teatr krakowski 1930-1939). – Karol Wojtyła na scenie: …tu wszystko się zaczęło. Doświadczenia wadowickie (1930-1938); Teatr w wadowickim gimnazjum; Kontakty z Mieczysławem Kotlarczykiem; Wobec twórczości Emila Zegadłowicza; Pierwsze próby reżyserii; …sceny trzeba się uczyć. Doświadczenia krakowskie (1938-1942); Język i słowo; Konfraternia Teatralna i Studio 39; Wybory ideowe i społeczne; Spotkania z Juliuszem Osterwą; Od aktorstwa do kapłaństwa. – Kapłaństwo i teatr: Pożegnanie z aktorstwem; Pasje teatralne młodego księdza; Teoria stylu rapsodycznego; W obronie Teatru Rapsodycznego. – Teatr Karola Wojtyły: Sceniczny wymiar juweniliów: „Hiob i Jeremiasz”; Inspiracje; Świat poetycki; Osobliwości tekstu pobocznego; Kształtowanie zdarzeń scenicznych; Chóry; Młodopolski „kostium” teatralny; Kształt teatralny dramatów dojrzałych; Trylogia czy dwie dylogie dramaturgiczne?; Sceniczne aspekty rękopiśmiennej wersji dramatu o Bracie Albercie; Inspiracje; Język dramatu; Przestrzeń sceniczna i koncepcja postaci; Brat naszego Boga – teatralny wymiar wnętrza osoby; „Wnętrze” postaci – perspektywa osoby; Zamiar inscenizacyjny: „przeniknąć” człowieka; Prawdopodobieństwo i prawda; Projekt teatru personalistycznego; „Przed sklepem jubilera” – teatralny horyzont medytacji; Sceniczny kształt medytacji; Znak sakramentalny i znak teatralny; „Styl rapsodyczny”; Upodmiotowiona medytacja i soliloquia; Zdarzeniowość – perspektywa metafizyczna; Promieniowanie ojcostwa – sceniczna wizja sakramentu chrztu; Podstawa druku a wersja brulionowa; Didaskalia; Arche-drama; Teatr w przestrzeni osoby. – Teatralny wymiar osoby: Osoba i scena; Człowiek wewnętrzny; Na „obraz i podobieństwo”; Poszukiwanie prawdy; Wejście w świat Boga. – Zakończenie. Teatr osoby.

7. Człowiek w teatrze świata. Cztery inspiracje Ireny Sławińskiej: Wyspiański – Norwid – Mickiewicz – Claudel. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2021, 300 s. Opracowania i Teksty Dramatyczne, 18.

Zawartość

Wstęp. – Prolog. Poznawanie Ireny Sławińskiej (1913-2004). – Odsłona I. Dramaturgiczny geniusz Wyspiańskiego. – Wokół tragedii. – Wokół dramatu imaginacyjnego. – Odsłona II. Metafizyczny horyzont dramatów Norwida. – Odsłona III. „Dziady” Mickiewicza i tajemnica człowieka. – Odsłona IV. Wielki „teatr miłości” Claudela. – Epilog: Ethos i misja badacza. – Aneks: Ireny Sławińskiej studia inedita: Świadomość teatralna Norwida (Wstępne refleksje metodologiczne); Dramat imaginacyjny Wyspiańskiego.

8. Widzieć wiarą. Kerygmatyczna interpretacja dramatu i teatru. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2024, 349 s.

Zawartość

Wstęp. – Część I. Słowo – kerygmat – wiara: Rozdział. 1. Widzieć wiarą. Refleksje na marginesie przemian w kulturze współczesnej; Rozdział 2. „Nacinanie sykomory”. Jak badać chrześcijański wymiar dramatu i teatru XX wieku; Rozdział 3. Hermeneutyka kerygmatyczna w badaniach literaturoznawczych; Rozdział 4. Analiza kerygmatyczna wobec aksjologii współczesnego literaturoznawstwa. Wokół „metody” Maciejewskiego; Rozdział 5. Biblijna i/a modernistyczna koncepcja człowieka w dramacie młodopolskim. – Część II. Osoba – dramat – teatr: Rozdział 1. Personalistyczny wymiar sztuki teatru; Rozdział 2. Osoba i relacje osobowe w twórczości literackiej Karola Wojtyły – Jana Pawła II; Rozdział 3. Karol Wojtyła – teatr osoby; Rozdział 4. Dramat poetycki Claudela; Rozdział 5. Nawrócenie i agnostycyzm. Żeromski i Claudel; Rozdział 6. Idolatria w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego. – Część III. Wiara i egzystencja: Rozdział 1. Jakub Malik – odkrywanie ukrytej Ewangelii; Rozdział 2. Irena Sławińska – od analizy dramatu do filozofii teatru; Rozdział 3. Marian Maciejewski – profesura i profesja; Rozdział 4. Carmen Hernández – „sama z Nim”. – Zamiast zakończenia.

Artykuły i bibliografie w czasopismach i książkach zbiorowych, m.in.

Polska batalia o [P.] Claudela. „Summarium1979 nr 8 s. 185-201.
Dwie polskie inscenizacje „Zamiany” Claudela. (Moralitet – 1925 i dramat ludzkich losów – 1977). „Roczniki Humanistyczne1981 z. 5 s. 41-55.
O polskiej prapremierze „Zwiastowania. (Nowe misterium i stare konwencje teatru). „Roczniki Humanistyczne1981 z. 5 s. 57-78.
Teatr lubelski w latach 1896-1913. „Pamiętnik Teatralny1984 z. 3/4 s. 561-570; nadbitka: Warszawa: PAN Instytut Sztuki; Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1985.
Dwa oblicza [P.] Claudela. W: Gdańsk teatralny. Historia i współczesność. Gdańsk 1988 s. 166-175.
O badaniu sacrum w dramacie. Na przykładzie Paula Claudela. W: Dramat i teatr sakralny. Lublin 1988 s. 309-327.
Bibliografia Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza 1886-1986. Oprac. W. Kaczmarek. W: S. Fita: Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza 1886-1986. Wrocław 1990 s. 169-200.
Między religijnym misterium a dramatem narodowym. (O „Betlejem polskim” Lucjana Rydla.). W: Dramat biblijny Młodej Polski. Wrocław 1992 s. 7-39.
Formy i przejawy współczesnego teatru religijnego w Polsce (1979-1989). W: Wokół współczesnego dramatu i teatru religijnego w Polsce (1979-1989). Wrocław 1993 s. 11-29.
Bibliografia prac Ireny Sławińskiej 1977-1993. „Roczniki Humanistyczne1994 z. 1 s. 137-158, przedruk w: Świat jako spektakl. Lublin 2003.
Stanisława Wyspiańskiego etyczna i estetyczna lektura Biblii. „Ethos1999 nr 4 s. 105-119.
Teatr i „atrium spraw niebieskich. Ireny Sławińskiej czytanie Norwida. „Studia Norwidiana” 1997-1998 [wyd. 1999 ] nr 15/16 s. 35-52.
Zakryte oblicze Ojca. Transformacje biblijnego obrazu Boga w dramacie Młodej Polski. W: Obraz Boga Ojca w kulturze. Lublin 2000 s. 177-205.
Stanisław Wyspiański „Sędziowie. W: Dramat polski. Interpretacje. Cz. 1: Od wieku XVI do Młodej Polski. Gdańsk 2001 s. 368-388.
Jean Kasprowicz (1860-1926). W: Patrimoine Littéraire. Auteurs européens du premiere XXe siecle. T. 1: De la drôle de paix ŕ la drôle de guerre 1923-1939. Anthologie en langue française sous la direction de Jean-Claude Polet. Bruxelles 2002 s. 157-166.
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939). W: Patrimoine Littéraire. Auteurs européens du premiere XXe siecle. T. 1. De la drôle de paix et la drôle de guerre 1923-1939. Anthologie en langue française sous la direction de Jean-Claude Polet. Bruxelles 2002 [właśc. 2003] s. 763-777.
Jana Kasprowicza wieczna agonia duszy: Na wzgórzu śmierci. W: Prus i inni. Prace ofiarowane Profesorowi Stanisławowi Ficie. Lublin 2003 s. 605-625.
Ksiądz profesor Marian Lewko (1936-2002). Teatrolog i wychowawca. „Seminare”, Lublin 2003 s. 17-26.
Odczytywanie dramatów Norwida. W: Świat jako spektakl. Lublin 2003 s. 139-156.
Pasje i obowiązki. W: Świat jako spektakl. Lublin 2003 s. 259-302, wersja zmieniona pt. Irena Sławińska – erudycja i praca. W: Teatr – Dramat – Sacrum. Lublin 2007 s. 25-55 [o drodze twórczej I. Sławińskiej].
Dramat modernistyczny wobec kryzysu antropologicznego przełomu XIX i XX w. „Roczniki Humanistyczne2004 z. 1 s. 33-54.
Irena Sławińska – dzieło i ethos. „Ethos”, Lublin 2004 nr 65/66 s. 427-446.
Karola Wojtyły teatr personalistyczny. „Personalizm” 2003 wyd. 2004 nr 5 s. 55-66, przekł. angielski: Karol’s Wojtyła’s personalistic theater . Przeł. A. Głaz. Tamże.
Kazimierza Brauna historia teatru. W: Horyzonty teatru. Szkice o twórczości Kazimierza Brauna. Toruń 2004 s. 55-77.
Kazimierza Brauna historia teatru. W: Horyzonty teatru. Toruń 2004 s. 55-77.
Krytyka i dramat francuski w programach i dyskusjach Młodej Polski. W: Dramat obcy w Polsce XIX i XX wieku. Lublin 2004 s. 99-110.
Ksiądz Marian Lewko (1936-2002) – salezjanin, teatrolog, pedagog. W: Dramat obcy w Polsce. Lublin 2004 s. 381-394.
Przeniknąć człowieka. Osoba i Słowo w dramaturgii Karola Wojtyły. „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego2004 nr 1 s. 133-141, przedruk w: Slovo v kulturè. [Cz.] 2. Gomel 2004 s. 133-137.
Mickiewicz Ireny Sławińskiej. W: Wobec romantyzmu. Lublin 2006 s. 471-482.
Bóg i człowiek w dramaturgii Młodej Polski. W: W kręgu polskiego dramatu i teatru religijnego XX wieku. Lublin 2007 s. 11-41.
Wokół personalistycznej koncepcji teatru Karola Wojtyły. „Ethos”, Lublin 2007 nr 77/78 s. 225-242.
Marian Maciejewski – uczony i katechista; Trzy kroki na drodze wiary. Preliminaria kerygmatycznej interpretacji dramatu i teatru. W: Czterdzieści i cztery studia ofiarowane profesorowi Marianowi Maciejewskiemu. Lublin 2008 s. 21-45; 71-92.
Trzy kroki na drodze wiary. Preliminaria kerygmatycznej interpretacji dramatu i teatru. W: Czterdzieści i cztery studia ofiarowane profesorowi Marianowi Maciejewskiemu. Lublin 2008 s. 71-92.
Chrystus w dramaturgii Młodej Polski. W: Modernizm. Zapowiedzi. Krystalizacje. Kontynuacje. Bydgoszcz 2009 s. 273-294.
Prawda w teatrze. W: Prawda w literaturze. Lublin 2010 s. 323-335.
Teatr a antropologia przełomu XX i XXI wieku. W: Dylematy dramatu i teatru u progu XXI wieku. Lublin 2011 s. 15-34.
Istota teatru. „Roczniki Kulturoznawcze” 2011, wyd. 2012 t. 2 s. 89-107.
Logos and the theatre. W: Logos et musica. In honorem summi romani pontificis Benedicti XVI. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien 2012 s. 437-448.
Dziedzictwo antyku w twórczości Romana Brandstaettera (kilka przybliżeń). „Roczniki Humanistyczne2013 z. 3 s. 81-92.
Tęsknota za transcendencją w teatrze PRL-u. W: Potrzeba sacrum. Literatura polska okresu PRL-u. Lublin 2013 s. 515-530.
Chrześcijaństwo a teatr XX wieku. W: Dramat i teatr religijny. Wyróżniki i paradygmaty, Lublin 2014 s. 61-70.
Metoda” [M.] Maciejewskiego. „Colloquia Litteraria2014 [nr] 1 s. 83-92.
Ś.P. Profesor Marian Maciejewski (1937-2013). [Współautor:] W. Pyczek. „Roczniki Humanistyczne2014 z. 1 s. 197-207.
Analiza kerygmatyczna wobec aksjologii współczesnego literaturoznawstwa. „Roczniki Humanistyczne2015 z. 1 s. 57-73.
Chrześcijański kontekst dramaturgii współczesnej. W: Religia w edukacji polonistycznej. Lublin 2015 s. 15-25.
O dramacie nadziei. W: Z problematyki teatrologii i pedagogiki. Lublin 2015 s. 91-100.
Przyszłość zależy od miłości. Szkic o dramacie Karola Wojtyły „Przed sklepem jubilera”. W: Poezja i egzystencja. Lublin 2015 s. 255-266.
Spotkać Boga w człowieku. Jeszcze o trylogii dramatycznej Karola Wojtyły. W: Karol Wojtyła-Jan Paweł II artysta słowa. Lublin 2015 s. 121-161.
Teodramatyka Balthasara w badaniach nad dramatem i teatrem religijnym. W: Literatura, kultura religijna, polskość. Warszawa 2015 s. 301-314.
Horyzont antropologiczny młodopolskiego dramatu i teatru. W: Młoda Polska w najnowszych badaniach. Gdańsk 2016 s. 133-153.
Nacinanie sykomory”, czyli Jak badać chrześcijański wymiar dramatu i teatru XX wieku. „Colloquia Litteraria2016 [nr] 2.
Religious theatre in Poland in 1978-1988. W: The theatre and religious drama nowadays. Lublin 2016 s. 11-29.
Dotknięcie natury Boga. Uwagi o „Promieniowaniu ojcostwa” Karola Wojtyły. W: Czytanie dramatu. Miniatury analityczne. Lublin 2017 s. 95-105.
Idolatria w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego. W: Idol w kulturze. Lublin 2017 s. 184-199.
Metoda” Maciejewskiego. „Colloquia Litteraria2017 nr 3 s. 87-97.
Polonista na katedrze: służba prawdzie. (Kilka myśli o profesorze Czesławie Zgorzelskim). W: Po Zgorzelskim. Lublin 2017.
Biblijna i/a modernistyczna koncepcja człowieka w dramacie młodopolskim. W: Biblia w dramacie. Gdańsk 2018 s.193-212.
Chrześcijański wymiar literatury. W: Polonistyka na początku XXI wieku. T. 1. Literatura polska i perspektywy nowej humanistyki. Katowice 2018 s. 199-207.
Dramat poetycki Claudela. W: Wokół dramatu poetyckiego XX wieku. Lublin 2018 s. 45-53.
O Ewangelii ukrytej. Jakuba Malika kerygmatyczna interpretacja twórczości pozytywistów. „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego2018 nr 2 s. 205-215.
Teatr wobec nadziei. W: Wobec nadziei. Aksjologiczne problemy dramatu i teatru XX i XXI wieku. Lublin 2018 s. 31-46.
Wokół koncepcji teatru Karola Wojtyły. W: Karol Wojtyła – nie tylko teatr. Wadowice 2018 s. 9-21.
Od doświadczenia człowieka do miłości osoby. Osoba i relacje osobowe w twórczości literackiej Karola Wojtyły-Jana Pawła II. „Ethos2019 nr 3 s. 351-376.
Karol Wojtyła – teatr osoby. „Rocznik Humanistyczny2020 nr 1 s. 123-136.
Personalistyczny wymiar sztuki teatru. W: Personalizm w nauce i kulturze. Studia i rozprawy. Lublin 2020 s. 91-116.
Dramat imaginacyjny Wyspiańskiego. O niedrukowanej pracy Ireny Sławińskiej. „Pamiętnik Teatralny2021 nr 1 s. 113-129.
Stefan Żeromski i Paul Claudel. Szkic do literackiej paranteli. W: Sztaluga i pióro. Księga jubileuszowa ku czci profesora Wacława Pyczka. Lublin 2021 s. 131-154.
Od analizy dramatu do filozofii teatru. O pracach teatrologicznych Ireny Sławińskiej. „Pamiętnik Teatralny2023 nr 3 s. 99-123.
Sama z Nim. Carmen Hernandez i budowanie wtajemniczenia chrześcijańskiego w ramach Drogi Neoaktechumenalnej. „Ethos2023 nr 3 s. 144-165.

Prace edytorskie i redakcyjne

1. Zob. Twórczość poz. .
2. Dramat i teatr sakralny. [Szkice]. Pod red. I. Sławińskiej, W. Kaczmarka, W. Sulisza, M.B. Stykowej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1988, 392 s. Zakład Badań nad Literaturą Religijną, 14.
Materiały z sympozjum zorganizowanego przez Katedrę Dramatu i Teatru oraz Zakład Badań nad Literaturą Religijną KUL w Lublinie 2-5 maja 1983.
3. Dramat i teatr religijny w Polsce. Red.: I. Sławińska, W. Kaczmarek. Lublin: Wydawnictwo TN KUL [Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego] 1991, 468 s. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Religijne tradycje literatury polskiej, t. 2.
4. Wokół współczesnego dramatu i teatru religijnego w Polsce (1979-1989). [Szkice]. Pod red. I. Sławńskiej i W. Kaczmarka. Wrocław: Wiedza o Kulturze 1993, 322 s. Dramat w teatrze. Teatr w dramacie. Studia. Rozprawy, t. 9.
5. O. Miłosz: Misteria. Wybór i wstęp: I. Sławińska. Przeł. [z francuskiego]: I. Sławińska, B. Ostrowska. Przygotował do wydania W. Kaczmarek. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1999, 135 s.
6. A. Hertzówna: Dramaty zebrane. Oprac. i wstęp: ks. M. Lewko. Uzupełnił i do druku przygotował W. Kaczmarek. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2003, 355 s.
7. Świat jako spektakl. Irenie Sławińskiej na dziewięćdziesiąte urodziny. [Księga pamiątkowa]. Red. W. Kaczmarek. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2003, 362 s.
8. Dramat i teatr. Red. naukowa: W. Kaczmarek. „Roczniki Humanistyczne2004 t. 52 z. 1.
9. Dramat obcy wPolsce w XIX i XX wieku. Red.: W. Kaczmarek i J. Michalczuk. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2004, 414 s.
Księga ofiarowana pamięci Księdza Prof. M. Lewki.
Materiały z sympozjum zorganizowanego w 24-25 IX 2001 przez Katedrę Dramatu i Teatru KUL w Kazimierzu nad Wisłą.
10. Teatr – Dramat – Sacrum. Katedra Dramatu i Teatru KUL (1975 – 2005). Red.: W. Kaczmarek, A. Podstawka. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2007, 238 s.
11. W kręgu polskiego dramatu i teatru religijnego XX wieku. Pod red. W. Kaczmarka i J. Michalczuk. Lublin: Norbertinum 2007, 184 s.
12. Czterdzieści i cztery. Studia ofiarowane profesorowi Marianowi Maciejewskiemu. Pod red. D. Seweryna, W. Kaczmarka i A. Seweryn. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2008, 685 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Filologii Polskiej. Katedra Literatury Oświecenia i Romantyzmu.
Do książki dołączono dysk optyczny (DVD).
13. Dramat i teatr religijny. Wyróżniki i paradygmaty. W stulecie urodzin profesor Ireny Sławińskiej. [Studia]. Red.: W. Kaczmarek i J. Michalczuk. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2014, 593 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Katedra Dramatu i Teatru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Opracowania i Teksty Dramatyczne, 10.
Materiały z sympozjum zorganizowanego przez Katedrę Dramatu i Teatru KUL oraz Towarzystwo Naukowe KUL, 10-12 IX 2012, Nałęczów.
14. I. Sławińska: Filozofia teatru. Wykłady uniwersyteckie. Przygotował do druku i wstępem opatrzył W. Kaczmarek. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2014, 192 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Katedra Dramatu i Teatru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Opracowania i Teksty Dramatyczne, 9.
15. Karol Wojtyła – Jan Paweł II artysta słowa. Red.: M. Ołdakowska-Kuflowa, W. Kaczmarek. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski 2015, 320 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Humanistycznych. Katedra Literatury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru.
16. Czytanie dramatu. Miniatury analityczne. Red.: W. Kaczmarek, A. Jarosz. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2016, 166 s. Opracowania i Teksty Dramatyczne; t. 13.
17. Po Zgorzelskim. Pytania o przyszłość humanistyki. [Szkice]. Red.: M. Łukaszuk-Piekara, W. Kaczmarek. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2017, 280 s. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Filologii Polskiej. Katedra Dramatu i Teatru, Katedra Krytyki Literackiej.

Omówienia i recenzje

• Ankiety dla IBL PAN 2008, 2013, 2024.

Wywiady

Powtórzyć gest Boga. Rozm. Ł. Garbat [i in.]. Oprac. S.J. Żurek. W: Rozmowy edukacyjne. Lublin 1998.

Claudel w Polsce

A. DRZEWICKA. „Ruch Literacki1990 nr 4 /5.

Wezwani do nadziei

T.P. POLANOWSKI: Czy ateista może być zbawiony?Akcent1994 nr 2.

Złamane pieczęcie Księgi

K. KRALKOWSKA-GĄTKOWSKA: Łamanie złamanych pieczęci. „Nowe Książki2000 nr 1.

Od kontestacji do relacji.

A. KAWALEC: Palimpsest kontestatorów. „Ethos2007 nr 1/2.
R. STRZELECKI: Dramat w świetle kerygmatu. „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego2007 nr 3.
R. STRZELECKI: Kryzys antropologiczny i odpowiedź wiary. „Fraza2007 nr 4.

Przeniknąć człowieka

J. MALIK: Nacinanie owoców sykomory. „Ethos2017 nr 1.