BIO

Urodzony 24 października 1938 w Bielsku (obecnie Bielsko-Biała) w rodzinie inteligenckiej; syn Erwina Michalika i Elżbiety z Michejdów. W 1952-56 uczęszczał do III Liceum Ogólnokształcącego im. J. Kochanowskiego w Krakowie, gdzie zdał maturę. Od 1956 studiował polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim (UJ); w 1961 uzyskał magisterium. Następnie do 1962 wykonywał prace zlecone dla Pracowni Bibliografii Polskiej XIX wieku Polskiej Akademii Nauk (PAN). W 1962-63 odbywał staż asystencki, a następnie studia doktoranckie w Katedrze Historii Literatury Polskiej UJ. W 1967-69 pracował jako asystent naukowo-techniczny w Ośrodku Dokumentacji i Informacji Naukowej PAN. W 1968 doktoryzował się na podstawie pracy pt. Recepcja twórczości Henryka Ibsena przez polską krytykę literacką i teatralną do 1906 roku (promotor profesor Henryk Markiewicz). W tymże roku debiutował artykułem pt. Bolesław Czerwieński jako krytyk teatralny, opublikowanym w „Zeszytach Naukowych Uniwersytetu Jagiellońskiego” (nr 168, „Prace Historycznoliterackie” z. 14). W 1969 rozpoczął pracę na UJ, początkowo w Zakładzie Historii Literatury Polskiej XIX i XX wieku Instytutu Filologii Polskiej, a od 1974 w Zakładzie Teatru tegoż Instytutu. W 1971-74 był lektorem języka polskiego na Uniwersytecie im. M. Lutra w Halle (Niemiecka Republika Demokratyczna). W semestrze zimowym 1975/76 przebywał na stypendium naukowym w Wiedniu. W 1976 został członkiem Oddziału Komisji Historycznoliterackiej PAN w Krakowie. W 1979 wszedł w skład redakcji „Ruchu Literackiego”, w 1979-80 pełnił funkcję sekretarza tego pisma. W 1981-86 kierował Zakładem Teatru Instytutu Filologii Polskiej UJ. W 1984 habilitował się w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, na podstawie pracy pt. Dzieje teatru w Krakowie w latach 1893-1915; w 1986 otrzymał stanowisko docenta w Zakładzie Teatru UJ. W 1986-89 przebywał w Monachium, pracując jako lektor języka polskiego na Uniwersytecie im. Ludwika Maksymiliana. W 1987 został stałym współpracownikiem „Pamiętnika Teatralnego” oraz opiekunem naukowym serii Wydawnictwa Literackiego „Dzieje Teatru w Krakowie”. Od tegoż roku należał do Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI). W 1990 wszedł w skład Komitetu Nauk o Sztuce PAN i Rady Naukowej Instytutu Sztuki PAN. W 1990-93 pełnił funkcję prodziekana, a w 1993-1999 dziekana Wydziału Filologicznego UJ. W 1991 został profesorem nadzwyczajnym UJ. W tymże roku ponownie objął kierownictwo Zakładu Teatru (później Katedra Teatru) Instytutu Filologii Polskiej UJ. W 1996 otrzymał tytuł naukowy profesora. W 1999-2005 był członkiem Senatu UJ. Uczestniczył w pracach nad Encyklopedią Krakowa jako kierownik działu Teatr oraz autor haseł (wyd. Kraków 2000). Od 1998 był członkiem korespondentem, a od 2006 członkiem zwyczajnym Polskiej Akademii Umiejętności (PAU), równocześnie od 2002 pełnił funkcję sekretarza, a od 2006 wicedyrektora Wydziału I Filologicznego PAU. W 2005 otrzymał stanowisko profesora zwyczajnego. W tymże roku wszedł w skład Rady Naukowej Biblioteki PAU i Oddziału PAN w Krakowie. W 2005 otrzymał nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Odznaczony m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2004). Mieszka w Krakowie.

Twórczość

1. Twórczość Ibsena w sądach krytyki polskiej 1875-1906. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum 1971, 179 s.

Rozprawa doktorska.
Zawiera także część bibliograficzną: Przekłady dramatów Ibsena w Polsce; Publikacje krytyki polskiej o Ibsenie; Przekłady prac obcych o Ibsenie; Wykaz premier i wznowień dramatów Ibsena w teatrach warszawskim, krakowskim, lwowskim i poznańskim do 23 V 1906; Recenzje z przedstawień dramatów Ibsena.

2. Dzieje teatru w Krakowie w latach 1893-1915. Cz. 1. Vol. 1, 2 – Cz. 2. (Dzieje teatru w Krakowie. T. 5). Kraków: Wydawnictwo Literackie 1985, 1987, 398 + 447 + 378 s. Z prac Zakładu Teatru Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Cz. 1. Teatr Miejski. Vol. 1, 2; Cz. 2. W cieniu Teatru Miejskiego.
Rozprawa habilitacyjna.

Nagrody

Nagroda „Echa Krakowa” za najlepszą książkę o Krakowie wyd. w 1985, nagroda „Teatralna Książka Roku 1985”, przyznawana przez Sekcję Krytyki Teatralnej Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI), Nagroda Miasta Krakowa za 1985, Nagroda Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki II stopnia w 1986.

3. Żywoty budynków teatru krakowskiego 1865-1893. Kraków: Księgarnia Akademicka 1994, 79 s.

4. Dzieje teatru w Krakowie w latach 1865-1893. Cz. 1-2. (Dzieje teatru w Krakowie. T. 4). Kraków: Wydawnictwo Literackie 1997, 2004, 490 + 613 s. Z prac Zakładu Teatru Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Cz. 1. Przedsiębiorstwa teatralne; Cz. 2. Instytucja artystyczna.

5. Historia Szkoły Podstawowej im. Ks. Grzegorza Piramowicza w Kurowie. Kurów: Kurowskie Towarzystwo Regionalne 2003, 36 s.

Artykuły w czasopismach i książkach zbiorowych, m.in.

Józef Kotarbiński. [Współautor: J. Spiegel] J. Got. W: Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Seria 4. Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu. T. 3. Warszawa 1969 s. 739-755.
Jan Gadomski. W: Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Seria 4. Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu. T. 4. Warszawa 1971 s. 473-482.
Nietzscheanizm w dramatach Jana Augusta Kisielewskiego. Rocznik Komisji Historycznoliterackiej 1972 s. 165-199.
Zabawa „Karykaturami [J.A. Kisielewskiego]. Ruch Literacki 1973 nr 6 s. 335-353.
Miejsce „Karykatur” w twórczości Jana Augusta Kisielewskiego. Rocznik Komisji Historycznoliterackiej 1974 s. 89-121.
Legenda i prawda o młodości Tadeusza Pawlikowskiego. Pamiętnik Teatralny 1975 z. 1 s. 45-80; uzupełnione tamże 1976 z. 1/2 s. 190.
Kształtowanie tekstów dramatów Jana Augusta Kisielewskiego. Pamiętnik Literacki 1977 z. 3 s. 225-264.
Wokół teorii dramatu naturalistycznego. Ruch Literacki 1978 nr 2 s. 101-114.
Aktorstwo w recenzjach Tadeusza Pawlikowskiego. W: Wokół teorii i historii krytyki teatralnej. Katowice 1979 s. 158-190.
Naturalistyczna technika dramatu. Rocznik Komisji Historycznoliterackiej 1979 s. 39-64.
Kształtowanie tekstu „Sonaty” Jana Augusta Kisielewskiego. W: Jan August Kisielewski i problemy dramatu młodopolskiego. Rzeszów 1980 s. 21-34.
Główne problemy sztuki aktorskiej w Krakowie okresu Młodej Polski. Pamiętnik Teatralny 1981 z. 1/2 s. 31-48.
Muzyka w teatrze krakowskim okresu Młodej Polski. W: Muzyka polska a modernizm. Kraków 1981 s. 65-86.
Legenda [Tadeusza] Pawlikowskiego. W: Wśród mitów teatralnych Młodej Polski. Kraków 1983 s. 45-85.
Wspomnienia Karola Rollego o teatrze. Pamiętnik Teatralny 1983 z. 3 s. 387-406.
Nieznane teksty „Zielonego Balonika. Pamiętnik Literacki 1985 z. 2 s. 267-288.
Castus Joseph” na scenie. Rocznik Komisji Historycznoliterackiej 1987 s. 207-217.
Między Miłaszewskim a Skorupką. Pamiętnik Teatralny 1988 z. 3/4 s. 448-460.
Wanda Siemaszkowa w notatkach teatralnych Elżbiety Kietlińskiej. Rocznik Komisji Historycznoliterackiej 1988 s. 155-166.
Nieznany epizod recepcji „Nie-Boskiej komedii” [Z. Krasińskiego] w Niemczech. „Opracowanie sceniczne” i prapremiera. Ruch Literacki 1989 nr 4/5 s. 339-355.
O premierze „Wesela” inaczej. W: O teatrze i dramacie. Wrocław 1989 s. 139-148.
Ani kościół, ani wszechnica, ani nawet apteka. „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej1990 s. 31-44.
Widzowie na premierach dramatów Wyspiańskiego w 1903 roku. (Materiały). Pamiętnik Teatralny 1990 z. 3/4 s. 457-473.
Dziady” Wyspiańskiego na widowni. Ruch Literacki 1991 nr 4 s. 349-362.
Problematyka opisu jednego teatru. W: Dramat i teatr modernistyczny. Wrocław 1992 s. 239-247.
Szekspir Koźmiana? W: Od Shakespeare'a do Szekspira. Gdańsk 1993 s. 172-189.
Kazimierz Nowacki (1928-1996). Pamiętnik Teatralny 1996 z. 3/4 s. 560-568.
Das ausländische Repertoire des krakauer Theatres von 1865 bis 1885. W:: Theatrerinstitution und kulturtransfer. Tübingen 1997 s. 71-84.
Szkoła krakowska – przypomnienia, zbliżenia, zdziwienia. W: Krakowska szkoła teatralna. Kraków 1997 s. 9-19.
Włościańskie zespoły teatralne w Polsce południowo-wschodniej na przełomie XIX i XX wieku. W: Chłopi – naród – kultura. Rzeszów 1997 s. 211-221.
Jan August Kisielewski – „Karykatury”; „W sieci. W: Lektury polonistyczne. T. 1. Kraków 1998 s. 109-146; s. 147-188.
Od dokumentacji do interpretacji dziejów jednego teatru. W: Od dokumentacji do interpretacji, od interpretacji do teorii. Warszawa 1998 s. 25-34.
Tropem pierwszych przedstawień teatru żydowskiego w Krakowie. W: Teatr żydowski w Polsce. Łódź 1998 s. 75-87.
Aktorska „szkoła krakowska” – „szkoła warszawska. Nowe perspektywy. Pamiętnik Teatralny 1999 z. 3/4 s. 31-49.
Dziady” Wyspiańskiego na widowni. W: Dziady” Adama Mickiewicza. Kraków 1999 s. 106-207.
Teatry dramatyczne w okresie Młodej Polski. W: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Warszawa 2000 s. 21-35.
O „Moralności pani Dulskiej” – bez Dulskiej i dulszczyzny: didaskalia. W: W kręgu Młodej Polski. Kraków 2001 s. 217-235.
Błoński – kierownik Zakładu Teatru. W: Jan Błoński... i literatura XX wieku. Kraków 2002 s. 123-132.
Świat teatru w korespondencjach Michała Bałuckiego 1878-1885. W: Świat Michała Bałuckiego. Kraków 2002 s. 97-121.
Dwa (nieznane) listy Henryka Sienkiewicza. W: Poszukiwanie realności. Kraków 2003 s. 127-141.
Mój „Pamiętnik Teatralny. Pamiętnik Teatralny 2003 z. 1/2 s. 376-382.
Dramaturgia niemiecka w repertuarze Stanisława Koźmiana. W: Dramat obcy w Polsce w XIX i XX wieku. Lublin 2004 s. 11-24.
Modrzejewska w Kaliszu? Między Chicago a Petersburgiem. W: Między teatrem a literaturą. Wrocław 2004 s. 173-186.
Jerzy Got-Spiegel (1923-2004). Pamiętnik Teatralny 2005 z. 1/2 s. 287-324.
Teatr w sejmie (1890). W: Literatura, kulturoznawstwo, uniwersytet. Kraków 2005 s. 503-531.

Prace redakcyjne

1. T. Pawlikowski: Listy do Konstancji Bednarzewskiej. Oprac.: J. Michalik, E. Orzechowski. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1981, 375 s.

Nagrody

Nagroda Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki III stopnia za edycję w 1982.
2. Z dziejów teatru krakowskiego. Materiały z sesji naukowej „Dwieście lat teatru w Krakowie 1781-1981”. Red.: J. Michalik. Kraków: Uniwersytet Jagielloński 1985, 245 s.
3. Dramat obcy w Polsce. Premiery, druki, egzemplarze 1765-1965. Praca zespołowa pod kierunkiem J. Michalika. Zeszyt próbny. Wrocław: Wiedza o Kulturze 1991, 71 s.
4. Krakowskie rodowody teatralne. Materiały z sesji naukowej: Z Krakowa w świat 22-24 X 1993. Red. i wstęp: J. Michalik. Kraków: Księgarnia Akademicka 1994, 202 s.
5. Dramat obcy w Polsce. Premiery, druki, egzemplarze. Praca zespołowa pod kierunkiem J. Michalika. Litera A. Kraków: Księgarnia Akademicka 1995, 142 s. Por. poz. .
6. Teatr żydowski w Krakowie. Studia i materiały pod red. J. Michalika, E. Prokop-Janiec. [Wstęp: Ch. Shmeruk]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1995, 227 s.
7. Złota Księga Wydziału Filologicznego. Liber aureus Facultatis Philologicae. Pod red. J. Michalika i W. Waleckiego. Kraków: Księgarnia Akademicka 2000, 814 s.
Księga pamiątkowa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
8. Dramat obcy w Polsce 1765-1965. Premiery, druki, egzemplarze. Informator. Praca zespołowa. Pod kierunkiem J. Michalika. Kraków: Księgarnia Akademicka 2001. Por. poz. , .

[T. 1] A-K. Red.: S. Hałabuda, 512 s.

[T. 2] L-Z. Red.: S. Akada przy współpracy K. Stepa, 512 s.

9. Teatrologia polska u schyłku XX wieku. Pod red. J. Michalika i A. Marszałek. Kraków: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana 2001, 226 s.
Materiały konferencyjne.
10. Magia Wesela. Pod red. J. Michalika i A. Stafiej. Kraków: Księgarnia Akademicka 2003, 155 s.

Omówienia i recenzje

Ankiety dla IBL PAN 1989, 1996, 2006.

Twórczość Ibsena w sądach krytyki polskiej 1875-1906

M. Lewko. „Pamiętnik Teatralny1972 z. 2.
A. Zyga. „Ruch Literacki1972 nr 2.

Dzieje teatru w Krakowie w latach 1893-1915

B. Osterloff: Fundament. Teatr 1986 nr 4 [dot. cz. 1].
E. Orzechowski: W cieniu teatru miejskiego. Kraków 1987 nr 4 [dot. cz. 2].
R. Węgrzyniak. „Pamiętnik Teatralny1990 z. 1/2 [dot. cz. 1-2].