• Człowiek jako ogół swych możliwości. O pisarstwie [H.] Brocha, [A.P.] Gütersloha i [R.] Musila, „Więź” 1972 nr 7/8 s. 97-116.
• O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej. „Poezja” 1972 nr 6 s. 45-54 [dot. poezji Z. Herberta].
• Andreas Gryphius i Mikołaj Sęp Szarzyński. Z problemów komparatystyki typologicznej. W: Literatura staropolska i jej związki europejskie. Wrocław 1973 s. 241-261.
• Łukasz Górnicki wobec problemów filozoficznych. Z dziejów synkretyzmu filozoficznego w dobie Renesansu w Polsce. „Studia Filozoficzne” 1973 nr 1 s. 58-69.
• Metafora w polskiej poezji wczesnobarokowej. W: Wśród zagadnień polskiej literatury barokowej. Cz. 1. Światopogląd, genologia, topika. Katowice 1980 s. 128-139. Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 383; przedruk w: Średniowiecze, renesans, barok. Wyd. 2 rozszerzone Warszawa 1994 s. 224-234, przedruk zmieniony pt. Metafora. (Analiza zjawiska na przykładzie polskiej poezji wczesnobarokowej). „Prace Polonistyczne.” Seria 39: 1983 s. 205-228.
• Ramię króla na morzu. [Wstęp do:] O zwyczaju morskiej bitwy. Gdańsk 1983 s. 5-44.
• „Horatius sarmaticus”. [Wstęp do:] M.K. Sarbiewski: Poezje wybrane. Warszawa 1986 s. 7-18.
• Guillelmus Tardivus: Grammatica, eloquentia et rhetorica [Paris, ca 1484]. (Opis podręcznika). W: Retoryka w XV stuleciu. Wrocław, Gdańsk 1988 137-151.
• Dzieła Marcina Kromera i Stanisława Hozjusza w bibliotekach szwedzkich. „Studia Warmińskie” 1989 wyd. 1994 t. 26 s.105-112.
• Biblioteka „Collegium Societatis Iesu” w Braniewie. Próba charakterystyki. „Studia Warmińskie” 1990 wyd. 1995 t. 27 s. 309-324.
• Średniowieczne rękopisy astrologiczne w zbiorach Biblioteki Narodowej. „Rocznik Biblioteki Narodowej” 1990 wyd. 1993 t. 26 s. 5-24.
• Kancjonał Jerzego Waziańskiego. W: Z badań nad dawną książką. T. 1. Warszawa 1991 s. 251-267.
• Jan Parandowski. Powrót mitu eleuzyjskiego. W: Topika antyczna w literaturze polskiej XX wieku. Wrocław 1992 s. 109-118.
• Polemika Cypriana Norwida z Łukaszem Górnickim o ideał sztuki. „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 1990 wyd. 1992 s. 69-76.
• „Demon Socratis” Łukasza Górnickiego. Z dziejów recepcji Platona w Polsce w XVI wieku. W: Necessitas et ars. T. 2. Warszawa 1993 s. 55-62, toż w: Łukasz Górnicki i jego czasy. Białystok 1993 s. 71-84.
• Polskie badania retoryczne w XVI wieku. Tradycja i innowacja. „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1993 t. 37 s. 69-77.
• Profesor Alodia Kawecka-Gryczowa (1903-1990). „Rocznik Biblioteki Narodowej” 1993, wyd. 1994 t. 29 s. 209-218.
• Współczesne kierunki badań retorycznych. Próba charakterystyki. „Przegląd Humanistyczny” 1993 nr 6 s. 49-60.
• Zapomniana tradycja. O „Ziemi wschodzącej” Zbigniewa Zielonki. W: Dawność kulturowa w literaturach słowiańskich drugiej połowy XX wieku. Opole 1993 s.79-85.
• Ars artium. Renesans i retoryka. W: Kolokwia polsko-włoskie. T. 1. Katowice 1994 s. 49-56.
• Etykosfera, czyli poza dobrem i złem. Propozycja Stanisława Lema. W: Kategoria dobra i zła w kulturach słowiańskich. Warszawa 1994 s. 99-105.
• Reklama i retoryka. W: Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku. Warszawa 1994 s. 299-316.
• Retoryka i przełom antypozytywistyczny w badaniach literackich. W: Kryzys czy przełom. Kraków 1994 s. 97-112; przedruk rozszerzony „Nowa Krytyka” 1994 nr 5 s. 43-65.
• Retoryka przeciw postmodernizmowi. „Przegląd Humanistyczny” 1994 nr 6 s. 35-42.
• Horatius Christianus et Horatius Sarmaticus. W: Nauka z poezji Macieja Kazimierza Sarbiewskiego. Warszawa 1995 s. 63-86 [dot. retoryki i religijności M.K. Sarbiewskiego].
•
Mesjada Wespazjana Kochowskiego. W:
Literatura polskiego baroku – w kręgu idei.
Lublin 1995 s.167-191 [dot. „
Chrystusa cierpiącego”].
Messiada Vespasiana Kohovskogo. „Slavânovedenie”, Moskva 1995 nr 1 s. 29-39.
• Błazen contra diabeł. „Kwatera bożych pomyleńców” Władysława Zambrzyckiego. W: Obraz głupca i szaleńca w kulturach słowiańskich. Warszawa 1996 s. 153-161.
• J.R.R. Tolkien; J.R.R. Tolkien, czyli sztuka przypominania; „Mythopoeia” Johna Ronalda Reuela Tolkiena; Nonnos kultury europejskiej; Quenta „Silmarillion” – kształtowanie mitu. W: J.R.R. Tolkien – recepcja polska. Warszawa 1996 s. 131-134 i 227-228; 9-13 i 203-204 [wstęp]; 179-185 i 237-238; 25-30 i 207-209; 159-178 i 235-236.
• Kancjonał Mazurski. „Borussia” 1996 nr 12 s. 66-84, przedruk zmieniony w: Miscellanea literackie i teatralne. Cz. 2. Tradycje literackie i teatralne. Łódź 2010 s. 291-307.
• Milczenie Kanta. Literatura – kłamstwo – retoryka. W: Kłamstwo w literaturze. Kielce 1996 s. 7-19.
• Recepcja retorów greckich w Polsce w XVI i XVII wieku w nauczaniu szkolnym. Rekonesans. „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1994 t. 38 s. 45-53, przedruk w: Retoryka antyczna i jej dziedzictwo. Warszawa 1996 s.115-126. Acta Societatis Philologae Polonorum, 2.
• Recepcja retorów greckich w Polsce w XVI i XVII wieku w nauczaniu szkolnym. W: Retoryka antyczna i jej dziedzictwo. Warszawa 1996 s.115-126. Acta Societatis Philologae Polonorum, 2.
• Retoryka a filozofia w nauczaniu jezuickim: „Assertiones Rhetoricae”, Poznań, 1577. „Forum Philosophicum” 1996 t.1 s. 221-234.
• Brunsbergica Pallas. Na marginesie historii bibliotek i nauki w dobie Renesansu. „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1997 t. 41 s. 111-122.
• Dom czy dwór. Rej i Górnicki, czyli o wyborze rodzaju domu w polskiej kulturze XVI wieku. W: Dom w języku i kulturze. Szczecin 1997 s. 293-298.
• Dom w literaturze staropolskiej i oświeceniowej. Próba charakterystyki sposobu użycia pojęcia. W: Obraz domu w kulturach słowiańskich. Warszawa 1997 s.15-24.
• Jan Parandowski – tłumacz i teoretyk literatury. W: Przekład literacki. Teoria, historia, współczesność. Warszawa 1997 s. 13-25.
• „Mars z upominkiem na wesele”. Siedemnastowieczne panegiryki jako świadectwo mentalności. „Napis” 1997 seria 3 s. 7-13 [dot. twórczości A. Magnuszewskiego].
• Oświecenie – retoryka – romantyzm. Przypadek Ludwika Osińskiego. W: Między oświeceniem i romantyzmem. Kultura polska około 1800 roku. Warszawa 1997 s. 347-365.
• Twierdzenia o retoryce. W: Pułtuskie kolegium jezuickie. Ludzie i idee. Warszawa; Pułtusk 1997 s. 34-49.
• Badania retoryczne w Europie Wschodniej. Rekonesans. W: Prace na XII Międzynarodowy Kongres Slawistów w Krakowie 1998. Seria 9, cz. 2: Literaturoznawstwo, folklorystyka, nauka o kulturze. Warszawa 1998, s. 265-270. Z polskich studiów slawistycznych, 9.
• Ksiądz i księżyc, czyli kapłan i królewicz w „Bolesławie Chrobrym” Antoniego Gołubiewa. W: Obraz kapłana, wodza, króla w kulturach słowiańskich. Warszawa 1998 s.73-78.
• Retoryka. W: Literatura, teoria, metodologia. Warszawa 1998 s. 292-330, wyd. nast. tamże: wyd. 2 rozszerzone 2002, wyd. 3 zmienione i uzupełnione 2006 [nowa wersja artykułu], przekład ukraiński: Ritorika. W: Literatura, teoriå, metodologiâ. [Przeł.] S. Âkovenko. Kiïv 2006 s. 470-517.
• „Stara kobieta z węgielnicą” Piotra Pawła Rubensa, czyli szkice do portretu kobiety w literaturze staropolskiej. W: Pogranicza możliwości w literaturze dawnej oraz współczesnej. Cz. 1. Miłość. Szczecin 1998 s. 129-142.
• „Dzikie pola” – polska wersja „Role Playing Games”. „Literatura i Kultura Popularna” 1999 wyd. 2000 z. 8 s. 21-31. Acta Universitatis Wratislaviensis, 2158.
• „Miecz i łokieć” Wiktora Gomulickiego. W: Wiktor Gomulicki. Problemy twórczości i recepcji. Pułtusk 1999 s.102-114.
• Neostoicyzm Łukasza Górnickiego.W: Wątki neostoickie w literaturze polskiego renesansu i baroku. Szczecin 1999 s.135-159.
• Hipotetyczne źródło pewnych motywów w pieśni „Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary...” Jana Kochanowskiego. „Terminus” 2000 z. 1/2 s. 145-152.
• Humanizm. Reformacja. Retoryka. Dyskusja polskich teoretyków retoryki z Piotrem Ramusem. „Res Historica” 2000 z. 10 s. 75-91 [w świetle poglądów Jana Wierusa].
• Jaki Tolkien? O problemach tłumaczeń utworów literackich Johna Ronalda Reuela Tolkiena. W: Przekładając nieprzekładalne. Gdańsk 2000 s. 379-389.
• Literatura „fantasy” jako problem genologiczny. (Na przykładzie twórczości C.S. Lewisa i J.R.R. Tolkiena). W: Genologia i konteksty. Zielona Góra 2000 s. 139-150.
• Stanisław Lem – filozof i pisarz. (Dyskusja z lemologami). „Przegląd Humanistyczny” 2000 nr 3 s. 45-52, przedruk w: Stanisław Lem – pisarz, myśliciel, człowiek. Kraków 2003 s.76-89.
• Viertes „genos” der Rhetorik. Rufus von Perinth und „genos historikon”. W: Studies in ancient literary theory and criticism. Kraków 2000 s. 113-120.
• Polskie oratorstwo barokowe. Powitania władców. W: Sarmackie theatrum. T. 1. Wartości i słowa. Katowice 2001 s. 142-166.
• Retoryka na przełomie tysiącleci; Nauczanie retoryki. Problemy metodyczne. W: Retoryka dziś. Teoria i praktyka. Kraków 2001 s. 11-31; 463-488.
• Spór o zbroję Achillesa, czyli elementy niewerbalne w komunikacji werbalnej. Glosa dyskusyjna. W: Między słowem a ciałem. Bydgoszcz 2001 s. 45-56.
• Jak opowiada się (opowiadanie) w komiksie, czyli jak opowiedzieć o przygodach Galla Asteriksa? W: Dialog, komparatystyka, literatura. Warszawa 2002 s. 507-522.
• Jakub Górski i polski wkład w badania stylistyczne w wieku XVI. W: Dziedzictwo Andrzeja Frycza Modrzewskiego w myśli humanistycznej i politycznej. T. 2. Toruń 2003 s. 645-664.
• Lin Carter i jego badania nad J.R.R. Tolkienem. [Posłowie do:] L. Carter: Tolkien – świat „Władcy Pierścieni". Warszawa 2003 s. 190-225.
• Nauczania retoryki – problemy metodyczne. W: Nauczanie retoryki w teorii i praktyce. Warszawa 2003 s. 11-29.
• O niezbędności retoryki. (Nauczanie retoryki w szkole – analiza podręczników); Tolkien zniszczony, czyli o nieuprawnionych uzupełnieniach już istniejących dzieł literackich. W: Uwieść słowem, czyli retoryka stosowana. Warszawa 2003 s. 81-93; 283-298.
• O sztuce kaznodziejskiej bpa Bronisława Dembowskiego. W: Retoryka na ambonie. Kraków 2003 s. 157-176.
• Polsko-niemieckie związki literackie w dobie baroku. Analiza stanu badań i wnioski. W: Barok polski wobec Europy – kierunki dialogu. Warszawa 2003 s. 289-315.
• „Space opera” – problemy opisu gatunku. „Literatura i Kultura Popularna” 2003 nr 11 s. 15-25. Acta Universitatis Wratislaviensis, 2538.
• Znaczenie – Modalność – Wartość. Prolegomena do nowoczesnej teorii retoryki. W: Od teorii literatury do ontologii świata. Toruń 2003 s. 253-271.
• Adam i Młyny [dot. twórczości K. Truchanowskiego]; Kazimierz Truchanowski – człowiek, pisarz, myśliciel. W: Przymierzanie masek. Płock 2004 s. 10-34; 70-87.
• Poeta i wartości – wokół „Niobe” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Liryka i retoryka. W: Mag w cylindrze. Pułtusk 2004 s. 27-80, przedruk zmieniony pt. Z Bizancjum do Nieborowa, czyli o jednej Europie. „Niobe” – po pięćdziesięciu latach. Liryka i retoryka. W: Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. T. 2. Kraków 2005 s. 493-514.
• Retoryka i literatura. (Na przykładzie Cypriana Norwida „W Weronie”). „Forum Artis Rhetoricae” 2004 nr 2 s. 11-26.
• Retoryka w Polsce – analiza bibliografii oraz określenie stanu i kierunków badań. Próba podsumowania. „Forum Artis Rhetoricae” 2004 nr 1 s. 73-83.
• Stanisław Lem – filozof i pisarz. Dyskusja z lemologami. W: Stanisław Lem – pisarz, myśliciel, człowiek. Kraków 2004 s.76-89.
• Łukasz Górnicki – sarmacki Castiglione, czyli o problemach badań literatury i kultury I Rzeczypospolitej czasów renesansu. W: Łukasz Górnicki i jego włoskie inspiracje. Warszawa 2005 s. 9-29.
• Proza Mikołaja Reja – aspekty retoryczne. Problemy składni, stylistyki i argumentacji. Prolegomena do dalszych badań. W: Mikołaj Rej – w pięćsetlecie urodzin. Łódź 2005 s. 221-240.
• Quintilian vs Perelman: jedna czy wiele teorii retoryki oraz problemy argumentacji. „Forum Artis Rhetoricae” 2005 nr 1/2 s. 36-48.
• Relacje między kulturą wysoką a niską/popularną w literaturze. Glosy do dyskusji wraz z sugestiami metodologicznymi. W: Relacje między kulturą wysoką i popularną w literaturze, języku i edukacji. Lublin 2005 s. 29-39.
• Związki retoryki i filozofii w tradycji nauczania jezuitów w wiekach XVI-XVII. Na marginesie „Assertiones Rhetoricae”, Poznań 1577. W: Philosophia vitam alere. Kraków 2005 s. 389-402.
• Drama of Father Joseph Wallner about Boleslaw the Bold: sin, penance, and forgiveness in Neo-Latin drama and poetry in the second half of the 17th century. W: Pietas Humanistica. Neo-Latin religious poetry in Poland in European context. Frankfurt am Main 2006 s. 249-260.
• Literatura s.f. & fantasy: pogranicze genologii, retoryki i intertekstualności. W: Literatura i wyobraźnia. Wrocław 2006 s. 451-463.
• Maciej Kazimierz Sarbiewski – droga życia i twórczości. W: Maciej Kazimierz Sarbiewski i jego epoka. Pułtusk 2006 s. 47-66.
• Oprawy książek ze zbiorów Biblioteki Collegium Societatis Iesu w Braniewie. Wstęp do badań. „Rocznik Biblioteki Narodowej” 2006 t. 37/38 s. 219-240.
• Retoryka i ekonomia – pole sporów i zastosowań. Tezy do dyskusji. „Forum Artis Rhetoricae” 2006 nr 1 s. 61-76.
• Retoryka, retoryczność i badania literackie. Wyjaśnienie pewnych nieporozumień i prezentacja metody badawczej. „Przegląd Humanistyczny” 2006 nr 5/6 s. 251-266.
• Retoryka w instytucjach polskiego życia społecznego. Próba oceny stanu i perspektywy badań oraz kształcenia. W: Retoryka w Polsce. Teoria i praktyka w ostatnim półwieczu. Szczecin 2006 s. 141-167.
• Stanisława Lema „uwikłanie w historię”. W: Teraźniejszość i pamięć przeszłości. Warszawa 2006; wersja poprawiona i poszerzona tekstu w: Mitologizacja człowieka w kulturze i literaturze iberyjskiej i polskiej. Zielona Góra 2016 s. 335-352 .
• Dzieje retoryki i myśli retorycznej: ocena stanu badań, określenie perspektyw badawczych i próba oceny miejsca polskiej refleksji nad retoryką w perspektywie komparatystycznej. W: Perspektywy polskiej retoryki. Poznań 2007 s. 7-35.
• Księgozbiór Kolegium Jezuitów w Braniewie. Dzieje i charakterystyka. Powst. 2007, przekład angielski: The book collection of the Jesuit College in Braniewo. History and description. [Przeł.] K. Diehl. [Wstęp do:] J. Trypućko: The catalogue of book collection of the Jesuit College in Braniewo held in the University Library in Uppsala. Vol. 1. Warszawa; Uppsala 2007 s. 41-68. Acta Bibliothecae R. Universitatis Upsaliensis, vol. 41 .
• Maciej Kazimierz Sarbiewski – nasz współczesny. „Ciechanowskie Zeszyty Literackie” 2007 nr 9 s. 128-137.
• Problemy metodyczne nauczania retoryki, czyli retoryka jako przedmiot dydaktyki uniwersyteckiej. Glossy do dyskusji. W: Literatura staropolska w dydaktyce uniwersyteckiej. Łódź 2007 s. 103-124.
• Puławy i Arkadia w „Ogrodach” Jacquesa Delille’a. Kilka nieznanych faktów tyczących Jacquesa Delille’a i jego kontaktów z ks. Izabelą Czartoryską oraz ks. Heleną Radziwiłłową. W: W stronę Francji… Z problemów literatury i kultury polskiego Oświecenia. Warszawa 2007 [właśc. 2008] s. 286-295.
•
„Theology of liberation” and its tradition in Poland – Church, politics, and rhetoric in 1981-1989.
„Forum Artis Rhetoricae” 2007 nr 1/2 s. 74-83, [wersja rozszerzona w:]
New chapters in the history of rhetoric.
Leiden, Boston 2009 s. 599-609
International Studies in the History of Rhetoric, 1.
„Teologiâ na osvoboždenieto” i neinite tradicii v Polša. Crkvata, politikata i retorikata prez 1981-1989 g. W: Novi izsledovaniâ po istoriâ na retorikata. Sofiâ 2010 s. 535-545.
• Index operum recens editorum, quae ad artem rhetoricam spectant. „Forum Artis Rhetoricae” 2008 nr 1/2 s. 63-92.
• Poza Platona. Załamanie humanistycznej wizji człowieka kultury na przełomie tysiącleci. W: Kultura, język, edukacja. Poznań 2008 s. 147-159.
• Retoryka a historiografia. Prolegomena i glosy. „Forum Artis Rhetoricae” 2008 nr 3/4 s. 7-24.
• Retoryka i poetyka: siostry czy rywalki? W: Od poetyki do hermeneutyki literaturoznawczej. Kraków 2008 s. 247-256 [komentarz do rozdziału XIX. 1456a35-1456b15 „Poetyki” Arystotelesa].
• Współczesność a tradycja. Maciej Kazimierz Sarbiewski, Leopold Staff, Zbigniew Herbert, czyli dyskusja ze stoicyzmem. „Przegląd Humanistyczny” 2008 nr 4 s. 1-15.
• „Aemulatio & Imitatio” – i armaty. „Księgi hetmańskie” Stanisława Sarnickiego a filologia. W: Aemulatio & Imitatio. Powrót pisarzy starożytnych w epoce renesansu. Warszawa 2009 s. 101-111.
• Arkadia koło Nieborowa. Homagium dla romantyzmu. „Rocznik Historii Sztuki” 2009 wyd. 2010 t. 34 s. 81-93.
• Jana Kochanowskiego Pieśń II.25 „Czego chcesz od nas, Panie” jako przykład kształtowania chrześcijańskiego dziedzictwa duchowego. W: Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Seria 2. Wokół kultur śródziemnomorskich. T 1. Literatura i słowo. Białystok 2009 [właśc. 2010] s. 43-50.
• Miejsca wspólne w teorii retoryki – perspektywa polska. Przegląd problemów i prolegomena dalszych badań. „Forum Artis Rhetoricae” 2009 nr 1/2 s. 24-57.
• Między tradycją a nowoczesnością. Prologi do kronik Anonima zw. Gallem oraz Mistrza Wincentego. Analiza retoryczna. W: Onus Athlanteum. Studia nad Kroniką biskupa Wincentego. Warszawa 2009 [właśc. 2010] s. 361-377. Studia Staropolskie. Series Nova, 25.
• The object vs. the subject in literary research and the issues of ethics. W: Charles Taylor’s vision of modernity. Cambridge 2009 s. 205-219, toż w języku polskim: Podmiot. W: Charlesa Taylora wizja nowoczesności. Rekonstrukcje i interpretacje. Warszawa 2012 s. 273-287.
• „We mnie jest płomień co myśli…” O poezji Zbigniewa Herberta – próba zrozumienia. W: Europejskość ojczyzn. Litewsko-polskie związki literackie, kulturowe i językowe = Tėvyniụ europietiškumas: lietuviụ-lenkụ literatūriniai, kultūriniai ir kalbiniai ryšai. Wilno 2009 s. 50-72.
• Wojciech Dzieduszycki, sen. i Stanisław Wyspiański – dwie wizje mitologicznej przeszłości Polski. W: Stanisław Wyspiański. W labiryncie świata, myśli i sztuki. Kraków 2009 s. 107-115.
• Amor Polonus or the Love of the Poles. W: Amor Polonus, czyli miłość Polaków. T. 2. Warszawa 2010 s. 69-87 [tekst (w katalogu wystawy w Pałacu w Wilanowie) w językach angielskim i polskim].
• Dlaczego tęsknimy do opowieści mitycznych? Literatura fantasy – próba określenia źródeł. „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna” 2010 nr 16 s. 5-21.
• Kazania świętokrzyskie – aspekt retoryczny. „Z Badań nad Książkami i Księgozbiorami Historycznymi” 2010 t. 4 s. 37-49.
• Kultura dawna a metody współczesnej humanistyki. Próba rozpoznania pól badawczych. W: Recepcja kultury średniowiecznej w humanistyce. Toruń 2010 s. 9-25.
• O możliwości zastosowania kategorii wyobraźni romantycznej w rozważaniach o świecie mediów XXI wieku. W: Śladami romantyków. Warszawa 2010 s. 285-295. Z Prac Zakładów Romantyzmu i Komparatystyki.
• Political fiction i antyutopia w literaturze II RP – o kilku zapomnianych pisarzach – glossy. W: Dwudziestolecie 1918-1939. Odkrycia, fascynacje, zaprzeczenia. Warszawa 2010 s. 324-340.
• Retoryka a/i media: próba określenia pól wspólnych. W: Styl – dyskurs – media. Łódź 2010 s. 383-395.
• Edukacja retoryczna w USA: próba oceny. W: Dydaktyka retoryki. Poznań 2011 s. 183-196.
• Idea szlachectwa w I Rzeczypospolitej. Wokół książki Sławomira Baczewskiego. „Rocznik Polskiego Towarzystwa Heraldycznego” 2011 t. 10 (21) s. 123-133.
• Krytyka retoryczna – wprowadzenie do metody. “Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2011 z. 2 s. 267-301 .
• Po co literatura, czyli o walce ze zmistyfikowaną rzeczywistością. W: Słowa, obrazy, dźwięki w wychowaniu. Warszawa 2011 s. 17-38.
• Teoria chaosu i badania literatury. Problemy metodyczne i metodologiczne. W: Efekt motyla II. Humaniści wobec metaforyki chaosu. Kraków 2011 s. 37-50.
• Wróg u bram: literatura popularna – oznaka kryzysu czy efekt globalizacji? „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna” 2011 nr 17 s. 113-126.
• Czy przekład jest możliwy? Kilka uwag związanych z praktyką translatorską. W: Rola tłumacza i przekładu w epoce wielokulturowości i globalizacji. Katowice 2012 s. 119-139. Studia o Przekładzie, 34.
• Fantastyka i aksjologia. Przypadek utworów z gatunku space opera. W: Fantastyka w obliczu przemian. Poznań 2012 s. 71-81. Prace Komisji Filologicznej, 71.
• Johna Ronalda Reuela Tolkiena „Quenta Silmarillion” – czy upadek cywilizacji jest nieuchronny? W: Perspektywy poznawcze w kulturze europejskiej. Wrocław 2012 s. 255-267. Orbis Exterior, Orbis Interior, 5.
• Precz z kanonami. Tekst świadomie polemiczny. W: Europejski kanon literacki. Dylematy XXI wieku. Warszawa 2012 s. 62-68.
• Richarda Emila Volkmanna koncepcja retoryki. W: Śląskie pogranicza kultur. T. 1. Wrocław 2012 s. 67-104.
• Wstęp do „Prawa do Bajki” S. Lichańskiego. W: Baśń w terapii i wychowaniu. Warszawa 2012 s. 11-20. Słowa, Obrazy, Dźwięki..
• Problemy tłumaczeń naukowych. Analiza wybranych przykładów. W: Tłumacz i przekład – wyzwania współczesności. Katowice 2013 s. 149–168 .
• Kancjonały na Śląsku do końca XVIII wieku. Próba określenia stanu badań. W: Śląskie pogranicza kultur. T. 3. Wrocław 2014 s. 51-135.
• Polska bibliografia retoryczna za lata 2001-2013 = Research in rhetoric in Poland 2001-2013. Bibliography. „Forum Artis Rhetoricae” 2014 nr 1 s. 7-68.
• Polska bibliografia retoryczna za lata 2001-2014. Uzupełnienie. Cz. 1. „Forum Artis Rhetoricae” 2014 nr 4 s. 68-79.
• Retoryka – argumentacja. Prolegomena do logiki rozumowań o przesłankach niepewnych. W: Pragmatyka. Retoryka. Argumentacja. Obrazy języka i dyskursu w naukach humanistycznych. Kraków 2014 s. 19-42 .
• Retoryka i władza. Uwagi na marginesie książki sir Bertranda Russella „Władza. Nowa analiza społeczna”. W: Między przymusem a akceptacją. Meandry władzy w literaturze i kulturze popularnej. Wrocław 2014 s. 9-24 .
• Symbole niesamodzielne i retoryka. Rozważania na marginesie logicznej i retorycznej analizy wyrażeń typu „etyka słowa”. „Poradnik Językowy” 2014 z. 1 s. 41-53.
• Szymon Okolski. Retoryka, historia, heraldyka. „Rocznik Polskiego Towarzystwa Heraldycznego” 2014 t. 13 s. 91-114.
• Współczesna powieść kryminalna: powieść sensacyjna czy powieść społeczno-obyczajowa? Próba opisu zjawiska (i ewolucji gatunku). W: Śledztwo w sprawie gatunków. Literatura kryminalna. Kraków 2014 s. 9-44.
• Bibliografia retoryczna: 2001-2015. Uzupełnienia. Cz. 2, 3. „Forum Artis Rhetoricae” 2015 nr 1 s. 67-73, nr 4 s. 155-165.
• Historia retoryki i badań retorycznych w Polsce. Od początku do czasów współczesnych. Zarys. „Forum Artis Rhetoricae” 2015 nr 1 s. 39-51.
• Język, wartości i retoryka. Rozważania na marginesie logicznej i retorycznej analizy wyrażeń typu „etyka słowa”. „Forum Artis Rhetoricae” 2015 nr 4 s. 91-105.
• Wątki antyczne w powieści kryminalnej. Próba opisania zjawiska. W: Literatura kryminalna. Na tropie źródeł. Kraków 2015 s. 199-220.
• „Discurs szlachcia polskiego” (ok. 1606). Analiza sytuacji retorycznej. „Forum Artis Rhetoricae” 2016 nr 1 s. 56-70.
• „Mythopoeia” and „Quenta Silmarillion” by J. R. R. Tolkien. God, faith, freedom, and the second coming. „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna” 2016 nr 22 s. 23-47.
• Oralność i piśmienność, do zagłady Numenoru. Wizja literacka czy opis procesów kulturowych? „Quaestiones Oralitatis” 2016 nr 2 s. 27-43 [dot.: J.R.R. Tolkien: Lord of the Rings; Silmarillion].
• Retoryka. Najlepsza forma komunikacji. „Forum Artis Rhetoricae” 2016 nr 4 s. 35-56.
• Retoryka i oralność. Przypomnienia. „Quaestiones Oralitatis” 2016 nr 1.
• Retoryka tekstów popularnonaukowych na przykładzie pisma „Scientific American”. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016 nr 1 s. 71-80.
• Retoryka, wychowanie obywatelskie i problemy komunikacji. Co może nam dziś oferować retoryka i filologia klasyczna? „Forum Artis Rhetoricae” 2016 nr 3 s. 45-63.
• Wojciech Dzieduszycki, sen. Folklorysta zapomniany i zlekceważony. W: Slov'âns'ka fantastika. Zbìrnik naukovih prac'. T. 3. Kiïv 2016 s. 118-132 .
• Czy słowo może leczyć? Kilka słów o neuroretoryce. „Forum Artis Rhetoricae” 2017 nr 1 s. 30-39.
• Identyfikacja w dawnej i współczesnej retoryce. Studium przypadku na wybranych przykładach. „Forum Artis Rhetoricae” 2017 nr 2 s. 31-38.
•
O. Maciej Kazimierz Sarbiewski SJ, czyli tajemnice grobu Poety. W:
Nihil sine litteris. Scripta in honorem professoris Venceslai Walecki.
Kraków 2017 s. 451-463.
• Przedwczesna śmierć retoryki. Wokół pożyteczności retoryki dziś. W: Powinowactwa retoryki. Poznań 2017 s. 13-23.
• Retoryka – metodologia nauk społecznych. Teza Jamesa C. Raymonda po trzydziestu latach. W: Retoryka klasyczna i retoryka współczesna. Pola i perspektywy badań. Warszawa 2017 s. 89-104.
• Retoryka i rytuał. Propozycje nowego spojrzenia na dzieło literackie. „Quaestiones Oralitatis” 2017 nr 1/2 s. 133-141.
• Zakład retoryki i mediów. Próba podsumowania. „Forum Artis Rhetoricae” 2017 nr 3 s. 9-16.
• Elity społeczne – elity intelektualne i ich wpływ na rozwój piśmiennictwa na przykladzie kancjonałów protestanckich. Baza wiedzy – od początku do roku 1918 = Social elites – intellectual elites and their impact on the developmanent of the Polish literature on the example of the Protestant cantionals. Knowledge bases – from the begining until 1918. W: Reformacja protestancka 1517 roku. Wrocław 2018 s. 245-262.
• Filozofia i literatura. Próba określenia wzajemnych związków. W: Widziałem Go. Literatura wobec doświadczenia religijnego. Kraków 2018 s. 29-57.
• Hermanna Brocha analiza faszyzmu. Współautor: M. Ganczar. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2018 nr 3 s. [7]–26 .
• Research in rethoric in Poland (2001-2017). Introduction to bibliography. „Forum Artis Rhetoricae” 2018 nr 2 s. 7-75.
• Retoryka w trzech odsłonach. Filologia – filozofia – MTS (Medicine, Technologies, Sciences). „Forum Artis Rhetoricae” 2018 nr 1 s. 41-69.
• „Tryptyk rzymski” Jana Pawła II jako forma tzw. „theologia fabulosa”. Glosy do dyskusji o metodologii badań. W: Poszukiwania teologiczno-filozoficzno-kulturowe. Łódź 2018 s. 31-45.
• By uczyć się pisania od mistrzów pióra, czyli Lektury szkolne jako wzorce wypowiedzi argumentacyjnej. Jak budować wywód argumentacyjny. Kilka spostrzeżeń. „Forum Artis Rhetoricae” 2019 nr 3 s. 71-85.
• O Q. Cornificiusie i jego dziele. „Forum Artis Rhetoricae” 2019 nr 2 s. 7-22.
• Obrazy Boga w twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, czyli Metafizyka i Gałczyński. W: Obrazy Boga w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Od pierwszej do drugiej wojny światowej. Bielsko-Biała; Kraków 2019 s. 357-395.
• Retoryka – wartości. Sprzeczność, marzenie czy fakt? W: Retoryka i wartości. Warszawa 2019 s. 15-26.
• Retoryka jak narzędzie badania naszych myśli. Czym jest téchne rhetoriké? = Rhetoric as a Tool for Studying Our Thoughts. What is Téchne Rhetoriké? W: Tropami retoryki stylistyki i dziennikarstwa. Łódź 2019 s. 45-60 [tekst w języku polskim, streszczenia w języku polskim i angielskim] .
• Supersystemy rozrywkowe. Metodyka i metodologia badań. Propozycja. „Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna” 2019 nr 25 s. 17-42.
• Wiek dziewiętnasty-wiek męski, wiek klęski. Próba spojrzenia syntetyzującego. W: Dylematy epoki postyczniowej. Łódź 2019 s. 27-39.
• „Wielkanoc Jana Sebastiana Bacha”. Próba analizy. W: Przyjemność (z) czytania. Pamięci profesora Tadeusza Żabskiego. Wrocław 2019 s. 107-122.
• Czy faktycznie retoryka jest pomocna w komunikacji? Uwagi na marginesie traktatu Q. Conificiusa „Rethorica ad Herennium”. W: Teorie i praktyki komunikacji. Łódź 2020 s. 109-119.
• Kancjonały w kulturze I Rzeczypospolitej Co o nich wiemy, a co pozostaje do zbadania? W: Sarmackie theatrum. 8, W poszukiwaniu nowości. Katowice 2020 S. 198-218.
• Ksiądz Piotr Skarga i dzieła miłosierdzia. W: Społeczeństwo a dobroczynność i opieka społeczna. Warszawa 2020 s. 11-24.
• Kształcenie na odległość. Kilka uwag na marginesie problemu. „Kształcenie Językowe” 2020 t. 18 s. 89-98.
• „Maria” Antoniego Malczewskiego, czyli Jeszcze wokół romantyzmu polskiego z perspektywy Podkarpacia. W: Varia. Od romantyzmu ku współczesności. Rzeszów 2020 s. 63-79.
• Meaning. Are the tools of rhetoric useful in studying the matter? „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2020 nr 3 s. 77-94 tekst w języku angielskim] .
• Nieintencjonalne manipulowanie przekazem naukowym. „Forum Artis Rhetoricae” 2020 nr 1 s. 9-48.
• O hipotetycznym źródle fake newsów. Rozumowania apagogiczne w interpretacji Quintusa Cornificiusa. „Kształcenie Językowe” 2020 t. 18 s. 11-19.
• Ojciec. Szkice do portretu Stefana Lichańskiego. W: Oblicza solidarności. Łomża; Siedlce 2020 s. 188-223.
• Propaganda i manipulacja. Komentarz retoryczny oraz próba spojrzenia syntetyzującego. Edward Bernays „Propaganda”, New York 1928. Omówienie wraz z komentarzem. „Forum Artis Rhetoricae” 2020 nr 2 s. 27-72.
• Retorzy antyczni oraz techniki manipulacji . Uwagi na marginesie traktatów Q. Cornifciusa i Eliusza Arystydesa. „Forum Artis Rhetoricae” 2020 nr 3 s. 71-88.
• Sarmatyzm, czyli O pewnym podstawowym problemie w badaniach kultury polskiej. „Meluzyna” 2020 nr 1 s. 45-65.
• „The City of Man” and the critique of fascism: The perspective of Hermann Broch. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2020 [nr] 3 s. [377] – 397 [artykuł w języku angielskim; streszczenie w języku polskim i angielskim] .
• Tłumaczenie – z poprawkami Jana Maleckiego – Ewangelii według św. Mateusza przez Stanisława Murzynowskiego. „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 2020 nr 3 s. 197–217.
• About the hypothetical source of fake news: apagogical reasoning in the interpretation of work by Quintus Cornificius’ „Rhetorica ad Herennium”. „Kształcenie Językowe” 2021 nr 18 s. 11-19; toż
„International Journal of English and Cultural Studies”, Beaverton (OR) 2022 vol. 5 [nr] 1 [s.] 19-25. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 17 kwietnia 2024] .
• Czy współczesna kultura jest w kryzysie? Perspektywa polska (i nieco światowa). W: Kultura wobec kryzysu. Polska i świat. Łomża; Siedlce 2021 s. 11-19.
• Filozof wbrew woli. Stanisław Lem – miłośnik mądrości. W: Stanisław Lem. Fantastyka naukowa i fikcje nauki. Warszawa 2021 s. 21-42.
• Koronawirus – prawda czy manipulacja lub fakenews. Przykład z zakresu błędnej argumentacji. „Forum Artis Rhetoricae” 2021 nr 1 s. 35-49.
• Wprowadzenie do krytyki mediów z elementami retoryki. Prolegomena. „Forum Artis Rhetoricae” 2021 nr 3 s. 9-52.
• „Złociejowo” Katarzyny Ryrych. Czy powieść o kryzysie współczesnej cywilizacji? „ Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna” 2021 nr 27 s. 111-123.
• Hermann Broch. Fikcyjna mowa Hitlera. Współautor: M. Ganczar. „Forum Artis Rhetoricae” 2022 nr 1 s. 43-59.
• Kryzys kultury a problemy pedagogiki. Wyzwania w dobie pandemii. W: Pedagogika homo amans. Inspiracje, modele, perspektywy. Warszawa 2022 s. 141-155.
• Bolesław Leśmian i problemy komunikacji. W: Teorie i praktyki komunikacji. 2. Łódź 2023 s. 503-518 .
• Norwid – poeta współczesny. W: „Norwid Żywy. Kontynuacja. Londyn; Warszawa 2023 s. 81-90.