BIO
Urodzony w 23 czerwca 1878 w Grabownicy pod Sanokiem; syn Tadeusza Cybulskiego, agronoma, i Zofii z Gniewoszów. W młodości mieszkał w pobliskich Humaniskach. Maturę zdał w III Gimnazjum im. Króla Jana Sobieskiego w Krakowie, po czym w 1896/97 studiował przez jeden semestr prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim (UJ) w Krakowie, w 1898 przeniósł się na Wydział Filozoficzny UJ. Debiutował w 1896 artykułem pt. W sprawie kompozycji Stanisława Moniuszki do „Nowego Don Kiszota», zamieszczonym w „Tygodniku Ilustrowanym” (nr 6; podpisany Adam Cybulski). W 1897-98 drukował artykuły i przekłady z języka francuskiego w krakowskim czasopiśmie literacko-artystycznym „Życie”. Studia filozoficzne kontynuował na Uniwersytecie Lwowskim. Wiersze, artykuły i recenzje publikował w tym czasie m.in. w pismach „Ilustracja Polska” (1901-03), „Krytyka” (1901-04), „Tydzień” (1902-04 w stałej rubryce Z piśmiennictwa i sztuki), „Tygodnik «Słowa Polskiego»” (1902). Następnie przebywał przez pewien czas we Francji. Od 1906 pełnił funkcję sekretarza, a od 1908 także docenta historii sztuki i nauki o stylach w Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Krakowie. Zajmował się nadto biblioteką tej uczelni oraz był kuratorem organizacji studenckiej Bratnia Pomoc. W 1911, z powodu konfliktów z władzami ASP, zrezygnował z pracy i w 1912 wyjechał do Francji, gdzie osiedlił się na stałe. Mieszkał w Paryżu, a następnie od 1918 w Cannes, prowadził tam przez pewien czas sklepik filatelistyczny. Miał niedużą farmę i zajmował się też okresowo ogrodnictwem. Ogłaszał artykuły w czasopismach francuskich, m.in. w „L'Art et les Artistes”, „Mercure de France”, „Revue Bleue” (podpisane Adam de Lada). Przekładał na język francuski dramaty Stanisława Wyspiańskiego oraz współczesne artykuły o Józefie Marii Hoene-Wrońskim (nieogłoszone drukiem). W 1932-35 nadsyłał do warszawskiego dwutygodnika „Zet” liczne artykuły dotyczące twórczości S. Wyspiańskiego. Odznaczony francuskim Krzyżem Legii Honorowej. Zmarł w maju w 1957 w Cannes.
Twórczość
1. Przewodnik artystyczny. Katalog dzieł mistrzów klsycznych i współczesnych obcych i polskich. W reprodukcjach i na składzie w księgarni H. Altenberga we Lwowie. Ułożył i w krótkie objaśnienia historyczne zaopatrzył A. Łada-Cybulski. Lwów: H. Altenberg [1903], 216, XXXII s.
2. Bagno wyzwolone! List otwarty do wszystkich i do nikogo. Kraków: Nakład autora, Drukarnia Narodowa [1911], [14] s.
3. Psyche polska w kabarecie.[1-3]. [Kraków:] Nakład autora, Drukarnia Narodowa 1911.
[1]. Pan Józef spod figowego listka albo prof. Mehoffer nie jest intrygantem, 36 s.
[2]. Boy [T. Żeleński] piosenkarz, 49 s.
[3]. O szopce krakowskiej, 113 s.
4. W bagnie polskiej sztuki. Rzecz o C.K. Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. [Kraków:] Nakład autora, Drukarnia Narodowa 1911, 114 s.
5. Na święto ducha. W 300-letnią rocznicę śmierci księdza Piotra Skargi. [Kraków:] Drukarnia Narodowa 1912, 14 s.
6. Le Théatre slave de l'Avenir. La mystère de la Pologne. „Revue Bleue”, Paryż 1922 nr 7 s. 200-203, nr 8 s. 242-245. Odbitka. Paris: Éditons de „La Revue Politique et Littéraire (Revue Bleue) et de La Revue Scientifique” [1922], 24 s.
7. Z mroku jaśniejące słowo. Rzecz wstępna o teatrze Stanisława Wyspiańskiego. Lwów: H. Altenberg 1922, 70 s. Wyd. nast. poszerzone z podtytułem Walka z szatanem. Rzecz o teatrze Stanisława Wyspiańskiego 1907-1931. Paryż: Nakład autora 1931, 149 s.
Zawartość
Przekłady
Przedruk L'anathèma: „Le Théatre en Pologne”, Warszawa 1933 nr 3 s. 41-60, odbitka. Varsovie: Société d'Exposition d'Art Polonais à l'Étranger 1933, 19 s.
Nadto przygotowywał przekłady dramatów S. Wyspiańskiego: (wg informacji w książce Adam Łada-Cybulski.: Le Théatre slave de l'Avenir. Paris [1922]:) Méléagre. Tragédie. [Przeł.:] A. Łada-Cybulski, M. Léna. – La délivrance. [Wyzwolenie]. Drame en 3 actes. [Przeł.:] A. Łada-Cybulski, J. Lichnerowicz, – (wg informacji we wspomnieniu J. Chmielińskiego: Monsieur „Sibouski”. W: Wyspiański żywy. Londyn 1957 s. 87, 89:) Akropolis; Bolesław Śmiały; Legenda; Warszawianka (wyd. Le Monde Nouveau).
Prace redakcyjne
Omówienia i recenzje
• Ankieta dla IBL PAN 1957.