BIO

Urodzony 21 kwietnia 1933 we Włyniu (Sieradzkie) w rodzinie chłopskiej; syn Stanisława Fryciego i Franciszki z Glinkowskich. Uczył się w XX Gimnazjum i Liceum (przekształcone w VIII Liceum Ogólnokształcące Towarzystwa Przyjaciół Dzieci) w Łodzi. Należał do Związku Młodzieży Polskiej, a od 1951 do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej (PZPR). Po zdaniu matury w 1952 studiował do 1956 filologię polską w Wyższej Szkole Pedagogicznej (WSP) w Warszawie. W tym czasie redagował uczelniane czasopismo studenckie „Młody Nauczyciel”, ogłaszał w nim pierwsze artykuły publicystyczne. W 1956-63 pracował w Wolborzu jako nauczyciel języka polskiego w liceum pedagogicznym, a w 1963 nadto dyrektor tej szkoły. W 1958 został radnym Powiatowej Rady Narodowej w Piotrkowie Trybunalskim. Jako krytyk debiutował w 1959 recenzją pt. Numer «Twórczości» poświęcony Słowackiemu opublikowaną na łamach „Polonistyki” (nr 6); z pismem tym współpracował także w latach następnych, publikując artykuły głównie na temat literatury dla dzieci i młodzieży oraz recenzje, w 1976-91 był jego redaktorem naczelnym. Doktoryzował się w 1963 na Uniwersytecie Warszawskim (UW) na podstawie rozprawy pt. Monografia działu literackiego «Tygodnia» piotrkowskiego (promotor profesor Eugeniusz Sawrymowicz). W tymże roku przeniósł się do Rzeszowa i rozpoczął pracę w Studium Terenowym krakowskiej WSP oraz w rzeszowskiej WSP, kolejno na stanowisku wykładowcy, starszego wykładowcy, a od 1969 – docenta mianowanego. Był organizatorem i kierownikiem Zakładu Literatury Polskiej WSP w Rzeszowie, a w 1968-70 sprawował funkcję dziekana Wydziału Filologicznego. W 1968 otrzymał nagrodę Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego III stopnia. W 1963-72 działał w Rzeszowskim Towarzystwie Przyjaciół Nauk, później Rzeszowskim Towarzystwie Naukowym (członek Zarządu, przewodniczący Komisji Historycznoliterackiej) oraz w Rzeszowskim Oddziale Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza. Redagował „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie. Nauki Humanistyczne” (w 1964-72 z. 1-6) oraz „Prace Humanistyczne Rzeszowskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk” (w 1970 i 1975 z. 1, 4), w którym zamieszczał studia m.in. na temat historii czasopiśmiennictwa i recepcji literatury romantycznej w szkole. W 1966 był założycielem i redaktorem „Kwartalnika Rzeszowskiego”, przekształconego w 1968 w pismo „Profile” (tu też do 1972 liczne artykuły i recenzje literackie). Był m.in. członkiem Komisji Nauki i Oświaty, a następnie Komisji Kultury Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Rzeszowie oraz w 1969-73 radnym Miejskiej Rady Narodowej. W 1970 został członkiem Komisji Historycznoliterackiej Oddziału Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Krakowie. W 1972 przeniósł się do Warszawy i objął stanowisko wicedyrektora Instytutu Kształcenia Nauczycieli, a w 1976 dyrektora Instytutu Programów Szkolnych Ministerstwa Oświaty i Wychowania (do 1990); przewodniczył komitetowi redakcyjnemu serii Instytutu pt. Biblioteka Programów Szkolnych. W 1972 wszedł w skład Zarządu Głównego Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza oraz do Komitetu Nauki o Literaturze Polskiej PAN (przez jedną kadencję przewodniczył Komisji Dydaktyki Szkolnej). W 1973-76 był redaktorem naczelnym „Nowej Szkoły”, a później do 1986 członkiem komitetu redakcyjnego tegoż czasopisma; drukował tu liczne artykuły, m.in. z zakresu dydaktyki nauczania i pedagogiki. W 1974 otrzymał nagrodę indywidualną Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki II stopnia. W 1977 został członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, a w 1980 członkiem Komitetu Terminologii przy Prezydium PAN. Wchodził w skład redakcji „Dydaktyki Literatury” (od 1977) i rady redakcyjnej kwartalnika „Edukacja” (w 1978-91). Habilitował się na UW w 1979 na podstawie rozprawy pt. Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970. Proza, a w 1984 uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego. Współpracował z oficyną Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne jako członek Rady Programowej (1985-90), Komitetu Redakcyjnego Encyklopedii szkolnej. Kultura (1985-90) oraz redaktor naczelny serii Portrety literackie Pisarzy dla Dzieci i Młodzieży (1989-91). Był członkiem Krajowej Rady Postępu Pedagogicznego (w 1987-90). W 1991 rozpoczął pracę (od 1992 na stanowisku profesora zwyczajnego) na Wydziale Zamiejscowym kieleckiej WSP w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie zorganizował Katedrę Filologii Polskiej i objął jej kierownictwo. Był współorganizatorem Piotrkowskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i w 1991-94 jego prezesem; zainicjował serię książkową Biblioteka Piotrkowskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. W 1992-94 zajmował stanowisko redaktora naczelnego kwartalnika społeczno-oświatowego„Zbliżenia” (od 1993Zbliżenia Piotrkowskie”), którego był założycielem. W 1992-95 kierował Katedrą Filologii Polskiej, a w 1996 został kierownikiem Instytutu Filologii Polskiej i Zakładu Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Zamiejscowym kieleckiej WSP (od 2000 Akademia Świętokrzyska) w Piotrkowie Trybunalskim. Wchodził w skład rad naukowych Mazowieckiego Ośrodka Badań Naukowych im. S. Herbsta przy Mazowieckim Towarzystwie Kultury (1993-97) oraz Centralnego Ośrodka Metodycznego Studiów Nauczycielskich przy WSP w Krakowie (1994-2000). W 1994 zorganizował przy Wydziale Zamiejscowym kieleckiej WSP wydawnictwo ciągłe „Studia i Materiały Polonistyczne” i objął w nim funkcję przewodniczącego rady redakcyjnej. W 1995-2000 był redaktorem naukowym serii Lektury Szkolne z Opracowaniem, wydawanej przez warszawskie wydawnictwo Kama. W 1998 rozpoczął organizowanie studiów polonistycznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej (WSP TWP) w Warszawie; w 2002 został kierownikiem Zakładu Filologii Polskiej na tej uczelni. Był pomysłodawcą i redaktorem naczelnym wydawanej od 2000 przez WSP TWP serii wydawniczej Portrety Literackie Autorów Lektur Dziecięcych. Odznaczony m.in.: odznakami „Zasłużony dla Województwa Rzeszowskiego” (1969) i „Zasłużony Działacz Kultury” (1972), Złotym Krzyżem Zasługi (1973), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1979), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (1984). Zmarł 14 maja 2013 w Warszawie; pochowany na cmentarzu parafialnym w Pyrach.

Twórczość

1. Nauczanie historii w 10-letniej szkole średniej. (Prace nad projektem programu). Ogólnopolski Sejmik Historyków (Kalisz 21-22 IX 1976 rok). Kalisz: Centrum Doskonalenia Nauczycieli 1976, 11 s.

2. Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1978, 1982.

T. 1. Proza. 1978, 518 s. Wyd. nast. tamże: wyd. 2 1983, wyd. 3 1988.

Zawartość

Od Autora. – Cz. 1. Zarys rozwoju: I. Proza społeczno-obyczajowa; II. Proza historyczna; III. Proza biograficzna; IV. Proza fantastycznonaukowa; V. Proza podróżniczo-przygodowa; VI. Proza sensacyjno-kryminalna; VII. Proza o tematyce przyrodniczej; VIII. Przekłady prozy dla dzieci i młodzieży z literatur obcych; IX. Omówienia syntetyczne; X. Biogramy polskich prozaików tworzących dla dzieci i młodzieży. – Cz. 2. Wybór prac krytycznych [różnych autorów].

T. 2. Baśń i bajka, poezja, książki dla najmłodszych, utwory sceniczne, grafika, czasopiśmiennictwo, krytyka literacka. 1982, 584 s. Wyd. 2 tamże 1990.

Zawartość

Przedmowa do tomu 2. – Cz. 1. Zarys rozwoju: I. Baśń i bajka; II. Poezja; III. Utwory sceniczne; IV. Książki dla najmłodszych odbiorców; V. Grafika ilustracyjna w książkach dla dzieci i młodzieży [oprac. M. Figlarz]; VI. Czasopiśmiennictwo; VII. Krytyka literacka i opracowania naukowe; VIII. Omówienia syntetyczne; IX. Biogramy. – Cz. 2. Wybór prac krytycznych [różnych autorów].

3. Tendencje rozwoju oświaty na świecie. [Współautor:] J. Koblewska. Warszawa: Ministerstwo Oświaty i Wychowania 1985 [właśc. 1986], 195 s., powielone. Wyd. nast. rozszerzone pt. Tendencje rozwojowe oświaty na świecie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987.

4. Przemiany w treściach kształcenia ogólnego. Kompleksowa modernizacja programów w latach 1977-1991. [Studium]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1989, 240 s.

5. Edukacja audiowizualna młodzieży szkolnej w Polsce i na świecie. [Współautor:] J. Koblewska. Kielce, Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej 1993, 171 s.

6. Nieobecni w zbiorowej pamięci. Szkice literackie o życiu kulturalnym Piotrkowa i zapomnianych poetach Ziemi Piotrkowskiej XIX i XX wieku. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo PTPN [Piotrkowskiego Towarzystwo Przyjaciół Nauk] 1993, 124 s.

Zawartość

Słowo wstępne. – Życie kulturalne i literackie Piotrkowa na przełomie XIX i XX w. – Zapomniani poeci Ziemi Piotrkowskiej: Teodozjusz Krzywicki – zapomniany poeta romantyczny; Tytus Chyliczkowski – nieznany poeta z czasów przełomu romantyczno-pozytywistycznego; Faustyn Świderski – pozytywistyczny satyryk i humorysta; Józef Waśniowski – poeta serca i społecznego protestu; Mirosław Dobrzański – redaktor, publicysta i poeta z czasów pozytywizmu i Młodej Polski; Czesława z Witaszewskich Chądzyńska-Fiszerowa – poetka trzech pokoleń literackich.

7. Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Poradnik metodyczny dla nauczycieli klas początkowych. [Współautor:] M. Ziółkowska-Sobecka. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej; Poznań: Sorus 1995, 214 s. Wyd. 2 poprawione Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 1998.

8. Współczesna nauka o literaturze dla dzieci i młodzieży i jej przedstawiciele. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Wydziału Zamiejscowego Kieleckiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej 1996, 316 s.

Zawartość

Wstęp. – Współczesny stan badań o literaturze dla dzieci i młodzieży. – Badacze i krytycy literatury dla dzieci i młodzieży [37 sylwetek biograficznych].

9. Leksykon literatury dla dzieci i młodzieży. [Współautor:] M. Ziółkowska-Sobecka. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Filii Kieleckiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej 1999, 420 s.

10. Literatura i szkoła. Studia i szkice literackie. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Filii Kieleckiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej 2000, 263 s.

Zawartość

Recepcja literatury romantycznej i kult romantyków w galicyjskich szkołach średnich w latach 1863-1918: Literatura romantyczna w szkolnych i domowych lekturach młodzieży; Romantycy na zajęciach pozalekcyjnych. (Obchody rocznicowe, poranki i wieczorki ku czci „trzech wieszczów” oraz inne przejawy kultu romantyków w szkołach galicyjskich); Rozprawy galicyjskich profesorów gimnazjalnych o romantykach i literaturze romantycznej w sprawozdaniach szkolnych. (Bibliografia). – Z dziejów recepcji poezji Norwida w szkole. – O funkcji wychowawczej utworów Adama Mickiewicza. – O roli literatury w edukacji narodowej.

11. Maria Kownacka. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 2000, 90 s. Portrety Literackie Autorów Lektur Dziecięcych.

Zawartość

Sztuka literacka Marii Kownackiej [szkic S. Fryciego wraz z wyborem bibliografii, s. 5-46]. – Maria Kownacka i jej pisarstwo w oczach badaczy literatury dziecięcej, nauczycieli i czytelników [wybór tekstów krytycznych innych autorów].

12. O szkolnej klasyce, lekturach współczesnych sprzed lat i książkach dla młodzieży. Szkice literackie i krytyczne. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii AŚ [Akademii Świętokrzyskiej] 2001, 334 s.

Zawartość

Wstęp. – Szkolna klasyka: „Kronika” Galla Anonima; „Beniowski” Juliusza Słowackiego; „Powracająca fala”, „Anielka”, „Placówka” Bolesława Prusa; „Janko Muzykant”, „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela”, „Latarnik”, „Orso”, „Sachem” Henryka Sienkiewicza; „Miłosierdzie gminy”, „Mendel Gdański”, „Obrazki więzienne” Marii Konopnickiej. – Lektury współczesne sprzed lat: Wiejski egzystencjonalista. (O Stanisławie Piętaku i jego twórczości literackiej refleksje czytelnicze); Więź serdeczna z ziemią rodzinną. (O Julianie Przybosiu i jego związkach z Rzeszowszczyzną); Po latach. (O Jerzym Pleśniarowiczu garść wspomnień); „Rdza” Wilhelma Macha; „To i inne opowiadania” Tadeusza Hołuja; „Batalion śmiałych” Władysława Kisielewskiego; „Katarakta” Bogdana Loebla; „Pragnienia”, „Młode ciemności” Zbigniewa Dominy; „Jeszcze miłość” Bogusława Koguta; „Powrót Stanleya Kozdry”, „Dom na Pacyfiku”, „Spotkanie przed bramą” Gerarda Górnickiego; „Anujka i inne opowiadania” Przemysława Bystrzyckiego; „Spadek”, „Śmiech” Jana Marii Gisgesa; „Kiedy ptaki odleciały”, „Bracia” Jana Bolesława Ożoga; „Synowie” Jana Łysakowskiego. – Książki dla młodzieży: O wzorze wychowawczym w młodzieżowej powieści obyczajowej. Uwagi o bohaterze powieści młodzieżowych ze współczesną problematyką (1846-1956); Szkoła w beletrystyce fabularnej Edmunda Niziurskiego; Poezja dla dzieci Józefa Ratajczaka; „Król Agis”, „Syn Heraklesa”, „Heros w okowach” Haliny Rudnickiej; „Tajemnice wyspy Aotea” Stefana Majchrowskiego; „Uwaga! Czarny parasol” Adama Bahdaja; „Błękitna planeta” Marii Kann; „Historia prawie autentyczna” Saturniny Leokadii Wadeckiej.

13. Małgorzata Musierowicz. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 2002, 197 s. Portrety Literackie Autorów Lektur Dziecięcych.

Zawartość

O pisarstwie Małgorzaty Musierowicz dla dzieci i młodzieży – pozornie znanym, lecz do końca nierozpoznanym [szkic S. Frycia wraz z wyborem bibliografii, s. 7-57]. – Małgorzata Musierowicz i jej pisarstwo w oczach krytyków literackich i czytelników [wybór tekstów krytycznych innych autorów].

14. Kultura języka polskiego. [Autorzy:] S. Frycie, M. Jurkowski, K. Sicińska. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 2005, 273 s.

Podręcznik akademicki.

Artykuły i bibliografie w czasopismach i książkach zbiorowych, m.in.

Tydzień” piotrkowski jako czasopismo społeczno-literackie. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie 1964 z. 1 s. 37-141.
Bibliografia zawartości literackiej „Tygodnia” piotrkowskiego. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie 1965 z. 2 s. 135-213.
O wzorze wychowawczym w młodzieżowej powieści obyczajowej. (Uwagi o bohaterze wybranych powieści młodzieżowych ze współczesną tematyką). Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie 1965 z. 2 s. 299-320.
Beniowski” w szkole – propozycje w sprawie analizy literackiej tekstu. Kwartalnik Rzeszowski 1966 nr 3 s. 40-53.
Sprawozdania szkolne polskich gimnazjów w Galicji. W: Z tradycji kulturalnych Rzeszowa i Rzeszowszczyzny. Rzeszów 1966 s. 271-285.
Bibliografia teatraliów w „Tygodniu” piotrkowskim (1873-1906). Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie 1968 z. 3 (5) s. 313-372.
W obronie psychologii. (Problematyka i kształt formalny „Rdzy”). W: Wilhelm Mach. Człowiek i pisarz. Rzeszów 1968 s. 142-152.
Stanisław Piętak we wspomnieniach. Próba biografii literackiej. W: Stanisław Piętak – poeta i prozaik. Rzeszów 1969 s. 7-28.
Bibliografia rozpraw o romantykach i literaturze romantycznej opublikowanych w sprawozdaniach polskich gimnazjów w Galicji w latach 1863-1918. „Prace Humanistyczne Rzeszowskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Wydział Nauk Humanistycznych. Komisja Historycznoliteracka”. Seria 1 1970 nr 1 s. 193-217.
Czytelnicza recepcja twórczości romantyków w galicyjskiej szkole średniej w latach 1863-1918. Profile 1970 nr 12 s. 40-44; 1971 nr 1 s. 45-48, nr 2 s. 52-55, nr 3 s. 40-43, nr 4 s. 42-46, nr 5 s. 40-46, nr 6 s. 38-42.
Z dziejów recepcji poezji Norwida w szkole. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie 1971 nr 6 (13) s. 49-61.
Bibliografia prac Eugeniusza Sawrymowicza i piśmiennictwa o nim. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza 1974 s. 165-176.
La littérature d'après – guerre pour enfants et adoloscents dans la République Populaire de Pologne – perspectives. „Les Cahiers Franco – Polonais”, Paryż – Warszawa 1979 s. 57-78.
La tradition et la modernité dans la poésie contemporaine polonaise destinée à la jeunesse. Janus Bifrons Revue Universitaire de l' Adolescence 1980 nr 2 s. 67-84.
Pisarstwo Edmunda Niziurskiego. Studia Kieleckie 1986 nr 4 s. 23-35, przedruk „Polonistyka” 1987 nr 2 s. 83-92.
Literatura dla dzieci w latach 1939-1986; Funkcja radia, telewizji, teatru i filmu w wychowaniu przedszkolnym. [Współautor:] J. Koblewska. W: Kultura literacka w przedszkolu. Cz. 1. Warszawa 1988 s. 97-168; 304-336.
Czesława z Witaszewskich Chądzyńska-Fiszerowa – zapomniana poetka piotrkowska. Zbliżenia 1992 nr 2 s. 14-31.
Sztuka literacka Marii Kownackiej. Zbliżenia 1992 nr 4 s. 55-72.
Życie kulturalne i literackie Piotrkowa w drugiej połowie XIX wieku. Zbliżenia 1992 nr 1 s. 6-17.
Wpływ filmu i telewizji na dzieci i młodzież w świetle badań naukowych. [Współautor:] J. Koblewska. Zbliżenia 1993 nr 2 s. 29-45.
Witold Nawrocki – historyk literatury i krytyk literacki. Studia i Materiały Polonistyczne 1996 t. 2 s. 237-279.
Adaptacje i przekłady obcych baśni, bajek i opowieści fantastycznych dla dzieci z lat 1970-1989. W: Język – Człowiek – Kultura. Piotrków Trybunalski 2000 s. 203-225.
O funkcji literatury w edukacji narodowej. Język Polski w Szkole dla klas IV-VI 2000/2001 nr 4 s. 7-16.
Polskie baśnie, bajki i opowieści fantastyczne dla dzieci z lat 1970-1989. W: Sezamie, otwórz się! Kraków 2001 s. 66-93.
Wartości ludyczne w prozie dla dzieci i młodzieży Edmunda Niziurskiego. W: O twórczości Edmunda Niziurskiego. Kielce 2005 s. 23-40.
Wartości ludyczne w prozie dla dzieci i młodzieży Hanny Ożogowskiej. (1904-1995). W: Literatura i jej konteksty. Rzeszów 2005 s. 261-273.

Prace edytorskie i redakcyjne

1. Z tradycji kulturalnych Rzeszowa i Rzeszowszczyzny. Księga pamiątkowa dla uczczenia X-lecia Rzeszowskiego Oddziału Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza. Pod red. S. Fryciego i S. Reczka. Rzeszów: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Oddział Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza 1966, 426 s.
2. Wilhelm Mach. Człowiek i pisarz. Zbiór artykułów i rozpraw. Pod red. S. Fryciego. Rzeszów 1968, 285 s. Rzeszowskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie.
3. Stanisław Piętak, poeta i prozaik. Zbiór artykułów i rozpraw. Pod red. S. Fryciego. Rzeszów 1969, 365 s. Rzeszowskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie.
4. Jan Wiktor, pisarz i społecznik. [1890-1967]. Zbiór szkiców i artykułów. Pod red. S. Fryciego. Rzeszów 1971 [właśc. 1972], 298 s. Rzeszowskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie.
5. W. Mach: Szkice literackie. [Red.:] H. Bereza, S. Frycie, R. Matuszewski, J. Nowakowski. T. 1-2. Warszawa: Czytelnik 1971, 427 + 485 s.
6. Rzeszowskie – awans i kontrasty. Zbiór reportaży pod red. S. Fryciego. Rzeszów: Rzeszowskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk 1971 [właśc. 1972], 189 s.
7. [Pierwszy] I Ogólnopolski Sejmik Polonistyczny w sprawie szkolnej edukacji w zakresie języka ojczystego i kształcenia nauczycieli polonistów. Referaty i materiały. Z. 1-4. Warszawa: Związek Główny Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza, Instytut Kształcenia Nauczycieli 1975.

Z. 2. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli języka polskiego dla potrzeb zreformowanej szkoły. Pod red. S. Fryciego, 242 s.

Z. 4. Z doświadczeń obcych. Pod red. S. Fryciego, 99 s.

8. Julian Przyboś. Życie i dzieło poetyckie. 1901-1970. Zbiór artykułów i rozpraw. Pod red. S. Fryciego. Rzeszów: Towarzystwo Naukowe 1976, 368 s.
9. [Pierwszy] I Ogólnopolski Sejmik Polonistyczny. Piotrków Trybunalski, 2-3 lutego 1976. Zorganizowany przez Towarzystwo Literackie im. A. Mickiewicza, Instytut Kształcenia Nauczycieli, Instytut Programów Szkolnych pod patronatem Ministerstwa Oświaty i Wychowania. Wybór i oprac.: S. Frycie, H. Piestrak. Warszawa: Nasza Księgarnia 1977, 97 s.
Zawiera fragmenty wybranych referatów.
10. [Pierwszy] I Ogólnopolski Sejmik Polonistyczny w sprawie szkolnej edukacji w zakresie języka ojczystego i kształcenia nauczycieli polonistów. Referaty i dyskusja. Piotrków Trybunalski, 2-4 luty 1976 rok. Wydawnictwo zbiorowe. Pod red. S. Fryciego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1978, 271 s. Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza; Instytut Kształcenia Nauczycieli; Instytut Programów Szkolnych.
11. Szkoła środowiskowa. Pierwsze doświadczenia. Zbiór artykułów i reportaży o pracy szkół środowiskowych. Pod red. S. Fryciego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1978, 217 s.
12. Film na lekcjach języka polskiego. Praca zbiorowa pod red.: S. Fryciego i J. Koblewskiej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1979, 138 s. Instytut Programów Szkolnych Ministerstwa Oświaty i Wychowania.
13. Raport z badań nad programami klasy IV dziesięcioletniej szkoły średniej. [Przewodniczący komitetu redakcyjnego:] S. Frycie. Cz. 1, 3-4. Warszawa: Instytut Programów Szkolnych Ministerstwa Oświaty i Wychowania 1980, 258 + 439 + 362 s.
14. Treści wychowania i kształcenia ogólnego. Synteza działu III A, wersja skrócona. Oprac. zespół pod kierownictwem S. Fryciego. Koordynator 1 stopnia Problemu Węzłowego 11. 4. Warszawa: Instytut Badań Pedagogicznych 1981, 79 s.
15. Kultura literacka w przedszkolu. Praca zbiorowa pod red. S. Fryciego i I. Kaniowskiej-Lewańskiej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1982, 1984.

Cz. I. Praca zbiorowa. 1982 (druk 1983), 372 s.

Cz. II. Antologia. 1984, 479 s.

Wyd. łączne cz. I i II: wyd. 2 poprawione tamże 1988.

16. Modernizacja wyposażenia szkoły. Materiały IV Międzynarodowej Konferencji Krajów Socjalistycznych na temat wyposażenia szkół. Poznań, 9-13 X 1980 r. Praca zbiorowa pod red.: S. Fryciego i J. Koblewskiej. Warszawa: Instytut Programów Szkolnych Ministerstwa Oświaty i Wychowania 1983, 513 s.
17. Problemy konstruowania programów szkolnych. Praca zbiorowa pod red. S. Fryciego i T. Wróbla. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1983, 312 s. Instytut Programów Szkolnych Ministerstwa Oświaty i Wychowania.
18. Wychowanie dla pokoju w pracy szkoły – realizacja rekomendacji UNESCO z 1974 r. Spotkanie Ekspertów Regionu Europejskiego. Warszawa 6-9 grudnia 1983 roku. Praca zbiorowa pod red. Cz. Banacha i S. Fryciego. Warszawa: Instytut Programów Szkolnych Ministerstwa Oświaty i Wychowania 1984, 266 s.

Przekłady

angielski

Warsaw 1983.

rosyjski

Varšava 1984.
19. Założenia programowo-organizacyjne wychowania i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dokumenty i materiały. Pod red. S. Fryciego. Warszawa: Ministerstwo Oświaty i Wychowania. Instytut Programów Szkolnych 1984, 435 s.
20. Kształcenie kulturalne w szkole podstawowej i średniej. Praca zbiorowa pod red.: S. Fryciego i J. Koblewskiej. Warszawa: Instytut Programów Szkolnych Ministerstwa Oświaty i Wychowania 1985, 160 s.
21. Programy szkoły podstawowej. Zbiór dokumentów. Red.: S. Frycie. Cz. 1-2. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1985, 397 + 398 s.
22. Programy szkoły przysposabiającej do zawodu. Zbiór dokumentów pod red. S. Fryciego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987, 200 s.
23. Programy szkół ponadpodstawowych. Cz. 1-6. Red.: S. Frycie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987-1989, 322 + 318 + 399 + 325 + 319 + 352 s.
24. Efektywność kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej i jej uwarunkowania. Materiały z IV Forum Polonistycznego [Warszawa, 5-6 stycznia 1988]. Pod red.: S. Fryciego i M. Sobeckiej. Warszawa: Instytut Programów Szkolnych Ministerstw Edukacji Narodowej 1988, 369 s.
25. Nauczanie języka polskiego w szkole średniej. (Materiały metodyczne dla nauczycieli). T. 1-2. Pod red. S. Fryciego. Warszawa: IPS MEN [Instytut Programów Szkolnych Ministerstwa Edukacji Narodowej] 1990, 332 + 333-590 s.
26. Lektury odległe i bliskie. Antologia literatury dla dzieci i młodzieży. Wybór i oprac.: S. Frycie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1991, 499 s.
27. Vademecum maturzysty: Język polski. Praca zbiorowa pod red. S. Fryciego. Warszawa: Oświata 1992, 400 s. Wyd. nast. tamże: [wyd. 2] 1994; wyd. 3 poprawione i rozszerzone 1996, 424 s.; nowe oprac. 2004, 520 s.
28. B. Prus: Anielka. Wstęp i przypisy: S. Frycie. Warszawa: Kama 1995, 160 s. Lektury Szkolne z Opracowaniem.
29. H. Sienkiewicz: Sachem; Orso. Wstęp i przypisy: S. Frycie. Warszawa: Kama 1995, 46 s. Lektury Szkolne z Opracowaniem.
30. M. Konopnicka: Miłosierdzie gminy; Mendel gdański; Obrazki więzienne. Wstęp i przypisy: S. Frycie. Warszawa: Kama [1996], 101 s. Lektury Szkolne z Opracowaniem.
31. Teraźniejszość i przyszłość kultury w Piotrkowskiem. Praca zbiorowa. Pod red. S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo PTPN [Piotrkowskiego Towarzystwo Przyjaciół Nauk] 1996, 171 s.
32. H. Sienkiewicz: Latarnik; Janko Muzykant; Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela. [Wyd. 2]. Wstęp i przypisy: S. Frycie. Warszawa: Kama 1997, 59 s. Lektury Szkolne z Opracowaniem.
33. Związani z tą Ziemią. Antologia wierszy współczesnych poetów piotrkowskich. Wybór i oprac.: S. Frycie. Wstęp: Z. Pieczyńska-Gąsior. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo PTPN [Piotrkowskiego Towarzystwo Przyjaciół Nauk] 1997, 402 s.
34. [Dwieście] 200 lat Mazurka Dąbrowskiego. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej w dniu 11 grudnia 1997 roku przez Instytut Filologii Polskiej Filii Kieleckiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim. Pod red. S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Filii Kieleckiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej 1998, 91 s.
35. Gall Anonim: Kroniki. Przeł. R. Grodecki. Wybór, wstęp i przypisy: S. Frycie. Warszawa: Kama 1998, 102 s. Lektury Szkolne z Opracowaniem.
36. H. Sienkiewicz: Powracająca fala. Wstęp i przypisy S. Fryciego. Warszawa: Kama 1998, 96 s. Lektury Szkolne z Opracowaniem.
37. Tradycje kulturalne Piotrkowa i Ziemi Piotrkowskiej. Zbiór rozpraw i artykułów. Pod red. S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo PTPN [Piotrkowskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk] 1999, 168 s.
38. W 190. rocznicę urodzin i 150. rocznicę śmierci Juliusza Słowackiego. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej w dniu 11 grudnia 1999 roku przez Instytut Filologii Polskiej Filii Akademii Świętokrzyskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Pod red. [i ze wstępem] S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie 2000, 126 s.
39. W 200. rocznicę urodzin Adama Mickiewicza. Materiały sesji naukowych zorganizowanych w dniach 21 marca oraz 21 listopada 1998 roku przez Instytut Filologii Polskiej Filii Akademii Świętokrzyskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Pod red. [i ze wstępem] S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie 2000, 235 s.
40. W [siedemdziesiątą piątą] 75. rocznicę śmierci Władysława Stanisława Reymonta. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej w dniu 15 grudnia 2000 roku przez Instytut Filologii Polskiej Filii Akademii Świętokrzyskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Pod red. S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii AŚ [Akademii Świętokrzyskiej] 2001, 141 s.
41. W 180. rocznicę urodzin Cypriana Kamila Norwida. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej w dniu 15 listopada 2001 roku przez Instytut Filologii Polskiej Filii Akademii Świętokrzyskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Pod red. [i ze wstępem] S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie 2002, 155 s.
42. W 200. rocznicę śmierci Ignacego Krasickiego. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej w dniu 6 grudnia 2001 roku przez Instytut Filologii Polskiej Filii Akademii Świętokrzyskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Pod red. S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie 2002, 196 s.
43. Polska w literaturze ukraińskiej – Ukraina w literaturze polskiej. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej w dniu 10-11 czerwca 2002 roku przez Instytut Filologii Polskiej Filii Akademii Świętokrzyskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Pod red. S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie 2003, 222 s.
44. O Janku, co psom szył buty” i inne wiersze romantyków polskich dla dzieci. Wybór i oprac.: S. Frycie. Kielce: Wydawnictwo Jedność 2005, 79 s.
45. W świecie humanistycznych wartości. Rozprawy i artykuły o języku, literaturze i humanistycznych pasjach historyka literatury i badacza kultury – profesora Witolda Nawrockiego. Prace dedykowane Profesorowi przez współpracowników, przyjaciół i uczniów z okazji 70. rocznicy urodzin i 40. rocznicy działalności naukowej i dydaktycznej. Pod red. S. Fryciego. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie 2006, 396 s.

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 1988, 2004.

Wywiady

Stanisław Frycie redaktor naczelny [„Nowej Szkoły”] w latach 1973-1976. [Rozm.] S.D. „Nowa Szkoła1980 nr 6.

Słowniki i bibliografie

E. Ciborska: Leksykon polskiego dziennikarstwa. Warszawa 2000.

Ogólne

Artykuły

S. Dróżdż: O mądrze pojmowany regionalizm [recenzja: Nieobecni w zbiorowej pamięci]; W. Goriszowski, P. Kowolik: Synteza wiedzy o oddziaływaniu wychowawczym filmu i telewizji oraz edukacji audiowizualnej młodzieży [recenzja: Edukacja audiowizualna młodzieży szkolnej w Polsce i na świecie]. Zbliżenia Piotrkowskie 1993 nr 4.
J. Kisson-Jaszczyński: Stanisław Frycie. W tegoż: Prowincjałki. Piotrków Trybunalski 1993.
M. Ziółkowska-Sobecka: Stanisław Frycie – badacz literatury i pedagog. Studia i Materiały Polonistyczne 1994 t. 1 [zawiera też bibliografię prac S. Fryciego], przedruk skrócony w: S. Frycie: Współczesna literatura dla dzieci i młodzieży i jej przedstawiciele. Piotrków Trybunalski 1996.
E. Witczak, I. Kiełtyk-Zaborowska: Bliżej lektur dziecięcych. Język Polski w Szkole dla klas IV-VI 2002/2003 nr 1, toż „Poradnik Bibliotekarza2002 nr 11 [omówienie serii Portrety Literackie Autorów Lektur Dziecięcych, dot. m.in. S. Frycie: Małgorzata Musierowicz; Maria Kownacka].

Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970

M. Piegza: O literaturze dla dzieci i młodzieży. Poglądy 1978 nr 17.
W. Próchnicki: Wszyscy byli kiedyś dziećmi. Życie Literackie 1978 nr 28.
K. Kuliczkowska: O współczesnej literaturze dla dzieci – tom drugi. Polonistyka 1983 nr 4.
M. Wiaderek. „Wychowanie w Przedszkolu1983 nr 2.

Edukacja audiowizualna młodzieży szkolnej w Polsce i na świecie

A. Grochulska. „Nowa Szkoła1994 nr 2.
A. Zientarska. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica1999 [z.] 2.

Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym

E. Szefler: Inna koncepcja podręcznika metodycznego do pracy z lekturą w klasach początkowych. Życie Szkoły 1995 nr 9, przedruk „Res Humanae” 1996 [vol.] 3.

Leksykon literatury dla dzieci i młodzieży

D. Świerczyńska-Jelonek: Leksykon niepożyteczny. Guliwer 2000 nr 1.