BIO

Bron on 9 September 1984 in Gorlice; son of the electrician Roman Nahacz (who died in 1996), and the history teacher Helena, née Barna, who is of Lemko origin. He spent his childhood in Gładyszów in the Low Beskid mountains. He attended the M. Kromer Grammar School No. I in Gorlice from 1999. During this period he was involved in the Magurycz Informal Group of Stone Masons (Nieformalna Grupa Kamieniarzy "Magurycz"), which took care of old Lemko cemeteries and churches. During this period he met Anna Klawe, with whom he was in a relationship until the end of his life. In 2001, he travelled alone to Ukraine, tracing the footsteps of Bruno Schulz. He returned to the country on several occasions in subsequent years. In 2003, while still in his final year of school, he made his debut with the novel Osiem cztery (Eight Four), which attracted the interest of Andrzej Stasiuk, who lived in the nearby village of Wołowiec and published it through his Czarne pubilshing house. That year Nahacz received the Natalia Gall and Ryszard Pollak Literary Foundation prize. After completing advanced secondary education in 2003, he took a degree in cultural studies at the University of Warsaw (UW). At the same time, he continued to write works of literature. He was a columnist with the monthly "Filipinka" (2004) and a reviewer for the cultural monthly "Lampa" (2004/05) and the daily "Panorama". He co-wrote scripts for television series while also conducting numerous events as an author. He spent a short time working as a barman. In 2005, he was included in the group of younger writers who appeared at the Polococktail festival of Polish literature in Berlin, which was part of the Polish Year in Germany. With support from the Ministry of Foreign Affairs, he remained in the city as a fellow of Literarisches Colloquium. The following year he was awarded a three-month Homines Urbani fellowship from the Polish Book Institute and the Villa Decius Association in Krakow. In spring 2007, he was a fellow of Stiftung Genshagen, a German foundation promoting European integration. In late 2006 and early 2007 he travelled around India. In the final stages of his life, he was working on the novel Niezwykłe przygody Roberta Robura (The Extraordinary Adventures of Robert Robur). He committed suicide on 24 July 2007 in Warsaw. He is buried at parish cemetery of the Orthodox Church in Leszczyny near Gorlice.

Works

1. Osiem cztery. [Powieść]. Wołowiec: Czarne 2003, 95 s. Przedruk zob. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Wołowiec: Czarne 2014, plik w formacie EPUB, MOBI.

Przekłady

ukraiński

Visim čotiri. [Przeł.] N. Čorpita. L’vìv 2005.

2. Bombel. [Powieść]. Wołowiec: Czarne 2004, 155 s. Przedruk zob. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Wołowiec: Czarne 2014, plik w formacie EPUB, MOBI.

Przekłady

czeski

Prcek. [Przeł.] B. Gregorom. Praha 2011.

niemiecki

Bombel. [Przeł.] R. Schmigdall. [Posłowie:] A. Stasiuk. Frankfurt am Main 2008.

serbski

Bombel. Pripovedki zoz Gornïci. [Przeł.:] A. Mudri,T. Kwoka. Novi Sad 2014.

ukraiński

Bombel'. [Przeł.] P. Krinickìj. Stšel'ce Kraên'skê [Strzelce Krajeńskie] 2014.

Adaptacje

teatralne

Adaptacja: K. Kozioł. Reżyseria i wykonanie: M. Dużyński. Wystawienie: Warszawa, Unia Teatr Niemożliwy (w sali Ośrodka Kultury im. S. Żeromskiego) 2006, Warszawa, Teatr Stara Prochownia 2006.

3. Bocian i Lola. [Powieść]. Wołowiec: Czarne 2005, 194 s. Przedruk zob. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Wołowiec: Czarne 2014, plik w formacie EPUB, MOBI.

Przekłady

czeski

Čáp a Lola. [Przeł.] B. Gregorová. Praha 2009.

Adaptacje

teatralne

Adaptacja pt. Warszawa – Grabiny 6:12: M. Fertacz. Reżyseria: P. Ratajczak. Warszawa, Teatr Imka 2012.

4. Egzamin z życia. Serial telewizyjny. Scenariusz odcinka 6-12. Telewizja Polska 2005.

Do 2007 wyemitowano 99 odcinków.

5. Tak miało być. Serial telewizyjny. Scenariusz odcinka 12-14. Telewizja Polska 2005.

Wyemitowano 17 odcinków.

6. Niezwykłe przygody Roberta Robura. [Powieść]. Powst. 2007. Warszawa: Prószyński Media 2009, 512 s.

Adaptacje

teatralne

Adaptacja pt. Robert Robur: K. Garbaczewski, J. Żulczyk. Reżyseria: K. Garbaczewski. Wystawienie: Warszawa, Teatr TR Warszawa 2016 [nagroda za reżyserię na 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej].

7. Osiem cztery; Bombel; Bocian i Lola. [Powieści]. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne 2021, 380 s. Zob. poz. , , .

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

czeski

Třiatřicet. Mladá česká, německá, polská, slovenská a ukrajinská pròza. Olomouc 2011.

szwedzki

Polen berättar. [Red.:] I. Grönberg, S. Ingvarsson. Stockholm 2005.

Analyses and reviews

Inf. matki, Heleny Nahacz 2008.

Wywiady

Wszystko podane na talerzu. Rozm. M. Dąbrowska. Filipinka 2003 nr 7 [dot.: Osiem cztery].
Historie są wszędzie. Rozm. B. Marzec. Rzeczpospolita 2004 nr 78 [dot.: Bombel].
Jakbym trafił na klamkę. Rozm. K. Malinowski. Lampa 2005 nr 9.
Mnie się w ogóle nie spieszy. Rozm. J. Paliwoda [on-line]. artPapier 2006 nr 2 [dostęp: 24 lutego 2010]. Dostępny w Internecie: http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=2&artykul=25.
Co to znaczy, że było naprawdę? Rozm. J. Paliwoda. Lampa 2007 nr 7/8 [dot. m.in.: Bocian i Lola].

Ogólne

Artykuły

M. KOŁODZIEJCZYK: Mirek. Polityka 2007 nr 32/33.
M. LIZUT: Zero siedem. „Gazeta Wyborcza2007 nr 205 dod. „Duży Format”.
M. SZNAJDERMAN, A. STASIUK: List do Mirosława Nahacza. Tygodnik Powszechny 2007 nr 32.
K. SIDOWSKA: Oko w oko z rzeczywistością – o prozie Mirosława Nahacza. W: Polska literatura najnowsza – poza kanonem. Łódź 2008.
M. MISIAK: Oblicza Łemkowszczyzny. O literackiej kreacji miejsca. Rìčnik Ruskoj Bursy 2012 [dot. też P. Murianki i A. Stasiuka].
A. NĘCKA: W pogoni za umykającą opowieścią. O prozie Mirosława Nahacza. W: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych. Cz. 1. Katowice 2014. Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 3188.
A. HORUBAŁA: Łemko schodzi z gór; Rozmowa z Heleną Nahacz matką pisarza Mirosława Nahacza (1987-2007). Rozm. A. Horubała. Borussia 2015 [nr] 56.
D. KARPIUK: Troszeczkę cudownie. Newsweek Polska 2016 nr 24.
M. ZIELIŃSKA: Requiem. „Didaskalia2016 nr 135.
A. CZYŻAK: Nahacz i inni. W: Widma „przeklętego”. Pisarki i pisarze w kulturze XX i XXI wieku. Poznań 2019.
M. WAPIŃSKA-PIOTROWICZ: Mirosław Nahacz: talent, który za szybko się spalił. Powst. 2019 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 23.09.2023].

Osiem cztery

J. BECZEK: Problematyka autentyczności w „pomiędzy. LiteRacje 2003 nr 2.
M. CUBER: Czarny kruk i inne czasy. Studium 2003 nr 3/4.
J. DRZEWUCKI: Bluzg metaforyczny. Rzeczpospolita 2003 nr 112.
W. GIEDRYS: Pokolenie plastykowych dowodów. Portret 2003 nr 15.
Ł. KASPER: Rocznik ’84 wyrusza w świat. Pograqnicza 2003 nr 3.
M. MIZURO: Pajdokracja; R. OSTASZEWSKI: Znudzeni konsumenci życia. FA-art 2003 nr 1/2.
D. NOWACKI: Spaćkaj się pókiś młody!Kresy2003 nr 2/3.
J. PALIWODA: Superman, czyli Bóg. „Kultura2003 nr IX/X.
C. POLAK: Rocznik 1984.Gazeta Wyborcza2003 nr 102.
K. SIDOWSKA: Młodzi rozleniwieni. Fraza 2003/2004 nr 4/1.
L. SZARUGA: Stan rzeczy. Borussia 2004 nr 35 [dot. także: A. Horubała: Umoczeni; D. Szczepańska: Zakazane po legalu].
M. WŁODARSKI: Znudzone pokolenie. „Nowe Książki" 2004 nr 1.
M. PAWLIKOWSK: Świat w krzyku: „Osiem cztery” Mirosława Nahacza i reaktywacja opowiadania. FA-art 2011 nr 3/4.

Zob. też Wywiady.

Bombel

M. CUBER: Jabłuszka i jabłonie. Twórczość 2004 nr 4.
A. DOMAŃSKI: Na prowincji bez zmian. „Tygodnik Powszechny2004 nr 27.
A. RAU: Esteci wszystkich krajów, łączcie się!Portret2004 nr 18.
A. SASINOWSKI: A to Polska właśnie. Pogranicza 2004 nr 3.
K. SIDOWSKA: Siedząc na przystanku. Fraza 2004 nr 3/4.
R. SIEROCIŃSKA: Pytacie, skąd się wziąłem?Nowe Książki2004 nr 7.
S. ŚNIEG: Świat według Mirka. Lampa 2004 nr 1.
A. FOŁTA-RUSIN: Facebóg”, serie objawień w najnowszej powieści polskiej. Katalog „zjawienników”. W: Myślenie religijne – wczoraj i dziś. Bielsko-Biała 2018 [dot. też: J. Bator: Ciemno, prawie noc; S. Chutnik: Dzidzia; I. Karpowicz: Sońka].
A. FRISCHMUTH: Sprechen vs. Handeln -- KOMPENSATION in Bombel von Mirosław Nahacz, 2004. W tejże: Nichtstun als politische Praxis . Literarische Reflexionen von Untätigkeit in der Moderne. Bielefeld 2021 , wyd. też jako dokument elektroniczny.

Zob. też Wywiady.

Bocian i Lola

J. BECZEK: Psychodeliczny rejs. Gazeta Wyborcza 2005 nr 5.
A. SASINOWSKI: Rozpad i afirmacja. Pogranicza 2005 nr 5.
K. SIDOWSKA: Postmodernizm i dekonstrukcja. Fraza 2005 nr 4.
M. ORSKI: Schizolski kalejdoskop. Nowe Książki 2006 nr 2.
M. BISZ: W poszukiwaniu transcendencji. Sacrum według Mirosława Nahacza. Fraza 2012 nr 1/2.
H. HEJMAN: Transpozycja struktur mitycznych w „Bocianie i Loli” Mirosława Nahacza. W: Trwała obecność mitu w literaturze i kulturze. Łódź 2016.

Zob. też Wywiady.

Niezwykłe przygody Roberta Robura

W. KLERA: Światłoczułość i światłowstręt. Portret 2009 nr 28.
A. KOŁODZIEJSKA: Akcja rodzi reakcję. Śląsk 2009 nr 11.
D. NOWACKI: Nahacz po raz ostatni. Gazeta Wyborcza 2009 nr 40.
N. PAKUŁA: W poszukiwaniu sensu. Przegląd Powszechny 2009 nr 9.

Recenzje adaptacji teatralnych

A. DZIEDZIC: Scenarzysta Robert prawdę ci powie. Teatralia 2016 nr 187.
A. GÓRNICKA: Pęknięta rzeczywistość. Teatr 2016 nr 10.
K. KURYSIA: Nahacz/Garbacz. Powst. 27 XII 2016 [on-line] [dostęp: 1 grudnia 2017]. Dostępny w Internecie: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/233978.html.
M. MIELKE: W teatrze klasy B: Robert Robur. Teatr dla Was” [on-line] 2016 nr z 14 XII [dostęp: 1 grudnia 2017]. Dostępny w Internecie: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/233391.html.
W. MROZEK: Serial włada światem. Gazeta Wyborcza 2016 nr 136.
Nie redaguje się książek trupom. Rozmowa z J. Żulczykiem: W. Mrozek. Gazeta Wyborcza 2016 nr 135 dod. „Stołeczna”.
M. ZIELIŃSKA: Requiem. Didaskalia 2016 nr 135.