BIO

[P]] Born in 1979 in Sanok. He attended the Commission of National Education Grammar School No. I in the city. It was there that he wrote his first pieces of literature, receiving a prize in 1995 for his short story Burza (Storm) in the fifth edition of the Gregory of Sanok Literary Award, which was organized by the Municipal Public Library in Sanok. He completed his advanced secondary education in 1998 and left for Warsaw, where he started a degree in economics at the SGH Warsaw School of Economics. He abandoned his studies in the third year and moved to the Theatre Academy, where he studied at the Faculty of Theatre Studies and then from 2002 at the Faculty of Directing. The plays he wrote during his studies remain unpublished. He published his debut essay, Wziemiowstąpienie (Descension Day), in 2001 in the bimonthly "Topos" (Nos 1-2). He had previously received an award for it in the competition for young authors "Quo vadis kulturo?", which was organized by the periodical together with the President of the City of Sopot. He made his print debut as a playwright in 2002 in "Dialog" (Nos 1-2), with the play Piaskownica (Sandpit). He remained active as a dramatist in subsequent years, producing pieces for both younger audiences and for adults. He also wrote one-person shows and lyrics for musicals. He occasionally published plays in periodicals, primarily in "Dialog" (2003–04, 2007, and 2010–11), to which he also contributed the regular column Ciemna strona teatru (The Dark Side of Theatre) in 2010. He received prizes in literary competitions and at literary festivals. He participated in workshops, including sessions organized by Tadeusz Słobodzianek as part of "Sztuka Dialogu nad Wigrami" (The Art of Dialogue by Wigry Lake; 2003) and at Laboratorium Dramatu (Drama Lab) in Warsaw. In 2004, he joined the G8 group of young playwrights alongside Małgorzata Owsiany, Paweł Sala, Małgorzata Mroczkowska, Radosław Dobrowolski, Paweł Jurek, Paweł Papis and Monika Powalisz. He directed performances of his own plays and of works by other authors that were staged by theatre companies from several cities. In 2007, he participated in the Feature Course at the Andrzej Wajda Master School of Film Directing. He graduated from the Warsaw Theatre Academy with a master's degree in directing in 2008. He received a grant from the Minister of Culture and National Heritage in 2011 as part of the eighth edition of the Young Poland programme coordinated by the National Centre for Culture (NCK). As co-writer and director, in 2012 he launched the performance series Pożar w Burdelu (Fire in a Brothel) that combines the traditions of literary cabaret and revues with contemporary issues. He lives in Warsaw.

Twórczość

1. Piaskownica. Dramat w sześciu scenach. Powst. 2001. Druk „Dialog” 2002 nr 1/2 s. 48–62. Przedruki zob. poz. t. 1 oraz Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. [T.] 2. Warszawa 2013. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: P. Kruszczyński. Wałbrzych, Teatr im. J. Szaniawskiego 2003; telewizyjna: Scenariusz i Reżyseria: D. Gajewski. Telewizja Polska 2006; radiowa: Reżyseria: P. Łysak. Polskie Radio 2007.

Wystawienia następne

Wystawienia w językach obcych zob. Przekłady.
Wystawienie pt. Areeira. Reżyseria: P. Pawlicki. Wrocław, Scena Witkacego 2003.
Wystawienie łącznie z: B. Srbljanović: Sytuacje rodzinne, E. Mazya: Zabawy na podwórku pt. Zabawy na podwórku. Inscenizacja: P. Miśkiewicz. Kraków; Wrocław, Wydziały Zamiejscowe Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej 2003.
Wystawienie łącznie z: T. Bradecki: W piaskownicy pt. Piaskownica w piaskownicy. Reżyseria: T. Bradecki. Warszawa, Teatr Narodowy 2003.
Reżyseria: J. Stawarz. Szczecin, Teatr „13 Muz 2004.
Reżyseria: T. Man. Częstochowa, Teatr im. A. Mickiewicza 2004.
Reżyseria i muzyka: T. Hynek. Opole, Teatr im. J. Kochanowskiego 2005.
Reżyseria: E. Wyskoczyl. Tarnowskie Góry, Teatr „Za lustrem 2005.
Reżyseria: T. Bradecki. Warszawa, Teatr Narodowy, Scena Studio 2005.
Reżyseria: J. Fedoryszyn. Rzeszów, Teatr im. W. Siemaszkowej 2006.
Reżyseria: G. Chrapkiewicz. Gdańsk, Akademia Muzyczna 2006.
Reżyseria: Z. Bogdański. Warszawa, Teatr Kontrapunkt 2007.
Wystawienie pt.: Piaskownica 7>17>27. Reżyseria: G. Chrapkiewicz. Bielsko-Biała, Teatr Polski 2008.
Reżyseria: A. Biernacki. Katowice, Klub Old Timers Garage 2010 [ przedstawienie impresaryjne].
Reżyseria: A. Biernacki. Łódź, Teatr Nowy im. K. Dejmka 2011.
Reżyseria: J. Bielunas. Sosnowiec, Teatr Zagłębia 2012.
Reżyseria: K. Dulkowski. Białystok, Teatr Trzy Rzecze 2012.
Reżyseria: G. Chrapkiewicz. Gdynia, Centrum Kultury 2014 .
Reżyseria: J. Boginska. Gniezno, Teatr im. A. Fredry 2016 [wystawienie w ramach rezydencji artystycznej].
Reżyseria: M. Topolska. Kraków, Teatr Ab Intra 2017 .
Łącznie z: Pierwszy raz. Reżyseria: G. Chrapkiewicz. Tarnów : Teatr im. L. Solskiego 2019.
Reżyseria: M. Tymura. Białystok , Białostocki Teatr Lalek 2020.

Nagrody

I nagroda w konkursie młodych dramaturgów „My na progu nowego wieku”, zorganizowanym przez Śródmiejskie Forum Kultury w Łodzi w 2001, Nagroda na I. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży „KON-teksty” w Poznaniu w 2003, Nagroda jurorów i publiczności za najlepszą inscenizację na festiwalu teatr. w Stuttgarcie w 2005 (za wystawienie w języku niemieckim, w reżyserii A. Schillinga).

Przekłady

angielski

Sandbox. Przeł. B. Paloff. Wystawienie: Reżyseria: P. Kruszczyński. Nowy Jork, 59E59 Theaters 2008 (łącznie ze sztuką pt. Pierwszy raz; w ramach Festiwalu Nowych Polskich Sztuk „Made in Poland” The Immigrants’ Theatre Project, organizowanego przez Polski Instytut Kultury).

białoruski

Pesočnica. W: Sučasnaâ pol’skaâ i belaruskaâ dramaturhija. Mìnsk 2008. Wystawienie: Reżyseria: A. Koc. Mińsk, [Republikański Teatr Dramatu Białoruskiego] 2008.

bułgarski

Pâs”čna ploŝadka. [Przeł.] M. Minkovska. W: S”vremenna polska drama. Sofiâ 2008.

chiński

Shadi/Waqiake. W: Xiaoxiao de wending. Bolan bainian jingdian juzuo xuan. Taibei 2017.

czeski

Pískoviště. [Przeł.] J. Vondráček. Wystawienie: Reżyseria: J. Pokorný. Praga, Divadlo Na zábradlí 2007.

francuski

Bac à sable. [Przeł.] B. Siwicka. Wystawienie: Reżyseria: E. Rucińska. Paryż, Théâtre de la Manufacture des Abbesses 2013.

niemiecki

Der Sandkasten. [Przeł.] K. Bikont. Wystawienie: Reżyseria: A. Schilling. Mannheim, TiG7 2005, wystawienia inne: Reżyseria: K. Ohrem. Hamburg, Thalia Theater Hamburg [we współpracy z:] Theater Eigenreich Berlin, Theater Altonale (Hamburg) 2006, toż wystawienie gościnne: Wiedeń, Schauspielhaus 2007, Reżyseria: G. Vysotsky. Kassel, Staatstheater (Junges Staatstheater) 2006, Reżyseria: O. Reifegerste. Hamburg, Theater Echtzeit 2013.

rosyjski

Pesočnica. [Przeł.] L. Milovanova. W: Antologiâ sovremennoj pol’skoj dramaturgii. Moskva 2010. Wystawienie: Reżyseria: V. Maksimov. Petersburg, Teatralnaâ Laboratoriâ 2007, wystawienia inne: Reżyseria: О. Rybkin. Krasnojarsk, T. im. A. Puszkina 2010 (sztuka czytana), Reżyseria: J. Fedoryszyn. Czelabińsk, Teatr Dramy 2011, Reżyseria: D. Mihajlov. Ekaterinburg, TIUZ [Teatr Młodego Widza] 2011 (sztuka czytana), Twer, Teatr Ûnogo Zritelâ 2012.

rumuński

Groapa cu nisip. [Przeł.] S. Daici. W: Psihoterapolitica. Antologie de teatru polonez. Bucureşti 2011.

słowacki

Pieskovisko. [Przeł.] J. Štrbák. Wystawienie: Reżyseria: J. Štrbák. Bratysława, A4 – nultý priestor Námestie SNP 12 2007.

turecki

Yazan. [Przeł.] H. Koçyiğit. Reżyseria: E. Gültekin. Stambuł, GalataPerform 2014?

ukraiński

Wystawienie: Pìsočnicâ. Reżyseria: J. Fedoryszyn. Lwów, Teatr Voskresenâ 2009, wystawienia inne: Reżyseria: A. Romanov. Zaporoże, Teatr Vie 2014.

węgierski

Homokozó. [Przeł.] P. Pászt. W: Fiatal lengyel dráma. Pozsony 2010.

2. Rzeka. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2001. Druk „Dialog” 2003 nr 6 s. 5–19. Prapremiera: Reżyseria: R. Kowalczyk. Szczecin, T. Prim 2004. Przedruk w: Antologia dramatu polskiego 1945–2005. T. 2. Warszawa 2007 s. 752–767.

Utwór zgłoszony w 2001 do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Nagrody

Wyróżnienie w konkursie młodych dramaturgów „My na progu nowego wieku”, zorganizowanym przez Śródmiejskie Forum Kultury w Łodzi w 2001, nagroda na V Festiwalu Komedii „Talia” w Tarnowie w 2001.

3. Podróż do wnętrza pokoju. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2002. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: A. Sroka. Radom, Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego 2003 (na Festiwalu Premier „Radom Odważny”); telewizyjna: Reżyseria: P. Miśkiewicz. Telewizja Polska 2004. Druk w: Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne. Kraków 2003 s. 399–453. Wyd. 2 tamże 2004. Przedruk zob. poz. t. 1.

Wystawienia następne

Wystawienia w językach obcych zob. Przekłady.
Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Powszechny im. Z. Hübnera 2003.
Reżyseria: T. Man. Wrocław, Wydział Zamiejscowy Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie 2005 (przedstawienie dyplomowe studentów Wydziału Lalkarskiego).
Reżyseria: G. Castellanos. Olsztyn, Teatr im. S. Jaracza 2006 (przedstawienie dyplomowe III roku Studium Aktorskiego).
Reżyseria: J. Hycnar. Tarnów, Tarnowski Teatr im. L. Solskiego 2015 .
Reżyseria: E. Małecki. Katowice: Szkoła Aktorska Teatru Śląskiego 2016 .

Nagrody

W 2002 nagroda w konkursie „Radom Odważny” i w konkursie Stowarzyszenia Drama przy Teatrze Ateneum w Warszawie , w 2003 nagroda na IX Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w Warszawie, w 2005 nagroda na V Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Telewizji „Dwa teatry” w Sopocie.

Przekłady

czeski

Cesta dovnitř pokoje. [Przeł.] J. Vondráček. Svět a divadlo”, Praga 2007 nr 6.

hebrajski

[Przeł.] W. Piyš. W: Masac 'el ̇paniym ha-ḥeder. Dramah ̇pŵlaniyt bat-zmanenẉ mibḥar maḥazŵt. Tel-‘Abiyb 2008.

niemiecki

Die Reise ins Innere des Zimmers. [Przeł.] D. Daume. Wystawienie: Reżyseria: N. Gühlstorff. Osnabrück, Städtischen Bühnen 2009, wystawienia inne: Reżyseria: S. Linz. Monachium, Marstall des Bayerischen Staatsschauspiels 2010.

włoski

Viaggio all’interno di una stanza. [Przeł.:] R. Arcelloni, U. Rams. Wystawienie: Reżyseria: F. Staasch. Mediolan, Piccolo Teatro 2006 (w ramach Festivalu Tramedautore).

4. Smutna Królewna. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2002. Druk „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” 2003 z. 18 s. 151–189. Reżyseria: P. Aigner. Prapremiera: Warszawa, Teatr Montownia 2004 .

Wystawienia następne

Reżyseria: D. Arbaczewski. Lublin, Teatr im. H.Ch. Andersena 2014 (w ramach cyklu „Poczytaj mi sztukę”).
Utwór zgłoszony w 2002 do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

5. Kopalnia. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2004 nr 8 s. 5–45. Prapremiera: Reżyseria i oprac. tekstu: P. Kruszczyński. Wałbrzych, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego 2004.

Wystawienia następne

Wystawienie w języku obcym zob. Przekłady.

Przekłady

niemiecki

Das Bergwerk. [Przeł.] M. Pollack. W: Neue Dramen Osteuropäisches Theater. Eine Anthologie. Wien 2006. Wystawienie: Reżyseria: T. Gersch. Essen, Schauspielhaus 2011.

6. Nocny autobus. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: J. Tumidajski. Kraków, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej 2004; radiowa: Reżyseria i adaptacja: J. Tumidajski. Teatr Polskiego Radia 2022. Wyd. łącznie z: P. Sala: Gang Bang; M. Owsiany: Komponenty. Kraków: Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej 2005. Przedruk zob. poz. t. 1.

Wystawienia następne

Wystawienie w języku obcym zob. Przekłady.
Reżyseria: T. Kaczorowski: Słupsk, Nowy Teatr im. Witkacego 2017.
Prapremiera w 2004 podczas Intermedialnego Forum Teatralnego Baz@rt 27. Pierwsze wystawienie w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w 2005 .

Przekłady

niemiecki

Der nachtbus. [Przeł.:] R. Czapka, G. Melchinger. Wystawienie: Reżyseria: A. Schilling. Lipsk, Das Theater Lofft 2006.

słowacki

Nočný autobus. [Przeł.] J. Beňová. Divadlo v medzičase”, Bratysława 2006 nr 1–2.

7. Pierwszy raz. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2004. Druk w: Echa-repliki-fantazmaty. Kraków 2005 s. 253–296. Prapremiera: Reżyseria: T. Bradecki. Warszawa, Teatr Narodowy 2006. Wyd. łącznie z przekł. francuskim: La première fois = Pierwszy raz. [Przeł.] K. Joucaviel. [Wstęp:] P. Gruszczyński. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail, Théâtre de la Digue 2007, 85 s.

Wystawienia następne

Wystawienia w językach obcych zob. Przekłady.
Reżyseria: T. Man. Częstochowa, Teatr im. A. Mickiewicza, Scena na Scenie 2008.
Reżyseria: Ł. Duda. Jelenia Góra, Teatr Odnaleziony, Jeleniogórskie Centrum Kultury 2015.
Łącznie z: Piaskownica. Reżyseria: G. Chrapkiewicz. Tarnów: Teatr im. L. Solskiego 2019.
Reżyseria: A. Biernacki: Łódź : Teatr Nowy im. K. Dejmka 2019.

Nagrody

Wyróżnienie w konkursie Programu 2 Polskiego Radia i Stowarzyszenia ZAiKS w 2004 na najlepsze słuchowiska radiowe, Nagroda Autorska na Heidelberger Stuckmarkt (Forum jungen Autoren) w 2006.

Przekłady

angielski

The first time. [Przeł.] B. Paloff. Wystawienie: Reżyseria: M. Arlin. Nowy Jork, 59E59 Theaters 2008 (łącznie ze sztuką pt. Piaskownica; w ramach Festiwalu Nowych Polskich Sztuk „Made in Poland” The Immigrants’ Theatre Project, organizowanego przez Polski Instytut Kultury). Druk w: Loose screws. Nine new plays from Poland. [Red. i wstęp:] D. Laster. London; New York; Calcuta 2015.

francuski

La première fois. [Przeł.] K. Joucaviel. Wyd. łącznie z tekstem polskim: La première fois = Pierwszy raz. [Przeł.] K. Joucaviel. [Wstęp:] P. Gruszczyński. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail, Théâtre de la Digue 2007, 85 s. Reżyseria: K. Kurzeja. Wystawienie: Tuluza, Théâtre Sorano 2007.

hiszpański

La primera vez. [Przeł.] M.E. Barrios. Wystawienie:Hawana, Teatro de la Luna 2010.
La primera vez. [Przeł.] E. Bortkiewicz. Adaptacja i reżyseria: A. Radawski. Wystawienie: Buenos Aires, El Estepario Teatro 2017.

litewski

Pirmasis kartas. [Przeł.] V. Šoblinskaitė. Reżyseria: S. Rubinovas. Wystawienie: Kowno, Kamerinis Teatras 2009.

łotewski

Pirmā reize. [Przeł.?]. Wystawienie: Ryga, Teātris „Skatuve2006.

niemiecki

Das erste Mal. [Przeł.] D. Daume. „Theater der Zeit”, Berlin 2007 nr 5. Reżyseria: O. Zambeletti. Wystawienie: Heidelberg, Staatstheater 2007.

rumuński

Prima dată. [Przeł.] S. Daici. W: Psihoterapolitica. Antologie de teatru polonez. Bucureşti 2011.

włoski

La prima volta. [Przeł.] F. Annicchicarico. W: Polonia – nuova generazione/nowe pokolenie. Antologia della giovane drammaturgia polacca. [Oprac.] E. Bal. Napoli 2007. Wystawienie: Reżyseria: A. D’Elia. Neapol, Teatro Stabile di Innovazione Galleria Toledo 2007.

8. Całe życie Jarosława. Foyer 2005 nr 3 s. 7075.

Druk z podtytułem: Szybki dramat Michała Walczaka, w dziale: Półaktówka.

9. Ostatni tatuś. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Powst. ok. 2005. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Lalka 2007. Druk „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży2008 z. 27 s. 153–215. Przedruk zob. poz. t. 2.

Wystawienia następne

pt. Niestworzona historia albo Ostatni tatuś. Reżyseria i oprac. tekstu: G. Gietzky. Toruń, Teatr im. W. Horzycy 2007.
pt. Wieczorynka. Reżyseria i scenariusz: U. Kijak. Przedstawienie impresaryjne 2008 (jako fragment większej całości na XVIII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Malta w Poznaniu).
Reżyseria: T. Man. Wrocław, Wydział Zamiejscowy Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie 2009 .
Tekst, pod pierwotnym tytułem: Niestworzona Historia albo Ostatni Tatuś, został w 2005 zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Nagrody

Spektakl w reżyserii Autora otrzymał nagrodę „Atest” (Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego) za rok 2007, przyznawaną przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ.

Przekłady

angielski i chorwacki

The last daddy = Posjednji tatica. [Przeł.] P. Mioč. W: Polish reader. Seven plays for children and young people by Polish authors = Poljska čitanka. Sedam kazališnih tekstova poljskih autora za djecu i mlade. Zagreb 2009.

węgierski

Az utalsó apuka. [Przeł.] P. Pászt. W: Mesék a boldogságról. Csöppségeknek és nagyobbaknak. Budapest 2022.

10. Kac. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Łódź, Teatr Nowy (Scena Młodych) 2006. Druk zob. poz. t. 1.

11. Babcia. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2007 nr 9 s. 5–50. Prapremiera: Reżyseria: S. Batyra. Gorzów Wielkopolski, Teatr im. J. Osterwy 2007.

Wystawienia następne

pt. Miasteczko G. Reżyseria: G. Castellanos. Gdańsk, Teatr Wybrzeże, Duża Scena 2008 .

12. Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: P. Jędrzejas. Kraków-Nowa Huta, Teatr Ludowy 2007 (spektakl przygotowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Teatralnym N50, 18 E, 46 z Zabrza). Druk zob. poz. t. 2.

Wystawienia następne

Reżyseria: P. Jędrzejas. Zabrze, Stowarzyszenie Teatralne N50, 18 E18 2007 (spektakl przygotowany we współpracy z Teatrem Ludowym z Krakowa).
Reżyseria: P. Jędrzejas. Warszawa, Laboratorium Dramatu 2009 .

Przekłady

francuski

Pauvre de moi, la chienne et son nouveau mec. [Przeł.:] S. Cilaire, M. Prochniewicz. Paris 2011.

13. Człowiek z Bogiem w szafie. [Utwór dramatyczny]. Druk w: Mrok jak światło. Antologia dramatów inspirowanych życiem, myślą i twórczością Jana Pawła II. Warszawa 2007 s. 351–398. Prapremiera: Reżyseria: P. Kruszczyński. Wałbrzych, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego 2007.

Wystawienia następne

Reżyseria: P. Kruszczyński. Toruń, Teatr im. W. Horzycy 2010.

Nagrody

W 2007 II nagroda w konkursie na dramat inspirowany życiem, myślą i twórczością Jana Pawła II, ogłoszony przez Centrum Myśli Jana Pawła II (utwór zgłoszony pod pierwotnym tytułem: O człowieku z bogiem w szafie).

14. Noc poślubna. Scenariusz filmowo-teatralny. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Wytwórnia 2007.

Mulimedialna prezentacja filmowo-teatralna w cyklu „Studio Prób – spotkanie teatru z filmem”, oparta na scenariuszu filmowym przygotowanym w ramach uczestnictwa w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej A. Wajdy.

15. To nie jest kraj dla wielkich ludzi. [Monodram]. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Montownia 2008 (w wykonaniu R. Rutkowskiego).

Wystawienia następne

Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Polonia 2012 (w wykonaniu R. Rutkowskiego).
Premiera w stołecznej klubokawiarni Chłodna 25.

16. Amazonia. [Utwór dramatyczny]. Druk w: M. Sikorska-Miszczuk, P. Grabowski, M. Walczak: Wolna Wola. Dramaty Teatru na Woli. Sezon 2008/2009. Red.: R. Grzela. Warszawa: Wydawnictwo Teatru na Woli 2009 s. 183–295. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr na Woli 2009 (próba czytana); Reżyseria: A. Glińska. Warszawa, Teatr na Woli im. T. Łomnickiego 2011 (koprodukcja z Fundacją „Sztuka Dialogu”); radiowa: Adaptacja i reżyseria: B. Juszczak, Radio Pryzmat 2012; telewizyjna: Reżyseria: B. Kox. Telewizja Polska 2015. Przedruk zob. poz. t. 2 oraz w: L. Øyno: Brzydkie kaczątko; J. Łukosz: Grabarz królów; M. Walczak: Amazonia; P. Boltshauser: Genomgnom. Kraków 2011.

Wystawienia następne

Wystawienia w językach obcych zob. Przekłady.
Reżyseria: T. Man. Częstochowa, Teatr im. A. Mickiewicza 2013 .
Reżyseria: P. Urbaniak. Kraków , Szkoła Aktorska SPOT 2019.
Dramat napisany na zamówienie stołecznego Teatru na Woli.
Przedruk z 2011 r. (łącznie z przekładami na języki niemiecki i norweski) ukazał się w antologii sztuk prezentowanych w 2011 w krakowskim Teatrze Bagatela) podczas festiwalu Eurodramafest.

Przekłady

białoruski

Amazoniâ. Wystawienie: Reżyseria: I. Petrov. Mińsk, Respublikanskij Dvorec Kul’tury im. N.F. Šarko 2012 [koprodukcja Mińskiego Centrum Sztuk Wizualnych i Performatywnych, Instytutu Polskiego w Mińsku oraz Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie; przedstawienie dyplomowe studentów Białoruskiej Akademii Sztuk].

czeski

Amazonie. [Przeł.:] J. Vondráček. W: Čtyři polské hry. Praha 2010. Wystawienie: Reżyseria: M. Tyc. Brno, Buranteatr 2011.

niemiecki

Amazonien. [Przeł.:] D. Daume. W: L. Øyno: Das hässliche; J. Łukosz: Der königliche Totengräber; M. Walczak: Amazonien; P. Boltshauser: Genomgnome. Kraków 2011.

norweski

Amazonien. [Przeł.] M. Aakvaag. Druk w: L. Øyno: Den stygge andungen; J. Łukosz: Kongenes graver; M. Walczak: Amazonien; P. Boltshauser: Genomgnomer. Kraków 2011 [inscenizacja w języku norweskim w reżyserii L. Øyno (wystawienie: Oslo, Grusomhentens Teater 2011) wg M. Walczaka nie miała nic wspólnego ze sztuką jego autorstwa].

rosyjski

Amazoniâ. Wystawienie (jako sztuka czytana): Reżyseria: T. Batalov. Moskwa, Polskie Centrum Kultury 2011 (na XVII Festiwalu Teatralnym Złota Maska, w ramach projektu „Teatr Polski w Moskwie”). Druk w: Antologiâ sovremennoj pol'skoj dramaturgii, 2. Moskva 2015.

słowacki

Amazónia. [Przeł.] M. Zakuťanská. Wystawienie: Reżyseria: Z. Zupková. Koszyce, Štátne divadlo 2014.

17. Klocki. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: P. Pawlicki. Warszawa, Teatr na Woli im. T. Łomnickiego 2009.

Spektakl zrealizowany w ramach projektu „Wola w offsecie”. Prapremiera w Klubie Loft 44.

18. Ojciec polski. [Monodram]. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Polonia 2009 (w wykonaniu R. Rutkowskiego).

Spektakl zrealizowany we współpracy z Fundacją Teatru Montownia .

19. Podróż do wnętrza pokoju. [Wybór dramatów]. T. 1–2. Kraków: Panga Pank 2009, 117 + 217 s. Dramat Współczesny, 18 (52).

T. 1: D. Kosiński: Rozpadlina [o dramaturgii M. Walczaka]. – Piaskownica [poz. ]; Podróż do wnętrza pokoju [poz. ]; Nocny autobus [poz. ]; Kac [poz. ].

T. 2: Biedny Ja, Suka i jej nowy koleś [poz. ]; Polowanie na łosia [poz. ]; Ostatni tatuś [poz. ]; Amazonia [poz. ].

20. Polowanie na łosia. Komedia romantyczna. Prapremiera: Reżyseria: I. Gorzkowski. Warszawa, Teatr Narodowy, Scena Studio 2009. Druk zob. poz. t. 2.

Wystawienia następne

Wystawienia w językach obcych zob. Przekłady.
Reżyseria: G. Chrapkiewicz. Białystok, Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki 2010.
Reżyseria: M. Warnitzki. Częstochowa, Teatr im. A. Mickiewicza 2011.
Reżyseria: G. Chrapkiewicz. Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza 2015 [spektakl warsztatowy studentów III roku].

Przekłady

czeski

Lov na losa. [Przeł.] J. Vondráček. „Svět a divadlo”, Praga 2008 [nr] 6 s. 129–165. Wystawienie: Reżyseria: M. Tyc. Czeskie Budziejowice, Jihoceskie Divadlo 2011.

niemiecki

Die Elchjagd. Przeł. D. Daume. Reżyseria: F. Brunner. Ulm, Theater Ulm 2012.

słowacki

Poľovačka na losy. [Przeł.] A. Totiková. Reżyseria: J. Štrbák. Wystawienie: Bratysława, Mestske Divadlo Zilina 2010 .

21. Janosik. Naprawdę prawdziwa historia. [Utwór dramatyczny]. Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży 2010 z. 30 s. 267–325. Prapremiera: Reżyseria: Ł. Kos. Warszawa, Teatr Lalka 2010.

Wystawienia następne

Reżyseria: J. Malinowski. Rzeszów, Teatr Maska 2012 .
Spektakl prapremierowy zrealizowany w ramach międzynarodowego projektu, w którym uczestniczyły teatry z Czech (Divadlo Drak w Hradec Králové) i Słowacji (Staré Divadlo w Nitrze).

Nagrody

Nagroda za najciekawszą sztukę, przyznana w 2011 na V Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży KON-TEKSTY w Poznaniu.

22. Krwawa Jatka. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: Ł. Kos. Białystok, Grupa Coincidentia 2011.

Pierwotna wersja tytułu: Święci.
Spektakl zrealizowany w ramach stypendium „Młoda Polska”, przyznanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; we współpracy z Akademią Teatralną, Wydziałem Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku.

23. Rekonstruktor. [Monodram]. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Laboratorium Dramatu 2011 (w wykonaniu W. Solarza).

24. Boski romans. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Konsekwentny 2012.

Wystawienia następne

Reżyseria: E. Pilawska. Łódź, Teatr Powszechny (teatr dla niewidomych i słabo widzących) 2013.

25. Pożar w burdelu. [Kabaret literacki]. Scenariusz [jeśli nie zaznaczono inaczej]: M. Łubieński, M. Walczak. Reżyseria [jeśli nie zaznaczono inaczej]: M. Walczak. Prapremiery: Warszawa, Pożar w burdelu 2012 -2024.

Spektakle zrealizowane przez zespół teatralny Pożar w burdelu (bez własnej sceny). W opisie odcinków podano miejsce wystawienia.

Pozostałe adnotacje

Teksty piosenek ze spektakli od 2016 wykonywane także na koncertach zespołu Żelazne Waginy.
W wykazie pominięto odcinki (z 2018) autorstwa M. Łubieńskiego: Bem! Musical o patriotach i renegatach; Bem! Powrót człowieka-Armaty.

Nagrody

Wdecha 2013” – nagroda przyznana w 2014 przez czytelników „Gazety Wyborczej” dod. „Co Jest Grane” w kategorii Wydarzenie Roku 2013, „Kryształowe Zwierciadło” – nagroda przyznana w 2016 przez Wydawnictwo Zwierciadło, „Róża Gali” – nagroda przyznana w 2017 przez pismo „Gala” (w kategorii „teatr”; za nową jakość kabaretu politycznego).

[Odcinek 1] Pożar w burdelu. Prapremiera: Warszawa, Klub Komediowy Chłodna 2012.

[Odcinek 2] Artefakt. Prapremiera: Warszawa, Klub Komediowy Chłodna 2012.

[Odcinek 3] Fuck for Warsaw. Prapremiera: Warszawa, Klub Komediowy Chłodna 2012.

[Odcinek 4] Burdelszopka. Prapremiera: Warszawa, Klub Komediowy Chłodna 2012.

[Odcinek 5] Stadion zombie. Prapremiera: Warszawa, Klub Komediowy Chłodna 2013.

[Odcinek 6] Don Juan w Warszawie. Prapremiera: Warszawa, Klub Komediowy Chłodna 2013.

[Odcinek 7] Konklawe. Prapremiera: Warszawa, Klub Komediowy (przy ul. Noakowskiego 16) 2013.

[Odcinek 8] Noc w Pałacu. Prapremiera: Warszawa, Bar Studio 2013.

[Odcinek 9] Gorączka powstańczej nocy. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2013. Wersja zmieniona pt. Gorączka powstańczej nocy vol. II. Powrót Wiesława. Wystawienie: 2014 (w sierpniu, w Muzeum Powstania Warszawskiego). Druk pt. Pożar w Burdelu. Gorączka powstańczej nocy. Warszawa: W.A.B. (Grupa Wydawnicza Foksal) 2014 , 96 s.

Inne formy wydań

21 piosenek z tego odcinka ukazało się jako studyjny album pt. Pożar w burdelu. Gorączka powstańczej nocy. Warszawa: Wytwórnia Krajowa we współpracy z AGORA S.A. 2014.
Wyd. jako dokument elektroniczny. Warszawa: W.A.B. 2014, pliki w formacie EPUB. MOBI.

[Odcinek 10] Bal w burdelu. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2013.

[Odcinek 11] Śmierć w wielkim mieście. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2013 .

[Odcinek specjalny; realizacja radiowa] 12. Biedni strażacy patrzą na tęczę. Prapremiera: Radio RDC 2013.

[Odcinek 13] Burdelszopka 2013. Scenariusz: M. Walczak. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak, M. Łubieński. Teatr WARSawy 2014.

[Odcinek 14] Degeneracja albo śmieci Warszawy. Mokotowska punk opera. Prapremiera: Warszawa, Teatr Nowy 2014.

[Odcinek 15] Inwazja dybuków. Prapremiera: Warszawa, Muzeum Historii Żydów Polskich 2014.

[Odcinek 16] Herosi transformacji. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2014.

Program prezentowany z okazji obchodów 25. rocznicy wolnych wyborów w Polsce w ramach Festiwalu „Wyłącz System”.

[Odcinek 17] Pieśni ludu polskiego. Prapremiera: Warszawa, Teatr Studio im. S.I. Witkiewicza 2014.

Premiera przygotowana w ramach obchodów Roku Oskara Kolberga.

Nagrody

Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2014 za twórczy wkład i odkrywanie niekonwencjonalnych dróg popularyzacji wiedzy o Roku Kolberga.

[Odcinek 18] Kampania wrześniowa. Prapremiera: Warszawa, Bar Studio 2014.

Mikroodcinek zaprezentowany w ramach Festivalu VarSoVie.

[Odcinek 19] East Side Story. Prapremiera: Warszawa, Wytwórnia Wódek „Koneser2014.

[Odcinek 20] Burdelszopka 2014. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2014.

[Odcinek 21] Don Juan w Warszawie. [Nowa wersja]. Prapremiera: Warszawa, Teatr Polski im. A. Szyfmana 2015.

[Odcinek 22] Inwazja dybuków 2, czyli Warszawski Golem. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2015 .

[Odcinek 23] Herosi Transformacji vol. II. Wielki Transformator. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2015.

[Odcinek 24] Upiór w Pałacu. Prapremiera: Warszawa, Teatr Studio im. St.I. Witkiewicza 2015 .

[Odcinek 25] Gorączka powstańczej nocy vol. III ostatnie starcie. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2015.

[Odcinek 26] Dzika Strona Wisły. Prapremiera: Warszawa, Kluboteatr Dzika Strona Wisły 2015.

Odcinek specjalny, przygotowany w związku z nową siedzibą kabaretu na pl. Hallera, na warszawskiej Pradze.

[Odcinek 27] Dziewczyna z Marszu Niepodleg­łości. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2015.

19 piosenek z tego odcinka ukazało się jako studyjny album pt. Dziewczyna z Marszu Niepodległości. Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Kommando 2015.

[Odcinek 28] Burdelszopka 2015, czyli Rzeź Niewiniątek. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2015 .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Zdzieszowice: Karrot Kommando [2016], płyta CD.

[Odcinek 29] Zemsta Bogów. Prapremiera: Warszawa, Teatr Polski im. A. Szyfmana 2016.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Zdzieszowice: Karrot Kommando [2016], płyta CD.

[Odcinek 30] Herosi transformacji i miecz Chrobrego. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2016.

Nagrody

Nagroda dla twórców spektaklu na XXIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2017 (za „przywracanie wiary w istnienie wspólnoty nie tylko w teatrze”) .

[Odcinek 31] Demony Żoliborza – horror inteligencki. Prapremiera: Warszawa, Kino Elektronik 2016.

[Odcinek 32] Dziewczyny z Marszu Niepodległości. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2016.

[Odcinek 33] Szpital Nieświętej Rodziny. Antyszopka. Prapremiera: Warszawa, Teatr Nowy 2016 .

[Odcinek poza cyklem głównym] Kryminalne zagadki Warszawy. Scenariusz: M. Łubieński, M. Walczak, A. Gotowska. Prapremiera: Warszawa, Kluboteatr Dzika Scena Wisły 2016 .

Pierwszy odcinek z planowanego cyklu spektakli, przygotowanych na użytek sceny Kluboteatru Dzika Scena Wisły.

[Odcinek 34] Ucieczka z kina „Polskość. Scenariusz: M. Walczak. Prapremiera:Warszawa, Teatr Polski im. A. Szyfmana 2017.

[Odcinek specjalny] Muzeum Wolności. Wystawienie: Warszawa, Teatr Polski im. A. Szyfmana 2017.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Muzeum Wolności 38. Wrocław: Luna Music 2017 , 1 dysk optyczny DVD [nagranie wystawienia na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.
Prapremiera przygotowana na Galę 38. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w 2017 .

[Odcinek 35] Herosi transformacji. Nacjopolis. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2017.

[Odcinek 36] Trauma Travel. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2017 .

[Odcinek 37] Śmierć wrogiem ojczyzny. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2017.

[Odcinek 38] Duchy. Musical spirytystyczny. Scenariusz: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr Polski im. A. Szyfmana 2018 .

[Odcinek 40] Zwierzoczłekoupiory. Horror musical o Tadeuszu Konwickim. Scenariusz: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr Studio im. St.I. Witkiewicza 2018 .

[Odcinek 41] Niewarszawa. Scenariusz: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy [koprodukcja: JajkoFilm] 2018 .

[Odcinek specjalny, realizacja telewizyjna] Fabryka Patriotów. Emisja: Telewizja TVN 2018 .

[Odcinek 43] Herosi transformacji. Ostateczne starcie. Scenariusz: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, [wystawienie w Mała Warszawa – art & business] 2019 .

Utwór napisany na zamówienie Domu Spotkań z Historią .

[Odcinek 44] Casanova. Warszawskie zauroczenie. Prapremiera: Warszawa, Teatr Rampa 2024.

26. Depresja komika. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Polonia 2013.

Spektakl zrealizowany we współpracy z Fundacją Teatru Montownia.

27. Displaced Women. [Utwór dramatyczny]. Scenariusz: M. Dobrowlańska, M. Walczak. Reżyseria: M. Dobrowlańska. Prapremiera: Berlin, Teatr M. Gorkiego 2013.

Spektakl w językach: polskim, rosyjskim i niemieckim (z polskimi napisami), oparty na drukowanych relacjach (z tomów pt.: Anonyma. Kobieta w Berlinie; S. Aleksijewicz: Wojna nie ma w sobie nic z kobiety; Berlin. Wspomnienia Polaków z robót przymusowych w stolicy III Rzeszy w latach 1939–1945). Projekt zrealizowany we współpracy z Polskim Instytutem w Berlinie, Fabryką Sztuki i Stowarzyszeniem Teatralnym CHOREA w Łodzi.

28. Dom Aktora. [Kabaret literacki]. Scenariusz: M. Walczak & zespół. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Wałbrzych, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego 2013.

Odcinek 1. Ostatni Guliwer. Prapremiera: (Restauracja Malibu) 2013 .

Odcinek 2. Zbrodnia w Galerii Victoria. Prapremiera: (Foyer) 2013 .

Odcinek 3. Tajemnica hotelu Sudety. Prapremiera: (Dom Technika NOT) 2014 .

Odcinek 4. Początek. Mix odcinków 1–3. Prapremiera: 2014.

Współproducent mix odcinków 1–3: Cersanit III S.A., mecenas teatru.

29. Mimesis. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2013.

Dramat napisany na zamówienie pisma teatralnego „Svět a divadlo” (Praha), zaproszenie do udziału w konkursie dramatycznym o Nagrodę im. Ferdinanda Vaňka.

Przekłady

czeski

Mimesis. [Przeł.:] J. Vondráček. W: Bankrot a další hry o politice 1. Praha 2013.

30. Duch Pikadora. Powrót legendy. [Scenariusz musicalu]. Muzyka: J. Wasowski, W. Daniłowski, M. Małecki, W. Stokowski. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Och Teatr 2014.

Premiera przygotowana w ramach obchodów Roku J. Tuwima.

31. Złe kino. [Monodram]. Scenariusz i reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Wałbrzych, Teatr im. J. Szaniawskiego 2014 (w wykonaniu E. Żak) .

Wystawienie w cyklu spektakli organizowanych przez Teatr im. Szaniawskiego „Stój, bo strzelam”.

32. Bunt lalek. [Sztuka dla dzieci]. Scenariusz: M. Łubieński, M. Walczak. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Teatr Lalka; Warszawski Cyrk Magii i Ściemy 2015 .

Wystawienie jako odcinek pierwszy planowanego cyklu widowisk dla dzieci: Nowe legendy i baśnie warszawskie.

33. Jak wytresować dziewczynkę? [Widowisko teatralno-cyrkowe]. Scenariusz: M. Łubieński, M. Walczak. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Warszawski Cyrk Magii i Ściemy 2015.

Wystawienia następne

Warszawa, [wystawienie w tej samej realizacji] Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego 2015.
Prapremiera w namiocie cyrkowym rozstawionym w warszawskich Łazienkach Królewskich .

34. Baśnie z dna Wisły. [Utwór dramatyczny]. [Współautor:] M. Łubieński. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa,Kluboteatr Dzika Strona Wisły; Praski Teatr Lalek 2016 .

35. Matek Rozstawacz. [Utwór dramatyczny]. Reżyseria: T. Man. Prapremiera: Łódź, Teatr Lalek Arlekin im. H. Ryla 2016.

36. Żołnierz polski. [Monodram]. Współautor: M. Łubieński. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Kluboteatr Dzika Strona Wisły 2016 (w wykonaniu R. Rutkowskiego).

37. Dziewczyna z papieżem. [Utwór dramatyczny]. Powst. 2017.

Sztuka napisana na zaproszenie do udziału w konkursie dramatycznym o Nagrodę im. Ferdinanda Vaňka w 2017 .

Przekłady

czeski

Dívka s papežem. [Przeł.] J. Vondráček. W: Pozice a jiné hry na politiku. Soutěžící o Cenu Ferdinanda Vaňka. Praha 2017 [samodzielny dodatek do czasopisma „Svět a divadlo”].

38. Piraci z dna Wisły. [Sztuka dla dzieci]. Prapremiera: Reżyseria: M. Walczak. Warszawa: Muzeum Warszawskiej Pragi i Praski Teatr Lalek 2018.

Adaptacje

radiowe

[Słuchowisko]. Reżyseria: M. Walczak. Nagranie w wykonaniu aktorów wykonaniu Praskiego Teatru Lalek. Warszawa, Studio Domu Kultury TuPraga 2018; audiobook w Muzeum Warszawskiej Pragi .

39. Córka Bazyliszka. [Sztuka dla dzieci]. Reżyseria M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Praski Teatr Lalek [wystawienie w Muzeum Warszawskiej Pragi] 2019 .

40. Nocne metro. [Utwór dramatyczny; musical]. Muzyka: W. Stokowski. Scenariusz i reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr WARSawy 2019 .

Wystawienie w ramach Społecznej Sceny Debiutów w Teatrze WARSawy. Inauguracja START-UP MUSICAL, laboratorium polskiego musicalu, prowadzonego przez M. Walczaka dla młodych reżyserów, dramatopisarzy i aktorów tworzących repertuar dla teatrów muzycznych.

41. Powrót króla. [Utwór dramatyczny]. Muzyka i reżyseria: T. Hynek. Prapremiera: Wrocław, Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego (Scena na Strychu); w koprodukcji ze Stowarzyszeniem Teatr Nowy Świat 2019 .

42. Człowiek Lew. Scenariusz i teksty piosenek: M. Walczak. Muzyka: H. Klepacka. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Warszawski Cyrk Magii i Ściemy 2020 [pierwsze wystawienie: Lublin, Carnaval Sztukmistrzów 2020] .

Musical inspirowany baśnią „Piękna i bestia” oraz biografią Stefana Bibrowskiego, artysty cyrkowego z początku XX w.

43. Noc żywych zabawek. [Sztuka dla dzieci]. Muzyka: A. Izdebski. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Kielce, Teatr Lalki i Aktora „Kubuś 2020 .

44. Rok metalowego szczura. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2020 nr 9 s. 69-84. Reżyseria M. Walczak. Prapremiera: Białystok, Grupa Coincidentia 2020 .

Spektakl zrealizowany w ramach festiwalu Wschód Kultury/Inny Wymiar finansowanego ze środków Miasta Białystok i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

45. Circus Kafka. [Utwór dramatyczny]. Muzyka: M. Zalewska. Scenariusz, teksty piosenek i reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich 2021 .

Musical na motywach książki R. Grzeli: Bagaże Franza K. Podróż której nigdy nie było.

46. Grand Musical Hotel. Muzyka: M. Zalewska. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr Rampa 2021 .

47. Mały Syrenek. [Utwór dramatyczny]. Muzyka: A. Izdebski. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Warszawski Cyrk Magii i Ściemy 2021 .

Baśń muzyczna zrealizowana pod szyldem Wędrownego Laboratorium Snów, Legend i Baśni. Organizatorzy: Stowarzyszenie “Konkluzja”, Inwazja Klaunów, Praski Teatr Lalek, Warszawski Cyrk Magii i Ściemy, Miejsce spotkań Warszawa. Wystawienia w Teatrze Rampa w Warszawie .

48. Niepokój nauczycielski. [Utwór dramatyczny; stand-up musical]. [Współautorka:] A. Makowska. Muzyka: A. Izdebski. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr Rampa 2021 .

Spektakl inaugurujący działalność Klubu Tragediowego, sceny kabaretowej w Teatrze Rampa .

49. Tańczący z gwiazdami. [Utwór dramatyczny]. Muzyka: M. Zalewska. Scenariusz i reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Łódź, Teatr Powszechny (Mała Scena) 2021 .

Sztuka inspirowana biografią Bohdana Gadomskiego (1949-2020).

50. Czarny Papież. [Utwór dramatyczny; stand-up]. Autorzy: G. Michalik, M. Walczak. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr Rampa, [koprodukcja:] Kraków, Teatr Łaźnia Nowa 2022 .

51. Partycja, królowa sieci. Cybermusical. Muzyka: A. Izdebski. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Białystok, Białostocki Teatr Lalek 2022 .

52. Budowniczy schronów. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2023. Tekst dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024] .

Nagrody

Wyróżnienie na V Konkursie Dramaturgicznym Strefy Kontaktu we Wrocławiu w 2023.

53. Szatan show. [Utwór dramatyczny]. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Warszawa, Teatr Polonia 2023 .

54. Bim-Bom-Boom! Pracoholiczna komedia romantyczna. Muzyka: A. Izdebski. Reżyseria: M. Walczak. Prapremiera: Łódź, Teatr Powszechny 2024 .

Spektakl zrealizowany w projektu Polskiego Centrum Komedii .

Teksty do widowisk scenicznych

• Dialogi do spektaklu: Muza pomyślności, czyli piosenki Marka Grechuty. Prapremiera: Reżyseria: M. Kołaczkowski. Warszawa, Stowarzyszenie Muzyka Bez Granic 2006.
• Dialogi do spektaklu: Ławka rezerwowych. Piłkarski spektakl muzyczny. Scenariusz: M. Kołaczkowski, Warszawa, Teatr Syrena 2011 (produkcja Sztukoteka).

Utwory niepublikowane

Niepublikowane utwory dramatyczne, zgłoszone do udziału w konkursach literackich

Nieznajomi. Powst. ok. 2000 [wyróżnienie w X edycji konkursu młodych dramaturgów „Szukamy polskiego Szekspira”, organizowanego przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ, przyznane w 2000].
Podróż. Powst. ok. 2000 [nagroda w konkursie literackim im. M. Konopnickiej, zorganizowanym przez Urząd Gminy Warszawa Centrum w 2000].
Dwóch. Powst. ok. 2001 [nagroda w konkursie literackim im. M. Konopnickiej, zorganizowanym przez Urząd Gminy Warszawa Centrum w 2001].
PKP. Powst. ok. 2001 [utwór zgłoszony do konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w 2001].
Bez didaskaliów. Powst. ok. 2002 [nagroda w konkursie literackim im. M. Konopnickiej, zorganizowanym przez Urząd Gminy Warszawa Centrum) w 2002].
Egzamin. Powst. ok. 2002 [III nagroda w konkursie literackim im. S. Grochowiaka w Lesznie w 2002].

Montaże utworów

(Nie)pokoje. [Montaż utworów dramatycznych]. Scenariusz i reżyseria: G. Mielczarek. Wystawienie: Kraków, Akademia Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego 2021.
Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego. Montaż dramatów: Podróż do wnętrza pokoju; Pierwszy raz; Nocny autobus; Ostatni tatuś; Kac; Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś; Człowiek z Bogiem w szafie; Rok metalowego szczura.

Adaptacje

W. Gombrowicz: Kosmos. Wystawienie: Adaptacja i reżyseria: M. Walczak. Warszawa, Klub Le Madame 2004.
F. Sołogub: Mały bies. Wystawienie: Adaptacja: M. Walczak. Reżyseria: R. Brzyk. Warszawa, Teatr Powszechny im. Z. Hübnera 2005.
Eurypides: Medea. Wystawienie: Scenariusz i reżyseria: G. Jarzyna. Współpraca: M. Walczak. Wiedeń, Burgtheater 2006.
A. Konopka: Duszpasterz hipsterów. [Utwór dramatyczny]. Muzyka: W. Stokowski. Scenariusz i reżyseria: M. Walczak. Wystawienie łącznie z:Zryte banie: Warszawa, Teatr WARSawy 2018 .
W. Stokowski, M. Wyppich, B. Jezierski: Zryte banie. [Utwór dramatyczny]. Scenariusz i reżyseria: M. Walczak. Wystawienie łącznie z:Duszpasterz hipsterów: Warszawa, Teatr WARSawy 2018 .

Omówienia i recenzje

Wywiady

Nie jestem od naprawiania rzeczywistości. Rozm. D.J. Cirlić. Dialog 2004 nr 8.
Poezja miasta. Rozm. I. Gańczarczyk. W: P. Sala; M. Owsiany; M. Walczak: Gang Bang; Komponenty; Nocny autobus. Kraków 2005 .
Zapach piasku w „Piaskownicy. Rozm. T. Man. Gazeta Wyborcza 2006 nr 177 dod. „Stołeczna” [dot.: Piaskownica].
Presja mi pomaga. Rozm. A. Michalak. Dziennik 2009 nr 90 dod.Kultura”.
Kryzys wzmaga wiarę w Boga. Rozm. T. Gromadka. Rzeczpospolita 2012 nr 149 [dot.: Boski romans].
Szemrany musical. Rozm. I. Szymańska. „Gazeta Wyborcza” dod. „Stołeczna2014 nr 236 [wokół musicalu: Duch Pikadora]. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
Nie mamy czasu na miłość. Rozm. I. Szymańska. „Gazeta Wyborcza2015 nr 34 dod. „Stołeczna” [dot.: Pożar w burdelu; rozmowa z udziałem współscenarzysty, M. Łubieńskiego].
Pożar w Burdelu – snobistyczno-inteligencki fenomen Warszawy. Rozm. M. Dzierżanowski i A. Maciorowski [z udziałem współscenarzysty, M. Łubieńskiego]. Powst. 2015 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
Ekumeniczny burdel artystyczny. Rozm. W. Mrozek. „Gazeta Wyborcza2016 nr 247. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
Komedia się skończyła. Z Michałem Walczakiem i Maksem Łubieńskim, twórcami i autorami Kabaretu Pożar w burdelu rozm. A. Kublik. Gazeta Wyborcza 2017 nr 181.
Michał Walczak: Tym razem chcieliśmy się przygotować. Rozm. S. Krasnodębska. „Gazeta Polska Codziennie2018 nr 149 [dot. Pożar w burdelu, odcinek: Niewarszawa]. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
Patriotyzm w wersji pozytywnej. Rozm. J. Wakar. „Wprost2018 nr 8 [dot. głównie: Pożar w burdelu]. Dostępny tez w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
Pożar w burdelu jest jak Bem, przemy do przodu naprzeciw przeszkodom. Z Michałem Walczakiem i Maciejem Łubieńskim rozm. Izabela Szymańska. „Gazeta Wyborcza2018 nr 114 dod. „Co Jest Grane”.
Wszyscy mamy w sobie cząstkę disco polo. Rozm. M. Rigamonti. „Dziennik Gazeta Prawna2019 nr 115. [on-line] pt. Michał Walczak, twórca „Herosów transformacji”: Karnawał to jest klucz do historii Polski: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024] [o twórczości dramatycznej i kabaretowej w kontekście krajowych realiów, dot. m.in. Pożaru w burdelu, głównie odcinka: Herosi transformacji. Ostateczne starcie] .
Domowy teatr lęków i fantazji. Rozm. J. Jaworska. „Dialog2020 nr 9 [wokół sztuki: Rok metalowego szczura; dot. też: Pożar w burdelu]. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
Cyrk Kafki na covidowe lęki. Rozm. M. Dubrowska. „Gazeta Wyborcza” dod. „Co Jest Grane2021 nr 187 [wokół sztuki: Cirkus Kafka]. Dostępny też w Internecie pt.: Co dziś śmieszy i wzrusza twórcę słynnego Pożaru w Burdelu. I dlaczego zajął się Kafką?: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
Lockdown mobilizuje do odpowiedzialności. Rozm. J.Cieślak. „Teatr2021 nr 12. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
Metropolia potrzebuje ekscentryków. Rozm. T. Miłkowski. „Przegląd”, Warszawa 2023 nr 38 [o pracy w Teatrze Rampa].
Michał Walczak o sztucznej inteligencji w sztuce. Rozm. J. Cieślak. „Rzeczpospolita2024 nr z 8 stycznia [w związku z premierą komedii: Bim-Bom-Boom!]. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

Słowniki i bibliografie

[J. KOPCIŃSKI]: Michał Walczak. W: Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym. IBL PAN [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
H. BALTYN-KARPIŃSKA: Michał Walczak. W tejże: Iskier” leksykon dramatu. Warszawa 2008.
R. PAWŁOWSKI: M. Walczak. W: New Polish drama. Warszawa 2008.

Ogólne

Artykuły

R. PAWŁOWSKI: Lęki niedojrzałych. Gazeta Wyborcza 2003 nr 293 [w związku z premierami dramatów: Podróż do wnętrza pokoju; Piaskownica].
R. PAWŁOWSKI: Przesunięty. W: Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne. Kraków 2003.
R. PAWŁOWSKI: Z piaskownicy na scenę. Gazeta Wyborcza 2003 dod.Duży Formatnr 51.
M. ZIELIŃSKA: Tak po prostu?Dialog2003 nr 6.
D. JARZĄBEK: Drama. Podróż do wnętrza. Didaskalia 2005 nr 65/66.
M. SADOCHA: Stojąca woda. Notatki z dramatów Michała Walczaka „Notatnik Teatralny2006 nr 39/40.
B. BARANIAK: Od Walczaka do Walczaka. Morele i Grejpfruty 2008 nr 1.
J. HOFMAN-WIŚNIEWSKA: Sztuka stawiania pytań. „Nowy Dziennik” dod. „Przegląd Polski”, Nowy Jork 2008 nr z 31 X.
D. KOSIŃSKI: Rozpadlina. W: M. Walczak: Podróż do wnętrza pokoju. T. 1. Kraków 2009.
B. POPCZYK-SZCZĘSNA: W poszukiwaniu zdarzeń. O dramaturgii M. Walczaka. Dialog 2009 nr 9.
I. SZYMAŃSKA: Michał Walczak Fest. „Gazeta Wyborcza” dod. „Stołeczna2009 nr 89.
J. GAJDA-ZADWORNA: Amazonia i rock świętych. Życie Warszawy 2011 nr 25.
A. KYZIOŁ: Romantyzm trzydziestolatków. Polityka 2011 nr 11.
H. WASZKIEL: Michał Walczak – lalkowo. „Teatr Lalek2013 nr 4, przedruk w tejże: Dramaturgia polskiego teatru lalek. Warszawa 2013 .
A.M. KRASUCKA: One – bohaterki dramatów Michała Walczaka. W: Tożsamość kobiet w Polsce. Interpretacje. T. 2. W XX i XXI wieku. Olsztyn 2016.

Piaskownica

D. JARZĄBEK: Z piaskownicy do piachu. Didaskalia 2004 nr 61/62.
A.E. BANOT: Zatrzymać kryzys męskości. Zadanie specjalne Batmana w „Piaskownicy” Michała Walczaka. Świat i Słowo 2011 nr 1.
M. OLEKSA: Dramat od-realniony. Język jako bohater wybranych dramatów Michała Walczaka i Mateusza Pakuły. Konteksty Kultury 2012 nr 8 [dot. także: Podróż do wnętrza pokoju].
K. WĄDOLNY-TATAR: „Klepsydra piaskownicy”, pułapka piaskownicy. Od literatury dla dzieci do poezji i dramatu dla dorosłych = „Hourglass of sandpit”, trap od sandpit. From the literature for children to the poetry and drama for adults. „Świat Tekstów. Rocznik Słupski2016 nr 14 [dot. także: Podróż do wnętrza pokoju].

Zob. też Wywiady.

Recenzje realizacji teatralnych

R. PAWŁOWSKI: Piaskownica. „Gazeta Wyborcza” dod. „Stołeczna2004 nr 221 [z porównaniem inscenizacji sztuki w Wałbrzychu i w Warszawie].

w Wałbrzychu

K. MICHALAK: Bardzo młoda dramaturgia. Powst. 2003 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

Recenzje realizacji telewizyjnych

A.R. BURZYŃSKA: To tylko taka zabawa. „Tygodnik Powszechny2006 nr 7.

Rzeka

R. KOZELA. „Dekada Literacka2003 nr 7/8.

Podróż do wnętrza pokoju [Utwór dramatyczny]

J. LIMON: Obroty przestrzeni. Teatr telewizji: próba ujęcia teoretycznego. Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2008 [dot. m.in. sztuki M. Walczaka].
E. WĄCHOCKA: Osoba i głos: postać w najnowszym polskim dramacie. Postscriptum Polonistyczne 2011 nr 2 [dot. m.in. sztuki M. Walczaka].
M. OLEKSA: Dramat od-realniony. Język jako bohater wybranych dramatów Michała Walczaka i Mateusza Pakuły. „Konteksty Kultury2012 nr 8 [dot. także: Piaskownica].
K. WĄDOLNY-TATAR: Klepsydra piaskownicy”, pułapka piaskownicy. Od literatury dla dzieci do poezji i dramatu dla dorosłych = „Hourglass of sandpit”, trap od sandpit. From the literature for children to the poetry and drama for adults. Świat Tekstów. Rocznik Słupski 2016 nr 14 [dot. także: Piaskownica].

Recenzje realizacji teatralnych

W. MAJCHEREK: Idzie nowe?Teatr2003 nr 6 [prezentacja twórczości wybranych uczestników Ogólnopolskiego konkurs na wystawienie polskiej sztuki współczesnej; dot. m.in. dramatu M. Walczaka].
W. MAJCHEREK: New polish plays in theatres. „Le Theatre en Pologne” = „The Theatre in Poland2003 nr 3/4.

Recenzje realizacji telewizyjnych

J. LIMON: Postmodernistyczne metafory. „Teatr2004 nr 10.

Kopalnia

Recenzje realizacji teatralnych

w Wałbrzychu

W. MAJCHEREK: Ukłucie. Teatr 2004 nr 9.
K. MIGDAŁOWSKA: Trwanie. Dialog 2004 nr 8.
K. KOPKA: Podróż do uchwytnego?Kopalnia” w Wałbrzychu. Odra 2005 nr 1.

Nocny autobus

Recenzje realizacji teatralnych

A. KARLIŃSKA: Granie w spotkanie. „Didaskalia – Gazeta Teatralna2005 nr 65/66 [o wystawieniu w Starym Teatrze w Krakowie].

Pierwszy raz

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

R. PAWŁOWSKI: Lęk przed pierwszym razem. Gazeta Wyborcza 2006 nr 67.

Ostatni tatuś

J. HERNIK-SPALIŃSKA: Nowa baśń. Dialog 2010 nr 3 [obraz dziecka w: J. Dukaj: Wroniec, M. Walczak: Ostatni tatuś, M. Fertacz: Białe baloniki].

Recenzje realizacji teatralnych

w Toruniu

A. NOWAK: Tatusiom ku przestrodze!Akant2007 nr 12 [dot. wystawienia w Teatrze im. W. Horzycy].

w Warszawie

H. BALTYN: Blisko piaskownicy. Teatr 2007 nr 7/8 [dot. wystawienia w Teatrze Lalka].
J. DERKACZEW: Rodzice dostali nauczkę w teatrze. Gazeta Wyborcza 2007 nr 89 [dot. wystawienia w Teatrze Lalka].

Kac

Recenzje realizacji teatralnych

w Łodzi

J. BOŃCZA-SZABŁOWSKI: Współczesny rozrachunek z „Weselem” Wyspiańskiego. Rzeczpospolita 2006 nr 257 [dot. wystawienia w Teatrze Nowym].

Babcia

A.M. KRASUCKA: Jak Gorzów stał się Gdańskiem... Historia dramatu Michała Walczaka. W: Pisanie dla sceny. Narracje współczesnego teatru. Katowice 2019 .

Recenzje realizacji teatralnych

w Gdańsku

M. BARAN: Zagubione miasteczko. Gazeta Wyborcza 2008 nr 23 dod. „Trójmiasto” [dot. wystawienia w Teatrze Wybrzeże].
W. OWCZARSKI: Teatrzyk z miasteczka G.Teatr2008 nr 5 [dot. wystawienia w Teatrze Wybrzeże].

w Gorzowie Wielkopolskim

J. SIERADZKI: Walczak bez magii. Przekrój 2008 nr 6/7 [dot. wystawienia w Teatrze im. J. Osterwy].

Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś

Recenzje realizacji teatralnych

w Krakowie

A. PAWLIKOWSKA: Gra w stereotypy. „artPapier” [on-line] 2007 nr 12. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

w Warszawie

J. WAKAR: Gadanie bez końca. Dziennik 2009 nr 101 dod. „Kultura” [dot. wystawienia w Laboratorium Dramatu].

Człowiek z Bogiem w szafie

J. MICHALCZUK: Postać Jana Pawła II w dramacie najnowszym. „Roczniki Humanistyczne2020 z. spec. 1 [dot. m.in. dramatu M. Walczaka].

Recenzje realizacji teatralnych

w Toruniu

A. DUDA: Tak, Nie, Nie wiem. Teatr 2010 nr 7/8 [dot. wystawienia w Teatrze im. W. Horzycy].
A. NOWAK: Bóg na własny użytek. Akant 2011 nr 3 [dot. wystawienia w Teatrze im. W. Horzycy].

To nie jest kraj dla wielkich ludzi

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

J. MAJCHEREK: Śmiech z wysokiej klasy talentem. „Gazeta Wyborcza” dod. „Stołeczna2008 nr 257.

Amazonia

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

J. DERKACZEW: Ofelio, pokaż cycki. Gazeta Wyborcza 2011 nr 30 [dot. wystawienia w Teatrze na Woli].
E. KUBIKOWSKA: Zagubieni. Teatr 2011 nr 5 [dot. wystawienia w Teatrze na Woli].

Ojciec polski

Recenzje realizacji teatralnych

J. DERKACZEW: Teatralny test na ojcostwo. „Gazeta Wyborcza” dod. „Stołeczna2009 nr 263 [w kontekście innych sztuk na temat ojcostwa]. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].

Podróż do wnętrza pokoju [Wybór dramatów]

J. WAKAR: W pułapce sukcesu. „Dziennik” dod. „Kultura2009 nr 148.

Polowanie na łosia

I. GORZKOWSKI: W Warszawie można spełnić swoje marzenia. Rozm. B. Bator. „Dziennik2009 nr 92 dod. „Warszawa” [wywiad z reżyserem spektaklu w Teatrze Narodowym w Warszawie].

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

J. MAJCHEREK: Antypody. „Teatr2009 nr 9 [dot. także: M. Szczygielski: Berek, czyli upiór w moherze].
P. SASKO: Łoś must die. Powst. 2009 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

Janosik

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

B. KĘCZKOWSKA: Janosik warszawski. Gazeta Wyborcza 2010 nr 68 dod. „Stołeczna” [dot. wystawienia w Teatrze Lalka].

Rekonstruktor

I. SZYMAŃSKA: Teatralny freestyle. Gazeta Wyborcza 2011 nr 5 dod. „Stołeczna” [dot. głównie formuły gatunkowej one-man show].

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

K. ZALEWSKA: Mały rekonstruktor. Teatr 2011 nr 3 [dot. wystawienia w Laboratorium Dramatu].

Boski romans

Recenzje realizacji teatralnych

P.A. GRUBEK: Nie-boski romans. Powst. 2013 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].

Pożar w burdelu

I. SZYMAŃSKA: Kupa śmiechu z Burdelu na Chłodnej. Gazeta Wyborcza 2013 nr 51 dod.Stołeczna” [zawiera także wywiad z M. Walczakiem].
P. GRUSZCZYŃSKI: Straż pożarna teatralna. „dwutygodnik.com” [on-line] 2014 [nr] 124 [dot. odcinków 1-13]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
W. MROZEK: Kabaret zamiast terapii. „Gazeta Wyborcza2014 nr 253 dod. „Stołeczna”. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024] .
W. SZABŁOWSKI: Hipsterzy, błagam, tylko nie śpiewajcie. Pożar w Burdelu robi szopkę. „Gazeta Wyborcza2014 nr 298 dod. „Duży Format” nr 52 .
I. SZYMAŃSKA: Niezły macie burdel w tej Warszawie! A nawet Pożar w Burdelu. Gazeta Wyborcza” dod. „Stołeczna2014 nr 56. Dostępny też w Internecie:Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
W. UHLIG: Kabaretharsis Warszafki. O Burdelu Artystycznym i jego „Pożarze”. „Kultura Liberalna” [on-line] 2014 nr 274 [o cyklu: Pożar w burdelu; z większymi odniesieniami do odcinków: Degeneracja albo śmieci Warszawy. Mokotowska punk opera; Inwazja dybuków]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
K. KOŁAK-DANYI: Pożar w burdelu”. Między paryskim „Le Chat Noir” a warszawskim „Qui pro Quo. W: Czym kultura polska może uwieśc frankofona?. Warszawa 2015.
A. KYZIOŁ: Mądre wygłupy. Polityka 2015 nr 1 [m.in. o tekstach M. Walczaka].
J. MIKOŁAJCZYK: Podpalacze. Pożar w Burdelu i powrót kabaretu politycznego. W: Kabaret – poważna sprawa? Katowice 2016.
A. RATAJ: Pożar w Burdelu – sukces zza zasmarkanej kurtynki. Teatr2016 nr 7. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
J. SIERADZKI: Polityka historyczna. „Odra2018 nr 9 [szerzej o odcinkach: Duchy. Musical spirytystyczny; Zwierzoczłekoupiory. Horror musical o Tadeuszu Konwickim oraz odcinku (autorstwa M. Łubieńskiego): Bem! Powrót człowieka-Armaty] .
M. ZIELIŃSKA: Nocny burmistrz gasi Pożar w Burdelu. „Gazeta Wyborcza2019 nr 33 dod. „Co Jest Grane.

Zob. też Wywiady.

Recenzje realizacji teatralnych

W. MROZEK: Burdel Narodowy, czyli fantazje o nadchodzącej sztuce. „Gazeta Wyborcza2015 nr 257 dod. „Stołeczna” [dot. odcinka: Dziewczyna z Marszu Niepodległości]. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
W. MROZEK: Prasówka z posterunkowym. „Gazeta Wyborcza2016 nr 81 dod. „Stołeczna [dot. odcinka: Kryminalne zagadki Warszawy]. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
T. MIŁKOWSKI: Trauma Travel. „Dziennik Trybuna2017 nr 179 [dot. odcinka: Trauma Travel]. Dostępny też w Internecie: Zob. link , zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
T. MISIEWICZ: Ucieczka z kina Polskość”, czyli Wiele hałasu o nic. „Odra2017 nr 7/8 [dot. odcinka: Ucieczka z kina Polskość].
K. VARGA: Pożar w głowach, czyli wolność jako eksponat. Najnowszy spektakl Pożaru w Burdelu „Muzeum Wolności”.Gazeta Wyborcza2017 nr 217 dod. „Duży Format” nr z 18 IX [dot. odcinka specjalnego: Muzeum Wolności].
K. VARGA: Zgliszczak uderza, czyli narodowe disco. „Gazeta Wyborcza2017 nr 269 dod. „Duży Format” nr z 20 XI [dot. odcinka: Śmierć wrogiem ojczyzny] .
T. MIŁKOWSKI: Śmieszy, tumani, przestrasza. „Dziennik Trybuna2018 nr 38 [dot. odcinka: Duchy. Musical spirytystyczny]. Dostępny też w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].
W. BAJGACZOW: Pożar w burdelu. Powst. 2024 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024] [dot. odcinka: Casanova. Warszawskie zauroczenie].
T. MIŁKOWSKI: Pożar w Neoburdelu. Powst. 2024 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024] [dot. odcinka: Casanova. Warszawskie zauroczenie].
W. MROZEK: Śmieją się z lewej i z prawej strony: Pożar w Burdelu znów gra. „Gazeta Wyborcza2024 nr 53 [dot. odcinka: Casanova. Warszawskie zauroczenie] .

Recenzje realizacji telewizyjnych

P. JANUSZEWSKA: Sztuka żywcem spalona przez telewizję. „Pożar w burdelu” debiutuje w TVN. „Newsweek.Polska” [on-line] 2018 nr z 27 lutego. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].

Depresja komika

Recenzje realizacji teatralnych

D. BŁASZAK: Wirtuozeria humoru. Powst. 2018 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

Duch Pikadora

• Zob. Wywiady.

Córka Bazyliszka

Recenzje realizacji teatralnych

M. FIGZAŁ-JANKOWSKA: Legendy znad Wisły. Powst. 2019 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 26 kwietnia 2024].

Nocne metro

Recenzje realizacji teatralnych

G. JANIKOWSKI: Warszawa. Premiera musicalu infrastrukturalnego „Nocne metro” w Teatrze WARSawy. Powst. 2019 [on-line]. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].

Powrót króla

Recenzje realizacji teatralnych

J. KLEBANIUK: W Polsce nauczyłem się złości. Powst. 2019 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

Człowiek Lew

Recenzje realizacji teatralnych

A. BIŃCZYCKA: Czas Odmieńców. Powst. 2020 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

Noc żywych zabawek

Recenzje realizacji teatralnych

A. BIELAWSKA: Chapeau bas! Powst. 2020 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].
D. KLUSEK: Miś Dziedzio i hiphopotam kontra Animatus w walce o szczęście dzieci. Powst. 2020 [on-line]. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].

Circus Kafka

• Zob. Wywiady.

Grand Musical Hotel

Recenzje realizacji teatralnych

G. JANIKOWSKI. Warszawa. Prapremiera „Grand Musical Hotel” w Teatrze Rampa – w niedzielę. Powst. 2021 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
SZ. KAZIMIERCZAK: Pałac pośród bloków. „Teatr2022 nr 2 .
W. KOWALSKI: Trochę musical, trochę kabaret. Powst. 2022 [on-line. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

Mały Syrenek

Recenzje realizacji teatralnych

W. KOWALSKI: Pożar w Burdelu” dla dzieci! Powst. 2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].

Niepokój nauczycielski

Recenzje realizacji teatralnych

M. DUBROWSKA: To nie jest zwykły kabaret, to Klub Tragediowy. Świetne otwarcie nowej sceny w Warszawie. Powst. 2021 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024] .
M. HIEROWSKA: Mózgotyka według Marzeny Świrskiej-Wnerwińskiej. Powst. 2021 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].
M. ŻELAZOWSKA: O szkolnictwie na wesoło. Powst. 2021 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].
K. STĘPIEŃ-KOWALIK: Teatr jednej aktorki. Powst. 2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].
B. KOŚMIDER: A może by tak poruszyć poważne tematy z uśmiechem na ustach w Klubie Tragediowym? Powst. 2024 [on-line]. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].

Tańczący z gwiazdami

K. MAGDA: Bohdan Gadomski show. „Angora2020 nr z 6 X [omówienie przedpremierowe].

Recenzje realizacji teatralnych

M. MAŁOWSKA: Wszystko się świeci. Powst. 2021 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].

Czarny Papież

Recenzje realizacji teatralnych

G. JANIKOWSKI: Hipnotyczny stand-up Czarnego Papieża. Powst. 2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
R. TUROWSKI: Czarny Papież. Powst. 2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].

Partycja, królowa sieci

Recenzje realizacji teatralnych

A. DYCHA: Jak wyrwać się ze szponów sieci? Powst. 2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].
A. KULIKOWSKA: Premiera cybermusicalu. Powst. 2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].
M. WASZKIEL: Cybermusical w BTL-u. Powst. 2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 kwietnia 2024].

Bim-Bom-Boom!

Recenzje realizacji teatralnych

D. URBAŃSKA: Bimbanie-antidotum na wypalenie zawodowe i korki? Powst. 2024 [on-line]. Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].
J. WAKAR: Przypadek Michała. W. Powst. 2024 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 29 kwietnia 2024].