BIO

Urodzony 18 lipca 1937 w Gdyni; syn Janusza Fedorowicza, specjalisty z zakresu ubezpieczeń morskich, i Wandy ze Schmidtów. Po ukończeniu Gimnazjum Ogólnokształcącego św. Augustyna w Warszawie (matura w 1953), podjął studia na Wydziale Malarstwa w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Był współzałożycielem studenckiego Teatru „Bim-Bom” w Gdańsku, w 1954-60 współpracował z tą sceną jako autor i wykonawca. W 1957-58 wchodził w skład zespołu redakcyjnego pisma „Uwaga”, ogłaszał na jego łamach teksty satyryczne i zajmował się oprawą graficzną; w 1960-62 pracował w redakcji tygodnika „ITD”. Równocześnie zamieszczał humoreski, felietony, wiersze satyryczne i artykuły na temat sztuki estradowej m.in. w „Kaktusie” (1958-60) i „Szpilkach” (1958-63). W 1958 ożenił się z Anną Rytel, artystką malarką. W 1960 otrzymał dyplom ukończenia studiów. W 1961 został członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, a w 1964 – Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu Związku Artystów Scen Polskich. W następnych latach łączył twórczość literacką z występami estradowymi jako wykonawca własnych tekstów. Po przeprowadzce do Warszawy, w 1961, pracował w Kabarecie Wagabunda (1961-63), a potem w Telewizji Polskiej; w 1963-71 był współtwórcą cyklicznych programów rozrywkowych: Poznajmy się, Małżeństwo doskonałe, Kariera, Runda (w 1968 nagrody wspólnie z Jerzym Gruzą: Komitetu do Spraw Radia i Telewizji oraz Złotego Ekranu). Od 1972 współpracował z Polskim Radiem jako autor tekstów publicystyczno-satyrycznych; w 1974-81 wchodził w skład zespołu przygotowującego magazyn rozrywkowy 60 minut na godzinę (nagroda zespołowa Komitetu do Spraw Radia i Telewizji w 1976). W 1975 został nagrodzony „Złotym Mikrofonem” za radiowe programy rozrywkowe. Utwory satyryczne (także z audycji radiowych) ogłaszał w prasie, m.in. na łamach „Teatru” (1972-74), „Przemian” (1977-79), „Tygodnika Demokratycznego” (1981). W 1980-89 należał do Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego (NSZZ) „Solidarność”. Po ogłoszeniu stanu wojennego zerwał kontakty z państwowymi środkami przekazu; publikował utwory w wydawnictwach i prasie poza cenzurą, m.in. w „Tygodniku Mazowsze” (ok. 1984), „Biuletynie Dolnośląskim” (1986), „Solidarności Radia i Telewizji” (1986). Był też czynny w niezależnym życiu kulturalnym jako grafik i artysta estradowy. W 1987 otrzymał nagrodę NSZZ „Solidarność” za programy satyryczne przygotowywane techniką wideo. Łącząc podróże z wieczorami autorskimi przebywał dłuższy czas w Australii (dwukrotnie: 1988, 1992), Ameryce Północnej (dwukrotnie: 1989, 1990; w USA wygłosił także kilka odczytów na uniwersytetach) oraz krócej m.in. we Francji, Belgii, Szwecji i Szwajcarii. W 1989 odnowił kontakty z oficjalną prasą, radiem i telewizją, występując głównie jako felietonista. W tym samym roku został członkiem Polskiego PEN Clubu. Drukował felietony m.in. na łamach dodatku do nowojorskiego „Nowego Dziennika” pt. „Przegląd Polski” (1990-92), dodatku „Życia Warszawy” pt. „Ekstra” (1993-94) oraz w „Super Expressie” (1994-95). W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych nawiązał współpracę z „Gazetą Wyborczą”, w której w dodatku „Gazeta Telewizyjna” zaczął zamieszczać cykliczne felietony pt. Notatnik Jacka Fedorowicza. W 1995-2005 prowadził w Telewizji Polskiej cykliczny, autorski program satyryczny pt. Dziennik telewizyjny; za tę działalność otrzymał telewizyjne nagrody – Wiktora (1996, 2000) oraz Superwiktora (2005). W 2005-06 był autorem telewizyjnej audycji satyrycznej SEJF (Subiektywny Express Jacka Fedorowicza)>*, w której brał udział także jako wykonawca. Mieszka w Warszawie.

Twórczość

1. Kochajmy syrenki. Scenariusz filmowy. Ekranizacja 1966.

2. Porady estradowca. Dla kolegów dramatycznych. [Felietony satyryczne]. Teatr 1972 nr 14-23. Wyd. osobne Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1974, 136 s. Wyd. 3 [właśc. 2]. [Katowice:] PiK 1994.

3. Poszukiwany – poszukiwana. Scenariusz filmowy. [Współautor:] S. Bareja. Ekranizacja 1972.

4. Nie ma róży bez ognia. Scenariusz filmowy. [Współautor:] S. Bareja. Ekranizacja 1974.

5. W zasadzie tak. [Felietony satyryczne]. Ilustracje: A. Fedorowicz, J. Fedorowicz. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza 1975, 181 s.

Ciąg dalszy zob. poz. .

Przekłady

japoński

Wyd. łącznie z przekł. W zasadzie ciąg dalszy [poz. ] pt. Kyosankoku – de tanoshiku kurasu hoho. [Przeł.] Yukio Kudo. Tōkyō 1983.

6. [Sześćdziesiąt] 60 minut na godzinę. Teksty satyryczne. Wyboru dokonał i podał do druku M. Wolski. Warszawa: Wydawnictwa Radia i Telewizji 1978, 309 s. Wyd. 2 tamże 1980.

Tu J. Fedorowicza: Moje życie z Kolegą Kierownikiem; Historia rzeki Soły; Z cyklu „Porady sercowe”. Wykład Kolegi Kierownika [I-III]; Relacja Kolegi Sprawozdawcy; Z cyklu „Gry i zabawy towarzyskie”.

7. W zasadzie ciąg dalszy. [Felietony satyryczne]. Ilustracje: A. Fedorowicz, J. Fedorowicz. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza 1978, 290 s.

Kontynuacja poz. 5.

Zawartość

Felietony w cyklach: I. Kim jestem ?; II. Sprawy domowe; III. Życie administracyjne; IV. Porady różne.

Przekłady

japoński

Wyd. łącznie z przekł. W zasadzie tak [poz. ] pt. Kyosankoku – de tanoshiku kurasu hoho. [Przeł.] Yukio Kudo. Tōkyō 1983.

8. Krótka biografia człowieka ocenzurowanego. [Łódź:] Tajne Wydawnictwo Oświatowe i Wydawnictwo Świadectwa* 1985, 19 s.

Zapis z taśmy magnetofonowej: J. Fedorowicz: O cenzurze. Warszawa 1985.

9. Felietony i dialogi. Paryż: Kontakt 1988, 135 s. Wyd. nast. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Pokolenie* 1989, 63 s.

W wyd. krajowym pominięto rozdział „Szanse kultury niezależnej” oraz częściowo zmieniono tytulaturę pozostałych rozdziałów.

Zawartość

O cenzurze [poz. ]; Fasada; Szanse kultury niezależnej; Przyczyny pijaństwa w Polsce; O teatrze BIM-BOM po trzydziestu latach; Recenzja; W jaki sposób propaganda stara się leczyć kompleksy władzy; O symbolach; Kolega Kierownik i telewizja.

10. Wielka encyklopedia kapitalizmu. [Felietony]. Warszawa: Centrum im. A. Smitha 1997, 119 s.

Druk pt.Mała encyklopedia dobrych i złych obyczajów” („Super Express” listopad 1994 – listopad 1995), przerwany na literze „h”; równolegle emisja w Radiu „Zet”.

Nagrody

Nagroda im. S. Kisielewskiego w 1994.

Inna twórczość

Rysunki do komiksu:.

Zespół „4R” przedstawia: Solidarność – 500 pierwszych dni. [Pomysłodawcy: W. Starzyński, A. Witwicki. Scenariusz: J.M. Owsiński. Rysunki: J. Fedorowicz. Warszawa]: 4R* [1984], 16 s. Wyd. nast.: wyd. 2 Warszawa: Wydawnictwo Kurs* [1984]; [wyd. 3] [Warszawa: b.w.* 1984]; [wyd. 4] Warszawa: [b.w.* 1985]. Przekł. angielski: Zespol „4R” presents: Solidarność – first five hundred days. Derby 1990.

Nagrody

Nagroda Zespołowa NSZZ „Solidarność” w 1985.

Przekłady

angielski

Zespol „4R” presents: Solidarność – first five hundred days. Derby 1990.

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 1992, 2004.

Autor o sobie

J. Fedorowicz: [Wypowiedź]. Notował Z. Dudek. „Tygodnik Kulturalny1968 nr 26.

Wywiady

• Rozm. B. Wachowicz. Ekran 1968 nr 1.
• Rozm. J. Ingell. Tygodnik Nowojorski 1985 nr 5.
Trzydzieści minut na godzinę. Rozm.: W. Bereś, K. Burnetko. W: W. Bereś, K. Burnetko: Nie tylko o polityce. Paryż 1989.
Kolega kierownik z jedynki. Rozm. P. Najsztub. Przekrój 2006 nr 6.

Słowniki i bibliografie

Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny. T. 2. Warszawa 2000 (Uzupełnienie).

Ogólne

Artykuły

D. Terakowska: Jednoosobowy niezależny kabaret. Przekrój 1991 nr 2407.

W zasadzie tak

S. Karaibski. „Kultura”, Paryż 1975 nr 12.
T. Nyczek. „Echo Krakowa1975 nr 216.

Felietony i dialogi

A. Witek: Mechanizmy systemu, czyli propaganda siły. Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, Londyn 1989 nr 52, polemika: A. Perth-Grabowska: O recenzji „Felietonów i dialogów”. Tamże nr 85.