BIO

Born on 27 August 1961 in Zamość; son of the bricklayer Marian Szewc and Wanda, née Twardziszewska. He attended grammar school in Zamość before attending Comprehensive Agricultural School in 1976/77, followed by Agricultural College. He made his debut while still a school pupil with the polemical article Nie tak z Białoszewskim (This is not the way to treat Białoszewski), which appeared in 1978 in the periodical "Kamena" (no. 16). He published his first literary piece, Wiersz na moją śmierć (Poem for my death), in the same periodical in 1979 (no. 9). He completed advanced secondary education in 1981 and then studied Polish philology at the Catholic University of Lublin (KUL), graduating with a master's degree in 1986. In subsequent years he worked as an editor, reviewer, essay writer and columnist, initially with the weekly "Za i przeciw" (until 1989), and then with the dailies "Życie Warszawy" (1991-92) and "Słowo. Dziennik Katolicki" (1995). In 1996, he was appointed editor of the contemporary literature section of "Nowe Książki", where he also published reviews (including some using the pseudonyms: Antoni Wrzosek, Celina Dembowska, and Tomasz Romanowicz). He also published numerous articles, reviews, poems, column pieces and interviews in periodicals and newspapers including "Twórczość" (from 1982), "Rzeczpospolita" (from 1996; including many interviews in the supplement "Plus-Minus"), "Kwartalnik Artystyczny" (from 2004; including in 2005 the regular column Z powodu i bez powodu [With and Without Rhyme or Reason]). He occasionally collaborated with Polish Radio 2. He joined the Polish Writers' Association (SPP) in 1989. He lives in Warsaw.

Twórczość

1. Świadectwo. [Wiersze]. [Warszawa:] Wydawnictwo Przedświt; Warszawska Niezależna Oficyna Poetów i Malarzy* [1983], 12 s. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/38e0bd02-9010-41ed-9502-5b70ffad76d1) [dostęp 16 kwietnia 2024].

2. Zagłada. [Powieść]. Warszawa: Czytelnik 1987, 140 s. Wyd. nast.: wyd. 2 [zmienione] ze wstępem J. Stryjkowskiego Kraków: Wydawnictwo Literackie 1993, wyd. 3 tamże 2003. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/33e5c435-2f6f-4898-b98e-7030ce056b04) [dostęp 16 kwietnia 2024].

Nagrody

Nagroda im. S. Piętaka w 1987, Nagroda Młodych im. S. Wyspiańskiego w 1990.

Przekłady

angielski

Annihilation. A novel. [Przeł.] E. Hryniewicz-Yarbrough. Normal, IL 1993, wyd. 2 tamże 1999.

chorwacki

Uništenje. [Przeł.] D. Blažina. Zagreb 2002.

francuski

L’évanescence des choses. [Przeł.] E. Morin-Aguilar. Montricher 1990,.

niemiecki

Vernichtung. Roman. [Przeł.] E. Kinsky. Berlin 1993 , wyd. nast. pt. Das Buch eines Tages . Zamość, Juli 1934. Roman: Berlin 2011.

norweski

Byens oye. [Przeł.] O.M. Selberg. Oslo 1994.

węgierski

Pasztulás. [Przeł.] L. Pálfalvi. Budapest 1994, wyd. 2 tamże 2019 .

włoski

La distruzione. [Przeł.] R. Polce. Torino 1991.

Adaptacje

teatralne

Adaptacja i reżyseria: K.-R. Mai. Przekł. na język niemiecki: I. Makowiecka. Prapremiera: Szczecin, Teatr Współczesny; Berlin: Hebbel Theater 1995 [spektakl powstały w koprodukcji].

3. Ocalony na Wschodzie. Z Julianem Stryjkowskim rozmawia Piotr Szewc. Montricher: Ēditions Noir sur Blanc 1991, 276 s. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/33b29047-43fc-462e-ab93-0065e6499dab) [dostęp 16 kwietnia 2024].

4. Zmierzchy i poranki. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2000, 143 s. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/59d26979-b50f-4cb0-83b2-9b26b32ad0c3) [dostęp 16 kwietnia 2024].

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Nike w 2000.

Przekłady

węgierski

Alkonyok és reggelek. [Przeł.] G. Körner. Budapest 2002.

5. Syn kapłana. [Esej biograficzny dot. J. Stryjkowskiego]. Warszawa: Sic! 2001, 86 s. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/21a79fd9-382a-4dcd-b78b-b38a1837f1f8) [dostęp 16 kwietnia 2024].

6. Wolność i współczucie. Rozmowy z pisarzami. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2002, 214 s.

Zawiera wywiady z S. Barańczakiem, M. Głowińskim, J. Hartwig, P. Hertzem, U. Kozioł, Z. Kubiakiem, J. Łukasiewiczem, R. Matuszewskim, W. Myśliwskim, M. Nowakowskim, K. Orłosiem, J.M. Rymkiewiczem i A. Szymańską.

7. Bociany nad powiatem. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2005, 110 s. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/017b20ae-ad72-4992-875a-5ad9af0955ab) [dostęp 16 kwietnia 2024].

8. Całkiem prywatnie. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2006, 54 s. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/0bdb3073-35e0-4020-bd3e-34ab94bc5f18) [dostęp 16 kwietnia 2024].

9. Moje zdanie. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2009, 70 s. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/e29ebd6f-790b-4bf6-b4a2-51ab44db3778) [dostęp 16 kwietnia 2024].

10. Cienka szyba. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2014, 45 s. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 kwietnia 2024].

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2014, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nominacja do Nagrody im. K.I. Gałczyńskiego Orfeusz (2015).

11. Światełko. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2017, 48 s. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://polona.pl/preview/a02580ee-c7d8-4384-a034-1573a3ee87b1) [dostęp 16 kwietnia 2024].

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2017, plik w formacie EPUB, MOBI.

Nagrody

Nominacja do Nagrody im. K.I. Gałczyńskiego Orfeusz (2018).

12. Tymczasem. Wybór wierszy. Wybór, posłowie: P. Mackiewicz. Poznań: Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury 2019, 139 s. Biblioteka poezji współczesnej, t. 181. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 kwietnia 2024].

13. Po nitce. [Wiersze]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2021, 57 s.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Poetyckiej im. K. Hoffmana (2022).

14. Miejsce. [Wiersze]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2022, 75 s. Seria mozaikowa.

Nagrody

Nagroda Literacka im. ks. J. Twardowskiego (2022).

15. Sekretne przejścia. [Wiersze]. Zamość: Książnica Zamojska im. Stanisława Kostki Zamoyskiego 2023, 75 s.

Wyd. bibliofilskie; wybór utworów P. Szewca związanych z Zamościem i okolicami.

16. Zielony Anioł i inne oktostychy. [Wiersze]. Kraków: Stowarzyszenie Pisarzy Polskich 2023, 79 s. Biblioteka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, t. 36.

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

niemiecki

Neue Geschichten aus der Pollakey [Oprac.:] B. Helbig-Mischewski, K.M. Załuski. Jestetten 2000.

węgierski

Halott világok – lehetséges világok [Oprac.:] A.St. Kowalczyk, P. Lajos. Budapest 1994.

Prace redakcyjne

1. J. Czechowicz: Przez kresy. Wybór wierszy i przekładów. Wybrał P. Szewc. Przedmową opatrzył Cz. Miłosz. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1994, 261 s. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 kwietnia 2024].

Omówienia i recenzje

Ankiety dla IBL PAN 2008, 2009.

Autor o sobie

P. SZEWC: Trzy grosze od autora. W tegoż: Zielony Anioł i inne oktostychy. Kraków 2023. Zob. poz. [komentarze do wierszy: Bławatki bratki; Zmyślone pacierze; Obłoki nad Listopadową; Łza na witrażu; Słońce na schodach; Ogród pani Józi; Nieostre przeźrocza; Czwarty kamień; Pan Szmiga w sadzie; Kos na ambonie; Od Sitańca do Sitna; Ławeczka; Ósme piętro; Istotna przyczyna; Szara reneta].

Wywiady

Fotografujemy skwapliwie zjawiska. Rozm. K. Lisowski. „Dekada Literacka1993 nr 11.
Metafizyka, mitografia i rękaw koszuli. Rozm. R. Ostaszewski. „Dekada Literacka2000 nr 4/5.
Sługa swojego powiatu. Rozm. K. Lisowski. „Życie2000 nr 197.
Na ostatni guzik. Rozm.: J. Sobolewska. „Gazeta Wyborcza2001 nr 225.
Dzień jak kropla. Rozm.: Ł. Grodziński, M. Larek. „Arkusz2002 nr 8.
Patrzę na świat przez literackie szkło powiększające. Rozm.: K. Krowiranda, Ż. Nalewajk. „Tekstualia 2005 nr 2.
Wierzę w lirykę czystą, w urodę wiersza. Rozm. K. Lisowski. „Nowe Książki2017 nr 3.
Szukam miary dla swoich spraw. Rozm. M. Tomczak. „Nowe Książki2019 nr 12.

Ogólne

Artykuły

W. JEKIEL: Huelle i Szewc w przekładach włoskich. „Literatura na Świecie1992 nr 10/12.
M. ORSKI: Piotr Szewc: „w kolorze wiecznym . W tegoż: A mury runęły. Wrocław 1995.
S. STERNA-WACHOWIAK: Lustra z pamięcią. „Gazeta Malarzy i Poetów2000 nr 2.
B. KANIEWSKA: Wieczność, która przemija. O prozie Piotra Szewca. W: Ulotność i trwanie. Poznań 2003.
M. ZALESKI: Formy pamięci. Gdańsk 2004, passim.
M. GĘBORYS: Status pamięci w prozie Piotra Szewca. „Fraza2005 nr 1/2.
A. NĘCKA: Unieważnić przemijanie? O prozie Piotra Szewca W: Literatura i przestrzeń. Katow. 2008.
J. BOROWSKI: Smak prowincjonalnej magdalenki. Zamość, którego nie ma w prozie. Piotra Szewca. W: Literackie twarze Zamojszczyzny. Zamość 2009.
W. PYCZEK: Jadę do Zamościa. Geografia poetycka Piotra Szewca. W: Literackie twarze Zamojszczyzny. Zamość 2009.
G. MAROSZCZUK: Umiera przeżyty dzień. O twórczości Piotra Szewca. W: Skład osobowy. Cz. 1. Katowice 2014.
A. NĘCKA: Drobiazgi życiu wyrwane. O poezji Piotra Szewca. W: Literatura i obiekt/yw(izm). Katowice 2014.
K. SOLON-SEREK: Centrum, w którym skupia się światło. Obraz polsko-żydowskiego miasteczka w prozie Piotra Szewca. W: Polacy-Żydzi. Kontakty kulturowe i literackie. Kraków 2014.
T. MIZERKIEWICZ: Twórczość niepozorna i nowa fenomenologia. O wierszach Piotra Szewca. W: Twórczość niepozorna. Kraków 2015.
A. DANIEL: Martwe żywe. O poezji Piotra Szewca. „Elewator2016 nr 2.
E. SMALEC: Kategoria transfiguracji w prozie Piotra Szewca. W: Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah = Das Gedächtnis an die Shoah in der polnischen und deutschsprachigen Literatur von Autorinnen und Autoren der zweiten und dritten Post-Shoah-Generation. Lublin 2019.
M. TOMCZOK: Narzędzia powrotu. Ludowe, wiejskie i chłopskie w poezji Piotra Szewca. „Konteksty Kultury2020 [nr] 17 z. 4.
M. TOMCZOK: Ontologia nienowoczesności w poezji Piotra Szewca. „Forum Poetyki2020 nr 19.
Z. CHOJNOWSKI: Całość Piotra Szewca. „Akcent2022 nr 4.
I. STAROŃ: …wymyślić świat albo go zobaczyć. O wierszach Piotra Szewca, „Nowy Napis2022 nr 15.

Świadectwo

[W. BOLECKI] J. MALEWSKI: Widziałem wolność w Warszawie. Warszawa* 1984, wyd. nast. zmienione Londyn 1991 [m.in. dot. P. Szewca].

Zagłada

P. BRATKOWSKI: Nie ma zagłady. „Tygodnik Kulturalny1987 nr 32.
T. OLSZEWSKI: Zatrzymane w kadrze. „Pismo Literacko-Artystyczne1987 nr 11/12. .
W. PAWŁOWSKI: Na jałowym biegu. „Literatura1987 nr 7.
M.P. PRUS: Atlantyda. „Tygodnik Powszechny1987 nr 29.
A. SOBOLEWSKA: Wahadłowe drzwi pamięci. „Twórczość1987 nr 12.
M. SOŁTYSIK: Księga dnia. „Życie Literackie1987 nr 24.
J. TERMER: Na marginesie „Zagłady. „Nowe Książki1987 nr 9.
R. BEDNARCZYK: Czas zgładzony. „Tak i Nie1988 nr 5.
S. DRAJEWSKI: Czas kresów. „Nurt1988 nr 3.
J. KATZ HEWETSON: Nuda powagi i nuda zabawy. „Kultura”, Paryż 1988 nr 6.
[J. MAJCHEREK] A. KOŃCZA: Mało zbadany czas zaprzeszły. „Brulion”* 1988 nr 7/8.
P. PIASZCZYŃSKI: Fotograf na dachu. „Zeszyty Literackie1991 z. 33.
A. FRAJLICH: Amerykańskie wydanie „Zagłady” Piotra Szewca. „Nowy Dziennik”, Nowy Jork 1994 nr z 3 II dod. „Przegląd Polski”.
B. Shallcross. „The Polish Review1994 nr 4.
R.E. Wilson. „World Literature Today”, Oklahoma 1994 nr 2.
B. KANIEWSKA: Listopadowa jest tu gdzie była…. O „Zagładzie” Piotra Szewca. „Polonistyka1999 nr 1.
M. KISIEL: Styl symboliczny. „Śląsk1999 nr 10 [dot. też: Zmierzchy i poranki].
T. MIZERKIEWICZ: Umitycznianie przedstawienia – „Zagłada” Piotra Szewca. W tegoż: Stylizacje mityczne w prozie polskiej po 1968 r. Poznań 2001.
T. MIZERKIEWICZ: Życie po życiu? Kilka uwag o sposobie istnienia współczesnej powieści na przykładzie „Zagłady” Piotr Szewca. „Kresy2001 nr 48.
K. JAKOWSKA: Powieść wnuka. „Zagłada” Piotra Szewca na tle powieściowych zapisów Holokaustu. W: Przez dwa stulecia. Toruń 2006.
A. MORAWIEC: Zaklinanie zagłady. (O debiucie powieściowym Piotra Szewca). „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica2006 z. 8.
A. ZIONTEK: Pośród zagłady trwa nadzieja. „Kresy2006 nr 3 [m.in. dot. P. Szewca].
M. BERNACKI: O trylogii powieściowej Piotra Szewca. Jak możliwa jest kontemplacja świata po „Zagładzie”. „Przegląd Powszechny2007 nr 7 [dot. także: Zmierzchy i poranki; Bociany nad powiatem].
K. BIEDRZYCKI: Księga zamarłego czasu – „Zagłada” Piotra Szewca. W tegoż: Wariacje metafizyczne. Kraków 2007.
K. DZIKA-JUREK: W tej wydrążonej dolinie. O motywie Zagłady w trylogii powieściowej Piotra Szewca. „Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne2007 t. 8 [dot. także: Zmierzchy i poranki; Bociany nad powiatem].
K. DZIKA: Małe: o esencjonalnym bycie kresowych miasteczek na podstawie trylogii Piotra Szewca. „Świat i Słowo2008 nr 1 [dot. także: Zmierzchy i poranki; Bociany nad powiatem].
K. PRZEWĘZIKOWSKA: Zagłada” Piotra Szewca wobec niewyobrażalności Holokaustu. „Migotania, przejaśnienia2009 nr 3 /4.
M. KOSZOWY: Zdjęcie jako figura powtórzenia i nieobecności w „Zagładzie” Piotra Szewca. „Teksty Drugie2013 nr 4.
B. KRUPA: Cena wzniosłości. „Zagłada” Piotra Szewca. W tegoż: Opowiedzieć Zagładę. Kraków 2013.
B. GONTARZ: Ekfraza fotografii. „Zagłada” Piotra Szewca. W tejże: Wizualne reprezentacje rzeczywistości w polskiej prozie współczesnej. Katowice 2014.
D. LISEK-GĘBALA: Centrum-Wszystko. Zamość w prozie Piotra Szewca. W: Centra-peryferie w literaturze polskiej XX i XXI w. Kraków 2015 [dot. także: Zmierzchy i poranki; Bociany nad powiatem].
A.D. LISKOWACKI: Martwe żywe. O poezji Piotra Szewca. „Elewator2016 nr 2.
M. TOMCZOK: Klimat zagłady w perspektywie powieści Pawła Huellego, Tadeusza Konwickiego, Andrzeja Kuśniewicza i Piotra Szewca. „Teksty Drugie2017 nr 2.
T. KŁUSEK: W Zamościu, czyli wszędzie. Tryptyk powieściowy Piotra Szewca. „Akcent2022 nr 2 [dot. także: Zmierzchy i poranki; Bociany nad powiatem].
E. SCHILLER: Pustoj gorod. Primery iz vostočnoevropejskoj literatury. „Mirgorod. Žurnal posvâŝennyj voprosam èpistemologii literaturovedeniâ2022 nr 1 [dot. m.in.: Zagłada].

Ocalony na Wschodzie

Z. BIEŃKOWSKI: Talent osobowości. „Polityka1992 nr 21.
P. GŁOGOWSKI: Bóg jest po stronie silniejszych batalionów. „Tygodnik Solidarność1992 nr 6.
T. SOBECZKO: Punkty za pochodzenie. „Więź1992 nr 8.
A. ZAWADA: Ocalony na Wschodzie. „Odra1992 nr 6.
M. KISIEL: Interview–fleuve. „Twórczość1993 nr 1.

Zmierzchy i poranki

M. KISIEL: Styl symboliczny. „Śląsk1999 nr 10 [dot. też: Zagłada].
K. BIEŃKOWSKA: Wszechświat w sobie. „Nowe Książki2000 nr 3.
L. BUGAJSKI: Pustka w starych dekoracjach. „Trybuna2000 nr 159.
P. CZAPLIŃSKI: Podniebny powiat. „Polityka2000 nr 20.
J. GONDOWICZ: Na samym progu wieczności. „Tygodnik Powszechny2000 nr 46.
I. IWASIÓW: Dzień pamięci. „Arkusz2000 nr 10.
J. KLEJNOCKI: W powiecie zamojskim. „Gazeta Wyborcza2000 nr 92.
A. LIEBHART: W rytmie zmierzchów i poranków. „Życie2000 nr 99.
P. MAJERSKI: … do zmierzchu mówić. „Śląsk2000 nr 6.
P. MARECKI: Zamojska Kolekcja. „Studium2000 nr 4.
R. MATUSZEWSKI: Zamość mityczny. „Przegląd Powszechny2000 nr 10, przedruk w tegoż: Zapiski świadka epoki. Warszawa 2004.
T. MIZERKIEWICZ: Palcem po mapie zapachów. „Arkusz2000 nr 8.
A. MORAWIEC: Zwyczajne i zachwycające istnienie” według Piotra Szewca. „Kresy2000 nr 2/3.
Ż. NALEWAJK: Fiat Lux – o „Zmierzchach i porankach” Piotra Szewca. „Pracownia2000 nr 22.
D. NOWACKI: Nowa baśń, stara baśń. „Res Publica Nowa2000 nr 6.
J. OLEJNICZAK: Zapachy „małej ojczyzny. „FA-art2000 nr 2.
M. ORSKI: W centrum zdarzeń. „Odra2000 nr 7/8.
R. OSTASZEWSKI: Jesteś świecie, jesteś. „Dekada Literacka2000 nr 4/5.
L. SZARUGA: Naświetlanie światła. „Pogranicza2000 nr 4.
P. SZYBOWICZ: Gwar rzeczy. „Pro Arte2000 nr 13.
A. SZYMAŃSKA: Wieczne dzieciństwo świata. „Kwartalnik Artystyczny2000 nr 2.
K. UNIŁOWSKI: W pełnym świetle. „Twórczość2000 nr 11, przedruk w tegoż: Koloniści i koczownicy. Kraków 2002.
M. ZALESKI: Pieśń umarłego powiatu. „Gazeta Wyborcza2000 nr 131.
J. ŁUKASIEWICZ: Pamięć i baśnie. „Arkusz2001 nr 1.
A. BAGŁAJEWSKI: Światło, cień i rytm. Notatki o prozie Piotra Szewca. „Kresy2001 nr 4.
A. CZYŻAK: W szklanej kuli. „Polonistyka2001 nr 7.
A. D. LISKOWACKI: Rzeczy i światło. „Topos2001 nr 2/3.
M. FASZCZA: Zamojskie zmierzchy i poranki Szewca. „Portret2001 nr 11.
B. KANIEWSKA: Spojrzenie rentiera. O drugiej powieści Piotra Szewca. „FA-art2001 nr 2.
A. KĘDZIORA: Zamość według Szewca. „Zamojski Kwartalnik Kulturalny2001 nr 1 /2.
A. NASIŁOWSKA: Idylla i dramat. „Midrasz2001 nr 13 [właśc. 1].
M. DANIELKIEWICZ: Piotruś. „Akcent2002 nr 1/2 [dot. też: Syn kapłana].
A. MORAWIEC: O dyptyku powieściowym Piotra Szewca. W: O doskonałości. Łódź 2002, przedruk pt. Doskonałość w cieniu zagłady. O „Zmierzchach i porankach” Piotra Szewca. W tegoż: Polityczne, prywatne, metafizyczne. Toruń 2014.
W. ZAWISTOWSKA: Malarska wyobraźnia pisarza. „Słowo Żydowskie=Dos Jidisze Wort2002 nr 3 /4.
J. MADEJSKI: O zmierzchu cisza mówiła różnymi językami. W tegoż: Zamieszanie. Kraków 2003.
K. UNIŁOWSKI: Do czego liberałom potrzebne „małe ojczyzny?” „FA-art 2003 nr 3/4 [na marginesie powieści Zmierzchy i poranki.].
M. JENTYS: Piotr Szewc u źródeł miłości. W tejże: Nić Ariadny. Toruń 2005.
M. BERNACKI: O trylogii powieściowej Piotra Szewca. Jak możliwa jest kontemplacja świata po „Zagładzie”. „Przegląd Powszechny2007 nr 7 [dot. także: Zagłada; Bociany nad powiatem] .
K. DZIKA-JUREK: W tej wydrążonej dolinie. O motywie Zagłady w trylogii powieściowej Piotra Szewca. „Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne2007 t. 8 [dot. także: Zagłada; Bociany nad powiatem].
K. DZIKA: Małe: o esencjonalnym bycie kresowych miasteczek na podstawie trylogii Piotra Szewca. „Świat i Słowo2008 nr 1 [dot. także: Zagłada; Bociany nad powiatem].
D. LISEK-GĘBALA: Centrum-Wszystko. Zamość w prozie Piotra Szewca. W: Centra-peryferie w literaturze polskiej XX i XXI w. Kr. 2015 [dot. także: Zagłada; Bociany nad powiatem].
T. KŁUSEK: W Zamościu, czyli wszędzie. Tryptyk powieściowy Piotra Szewca. „Akcent2022 nr 2 [dot. także: Zagłada; Bociany nad powiatem].

Syn kapłana

J. GONDOWICZ: Strażnicy nicości. „Nowe Książki2001 nr 7.
W. KALISZEWSKI: Do czytania poleca…Więź2001 nr 9.
T. KORZENIOWSKI: Syn marnotrawny. „Dekada Literacka2001 nr 5/6.
A. SKIBSKA: Wypytać wszystko. „Arkusz2001 nr 11.
A. SZYMAŃSKA: pamięć ludzi i rzeczy. „Arkusz2001 nr 7.
M. DANIELKIEWICZ: Piotruś. „Akcent2002 nr 1/2 [dot. też: Zmierzchy i poranki].
S. JURKOWSKI: Portret pisarza osobisty. „Twórczość2003 nr 2/3.

Wolność i współczucie

W. CHMIELEWSKI: Żyjemy w czasach totalitarnych. „Nowe Państwo2002 nr 8.
M. CIEPŁA: Kanon rozmowy. „Pogranicza2002 nr 3.
P. DUDZIAK: Wywiad i roz – mowa. Dwie książki rozmów z pisarzami. „Tygodnik Powszechny2002 nr 35 [dot. też S. Bereś: Historia literatury w rozmowach].
M. KISIEL: Ważne rozmowy. „Śląsk2002 nr 8.
K. MASŁOŃ: Wywiady Piotra Szewca. „Rzeczpospolita2002 nr 239.
U. ŚMIETANA: Prywatny głos literatury. „Czas Kultury2002 nr 3 [m.in. dot. P. Szewca].
A. ZAWADA: Rozmowy humanistów. „Nowe Książki2002 nr 7/8.
S. JURKOWSKI: Rozmowy najszczersze. „Twórczość2003 nr 6.
D. KULCZYCKA. „Pro Libris2003 nr 1.

Bociany nad powiatem

T. BURYŁA: Sprawdzona stylistyka. „Twórczość2005 nr 7.
M. CUBER: Epitafium dla dachówki. „Res Publica Nowa2005 nr 2.
J. GIZELLA: Przypowieść o wiecznym mieście. „Topos2005 nr 4.
J. ŁUKASIEWICZ: Duch powiatu. „Kwartalnik Artystyczny2005 nr 2.
A. MORAWIEC: Przeciw nicości. „Nowe Książki2005 nr 4.
D. NOWACKI: Jeden dzień z życia Zamościa. „Gazeta Wyborcza2005 nr 50.
M. ORSKI: W wielojęzycznej mowie świata. „Odra2005 nr 10, przedr. pt. Dzieciństwo jako prolog Księgi. W tegoż: Opowieści dla dorosłych i opowiastki dla niedorosłych. Wr. 2010.
R. OSTASZEWSKI: Podróż do Nicości (z przesiadką na stacji Literatura). „Tygodnik Powszechnydod.Książki w Tygodniku2005 nr 14.
A. SIEMIŃSKA: Spis z natury. „Czas Kultury2005 nr 5.
M. SZLACHETKA: Słoneczne impresje Szewca. „Akcent 2005 nr 3.
E. SZYBOWICZ: Powiat i co dalej?FA-art2005 nr 4.
A. SZYMAŃSKA: Niedokończona postać świata. „Przegląd Powszechny2005 nr 6.
A. NĘCKA: Unieważnić przemijanie. „Śląsk2006 nr 4.
M. BERNACKI: O trylogii powieściowej Piotra Szewca. Jak możliwa jest kontemplacja świata po „Zagładzie”. „Przegląd Powszechny2007 nr 7 [dot. także Zagłada; Zmierzchy i poranki] .
K. DZIKA-JUREK: W tej wydrążonej dolinie. O motywie Zagłady w trylogii powieściowej Piotra Szewca. „Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne2007 t. 8 [dot. także: Zagłada; Zmierzchy i poranki].
K. DZIKA: Małe: o esencjonalnym bycie kresowych miasteczek na podstawie trylogii Piotra Szewca. „Świat i Słowo2008 nr 1 [dot. także Zagłada; Zmierzchy i poranki].
D. LISEK-GĘBALA: Centrum-Wszystko. Zamość w prozie Piotra Szewca. W: Centra-peryferie w literaturze polskiej XX i XXI w. Kraków 2015 [dot. także: Zagłada; Zmierzchy i poranki].
T. KŁUSEK: W Zamościu, czyli wszędzie. Tryptyk powieściowy Piotra Szewca. „Akcent2022 nr 2 [dot. także: Zagłada; Zmierzchy i poranki].

Całkiem prywatnie

S. BURYŁA: Nieco inaczej. „Opcje2006 nr 2.
J. GIZELLA: Poetycki kosmos. „Topos2006 nr 4.
G. KALINOWSKI: Słowa i obrazy. „Kwartalnik Artystyczny2006 nr 2.
A. KAŁUŻA: Sam na sam z grafikami. „Odra2006 nr 9.
J. MADEJSKI: Światło. „Pogranicza2006 nr 4.
T. MIZERKIEWICZ: Wyprawa do wnętrza (i zewnętrza ) liryki. „Nowe Książki2006 nr 6.
J. PETROWICZ: Całkiem plastycznie. „Nowa Okolica Poetów2006 nr 2.
A. SZYMAŃSKA: Dziennik liryczny – prozaika?Przegląd Powszechny2006 nr 9.
S. CHYCZYŃSKI: Słowa i obrazy. „Twórczość2007 nr 2.
E. KOCOŃ: W nas jest raj, piekło i do obu szlaki. O poezji Wojciecha Kudyby („Tyszowce i inne miasta”) i Piotra Szewca („Całkiem prywatnie”). „Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne2007 t. 8.
W. LIGĘZA: Na granicy snu. „Literatura i Sztuka2007 nr 3.
J. ORSKA: Sztuka prostoty. „Kresy2007 nr 1/2.

Moje zdanie

M.M. BESZTERDA: Gdy sęki leniwie uchylają powieki – formy (nie)pamięci Piotra Szewca. „Wyspa2009 nr 4.
S. CHYCZYŃSKI: Moje zdanie o Szewcu. „Akant2009 nr 13.
B. DARSKA: Zatrzymać chwilę. „Pogranicza2009 nr 6.
E. KOŁODZIEJCZYK: Gubimy się i odnajdujemy pośród drobiazgów. „Kresy2009 nr 4.
W. LIGĘZA: Przelotne, trwałe. „Kwartalnik Artystyczny2009 nr 3.
J. ŁUKASIEWICZ: Spojenia świata, spajanie zdań. Notatki literackie. „Odra2009 nr 11 [dot. też: J. Bierut: Spojenia].
P. MACKIEWICZ: Prawo do korekty. „Nowe Książ2009 nr 10.
R. RŻANY: W półzbliżeniu. „Nowa Okolica Poetów2009 nr 32.
A. SZYMAŃSKA: Przestrzeń wewnętrzna. „Przegląd Powszechny2009 nr 12.
S. BURYŁA: Prywatnie i z uwagą. „Fraza2010 nr 1.
A. NĘCKA: Życiopisanie z drobiazgów złożone. „Tygiel Kultury2010 nr 7/ 9.
J. PETROWICZ: Niecodzienna powszedniość. „Twórczość2010 nr 9.
M. RABIZO-BIREK: Łuski zdań, szyszki wierszy. „Dekada Literacka2010 nr 1/ 2.
I. PIBER: Wsłuchując się w przesłanie chwili. „Topos2011 nr 1/ 2.

Cienka szyba

M. BERNACKI. „Świat i Słowa2014 nr 2.
P. MACKIEWICZ: Dowody na istnienie świata. „Nowe Książki2014 nr 12.
J. BECZEK: Porozumieć się z tamtym światem. „Odra2015 nr 1.
J. PETROWICZ: Bliżej, czyli dalej. „Twórczość2015 nr 6.
B. SUWIŃSKI: Prowincja wspomnienia. „Elewator2015 nr 1.
W. TURŻAŃSKA: Poetycki rozrachunek z zagrodą, górami i z samym sobą. „Akcent2015 nr 2.

Światełko

P. TAŃSKI: Szedł przez Czołki. „Kwart. Artyst.2017 nr 4.
A. ZAWADA: Podmiot odłączony od orzeczenia. „Nowe Książki2017 nr 11.
K. DZIKA-JUREK: (Nie)wybuch wiersza. „Humanistyka i Przyrodoznawstwo2018 nr 24.
I. GRALEWICZ-WOLNY: Przytulisko pamięci Piotra Szewca. „Akcent2018 nr 1.
P. MACKIEWICZ: Biografia kołem się toczy. „Odra2018 nr 3.
B. SUWIŃSKI: Małe sprawy, większe sprawy. „Śląsk2018 nr 10.
L. SZARUGA: Świat poetycki (71). „Zeszyty Literackie2018 nr 1 [dot. m.in. P. Szewca].
A. SZYMAŃSKA: Jarmark wspomnień. „Topos2018 nr 1.
T. TOMSI. „Topos2018 nr 5 [laudacja wygłoszona podczas przyznawania nagrody im K.I. Gałczyńskiego Orfeusz w 2018].
K. ZYCH: Gramatyka rozpadu. „Twórczość2018 nr 4.

Tymczasem

J. BECZEK: Jasne pole, czarne źródło. „Kwartalnik Artystyczny2019 [nr] 3.
T. MIZERKIEWICZ: Przestrzenne czytanie wierszy Piotra Szewca. „Nowe Książki2019 nr 12.
A. SZYMAŃSKA: Magia wspomnień. „Topos2019 nr 6.
K. ZYCH: Dowód na istnienie świata. „Twórczość2020 nr 4.

Po nitce

S. BURYŁA: Delikatnie po nitce. „Twórczość2022 nr 2.
W. CHMIELEWSKI: Czas się sfilcował. „Wyspa2022 nr 1.
A. JUCHNIEWICZ: Pochwała lokalności. „Nowy Napis Co Tydzień” [on-line] 2022 nr 138. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 kwietnia 2024].
O. MELLER: Do kłębka, do czasu, do składu. „Nowe Książki2022 nr 1.
J. PETROWICZ: Mocniej zacisnąć powieki. „Odra2022 nr 3.
M. TOMCZOK: Jedwabne nici poezji. „Kwartalnik Artystyczny2022 [nr] 1.

Miejsce

A. MORAWIEC: Miejsca, daty, imiona. „Nowe Książki2022 nr 7/8.
J. PETROWICZ: Znaleźć miejsce. „Odra2022 nr 12.
A. SZYMAŃSKA: Znaki szczególne istnienia. „Kwartalnik Artystyczny2022 [nr] 4.
M. TOMCZOK: Zastyganie. „Twórczość2022 nr 11.

Sekretne przejścia

R. RŻANY: Pocztówki z labiryntu czasu. „Fraza2023 nr 3.
P. MACKIEWICZ: Stempel zamojski. „Notatnik Literacki” [on-line] 14 marca 2024. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 kwietnia 2024].

Zielony Anioł i inne oktostychy

T. TOMSIA: O wzrastaniu i obumieraniu. „Fraza2023 nr 4.