BIO
Urodzony 15 października 1886 we wsi Zaborów pod Brzeskiem (Krakowskie) w rodzinie chłopskiej; syn Jana Cierniaka i Rozalii z Mucków. W 1893-1900 uczył się w szkole ludowej w Zaborowie, a następnie w gimnazjum w Bochni; w 1908 uzyskał świadectwo dojrzałości. W trakcie nauki gimnazjalnej rozpoczął pracę w tajnych kółkach samokształceniowych; organizował w Zaborowie odczyty i przedstawienia ludowe, zajmował się też pracą oświatową. W sierpniu 1908 wygłosił w Borzęcinie pierwszy odczyt pt. Piastowie i ich znaczenie. Od tegoż roku studiował polonistykę i jednocześnie filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Brał udział w pracach kulturalno-artystycznych Akademickiego Koła Towarzystwa Szkoły Ludowej. Należał nadto do Drużyny Strzeleckiej. W 1913 ukończył studia i złożył egzamin nauczycielski. W 1914 zgłosił się jako ochotnik do Legionów Polskich i brał udział w I wojnie światowej; początkowo pracował w intendenturze, potem przeszedł do służby frontowej w I Brygadzie. W 1916 ożenił się z Zofią Langier, późniejszą nauczycielką łaciny. Po tzw. kryzysie przysięgowym w Legionach, zagrożony wcieleniem do wojska austriackiego, wyjechał w 1917 nielegalnie do Warszawy i podjął pracę nauczyciela polskiego i łaciny w Gimnazjum Adama Chmielewskiego. W 1918-29 był polonistą, a następnie wicedyrektorem w Gimnazjum męskim pod wezwaniem Świętego Wojciecha (tzw. Gimnazjum Wojciecha Górskiego). Równolegle kontynuował swoje zainteresowania teatrem amatorskim; gromadził zbiór strojów ludowych, wygłaszał odczyty o teatrze szkolnym, organizował przedstawienia młodzieżowe, z którymi m.in. wyjeżdżał za granicę. Debiutował w 1923 artykułem Widowisko «Dziadów» w teatrze ludowym, ogłoszonym w „Poradniku Teatrów i Chórów Włościańskich” (nr 4/5). Od tegoż roku (do 1939) był redaktorem naczelnym pisma „Teatr Ludowy”, organu Związku Teatrów Ludowych (tu też liczne artykuły). W 1926 został wiceprezesem Związku Teatrów Ludowych. W latach następnych prowadził liczne wykłady na kursach teatralnych, organizowanych przez Związek Młodzieży Wiejskiej i Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP). W 1928 został przewodniczącym komitetu organizacyjnego Instytutu Teatrów Ludowych. Od stycznia 1929 był wizytatorem oświaty pozaszkolnej w Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, objął także opiekę nad uniwersytetami ludowymi. W 1934 wszedł do zarządu Małopolskiego Związku Teatrów i Chórów Ludowych. Od września 1934 do 1935 wspólnie z Henrykiem Ładoszem, redagował miesięcznik ZNP „Teatr w Szkole”. Od 1935 był stałym współpracownikiem czasopisma „Praca Oświatowa”. W 1935 otrzymał Srebrny Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury za szerzenie zamiłowania do literatury polskiej. W czasie okupacji niemieckiej przebywał w Warszawie. Pracował w szkole powszechnej na Targówku, oficjalnie jako nauczyciel niemieckiego, faktycznie uczył języka polskiego i historii. Równocześnie uczył na tajnych kompletach Gimnazjum Wojciecha Górskiego. Brał udział w konspiracyjnej pracy kulturalnej, m.in. od 1940 przewodniczył konspiracyjnemu zarządowi Ludowego Instytutu Oświaty i Kultury. Pracował też w Komisji Oświatowej Ruchu Ludowego, współuczestnicząc w opracowaniu koncepcji powojennej polityki kulturalno-oświatowej. Aresztowany przez gestapo 24 kwietnia 1941, został osadzony na Pawiaku. Zginął 2 marca 1942 rozstrzelany w zbiorowej egzekucji w nieznanym miejscu; jego symboliczny grób znajduje się na cmentarzu w Palmirach pod Warszawą .
Twórczość
1. Szopka krakowska. Prymitywne widowisko kolędowe z tekstami, nutami i rycinami na podstawie polskich źródeł etnograficznych. Warszawa: Związek Teatrów Ludowych 1926, 94 s. Por. poz. ↑.
Zawartość
Adaptacje
teatralne
2. Wesele krakowskie. Inscenizacje obrzędów ludowych, opracowane z zespołem młodzieży szkolnej przez J. Cierniaka. Warszawa: Związek Teatrów Ludowy 1926, 77 s. Przedruk zob. poz. ↑.
Zawartość
Adaptacje
radiowe
3. Kolęda. Inscenizacja: J. Cierniak. Prapremiera: Warszawa, Gimnazjum św. Wojciecha 1927. Druk „Poradnik dla Pracowników Świetlic Żołnierskich”, Londyn 1944 nr 50 s. 223-227.
4. Teatry ludowe w Polsce. Dotychczasowy rozwój ruchu, możliwości ideowe i organizacyjne na przyszłość. [Współautor:] A. Bień. Warszawa: Związek Teatrów Ludowych 1928, 122 s.
Zawartość
5. Franusiowa dola. Obrazkowe widowisko w świetlicy. „Teatr Ludowy” 1930 nr 1-12. Prapremiera: Puławy 1931. Wystawienie następne: Kraków, Teatr im. J. Słowackiego 1934. Wyd. osobne Lwów: [b. w.] 1934, 20 s. Przedruk zob. poz. ↑.
6. W słonecznym kręgu. Widowisko cykliczne (w 6 obrazach) oparte na zwyczajach i obrzędach z żywobyciem wiejskiego człeka w dorocznym obiegu słońca związanych. Prapremiera: Lublin 1930. Wyd.: Przedmowa: Z. Kwieciński. Inscenizacja: J. Mierzejewska, B. Lubicz-Nycz. Muzyka: J. Kolasiński. Bibliografię oprac. J. Czarnecka. Warszawa: Sztuka 1948, 158 s. Przedruk zob. poz. ↑.
Wystawienia następne
7. Hanusine wesele. Widowisko obrzędowe. Powst. ok. 1932. Prapremiera: Kraków 1932.
8. Pieśń o życiu i chlebie. [Widowisko; współautor:] E. Poreda. Prapremiera: Warszawa 1934.
Wystawienia następne
9. Wieś Zaborów i Zaborowski Dom Ludowy. Opowiedział J. Cierniak. Zaborów: Towarzystwo Domu Wioski Zaborowa 1936, 181 s. Por. poz. ↑, ↑.
10. Zaborowska nuta. Oprac.: J. Zawieyski. Wstępem poprzedzili S. Pigoń i J. Zawieyski. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1956, 419 s. Wyd. 2 tamże 1988.
Zawartość
11. Źródła i nurty polskiego teatru ludowego. Wybór pism, inscenizacji i listów. Oprac. i słowo wstępne: A. Olcha. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1963, 446 s.
Zawartość
12. Wiersze. Tarnów: Muzeum Okręgowe 1986, [12] s.