• Elementy semiologii. „Kultura i Społeczeństwo” 1965 nr 4 s. 107–121.
• Przesłanki semiotycznej narracji. „Kultura i Społeczeństwo” 1967 nr 4 s. 151–162.
• Semiotyka i poetyka. „Studia Estetyczne” 1968 s. 387–397.
• Gustaw Daniłowski; Ludwik Stanisław Liciński. W: Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Seria 5 t. 3. Warszawa 1973 s. 223–257; 281–296.
• Filozofia celu Norwida. „Poezja” 1975 nr 7/8 s. 119–130.
• Zmierzch czy świt kultury ludowej? „Regiony” 1976 nr 2 s. 24–37.
• „Zwierzątko” Brylla, czyli sylabizowanie odwagi. „Poezja” 1976 nr 7/8 s. 58–61.
• Poetyka pragmatyczna. Uwagi o jej przedmiocie i zagadnieniach badawczych. W: Problemy poetyki pragmatycznej. Warszawa 1977 s. 47–76.
• Problem pytań w twórczości Norwida. „Przegląd Humanistyczny” 1977 nr 6 s. 50–67.
• Dialog a nauka o literaturze. W: Dialog w literaturze. Warszawa 1978 s. 237–272.
• Filozofia środka. „Przegląd Humanistyczny” 1979 nr 10 s. 71–89.
• W świecie potrzeb ludzkich (z badań nad aksjologią Norwida). „Przegląd Humanistyczny” 1979 nr 11–12 s. 53–70.
• Cypriana Norwida program odbudowy wysokich ideałów. „Regiony” 1980 nr 2 s. 41–60.
• Norwida królestwo literatury. (Panorama zagadnień). „Przegląd Humanistyczny” 1980 nr 6 s. 137–151.
• O teorii gatunków. (Gatunki literackie jako wartość). „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Polonica” 1980 nr 34 s. 63–89.
• Siła i moralność. W kręgu utopii słowa siły Norwida. „Poezja” 1980 nr 11 s. 89–102.
• Cyprian Norwid (1821–1883). Cyprian Norwid: Elementy literaturologii. W: Polskie koncepcje teoretycznoliterackie w wieku XIX. Antologia. Warszawa 1982 s. 171–183.
• Demony propagandy. (1. Poezja i propaganda. Wytwarzanie przekonań. 2. Kuszenie i terror. 3. Co na to pan Cogito?). „Poezja” 1982 nr 3/4 s. 46–58.
• Między nadzieją a zwątpieniem. (O pisarstwie Jerzego Andrzejewskiego). „Miesięcznik Literacki” 1982 nr 11 s. 26–35.
• Literatura i nauka o literaturze w polu myśli Bachtina; Marksizm – kultura – dialog. W: Bachtin. Dialog — język — literatura. Warszawa 1983 s. 27–52; 491-506.
• Estetyka współczesnej prozy psychologicznej. „Studia Estetyczne” 1987 s. 77–104.
• Tekst widowiskowy (Z problemów poetyki dramatu). W: Problemy dramatu i teatru. Wrocław 1988 s. 55–62.
• Egzystencja, literatura, dialog. W: Poszukiwania teoretycznoliterackie. Wrocław 1989 s. 53–100.
• Kontra-Bachtin, czyli o dialogu u formalistów. „Przegląd Humanistyczny” 1989 nr 3 s. 67–84.
• Poeta antypoeta Kierkegaard. „Poezja” 1989 nr 3 s. 61–72.
• Trzy prawdziwe baśnie teoretycznoliterackie. (O pająku, rycerzach i cesarzu). W: Poszukiwania teoretycznoliterackie. Wrocław 1989 s. 167-188.
• Dialog romantyczny (Krasiński–Słowacki). „Przegląd Humanistyczny” 1990 nr 11 s. 87–106.
• Jerzy Andrzejewski. W: Literatur Polens. Einzeldarstellungen. Berlin 1990 s. 303–320.
• Aspekty mimesis. Zarys problematyki. W: Mimesis w literaturze, kulturze i sztuce. Warszawa 1992 s. 65–93.
• Parodia i parodiowanie. (Na tle postmodernizmu). „Przegląd Humanistyczny” 1992 nr 4 s. 31–44.
• Epitafium dla podmiotu? Przyczynek do antropologii literatury. W: Kryzys czy przełom? Kraków 1994 s. 151–163.
• Istota genezy. Idiom tekstu i redakcja przeszłości. W: Ecriture/Pisanie. Warszawa 1995 s. 77–102.
• Konrad Górski i konteksty teoretycznoliterackie (neoidealizm, pozytywizm, hermeneutyka, aksjologia). „Przegląd Humanistyczny” 1995 nr 5 s. 137–152.
• Mrożek i katastrofizm współczesny. „Przegląd Humanistyczny” 1995 nr 4 s. 69–79.
• Balbus czy Bachtin? Spór o koncepcję stylu i stylistyki w badaniach literackich. W: Styl a tekst. Opole 1996 s. 9–20.
• Historia, narratywizm i literatura piękna. W: Pochwała historii powszechnej. Warszawa 1996 s. 509–518.
• Leopold Buczkowski — kres Kresów.e. Warszawa 1996 s. 188–239; 322–348.
• Levi-Strauss Claude. Anthropologie structurale. W: Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku. Warszawa 1996 s. 299–314.
• Mit maciczny — Bruno Schulz i Kresy. W: Kresy w literaturze. Warszawa 1996 s.322-348.
• Podmiot poznania i podmiot egzystencji u Kierkegaarda. W: Sub’iekt piznannja. Ontoohični ta metodolohični aspekty problemy. „Studia Methodologica”, Tarnopol 1996 s. 14–22.
• Poetyka i heterogoniczność. W: Literatura i heterogeniczność kultury. Warszawa 1996 s. 204–215.
• Spilnota i konflikty. (Slovanska ideâ w polskij romantyčnij istoriosofi). W: Problemy slovânoznavstwa. L’viv 1996 s. 42–53.
• Temat kresowy po wojnie. Modele i przykłady. W: Stare i nowe w literaturze najnowszej. Bydgoszcz 1996 s. 231–241.
• „Brat przeciwko bratu”. Konflikty polsko-ukraińskie w literaturze polskiej. Uwagi wstępne. W: Slavistyčny studiji. T. 1. L’viv 1997 s. 78–86.
• Poezja filozoficzna Szymborskiej (człowiek, byt, poznanie, etyka). „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza 1996”, Warszawa 1997 s. 11–26.
• Witkacy i wiry przemian. W: S.I. Witkiewicz: Szewcy. Warszawa 1997 s. 101–127.
• Wyznaczniki i kryteria mistyki. O wierszach liryczno- mistycznych Juliusza Słowackiego. „Przegląd Humanistyczny” 1997 nr 4 s. 42–52.
• Emihracíâ, istorija ta mižkulturnyj dialoh (na prikladi poezji Jewhena Malaniuka). „Naukovi Zapiski”, Tarnopol 1998 s. 95–106.
• Hermeneutyka. Teoria interpretacji; Literatura. Teoria. Metodologia. W: Literatura, teoria, metodologia. Warszawa 1998 s. 8–38; 112-142, toż w wyd. 2 rozszerzone tamże 2001.
• Martin Buber, idea dialogu i świat słowiański. „Slavica Tarnopolensia” 1998 s. 103–127.
• Między poetyką a antropologią postaci. Szkic zagadnień. W: Postać literacka. Teoria i historia. Warszawa 1998 s. 9–40.
• O teorii komparatystyki. W: Literatura, teoria, metodologia. Warszawa 1998 s. 331-356, toż w wyd. 2 rozszerzone tamże 2001.
• Pierwiastek negacji w postromantyzmie. Pokusy i zagrożenia. W: Postmodernizm po polsku? „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Scientiae Artium et Litterarum” 1998 s. 199–215.
• Problem dialogu w twórczości Iwana Franki. W: Ìvan Franko — pis’mennik, mislitel’, gromadânin. L’viv 1998 s. 278–283.
• Święte i świeckie. Przemiany wartości. W: Człowiek, dzieło, sacrum. Opole 1998 s. 49–61.
• Teoria literatury a metodologia. Dyskursy pokrewne a odrębne? „Studia Methodologica” 1998 t. 4 s. 22–33.
• Paradygmat funkcjonalny i literatura (Funkcjonalizm w literaturoznawstwie, zdobycze, krytyka). W: „Studia Methodologica” 1999 s. 19–29.
• Poznanie i sztuka egzystowania u Kierkegaarda. „Principia” 1999 t. XXIII s. 116–136.
• Przyszłość i zasady genologii. O czeskiej szkole genologicznej z Brna. „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 1999 z. 1–2 s. 181–196.
• Zabójczy jad poezji. Iwan Franko i Adam Mickiewicz na rozstajnych szlakach historii. „Przegląd Humanistyczny” 1999 nr 5 s. 57–75.
• Drogi i rozdroża metodologii. Studium problemu; Spór o funkcjonalizm. W: Rozważania metodologiczne. Język, literatura — teatralna. Warszawa 2000 s. 11–74; 255-273.
• Jewhen Małaniuk i emigracyjne pogranicza kultur. Paralele ukraińsko-polskie. W: Literackie Kresy i bezkresy. Szczecin 2000 s. 261–280.
• Ukraina jako symbol wolności w poezji romantycznej. W: Ukraïna i Polśča doby romantyzma: obraz susida. Kremeneć 2000 s. 3–21.
•
Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy. W:
Autobiografizm — przemiany, formy, znaczenia.
Warszawa 2001 s. 9–
25.
• Parodia a literatura XX wieku. Kontury zjawiska. W: Pisać poza rok 2000. Warszawa 2002 s. 42–70.
• Ridiculus sum… Z problemów teorii parodii. W: Dialog. Komparatystyka. Literatura. Warszawa 2002 s. 215–229.
• Dialog kultur a kultura dialogu. Dialog i reklama jako formy kultury współczesnej. W: Kultura tworzona w dialogu cywilizacji Europy. Częstochowa 2003 s. 225–242.
• Dyskurs swobody u Mickiewicza. W: Studia Polonorossica. Moskwa 2003 s. 65–78.
• Liryka Norwida. (Polimorfizm, polifonia, policentryzm w poezji poety). W: Norwid u progu XXI wieku. Pułtusk 2003 s. 63–116.
• Rozgłos. Egzystencja. Kunszt. Post-jubileuszowe refleksje o Erneście Hemingwayu. W: Spotkania z Ernestem Hemingwayem. Pułtusk 2003 s. 62–107.
• Dyskurs o rozpaczy w „Chorobie na śmierć” Sørena Kierkegaarda. Zarys zagadnień. W: Człowiek wobec rozpaczy w filozofii Sørena Kierkegaarda. Kraków 2004 s. 137–180.
• Klucze do Kafki. W: Poetyka egzystencji. Franz Kafka na progu XXI wieku. Warszawa 2004 s. 13–97.
• Nurt parodyjno-groteskowy w literaturze polskiej XX wieku. Dominanta, oboczność, czy margines? W: Dwudziestowieczność. Warszawa 2004 s. 225–236.
• Prepostmodernista? O groteskach K.I. Gałczyńskiego. W: Mag w cylindrze. O pisarstwie K.I. Gałczyńskiego. Pułtusk 2004 s. 81–124.
• W stronę poetyki paradoksu i absurdu. „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2004 nr 3 s. 15–30.
• Gatunki, logos, dyskurs. Wprowadzenie do genologii Norwida. W: Genologia Cypriana Norwida. Słupsk 2005 s. 9–56.
• Interpretacja, dyskurs i władza znaczeń. Szkic o zasadach interpretacji. „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2005 nr 4 s. 5–20.
• Klucze do Kafki. Style interpretacji. W: Twórczość Franza Kafki. Słupsk 2005 s. 11–33.
• Literatura a religia. Różnice, korelacje, funkcje. W: Dziedzictwo religijne Europy w literackiej kulturze XIX i XX wieku. Częstochowa 2005 s. 13–30.
• Mistyka a nauka o literaturze. Wokół „Rozmowy wieczornej” i „Widzenia”. W: Mickiewicz mistyczny. Warszawa 2005 s. 68–86.
• Modernizm wobec tradycji. W: Więzy tradycji. Bielsko-Biała 2005 s. 155–164.
• Teorie i aporie dyskursu. W: Formacje dyskursywne w kulturze, językach i literaturze. Słupsk 2005 s. 29–57.
• Historia w literaturze, literatura w historii. W: Teraźniejszość i pamięć przeszłości. Warszawa 2006 s. 13–31.
• O teorii komparatystyki. W: Literatura. Teoria. Metodologia. Wyd. 3 zmienione i uzupełnione Warszawa 2006 s. 577–602, przekł. ukraiński: Po teoriju komparatyvistyki. W: Literatura. Teorija. Metodologija. [Przeł.] S. Jakobenka. Kiïv 2006.
• Paradoksy historyzmu. Anty-historia w historii. W: Poza historią. Katowice 2006 s. 577–602.
• Paradygmat i historia. Metodologiczne rozważania o romantyzmie. W: W cieniu Mickiewicza. Katowice 2006 s. 25–39.
• Przeszłość, romantyzm, literatura. Głos w dyskusji polonisty z ukrainistą. „Przegląd Humanistyczny” 2006 nr 1 s. 11–24.
• Tożsamość bez maski. W kręgu „Punktu widzenia” i autobiografii Kierkegaarda. W: Aktualność Kierkegaarda. Kęty 2006 s. 36–73.
• Zakała wśród filozofów? Spór o tożsamość Kierkegaarda. „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2006 nr 1 s. 41–60.
• Dyskurs antropologiczny. O antropologii literatury. Zasady pierwsze. „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2007 nr 5 s. 153–170.
• Dyskurs kresowy. Kryteria, własności, funkcje. „Prace Komisji Filologicznej Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk” 2007 t. 48 s. 89–103.
• Filozofia i autobiografia. Kierkegaard o Kierkegaardzie w „Punkcie widzenia na moją działalność pisarską”. W: Miłość i samotność. Warszawa 2007 s. 120–147.
• Poezja a filozofia. Cztery filary tradycji. (Komparatystyka dyskursów). „Tekstualia” 2007 nr 3 s. 25–46, przekł. angielski: Poetry and philosophy. Four pillars of tradition. A comparative study of discourses. [Przeł.] M. Wojtyna „Tekstualia. A special selection of articles” 2013 s. 91–110.
• Przewartościowania egzystencjalne w literaturze przełomu 1956 roku. „Przegląd Humanistyczny” 2007 t. specjalny s. 56–85.
• Franz Kafka — pisarz pogranicza. „Tekstualia” 2008 nr 3 s. 5–18.
• Jaki Norwid? Jaki romantyzm? Krytycznie o norwidologii adorującej. „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2008 nr 6 s. 199–218.
• Johannes Climacus, czyli dekonstrukcja filozofii. „Kronos” 2008 nr 1 s. 187–213.
• Kresy w perspektywie metodologii. „Prace Filologiczne” 2008 t. 55 s. 49–76.
• Monologi, soliloquia, polilogi. [Współaut.: M. Grogorowa]. W: Dialogi romantyczne. Pułtusk 2008 s. 35–93.
• Religijność a literatura romantyczna. W: Religie i religijność w literaturze i kulturze romantyzmu. Warszawa 2008 s. 13–44.
• Rozmowy w podróży. [Współaut.: M. Grogorowa]. W: Dialogi romantyczne. Pułtusk 2008 s. 115-144.
• Tragigroteska Kafki. „Tekstualia” 2008 nr 3 s. 19–34.
• Wobec prawdy. Poezja a filozofia. W: Strona Norwida. Lublin 2008 s. 183–207.
• Czy Poe by modernistą? W: Edgar Allan Poe. Klasyk grozy i perwersji – i nie tylko... Warszawa 2009 s. 305-336.
• Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lektury. „Tekstualia” 2009 nr 1.
• Granice pisma, granice egzystencji. Przypadek Norwida. W: Zwyczajny człowiek w niezwyczajnej sytuacji. Warszawa 2009 s. 70–102.
• Kafka jako antyepik. Konteksty i kontrteksty. W: Literatura niemiecka w Polsce. Pułtusk 2009 s. 207–259.
• Odkrywanie Poego [współautorka: Ż. Nalewajk]; Poe i historia.W: Edgar Allan Poe. Klasyk grozy i perwersji — i nie tylko… Warszawa 2009 s. 7–13; 39-60.
• Pro teoriû komparativistiki. W: Sučasna literaturna komparativistika. Kiïv 2009 s. 125–146.
• Stawanie się romantyzmu. Wokół przedmowy do I t. „Poezyj” Mickiewicza. „Przegląd Humanistyczny” 2009 nr 5/6 s. 49–63.
• Trudny Norwid, trudna metodologia. Jak badać Norwida? „Studia Norwidiana” 2009/2010 R. 27/28 s. 53–76.
• W objęciach ponowoczesności. Recycling i retoryka zamiast wiedzy? „Tekstualia” 2009 nr 4 s. 19–34, przekł. angielski: Embracing postmodernity: recycling and rhetoric instead of knowledge? [Przeł.] B. Lutostański. „Tekstualia. A special selection of articles” 2013 s. 127–142.
• Apodemika Norwida. W: Europejczyk w podróży 1850–1939. Warszawa 2010 s. 389–401.
• Dyskursy romantyzmologii. Studium (samo) krytyczne. „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2010 nr 8 s. 7–23.
• Etyka a historia. (Czy sądy etyczne są historycznie prawomocne? Czy sądy historyczne mają walor etyczny? „Tekstualia” 2010 nr 3 s. 165–177.
• Gotyzm i śmiech. Groza, groteska i parodia u E.A. Poego. „Prace Filologiczne” 2010 t. 59 s. 181–198.
• Komika, groteska, śmiech sataniczny.; Niekonwencjonalny romantyk. W: Edgar Allan Poe. Niedoceniony nowator. Warszawa 2010 s. 175–194.
• Koniec historii? Nowy historycyzm? „Tekstualia” 2010 nr 3 s. 19–38, przekł. angielski: The end of history? New historicism? [Przeł.] J. Burzyńska. „Tekstualia. A special selection of articles” 2013 s. 181–202.
• Krasiński: filozofia i liryzm śmierci (metodologia i tradycje). W: Śmierć Zygmunta Krasińskiego. Piotrków 2010 s. 9–24.
• L’utopie de l’ironie, l’ironie de l’utopie. F. Schlegel, S. Kierkegaard et C. Norwid. „Les Nouveaux Cahiers Franco-Polonais” 2010 nr 8 s. 28–36.
• Niekonwencjonalny romantyk. W: Edgar Allan Poe. Niedoceniony nowator. Warszawa 2010 s. 15–49.
• Parateksty zamiast przedmów. Zarys poetyki paratekstów w twórczości Norwida. W: Romantyczne przemowy i przedmowy. Katowice 2010 s. 106–126.
• Polityka i poetyka. Wokół dyskursu wolności Mickiewicza; Romantyzm polski w perspektywie porównawczej. W: Śladami romantyków. Warszawa 2010 s. 393–424; 465–489.
• Requiem dla folkloru?… Mity i prawda folkloryzmu. „Tekstualia” 2010 nr 1 s. 21–36, przekł.: angielski: A requiem for folklore?: myth, truth, and folklorism. [Przeł.:] M. Wojtyna. „Tekstualia. A special selection of articles” 2013 s. 231–246; słoweński: Requiem za folkloro! Miti in resnica o folkloristiki. „Apokalipsa”, Lublana 2012 z. 163/164.
• Romantyzm polski: poezja, polityka, wiara. „Artes Liberales” 2010 nr 1/2 s. 47–63.
• Samuel Beckett: w gnoju, czy w śmietniku? „Tekstualia” 2010 nr 1 s. 17–34, przekł. słowacki: Samuel Beckett we hnoji nebo na smetišti? [Przeł.] L. Zakopalova. „Protimluv”, Ostrawa 2011 z. 3/4.
• Dyskurs prawdy i władzy. (Wiersz Norwida „Idee i prawda” wobec filozofii). W: Komparatystyka dzisiaj. T. 2. Interpretacje. Warszawa 2011 s. 124–147.
• Estetyka, polityka, wiara. Romantyzm polski w poszukiwaniu idiomu na tle porównawczym [on-line] Powst. 2011, 26 s. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 24 lutego 2015].
• Etyka w obliczu historii. Kierkegaard, Mickiewicz, romantycy a XXI wiek. W: Kategorie etyczne w czasach upadku duchowości. Częstochowa 2011 s. 13–34.
• Narrator, narracja, fabuła. Idea i poetyka Quidama [C. Norwida]. W: Quidam. Studia o poemacie. Lublin 2011 s. 135–184.
• Oblicza spektaklu. „Tekstualia” 2011 nr 3 s. 5–23, przekł. angielski: Different faces of the spectacle. [Przeł.] M. Aleksandrowicz-Wojtyna. „Tekstualia. A special selection of articles” 2013 s. 241–258.
• Perypetie romantycznego podmiotu. Wzlot i upadek. W: Romantyczne repetycje i powroty. Warszawa 2011 s. 13–32.
• Podmiotowość wielkoludów. W: Podmiot w literaturze polskiej po 1989. Warszawa 2011 s. 237–256.
• Rozliczyć egzystencjalizm. (Albert Camus z perspektywy ponowoczesności). „Tekstualia” 2011 nr 1 s. 21–40.
• Stare i nowe w poezji metafizycznej. „Tekstualia” 2011 nr 2 s. 7–28.
• Symbolizm Norwida w kontekście porównawczym. W: Symbol w dziele Cypriana Norwida. Warszawa 2011 s. 36–61.
• U podstaw komparatystyki. W: Komparatystyka dla humanistów. Warszawa 2011 s. 17–86.
• Współczesny neotranscendentalizm? (Wisława Szymborska: Platon, czyli dlaczego). W: Komparatystyka dzisiaj. T. 2. Interpretacje. Warszawa 2011 s. 148–170.
• Dyskursy fundacyjne romantyzmu. „Przegląd Humanistyczny” 2012 nr 4 s. 7–23.
• Futurum u Słowackiego. „Śląskie Studia Polonistycznne” 2012 nr 1/2 s. 21–39.
• Ja – wszechświat. Romantyczna kosmologia w perspektywie porównawczej (Juliusz Słowacki „Genezis z ducha” — Allan Edgar Poe „Eureka”). W: Jaki Słowacki? Wrocław 2012 s. 115–136.
• Kraszewski i Norwid: stosunek do historii, bariery dialogu, spór o powieść. W: Kraszewski. Poeta i światy. Toruń 2012 s. 223–247.
• Literaturoznavča komparativistika i dialog. W: Zahid-Shid. Osnovni tendenciji rozvytku sučasnogo porivnialnogo literaturoznavstva. Doneck 2012 s. 103–145.
• O poezji cmentarnej (graveyard poetry). Robert Blair i Edward Young. „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2012 nr 2 s. 179–198.
• Pochwała wieży Babel. Przyszłość komparatystyki a wielojęzyczność. „Tekstualia” 2012 nr 4 s. 5–27, przekł. angielski: A tribute to the tower of Babel. The future of comparative studies and multilingualism. [Przeł.] J. Burzyńska. „Tekstualia. A special selection of articles” 2013 s. 9–32.
• Romantyzm i poprzednicy. Wokół dyskursów prefundacyjnych. Świat tekstów. „Rocznik Słupski” 2012 nr 10 s. 5–22.
• W groteskowym stylu. O pisarstwie Mikołaja Gogola — oczami XXI wieku. „Tekstualia” 2012 nr 2 s. 5–26.
• Kierkegaard jako apofatyk i dekonstrukcjonista. W: Aktualność Sørena Kierkegaarda. Sopot; Gdańsk 2013 s. 102–128.
• Moment, koniunktura, trwanie. Czas w literaturze, literatura w czasie, literatura poza czasem. W: Sekundy (i) epoki. Warszawa 2013 s. 17–54.
• Motivaciâ, funkcji ta efekti na Nobelovata nagrada za literatura. (Vyrchu promeri s Česlav Miloš i drugi polski i čuždestranni laureati). W: Nobelovata nagrada — most meždu kulturite. Veliko T’rnovo 2013 s. 22–37.
• Poetyka jako dyskurs. „Tematy i Konteksty” 2013 nr 3 s. 63–77.
• Teoria literatury jako oksymoron. „Tekstualia” 2013 nr 4 s. 7–22.
• Wołyń idylliczny z „genocidum atrox” w tle. „Tekstualia” 2013 nr 2.
• Czarny humor, komizm, parodia. „Tekstualia” 2014 nr 4 s. 5–30.
• Dekonstrukcja romantyzmu wewnątrz romantyzmu. W: Romantyzm w lustrze postmodernizmu. Warszawa 2014 s. 42–64.
• Dzieje i dziejowość u Norwida. W: Norwid wobec historii. Lublin 2014 s. 67–115.
• Etyka Kierkegaarda — jej aspekty, funkcje, znaczenie. W: Polifoniczny świat Kierkegaarda. Gdańsk 2014 s. 165–218.
• Geopoetyka. Ku nowej poetyce przestrzeni — pierwszy krok w chmurach. W: Geografia wyobrażona regionu. Kraków 2014 s. 21–40.
• Iwan Franko i Polacy. Korzenie ukraińskiego nacjonalizmu. W: Świat Kresów wschodnich w II Rzeczypospolitej w literaturze i sztuce. Zielona Góra 2014 s. 19–43.
• Kierkegaard i Norwid. Różni i podobni w „pustyni żywota”. „Tekstualia” 2014 nr 3 s. 57–74.
• Kierkegaard kot apofatik in dekonstruktivist. Konteksti, rešitve, konsekvence. W: Kirkegaard — eksistencialni preobrat. Ljubljana 2014 s. 547–574.
• Pod znakiem parodii i groteski. (Stanisław Ignacy Witkiewicz, Bruno Schulz, Witold Gombrowicz). Powst. przed 2014. Przekł. angielski: Under the sign parody and the grotesque (Stanisław Ignacy Witkiewicz, Bruno Schulz, Witold Gombrowicz). [Przeł.] D. Malcolm. „Tekstualia” 2014 nr 1 s. 181–198 [wyd. angielskie].
• Pseudo-Norwid, czyli co się komu podoba. „Studia Norwidiana” 2014 nr 32 s. 290–325.
• U źródeł romantycznego apofatyzmu. W: Tradycje bizantyjskie. Warszawa 2014 s. 37–68.
• W stronę deontologii. Dekonstrukcja ontologii u Kierkegaarda i jej następstwa. W: W kręgu Kierkegaarda. Warszawa, Kęty 2014 s. 107–132.
• Wokół estetyki Kierkegaarda. „Tekstualia” 2014 nr 3 s. 11–30.
• Czym jest kulturologia? „Załącznik Kulturoznawczy” 2015 nr 2 s. 12-49. Przekł. angielski: What is Culturology. „Załącznik Kulturoznawczy” 2019 nr 1.
• Dramaturgia postdramatyczna i (anty?) feministyczna. O „Księżniczkach” Elfriede Jelinek. „Tekstualia” 2015 nr 3 s. 15–40.
• Kulturologia Norwida. Ramy, istota, rodzaje i zastosowania. W: Norwid — spotkania kultur. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2015 s. 11–39.
• Norwid jako strateg w kontekście rozważań o walce i wojnie. „Studia Norwidiana” 2015 nr 33 s. 51–76, przedruk w: Norwid wobec Powstania Styczniowego. Lublin 2017.
• Paradoks czy schizofrenia, czyli o problemie autora w literaturze. „Tekstualia” 2015 nr 2 s. 13–28.
• William Faulkner. Na skręcie stylów i poetyk. „Tekstualia” 2016 nr 1 s. 9-35.
• Edgard Allan Poe. Pisarz polifoniczny. W: Poe-Land. Studia i szkice. Rzeszów 2017 s. 15-45.
• Kategoria możliwości w myśli i pisarstwie Sørena Kierkegaarda. W: Możliwość i konieczność w kulturze. Warszawa 2017 s. 49-71.
• Dialog przeciwko dialogowi. Sprawa dialogu w „Literaturze słowiańskiej” Adama Mickiewicza. W: Odmiany dialogiczności w kulturze. Warszawa 2019 s. 13-80.
• Norwid i archeologia. Próba syntezy. W: „Pod Latyńskich żagli cieniem…” Italia Norwida. Lublin 2019 s. 125-142.