BIO

Born on 1 January 1951 in Wroclaw. He later lived in Lodz, where he attended grammar school. After completing advanced secondary education, he began studying at the National Film, Television and Film School in Lodz (PWST – Państwowa Wyższa Szkołą Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi). During his studies he started writing a novel titled Rien ne va plus, which first appeared in 1991. He was awarded the Kościelski Award by the Geneva-based Kościelski Foundation. His first published work was the novel Człowiek, na którego nie szczekały psy (The man dogs did not bark at), published in 1983. A year later he made his debut as a scriptwriter with the television move Ufo. In subsequent years he published prose works and scripts for feature films, documentaries and radio plays. He lived in Krakow. In 2005/06 he travelled around China, Iran and France. In 2012, he received the S.B. Linde Prize of the Partner Cities Toruń and Göttingen (Nagroda S.B. Linde). Between 2016 and 2018 he was artistic director of the Kazimierz Dejmek New Theatre (Teatr Nowy im. K. Dejmka) in Łódź, He lives in Lodz.

Twórczość

1. Rien ne va plus. [Powieść]. Powst. ok. 1975-1985. Wyd.: Łódź: Poprzeczna Oficyna 1991 , 284 s. Wyd. nast.: wyd. 2 poprawione Kraków: Wydawnictwo Literackie 2005, 388 s.; wyd. 3 Warszawa: W.A.B. 2010, 460 s.

Nagrody

Nagroda Fundacji im. Kościelskich w Genewie w 1991.

Przekłady

francuski

Rien ne va plus. [Przeł.] E. Destrée-Van Wilder. Montricher 1991, wyd. 2 Paris 1993.

węgierski

Rien ne va plus. [Przeł.] L. Pálfalvi. Budapest 2005.

2. Człowiek, na którego nie szczekały psy. [Powieść]. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie 1983, 121 s.

Podpisane: Andrzej Bart-Sołtysiak.

3. Ufo. [Scenariusz filmu telewizyjnego]. Reżyseria: K. Skudziński. Telewizja Polska 1984.

Podp.: Andrzej Bart-Sołtysiak.

4. Złe miasto? [Scenariusze cyklu filmów dokumentalnych]. Reżyseria: A. Bart. Ekranizacja 1997-2001.

Zawartość

Cykl zawiera filmy: Marian Brandys. 1997; Andrzej Czeczot. 1998; Café Mocca. 1998; Ewa R. 1998 [dot. E. Rubinstein]; Pałac. 1998 [dot. łódzkiego fabrykanta O. Kohna].

5. Piąty jeździec Apokalipsy. [Powieść]. Przeł. S. Waśkowski. Warszawa: Noir sur Blanc 1999, 189 s.

Utwór napisany przez A. Barta w języku polskim, a wydany jako przekład podpisany: Paul Scarron Junior.

Przekłady

francuski

Le cinquième cavalier de L'Apocalypse. [Przeł.] G. Erhard. Montricher; [Paris] 1999.

6. Pociąg do podróży. [Powieść]. Warszawa: Noir sur Blanc 1999, 339 s.

Przekłady

francuski

Le goût du voyage. [Przeł.] E. Morin-Aguilar. Montricher; [Paris] 1999.

7. Łódzkie piętno. [Scenariusz cyklu filmów dokumentalnych]. Reżyseria: A. Bart. Ekranizacja 2000-2001.

Zawartość

Cykl zawiera filmy: Andrzej Braun. 2000; Hiob. 2000 [dot. M. Rudnickiego]; Powinność. 2001 [dot. H. Szwarc]; Maestro. 2001 [dot. A. Bukowińskiego].

8. Ryszard Stanisławski. Próba przypomnienia. [Scenariusz filmu dokumentalnego]. Reżyseria: A. Bart. Ekranizacja 2003.

9. Don Juan raz jeszcze. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2006, 342 s. Wyd. nast.: dodruk 2007; wyd. 2 Warszawa: Polityka SP 2009, 216 s. Polska Literatura Współczesna.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta T. Ignaczak. København K: Saga Egmont 2022, plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: København K: Saga Egmont 2022, pliki w formatach EPUB, MOBI.

Nagrody

Nominacja do Nagrody Literackiej Nike 2007.

Przekłady

francuski

Don Juan, une fois encore. [Przeł.] R. Bourgeois. Lousanne; [Paris] 2009.

10. Fabryka muchołapek. [Powieść]. Warszawa: W.A.B. 2008, 275 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta T. Ignaczak. København K: Saga Egmont 2022, plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: København K: Saga Egmont 2022, pliki w formatach EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda Gwarancja Kultury w 2009.
Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2010 [dot. też: Rewers [poz. , ].
Nominacje w 2009 do: Nagrody Literackiej Nike, do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus, do Nagrody Literackiej Gdynia i Nagrody Mediów Publicznych Cogito.

Przekłady

czeski

Továrna na mucholapky. [Przeł.] J. Červenka. Praha 2011.

francuski

La fabrique de papier tue-mouches. [Przeł.] E. Veaux. Paris 2019.

hebrajski

Beyt harŵšet l-malkŵdŵt zbwbiym. [Przeł.] A. Zajdman. Ŵr Yehwdah 2011.

macedoński

Fabrika na smrtta. [Przeł.] M. Barakoski. Skopje 2011.

niemiecki

Die Fliegenfängerfabrik. Roman. [Przeł.] A. Lempp. Frankfurt am Main 2011.

rosyjski

Fabrika muhoboek. [Przeł.] K. Starosel'skaâ. Moskva; Ierusalim 2010.

serbski

Fabrika muholovki. [Przeł.] V. Milutinović-Đurić. Beograd 2014. Wyd. jako dokument dźwiękowy: Beograd 2018, 1 płyta CD.

słoweński

Tovarna muholovk. [Przeł.] J. Šuler Galos. Maribor 2010. Babilon.

11. Radegast. [Scenariusz filmu dokumentalnego]. Reżyseria: B. Lankosz. Telewizja Polska 2008.

12. Rewers. [Scenariusz filmowy]. Reżyseria: B. Lankosz. Ekranizacja 2009. Por. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument audiowizualny. Warszawa: TiM Film Studio 2010, 1 dysk optyczny DVD.

Nagrody

W 2009 nagrody na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: Grand Prix Złote Lwy, Nagroda Publiczności Silver Screen, Nagroda Festiwali i Przeglądów Filmu Polskiego za Granicą, Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, Don Kichot; w 2010: Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego [dot. też Fabryka muchołapek [poz. ], Rewers [poz. ], Nagroda Filmowa Orzeł w kategorii najlepszy scenariusz, Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, Nagroda Dziennikarzy, Polska Złota Kaczka dla najlepszego scenarzysty, Tarnowska Nagroda Filmowa, Złoty Granat na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu, Srebrny Jerzy w konkursie Perspektywy w Moskwie; w 2011 Główna Nagroda na Festiwalu Filmów Polskich Wisła w Moskwie.

Przekłady

francuski

Tribulations d'une amoureuse sous Staline. Wyd. jako dokument audiowizualny: Paris 2012, 1 dysk optyczny DVD.

13. Rewers. Nowela filmowa. Warszawa: W.A.B. 2009, 166 s. Archipelagi. Por. poz. .

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta J. Kałucki. Warszawa: Biblioteka Akustyczna 2012, 1 płyta CD w formacie mp3; Czyta: T. Ignaczak. København K: Saga Egmont 2022.
Wyd. jako dokument elektroniczny: København K: Saga Egmont 2022, pliki w formatach EPUB I MOBI.

Nagrody

Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2010 [dot. też Fabryka muchołapek [poz. ], Rewers [poz. ].

Przekłady

hebrajski

Halŵk wa-šŵb = Rewers. [Przeł.] A. Zajdman. Tel Aviv 2012.

niemiecki

Knochenpalast. Novelle. [Przeł.] A. Lempp. Frankfurt AM Main 2014, tamże wyd. jako dokument elektroniczny 2014.

14. Boulevard Voltaire. [Utwór dramatyczny]. „Dialog2010 nr 9 s. 12-27. Prapremiera: radiowa: Reżyseria: A. Bart. Polskie Radio 2010; telewizyjna: Reżyseria: A. Bart. Telewizja Polska 2011. Przedr. zob. poz. .

Pierwsza wersja utworu powstała przed 2000 jako scenariusz filmowy.

Nagrody

Nagrody za oryginalny tekst dramatyczny oraz za oryginalny scenariusz słuchowiska na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry w Sopocie w 2011.

Przekłady

rosyjski

Bul'var Vol'tera. W: Antologiâ sovremennoj pol'skoj dramaturgii 2. Moskva 2015.

15. Rachunek szczęścia. [Scenariusz filmu dokumentalnego]. Reżyseria: I. Dobrowolski. Telewizja Polska 2010.

16. Pan i sługa. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: A. Bart. Polskie Radio 2011. Druk zob. poz. .

17. Bezdech. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: radiowa: Reżyseria: A. Bart. Polskie Radio 2012; telewizyjna: Reżyseria: A. Bart. Telewizja Polska 2013. Wyd. Warszawa : W.A.B. 2013 , 208 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument dźwiękowy: Czyta T. Ignaczak. København K: Saga Egmont 2022, plik w formacie mp3.
Wyd. jako dokument elektroniczny: København K: Saga Egmont 2022, pliki w formatach EPUB, MOBI.

Nagrody

Nagroda „Brązowego Rycerza” oraz nagrody za najlepszy scenariusz i za najlepszą reżyserię na XXIV Festiwalu Filmowym w Sewastopolu.
Nagroda na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry w Sopocie w 2013.

18. Miejsce obok. [Słuchowisko]. Reżyseria: A. Bart. Polskie Radio 2015. Druk zob. poz. .

19. Owacja na stojąco. [Słuchowisko]. Reżyseria: A. Bart. Polskie Radio 2015. Druk zob. poz. .

20. Sztuki i sztuczki. [Utwory dramatyczne]. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2015, 364 s.

Zawartość

Owacja na stojąco [poz. ]; Obłęd adorowany; Miejsce obok [poz. ]; Boulevard Voltaire [poz. ]; Pan i sługa [poz. ].

21. Wołanie miasta. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: K. Maciejaszek. Łódź, Teatr „Pinokio 2015.

22. Fabryka muchołapek. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: radiowa: Reżyseria i oprac. muzyczne: A. Bart. Polskie Radio 2016; teatralna: Reżyseria: A. Bart. Łódź, Teatr Nowy 2017. Por. poz. .

Wystawienie jako czytanie performatywne: Reżyseria: A. Bart. Warszawa, Jewish Community Center 2016 .

Nagrody

Nagroda za najlepszy scenariusz będacy adaptacją na XVII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry w 2017.

23. Desperacja. [Słuchowisko]. Prapremiera: Reżyseria: A. Bart. Polskie Radio 2019.

24. Śmierć głośna, śmierć cicha. [Powieść]. „Angora” 2018-2020 . Wyd. Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn. Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. 2022, 511 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn 2022, pliki w formatach EPUB, MOBI, PDF.
Pierwodruk jako powieść w odcinkach.
Pierwotna wersja powstała jako scenariusz serialu kryminalnego w 2012.

Nagrody

Nagroda Złoty Ekslibris Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi w kategorii: Najlepsza Powieść o Łodzi i Ziemi Łódzkiej.

25. Dybuk mniemany. [Powieść]. Kraków: Wydawnictwo Literackie 2021, 404 s.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Kraków: Wydawnictwo Literackie 2021, pliki w formatach EPUB i MOBI.

26. Popołudnie fauna. [Słuchowisko]. Prapremiera: Reżyseria: M. Quant. Polskie Radio 2023.

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

rosyjski

Antologiâ sovremennoj pol'skoj dramaturgii 2. [Przedm.:] R. Pavlovski. Moskva 2015.

Omówienia i recenzje

Wywiady

Szukałem twarzy króla. Rozm. I. Adamczewska. „Gazeta Wyborcza” 2017 nr z 5 V dod. „Łódź”. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 2 czerwca 2024].
Muszę bawić się sam. Rozm. M. Frenkiel. „Gazeta Krakowska2005 nr 261.
Don Juan powraca, żeby uwieść królową. Rozm. K. Rakowska. „Gazeta Wyborcza2006 nr 245 dod. „Łódź” [dot.: Don Juan raz jeszcze].
Golem nie potrafi prosić. Rozm. Z. Bidakowski. „Rzeczpospolita2007 nr 83.
Nie można panować i być bez winy. Rozm. P. Smoleński. „Gazeta Wyborcza2008 nr 293 [dot.: Fabryka muchołapek].
Bart wychodzi z cienia. Rozm. K. Jankowska. „Przekrój2009 nr 40.
Kafka mógł tam być. Rozm. J. Szczęsna. „Gazeta Wyborcza2009 nr 226 [dot.: Fabryka muchołapek].
Moje filmy wzięły się z pisarskiej nudy. Rozm.: E. Ciszewska, A. Michalak. „Kronika Miasta Łodzi2009 [z.] 4.
Nigdy nie można mieć pomysłu na całą książkę. Rozm. J. Wierzejska. „Nowe Książki2009 nr 10.
Pisarz absolutny. Rozm. K. Masłoń. „Rzeczpospolita2009 nr 25.
Przeszłość trzyma mocno. Rozm. J. Sobolewska. „Polityka2009 nr 18.
To moja sprawa: stacja Radegast. Rozm.: A. Franaszek, A. Sabor. „Tygodnik Powszechny2009 nr 34.
Uśmiech – inteligencka przywara. Rozm. T. Sobolewski. „Gazeta Wyborcza2009 nr 265 dod. „Duży Format” nr 44.
Wydał wyrok na Rumkowskiego. Rozm. A. Pawłowska. „Polska2009 nr 3 [dot.: Fabryka muchołapek].
Pozwoliłem im wykrzyczeć stereotypy. Rozm. P. Olkusz. „Dialog2010 nr 9 [dot.: Boulevard Voltaire].
Trzy życia jednego tekstu. Rozm. M. Piwowar. „Rzeczpospolita2013 nr 249 [dot.: Bezdech].

Ogólne

Artykuły

M. WRÓBLEWSKI: Zabawa i gra Andrzeja Barta. „Tygiel Kultury2009 nr 7/9.
P. CZAPLIŃSKI: Uszy szeroko zamknięte. „Dialog2010 nr 9.
R. GORCZYŃSKA: Przemoc i moc: rewersy Andrzeja Barta. „Przegląd Polityczny2010 nr 99.
S. ŁUPAK: Tańczący z historią. „Wprost2011 nr 19.
K. MĄKA-MALATYŃSKA: Kreowanie przeszłości. Literackie i filmowe światy Andrzeja Barta. „Studia Filmoznawcze2015 t. 36.
E. SŁOMIŃSKA: Ślady żydowskie w twórczości Andrzeja Barta. Rekonesans. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka2015 t. 26.
M. JAKUBOWIAK: Na drobne. „dwutygodnik.com” [on-line] 2016 nr 176. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 13 czerwca 2024].
D. NOWACKI: Pociąg do Hollywood. O prozie Andrzeja Barta. W: Skład osobowy. Cz. 2. Katowice 2016.
E. SŁOMIŃSKA: Doświadczanie przestrzeni w twórczości Andrzeja Barta i Zbigniewa Kruszyńskiego. „Białostockie Studia Literaturoznawcze2016 [t.] 8.

Rien ne va plus

J. BŁOŃSKI: Malowane życie. „Tygodnik Powszechny1991 nr 31.
S. CHWIN: Gadał dziad z obrazu. „Tygodnik Gdański1991 nr 33.
T. KOMENDANT: Lektura na wybory. „Potop1991 nr 13.
S. MELLER: Z ziemi włoskiej do Polski... „Życie Warszawy1991 dod. „Ex Libris” nr 10.
K. BIEDRZYCKI: Koniec gry?. „NaGłos1992 nr 7.
L. BURSKA. „Res Publica1992 nr 1/2.
M.E. CYBULSKA: Hazard. „ Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, Londyn 1992 nr 14 dod. „Tydzień” .
R. KARP: Kim jest Andrzej Bart?. „Nowy Świat1992 nr 17.
M. ŁUKASZEWICZ: Bawi, tumani, przestrasza. „Nowe Książki1992 nr 7/8.
M. ORSKI: Historia w fabularnych pigułkach. „Opole1992 nr 7/9, wersja przeredagowana pt.: Andrzej Bart. Historia w buduarze, w tegoż: A mury runęły. Wrocław 1995.
M. PIASECKI: Niewinne igraszki?. „Polityka1992 nr 13.
J.J. SZCZEPAŃSKI. „Tytuł1992 nr 1.
L. ŻULIŃSKI: Zwariowana powieść. „Literatura1992 nr 3.
D. KASZUBA: Krupier kręci karuzelą. „Kresy1993 nr 13.
G. KRAWCZYK: Rien…Brulion1993 z. 4.
D. NOWACKI: Czy Bart lektury wart?. „FA-art1993 nr 1.
W. SADKOWSKI: Polonica frankofońskie – czyli różne powroty do źródeł. „Literatura na Świecie1996 nr 1/2.
K. Siatkowska-Callebat: La parodie de la longue durée. L'histoire vue par Kazimierz Brandys („Variations postales”, 1972) et Andrzej Bart („Rien ne va plus”, 1991). „Archiwum Emigracji2017 z. 1/2.
K. Siatkowska-Callebat: Epitafia dla romantyzmu polskiego na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka2020 [t.] 37 [dot. też: T. Konwicki: Lawa; J. Pilch: Spis cudzołożnic].

Piąty jeździec Apokalipsy

M. NOWAK: Apokalipsa zamówienie. „Gazeta Wyborcza2000 dod. „Gazeta. Magazyn” nr 2/3.

Pociąg do podróży

M. CIEŚLIK: Antyplaton w Tworkach. „Polityka1999 nr 25.
A. CZACHOWSKA: Pociąg do historycznej fantazji. „Res Publica Nowa1999 nr 9.
Ł. GOŁĘBIEWSKI: Podróż donikąd. „Rzeczpospolita1999 nr 93.
K. MASŁOŃ: Wehikuł czasu. „Rzeczpospolita1999 nr 93.
M. NAWROCKI: Pociąg do pociągu. „Tygodnik Powszechny1999 nr 33.
D. NOWACKI: Anegdotyczne szaleństwo. „Życie1999 nr 53.
M. ORSKI: Poker fabularny. „Nowe Książki1999 nr 7; przedruk w tegoż: Lustratorzy wyobraźni. Warszawa 2003.
M. RYC: Zmyślam, więc jestem. „Nowe Państwo1999 nr 32.
K. UNIŁOWSKI: Duch czasów i duch opowieści. „Opcje1999 nr 4; przedruk w tegoż: Koloniści i koczownicy. Kraków 2001.
M. ZALESKI: Podróże, które kształcą. „Gazeta Wyborcza1999 nr 150.
H. BALTYN: Pociąg do podróży. „Tygiel Kultury2000 nr 1/3.
R. OSTASZEWSKI: Narracyjny ekspres (z dopłatą na Eurocity). „Dekada Literacka2000 nr 2/3.

Don Juan raz jeszcze

P. MAŁOCHLEB: Jedyna droga do odkupienia... „Dekada Literacka2006 nr 6.
D. NOWACKI: Don Juan i szalona królowa. „Gazeta Wyborcza2006 nr 219.
A. MADALIŃSKI: Ostatnia szarża Don Juana. „Tygodnik Powszechny2007 nr 12.
T. MIZERKIEWICZ: Nowożytność przeklęta i kolorowa. „Nowe Książki2007 nr 1, przedruk w tegoż: Literatura obecna. Kraków 2013.
E. RYCZKOWSKA: Don Juan pod pantoflem?Akcent2007 nr 4.
I. SŁOMAK: Czy don Juan wrócił?FA-art2007 nr 1/2.
J. SOBOLEWSKA: Zemsta na inkwizytorze. „Polityka2009 nr 44.
H. GIL: Między słowami” raz jeszcze. „Pogranicza2010 nr 5.
I. ŁOSSOWSKA. W tejże: Śladami moich lektur. Warszawa 2012.
L. WIŚNIEWSKA: Dwaj polscy Don Juanowie początków wieków XX i XXI w kontekstach europejskich. W: Polonistyka wobec wyzwań współczesności. Brzeg – Opole 2013 [dot. też: T. Ritter: Don Juan].

Zob. też Wywiady.

Fabryka muchołapek

Z. BIDAKOWSKI: Proces Łódzki. „Rzeczpospolita2008 nr 285.
A. NĘCKA: Przeciw sądowi ostatecznemu?artPapier2008 nr 23 [online]. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=72&artykul=1675) [dostęp 13 czerwca 2024], przedruk w tejże: Co ważne i ważniejsze. Mikołów 2012.
D. NOWACKI: Z niezgody na nieobecność. „Tygodnik Powszechny2008 nr 48.
J. SOBOLEWSKA: Pseudobułhakowowska groteska o Holocauście. „Dziennik2008 nr 277.
S. BURYŁA: Bez wyroku. „Więź2009 nr 10.
M. CUBER: Parada widm na sali sądowej. „Nowe Książki2009 nr 4.
M. GÓRECKA: Sprzedać duszę za złudę przetrwania... „Akcent2009 nr 3.
A. KULIGOWSKA-KORZENIEWSKA: Teatralny sąd nad Rumkowskim. „Tygiel Kultury2009 nr 10, przedr. „Dialog” 2010 nr 1.
P. MAŁOCHLEB: Murarz buduje, a ja majaczę. „FA-art2009 nr 1/2.
W. PAŹNIEWSKI: Trybunał Barta. „Przegląd Polityczny2009 nr 94.
M. ROBERT. „Notes Wydawniczy2009 nr 1.
G. ROMANOWSKI: Proces bez wyroku. Powrót Rumkowskiego. „Kronika Miasta Łodzi2009 [z.] 2.
J. KOWALSKA-LEDER. „Zagłada Żydów2010 nr 6.
W. SADKOWSKI: Pola dla wyobraźni. „Res Humana2010 nr 1 [dot. też: Rewers].
M. KIJOWSKA. „Frankfurter Allgemeine Zeitung” nr z 16 II 2011, przekład polski: Oskarżenie króla getta. Przeł. D. Wesołowska. „Gazeta Wyborcza” 2011 nr 47 dod. „Łódź”.
R. PLAICE: Holocaust memory in recent Polish literature: Andrzej Bart's Fabryka muchołapek and Piotr Paziński's Pensjonat. „Journal of European Studies2012 vol. 42 [nr] 1.
T. SCHMIDT: Emocje w polskiej literaturze o Holokauście na przykładzie „Fabryki muchołapek” Andrzeja Barta. W: Polonistyka wobec wyzwań współczesności. Brzeg – Opole 2013.
M. KULIK: Żydowska przeszłość Łodzi na kartach „Fabryki muchołapek” Andrzeja Barta. Dydaktyczny wymiar postpamięci. W: Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna. Kraków 2018.
M. TOMCZOK: Postmodernistyczny narcyzm i jego funkcje w „Fabryce muchołapek. „Zagadnienia Rodzajów Literackich2018 z. 3.
M. TOMCZOK: Style odbioru polskiej powieści o Zagładzie. Wokół „Tworek” Marka Bieńczyka i „Fabryki muchołapek” Andrzeja Barta. „Pamiętnik Literacki2019 z. 4.

Zob. też Wywiady.

Radegast

• Zob. Wywiady.

Rewers [Nowela filmowa]

K. MASŁOŃ. „Magazyn Literacki Książki2009 nr 11.
A. NĘCKA: Kobieca liberty. „artPapier” [online] 2009 nr 24. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 16 czerwca 2024], przedr. w tejże: Co ważne i ważniejsze. Mikołów 2012.
D. NOWACKI: Odwrócenie. „Nowe Książki2009 nr 10.
K. RAKOWSKA: Rewers: od scenariusza do noweli filmowej. „Gazeta Wyborcza2009 nr 270 dod. „Łódź”.
E. SZYBOWICZ: Mała mieszczka spotyka ubeka. „dwutygodnik.com” [on-line] 2009 nr 17. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.dwutygodnik.com/artykul/614-mala-mieszczka-spotyka-ubeka.html) [dostęp 24 stycznia 2017].
E. BIELA: Kompleks modliszki. „Akant2010 nr 6.
M. GÓRECKA: Dwustronność jako zasada świata. „Akcent2010 nr 1.
K. KUCZYŃSKA-KOSCHANY. „Zeszyty Literackie2010 nr 1.
W. SADKOWSKI: Pola dla wyobraźni. „Res Humana2010 nr 1 [dot. też: Fabryka muchołapek].

Boulevard Voltaire

• Zob. Wywiady.

Bezdech

• Zob. Wywiady.

Sztuki i sztuczki

J. BOŃCZA-SZABŁOWSKI: Sztuki, sztuczki i muchołapki. „Rzeczpospolita” [on-line] 2015. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.rp.pl/Literatura/311209954-Sztuki-sztuczki-i-mucholapki.html#ap-1) [dostęp 13 czerwca 2024].

Wołanie miasta

M. WĄSIK: Wszystkie drogi prowadzą do oczarowania. Powst. 2015 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. Link [dostęp 13 czerwca 2024].

Fabryka muchołapek [Utwór dramatyczny]

I. ADAMCZEWSKA: Premiera „Fabryki muchołapek. Statyczna i nudna. „Gazeta Wyborcza2017 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,22516792,teatr-nowy-w-lodzi-premiera-fabryki-mucholapek-statyczna.html) [dostęp 13 czerwca 2024].
J. BOŃCZA-SZABŁOWSKI: Andrzej Bart zmaga się z własną twórczością. „Rzeczpospolita2017 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 13 czerwca 2024].
R. SAS: Sąd nad skazanym na wieczną pamięć. „Expres Ilustrowany2017 nr 247.
M. WOLNICKA: Naszą jedyną drogą jest praca. Powst. 2017 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 13 czerwca 2024].
J. BACHURA-WOJTASIK: Pamięć w literaturze (audialnej) na przykładzie słuchowiska „Fabryka muchołapek” Andrzeja Barta. W: Słowo, dźwięk, cisza. Radio i sztuka audialna. Łódź 2021.

Śmierć głośna, śmierć cicha

D. PAWŁOWSKI: Nowa książka Andrzeja Barta „Śmierć głośna, śmierć cicha. Thriller miejski z krwistej Łodzi. „Dziennik Łódzki2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://dzienniklodzki.pl/nowa-ksiazka-andrzeja-barta-smierc-glosna-smierc-cicha-thriller-miejski-z-krwistej-lodzi/ar/c13-16930309) [dostęp 13 czerwca 2024].
M. PIWOWAR: Śmierć głośna, śmierć cicha”: Perwersyjny zabójca z miasta Łodzi. „Rzeczpospolita2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 20 maja 2024].
P. SMOLEŃSKI. „Vogue2022 [on-line]. Dostępny w Internecie: Zob. link(https://www.vogue.pl/a/ksiazka-tygodnia-andrzej-bart-smierc-glosna-smierc-cicha) [dostęp 13 czerwca 2024].

Dybuk mniemany

KLUB: Czy Andrzej Bart istnieje?Dziennik Trybuna2021 nr 153/154.
M. MIZURO: Najważniejszy rozdział życia. „Odra2021 nr 11.
D. NOWACKI: Wizyta starszego pana. „Książki2021 nr 3.
M. PIWOWAR: Lustro przeszłości. „Rzeczpospolita2021 nr 226.
M. ROBERT: Pisarz nawiedzony. „Polityka2021 nr z 23 XI. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 13 czerwca 2024].
M. WRÓBLEWSKI: Szeherezady Andrzej Barta. „Nowe Książki2021 nr 12.