BIO

Born on 10 June 1964 in Warsaw; daughter of the economist Kazimierz Kopiec and the nurse Antonina, née Wietrzyk. She and her family lived in Moscow between 1976 and 1982. She completed the sixth to eighth grades of primary school there before joining the Soviet Grammar School no. 16 (humanities specialization). She completed Polish advanced secondary education in 1981 as an extramural pupil. She then studied at the Faculty of Journalism of the Lomonosov Moscow State University in 1981/82 before continuing her studies at the Faculty of Journalism and Political Science of the University of Warsaw (UW). After graduating with a master's degree in 1987, she worked as a journalist and then as a copywriter for advertising agencies. She left full-time employment in 1998. Between 1998 and 2000, she studied on the Programme in Scriptwriting at the National School of Film, Television and Theatre in Lodz, while from 2002 to 2004 she was a student of the Postgraduate Interdisciplinary Studies on Sexual Identity in Culture and Society at the Institute of Applied Social Sciences at UW. During this period she took up writing texts for children: from 1996 to 1998 she wrote scripts for the Polish version of Sesame Street [Ulica Sezamkowa], while in 1998 she was the winner of a competition for scripts based on the comics by Henryk J. Chmielewski [Papcio Chmiel], with her text used for the film Tytus, Romek i A’tomek wśród złodziei marzeń [Tytus, Romek And A'Tomek versus The Thieves Of Dreams). She made her debut as a dramatist in 2004 with the play Psychoterapia dla psów i kobiet [Psychotherapy for Dogs and Women]. Alongside dramas, in subsequent years she also wrote scripts and adaptations for television, as well as for theatre. Her works also include a libretto and oratorio. She was involved in playwriting workshops at Rozmaitości Theatre's study programme (2004), and at the Art of Dialogue [Sztuka Dialogu] series by Lake Wigry in 2004 and 2005, on Shakespeare in 2006, and in Lublin in 2007. She received CEC ArtsLink fellowship for a two-monthy stay at the Playwrights’ Center in Minneapolis (USA), while in 2010 she received a fellowship from the Polish Minister of Culture and National Heritage (MKiDN). She led playwriting workshops titled W poszukiwaniu nowej narracji [In Search of a New Narrative] at the Jagiellonian University (UJ) in Krakow in 2010, as well as teaching courses as part of the Projektowanie Kultury [Designing Culture] Laboratory at the Higher School of Social Sciences and Humanities from 2013 (in 2015 it became the University of Social Sciences and Humanities – SWPS) in Warsaw, and at the Stanislaw Wyspiański State Theatre School (AST) in Krakow in 2016. She has two sons, Mateusz and Michał. She lives in Warsaw.

Twórczość

1. Klatka dla jednej kobiety. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera jako sztuka czytana: Warszawa, Laboratorium Dramatu 2004.

Inf.: „Notatnik Teatralny2012/13 nr 68/69 s. 189.

2. Nigdy nie budź czarownicy. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Powst. 2004.

Utwór zgłoszony na konkurs na sztukę teatralną dla dzieci i młodzieży przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w 2004 (inf. jak w poz. ).

3. Psychoterapia dla psów i kobiet. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera jako próba czytana pod opieką reżyserską M. Zmarz-Koczanowicz: Warszawa, Teatr Rozmaitości 2004.

Próba czytana w ramach studium dramatopisarskiego Teatru Rozmaitości i projektu „Teren Warszawa”.

4. Śmierć Człowieka-Wiewiórki. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: teatralna: Reżyseria: M. Liber. Warszawa, Studio Melon, Teatr Usta Usta 2006; radiowa: Reżyseria: J. Klata. Radio TOK FM 2008. Druk: „Dialog” 2007 nr 5 s. 18–40 (skrócony); w: Czerwona dekada. Kraków 2011 s. 127–167 (pełny tekst).

Wystawienia następne

Reżyseria: N. Korczakowska. Wystawienie: Jelenia Góra, Teatr Jeleniogórski im. C.K. Norwida, Scena Dramatyczna 2007.
Wystawienie jako sztuka czytana: Reżyseria: I. Gańczarczyk, M. Stojowska. Wrocław, Centrala 71 2007.
Wystawienie jako sztuka czytana: Kraków, Freeday Teatr 2008 (w ramach III festiwalu Free Art Day).
Reżyseria: A. Szatkowska. Bydgoszcz, Scena Teatralna Yakizoff 2009 (inf. jak w poz. ).
Sztuka na motywach życia U. Meinhof, A. Baadera, G. Ensslin, członków terrorystycznej organizacji Rote Armee Fraktion (RAF).

Nagrody

Wyróżnienie za tekst sztuki w Konkursie Dramaturgicznym „Ulrike”, ogłoszonym przez Teatr Usta Usta/2xu (Poznań), TR Warszawa oraz Centrum Artystyczne M25 (Warszawa) w 2006 oraz w XIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2007.

Przekłady

angielski

The death of the Squirrel-Man. [Przeł.] J. Kosicka. Wystawienie jako sztuka czytana: Reżyseria: I. de Bessonet. Nowy Jork, Prelude Festival’08–Spotlight Poland, Martin Segal Theater, Center CUNY 2008. Druk w: New Europe. Plays from the continent. [Oprac.:] B. Marranca, M. Semil. New York 2009.

chorwacki

Smrt čovjeka vjeverice. [Przeł.] M. Martić. Kazalište”, Zagrzeb 2008 nr 35/36.

czeski

Smrt Človĕka-Veverky. [Przeł.] L. Jiřička. W: Čtyři polské hry. Praha 2010. Wystawienie jako sztuka czytana: Reżyseria: O. Mataj. Praga, Divadlo Komedie 2015.

hiszpański

La muerte del Hombre Ardilla. Wyst. jako sztuka czytana: Reżyseria: R. Fuertes. Madryd, Teatro Valle-Inclán 2012 (w ramach projektu Nueva Escena Polaca: Teatro Y Political Fiction).
Reżyseria: A. Vallejo. Wystawienie: Meksyk, teatr studencki 2013.
Reżyseria: J. Pina. Wystawienie: Meksyk, teatr studencki 2015.

niemiecki

Der Tod des Eichhörnchenmenschen. [Przeł.] A. Volk. Wystawienie: Reżyseria: M. Liber. Berlin, T. Hebbel am Ufer (w ramach II Festiwalu Młodego Teatru Europejskiego „Cut and Paste”) 2007, toż wystawione: Wiesbaden and Mainz, festiwal New Plays from Europe Theaterbiennale 2008.
wystawienie jako sztuka czytana: Bochum, Zeche 1 2011 (w wykonaniu studentów Schauspielstudienganges der Folkwang Universität der Künste z Essen). Druk jako dokument elektroniczny w: Theaterslam. Neuste Dramatik aus Polen. Berlin 2011, druk w: Personen. Neue Theaterstücke aus Polen. Berlin 2016.

szwedzki

Reżyseria: N. Poletti. Sztokholm, Turteatern 2009.

5. Katarzyna Medycejska. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera pt. Bóg/Honor/Ojczyzna: Reżyseria: M. Liber. Poznań, Teatr Usta Usta 2007. Druk „Dialog” 2008 nr 3 s. 42–69.

Przekłady

niemiecki

[Przeł.] A. Volk [inf. Autorki].

6. Szajba. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: A. Trojanowska. Warszawa, Laboratorium Dramatu 2007.

Wystawienia następne

Reżyseria: J. Klata. Wrocław, Teatr Polski 2009.
Reżyseria: M. Liber. Gniezno, Teatr im. A. Fredry 2018.

Nagrody

II nagroda oraz nagroda dziennikarzy na IV Festiwalu Sztuk Współczesnej R@Port w Gdyni w 2009 za wystawienie we Wrocławiu.

Przekłady

angielski

Loose screws. [Przeł.] B. Paloff. Druk w: Loose screws. Nine new plays from Poland. [Red. i wstęp:] D. Laster. London; New York; Calcuta 2015.

niemiecki

Rad ab. [Przeł.] A. Volk. Wyst. jako sztuka czytana: Reżyseria: B. Baranowska. Berlin, Maxim Gorki Teatr 2010 (w wykonaniu studentów ETI Schauspielschule Berlin).

rosyjski

Balda. [Przeł.] Û. Čajnikov. W: Antologiâ sovremennoj pol’skoj dramaturgii 2. Moskva 2015.

słowacki

Druk: Vlna 2012 nr 51.

7. Burmistrz. [Utwór dramatyczny]. Cz. [1]–2. 2008, 2011.

[Cz. 1]. Prapremiera: jako próba czytana: Opieka reżyserska: I. Vedral. Warszawa, Teatr na Woli 2008; radiowa: Reżyseria: M. Kotański. Polskie Radio 2011. Pierwodruk: „Notatnik Teatralny2009 nr 56/57 s. 292–320. Wyd. w: M. Sikorska-Miszczuk, P. Grabowski, M. Walczak: Wolna Wola. Dramaty Teatru na Woli. Warszawa: Wydawnictwo Teatru na Woli 2009 s. 29–79.

Wystawienia następne

Reżyseria: M. Kwiecień. Lublin, Teatr Czytelnia Dramatu, Centrum Kultury 2014, Festiwal Konfrontacje Teatralne 2015; Reżyseria: E. Ignaczak. Gdynia, Teatr Gdynia Główna 2017.
Dramat napisany na zamówienie Teatru na Woli w Warszawie.

Nagrody

Nominacja do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2010, nagroda w międzynarodowym konkursie dramaturgicznym Stückemarkt organizowanego w ramach Theatertreffen Berliner Festspiele 2011.

Przekłady

angielski

The mayor. [Przeł.] A. Zapałowski. Wystawienie jako sztuka czytana: Reżyseria: T. Alagic. Nowy Jork, (A)pollonia: A Festival of Readings of New Polish Plays 2013. Druk w: (A)pollonia. Twenty-first-century Polish drama and texts for the stage. London; New York; Calcuta 2014 + 1 dysk optyczny DVD. Przedr. częściowy w: Antologia pieselor prezentate în secţiunea „spectacole-letură”. Festivalulu Internaţional de Teatru de la Sibiu 2015. [Wybór:] C. Dominicar. Sibiu 2015,.

niemiecki

Der Bürgermeister. [Przeł] B. Voelke. Wystawienie jako sztuka czytana w ramach Berliner Festspiele: Oprac. sceniczne: N. Gühlstorff, D. Richter. Berlin, Theatertreffen 2011.

rumuński

Primarul. Partea 1. [Przeł.] I. Popovici. W: Antologia pieselor prezentate în secţiunea „spectacole-letură. Festivalulu Internaţional de Teatru de la Sibiu 2015. [Wybór:] C. Dominicar. Sibiu 2015.

Cz. 2. „Dialog2011 nr 12 s. 182–195.

8. Walizka. Słuchowisko. „Dialog2008 nr 9 s. 5–21. Prapremiera: radiowa: Reżyseria: J. Wernio. Polskie Radio 2008; teatralna: Reżyseria: P. Kruszczyński. Poznań, Teatr Polski 2009; telewizyjna: Reżyseria: W. Kostrzewski. Telewizja Polska 2015. Wyd. osobne łącznie z przekł. francuskim: Walizka Pantofelnika = La valise de Pantofelnik. [Przeł.] K. Joucaviel. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail; Théâtre de la Digue 2009, 83 s. Nouvelles Scènes. Polonais. Przedruk w: Dramatopisarki dekady. Kraków; Warszawa 2012 s. 60–76. Dialog. Najlepsze z Najlepszych..

Wystawienia następne

Reżyseria: D. Ignatjew. Warszawa, Teatr Żydowski 2011.
jako czytanie performatywne: Reżyseria: E. Małecki. Warszawa, Teatr Collegium Nobilium 2015 .
Reżyseria: W. Kostrzewski. Telewizja Polska 2015.

Nagrody

Nagroda główna i nagroda publiczności w ogólnopolskim konkursie dramaturgicznym „Metafory Rzeczywistości, organizowanym przez Teatr Polski w Poznaniu w 2008, Nagroda Grand Prix na Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie za spektakl radiowy w 2009, nagroda za tekst sztuki w XV Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2009, wyróżnienie na IV Festiwalu Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni w 2009 za wystawienie w Poznaniu, nagroda Prix Bohemia 2012, nagroda za oryginalny polski tekst dramatyczny na XV Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej w Sopocie w 2015, ponadto nagrody Grand Prix otrzymali m.in. spektakl telewizyjny, jego reżyser i wykonawcy ról głównych, A. Ferency i K. Globisz.

Przekłady

angielski

The suitcase. [Przeł.] A. Zapałowski. PAJ. A Journal of Performance and Art”, Cambridge, MA 2011 nr 97.
Pantofelnik’s suitcase. Wystawienie: Reżyseria: K. Noon. Los Angeles, The Ghost Road Company 2013 [wystawione też w Teatrze Powszechnym w Warszawie w ramach XVII Międzynarodowego Festiwalu Teatru dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK 2013].

czeski

Kufr. [Przeł.] J. Vondráček. Wystawienie: Dramaturgia: H. Pekárek. Reżyseria: I. Chrz. Czeskie Radio 2012 [nagroda Prix Bohemia].

francuski

La valise de Pantofelnik. [Przeł.] K. Joucaviel. Reżyseria: K. Kurzeja. Tuluza, Compagnie POLLEN, Théâtre Sorano 2009. Wyd. Walizka Pantofelnika = La valise de Pantofelnik . [Przeł.] K. Joucaviel. Toulouse 2009 [tekst w języku polskim i francuskim].

niemiecki

Der Koffer. [Przeł.] A. Volk. Wystawienie jako sztuka czytana: Mannheim, Nationaltheater 2015. Druk w: „…anfangen zu erzählen”. Neues Polnisches Theater. Eine Auswahl. Berlin 2015.

rosyjski

Čemodan. [Przeł.] A. Križevski. W: Antologiâ sovremennoj pol’skoj, dramaturgii 2. Moskva 2015. Wystawienie jako sztuka czytana: Moskwa, Teatr Doc 2011.

rumuński

Valiza. [Przeł.] L. Săvescu. Wystawienie jako sztuka czytana: Reżyseria: T.C. Popescu. Bukareszt, Muzeul Ţăranului Român 2011. Druk w: Psihoterapolitica. Antologie de teatru polonez contemporan. Bucureşti 2011.

słowacki

Kufor. [Przeł.] P. Himic. W: Nowa drama: polska drama. Bratislava 2012.

słoweński

Kovocek. [Przeł.] D. Dominkuš. W: Sodobna poljska drama. Maribor 2015.

ukraiński

Waliza. [Przeł.:] O. Vojčenko W: Spovìd’ pìslâ zlamu. Antologìâ sučasnoï pol’s’koï dramaturgìï. [Kiïv] 2013.

węgierski

A bőrönd. W: Polkák. Uj lengyel drámák. [Tłum.] P. Pászt. Pozsony; Dunaszerdahely 2017.

9. Człowiek z Polski w czekoladzie. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2009.

Przekłady

francuski

L’Homme de chocolat. Przeł. R. Bekaert. Adaptacja: V. Strub. Wystawienie: Charleroi, T. l’Ancre, Bruksela Théâtre Varia 2011 (w ramach projektu Théâtre BE).

10. Fantastyczna podróż operatora Śliwińskiego do byłego pegeeru w Gazie. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2009 nr 5 s. 9294.

11. Ko-cham. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera radiowa: Reżyseria: J. Wernio. Polskie Radio 2009.

12. Madonna. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera teatralna: Reżyseria: I. Vedral. Wałbrzych, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego 2009.

Nagrody

I nagroda w Konkursie Teatru im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu na dramat inspirowany „Zemstą” A. Fredry w 2009.

13. Niezwykła podróż Pana Wieszaka. Musical dla dzieci na głosy aktorskie, wokalne i zespół kameralny. Libretto: M. Sikorska-Miszczuk. Muzyka: M. Błażewicz. Prapremiera radiowa pt. „Niezwykłe przygody Pana Wieszaka”: Reżyseria: I. Vedral. Polskie Radio 2009, toż wystawione: Warszawa , Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego 2009 .

Wystawienia następne

Reżyseria: A. Sokołowska i S. Rokita. Kraków, Filharmonia Krakowska 2011.
Musical powstał na podstawie opowiadania M. Sikorskiej-Miszczuk „Przyjaciel wieszaka”, które w 2002 otrzymało III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Literackim im. Cz. Janczarskiego.

Przekłady

ukraiński

Nezvičajna podorož Pana Vìšalki. [Przeł.] Û.G. Popsuênko. W: Elìksir starostì. Sučasna pol's'ka dramaturgìâ dlâ dìtej ì molodi. Kiïv 2018.

14. Zaginiona Czechosłowacja. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2009 nr 10 s. 1634. Prapremiera: Reżyseria: M. Spiss. Olsztyn, Teatr im. S. Jaracza 2011.

Sztuka zainspirowana historią piosenkarki M. Kubišovej, opisanej przez M. Szczygła w zbiorze „Gotland”.

Przekłady

czeski

Zmizelé Československo. [Przeł.] R. Sikora. Wystawienie: Reżyseria: K. Král. Praga, Divadlo na Zábradli 2010. Druk „Svět a divadlo”, Praga 2010 nr 1.

15. Żelazna kurtyna. [Utwór dramatyczny]. W: Opowiadanie historii. Kraków 2009 s. 53–97. Dramat Współczesny, 19. Prapremiera jako sztuka czytana: Reżyseria: Ł. Witt-Michałowski. Lublin, Teatr Czytelnia Dramatu, Sala Widowiskowa w Warsztatach Kultury 2012.

16. Koniec świata. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2010.

Przekłady

niemiecki

Das Ende der Welt. Przeł. A. Volk. Prapremiera: Reżyseria: N. Gühlstorff. Magdeburg, Festiwal „OstOstOst-20 Jahre Westen2010.

17. Mesjasz: Bruno Schulz. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 2010. „Dialog” 2011 nr 7/8 s. 16–48. Prapremiera radiowa: Oprac. tekstu i reżyseria: T. Mann. Polskie Radio 2021.

Utwór, wystawiony przez Schauspielhaus Wien w Wiedniu, został uznany w 2012 przez European Theatre Convention za jedną z najlepszych współczesnych sztuk europejskich.

Przekłady

niemiecki

Bruno Schulz: Der Messias. [Przeł.] O. Kuhl. Prapremiera: Reżyseria: M. Zadara. Wiedeń, Schauspeilhaus 2010.

18. [Trzy] III Furie. [Utwór dramatyczny; współautorki:] S. Chutnik, M. Fertacz. Prapremiera: Reżyseria: M. Liber. Legnica, Teatr im. H. Modrzejewskiej, Scena na Piekarach 2011, toż Telewizja Polska 2012.

Utwór oparty na wątkach powieści S. Chutnik „Dzidzia” i motywach wspomnień S. Dąmbskiego pt.Egzekutor”.

Nagrody

Nagroda „Laur Konrada” oraz nagroda dziennikarzy i fotoreporterów na XIV Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach dla M. Libery w 2011, Nagroda Promocyjna im. K. Krzanowskiego na XLVII Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie w 2012 dla autorek tekstu.

19. Popiełuszko. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2012 nr 6 s. 531. Prapremiera: Reżyseria: P. Łysak. Bydgoszcz, Teatr Polski im. H. Konieczki 2012. Przedruk w: Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia. 2. Warszawa 2013 s. 717–779.

Nagrody

Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna w 2012.

Przekłady

bułgarski

Przeł. V. Deânova. W: Naslednici. (Antologiâ na nova polska dramaturgiâ). Sofiâ 2015.

rosyjski

wystawienie jako sztuka czytana: Moskwa, Centrum im. V. Meyerholda 2014.

ukraiński

wystawienie jako sztuka czytana w Kijowie i Lwowie [inf. Autorki].

20. Europa. [Utwór dramatyczny; autorzy:] L. Hübner, M. Sikorska-Miszczuk, T. Štivičić, S. Waters. [Red.:] C. Jester. London; New York: Bloomsbury Publishing 2013, [20], 98 s. Bloomsbury 'Methuen' Drama.. Prapremiera: Dramaturg: C. Jester. Reżyseria: J. Kica. Zagrzeb, Zagrebačko kazalište mladih 2013; premiera polska: Bydgoszcz, Teatr Polski im. H. Konieczki 2013.

Wydanie książkowe zawiera skrypt dialogu w języku niemieckim, chorwackim, polskim i angielskim oraz przekł. angielski całości. Spektakl zrealizowany w ramach projektu „Cztery miasta, cztery historie”, we współpracy Staatsschauspiel Dresden, Zagrebačko kazalište mladih, Birmingham Repertory Theatre, Teatr Polski w Bydgoszczy i we wszystkich tych teatrach wystawiony.

21. Kraj, którego obywatelom uciekły serca, zostawiając listy. [Utwór dramatyczny]. Powst. 2013.

Nagrody

Nagroda im. F. Wańka dedykowana V. Havlowi w konkursie na jednoaktówkę zorganizowanym przez czeskie pismo teatralne „Svet a divadlo”.

22. Takaja. [Monodram]. Prapremiera: Reżyseria: E. Kalisz i M. Wojtowicz. Wrocław, Wrocławski Teatr Lalek 2013 (wykonanie: A. Skubik).

23. Kobro. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2014 nr 11 s. 4993. Prapremiera: Reżyseria: I. Siekierzyńska. Łódź, Teatr Nowy 2014.

24. Szeherezada. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2014 nr 9 s. 3773.

Przekłady

czeski

Šeherezáda. [Przeł.] J. Vondráček. Wystawienie: Dramaturgia: R. Venclová. Reżyseria: M. Schlegelová. Czeskie Radio 2014.

25. Twój liść nazywa się Europa, ale to za mało, żeby żyć. Słuchowisko. Prapremiera radiowa: Reżyseria: A. Tyszkiewicz. Polskie Radio 2014.

Nagrody

II nagroda w konkursie Programu 2 Polskiego Radia i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, nominacja do finału Prix Europa w 2015.

26. Implozja. [Słuchowisko]. Prapremiera radiowa: Reżyseria: P. Łysak. Polskie Radio 2015.

Słuchowisko przygotowane przez Polskie Radio we współpracy z Teatrem Powszechnym w ramach festiwalu Otwarta Ząbkowska w Warszawie, zostało zaprezentowane na ulicy Ząbkowskiej i transmitowane na antenie radiowej.

27. Kuroń. Pasja według Świętego Jacka. [Utwór dramatyczny]. Dialog 2016 nr 11 s. 5-39. Prapremiera: Reżyseria: P. Łysak. Warszawa, Teatr Powszechny 2017.

28. Yemaya Królowa Mórz. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: Reżyseria: M. Majewska. Wrocław, Wrocławski Teatr Lalek 2016. Por. poz. .

29. California. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Dramaturgia: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: P. Bargetto. Warszawa, Teatr Trans-Atlantyk 2018.

30. Popiół i diament. Zagadka nieśmiertelności. [Utwór dramatyczny]. Prapremiera: Reżyseria: M. Liber. Legnica, Teatr im. H. Modrzejewskiej, Scena Gadzickiego 2018.

Utwór inspirowany filmem A. Wajdy i powieścią J. Andrzejewskiego.

31. Człowiek z Manufaktury. [Libretto opery:] M. Sikorska-Miszczuk. [Muzyka:] R. Janiak. Prapremiera: Dramaturgia: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: W. Zawodziński. Łódź, Teatr Wielki 2019. Wyd. łącznie z przekł. francuskim: Człowiek z manufaktury = L'homme de manufacture . [Przeł.] K. Joucaviel. Toulouse: Presses universitaires du Midi 2019 , 129 s.

Libretto związane z historią Łodzi.

Przekłady

francuski

Człowiek z manufaktury = L'homme de manufacture . [Przeł.] K. Joucaviel. Toulouse 2019 [tekst w języku polskim i francuskim].

32. Motyl. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. „Dialog2019 nr 7/8 s. 92-105. Prapremiera: Reżyseria: M. Liber. Wrocław, Wrocławski Teatr Lalek 2019.

33. Yemaya Królowa Mórz. Opera familijna. [Libretto:] M. Sikorska-Miszczuk. [Muzyka:] Z. Krauze. Prapremiera: Reżyseria: H. Marasz. Wrocław, Opera Wrocławska 2019. Por. poz. .

34. Andersen kosmiczny agent. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Prapremiera: Reżyseria: E. Piotrowska. Białystok, Białostocki Teatr Lalek 2021.

35. Afrodyta Warszawska. [Utwór dramatyczny]. „Teatr2022 nr 11 s. 64-66.

36. Alicja w Krainie Snów. [Utwór dramatyczny]. [Współautor:] W. Kostrzewski. Prapremiera: Reżyseria: W. Kostrzewski. Warszawa, Teatr Ateneum 2022.

Sztuka inspirowana „Alicją w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla.

37. Brylant. [Utwór dramatyczny]. Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego 2022, 86 s. Dramatopisanie.

38. Noc kruków. [Opera]. [Libretto:] M. Sikorska-Miszczuk. [Muzyka:] Z. Krauze. Prapremiera: Reżyseria: W. Raźniak. Warszawa, Polska Opera Królewska 2022.

Przekłady utworów literackich w antologiach zagranicznych

angielski

New Europe. Plays from the continent. [Oprac.:] B. Marranca, M. Semil. New York 2009.
(A)pollonia. Twenty-first-century Polish drama and texts for the stage. London; New York; Calcuta 2014.

bułgarski

Naslednici. (Antologiâ na nova polska dramaturgiâ). Sofiâ 2015.

czeski

Čtyři polské hry. Praha 2010.

niemiecki

Personen. Neue Theaterstücke aus Polen. [Red.:] J. Krakowska, A. Volk in Zusammenarbeit mit dem Polnischen Institut Düsseldorf. Berlin 2016.

rosyjski

Antologiâ sovremennoj pol’skoj dramaturgii 2. Moskva 2015.

rumuński

Psihoterapolitica. Antologie de teatru polonez contemporan. Bucureşti 2011.

słoweński

Kovocek. [Przeł.] D. Dominkuš. W: Sodobna poljska drama. Maribor 2015.

ukraiński

W: Spovìd’ pìslâ zlamu. Antologìâ sučasnoï pol’s’koï dramaturgìï. [Przeł.:] O. Bojčenko, A. Bondar, O. Ìrvanec’. [Kiïv] 2013.

węgierski

Polkák. Uj lengyel drámák. [Red., tłum. i posł.:] P. Pászt. [Wstęp:] I. Lőkös]. Pozsony; Dunaszerdahely 2017.

Montaże utworów

Zmowa milczenia. Scenariusz na podstawie tekstów M. Sikorskiej-Miszczuk, fragmentów Biblii i książki T. Snydera „O tyranii”: M. Sikorska-Miszczuk. Wystawienie: Reżyseria: M. Liber. Kraków, Teatr Ludowy 2019.

Przekłady i adaptacje

1. H. Hesse: Wilk stepowy. Adaptacja radiowa: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: Z. Dąbrowski. Polskie Radio 1988.
2. Bolek i Lolek. Największe przygody. [Opowiadanie dla dzieci]. Oprac. graficzne: L. Carnelli. Ilustracje: W. Walendziak. Konstancin-Jeziorna: Twoje Media 1998, 62 s. Czarodziejskie Opowieści, 1.
Książka do kolorowania.
Tekst nawiązuje do serialu animowanego dla dzieci wg scenariusza W. Nehrebeckiego.
3. Wilk i Zając. Największe przygody. [Opowiadanie dla dzieci]. Oprac. graficzne: L. Carnelli. Ilustracje: W. Walendzik. Konstancin Jeziorna: Twoje Media, 2000, 64 s. Czarodziejskie Opowieści, 11.
Książka do kolorowania.
Tekst nawiązuje do rosyjskiego serialu animowanego dla dzieci.
4. Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń. Scenariusz filmu dla dzieci: M. Sikorska-Miszczuk we współpracy z J. Niemczukiem, L. Gałyszem. Dialogi: M. Sikorska-Miszczuk, J. Niemczuk, L. Gałysz, A. Grabowski. Reżyseria: L.M. Gałysz. Ekranizacja 2002.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Warszawa: Carisma Entertainment Group, [2009], 1 dysk optyczny (DVD).
Na podstawie komiksu H.J. Chmielewskiego „Tytus, Romek i A’Tomek”.
5. Niania. Telewizyjny serial komediowy. Seria 1–8. Adaptacja odcinków 7, 9–12, 15, 24–25, 27, 30, 35, 38–39, 44, 46, 49, 53, 59, 62, 66, 72, 75, 106, 109, 117 scenariusza polskiego: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: J. Bogajewicz. Telewizja TVN 2005–2009.

Adaptacje

Adaptacja amerykańskiego serialu telewizji CBS pt.The nanny”.
6. Tak miało być. Serial telewizyjny. Scenariusz: [H. Kowalewska] A. Kowa. Współpraca scenariuszowa przy odcinku 16: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: A. Trzos. Telewizja Polska 2005.
7. Herbert: rekonstrukcja poety. [Spektakl multimedialny]. Reżyseria: M. Liber. Dramaturgia: M. Sikorska-Miszczuk. Warszawa, Plac Krasińskich 2008.
8. M. Liber: ID. Reżyseria: M. Liber. Teksty piosenek i współpraca dramaturgiczna: M. Sikorska-Miszczuk. Wystawienie: Kraków, Teatr Łaźnia Nowa 2008; Szczecin, Teatr Współczesny 2008.
Scenariusz spektaklu powstał na podstawie reportaży A. Kuźniak i R. Radłowskiej, wykorzystano również fragmenty powieści „Łaskawe” J. Littella. Przedstawienie przygotowane we współpracy Teatru Łaźnia w Krakowie, Teatru Współczesnego w Szczecinie i festiwalu TEMPS D’IMAGES organizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego w Warszawie (tu wystawienie w 2009).
9. R. Bekaert: No co ty powiesz! [Utwór dramatyczny]. Przeł. M. Sikorska-Miszczuk. Wystawienie jako sztuka czytana: Reżyseria: K. Maciejaszek. Wrocław, Teatr Polski, Scena Kameralna 2010 (w ramach projektu Théâtre BE).
10. Piekło nasze. [Oratorium]. Adaptacja tekstów A. Mickiewicza: M. Sikorska-Miszczuk. Muzyka: A. Gryka. Reżyseria: M. Libera. Wystawienie: Warszawa, Instytut Adama Mickiewicza (Pałacyk Cukrowników) 2010 (w wykonaniu chóru Varsoviae Regii Cantoris).
Spektakl dedykowany Instytutowi Adama Mickiewicza z okazji 10–lecia.
11. Usta usta. Serial telewizyjny. Seria 1–3. Adaptacja odcinków 1, 7, 10, 15, 18, 21, 30 scenariusza polskiego: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: B. Ignaciuk (odcinki 1, 7), M. Kowalczuk (odcinek 10), M. Gazda (odcinek 15), Ł. Jaworski (odcinki 18, 21, 30). Telewizja TVN 2010–2011.

Inne formy wydań

Wyd. jako dokument elektroniczny: Ser. 1–2. Warszawa: TiM Film Studio, [2010–2011], 8 dysków optycznych (DVD).
Adaptacja brytyjskiego serialu pt. „Cold feet”.
12. W. Shakespeare: Makbet. Przekł. S. Barańczak. Reżyseria: M. Liber. Współpraca dramaturgiczna: M. Sikorska-Miszczuk. Wystawienie: Szczecin, Teatr Współczesny 2011.
13. I. Kuna: Klara. Adaptacja: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: P. Kruszczyński. Wystawienie: Toruń, Teatr im. W. Horzycy 2012.
14. Gracze. [Opera]. Muzyka: D. Szostakowicz, K. Meyer. Libretto wg utworu M. Gogola. Przekł. i adaptacja: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: A. Chyra. Wystawienie: Gdańsk, Opera Bałtycka 2013.
15. R. Jędrzejewska-Wróbel: Kamienica. Adapt.: R. Jędrzejewska-Wróbel, M. Sikorska-Miszczuk. Konsultacja dramaturgiczna: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: E. Piotrowska. Wystawienie: Gdańsk, Miejski Teatr „Miniatura 2013.
16. R. Sikora: Spowiedź masochisty. Tłum.: M. Sikorska-Miszczuk, E. Zimna. „Dialog 2013 nr 7/8 s. 116155. Wystawienie: Reżyseria: A. Negra Silva. Gniezno, Teatr im. A. Fredry 2014.
17. Album Karla Höckera. Dramaturgia: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: P. Bargetto. Wystawienie: Warszawa, Teatr Trans-Atlantyk (w sali Instytutu Teatralnego) 2015.
Spektakl na podstawie analizy albumu zdjęć oficera SS K. Höckera, przedstawiających kadrę SS z obozu koncentracyjnego w Auschwitz, wypoczywającą w pobliskim ośrodku Solahuette (Międzybrodzie — Kotelnica).
18. Czarodziejska góra. [Opera]. Libretto wg powieści T. Manna: M. Sikorska-Miszczuk. Muzyka: P. Mykietyn. Wystawienie: Reżyseria: A. Chyra. Scenografia: M. Bałka. Poznań, Festiwal Malta, Aula Collegium Da Vinci; Kraków, Festiwal Sacrum Profanum, Centrum Kongresowe ICE 2015.
Wystawienie opery zorganizowane w koprodukcji Festiwalu Malta w Poznaniu, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Krakowskiego Biura Festiwalowego i Programu 2 Polskiego Radia.
19. Carmen. [Opera]. [Muzyka:] G. Bizet. Przekł.: B. Grzegorzewska i M. Sikorska-Miszczuk. Wystawienie: Dramaturgia: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: A. Chyra. Warszawa, Teatr Wielki-Opera Narodowa 2018.
20. Ognisty Anioł. [Opera]. [Muzyka:] S. Prokofiew. Wystawienie: Dramaturgia: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: M. Treliński. Warszawa, Teatr Wielki-Opera Narodowa 2018.
21. Umarłe miasto. [Opera]. [Muzyka:] E.W. Korngold. Wystawienie: Dramaturgia: M. Sikorska-Miszczuk. Reżyseria: M. Treliński. Warszawa, Teatr Wielki-Opera Narodowa 2018.
22. Czarne lustro. Opera kameralna. Misterium w 12 scenach z prologiem i epilogiem. [Libretto:] M. Sikorska-Miszczuk. [Muzyka:] W. Stępień. Prapremiera: Katowice, Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego 2019. Dostępny we fragmencie w Internecie: Zob. link(https://www.youtube.com/watch?v=Q86-_QtQrKA&t=1159s )[dostęp 22 lutego 2024].
Adaptacja sztuki „Pokutnik z Osjaku” R. Brandstaettera.

Omówienia i recenzje

• Ankieta dla IBL PAN2016.

Autor o sobie

Dziennik amerykański. Strony 2010 nr 1 [dot. pobytu w 2009 na stypendium CEC ArtsLink w Minneapolis].

Wywiady

Mózg terrorystki. Rozm. J. Derkaczew. Gazeta Wyborcza 2007 nr 94 dod.Wysokie Obcasynr 16 [dot.: Śmierć Człowieka-Wiewiórki].
Pułapka rozumu. Rozm. D.J. Ćirlić. Dialog 2007 nr 5.
Otworzyć i zacząć żyć. Rozm. J. Jaworska. Dialog 2008 nr 9.
Z cisowego łuku we własne serce. Rozm. J. Jaworska. Dialog 2008 nr 3 [dot.: Katarzyna Medycejska].
Tkwi we mnie pani Krecikowa. Rozm. J. Jaworska. Dialog 2009 nr 10.
Trzy opowieści. Rozm. M. Sadocha. Notatnik Teatralny 2009 nr 56/57.
Literatura jest „wodą życia. Rozm. Ł. Rudziński. Opcje 2010 nr 3/4.
Mesjasz się wydarzył. Rozm. J. Jaworska. Dialog 2011 nr 7/8 [dot. głównie: Mesjasz: Bruno Schulz].
Ćwiczenia z wolności. Didaskalia – Gazeta Teatralna 2012 nr 10 [dot.: Popiełuszko].
Kazanie do ryb. Rozm. J. Jaworska. Dialog 2012 nr 6.
Małgorzata Sikorska-Miszczuk: Rzeczywistość pełna furii. Rozm. P. Sobaś-Mikołajczyk. Powst. 2012 [on-line] Dostępny w Internecie: Link wygasł [dostęp 25 października 2015] [dot. m.in.: III Furie].
Każdy ma swoją modlitwę. Rozm. K. Łapicka. Teatr 2013 nr 2 [dot.: Popiełuszko].
Kamień i fala. Rozm. J. Jaworska. Dialog 2014 nr 11 [dot.: Kobro].
Wyłuskać perłę spośród ziarenek fasoli. Rozm. J. Cieślak. Teatr 2015 nr 10 [dot. adapt.: T. Mann: Czarodziejska góra].
Kto nas nakarmi? Rozm. J. Jaworska. Dialog 2016 nr 11 [dot.: Kuroń].
Kuroń, czyli sprawa polska. Rozm. A. Gruszczyński. Tygodnik Powszechny 2017 nr 3.
Trzeba sobie ufać. Rozm. J. Marczyński. „Ruch Muzyczny2017 nr 10 [dot. zainteresowania operą].
Hipnoza. Rozm. J. Jaworska. „Dialog2019 nr 7/8.
Pole nieufności. Rozm. J. Jaworska. „Dialog2021 nr 4.
Zniewoleni przez narrację. Rozm. A. Prodeus. „Kina2021 nr 5.
Konkret wpleciony w szalejącą wyobraźnię. Rozm. K. Paprocką-Jasińską. „Teatr2022 nr 9.

Słowniki i bibliografie

K. ŁAPICKA: Słownik twórczości Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. „Teatr2022 nr 9.

Ogólne

Artykuły

K.A. GAJDA: Performative way of telling the story in drama – interpretation the Polish drama by Małgorzata Sikorska-Miszczuk.„Jaunųjų Mokslininkų Darbai. Journal of Young Scientists”, Supplement, Wilno 2010 nr 1.
E. GUDERIAN-CZAPLIŃSKA: Nici z dramatu. Dialog 2014 nr 9.
W. Szot: Kury, Kobro i inne puzzle. „Dialog2019 nr 7/8.
M. SZPAKOWSKA: Obudzić się z wyrokiem śmierci. „Dialog2021 nr 4.

Śmierć Człowieka-Wiewiórki

G. STĘPNIAK: Porażka w czasach kryzysu: „Śmierć Człowieka-Wiewiórki” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk a queerowa sztuka przegrywania. Opcje 2011 nr 4.

Zob. też Wywiady.

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

E. HEWELKE: Wszystko czerwone. Nowa Siła Krytyczna” [on-line] 2006 nr z 30 XII. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
J. DERKACZEW: Być jak Ulrike M. „Gazeta Wyborcza 2007 nr 2.

w Jeleniej Górze

J. DERKACZEW: Gdzie jest wyjście z kultury przemocy?Gazeta Wyborcza2007 nr 272.
I. GAŃCZARCZYK: Korzenie przemocy. Didaskalia – Gazeta Teatralna 2007 nr 81.
J. KOWALSKA: Markowi święci rewolucji. Teatr 2007 nr 12.
W. WOJCIECHOWSKI: Przemoc akceptowana. Notatnik Teatralny 2007 nr 45/46.
Ł. DREWNIAK: Terror terroryzmu. Dziennik 2008 nr 15 dod.Kultura”.
J. TARGOŃ: Ploteczki o terroryzmie. Gazeta Wyborcza” [on-line] 2008 nr 252 dod. „Kraków” Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
P. ILSKA: Wszyscy jesteśmy dziećmi Baadera. Arteria”, Łódź 2010 nr 1.

Katarzyna Medycejska

• Zob. Wywiady.

Szajba

Recenzje realizacji teatralnych

w Warszawie

J. DERKACZEW: Dobranocka dla męczennika. Gazeta Wyborcza 2007 nr 48.
Ł. DREWNIAK: Śmiechodrom dramatu. Dziennik 2007 nr 58 dod.Kultura”.
E. HEVELKE: Dramat na kolanku. Nowa Siła Krytyczna” [on-line] 2007 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
T. MOŚCICKI: Groteskowy obraz polskiej schizofrenii. Dziennik 2007 nr 55.

we Wrocławiu

J. DERKACZEW: Czy Jan Klata jest feministą? „Gazeta Wyborcza” [on-line] 2009 nr 111 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015] [dot. wystawienia: Wrocław, Teatr Polski].
A.R. BURZYŃSKA: W imię Wielkiego El-Kujawy. Tygodnik Powszechny” [on-line] 2009 nr z 24 V Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
S. KRYSIAK: Ile Polski w Polsce?Nowa Siła Krytyczna” [on-line] 2009 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
M. KWAŚNIEWSKA: Polska jest kobietą. Didaskalia 2009 nr 9.
H. MACH-MALICKA: Szajba” Jana Klaty. Dziennik Zachodni 2009 nr 247.
T. MIŁKOWSKI: Co z tą „Szajbą”?Przegląd2009 nr 21.
T. PAPUCZYS: Wiktoria Kingi Preis, klęska Jana Klaty. Nowa Siła Krytyczna” [on-line] 2009 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
P. SOBAŚ-MIKOŁAJCZYK: W tej szajbie jest metoda. Opcje 2009 nr 2.
J. WAKAR: Anarchistyczny sitcom Jana Klaty. Dziennik” [on-line] 2009 nr 109. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
R. WĘGRZYNIAK. Odbicie szajby. Odra 2009 nr 10.

Burmistrz

W. SEROKA: Żeby było jak jest. „Teatr dla Was” [on-line] 2017 z 7 II. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 17 czerwca 2017].

Walizka

D. NOWACKI: Robota ilustracyjna i wychowawcza. Teatr 2008 nr 12, przedruk w tegoż: Kto im dał skrzydła. Katowice 2011 [dot. m.in. Walizka].
A. IŻYKOWSKA: Antropologia rzeczy – pamięć przedmiotów na przykładzie dramatu „Walizka”, Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk = Anthropology of things – memory of things based on a drama „Walizka” written by Małgorzata Sikorska-Miszczuk. „Prace Komisji Nauk Filologicznych Oddział PAN we Wrocławiu2017 vol. 10.

Recenzje realizacji teatralnych

w Poznaniu

J. DAWIDOWSKI: Fransua szuka Fransua. Miasteczko Poznań 2009 nr 1.
M. KAŹMIERSKA: Ocaleni, niezapomniani. Gazeta Wyborcza 2009 nr 39 dod.Poznań”.
M. LAREK: Prawda sztuki. Teatr 2009 nr 4.

w Warszawie

J. DERKACZEW: Teatr Żydowski uczy się oddychać. Gazeta Wyborcza” [on-line] 2011 nr z 7 XI Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015] [w reżyserii D. Ignatjewa].
M. KAWIŃSKI: Oddychaj”, czyli o pewnej walizce. Wprost” [on-line] 2011 nr z 14 XI Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015] [w reżyserii D. Ignatjewa].
M. JANUSZ: Zapomnieć, czy dążyć do prawdy?Teatr dla Was” [on-line] 2012 nr z 5 IV Dostępny w Internecie: Link wygasł [dostęp 25 października 2015] [w reżyserii D. Ignatjewa].
A. SZYMONIK: Życie zamknięte w walizce. Teatr 2012 nr 3 [w reżyserii D. Ignatjewa].
T. MIŁKOWSKI: Walizka na dobry początek?Dziennik Trybuna2017 nr 35 [w reżyserii E. Małeckiego].

Człowiek z Polski w czekoladzie

J. JAWORSKA: Wizje z krainy głodu. Dialog 2009 nr 10.

Zob. też Wywiady.

Madonna

M. KWAŚNIEWSKA: Zemsta. Reaktywacja. Didaskalia – Gazeta Teatralna 2010 nr 95 [dot. m.in. wystawienia „Madonny”].
R. WĘGRZYNIAK: Zemsta” zdekonstruowana. Teatr 2010 nr 2.

Zaginiona Czechosłowacja

K. LEMAŃSKA: W poszukiwaniu Bohaterki „Nowa Siła Krytyczna” [on-line] 2012 nr z 11 VI. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
J. SIERADZKI: Definitywnie zaginiona Czechosłowacja? [on-line] Powst. 2012. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].

Żelazna kurtyna

A. MAREK: Jak opowiadać? Efekt patosu a historie wojenne. Fragile 2011 nr 2 [dot. także: D. Łukasiński: Eine charmante Frau].

Mesjasz: Bruno Schulz

• Zob. Wywiady.

III Furie

Ł. DREWNIAK: Karanie Polski. Przekrój 2011 nr 16/17.
J. KOWALSKA: Odwołać historię. Teatr 2011 nr 5.
M. PIEKARSKA: Historia furiosa na legnickiej scenie. Naprawdę warto! „Gazeta Wyborcza 2011 nr 61 dod.Wrocław”.
M. PIEKARSKA: Rozgrzeszmy się sami. Gazeta Wyborcza 2011 nr 65.
K. RADOMSKI: Oskarżam historię…. Powst. 2011 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link. [dostęp 12 stycznia 2015].
A. DIDUCH: Co nas kręci, co nas podnieca. Powst. 2012 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 12 stycznia 2015].
Ł. KACZYŃSKI: Polaku! Ty wieśniaku! Polska. Dziennik Łódzki 2012 nr 46.
J. KORUS: III Furie. Odwołać historię? Powst. 2012 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 12 stycznia 2015].
K. NOWACZYK: Seans zbiorowej psychodramy. „Nowa Siła Krytyczna” [on-line] 2012 nr z 13 IV Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 12 stycznia 2015].
M. ROCZNIK: Przeszłość nierozliczona. Konkrety.pl 2012 z 15 II Dostępny w Internecie: Zob. link [on-line] [dostęp 12 stycznia 2015].
R. SAS: Geje walczą z komarami. Express Ilustrowany 2012 nr 48.
Sz. SPICHALSKI: Matka Polka jest wku****na. Powst. 2012 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 12 stycznia 2015].
B. URBANKOWSKI: III Furie. Głupie, brzydkie, za to pyskate. Gazeta Polska 2013 nr 3.

Zob. też Wywiady.

Popiełuszko

J. CIEŚLAK: Dynamit księdza Jerzego: „Popiełuszko” Sikorskiej-Miszczuk; P. SCHREIBER: Porozmawiać o Polsce [dot. m.in. Popiełuszko]; K. ZALEWSKA: Zrozumieć „Solidarność. Teatr 2012 nr 10.
J. CIEŚLAK: Kto wydał księdza. „Rzeczpospolita” [on-line] 2012 nr 134 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
K. DERDOWSKI: Antyklerykalna agitka w Teatrze Polskim [on-line] Powst. 2012 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
J. DERKACZEW: Nie myśl, że ta historia cię nie dotyczy. Gazeta Wyborcza 2012 nr 136.
A. GŁOWACKA: Przeklęte rewiry polskiego katolicyzmu. Opcje 2012 nr 3.
W. MROZEK: Ważne przedstawienie. „dwutygodnik.com” [on-line] 2012 nr 84 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
A. NOWAK: Podróż ku prawdzie. „Teatr dla Was” [on-line] 2012 nr z 11 VI. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
S. PASTUSZEWSKI: Szyderczy collage. Akant 2012 nr 11.
G. RESKE: Boli, bo kocham. Powst. 2012 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
J. SIERADZKI: Świętych wyszarpywanie. Odra 2012 nr 7/8 [dot. też: M. Bułhakow: Mistrz i Małgorzata. Wystawienie: Warszawa, Teatr Rampa].
S. SPICHALSKI: Bagażnik ludzkich iluzji. „Teatr dla Was” [on-line] 2012 nr z 12 VI. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 25 października 2015].
M. SZPECHT: W bagażniku polskości. Tygodnik Powszechny 2012 nr 27.
A. TARNOWSKA: Komu [P.] Łysak się naraził. Gazeta Wyborcza 2012 nr 136 dod.Bydgoszcz”.
A. GÓRNICKA: Popiełuszko i Czarna Banda. „Teatr dla Was” [on-line] 2013 nr z 23 V. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/163223.html) [dostęp 25 października 2015].
M. NOWAK: Herody polskie. Przekrój 2013 nr 12.
K. PAWLICKA: Zło dobrem zwyciężaj. „Teatr dla Was” [on-line] 2013 nr z 19 III. Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/158601.html) [dostęp 25 października 2015].
T. STANKIEWICZ-PODHORECKA: Zamiast kary – nagrody. Nasz Dziennik 2013 nr 109 [m.in.].
J. KOPCIŃSKI: Podmiot w nowym dramacie: ponad głowami bohaterów. W: Dramat w tekście: tekst w dramacie. Warszawa 2014 [dot. także: A. Pałyga: W środku słońca gromadzi się popiół; Z. Rudzka: Pęknięta, obwiązana nitką ].
J. KOPCIŃSKI: Haczyk, czyli hermeneutyka cudu. „Popiełuszko” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. W: Staropolskie zwierciadło. Dawne widowiska polskie z perspektywy współczesnej. Warszawa 2015.

Zob. też Wywiady.

Takaja

K. AUGUSTYNIAK: Ego-historie. Powst. 2013 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link(http://dziennikteatralny.pl/artykuly/ego-historie.html) [dostęp 15 lutego 2016].
A. KOŁODYŃSKA: Trzy kobiety Anny Skubik. Powst. 2013 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link(http://www.wroclaw.pl/trzy-kobiety-anny-skubik) [dostęp 15 lutego 2016].
D. OCZAK: Czy ona jest taka jak ja? Sprawdź w Teatrze Lalek. Gazeta Wyborcza 2013 nr 229 dod.Wrocław”.

Kobro

J. TARGOŃ: A gdzie artystka? Powst. 2015 [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 17 czerwca 2017].
M. WĄSIK: Ponad ludzką miarę. Teatr 2015 nr 1.

Zob. też Wywiady.

Kuroń

• T. MIŁKOWSKI: Nie-Kuroń. „Przegląd” 2017 nr 6.
J. BŁASZCZYK: Gdzie dopłynął “Kuroń”. „Teatr dla Was” [on-line] 2017 z 20 III. Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 17 czerwca 2017].
A. HORUBAŁA: Kuroń na deskach (teatralnych). „Do Rzeczy2017 nr 5 [on-line] Dostępny w Internecie: Link wygasł [dostęp 17 czerwca 2017].
A. KYZIOŁ: Kuroń karmiący. „Polityka2017 nr 2.
W. MROZEK: Zrobili z Kuronia świętego. „Gazeta Wyborcza2017 nr 23 dod. „Stołeczna” [on-line] Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 17 czerwca 2017].
P. SKRZYDELSKI: Weterani. „wSieci” [on-line] 2017 nr 7 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 17 czerwca 2017].
Sz. SPICHALSKI: Tonąc w historii. „Teatr dla Was” [on-line] 2017 z 2 II Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 17 czerwca 2017].
J. WAKAR: O Jacku. Taka ballada. „Dziennik – Gazeta Prawna2017 nr 19.

Yemaya Królowa Mórz

M. PIEKARSKA: Sztuka dla dzieci, której by nie było, gdyby nie kryzys uchodźczy. „Gazeta Wyborcza” dod. „Wrocław” [on-line] 2016 nr z 30 V Dostępny w Internecie:Zob. link [dostęp 17 czerwca 2017].
M. BRYŚ: Omar – chłopiec taki jak ty. Powst. 2017 [on-line] . Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 19 lutego 2024].
I.K. KALETA: Dziecko wobec konfliktów zbrojnych. Portrety wojny we współczesnych polskich dramatach dla młodych odbiorców. „Maska2020 nr 3 [dot. m.in.: Yemaya – Królowa Mórz].

Popiół i diament. Zagadka nieśmiertelności.

M. PIEKARSKA: Cybulski horror show. „Gazeta Wyborcza2018 nr 266 dod. „Wrocław”.

Motyl. [Utwór dramatyczny dla dzieci]

M. PIEKARSKA: Najmłodsi objaśniają nam świat. „Gazeta Wyborcza2019 nr 131 dod. „Wrocław”.
J. SIERADZKI: Ech, złotouści. „Odra2019 nr 7/8.

Afrodyta Warszawska

K. FELBERG: Pers(ef)ona z Kobat. „Teatr2022 nr 11.

Alicja w Krainie Snów

Sz. KAZIMIERCZAK: Niczym luneta. „Teatr” 202 nr 5.

Noc kruków

D. Micał: Tango z upiorem. „Ruch Muzyczny2022 nr 15/16.

Czarodziejska góra

• M. Nowicka-Ciecierska: Berghof na operowej scenie : strategie adaptacyjne w "Czarodziejskiej Górze" Pawła Mykietyna do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. "Muzyka" 2021 nr 4.
A.S. DĘBOWSKA: Sanatorium bez klepsydry – operowa „Czarodziejska góra” na Malcie. Gazeta Wyborcza” [on-line] 2015 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 31 maja 2016].
S. DRAJEWSKI: Opera Mykietyna tak genialna jak powieść Manna. „Polska. Głos Wielkopolski” [on-line] 2015 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 31 maja 2016].
A. DUL: Podróże przez górę [on-line] 2015 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 31 maja 2016].
J. HAWRYLUK: Operowa sztuka manipulacji czasem. Gazeta Wyborcza” [on-line] 2015 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 31 maja 2016].
J. MARCZYŃSKI: Opera zaczyna nowy wiek. Rzeczpospolita” [on-line] 2015 Dostępny w Internecie: Zob. link [dostęp 31 maja 2016].
Ł. SATURCZAK: Cień wielkiej góry. Newsweek Polska 2015 nr 26.
A. SUPRYNOWICZ: Szlachetna rozrywka: Felieton obok tematu. Ruch Muzyczny 2015 nr 8.
D. SZWARCMAN: Syzyf na „Czarodziejskiej górze. Polityka 2015 nr 28.
J. TARGOŃ: Instalacja dźwiękowa. Gazeta Wyborcza 2015 nr 220 dod.Kraków”.
R. WĘGRZYNIAK: Apokryfy. Teatr 2016 nr 11.
A. PILIPOWICZ: Auf der anderen Seite der unwirklichen Existenzdimension: zur eschatologischen Erweiterung des metaphisischen Raums im Libretto von Małgorzata Sikorska-Miszczuk zur Oper Der Zauberberg von Paweł Mykietyn nach dem Roman von Thomas Mann. Studia Niemcoznawcze 2018 t. 61.

Zob. też Wywiady.