BIO

Urodzony 29 października 1911 w Taganrogu w Rosji; syn Grzegorza Żytomirskiego, prawnika, i Magdaleny z Olszewskich. W 1921 powrócił wraz z rodziną do kraju i zamieszkał w Zduńskiej Woli, gdzie uczęszczał do gimnazjum. Od 1926 uczył się w Warszawie; tu w 1929 ukończył Państwowe Gimnazjum im. Księcia J. Poniatowskiego i odbywał studia muzyczne. Debiutował w 1929 wierszem pt. Mała stacja, ogłoszonym w dodatku literackim „Polski Zbrojnej” (nr 13); w piśmie tym publikował następnie do 1931. Od 1929 należał do lubelskiej grupy literackiej Kadara oraz redagował dodatek literacki tej grupy w dzienniku „Hasło Łódzkie” (1929-30). W 1930 był redaktorem naczelnym tygodnika „Nasza Droga” we Włocławku. Od 1931 studiował polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (UW); w 1935 uzyskał absolutorium. W czasie studiów należał do Związku Polskiej Młodzieży Demokratycznej. Pracował równocześnie w redakcji czasopism „Walka” (1931-35; w 1931-32 członek redakcji; tu m.in. stałe recenzje teatralne) i „Życie Akademickie” (1932; redaktor dodatku literackiego). Rozpoczął także jako autor wierszy, artykułów i recenzji, głównie teatralnych, stałą współpracę z innymi czasopismami, m.in. z „Kinem” (1929-38; także pod pseudonimem Jerzy Tomski), „Gazetą Polską” (1931-39), „Dekadą” (1933-34; tu redakcja działu literackiego), „Pionem” (1934-36). W 1933 ożenił się z Marią Gołębianką, polonistką (rozwiedzeni). Rozwijał twórczość literacką jako poeta, powieściopisarz i dramaturg. Od 1935 pracował jako dziennikarz w Kielcach, pisząc m.in. korespondencje dla kielecko-radomskiej mutacji „Expressu Porannego” oraz „Dzień dobry”. Od tegoż roku publikował także m.in. w piśmie „Na szerokim świecie” (do 1938). Ożenił się z Janiną Podlewską (zmarła wiosną 1943). Pisał teksty popularnych piosenek. W czasie okupacji niemieckiej mieszkał w Warszawie (okresowo przebywał także w Krakowie i Zakopanem). Utrzymywał się m.in. z muzykowania w kawiarniach warszawskich; w 1941 opublikował piosenkę pt. Ukochana, ja wrócę w kontrolowanym przez Niemców Wydawnictwie Polskim. W 1942 został aresztowany w Krakowie i był krótko więziony na Montelupich. W lipcu 1943, zamierzając nawiązać kontakt ze środowiskiem konspiracji, odbył w Warszawie spotkanie z przedstawicielem Armii Krajowej; został aresztowany w tym samym dniu (wraz z H. Korotyńskim), był przetrzymywany przez dwa tygodnie na Pawiaku. Po zwolnieniu z więzienia mieszkał nadal w Warszawie, gdzie przeżył także powstanie warszawskie. Po jego upadku został wywieziony do obozu pracy w Reinowitz (obecnie Rinovice) w Sudetach, a następnie zwolniony z powodu choroby płuc. Zimą 1945 powrócił do kraju. Zamieszkał w Zakopanem, gdzie przewodniczył Sekcji Pisarzy i Dziennikarzy Tymczasowego Związku Zawodowego Pracowników Sztuki, redagował dziennik „Biuletyn Zakopiański” oraz organizował Teatr Artystów. Wiosną tego roku przeniósł się do Poznania. Pełnił obowiązki redaktora naczelnego „Głosu Wielkopolskiego” oraz wszedł w skład kolegium redakcyjnego dwutygodnika „Życie Literackie”. W 1945 został członkiem Związku Zawodowego Literatów Polskich (od 1949 Związku Literatów Polskich) i wiceprezesem zarządu Oddziału Poznańskiego. Był organizatorem i członkiem zarządu Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej w Poznaniu. Ożenił się z Marią Wandą Laskowską primo voto Dowbor, śpiewaczką (rozwiedzeni). W grudniu 1945 wyjechał wraz z żoną do Stanów Zjednoczonych jako przedstawiciel pism Spółdzielni Wydawniczej Czytelnik; korespondencje publikował m.in. na łamach „Głosu Wielkopolskiego” (1946) i „Dziennika Zachodniego” (1946) oraz tygodnika „Świat” (1947; także w cyklu pt. Między dwoma oceanami). Po powrocie do kraju w listopadzie 1946 zamieszkał w Warszawie. W 1947 pracował w redakcji „Trybuny Wolności”, w 1948 pełnił obowiązki redaktora naczelnego pism „Film” (tu w 1948-49 liczne artykuły i recenzje, także pod pseudonimem Jerzy Tomski, oraz w 1948 rubryka pt. Premiery warszawskie), „Gazeta Filmowców”, „Gazeta Filmowa”, „Kinotechnik”. Od 1949 zajmował się wyłącznie pracą literacką. Ogłaszał własne utwory oraz liczne przekłady z literatury rosyjskiej m.in. w „Odrodzeniu” (stale w 1947-50), „Teatrze” (1947-49, 1953-57, 1960-65; tu liczne recenzje teatralne), tygodniku satyrycznym „Mucha” (1949-53; także pod pseudonimami: Adam Przegrodzki, Jerzy Tomski, Jerzy T-ski), „Nowej Kulturze” (1952-56), „Przyjaźni” (1954-64), „Orce” (1958-60), „Stolicy” (1959-66; tu od 1960 redagował rubrykę pt. Liryczne okienko „Stolicy), „Teatrze Ludowym” (1963-66). Zajmował się nadal pisaniem i tłumaczeniem tekstów piosenek (do wielu z nich skomponował także muzykę). Należał do Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI). W 1962 wznowił studia polonistyczne na UW i w 1963 obronił pracę magisterską. Około 1969 ożenił się z Mają Kubiak, wówczas studentką socjologii. W lutym 1969 wraz z żoną wyjechał na stałe z kraju. Mieszkał krótko najpierw w Wiedniu, a następnie w Anglii. Ostatecznie osiadł w Kanadzie, gdzie jesienią 1969 objął stanowisko visiting associate professor na wydziale slawistyki University of Western Ontario w London. Współpracował z czasopismami londyńskimi: „Wiadomości” (1969-73), „Tydzień Polski” (od 1970), „Orzeł Biały” (1970-72), w których drukował wiersze, prozę, artykuły i przekłady z języka rosyjskiego. Był członkiem Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie oraz International PEN Centre for Writers in Exile. Zmarł 10 kwietnia 1975 w Toronto.

Twórczość

1. Lata szkolne. Powieść. Walka 1931 nr 274-290.

Autor podpisany: Jerzy Tomski. — Pierwotny tytuł: Gorycz młodości (informacja: E. Żytomirski: „Tydzień Polski”, Londyn 1972 nr 29).

2. Pod wiatr. Sztuka w 3 aktach. [Współautor:] M. Żytomirska. Prapremiera: Warszawa, Teatr Popularny 1933.

3. Bez w samolocie. Poezje. Warszawa: Literacki Instytut Wydawniczy 1934, 62 s.

Zawartość

Cykle: Żelazo-beton; Wiśnie w miasteczku; Marysiu; ***; Daleko.

4. Do przyjaciela. Poezje. Warszawa: F. Hoesick 1935, 22 s.

5. Pierwsze przykazanie. Poezje. Warszawa: F. Hoesick 1937, 43 s.

Zawartość

Cykle: Pieśni czarnomorskie; Tryptyk o Józefie Piłsudskim; Wiersze regionalne; Pejzaże augustowskie; W mieście Żeromskiego; Pierwsze przykazanie.

6. Zimowe kolory. [Wiersze]. Warszawa: F. Hoesick 1939, 35 s.

Zawartość

Cykle: Zimowe kolory; Pieśni zaduszne.

7. Chopin. [Poemat]. Warszawa 1941, powielone Wyd. nast.: Poznań: Wydawnictwo Merkuriusz 1946, 16 s.; wyd. 3 fotograficzne London: [b.w.] 1970, 5 k.

Wyd. w 1941 konspiracyjne; opis wg informacji autora.

8. O Noemi rapsod pośmiertny. [Wiersz i proza poetycka]. Warszawa 1943, powielone Wyd. nast. Toronto: Nakład autora 1973, 27 s., powielone.

Opis 1 wyd. wg informacji autora. — Poświęcone żonie poety Janinie z Podlewskich Żytomirskiej.

9. Śpiew nad gruzami. [Wiersze]. Warszawa 1943, powielone.

Zawartość

Wyd. konspiracyjne, druk anonimowy; zawiera utwory z lat 1937-1943; m.in. poemat Szopen [poz. ]. — Egzemplarz zaginiony, kopia [?] powojenna sporządzona przez E. Żytomirskiego w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie.

10. P.O.M.P.A. Farsa amerykańska w 3 aktach (4 odsłonach) w oprawie dwu monologów. Powst. Nowy Jork-San Francisco lipiec-sierpień 1946. Wystawienie: w ośrodkach polonijnych w Stanach Zjednoczonych w 1947. [Inf. autora].

Maszynopis w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie, 57 k. — Tytuł P.O.M.P.A. rozwiązywany przez autora jako: Porozumienie Organizacyjne Między Polakami Amerykańskimi.

11. Ameryka in flagranti. Widziana i opisana przez E. Żytomirskiego. [Reportaże i felietony]. Katowice: Wydawnictwo AWiR 1947, 208 s.

12. Jeszcze nie koniec. [Utwór dramatyczny]. Powst. 1947. Por. poz. .

Maszynopis w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie.

13. Kariera panny Mary. Operetka w 3 aktach. Libretto: E. Żytomirski. Muzyka: J. Talarczyk, E. Żytomirski. Prapremiera: Poznań, Teatr Komedia Muzyczny 1948.

Autor podpisany: Jerzy Tomski [?]. — Światłodruk na prawach rękopisu w Bibliotece Narodowej w Warszawie, 136 s.

Adaptacje

teatralne

Wystawienie: ze zmienione wersją libretta: Lublin, Operetka 1960.

14. Czarna bawełna. Obrazek dramatyczny. Druk w: Walka o wolność wszystkich ludów. Materiały świetlicowe. Warszawa: Książka i Wiedza 1951 s. 83-104.

Autor podpisany: Jerzy Tomski.

15. Ostatnia noc. Sztuka w 3 aktach. Powst. 1952.

Data powstania wg maszynopisu w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie. Tamże maszynopis pt. Przed wojną. (Ostatnia noc). Tragikomedia mieszczańska w 3 a[ktach]. Powst. 1964.

16. Liryki. [Wybór wierszy]. Warszawa: Czytelnik 1956, 99 s.

Wybór wierszy z 1928-1955.

17. Koncert jesienny. Sztuka w 3 aktach. Muzyka: W. Kilar. Prapremiera: Częstochowa, Teatr im. A. Mickiewicza 1958.

Maszynopis w 2 wersjach w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie.

Przekłady

rosyjski

Osennij koncert. Przeł.: M. Klimovič. Powst. ok. 1960 (informacja autora), maszynopis przekładu w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie.

18. Pies o niebieskich oczach. [Poemat]. „Wiadomości1959 nr 33 s. 1. Wyd. osobne Toronto: Miniatura 1972, 13 s. Zob. poz. .

19. Dzień w Pompei. (Sztuka w 2 aktach). Dialog 1961 nr 8 s. 46-69. Prapremiera: Gdańsk, Teatr Wybrzeże 1962.

Przekłady

angielski

[Przeł.] L. Forsyth ok. 1971.

francuski

[Przeł.] E. Gorièly. Powst. 1961.

niemiecki

[Przeł.] G. Hagenan.

rosyjski

Den' v Pompee. Powst. 1960. Maszynopis w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie.
Przekł. anonimowy. Powst. 1963 [wg inf. E. Żytomirskiego].

20. Cholerny świat. (Konflikt pokoleń). Komedia w 3 aktach. Powst. 1963.

Data powst. wg maszynopisu w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie.

21. Chodniki się psują powoli. Utwór dramatyczny. Teatr Ludowy 1964 nr 11 s. 51-63. Polskie Radio 1966. Wyd. osobne London, Kanada: E. Żytomirski 1970, 17 s.

22. Fotografia z Oflagu. Utwór dramatyczny. Teatr Ludowy 1964 nr 11 s. 31-49.

Zmieniona wersja utworu dramatycznego pt. Jeszcze nie koniec zob. poz. .

23. Chłopiec i maski. [Wiersze]. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1965, 51 s.

24. Radziecka literatura, teatr, film w dniu dzisiejszym. [Współautor:] M. Warneńska, A. Helman. Warszawa: Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej 1965, 54 s.

Tu E. Żytomirski: Radziecki teatr w dniu dzisiejszym, s. 19-39.

25. Dwoje ludzi. [Utwór dramatyczny]. Powst. ok. 1966. Druk: Londyn: Oficyna Poetów i Malarzy 1970, 29 s.

Data powst. wg maszynopisu w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie.

26. Odebrano mi Polskę. [Wiersze]. Wiedeń: Stowarzyszenie Polskiej Kultury w Austrii 1969, 15 s.

Zawartość

Wyd. w 500 egzemplarzach — Zawiera m.in. poemat pt. Pies o niebieskich oczach, por. poz. .

27. Sonety. Wiadomości”, Londyn 1969 nr 21 s. 1. Wyd. osobne Londyn: „Wiadomości” 1971, 16 s.

28. Wyprawa w młodość. Wiersze regionalne 1929-1948. Wybór powst. w 1969.

Maszynopis w Bibliotece Instytutu Badań Literackich w Warszawie, 83 k.

29. Ballada czarnomorska. [Powieść]. Londyn: Gryf 1970, 192 s.

Cz. 2 cyklu pt. Uśmiech archanioła; cz. 1, 3 zob. poz. , .

30. Oczy jak bursztyny. [Powieść]. Londyn: Gryf 1970, 133 s.

Cz. 1 cyklu pt. Uśmiech archanioła; cz. 2, 3 zob. poz. , .

31. Polska, którą opuściliśmy. [Artykuły i impresje]. [Współautor:] M. Kubiak-Żytomirska. Londyn: Gryf Publications 1970, 98 s.

Autorstwa E. Żytomirskiego: Historia pisarza i studentki; Sienkiewicz, pomnik Mickiewicza i w 70 lat później; Marzec nad ruchomymi schodami; „No, wiecie, moi drodzy...”; Pisarze nie dają za wygraną; Jerzy Putrament, czyli przykład supercynizmu; Literatura bez autora; Teatr bez dramaturga; Kto jest większym Polakiem: Marian Spychalski czy Tadeusz Kościuszko?; Pisarz i jego naturalne środowisko.

32. The distortion of literature in Polish People's Republic. The Central European Federalist 1970 nr 1/2, odbitka New York 1970, 10 s. Wyd. nast. Toronto 1972, 12 s.

33. Tryptyk miłosny. [Wiersze]. Londyn: Oficyna Poetów i Malarzy 1970, 31 s.

Zawartość

Zawiera m.in. poemat Koncert na głos z towarzyszeniem młodości oraz wiersz Ballada czarnomorska.

Wyd. osobne Ballady czarnomorskiej pt. Ballada czarnomorska; Balada za Černo More. [Przeł.] D. Pantelejew. Toronto: Miniatura 1972, 15 s. (Tekst wiersza w języku polskim i bułgarskim).

Wyd. osobne Koncertu na głos z towarzyszeniem młodości: Toronto: Miniatura 1972, 18 s.

34. Ania z Zielonego Wzgórza. [Poemat]. „Wiadomości”, Londyn 1971 nr 26 s. 1. Wyd. osobne Londyn: [b.w.] 1971, 8 s. Przedruk zob. poz. .

Wyd. w 100 egzemplarzach numerowanych przez autora.

35. Lermontowiana. Artykuły i eseje. London, Kanada: E. Żytomirski 1971, 34 s., wyd. fotooffsetowe.

Zawartość

Wawrzyn i szubienica; Mickiewicz a Lermontow; Słowacki i „Pan Lermentów”; Polska prapremiera rosyjskiego dramatu romantycznego; A może by bez nieznajomego?; „Maskarada” bez nieznajomego; Los dramaturga. (Lermontow jako dramaturg); Jubileusz Lermontowski w ZSRR; Bułgarska „Maskarada”.

36. Liście klonowe. Wiersze kanadyjskie. Toronto: Głos Polski -Gazeta Polska 1971, 28 s.

Zawartość

Zawiera m.in. wiersz Kalina, kalina [poz. ] oraz poemat pt. Ania z Zielonego Wzgórza [poz. ].

37. Pieśń o Nowym Świecie. Powst. 1971. Druk: „Orzeł Biały”, Londyn 1972 nr 96-97, 98. Wyd. osobne Londyn: Gryf Publications 1972, 29 s.

38. Śmierć ojca. [Opowiadanie]. Toronto: Głos Polski – Gazeta Polska 1971, 22 s.

39. Życie bez snów. [Powieść]. Londyn: Gryf Publications 1971, 162 s.

Cz. 3 cyklu pt. Uśmiech archanioła; cz. 1, 2 zob. poz. , .

40. Kalina, kalina = Kalina, kalina =A snowball, a snowball = Une boule-de-neige, une boule-de-neige. [Wiersz]. Toronto 1972, 28 s.

Tekst wiersza w języku polskim, rosyjskim, angielskim, francuskim w tłumaczeniu autora. — Fotooffsetowa odbitka rękopisu.

41. Spowiedź. [Powieść wspomnieniowa]. Londyn: Gryf Publications 1973, 186 s.

42. Emigracja. Liryki i satyry. Wiersze z lat 1972-1974. Toronto: [b.w.] 1974, 43 s.

Zawartość

Tu też cykle: Emigracja; Biesy w Gople.

43. Gothic Avenue. [Powieść]. Powst. ok. 1975.

Przekłady

angielski

[Przeł.] A. Kupnicki. Toronto: Avant-Garde Books 1975, 128 s.

Wydania osobne tekstów piosenek z nutami, m.in.

Ukochana, ja wrócę. [Muzyka:] A.T. Müller. Warszawa: Wydawnictwo Polskie [1941], [2] k. Wyd. 2 tamże [ok. 1941].
Pozdrowienie od gór. [Muzyka:] Z. Karasiński. Warszawa: E. Kuthan, A. Lewandowski 1946, 4 s. Wyd. nast. tamże: 1947, [wyd. 4] 1947, [1949].
Śnieg. [Muzyka:] E. Żytomirski. Poznań: Przebój 1946, 2 k.
Walcząca Warszawa. Marsz Śródmieścia. [Muzyka:] Z. Krukowski. Poznań: Przebój 1946, 2 k.
Bałtyku jasny brzeg. [Muzyka:] Z. Karasiński. Warszawa: E. Kuthan 1947, [3] s.
Bez całusa na świecie źle. [Muzyka:] Z. Karasiński. Warszawa: E. Kuthan 1947, 3 s. Wyd. nast. tamże 1949 [E. Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski].
Jesienny walc. (Babie lato). [Muzyka:] Z. Karasiński. Warszawa: Arct 1947, [4] s. Wyd. nast. tamże pt. Walc jesienny. (Babie lato). 1949, 21 s.
Mam coś w sobie. [Muzyka:] E. Żytomirski. Poznań: M.I. Weigt [ok. 1947], 4 s. [E. Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski].
Miłości nie ma. [Muzyka:] E. Żytomirski. Poznań: Przebój 1947, 2 k. Wyd. nast. tamże 1948 [E. Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski].
Przeminęło. [Muzyka:] E. Żytomirski. Poznań: M.I. Weigt [ok. 1947], 4 s. [E. Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski].
Stworzona do miłości. [Muzyka:] E. Żytomirski. Poznań: M.I. Weigt [ok. 1947], 3 s. [E. Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski].
Ta piosenka brzmi jak twoje imię... [Muzyka:] Krzymar. Poznań: M.I. Weigt 1947, 3 s. [E. Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski].
Nowa wiosna. [Muzyka:] T. Kwieciński. Warszawa: E. Kuthan 1949, [2 ] k.
Piosenki mariensztackie. [Muzyka:] J.A. Maklakiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Muzyczno im. S. Arcta 1950, 12 s.
Straż nad Bałtykiem. [Muzyka:] A. Jackowski. Warszawa: Wydawnictwo Prasa Wojskowa 1950, 7 s.
Szczęście na Mariensztacie. [Muzyka:] E. Żytomirski. Warszawa: Wydawnictwo Gebethner i Wolff 1950, 3 s. Wyd. nast. tamże 1951, [3] s.
Zabawa w Młocinach. [Muzyka:] A. Buzuk. [Warszawa:] Lit[ografia] M. Misiak, M. Torzewski [1950], 22 k. [E. Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski].
Buduj Warszawę. [Muzyka:] J.A. Maklakiewicz. Warszawa: Czytelnik 1951, 4 s.
Jakże pisać mam do chłopca... [Muzyka:] F. Rybicki. Warszawa: Czytelnik 1951, 4 s.
Murarski walc. [Muzyka:] F. Rybicki. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1951, 5 s. Wyd. nast. [współwyd. z:] Na prawo most, na lewo most. [Słowa:] H. Kołaczkowska. [Muzyka:] A. Gradstein. Warszawa: Czytelnik 1951.
Takich mamy chłopców we wsi. [Muzyka:] E. Olearczyk. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1951, 2 k.
Teatrzyk kukiełkowy. Piosenka dla dzieci. [Muzyka:] W. Kotoński. [Współwyd. z:] Nowy domek. [Słowa:] A. Niewiadomski. [Muzyka:] Ł. Drege-Schielowa. Warszawa: Czytelnik 1951, 7 s.
I gotowe. [Muzyka:] Z. Wiehler. [Warszawa:] Czytelnik 1952, 3 s.
Jeden dzień. [Muzyka:] T. Kwieciński. Warszawa: Czytelnik 1952, 3 s. Wyd. nast. [współwyd. z:] Zakochany klarnet. [Muzyka:] T. Kwieciński. Warszawa: Czytelnik 1953, 53 k. [E. Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski].
Fontanna na rynku. [Oprac.:] T. Kwieciński. [Współwyd. z:] Pantofelki. [Słowa:] A. Sapianow. [Przeł.] J. Minkiewicz. [Muzyka:] B. Mokrousow. [Oprac.:] E. Czerny. [Kraków:] Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1954, 48 k.
Siedem róż. [Muzyka:] J.A. Maklakiewicz. Kraków: [Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1954, 2 k.]. Wyd. nast. tamże: [współwyd. z:] Nokturn warszawski. [Słowa:] J. Dumnicka. [Muzyka:] W. Szpilman. Oprac. E. Czerny, 46 k.; [współwyd. z:] Błękitne bolero. [Słowa:] Z. Drabik. [Muzyka:] T. Kwieciński. Oprac. J. Pasierb-Orland.; Archipelag. [Słowa:] K. Kord. [Muzyka:] R. Żyliński. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1958, 23 s.
Miłość i świat. [Muzyka: W. Lutosławski] Derwid. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1958, 7 s.
Pewnego dnia. [Muzyka:] Z. Karasiński. [Współwyd. z:] Cyrk jedzie. [Słowa:] T. Urgacz. [Muzyka: W. Lutosławski] Derwid. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1958, 14 k.
Aleje, młodość i jaśminy. [Muzyka:] T. Kwieciński. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1960, 3 s.

Wydania osobne tekstów pieśni z nutami, m.in.

Pieśń tęsknoty. (Rok 1863). [Muzyka:] T.K. Górzyński. Warszawa: Fermata 1937, [3] s. [z filmu „Wierna rzeka”].
Pieśń [o] pracy i pokoju. [Muzyka:] T. Kiesewetter. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1951, 2 k.
Pieśń o przyjaźni polsko-radzieckiej. [Muzyka:] J.A. Maklakiewicz. Warszawa: Czytelnik 1951, 4 s.

Przekłady i adaptacje

1. E. Anuczin, N. Romow: Słoneczny pokój. (Wodewil w jednym akcie). Materiały Świetlicowe 1950 nr 5 s. 184-201.
E. Żytomirski podpisany: J. Tomski.
2. A.T. Twardowski: Gospodarz. [Scenka dramatyczna]. Materiały Świetlicowe 1950 nr 6 s. 208-213.
3. S. Kruszyński: Plony Ałtaju. [Opowiadania]. Tłumaczenie: E. Żytomirski, J. Nosewicz, M. Kowalewska. Warszawa: Czytelnik 1951, 152 s.
Tu w tłumaczeniu E. Żytomirskiego: Wyprawa w rodzinne strony; Wiosenny przybór.
4. Rodzina Tarasa. Libretto opery: I[S]. Cenin. Muzyka: D. Kabalewski. Wystawienie: Wrocław, Opera 1953.
Wg powieści B. Gorbatowa pt. Dusze nieujarzmione.
5. Swobodny wiatr. (Wiatr wolności). Operetka w 3 a[ktach]. Libretto: W. Winnikow, W. Kracht, W. Tipot. Muzyka: I. Dunajewski. Wystawienie: Gliwice, Operetka Śląska 1954.
6. Cnotliwa Zuzanna. Operetka w 3 a[ktach]. Libretto: G. Okonkowski. Przeł. i adaptacja E. Żytomirski. Muzyka: J. Gilbert. Gliwice, Operetka Śląska 1955.
7. M. Lermontow: Saszka. Poemat obyczajowy. Fragmenty. W: M. Lermontow: Wybór poezji. T. 2. Poematy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1956 s. 137-168. Przedruk zob. poz. .
8. Wierchy. Balet-pantomima. Tekst: J. Mazur. [Muzyka:] A. Malawski. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1957, 132 s.
9. Boccaccio. Opera komiczna. Libretto: F. Zell, R. Genée. Przeł. i adaptacja: M. Laskowska, E. Żytomirski. Muzyka: F. Suppé. Wystawienie: Łódź, Operetka Łódzka 1959.
10. Biała akacja. Operetka. Libretto: W. Mass, M. Czerwiński. Adaptacja: R. Sykała, E. Żytomirski. Muzyka: I. Dunajewski. Wystawienie: Łódź, Operetka Łódzka 1962.
11. Nie ma czasu na miłość. Operetka. Libretto: H. Wiener. Przeł.: B. Kołłątaj, M. Laskowska, E. Żytomirski. Muzyka: J. Delgada, J. Sylvain. Wystawienie: Gliwice, Operetka Śląska 1964.
Eugeniusz Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski.
12. A. Korniejczuk: Kartka z dziennika. Dramat w 2 aktach. Przeł.: J. Ozga-Michalski, E. Żytomirski. Teatr Ludowy 1965 nr 7 s. 3-39.
13. Trzej muszkieterowie. Komedia muzyczna w 2 a[ktach]. Libretto: W.A. McGuire wg A. Dumasa. Teksty piosenek: C. Grey. Przeł.: M. Niewiarowski, E. Żytomirski. Wystawienie: Gliwice, Operetka Śląska 1965.
Eugeniusz Żytomirski podpisany: Jerzy Tomski.
14. M.I. Lermontow: Lermontowiana. Przekłady poetyckie. Przeł. E. Żytomirski. London, Kanada: Nakład tłumacza 1971, 54 s., wyd. fotooffsetowe.

Wydania osobne przekładów tekstów pieśni i piosenek z nutami, m.in.

Ojczyzna moja. [Słowa:] L. Oszanin. [Muzyka:] A.G. Nowikow. [B.m.:] drukarnia P[olskiego] Z[wiązku] Ch[órów] i O[rkiestr] 19[77], [4] s.
Tryptyk śląski. Słowa ludowe. [Przeł. na język francuski i niemiecki F. Konopka, na język rosyjski E. Żytomirski] [Muzyka:] W. Lutosławski. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1953, 51 s.
A. Dolijewa, J. Dancygier: Młodość. [Muzyka:] M.I. Blauter. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1954, 76 k. [E. Żytomirski podpisany: A. Przegrodzki].
4 pieśni do słów Juliana Tuwima. [Przełożył na język rosyjski E. Żytomirski]. [Muzyka:] T. Baird: Suita liryczna. (1953). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1955, 81 s.
Pesni iz Pol’ši. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1955, 69 s. [tu przekł. 25 pieśni autorskich i anonimowych].

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 1954, 1957, 1963, 1964, 1965, 1966.

Słowniki i bibliografie

Słownik współczesnych pisarzy polskich. T. 3. Warszawa 1965.
Z.R. Wilkiewicz: Polnische Exilliteratur 1945-1980. Köln, Wien 1991.

Ogólne

Artykuły

J. Kowalska: O postęp w literaturze polskiej. „Wiadomości”, Londyn 1972 nr 24 [recenzja cyklu Uśmiech archanioła].
M. Reszczyńska-Stypińska: Poezja i proza Eugeniusza Żytomirski. „Tydzień Polski”, Londyn 1972 nr 15.
J. Kowalewski: Filozofia małżeństwa i cudzołóstwa. „Wiadomości”, Londyn 1973 nr 3 [recenzja cyklu Uśmiech archanioła].

Pod wiatr

K. Irzykowski: Małżeństwa koleżeńskie. Ster 1934 nr 1, przedruk w tegoż: Lżejszy kaliber. Warszawa 1938.

Bez w samolocie

S. Czernik. Zet 1934/1935 nr 20.
Z. Kucharski. Pion 1934 nr 26.
P. Hulka-Laskowski. Nowa Książka 1935 z. 3.

Do przyjaciela

B. Dudziński. Robotnik 1935 nr 177.
K.W. Zawodziński. Wiadomości Literackie 1935 nr 45.

Pierwsze przykazanie

W. Jaworski. Sygnały 1937 nr 32.
H. Michalski. Kultura 1937 nr 22.

Zimowe kolory

B. Dudziński. Naprzód 1939 nr 218.
J. Śpiewak. Sygnały 1939 nr 74.

Chopin

S. Helsztyński: Natchnienie poetów. Warszawa 1946 nr 6.

Ameryka in flagranti

S. Helsztyński: Notatnik amerykański. Warszawa 1947 nr 13.
J. Lis-Błońska: Wrażenia z kraju paradoksów. Robotnik 1947 nr 327.
J.E. Płomieński: Reportaż o Ameryce. Wiedza i Życie 1948 nr 3.
A. Wydrzyński. Odra 1948 nr 9/10.

Liryki

Z. Pędziński: Ścieżkami poetyckich wspomnień. Kamena 1958 nr 1.

Chłopiec i maski

Z. Pędziński: Szkice lirycznych reportaży. Tygodnik Kulturalny 1965 nr 52.
Z. Jarzyna: Klęska bywa zwycięstwem. Kultura 1966 nr 5.

W. Shakespeare: Sonety

J. Piaskowska-Humińska: O sonetach Żytomirskiego i innych wierszach. „Wiadomości”, Londyn 1972 nr 8.

Polska, którą opuściliśmy

[Z. Wyrzykowski] Z.W.: Cząstka prawdy, którą należało powiedzieć. „Głos Polski – Gazeta Polska”, Toronto 1971 nr 6.
[A. Pragier] Pandora: Książka Żytomirskich. „Wiadomości”, Londyn 1971 nr 10.
T. Kuszyński: Publicystyka polityczna państwa Żytomirskich. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, Londyn 1973 nr 98 dod. „Tydzień Polski”.

Liście klonowe

T. Kuszyński: Wiersze kanadyjskie Żytomirskiego. „Czas”, Winnipeg 1972 nr 5.
W. Płazak: Liście drzew dalekich i bliskich. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, Londyn 1972 nr 117.

Życie bez snów

W. Płazak: Sny i rzeczywistość bez snów. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, Londyn 1971 nr 208.

Spowiedź

Z. Kozarynowa: Człowiek z pokaleczonym sumieniem. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, Londyn 1972 nr 33 dod. „Tydzień Polski”.

Emigracja

J. Łobodowski: Słonina i honor. „Wiadomości”, Londyn 1974 nr 30.