BIO

Urodzony 24 września 1944 w Drohobyczu; syn Tadeusza Żurowskiego, prawnika, i Marii z domu Furdzyn, nauczycielki. Po zakończeniu II wojny światowej przeniósł się w 1945 wraz z rodzicami w ramach tzw. akcji repatriacyjnej do Gdańska. Uczęszczał do II Liceum Ogólnokształcącego w tym mieście. W 1962 zdał maturę i podjął studia z zakresu filologii polskiej w gdańskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej (WSP). W tymże roku debiutował artykułem Potęga przekory, ogłoszonym w „Głosie Wybrzeża” (nr 246); kolejne teksty zamieszczał w tym dzienniku w 1965-71 i w 1974. Studia łączył z pracą na stanowisku kierownika literackiego w Studiu Rapsodycznym w Gdańsku (1963-66). W 1965 zamieścił na łamach miesięcznika „Litery” pierwszy wiersz pt. Chochola modlitwa (nr 1); dwa lata później opublikował w tymże piśmie pierwsze opowiadanie pt. Pomarańcza (nr 1); współpracę z tym miesięcznikiem kontynuował do 1973 (z przerwą). Artykuły i recenzje drukował nadto m.in. w „Pomorzu” (1966-69), „Kulturze” (1966-73, z przerwami) i „Współczesności” (1968-71). W 1967 uzyskał na WSP tytuł magistra filologii polskiej. Od tegoż roku pracował w ośrodku Telewizji Polskiej (TV) w Gdańsku, początkowo na stanowisku redaktora programów młodzieżowych, a następnie w dziale publicystyki kulturalnej. Równocześnie kształcił się dalej w Zawodowym Studium Dziennikarskim w Warszawie (1967-69). W 1969 ożenił się z Marią Wajcht (rozwód w 1985). Należał do Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (SDP) (od 1969; wiceprezes Klubu Krytyki Teatralnej w 1979-82). W 1970-72 był kierownikiem literackim Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku; pisał także libretta operowe i baletowe do utworów wykonywanych na tej scenie. W 1970 otrzymał nagrodę Klubu Krytyki Teatralnej SDP im. E. Csató. W 1973 na podstawie rozprawy pt. Scenariusze szekspirowskie (promotor prof. Maria Janion) doktoryzował się na Uniwersytecie Gdańskim (UG). W 1975-79, jako adiunkt w Instytucie Teorii Literatury, prowadził na tejże uczelni wykłady i seminaria z zakresu teatrologii. Pracował nadal w ośrodku gdańskim telewizji, pełniąc w 1973-81 funkcję kierownika Redakcji Teatralnej; był również autorem scenariuszy i reżyserem cyklicznych audycji poświęconych problematyce sceny: Balet (1972-73; nagroda Złoty Ekran w 1973), Balet polski (1974), Zawsze teatr (1978-83). Kontynuował współpracę z tygodnikiem „Kultura” (1977-90); szkice, artykuły i recenzje ogłaszał nadto na łamach „Teatru” (1970-84 i sporadycznie w następnych latach) oraz m.in. w pismach „Czas” (1978-80, 1991; tu m.in. w 1979 cykl felietonów pt. Zza kulis, szeptem), „Tu i teraz” (1982-85), „Delta” (dodatek „Głosu Wybrzeża”; 1986-89). Publikował także w wielu periodykach zagranicznych, m.in. w „Shakespeare Quarterly” (Waszyngton; 1979, 1991), „New Theatre Quarterly” (Cambridge; 1985-91, z przerwami), „Contemporary Review” (Oxford; 1986, 1988). Odbywał liczne podróże po krajach Azji, Ameryki Południowej i Europy; w latach siedemdziesiątych zrealizował około 20 filmów dokumentalnych poświęconych problematyce modeli kulturowych w różnych zakątkach świata, w tym najdłuższy cykl z Ameryki Południowej (emitowany w 1972-74); opublikował też reportaże z tej ostatniej wyprawy. W 1976 został członkiem Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI), w 1979 Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT) afiliowanego przy UNESCO (wiceprezes w 1981-2001, wiceprezydent honorowy od 1994; konsultant teatralnej nagrody Premio Europa per il Teatro). Od 1977 należał do Związku Literatów Polskich (prezes Oddziału Gdańskiego w 1983-86). W 1978-79 był kierownikiem literackim Teatru Muzycznego w Gdyni; dokonywał też adaptacji scenicznych prezentowanych tam sztuk. Brał udział w ogólnopolskim i międzynarodowym życiu teatralnym; uczestniczył jako juror w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach teatralnych. Od początku lat siedemdziesiątych współpracował (w charakterze konsultanta, członka komisji ekspertów, jurora) z Ministerstwem Kultury. Związany nieprzerwanie z TV, zajmował w jej gdańskim ośrodku kolejno stanowiska: zastępcy redaktora naczelnego do spraw artystycznych (1981-83), komentatora (1983-87), kierownika Redakcji Artystycznej (1987-90) i ponownie komentatora (1990-2001). Przygotowywał również i prowadził cykliczne programy telewizyjne Wieczór w teatrze z Andrzejem Żurowskim (1983-85) oraz Teatr, czyli świat (1990-94). W 1982, po rozwiązaniu SDP, został członkiem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (SD PRL; od 1990 Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej; SD RP); w 1982-2000 pełnił funkcję prezesa, a od 2001 prezesa honorowego Klubu Krytyki Teatralnej. W 1986 wznowił wykłady na UG; był starszym wykładowcą w Podyplomowym Studium Wiedzy o Teatrze (do 1991), a potem w Podyplomowym Studium Dziennikarskim (1995-98). Przebywał jako visiting professor na Concordia University w Montrealu (1987) oraz na Vytauto Didžiojo Universitetas w Kownie (1998). Prowadził również, organizowane przez AICT, podyplomowe Seminaria dla Krytyków Teatralnych w Grenoble (1991), Montevideo (1994) i Amsterdamie (2000). Za działalność krytyczną, naukową, popularyzatorską i organizacyjną związaną z teatrem otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. kolejne nagrody Klubu Krytyki Teatralnej SDP (1977) i SD PRL (1988), nagrodę Wojewody Gdańskiego (1981, 1984, 1997), nagrodę Ministra Kultury i Sztuki im. E. Csató (1984), nagrodę tygodnika „Fakty” (1984), Nagrodę Artystyczną Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1987, ponownie w 1996), nagrodę Prezydenta miasta Gdańska (1987), nagrodę SD RP (1991), nagrodę Prezydenta miasta Gdyni (2002). W 1988 ożenił się z Magdą Oller, dziennikarką i teatrologiem. W 1989-94 pełnił funkcję wiceprezesa Fundacji Theatrum Gedanense. Od 1992 należał do Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego (wiceprezes w 1992-95). Związał się z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, najpierw był kierownikiem literackim (1991-93) i reżyserem (1993), a później konsultantem artystycznym (1999-2000). Jako autor artykułów, szkiców, esejów i recenzji współpracował w latach dziewięćdziesiątych m.in. z „Autografem” (1990, 1996-2004; m.in. w 1998-2002 cykl esejów pt. Rozmowy z Rafałem) i „Wiadomościami Kulturalnymi” (1994-97), nadal drukował też w pismach obcych, m.in. w periodykach „Teatro in Europa” (Mediolan; 1995) i „Teatralnaja Žizn’” (Moskwa; 1996). W 1997 razem z Andrzejem Lisem redagował magazyn teatralny „Loża” (ukazał się tylko jeden numer z września); po roku 2000 nawiązał współpracę z czasopismami naukowymi „Studia Europejskie” (od 2003) oraz „Słupskie Prace Filologiczne. Filologia Polska” (od 2004). W 2002 na podstawie rozprawy pt. Szekspir w cieniu gwiazd uzyskał habilitację w zakresie literaturoznawstwa — teatrologii na UG. W tymże roku objął stanowisko profesora nadzwyczajnego w Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku (od 2003 dyrektor Instytutu Filologii Polskiej i członek Senatu) oraz w Wyższej Szkole Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Politycznych w Gdyni (kierownik Katedry Historii Kultury Europejskiej). Prowadził wykłady także w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej (od 2002) oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (od 2003). W 2002-03 był pełnomocnikiem wojewody pomorskiego do spraw kultury. W 2002 został też konsultantem naukowym International Biographical Centre w Cambridge. Odznaczony m.in. odznaką Zasłużony Działacz Kultury (1978), medalem Za Zasługi dla Gdańska (1980), Złotym Krzyżem Zasługi (1988), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2004). Zmarł 5 stycznia 2013 w Gdyni; pochowany na gdańskim Cmentarzu Srebrzysko.

Twórczość

1. Gdańska noc. (Opowieść sceniczna na balet, śpiew solowy, aktora, chóry i orkiestrę). Libretto A. Żurowski. Muzyka: H. Jabłoński. Prapremiera: Gdańsk, Opera i Filharmonia Bałtycka 1970.

2. Na przykład — Czerwony Kapturek. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Telewizja Polska 1970.

3. Pałac Kurkowego Króla. [Utwór dramatyczny dla dzieci]. Telewizja Polska 1970.

4. W krainie fantazji. Baśnie baletowe: Obrazki z wystawy. Muzyka: M. Musorgski; Karnawał zwierząt. Muzyka: C. Saint-Saëns. Libretto A. Żurowski. Prapremiera: Gdańsk, Opera i Filharmonia Bałtycka 1970.

5. Tajemnica wielkiego Krzysztofa. Scenariusz filmowy na motywach noweli A. Żurowskiego: M. Waśkowski i A. Żurowski. Ekranizacja 1973.

6. Git. Scenariusz telewizyjny. [Współautor:] M. Gordon. Powst. 1974.

Wg informacji A. Żurowskiego emisja w 1974 została zatrzymana przez cenzurę.

7. Spotkanie z mitem. [Reportaż literacki]. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie 1976, 315 s.

Relacja z podróży po Ameryce Południowej i rozważania o kulturze.

8. Szekspiriady polskie. [Monografia]. Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX1976, 269 s.

Rozprawa doktorska; dot. recepcji dramatów W. Szekspira w Polsce do 1850.

Zawartość

Po co to komu? — Cz. 1: W kręgu teatru przedlistopadowego. — Cz. 2: W kręgu estetyki pozornych sprzeczności: sentymentalizm – gotyzm – groza – frenezja. — Cz. 3. Scenariusze: 1. Na tropie stereotypów; 2. Miejsce scenariuszy szekspirowskich w tradycji teatralnej; 3. Pośród rękopisów. (Komedie; „Henryk IV” – „Groby Werony” – „Othello”; „Król Lear”, czyli siła stereotypów; „Makbet” wpół drogi; Mit „Hamleta”); 4. Czas wielkiego przygotowania wyobraźni.

9. Fatamorgana. [Powieść]. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie 1979, 341 s.

10. Ludzie w reflektorach. [Szkice]. Warszawa: Czytelnik 1982, 295 s.

Zawartość

Artysta i widz. — Tadeusz Gwiazdowski; Andrzej Szalawski; Stanisław Igar; Nie tylko mag. (Gustaw Holoubek); Z lotu ptaka. (Andrzej Łapicki); Kameralny monumentalizm. (Halina Winiarska); Forma i sens. (Henryk Bista); Grać siebie. (Daniel Olbrychski); Aktor z tajemnicą. (Krzysztof Gordon); Aktor prowincjonalny. (Jerzy Łapiński); Rozsądek i skrzydła szaleństwa. (Stanisław Hebanowski); Barbarzyńca w ogrodzie tradycji. (Adam Hanuszkiewicz); Misterium bez masek. (Józef Gruda); Teatr baletu. (Janina Jarzynówna-Sobczak); Teatr światła i cienia. (Jerzy Krechowicz); Za wcześnie. (Jerzy Afanasjew).

11. Wieczory popremierowe. Wrocław, Gdańsk: Wydawnictwo Ossolineum 1982, 339 s., 48 s. ilustrowany.

Zawartość

Przedtem [zarys dziejów Teatru Wybrzeże w 1946-1969]. — U Okopińskiego [recenzja z 1970-1973]. — U Hebanowskiego [recenzja z 1973-1979]. — Zmienny wiatr od morza [podsumowanie sezonu teatralnego 1978/1979].

12. Zza kulis, szeptem. [Felietony teatralne]. Gdańsk: Krajowa Agencja Wydawnicza 1982, 187 s.

Przedruk tekstów ogłoszonych w tygodniku „Czas” w 1979.

13. Myślenie Szekspirem. [Monografia]. Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX1983, 324 s.

Dot. historii inscenizacji dramatów W. Szekspira w Polsce w latach 1946-1980 (por. też poz. , , ).

Zawartość

W gorsecie estetyk normatywnych: Feerie ludyczne [dot. B. Dąbrowskiego]; Wśród metafor i gwiazd [dot. W. Horzycy]; Rozdział zamknięty [dot. A. Szyfmana]; Dzieło pęknięte [dot. L. Schillera]; Różnie się różnym podoba [dot. I. Galla]. — W stronę Historii: Jak być? [dot. wyst.Hamleta”]; Wierność i zmienność [dot. K. Skuszanki]; Sen o lędźwiach [dot.: A. Bardiniego, K. Brauna, Z. Kopalki, K. Skuszanki, L. Zamkow]; Na Wielkich Schodach [dot. dramatów historycznych]. — W stronę Osobowości: W Maszynie [dot. J. Maciejowskiego i Z. Wierchowicz]; Między moralistyką a estetyką [dot. K. Skuszanki]; Natura i Porządek [dot. K. Swinarskiego]; Jakim być? [dot. wyst.Hamleta”]; Z bliska [podsumowanie].

14. Hebanowski. [Monografia artystyczna]. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1984, 223 s.

15. Latający fotel. [Szkice i recenzje teatralne]. Gdańsk: Krajowa Agencja Wydawnicza 1987, 232 s.

Zawartość

Zawiera m.in. szkice: Szkice do nie istniejącego obrazu [dot. wyst.Hamleta” W. Szekspira w inscenizacji K. Swinarskiego w Tel Awiwie w 1966]; Oblicze i maski władcy [dot. paraleli pomiędzy „Księciem” N. Machiavellego a dramaturgią W. Szekspira]; Między miłością i śmiercią [dot.: A. Puszkin: Eugeniusz Oniegin], — nadto recenzje z zagranicznych przedstawień teatralnych z lat 1976-1983 (z Czechosłowacji, Węgier, Związku Radzieckiego, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Indii, Izreala, Meksyku i Stanów Zjednoczonych) oraz wrażenia ze światowych festiwali teatralnych Teatru Narodów w Sofii w 1982 i w Nancy w 1984.

16. Zasoby i sposoby. Przegląd dramaturgii polskiej. 1970-1984. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie 1988, 194 s., [8] k. tablica.

17. Czas przesilenia. [Eseje]. Gdańsk: Graf 1991, 297 s.

Dot. międzynar. festiwali teatralnych, ważniejszych światowych premier, wybranych ośrodków życia teatralnego oraz tendencji we współczesnym teatrze.

Zawartość

1. Festiwale: Gdzieś gnamy; Terra cognita; Czternaście dni teatru; A wszystko zaczęło się od knajpy; Ameryka! Ameryka! Ameryka!; Nie bezdroże; Ku wspólnemu domowi teatru; Rzeką Amstel płynie para butów; Wspólny dom i małe ojczyzny. — 2. Premiery: Maestria; Wspaniałość nasza i nasza znikomość; W klatce biologii; Bez tragizmu; Zeszmaceni wojną; Maraton; Falstaff, twardziele i knajpa; Sihanouk, czyli przypisy do Szekspira; Babskość; Ku tradycji żywej; Teatr kreowany teatrem; Habima i Rosjanie; Uczta upiorów; Fizjologizm. — 3. Panoramy: Kropla w morzu; Na granicy; Rewizje; Skupieni na rzeczywistości; Nie ma ucieczki z ardeńskiego lasu; Wielcy bezsilni; Tom Sawyer, Stalin i Ellen Stewart; Latem w Toronto; Nagi teatr; Na salonie, na strychu i w piwnicy; Młodość; Poprzez i wokół. — 4. [Omówienie tendencji we współczesnym teatrze].

18. Józef Szajna. [Album]. Plastyka: J. Madeyski. Teatr A. Żurowski. Oprac. i wybór: M. Płażewska. Posłowie: E. Wrońska. Warszawa: Arkady 1992, 157 s.

Tu szkic A. Żurowski: Poetyka i poezja teatru Józefa Szajny, s. 44-82.

19. Czytając Szekspira. [Eseje]. Warszawa: Spółka Wydawniczo-Księgarska 1996, 364 s.

Zawartość

Uciszenie burzy. („Burza”); Dwadzieścia par zdumionych oczu. („Dwaj panowie z Werony”); Lekcja skromności. („Wesołe windsorskie żony”); Cudowna marność cielesności, czyli Łatwa rejterada z labiryntu. („Miarka za miarkę”); Czy ja to ja naprawdę? („Komedia omyłek”); Pod tańczącą gwiazdą. („Wiele hałasu o nic”); Śluby kawalerskie, czyli Kropla dziegciu w beczce miodu. („Stracone zachody miłości”); W pogoni za Pukiem. („Sen nocy letniej”); Parę pytań. („Kupiec wenecki”); W błazeńskiej czapce. („Jak wam się podoba”); Kosa, kamień i ... ocet. („Poskromienie złośnicy”); Nic dobrego. („Wszystko dobre, co się dobrze kończy”); Trzecia strona zamszowej rękawiczki. („Wieczór Trzech Króli”); Wyobraźnia i czas. („Opowieść zimowa”); Między żądzą a sumieniem. („Życie i śmierć króla Jana”); Konwencja i rytm istnienia. („Ryszard II”); Dorastanie. („Henryk IV”); Widzieć w perspektywie. („Henryk V”); Komiks i głębsze znaczenia. („Henryk VI”); Primus inter pares. („Ryszard III”); Plakat. („Henryk VIII”); Bez szansy wyboru. („Troilus i Kresyda”); Pułapki demokracji. („Koriolan”); Dno. („Tytus Andronikus”); Kochać. („Romeo i Julia”); Między dobrocią a głupotą. („Tymon Ateńczyk”); Testament Cezara. („Juliusz Cezar”); Logika zagłady. („Makbet”); Mit. („Hamlet”); Jęk w ciemności. („Król Lear”); Zdrada. („Otello”); Koszula Dejaniry. („Antoniusz i Kleopatra”); Kiedy przewraca się świat. („Cymbelin”); Codzienność. („Perykles”).

20. Kłopoty Klary, czyli Z dziećmi a nawet i z dorosłymi ludźmi, jakoś da się żyć, chociaż oczywiście nie mogą się równać z nami, zwierzakami. [Opowieść dla dzieci]. Gdańsk: Tower Press 1997, 87 s.

21. Annie, Alicji, Kai. [Felietony literackie]. Gdańsk: Marpress 1998, 110 s.

22. Demon? błazen? cynik? czyli Żywot sceniczny „Ryszarda III” Wiliama Szekspira w teatrze polskim. [Monografia]. Gdańsk: Państwowy Teatr Wybrzeże 2000, 190 s., 48 s. tablice.

Zawartość

Dawno i trochę obok; W rytmie epok; Wśród gwiazd; Znamienici goście; [R.] Żelazowski; Smuga cienia; Na granicy; U progu współczesności; U [J.] Maciejowskiego; U [Z.] Wierchowicz; Środkiem drogi i obrzeżami; Najwytrwalszy ryszardysta [dot. H. Boukołowskiego]; Barwy codzienności: Cezura; Fin de siècle.

23. Szekspir w cieniu gwiazd. [Monografia]. Gdańsk: Tower Press 2001, 513 s.

Rozprawa habilitacyjna. — Dot. historii inscenizacji dramatów W. Szekspira w Polsce w latach 1860-1913 (por. też poz. , , ).

Nagrody

Nagroda im. W. Bogusławskiego za Teatralną Książkę Roku w 2002.

Zawartość

Pejzaż: Kręgi i rytmy zjawiska; Tło; Gwiazdozbiór. — Premiery i przedstawienia: Mapa polskiego Szekspira; Warszawa; Kraków; Lwów; Prowincja; Od Petersburga do Paryża i dalej. — Ku współczesności.

24. Szekspir — ich rówieśnik. [Monografia]. Gdańsk, Pelpin: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego; Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum2003, 484 s.

Dot. historii inscenizacji dramatów W. Szekspira w Polsce w latach 1913-1944 (por. też poz. , , ).

Zawartość

Pejzaż: Klimaty; Mapa; Polski „dom Szekspira”; Cienie przeszłości; Miejsce w świecie widowisk; Reżyserzy; Scenografowie; Aktorzy; Zmierzch. — Przedstawienia [dot. poszczególnych realizacji scenicznych]. — Postscriptum; Polskie inscenizacje sztuk Szekspira w latach 1913-1939 oraz podczas II wojny światowej [wykaz premier]; Sztuki Szekspira wystawione w latach 1913-1944 [zestawienie liczbowe premier].

25. Szekspir i Wielki Zamęt. [Monografia]. Pelplin: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum2003, 310 s.

Dot. historii inscenizacji dramatów W. Szekspira w Polsce w latach 1980-2000 (por. też poz. , , ).

Zawartość

Wielki Zamęt, czyli Diachronia naszych czasów. — Zapaść: Spadkobiercy; Hamleci; Prapremiery; Młodzi. — Zamęt: Już niemłodzi, ciągle ważni; Każdy po swojemu; Młodsi głośniejsi; Poszerzanie przestrzeni; U mety. — Aneks [wykaz inscenizacji sztuk Szekspira w Polsce w 1980/812000].

26. Teatr na skrzyżowaniu, czyli Siły i środki sceny europejskiej na przełomie XX i XXI wieku. [Szkic]. Gdańsk: Tower Press 2003, 80 s.

Zawartość

Wierzchołki umykającego pejzażu, czyli kluczowe zjawiska teatru europejskiego końca XX wieku; Awangarda, czyli perspektywy europejskiego teatru u progu XXI wieku; Twórcy i przedstawienia o istotnym znaczeniu dla omówionego procesu [wykaz].

Artykuły w czasopismach i książkach zbiorowych, m.in.

Między stereotypem a oryginalnością. Dialog 1971 nr 9 s. 100-108.
Teatr Stanisława Hebanowskiego. Dialog 1981 nr 1 s. 123-131.
De Rodillas ante Kantor. W: Theatre Yearbook. Mexico City 1983 s. 51-58, 132-135, 159-165.
Parabole i historia. W: Refleksje o teatrze w 40-leciu Polski Ludowej. Wrocław 1984 s. 75-89.
Przemiany stylów aktorskich. W: Gdańsk teatralny. Gdańsk 1988 s. 188-197.
Moralitet o nadziei, albo Między rozpaczą a ufnością. W: Pół wieku Teatru Wybrzeże. Gdańsk 1998 s. 223-232.
Teatr najosobniejszy. Galeria. W: Gdańskie teatry osobne. Gdańsk 2000 s. 88-95.
Młodsi głośniejsi, czyli sposoby myślenia Szekspirem u progu XXI w. „Studia Europejskie”, Gdynia [2003] t. 11 s. 192-257.
Hamleci czasu rozkładu ancien regime’u. Studia Europejskie [2004] t. 12 s. 133-159.
Łomnicki i ... Domagarow, czyli O kondycji aktorstwa pomiędzy misją a komercją. W: Po co nam historia literatury? Słupsk 2004 s. 157-169.

Adaptacje i montaże utworów

A. Rudnicki: Niekochana. Scenariusz telewizyjny: A. Żurowski. Telewizja Polska 1973. Teatr Polskiej Telewizji 1973 nr 2 s. 49-56.
M. Waltari: Obcy przyszedł na farmę. Przeł. B. Iwicka. Scenariusz telewizyjny: A. Żurowski. Telewizja Polska 1974.
Spowiedź Smierdiakowa. Scenariusz telewizyjny na motywach „Braci Karamazow” F. Dostojewskiego. [Współautor:] K. Gordon. Telewizja Polska 1978.
Księżyc. [Montaż wierszy P. Nerudy]. Scenariusz telewizyjny: A. Żurowski. Telewizja Polska 1980.
Dialogi północne. [Montaż fragmentów przedstawień Teatru Telewizji autorów skandynawskich]. Scenariusz: A. Żurowski. Telewizja Polska 1982.

Prace edytorskie i redakcyjne

1. Państwowy Teatr Wybrzeże 1945-1976. Praca zbiorowa pod red. A. Żurowskiego. Gdańsk: Państwowy Teatr Wybrzeże 1976, 84 s.
2. Jubileuszowy XXV Festiwal Teatrów Polski Północnej. Red.: M. Misiorny, A. Żurowski. Toruń: Teatr im. W. Horzycy 1983, 64 s.
3. Theatre Yearbook. Red.: J.M. de Mora, A. Żurowski. Mexico City: [Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych] AICT 1983, 256 s.
4. W. Shakespeare: Henryk IV, król angielski. Anonimowy rękopis teatralny grany 21 sierpnia 1793. Odnalazł i oprac. A. Żurowski. Dialog 1993 nr 10 s. 69-103.
5. Teatr Wybrzeże 1986-1996. Red. A. Żurowski. Gdańsk: Państwowy Teatr Wybrzeże 1996, 132 s.
6. Gdańskie teatry osobne. Pod red. J. Ciechowicza i A. Żurowski. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2000, 267 s.

Omówienia i recenzje

Ankieta dla IBL PAN 2004.

Wywiady

Rytmy czasu, rytmy teatru. Rozm. J. Niesiobędzki. Fakty 1984 nr 44.
Nie szanuję megalomanów. Rozm. B. Kanold. Głos Wybrzeża 2001 nr 9.

Słowniki i bibliografie

E. Ciborska: Leksykon polskiego dziennikarstwa. Warszawa 2000.
B. Frankowska: Andrzej Żurowski. W tejże: Encyklopedia teatru polskiego. Warszawa 2003.

Ogólne

Artykuły

B. Kazimierczyk: Myślenie „Szekspirem. Kultura, Oświata, Nauka 1984 nr 1.

Spotkanie z mitem

I. Burzacka: Mity i miraże. Fakty 1976 nr 51/52.

Szekspiriady polskie

T. Kapłon: Na tropach Szekspira. Odra 1977 nr 10.
J. Degler: Teatralia. Rocznik Literacki 1976 wyd. 1979 [m.in. dot. książki A. Żurowskiego].
J. Komorowski. Pamiętnik Teatralny 1979 z. 3/4.

Fatamorgana

A. Staniszewski: Gdzie jest granica legendy i prawdy? Nowe Książki 1980 nr 1.
M. Warneńska: Różnie o podróżach. Fakty 1980 nr 17 [dot. m.in.: Fatamorgana].

Ludzie w reflektorach

B. Frankowska: Bogactwa oprawne w nędzę poligrafii. Kontrasty 1983 nr 9 [dot. też Wieczory popremierowe].
Z. Greń: Już historia. Życie Literackie 1983 nr 31.
S. Kuśmierczyk: Aktor życie tworzy... Twórczość 1983 nr 8.
T. Zwierzchowska: Pogoń za nieuchwytnym. Fakty 1983 nr 30 [dot. także: Wieczory popremierowe; Zza kulis, szeptem].

Wieczory popremierowe

Z. Greń: W stronę Gdańska. Życie Literackie 1982 nr 20, nawiązanie: tenże: W Gdańsku. „Tamże” 1982 nr 21, Pożegnanie Gdańska. „Tamże” 1982 nr 22.
B. Frankowska: Bogactwa oprawne w nędzę poligrafii. Kontrasty 1983 nr 9 [dot. też Ludzie w reflektorach].
T. Zwierzchowska: Pogoń za nieuchwytnym. Fakty 1983 nr 30 [dot. też Ludzie w reflektorach; Zza kulis, szeptem].

Zza kulis, szeptem

Z. Greń: Szept z prowincji. Życie Literackie 1983 nr 9.
T. Zwierzchowska: Pogoń za nieuchwytnym. Fakty 1983 nr 30 [dot. też Ludzie w reflektorach; Wieczory popremierowe].

Myślenie Szekspirem

Z. Greń: Los Hamleta. Życie Literackie 1983 nr 45.
J. Sieradzki: Myśleć Shakespeare'em. Dialog 1985 nr 7.
G. Sinko. Teatr 1985 nr 1.

Hebanowski

Z. Greń: Cienie. Życie Literackie 1984 nr 29.
K. Sielicki: Portret artysty. Teatr 1985 nr 1.

Latający fotel

Z. Greń: Perspektywa. Życie Literackie 1987 nr 30.
J. Majcherek: Fotel bujany. Teatr 1987 nr 7.
T. Miłkowski: Szekspir i inni. Kultura 1987 nr 11.
J. Niesiobędzki: Krytyk w latającym fotelu. Fakty 1987 nr 14.
T. Kubikowski: W fotelu. Autograf 1988 nr 1.

Zasoby i sposoby

S. Drajewski: Pejzażowo” o polskim dramacie współczesnym. Nurt 1989 nr 7.
Z. Greń: Bez arcydzieł? Życie Literackie 1989 nr 2.
T. Miłkowski: Śledztwo w sprawie dramatu. Kultura 1989 nr 11.

Szekspir w cieniu gwiazd

J. Pałach: 720 premier. Nowe Książki 2002 nr 3.
B. Winnicka: Szekspir i autorzy. Twórczość 2003 nr 4.