• Elementy teatru romantycznego w teorii i praktyce dramatycznej Franciszka Wężyka. „Warsztat” 1981 s. 71–104.
• Dyskusje nad tragizmem i tragedią w dwudziestoleciu międzywojennym. „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej” 1986 nr 23 s. 121–136.
• La „Non-Divine Comédie” de Krasiński dans la lecture littéraire et théatrale. „Acta Universitatis Wratislaviensis. Romanica Wratislaviensia” 1986 nr 895 s. 159–169.
• Wybrane przykłady inscenizacji i interpretacji „Nie-Boskiej komedii”. „Ruch Literacki” 1986 nr 3 s. 215–230.
• Le messianisme du „serviteur souffrant” chez Norwid. W: Messianisme et slavophilie. Cracovie 1987 s. 111–119. Varia, 227.
• Od krytyki do regulaminu patrzenia. (Ewolucja podstawowych pojęć krytycznych Ludwika Flaszena). W: Od tragedii do groteski. Szkice z dziejów pojęć i terminów krytycznoteatralnych. Katowice 1988 s. 107–120.
• Norwidowska koncepcja tragizmu. „Prace Polonistyczne”Seria 45: 1989 s. 245–260, przedr. w: „Studia Norwidiana” 1993 [wyd.] 1994 t. 11.
• Transfer kulturowy czy kulturowa mobilność. Rekonesans teoretyczny. [Współautor:] M. Borowski. W: Teatr – literatura – media. O polsko-niemieckich oddziaływaniach w sferze kultury po 1989 roku. 2013. – S. 43-53.
• „Garbus”, „Pieszo” i „Portret” — osobliwe dramaty Sławomira Mrożka. „Ruch Literacki” 1990 z. 2/3 s. 123–136.
• Poetyka Grzegorzewskiego: (1). Układy fabularne; (2). Przestrzeń teatru; (3). Czas, postacie; (4). Widownia i widz. „Dialog” 1990 nr 2 s. 144–154; nr 3 s. 108–119; nr 5 s. 140–148; nr 6 s. 124–132.
• Eseista w ogrodzie kultury. W: Polski esej. Kraków 1991 s. 51–77 [o eseistyce Z. Herberta, R. Przybylskiego, J.M. Rymkiewicza].
• Konstanty Puzyna: poszukiwanie prawdziwego teatru. W: Krytycy teatralni XX wieku. Wrocław 1991 s. 219–232.
• Dramat dwudziestowieczny: próby porządkowania. „Dialog” 1992 nr 6 s. 120–131.
• „Hamlet” współczesny. „Dialog” 1992 nr 3 s. 150–157 [na temat odwołań do sztuki W. Szekspira].
• I jako sen powróci… Stan wojenny w teatrze Grzegorzewskiego. „Tytuł” 1992 nr 2 s. 78–95.
• „Mazepa” [J. Słowackiego]. Z przestrzeni tragedii w romantyczny mit. W: Dramat i teatr romantyczny. [T.] 1. Wrocław 1992 s. 63–72.
• Mythos, katharsis i mimesis: nowe lektury „Poetyki” Arystotelesa. W: Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie. Wrocław 1992 s. 137–152.
• The theatre of Jerzy Grzegorzewski. Between academism and the avant-garde. „Polish Art Studies” 1992 t. 13 s. 179–192.
• Diabeł urojony. „Tytuł” 1993 nr 1 s. 72–80 [dot. opowiadań W. Gombrowicza z „Dziennika” z 1961 r., „Kosmosu” i „Ślubu”].
• „Hamlet” współczesny. W: Od Shakespeare’a do Szekspira. Gdańsk 1993 s. 293–302.
• Kafka w oczach Różewicza. W: Zobaczyć poetę. Materiały konferencji „Twórczość Tadeusza Różewicza” UAM Poznań, 4–6 XI 1991. Poznań 1993 s. 59–67.
• Le pillard justifie ou les classiques sur les scenes polonaises et (ouest) allemandes. „Polish Art Studies” 1992 t. 14 wyd. 1993 s. 145–158 [wierność realizacji scenicznej wobec tekstu literackiego].
• Papuga Kanta, czyli Bernhard. „Dialog” 1993 nr 4 s. 142–153 [o twórczości dramaturgicznej T. Bernharda].
• Architektonika Wzruszeń contra Maszyna Umarłych Wspomnień. W: Dramat i teatr po roku 1945. Wrocław 1994 s. 267–274 [dot.: T. Kantora].
• Inny Ionesco. „Dialog” 1994 nr 5 s. 134–144.
• Mrożek: z Krakowa w świat i z powrotem. W: Krakowskie rodowody teatralne. Materiały z sesji naukowej „Z Krakowa w świat”, 22–24 X 1993. Kraków 1994 s. 157–167 [o dramaturgii S. Mrożka].
• Dlaczego mity teatru XX wieku? [Współaut.:] K. Pleśniarowicz; Wagnerowskie inscenizacje Apii; Opery Craiga; Craig, Stanisławski i moskiewski „Hamlet”. W: Mity teatru XX wieku. Od Stanisławskiego do Kantora. Kraków 1995 s. 17–30; 31–42; 43–52.
• „Sceniczność” i „niesceniczność” jako problem młodopolskiego dramatu. W: Stulecie Młodej Polski. Studia. Kraków 1995.
• Tancerze własnego Obrazu. (Na marginesie „Splendid’s” Jeana Geneta). „Tytuł” 1995 nr 1 s. 194–206.
• Witkacy i Artaud. Dwa modele teatru XX wieku. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Scientiae Artium et Litterarum” 1995 z. 5 s. 113–125.
• Witold Gombrowicz’s world without god. „Renascence”, Milwaukee, WI 1995 Vol. 47 nr 3/4 s. 229–241 [dot.: Dziennik].
• Artaud dramatopisarz. „Dialog” 1996 nr 4 s. 164–176.
• Dwa oblicza teatru absurdu. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Scientiae Artium et Litterarum” 1996 z. 6 s. 55–68.
• Kolektywne uprawianie sztuki czyli „Lehrstück” Bertolta Brechta. „Dialog” 1997 nr 9 s. 124–135.
• Niewypowiedziane i niewypowiadalne we współczesnym dramacie. „Teksty Drugie” 1997 nr 6 s. 137–149.
• Od tanga Stomila do tanga Edka. Historiozoficzna parabola Mrożka. W: Lektury polonistyczne. Literatura współczesna. T. 1. Kraków 1997 s. 149–162.
• Szwajcarscy Dioskurowie rozdzieleni. Recepcja sztuk Dürrenmatta i Frischa w polskim dramacie po 1956. „Ruch Literacki” 1997 z. 5 s. 695–708.
• Teatr epicki, realizm i modele: „Matka Courage i jej dzieci” Bertolta Brechta. W: Arcydzieła inscenizacji: od [M.] Reinhardta do [R.] Wilsona. Kraków 1997 s. 53–69.
• Dialektische Verfahren in Dramen von Friedrich Durrenmatt und Max Frisch – Wirkungen in der polnischen Dramatik nach 1956. W: Polnisch-deutsche Theaterbeziehungen seit dem Zweiten Weltkrieg. Tübingen 1998 s. 98–112, wyd. nast. jako reprint: Berlin; Boston 2015.
• Heiner Müller, buntowniczy spadkobierca. „Dialog” 1998 nr 2 s. 132–143 [H. Müller jako kontynuator B. Brechta].
• Leworęczna i wilkołak. „Inny” w dramatach Lubkiewicz-Urbanowicz. „Teksty Drugie” 1999 nr 5 s. 145–155.
• Mickiewicz a Stagnelius. Rekonesans. [Współautor:] L. Neuger. „Acta Suedo-Polonica” 1998 nr 7 wyd. 1999 s. 65–74.
• Peter Handke: ćwiczenia w estetyce odbioru. „Dialog” 1999 nr 3 s. 100–112.
• Powroty Homera: „Powrót Odysa” Wyspiańskiego i „Ithaka” Botho Straussa. „Ruch Literacki” 1999 z. 4 s. 399-411.
• Próbowanie teatru jako strategia montażu. W: Bogusław Schaeffer — kompozytor i dramatopisarz. Kraków 1999 s. 119–134.
• Das moderne Deutschsprachige Drama auf der Buehne des polnischen Fernsehtheaters in den 90der Jahren. W: Ein schwieriger Dialog. Polnisch-deutsch-oesterreichische Theaterkontakte nach 1945. Kraków 2000.
• Obecność nieobecności. O dramaturgii Marguerite Duras. W: Ciało, płeć, literatura. Prace ofiarowane Profesorowi Germanowi Ritzowi w pięćdziesiątą rocznicę urodzin. Warszawa 2001 s. 623-658.
• Polifonia głosów i obrazów kobiet w teatrze Helene Cixous i Katariny Frostenson. W: Gender w humanistyce. Kraków 2001 s. 191-201 [dot. dramatów „Portrait de Dora” H. Cixous i „Sala P” K. Frostenson].
• Witolda Gombrowicza „Ślub”. W: Dramat polski. Interpretacje. Cz. 2. Gdańsk 2001 s. 172–182.
• Błoński w oparach absurdu. W: Jan Błoński… i literatura XX wieku. Kraków 2002 s. 75–82.
• Ciało i płeć na scenie (kilka uwag o ciele zamienionym w znak i próbach jego odczarowania). W: Aktor teoretyczny. Warszawa 2002, przekł. czeski wersji zmienionej: Tělo a pohlaví na jevišti (několik poznámek o těle proměněném ve znak a pokusech o jeho odkouzlení). [Tłum.:] P. Peč. W: Divadlo v průsečíku reflexe. Antologie současné polské divadelní teorie. Praha 2018 s. 421-444.
• Świat w głowie: najnowszy dramat niemiecki. „Dekada Literacka” 2002 nr 5/6 s. 54–63.
• Ceci n'est pas une pipe. Słowa, obrazy i rzeczywistość w nowym dramacie Quebecu. „Didaskalia” 2003 nr 58 s. 106-114.
• Lara Croft, córka Pandory. Kobiecość i media. W: Gender w kulturze popularnej. Kraków 2003 s. 103-115.
• „Wesele” i wesela. W: Magia wesela. Kraków 2003 s. 85-95 [dot. także: B. Brecht: Wesele u drobnomieszczanina, E. Canetti: Wesele, F. Garcia Lorka: Krwawe gody].
• Mit uniwersalności Szekspira zakwestionowany. „Poskromienie złośnicy” we współczesnych lekturach i inscenizacjach. W: Czytanie Szekspira. Gdańsk 2004 s. 26-43.
• Pytania o dramat. „Teksty Drugie” 2005 nr 1/2 s. 60–71, przedruk w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów, Kraków, 22-25 września 2004. T. 1. Kraków 2005.
• Śmiertelne znamię języka. „Hedda Gabler” Henrika Ibsena i „Clara S.” Elfriede Jelinek. W: Gender. Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze. Kraków 2005 s. 149-160.
• Wariacje na formy i wspomnienia. [Współautor:] M. Borowski. Wstęp do: Wielość teatrów. 1. Kraków 2005 s. 7–46.
• Między afazją a logoreą „małych ludzi” (od Kalibana Szekspira do Heidi Hoh Pollescha). W: Oblicza realizmu. Kraków 2007 s. 267-297.
• Od realizmu przedstawienia do realizmu doświadczeń. W: Oblicza realizmu. Kraków 2007 s. 11-41.
• Przeciwko autorytetowi tekstu. I: „Opis obrazu” Heinera Müllera jako negacja teatralności tekstu. „Przestrzenie Teorii” 2008 nr 9 s. 165–177.
• Teatr absurdu — same pytania. [Współautor:] M. Borowski; Metateatralność absurdystów: (między antyteatralnymi projektami modernistów a teatrem multimedialnym). W: Teatr absurdu: nowy czy stary teatr. Kraków 2008 s. 11–20; 167–186.
• Ibsen jako zadanie. [Współautor:] M. Borowski; Powroty tego, co było: formy pamięci w sztukach Ibsena. W: Ibsen: odejścia i powroty. Kraków 2009 s. 9–22; 53–71.
• Pamięć w laboratorium społecznej wyobraźni: „Germanie” Heinera Müllera. „Dialog” 2009 nr 12 s. 153–161.
• Podszyci zwierzęciem. Postać jako symulakrum. Antreprener. Księga ofiarowana profesorowi Janowi Michalikowi w 70. rocznicę urodzin. Kraków 2009 s. 271-284.
• Rozkład czyli konstrukcja. [Współautor:] M. Borowski; Zapośredniczone spojrzenie: ramy i punkty widzenia w dramacie; Którego nie ma: dialektyka obecności/nieobecności. W: Elementy dramatu. Analizy diagnostyczne. Kraków 2009 s. 9–38; 119–143; 225–245.
• Shakespeare, którego nie było. Historyczne modele lektury kanonu. W: Ustanawianie historii. Warszawa 2010 s. 229-238.
• Ustanawianie historii w dramatach Juliusza Słowackiego. [Współautor:] M. Borowski. W: Słowacki/Grotowski: rekontekstualizacje. Wrocław 2010 s. 29-44.
• Widzialność i ślepcy. Nowe spojrzenia na Maeterlincka. [Współautor:] M. Borowski. W: Zapomniany dramat. Warszawa 2010 s. 331-342.
• Widzialność i ślepcy. Nowe spojrzenie na Maeterlincka. [Współaut.:] M. Borowski. W: Zapomniany dramat. T. 1. Warszawa 2010 s. 331–342.
• Hamlet dwa razy przepisany. „Horsztyński” Słowackiego i „Hamlet wtóry” Romana Jaworskiego. W: Poetyka kulturowa polskiego Szekspira. Warszawa 2011 s. 83-102.
• I staw się przede mną. Przedstawienie przeszłości w polskim dramacie współczesnym. „Dialog” 2011 nr 11 s. 59–71, przedruk w: Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie. Wrocław 2012 s. 183-195.
• Autorytet dramatu. W: Polska dramatyczna. T. 1. Dramat i dramatyzacje w XX wieku. Kraków 2012 s. 108-154.
• Biografia Innego. Rekonesans. W: Nowe biografie. Warszawa 2012 s. 7-18.
• Być jak baron Münchhausen, czyli performatywność i performatyka. „Dialog” 2012 nr 5 s. 76–89.
• Performatywy, performanse i teksty dla teatru. W: Kulturowa teoria literatury. 2. Kraków 2012 s. 369-411.
• Polska czytana „Hamletem”. W: Szekspir wśród znaków kultury polskiej. Kraków 2012 s. 29-47.
• Przemiany form dramatycznych a nowa koncepcja polityczności teatru. [Współaut.:] M. Borowski. „Notatnik Teatralny” 2012/2013 nr 68/69 s. 54–71, przekł. angielski: The evolution of drama forms and a new concept of political theatre. W: Teatr XXI wieku. East meets West – West meets East. Międzynarodowe Forum Teatralne, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2010-2012. materiały konferencyjne. Kraków 2013 s. 28-45.
• Divadlo jako stroj paměti a zapomnění. [Współautor:] M. Borowski. „Divadelní Revue”, Praga 2013 nr 3 s. 57-67.
• Dwie katastrofy, biblioteka i zwrot performatywny. „Dialog” 2013 nr 11 s. 122–139.
• Gespenst und Zombie als Denkfiguren der Gegenwart. „Nebulosa” 2013 nr 4 s. 165-177.
• Pisuar jako źródło cierpień. Toalety publiczne i performatywność płci. „Dialog” 2013 nr 3 s. 163–171.
• Political fictions and fictionalisations. History as material for postdramatic. [Współautor:] M. Borowski. W: Postdramatic theatre and the political. International perspectives on contemporary performance. London 2013 s. 67-86.
• The evolution of drama forms and a new concept of political theatre. [Współautor:] M. Borowski. W: The theatre of the 21st century. East meets West – West meets East. International theatre forum. The Juliusz Słowacki Theatre in Krakow 2010-2012. Conference materials. Kraków 2013 s. 28-44.
• Darwin en el punto de mira. Robots e insectos en los dramas de los hermanos Čapek. [Przeł.] A. Marciniec. W: Del gran teatro, del mundo, al mundo, del teatro. Homenaje a la Profesora Urszula Aszyk. Varsovia 2014 s. 531-558.
• Konstelacje: Raszewski jako twórca kanonu sztuk Zapolskiej i Rittnera. W: Raszewski dzisiaj czytany. Warszawa 2014 s. 128-153.
• U źródeł autorytetu dramatu. W: Polska dramatyczna. [T.] 2. Dramat i dramatyzacje w XVIII i XIX wieku. Kraków 2014 s. 59–96.
• Was bedeuten uns heute Klassiker? Polnische Theaterlandschaften der Gegenwart. „Arbeitspapiere des Osteuropa-Instituts” 2014 nr 4 s. 1-24.
• Żądza pieniądza: Jelinek, Wagner i Marks. W: Jelinek po polsku. Tłumaczenia i inscenizacje. Bydgoszcz 2014.
• Choroba jako metafora. Konceptualizacje i konteksty. [Współautor:] M. Borowski. W: Literatura piękna i medycyna. Kraków 2015 s. 333-349.
• Fredro współczesny? „Dożywocie” dziś czytane. W: Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny. Warszawa 2015 s. 97-116.
• Po wybuchu bomby megabitowej I. Nowe systemy i nowe katastrofy. „Quart” 2015 nr 3/4 s. 123–133 [dot. S. Lema].
• Powrót detektywów. „Dialog” 2015 nr 4 s. 212-223 [dot. ekranizacji powieści detektywistycznych].
• Selbstbildnisse der Polen. [Tłum.] L. Niesielska. W: „...anfangen zu erzählen”. Neues polnisches Theather. Eine Auswahl. Berlin 2015 s. 9-19.
• Struktury i sieci. Od Antygony do ANT [actor network theory]. [Współautor:] M. Borowski. „Didaskalia” 2015 nr 125 s. 95–102.
• Teatr oświeconych jako laboratorium nowej rzeczywistości. „Didaskalia” 2015 nr 126 s. 78–86.
• Tęcza w krainie zwierząt. „Dialog” 2015 nr 2 s. 212-233.
• Więcej niż zwrot. Performatywność jako podłoże przemian paradygmatycznych. W: Więcej niż obraz. Gdańsk 2015 s. 235-245.
• Altered pasts. Mimesis/diegesis in counterfactual stage worlds. „Skenè”, Verona 2016 nr 2 s. 151-173.
• Beyond kinship. From Antigone to ANT. [Współautor:] M. Borowski. W: Occupy Antigone. Tradition, transition and transformation in performance. Tübingen 2016 s. 62-77.
• Performans jako epidemia. „Didaskalia” 2016 nr 133/134 s. 70-71.
• Poznać wszystkie swoje liczby. „Dialog” 2016 nr 11 s. 241-251.
• Realismus 2.0. Eine Frage der Perspektive. W: Seien wir realistisch. Neue realismen und dokumentarismen in philosophie und kunst. Zürich, Berlin 2016 s. 267-292.
• Wojny światów. Alternatywne scenariusze początku XXI wieku. W: Zrozumieć obcość. Recepcja literatury niemieckojęzycznej w Polsce po 1989 roku. Kraków 2016 s. 121-134.
• Efekty i afekty w mockumentalnych raportach z misji kosmicznych. „Didaskalia” 2017 nr 141 s. 46-53.
• Morfowanie historii. [Współautor:] M. Borowski. „Dialog” 2017 nr 7/8 s. 186-197.
• Nicht-/Menschliche Akteure in Brechts Theaterlaboratorium. W: Brecht und Naturwissenschaften. Berlin 2017 s. 197-223.
• Praktyki kontrfaktualne w narracjach naukowych i fikcjonalnych. „Teksty Drugie” 2017 nr 1 s. 176-186, przedruk w: Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa 2017 s. 214-231.
• Theatre as contagion: making sense of communication in performative arts. „Text Matters” 2017 nr 7 s. 291-304.
• Un nouveau Prospero. Lorsque théâtre et pratiques scientifiques font spectacle. W: Metteur en scène aujourd'hui. Identité artistique en question? [Przeł.] G. Girot. Rennes 2017 s. 443-457.
• (Auto-)Biografien des (nicht-)menschlichen Anderen. W: Autobiografie intermedial. Fallstudien zur Literatur und zum Comic. Bielefeld 2018 s. 59-73.
• Badacz jako świadek: między wiedzą uniwersalną a lokalną. „Teksty Drugie” 2018 nr 3 s. 253-266.
• Drama, Theater und Ritus. W: Grundthemen der Literaturwissenschaft: Drama. Berlin, Boston 2018 s.391-403.
• Ekologie roślin i wiedzy. „Teksty Drugie” 2018 nr 2 s. 41-56.
• Imiona Gai. Myśląc o końcu antropocenu. „ Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Kulturoznawcze” 2018 [t.] 22 nr 1/2 s. 15-30.
•
Inne historie. Eksperymentalne formy pisania o przeszłości. W:
Fikcje jako metoda. Strategie kontr(f)aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukach.
Kraków 2018 s. 27-57, przekł. angielski:
Other stories. Experimental forms of contemporary historying at the crossroads between facts and fictions. „Meno istorija ir kritika = Art History & Criticism”, Kowno 2018 nr 1 s. 5-15.
• Nie)obecność. Rimini Protokoll i granice poznania. „Didaskalia” 2018 nr 148 s. 46-54.
• Performativy, performance a texty pro divadlo. [Przeł.] J. Vondráček. W: Divadlo v průsečíku reflexe. Antologie současné divadelní teorie polské. Praha 2018 s. 524-562.
• After the earth. New postsingularity scenarios. W: Aftermath. The fall and the rise after the event. Kraków 2019 s. 93-106.
• (Auto)biografie Innych. W: Apetyt na literaturę. Kraków 2019 s. 373-389.
• Der forscher als Zeuge. Zwischen universalem und lokalem wissen. [Przeł.] L. Palmes. W: Testimoniale Strategien. Vom Dokumentarismus zwischen den Weltkriegen hin zu medialen Assemblagen der Gegenwart. Berlin 2019 s. 227-243.
• Drama, Theater und Ritus. [Przeł.] K. Sidowska. W: Grundthemen der Literaturwissenschaft: Drama. Berlin 2019 s. 391-403.
• Natura Instant. Spekulatywne rajskie ogrody. W: Niespodziewane alianse. Sztuki performatywne jutra. Kraków 2019 s. 357-389.
• Reel nature. Speculative gardens of Eden. W: Emerging affinities. Possible futures of performative arts. Bielefeld 2019 s. 237-256.
• (Re)presenting worlds of nonhuman scale. W: Plasticity of the planet. On environmental challenge for art and its institutions. Milan 2019 s. 285-295.
• After migrations. Performing arts as contact zones. W: Across borders and tresholds. Performing in zones of contact and friction. Marocco 2020 s. 211-225.
• Jak (re)prezentować światy w nie-ludzkiej skali? W: Autoportret z Olimpiadą w tle. Kraków 2020 s. 61-71.
• Making sense of bodies. Normalizing power of models and metaphors in sciences. W: Disability and dissensus. Strategies of disability representation and inclusion in contemporary culture. Leiden, Boston 2020 s. 53-66.
• Not here, not now? Liveness revisited. „Critical Stages/Scènes critiques. ”, Paryż 2020 nr 22 s. [1-9], dostępny w Internecie: Zob. link.
• Performans jako metoda. Patrząc z ukosa na Zachód. „Didaskalia” 2020 nr17/158 s. 192-221.
• Praktyki spekulatywne. W: Performanse pamięci w literaturach i sztukach. Kraków 2020 s. 227-356.
• Strefy kontaktu w czasach postprawdy. W: Bądźmy w kontakcie! Strefy kontaktu jako narzędzie rozpoznawania współczesności. Kraków 2020 s. 53-79.
• Sztuki performatywne jako strefy kontaktu w epoce globalnych migracji. W: Ślady teatru. Księga ofiarowana profesor Joannie Walaszek. 2020 s. 351-364.
• Archiwa antropocenu. W: Performatyka. Poza kanonem. T. 1. Resztki, ruiny, pozostałości, szczątki, piksele – archiwa możliwych przeszłości i przyszłości. Kraków 2021 s. 57-83.
• Beyond presence. Performing the limits of knowing. W: Situated knowing. Epistemic perspectives on performance. London, New York 2021 s. 88-103.
• Editorial introduction. [Współautorzy:] K. Vanhaesebrouck, T. De Laet. „European Journal of Theatre and Performance”, Kopenhaga 2021 nr 3 s. 10-25.
• Pochwała uważności czyli odkrywanie lokalności praktyk poznawczych w zachodnich naukach. „Dialog” 2021 nr 6 s. 144-157.
• Spectators in the laboratory. Between theatre and technoscience. [Współautorzy:] M. Borowski, M. Chaberski. Cham 2021 s. 287-313.
• Obietnice potworów. Reprodukcyjne ekonomie wiedzy i afektywne praktyki poznania. W: Performatyka. Poza kanonem. T. 2. Kraków 2022 s. 153-179.
• Performatywność jako postawa/perspektywa. Wstęp. „Pamiętnik Teatralny” 2022 nr 4 s. 13-26, polemika: T. Kubikowski: Rzetelność jako podstawa/dyrektywa. Tamże 202 z. 1 s. 193-195.
• Praktyki widzenia jako praktyki poznania w czasach technologii cyfrowych. Zapośredniczone doświadczenie w powieści Davida Cronenberga „Consumed”. „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2022 nr 33 [s. 1-28], przekł. francuski: L’expérience médiatisée. Le spectateur dans l’âge des technologies numériques. [Przeł.] M. Saraczyńska. W: Sous les yeux du spectateur et du voyeur. Kraków 2022 s. 100-116.
• To nie jest sprawa dla detektywa. Opowieści o pandemii jako hiperobiekcie. „Jednak Książki” 2022 nr 1 s. 21-37.
• Human-viral hybrids as challenge to the outbreak narrative and neo-liberal biopolitics. W: Pandemic protagonists. Viral (re)actions in pandemic and corona fictions. Bielefeld 2023 s. 239-256.
• Interweaving stories, altering discourses. W: Entangled performance histories. New approaches to theater historiography. London, New York 2023 s. 37-57.
• Making worlds beyond human scale and perspective. W: Life in the posthuman condition. Critical responses to the anthropocene. Edinburgh 2023 s. 33-52.
• Performance as method. Critical approaches to the Western episteme. W: Performance cultures as epistemic cultures. Vol. 2. London, New York 2023 s. 152-173.
• Po końcu świata. Spekulatywne miasta i ich więcej-niż-ludzie. W: Środowiska industrialne/postindustrialne zależności (w literaturze i kulturze polskiej od XIX do XXI wieku). Kraków 2023 s. 203-217.
• Polityki oddechu. W: Inga Iwasiów dla średnio zaawansownaych. Studia, eseje, relacje. Szczecin 2023 s. 499–510.
• Speculative Communities: designing contact zones in times of eco-eco-crisis. W: Crisis and communitas. Performative concepts of commonality in arts and politics. London, New York 2023 s. 40-56.
• Syndemiocen, czyli antropocen w perspektywie pandemii. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” 2023 nr 365 s. 234-248.
• Wprowadzenie. W: Hakowanie antropocenu. Nowe koncepcje wspólnot więcej-niż-ludzkich w ekologicznych fabulacjach. Kraków 2023 s. 7-31.
• Wspólnota w kryzysie. Etnokryminały Kuźmińskich jako strefy kontaktu. W: Empatia, gościnność, solidarność w literaturze polskiej od XIX do XXI wieku. Kraków 2023 s. 231-244.